Pátek 30. září 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

Předcházející část projednávání bodu pořadu schůze

 

(pokračuje Věra Kovářová)

110.
Návrh poslanců Marka Bendy, Marka Výborného, Jana Jakoba, Josefa Cogana
a Jakuba Michálka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 234/2014 Sb.,
o státní službě, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 215/ - třetí čtení

Projednávání tohoto bodu jsme přerušili v rozpravě v pátek 9. září na 35. schůzi. Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele poslanec Marek Benda a zpravodajka garančního výboru, kterým je ústavně-právní výbor, paní poslankyně Zuzana Ožanová. Připomínám, že návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou vedeny ve sněmovním tisku 215/3, který byl doručen dne 13. července 2022, a usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 215/4.

Nyní budeme pokračovat v přerušené rozpravě, do které se přihlásila s přednostním právem paní zpravodajka a poté pan předseda Okamura. Prosím, máte slovo. A prosím o klid!

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážená paní předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já jenom upozorním, že na ústavně-právním výboru byl určitý návrh, že by se mohlo odděleně hlasovat o návrhu, který podal pan kolega Ivan Adamec. Jenom upozorňuju, pokud toto bude podáno, musím načíst legislativně technický návrh. Tolik k technikáliím.

A nyní k něčemu zajímavějšímu. Víte, včera večer jsem se podívala na internetové stránky Ministerstva vnitra. (Odmlčuje se pro hluk v sále, který se na krátkou dobu zmenšuje.) Děkuji. A našla jsem si Výroční zprávu státní služby v roce 2021. Vážení, víte, na kolik úřadů se vztahuje tento služební zákon? Ani já jsem netušila, na jaké množství. Prosím vás, nejenom na ministerstva, finanční úřady, krajská vojenská velitelství, Puncovní úřad mě zaujal, Česká obchodní inspekce, Český úřad pro zkoušení zbraní a střeliva, Státní energetická inspekce, Agentura pro podnikání a inovace, Národní archiv, dále se dotčeným zákonem také řídí Česká plemenářská inspekce... (Hluk v sále.)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Omlouvám se, paní poslankyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, prosím, abyste přesunuli své debaty do předsálí. Děkuji. Prosím, pokračujte.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Dále se tím řídí Státní veterinární správa, Státní pozemkový úřad, Česká inspekce životního prostředí, obvodní báňské úřady, Zeměměřický úřad, vážení, na něj taky dopadá tento zákon. Byla jsem překvapená, jak moc.

A nyní k tomu, co jsem tím chtěla říct. Tento zákon předkládá skupina poslanců, nikoliv ministerstvo, ale už přes dvě stě úřadů, kterých se ten zákon dotýká, nasvědčuje tomu, že opravdu tady v tomto případě z pragmatického hlediska mělo být využito standardního legislativního procesu. Je pravda, že dneska bych ráda o tom třeba ještě podiskutovala s tím, v jehož gesci toto je. Nemyslím, prostřednictvím paní předsedající, kolegu Bendu, který samozřejmě tomu velmi dobře rozumí, ale přece jenom ministra vnitra. Pod něj spadá státní služba. Dneska - já jsem dobře poslouchala - ranní omluva - pracovní důvody. Přiznejme si na rovinu, kdo zpracovával tento návrh zákona? Skupina pěti kolegů, kteří jsou pod ním podepsaní, nebo Ministerstvo vnitra? Já bych tedy přivítala zvláště u tak důležitého zákona, který ovlivní přes dvě stě úřadů v České republice, že by pan ministr mohl přijít, vyslechnout si to, případně se k tomu vyjádřit. Víte, opravdu výjimečně pan Rakušan mi tady chybí. Myslím si, že by bylo vhodné, aby tady byl.

Já se domnívám, že právě tento rozsah, v jakém zasahuje tento zákon do různých úřadů - navíc se teď připravuje vznik nové agentury, protože potřebujeme digitalizaci přece zrychlit, tak vytvoříme nový úřad, a na něj co? Bude se vztahovat služební zákon. Vážení, já se domnívám, že jsem oprávněně podala návrh na to, aby byl zákon zamítnut, protože se domnívám, že standardní připomínkové řízení, standardní legislativní proces chybí. (Ruch v sále zejména mezi opozičními poslanci, kteří neúspěšně hledají v sále nějakého ministra.) A teď já se dívám, hovořím k nějakému ministrovi? Paní předsedající, domnívám se, že bychom si měli vzít přestávku, než milostivě někdo z vlády přijde, sedne si a bude poslouchat něco o služebním zákoně! (Potlesk opozičních poslanců.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Pan ministr dopravy je přítomen. (Přichází na své místo.)

