Úterý 27. září 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

Předcházející část projednávání bodu pořadu schůze

 

(pokračuje Karel Havlíček)

6.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách
provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb.,
o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně
některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla),
ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 216/ - druhé čtení

Projednávání tohoto bodu jsme přerušili v obecné rozpravě, jak už jsem říkal, 8. září. Připomínám, že jsme návrh v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jakožto výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 216/1 a 2.

Reflektuji to, že místo pana ministra Kupky bude zřejmě pan ministr Baxa, je to tak, pane ministře? Ano, zpravodajka paní Zuzana Ožanová.

Můžeme tedy pokračovat v přerušené obecné rozpravě a teď mně tady kolega říká, že pan Ratiborský už mluvil, to znamená, já si ho tady odmažu, a můžeme přejít k dalšímu a to je pan poslanec Munzar. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, budu velmi stručný. Přihlásil jsem se do obecné a následně do podrobné rozpravy, protože chci načíst drobný pozměňovací návrh k vládní novele, respektive ke stávající situaci, která se týká jízd za účelem provedení zkušebních úkonů nebo přestavby, to znamená konkrétně testování nových vozidel. V takovém případě to dnes funguje tak, že každého půl roku, každých šest měsíců ti, kdo testují nová vozidla, musí žádat znovu a znovu o povolení. To znamená, je to administrativní zátěž jak pro ně, tak je to administrativní zátěž pro státní správu. Co jsem se dozvěděl, reálná doba testování vozidla se v průměru pohybuje okolo 36 měsíců a k tomu právě míří pozměňovací návrh, který načtu v podrobné rozpravě, že doba platnosti, ke které je povoleno užívání vozidla za účelem zkušebních úkonů nebo přestavby, nesmí překročit tři roky, to znamená z šesti měsíců konkrétně pro tyto účely na tři roky. To je gros pozměňovacího návrhu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče, a dalším přihlášeným do obecné rozpravy je pan poslanec Martin Kolovratník, který zde není, takže můžeme přejít k dalšímu a to je pan poslanec Mašek. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Jiří Mašek: Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, já bych chtěl načíst pozměňovací návrh poslance Jiřího Maška, Michala Ratiborského, Petra Sadovského a Zuzany Ožanové, který se týká ustanovení, které by umožnilo muzeím za dodržení stanovených podmínek provozovat historickou techniku formou manipulačních jízd na pozemních komunikacích. Toto dosud není možné a limituje to tato muzea v tom, že mohou často jenom stacionárně ty exponáty představovat a nemohou se pohybovat legálně po pozemních komunikacích.

Je to pozměňovací návrh ke sněmovnímu tisku 216. Je v elektronické podobě v systému jako sněmovní dokument 1171 a je tam: "V § 38 odst. 2 doplnit písmeno e) muzeum auto-motoveteránů se sbírkou registrovanou Ministerstvem kultury ČR."

Děkuji. Přihlásím se k tomuto pozměňovacímu návrhu v podrobné diskusi.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a táži se, jestli ještě někdo má zájem vystoupit v obecné rozpravě? Nikoho nevidím, tím tedy končím obecnou rozpravu.

Táži se, jestli je zájem o závěrečné slovo? Pane ministře? Není zájem.

Zahajuji tedy tímto podrobnou rozpravu. Jenom připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. O slovo se přihlásil pan poslanec Ratiborský. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Michal Ratiborský: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych se chtěl přihlásit ke svému pozměňovacímu návrhu 1164, který jsem odůvodnil v obecné rozpravě, a pozměňovacímu návrhu 1304, který jsem dostatečně odůvodnil ve sněmovním tisku v systému. A jen v rychlosti: tento pozměňovací návrh v podstatě kopíruje pozměňovací návrh pana kolegy Blahy, kdy je možné udělat technickou prohlídku historického vozidla mimo prostory stanice technické kontroly, ale vypouští podmínku konstrukční rychlosti do 40 km v hodině, protože v podstatě i nejstarší Ford T má konstrukční rychlost kolem 60 km v hodině. Děkuji za slovo.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano, děkuji. Dalším přihlášeným do podrobné rozpravy je pan poslanec Munzar.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, pane předsedající. Jak jsem avizoval, hlásím se k pozměňovacímu návrhu, který naleznete v systému Sněmovny pod číslem 1193, a naleznete určitě odůvodnění. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Dalším z přihlášených do podrobné rozpravy je pan poslanec Kolovratník, který není, tak pokračujeme, a dalším přihlášeným je pan poslanec Jiří Mašek. Máte slovo.