Já srdečně zdravím, převzala jsem řízení schůze a nyní je přihlášen s přednostním právem pan předseda Okamura. Pane předsedo, můžete se ujmout slova, jste přihlášen, jak tady mám napsáno v pořadí. Prosím.

 

Poslanec Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, to je neuvěřitelné, co tady předvádí vládní pětikoalice Petra Fialy ve složení ODS, KDU-ČSL, TOP 09, Pirátů a STAN. Ve vládní koalici mají jejich spolustraníci takový hlad po korytech, že tady ve Sněmovně vládní poslanci na sílu přes odpor opozice, přes odpor SPD protlačují změnu služebního zákona, takže ministři, vaši ministři Fialovy vlády, místo dosavadních několika odborných náměstků z řad úředníků si budou moci nově k sobě vzít neomezený, ještě jednou zopakuju, neomezený počet politických náměstků neboli politických trafikantů. A odborní náměstci, kteří tam byli dosud, budou zrušeni zcela. Dosud mohl mít ministr pouze dva politické náměstky.

Takže když to ještě jednou zopakuji, to, co tady předvádí vládní pětikoalice Petra Fialy z ODS, znamená, že teď, když rozpočet je v troskách kvůli vaší vládě a jsme v obrovském deficitu, vláda Petra Fialy ruší odborné náměstky na ministerstvu a místo toho zavádí neomezený počet politických náměstků, tedy aby ministr z vládní pětikoalice si mohl ukázat: Tak tobě dám, deseti lidem dám třeba, politickou trafiku za 100 až 150 tisíc měsíčně, s bonusy ještě více, jak víme.

Takže takovýmto způsobem jako pijavice vysává vládní koalice Petra Fialy veřejné peníze občanů České republiky. Jste tam přisátí úplně jak pijavice, jste u koryt, chrochtáte tam úplně neuvěřitelným způsobem, zatímco občané nemají na energie! (Zvýšeným hlasem.) Občané nemají peníze! Občanům nepomáháte, jsou v zoufalé situaci, miliony občanů jste uvedli do chudoby kvůli neschopnosti a nekompetentnosti vlády Petra Fialy, tisíce firem mají existenční problémy, krachují, hrozí propouštění, hrozí stoupající nezaměstnanost a vládní koalice Petra Fialy, premiér Petr Fiala je v čele z ODS, tak vy tady si protlačujete zákon a dnes si ho podle všeho na sílu prohlasujete tady ve Sněmovně, že si budou moci vaši ministři brát neomezený počet politických trafikantů, politických náměstků, vašich spolustraníků, na ministerstva za 100 až 150 tisíc měsíčně, zatímco do současné doby to bylo omezeno pouze na dva politické náměstky na ministra. To je šílený návrh. To je neuvěřitelná drzost a neuvěřitelná arogance, co vy tady předvádíte, a SPD s tím nesouhlasí, samozřejmě prosazujeme zamítnutí, zamítnutí tohoto zákona a návrh na zamítnutí už tady leží. Ale vy nás samozřejmě přehlasuje, protože (je) nás v SPD jenom 20 poslanců z celkových 200, ale bojujeme, budeme bojovat.

A teď jsme tady ještě slyšeli, jak jste ještě pokoutně včera tady, v podstatě pokoutně se tomu dá říct, bez nějakého vysvětlení širšího, tak jste tady ještě navýšili zadlužení České republiky pro letošní rok. Nejprve jste navrhovali deficit, už tak byl rekordní v podstatě, minus 295 miliard korun za letošní rok, protože posíláte peníze, miliardy na Ukrajinu a bůhvíkam ještě, kupujete nejdražší stíhačky na světě a tak dále. Jasně, to se týká ještě dalších let, ale už na to upozorňuju. A vy jste ho zvýšili během několika týdnů z 295 miliard, zadlužení České republiky, jen pro letošní rok na 330 miliard a teď na 370 miliard. No, u vás to jede tedy! Desítky miliard z veřejných peněz! Zadlužení na generace hrozí skutečně, jestli takhle se bude pokračovat, a vy to máte v tom rozpočtovém výhledu, že chcete Českou republiku zadlužit až bilionem korun za vaše volební období, více než bilionem korun.

Hrozí krach České republiky kvůli vaší vládě! (Zvýšeným hlasem.) Hrozí to, že nebude na důchody, nebude na základní sociální zabezpečení občanů České republiky, nebudou peníze na zdravotnictví kvůli vaší vládě.

Ale do toho všeho vy tady prosazujete novelu služebního zákona, kde si tady nově, nově si tady chcete uzákonit, a vy si to protlačíte nakonec dneska přes náš odpor, že budete moct mít neomezený počet náměstků z řad vašich spolustraníků, politických náměstků za 100 až 150 tisíc korun měsíčně. To je na okamžitou demisi téhle vlády! Vy musíte jít pryč a my budeme dál politicky tlačit, i formou demonstrací, i formou akcí na ulicích, abychom vás vystrnadili z vlády. Vy jste škůdci České republiky a musíte odejít. My vás musíme politicky odstranit, politicky vás musíme odstranit, a vyzývám také občany, aby už nemlčeli k té vaší neskutečné aroganci, kterou tady předvádíte. Mám informace, že vládní straníci již netrpělivě čekají na tato místa, už čekají na tato místa, už je mají slíbená. Všichni to tady víme, ano, protože z řad vašich spolustraníků jsou lidé, kteří samozřejmě si horko těžko hledají práci v soukromém sektoru, potřebují být přisátí na veřejné peníze. A už tady už tady netrpělivě čekají straníci z řad ODS, STAN, TOP 09, KDU-ČSL a Pirátů, aby na základě téhle účelové změny zákona se přisáli na veřejný rozpočet a vyždímali veřejné peníze co nejvíc na úkor potřebných občanů, kteří nemají ani na energie. Takže to můžou být dohromady i stovky zbytečných vládních politických kamarádů navíc, které tam upíchnete na ministerstvech a zaměstnáte si je a vše zaplatí občané ze svých daní.

Já myslím, že z toho už musí být mnoha slušným občanům opravdu šoufl, co předvádí vaše vládní koalice. A vám to nestačí. Vám ubyly mandáty v právě skončených komunálních volbách, všem vládním stranám razantně ubyl počet mandátů, nejvíce právě hnutí STAN. Naopak SPD násobně narostl počet mandátů, takže je zcela jasné, že politika SPD si v tuto chvíli získává vzrůstající podporu občanů České republiky. A proč mluvím o hnutí STAN? Protože tady máme služební zákon. Je to sice poslanecký návrh, ale v podstatě spadá pod ministra vnitra Víta Rakušana. No, chápu, že to je poslanecký návrh. Zřejmě pan ministr, který má stranu zahlcenou organizovaným zločinem, korupcí a mafií, samozřejmě nemá čas asi řešit své ministerstvo, což on nemá určitě čas, to víme, ostatně o tom ještě budu hovořit. To znamená, máme tady ministra vnitra za hnutí STAN, který vůbec nemá čas vlastně řešit problémy českých občanů. Migrace, organizovaný zločin, politické trafiky, to je Ministerstvo vnitra pod hnutím STAN Víta Rakušana.

A ta migrace, dneska to eskaluje zase, eskaluje to dnes, včera, už několik měsíců. My jsme na to upozorňovali ministra vnitra Rakušana, že to má řešit. Opakovaně jsme tady jako SPD navrhovali bod, aby se vláda věnovala migrační krizi a blížící se migrační krizi, jsem říkal. Zase se tady vládní koalice smála SPD, kašlali jste na ten problém a teď se dostáváme do zcela nezvládnuté situace. A všechno je to plná odpovědnost nejenom ministra vnitra Víta Rakušana, ale hlavně celé pětikoalice Petra Fialy, protože vy se tady zabýváte tím, abyste měli více politických trafik, abyste tady - stovky vašich spolustraníků, až stovky třeba, protože vy máte neomezený počet si tam dáváte, ničím neomezený - je upíchli do státní správy, a úplně kašlete na občany. Nepomáháte jim s energiemi, nepomáháte jim se zdražováním, nepomáháte podnikům a firmám českým a neřešíte ani migraci. Proto se vám to vymklo z rukou. Občané jsou úplně zoufalí u nás na Moravě. Bojí se chodit i večer ven. Ženy, dívky bojí se po setmění jít i na procházku!