 

Poslanec Jiří Mašek: Vážený pane předsedající, chtěl bych se přihlásit ke svému pozměňovacímu návrhu, který je v systému pod číslem 1171 a který jsem odůvodnil v obecné rozpravě.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče, a posledním do podrobné rozpravy je přihlášen pan poslanec Stanislav Blaha. Máte slovo.

 

Poslanec Stanislav Blaha: Děkuji, pane místopředsedo. Já bych se chtěl přihlásit ke svým pozměňovacím návrhům registrovaným pod číslem 1157, 1158, 1161 a 1298. Všechny ty návrhy jsou podrobně zdůvodněny v důvodové zprávě.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a do podrobné rozpravy se hlásí ještě pan poslanec Kolovratník. Máte slovo.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji moc a omlouvám se za své zpoždění způsobené hygienickou pauzou. Podcenil jsem rychlost rozpravy u tohoto bodu. Takže děkuji, pane předsedající, za to, že jsem to stihl, a já se v podrobné rozpravě hlásím ke dvěma pozměňovacím návrhům. Ten můj první má číslo 1293, je to hezká souvislost, já v něm navazuji právě na pana poslance Blahu, svého předřečníka, který podal pozměňovací návrh na zjednodušení zápisu do registru vozidel. I na to míří k tomu, aby tedy už nebyl ten velký a malý technický průkaz, tak tady chci, prostřednictvím pana předsedajícího, i k panu předkladateli pozměňovacího návrhu, který vím, že spolupracoval s Ministerstvem dopravy, poslat pozitivní vzkaz, že tohle vnímáme jako zástupci opozice velmi kladně, že podpoříme ten návrh a míří dobrým směrem, právě pro zjednodušení agend. Takže je to - byť už je podrobná rozprava - tak navazuji na to, co bych měl vlastně říci v té obecné. Jenom krátký úvod.

A druhý můj pozměňovací návrh, právě tady ten navazuje, pokud bude přijat, tak já tam ještě doplňuji nebo navrhuji takové rozšíření, aby, pokud dojde ke změnám údajů u majitele vozidla, ať už je to u fyzické osoby, nebo u právnické podnikající osoby, tak pokud to jsou údaje, které už se objevují v jiných registrech státu, v těch základních registrech, tak navrhuji povinnost, aby se právě do registru vozidel propsaly de facto automaticky, aby výměna informací státních agend - to je to, k čemu směřujeme myslím tady všichni napříč politickým spektrem, aby k tomu propsání došlo řekněme automatickým způsobem a aby ten, který tu změnu provedl nebo kterého se týká, aby nemusel fyzicky se dostavovat na dopravní správní úřad, sám ji znovu diktovat a sám ji znovu ohlašovat.

Takže hlásím se k prvnímu návrhu číslo 1293, který právě rozšiřuje, navazuje na pana poslance Blahu, a hlásím se i ke svému druhému pozměňovacímu návrhu, ten má číslo 1297. Ten v trošku jiné úpravě, nebo legislativně technicky trošku jiným způsobem řeší stejnou věc, ale plus ještě přidává nebo ukládá dopravnímu správnímu úřadu povinnost, aby právě ty údaje fyzicky do řekněme malého nebo společného technického průkazu, na který míří pan poslanec Blaha, aby ten správní úřad to tam zapsal sám, aby vlastně tu výměnu udělal sám aktivně o své vůli a aby šel tím na pomoc nebo řekněme vstříc majiteli vozidla.

Takže tolik moje vystoupení, 1293 a 1297 - hlásím se k oběma těmto pozměňovacím návrhům. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Tak já děkuji a jsme rádi, že i vaše hygienická pauza, která podle dechu nebyla jednoduchá, nás nepřipravila o dva pozměňovací návrhy, čímž tedy končím podrobnou rozpravu.

A končím současně i druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji.

A dovolte, abych zahájil projednávání

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.




Přihlásit/registrovat se do ISP