Taková je dneska realita! Vy jste nás dostali úplně do kleští. Slováci nechtějí brát ty migranty zpátky, u nás nemáme kapacity, všechno platí občané z daní, bezpečnostní situace začíná být vyhrocená a vy pořád mluvíte o nějakém evropském řešení. Nelžete, to není evropské řešení! Vy mluvíte o unijním řešení, protože Evropská unie není Evropa a Evropa není Unie. Vy, zastánci Evropské unie, jste naopak protievropští, protože jdete proti bezpečnosti v Evropě. Vy naopak míříte Českou republiku do totálního rozvratu, jak ekonomického, tak společenského, což vidíme i na těch demonstracích, tak i do sociálního.

Takže opravdu já si myslím, že tenhleten služební zákon, který tady předvádíte, to je, znovu říkám, pro SPD absolutně nepřijatelný zákon. My jsme absolutně proti tomu, aby si vládní koalice, vy si tady teď dneska prohlasujete přes náš odpor, že budete moct přijímat neomezený počet náměstků na ministerstva z řad vašich spolustraníků. Je to šílený návrh, šílený návrh, a já myslím, že to občané musí slyšet, proto to tady raději několikrát opakuji, co vaše vláda předvádí.

Děkuju za pozornost a znovu říkám: my zásadně nesouhlasíme, budeme hlasovat proti a budeme o tom mluvit i do budoucna, jakým způsobem vy se chováte vůči občanům. (Potlesk z lavic SPD.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní se s faktickou hlásí pan ministr Kupka.

Ještě v mezičase načtu došlou omluvu. Omlouvá se pan poslanec Aleš Dufek od 12 hodin z pracovních důvodů a paní poslankyně Lucie Šafránková od 12 hodin z pracovních důvodů.

A prosím, vaše dvě minuty, pane ministře.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, Tomio Okamura znovu vylíčil obraz České republiky jako zbídačelé země. Česká republika ale naštěstí zbídačelou zemí není. Zazněla celá řada nesmyslů, nepravd, lží. Česká vláda samozřejmě pomáhá lidem, kteří čelí závažnému růstu energií, stejně jako jim čelí lidé v okolních státech, Česká republika se s tím vypořádává stejně jako okolní státy a v mnoha směrech prostě lépe. Je to možné snadno doložit a taková je skutečně realita.

Co se týče změny služebního zákona, sledujeme celou řadu důležitých věcí, na kterých tady s lidmi, kteří znají státní správu, čelí mnoha komplikacím, tak se jednoznačně shodujeme - potřebujeme zákon o státní službě, který bude pružnější, který umožní otevřít klíčové funkce ve státní správě lidem, kteří mají zkušenosti ze soukromé sféry. V klíčových oblastech, kde je lidí nedostatek, i v soukromé sféře je tohle nezbytná podmínka, aby stát pro klíčové role dokázal vytvořit konkurenceschopné podmínky. To je klíčový důvod pro změnu zákona o státní službě a jsem přesvědčený, že to je jeden z podstatných kroků, jak zlepšit podmínky na úřadech, jak na úrovni státní správy, na orgánech ústředních, tak samozřejmě i v dalších důležitých místech.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a my se můžeme vrátit do rozpravy, kde je řádně přihlášena paní poslankyně Berenika Peštová, a připraví se paní poslankyně Jana Hanzlíková. Prosím, paní poslankyně, ujměte se slova.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Tak ještě jednou dobrý den. Děkuji za slovo, paní předsedající. No, já nebudu pokračovat v těch nesmyslech a nepravdách, jak tady bylo řečeno, a myslím si, že to jsou pravdy. Tak si malinko zrekapitulujeme vlastně celou tu anabázi a historii této skvělé novely služebního zákona. Tento zákon nebyl v řádném legislativním plánu prací ani Ministerstva vnitra, ani vláda ho neměla v řádném legislativním plánu prací. To znamená, že pokud nedojde k novele tohoto zákona, tomuto státu nebo našemu státu se nic nestane, jako je to u běžných transpozic směrnic - tam je jednoznačně řečeno, že když neproběhne transpozice do určitého data, většinou to bývají dva roky, dojde k tomu, že jsme sankcionováni. V tomto případě to takto není, takže není důvod, aby tento zákon byl hnán tímto tempem a touto rychlostí. Není tím důvodem transpozice.

To, že neprošel řádným legislativním procesem, je velice smutné, protože tento zákon, jak již tady mí předřečníci řekli, byl sepsán na Ministerstvu vnitra, takže úředníci Ministerstva vnitra na tomto zákoně dělali. Měli tendenci ho dát do řádného legislativního procesu, to znamená, dali ho do mezirezortního připomínkového řízení, a ejhle, byl tam pouze pár hodin, protože si uvědomili, že tento zákon nemá ty doprovodné věci, které by měl mít, to znamená studii dopadů, takzvanou RIA. Studie dopadů je velice důležitá, protože ta nám právě říká, jak moc nám to zasáhne do státního rozpočtu, a nejenom do státního rozpočtu, i do rozpočtu jednotlivých ministerstev, a jak již bylo řečeno mojí předřečnicí, zasáhne to nejenom ministerstva, ale skoro dvě stě institucí, víc jak dvě stě institucí, a to není málo. Ty peníze se někde budou muset sebrat.

Včera se rozebíral - nebo včera jsme tady probírali - státní rozpočet a mě by zajímalo, jestli státní rozpočet na to pamatuje, jestli pamatuje na to, kolik to bude stát. Tak si připomeneme, kolik to bude stát. Jestliže lidé, kteří jsou současně na těchto postech, budou z těchto míst v uvozovkách vyhozeni, protože budou přesoutěženi, tak se nám dostávají do bazénu. V tom bazénu budou za 80 % platu po dobu šesti měsíců. Poté, pokud jim nebude nějaká adekvátní práce nabídnuta, tak nám běží... jestliže odpracovali na daných místech do tří let, dostanou tři platy odchodné, jestliže to je tři až šest let, dostanou šest platů odchodné, jestliže to je šest až devět let, dostanou devět platů odchodné, a jestliže to je víc jak devět let, dostanou dvanáct platů odchodné. Takže zde máme úředníky, kteří skončí v bazénu, máme zde neomezený počet politických náměstků, kteří budou pobírat stejně jako tito, co budou v tom bazénu, a to nejsou malé peníze. Takže mě by zajímalo, zda jednotlivá ministerstva a organizace, které jsou zřizovány ministerstvy, mají toto v rozpočtech, protože studie dopadů prostě nebyla zpracovaná.

A vrátím se zpátky k tomu, že Ministerstvo vnitra tento zákon dalo na pár hodin do mezirezortního připomínkového řízení. Stáhlo ho, protože si uvědomilo, jaký to bude rozruch, tento zákon předalo poslancům a tito poslanci ho zde v Poslanecké sněmovně vlastně jako novelu zákona služebního předložili. A jelikož zákon umožňuje to, že poslanec, když předkládá, nebo skupina poslanců, když předkládá, nemusí mít studii dopadu, tak prostě není.

A já bych docela ráda vám připomněla, jaké prohlášení kdo měl v roce 2018 a 2019. Byli to právě slavní Piráti, kteří si nám tady hrají na to, jak jsou pravdomluvní a jaký boj oni vedou za spravedlnost, protikorupčnost a další a další. Jedno z krásných prohlášení bylo, cituji: Mezirezortní připomínkové řízení, jak dnes funguje - myšleno ty roky, které jsem říkala - zahrnuje jen část organizací dotčených příslušnou legislativou. Desítky organizací, jejichž slovo se dnes při tvorbě zákonů nebere v potaz, budou nyní mít možnost se otevřeně vyjádřit k legislativě a tím se spolupodílet na její tvorbě. Pro občana bude zásadní, že ve finální zprávě najde veškeré návrhy a vyjádření relevantních organizací. Otevřená sněmovna je aplikace, která zásadně zprůhlední procesy přijímání zákonů ještě před přijetím zákona o regulaci o lobbingu.

Tak já jsem si tu aplikaci www.otevrenasnemovna.cz dle návodu, který jsem díky Pirátům získala na YouTube, viděla jsem tam krásné video, jak mám tuto aplikaci spustit, tak jsem ji spustila. Chtěla jsem vědět, kolik připomínkových míst, když jsou tak transparentní, tento zákon vidělo. No a tak si představte, že když jsem to otevřela, webová stránka mi házela chybu s odkazem: Pro zpracování tohoto požadavku není k dispozici žádný server. Takže ve své podstatě ta transparentnost skončila možná otevřením této webové stránky a současně rovnou zavřením. Vlastně žádné organizace, o kterých je zde zmínka, které by měly vidět tento zákon a daly patřičné a správné připomínky, to neviděly. Jediný, kdo to viděl, bylo pár poslanců, kteří to zde předložili. Jak říkají, je na tom shoda napříč politickým spektrem, ale pouze spektrem vládnoucí koalice, a ostatní to možnost připomínkovat neměli. Říkám, v mezirezortním připomínkovém řízení to bylo pouze pár hodin.

A co dále prosazovali Piráti: "Prosazujeme urychlené zavedení služebního zákona, který považujeme za nutnou podmínku profesionální, efektivní a nezkorumpované státní správy. Chceme jasně rozlišit politická a úřednická místa a zajistit, že politici nebudou do úředních rozhodnutí zasahovat. Politici jsou voleni, aby pracovali jako poslanci, nikoliv jako úředníci, kde je potřeba odborná příprava. Služební zákon je nezbytný pro stanovení kritérií výběrových řízení na úřednická místa pro ochranu úředníků před politickými tlaky a pro přesná pravidla kariérního postupu. Služební zákon stanoví i požadavky na vzdělání a odbornost úředníků a jejich pravidelné testování. Úředníci musí především znát zákony, umět řešit praktické problémy občanů a účelně přitom využívat moderní technologie. Služební zákon by měl dále zavést osobní odpovědnost úředníků za jejich rozhodnutí. Není přípustné, aby úředníci nerespektovali zákony, zbytečně zdržovali řízení o záležitostech občanů nebo ignorovali rozhodnutí soudu. Za nesprávný úřednický postup ponesou úředníci odpovědnost a budou potrestáni kárným opatřením. Stát bude po úřednicích vymáhat regresní úhrady škody, kterou způsobili." Já se ptám, kde je to v tom zákoně? Mě by zajímalo, když jste se tak zaobírali posty, které potřebujete obsadit neúředníky, těmi kádry, tak kde tam toto řešíte, aby ten úředník opravdu platil za to, pokud úmyslně spáchá nějakou chybu? Anebo je to záměr? Prostě bude záměrně někoho brzdit nebo záměrně nevydá v řádné lhůtě rozhodnutí, tak kde to tam je postiženo?

Dále co mě zarazilo - a mně se to líbilo u Pirátů, když dbali na to, aby tam byl ten kariérní řád. O něm jsem tady taky hovořila, protože v momentě, nebo respektive poté jste s tímto zákonem přišli, tak vlastně tento kariérní řád vy totálně devalvujete. Je to naprostá devalvace, likvidace kariérního řádu české státní služby. Jde o politizaci české státní služby, a pokud Evropská komise měla kdy problém s novelizacemi zákona o státní službě, tak to bylo právě postupné rozmělňování kvalifikačních kritérií pro účast ve výběrových řízeních na vyšší posty představených. To je to, co Evropská komise vyčítala. Ve své podstatě děláte to, co jste vyčítali minulé vládě, že chtěla a částečně udělala, tak vy to děláte mnohem víc. A ještě k tomu říkáte, že to je ta deagrofertizace. To vůbec není žádná deagrofertizace.

Já jsem v současné době státní úředník postavený mimo službu a obracejí se na mě státní úředníci s velkými obavami, ale s velkými obavami, protože samozřejmě sledují a prosí, abychom tady byli slyšet, abychom tady říkali naši praxi. Já jsem zde řekla, že rozumím tomu, že tam chcete mít svoje lidi, rozumím tomu, ale ne neomezený počet! Co to je? Když tady padaly návrhy, abyste měli počet politických náměstků, které by vlastně byly zrcadlem jednotlivých sekcí, což má logiku, tak jste řekli ne. To znamená, že ministerstvo má pět sekcí, a vy budete mít patnáct politických náměstků? Proč nemůžete mít jenom pět? A když už jsme u těch politických náměstků, tak co si myslíte, že politický náměstek může řídit státní úředníky? Ne, proto tam musí být ten mezičlánek, proto tam musí být ředitel sekce, který je úředníkem, který se v současné době dostává do pozice, že bude mít na pět let jmenování. A vy všichni, co tady sedíte, jistě máte třeba hypotéky, a tento člověk je mladý, oženil se nebo vdala se, vzal si hypotéku a teď vy ho dostáváte do situace, že po pěti letech bude muset být přesoutěžen, mění se různě garnitury a on vůbec neví, co bude. Já rozumím tomu, že chcete kvalitu, ale uvědomte si jedno, že to má i ten druhý obraz. Protože jak vy říkáte, že bojujete proti korupci, tak se může stát, že mu může být naznačeno: Pokud nebudeš šlapat, jak potřebujeme, už příště výběrové řízení nevyhraješ. To se taky může stát. A já vím, každý dobrý úmysl je po zásluze potrestán, a třeba to byl dobrý úmysl z vaší strany, ale může to mít i tu druhou stranu, že to nemusí být jenom o tom, že to jsou ty dobré úmysly.

Já si myslím, že jsem zrekapitulovala maximum, co jsem mohla zrekapitulovat. Strašně mě mrzí, že tento zákon je přijímán tak, jak je přijímán, a že není naplňována litera zákona, jak jsme říkali, že každý zákon projde řádným legislativním procesem a budou se k tomu moct vyjádřit připomínková místa, která jsou dotčena. Demokracie dostává na zadek. Děkuji. (Potlesk z lavic ANO.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Poprosím další přihlášenou, a tou je paní poslankyně Iveta Štefanová. Připraví se paní poslankyně Klára Dostálová. Prosím, ujměte se slova.

 

Poslankyně Iveta Štefanová: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych se zde také vyjádřila k novele zákona o státní službě. Vládnoucí koalice v minulosti volala po odpolitizování státní služby. Tento návrh novely je ale spíše krokem k její politizaci. Návrh nově zavádí pětileté funkční období pro některé funkce ve státní službě. Pro kontinuitu a stabilitu státní služby příliš neslouží možnost výměny až prakticky celé řídící sekce každých pět let podle stranické příslušnosti aktuálního ministra, tak jak to umožňuje tento návrh. Stávající pracovníci budou mít ale možnost se do výběrových řízení hlásit opakovaně a znovu se o funkci ucházet. Nová výběrová řízení rovněž umožňují vstup odborníků takzvaně zvenku.

Rozšířit okruh možných žadatelů o posty ve státní službě je určitě krok správným směrem, ovšem nemohu souhlasit s tím, aby se nově započítávala odborná praxe již od ukončení požadovaného vzdělání, a navíc se sčítala za celou tuto dobu. Pokud je naším cílem zvyšovat odbornost pracovníků ve státní službě, je nutné, aby tato odborná praxe byla co nejvíce aktuální. Praxe absolvovaná například před dvaceti lety, kdy od té doby uchazeč v oboru nepracoval, se rozhodně nemůže vyrovnat praxi například v posledních pěti letech, tedy znalosti aktuálního terénu a moderní agendy. To totiž povede pouze ke snižování odbornosti ve státní službě.

Co je další problém, je, že podle návrhu nebudou někteří řídící pracovníci jmenováni do funkce pouze na pět let, ale na dobu neurčitou. To v praxi bude znamenat, že pracovník, který neobhájí svůj post ve výběrovém řízení, ve státní službě ale zůstane a stát pro něj bude hledat další umístění, a to až po dobu šesti měsíců, po kterou bude pobírat 80 % svého dosavadního platu. Pokud se pro něj nepodaří najít vhodné umístění, bude od státu dostávat nemalé odstupné. Tato nešťastná formulace v tomto předloženém návrhu bude v praxi znamenat pouze navyšování počtu lidí ve státní službě, které bude stát platit.

Rovněž nesouhlasím s rozšířením počtu politických náměstků ministra, což je v praxi jakési povýšení poradců ministra na posty náměstků, samozřejmě ale s platy náměstků a dalšími výhodami, jako je auto, řidič a tak dál, kteří ale podle navrhované změny jednotlivé sekce řídit nebudou, a tudíž jsou prakticky bez podstatné agendy, a hlavně bez odpovědnosti. Toto všechno povede k dalšímu rozšiřování počtu lidí ve státní službě a nesmyslnému navyšování finančních nákladů na ni.

Návrh dále mění odborné náměstky řídící jednotlivé sekce na vrchní ředitele sekce, kteří podle tohoto návrhu budou moci zastupovat ministra v jednání, a to i ve Sněmovně, což je ale v rozporu s ústavou, a to konkrétně s čl. 38 odst. 2 Ústavy České republiky. Proto klub SPD podporuje návrh na zamítnutí tohoto návrhu. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a nyní zatím poslední přihlášená do rozpravy, paní poslankyně Klára Dostálová. Ještě načtu omluvu. Pan poslanec Antonín Tesařík od 11.30 hodin se omlouvá z rodinných důvodů.

A prosím, paní poslankyně, ujměte se slova.

 

Poslankyně Klára Dostálová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, jsem poslední vystupující. Já bych to skutečně znovu ráda shrnula, ale ještě mi dovolte - já jsem nezvolila faktickou poznámku na pana ministra Kupku, vaším prostřednictvím, paní místopředsedkyně, protože si myslím, že bychom to tady mohli trošičku více rozebrat. Já s ním v podstatě souhlasím. On řekl, že vlastně tím, že se zkracují výběrová řízení jenom na jedno kolo, že potřebujeme dostat experty zvenku - všechno podepisuji. To samozřejmě je určitě krok správným směrem, ale má to jedno velké ale. Prostě tím, jak ten zákon byl skutečně šit horkou jehlou, tak by mě fakt zajímalo, jak budete motivovat experty do státní správy, když oni budou vědět, že každých pět let budou přesoutěženi. To znamená, že každá nová politická garnitura teoreticky může samozřejmě tyto experty nahradit jinými experty, a tím, že oni nebudou mít vidinu vlastně nějaké stabilní práce do budoucna, protože to skutečně může být v rozmezí jenom těch pěti let, tak budete mít velké problémy takovéto kapacity do státní správy sehnat.

Znovu bych se vrátila k tomu, proč tady vůbec v České republice máme služební zákon. Služební zákon je takzvanou kondicionalitou neboli základní podmínkou pro čerpání evropských fondů. Evropská komise po nás vždycky chtěla, abychom zajistili služebním zákonem tři hlavní principy. První je profesionalizace, druhá je stabilizace a třetí je depolitizace. Já se obávám... samozřejmě tím, že degradujeme odborné náměstky na vrchní ředitele sekce, budeme mít neomezený počet politických náměstků, tak skutečně první, profesionalizace - věřím tomu, že tím, jak jsme se dohodli i na té praxi, že to musí být za posledních patnáct let, nikoliv neomezeně, někdy až od školy, tak že tu profesionalizaci bych ještě považovala za to, že splníme, ale ty další body, jako je stabilizace a depolitizace, to už je tedy na pováženou, protože o stabilizaci mluvit, když každých pět let přesoutěžujeme, to si myslím, že je velmi odvážné, a depolitizaci, když vlastně budeme přijímat neomezený počet politických náměstků, tak to si myslím, že vyvolá tedy velmi zamračený výraz v rámci Evropské komise jako takové.

Znovu bych vás chtěla požádat, abychom měli rozum a opravdu v dnešní době, kdy tady řešíme obrovské deficity státního rozpočtu, dneska v podstatě jsme znovu povolávali k vyjádření pana ministra Stanjuru, aby nám ty deficity znovu zdůvodnil, tak do této rozjitřené doby schvalovat neomezený počet politických náměstků s auty, dokonce jsme si ty požitky pro náměstky dali přímo do zákona, to znamená, aby měli auta k dispozici a tak dále, přímo to je v zákoně, tak bych znovu opravdu apelovala na náš zdravý rozum, abychom podpořili některé z těch návrhů, které jsme dali.

Co má politický náměstek dělat? Znovu upozorňuju, politický náměstek není součástí státní služby. On nemůže nikoho řídit, žádné úředníky, nikoho takového. On skutečně má zastupovat ministra navenek. Kde může takový politický náměstek zastupovat? Na vládě může zastupovat, může mít samozřejmě náměstka pro Sněmovnu, pro Senát, pro aktivity v rámci Evropské unie, to jsou čtyři lidé. Proč tedy neomezeně? Máme ale pozměňovací návrhy, které samozřejmě hovoří o pěti lidech, kteří by mohli zastupovat ministra, dokonce na základě - a tady bych chtěla znovu poděkovat panu předkladateli, panu poslanci Bendovi, vaším prostřednictvím, paní místopředsedkyně, že se jednalo s opozicí, že jsme skutečně ty věci projednávali - my jsme dali dokonce návrh, aby političtí náměstci byli vlastně do výše počtu sekcí, protože respektujeme to, že každé ministerstvo je jinak veliké, a že tedy skutečně, když máme vrchní ředitele sekce, už nemáme žádné odborné náměstky, nebo nebudeme mít, tak aby politický náměstek garantoval ministrovi nějakou aktivitu. To znamená, když si to vezmu třeba na Ministerstvo pro místní rozvoj, tak by to bylo: pro regionální rozvoj, pro bytovou politiku, pro stavební právo. Mohli by to být skutečně náměstci do výše odborných sekcí na ministerstvu. Zatím bohužel ani jeden z výborů tyto návrhy nepřijal, ale znovu bych vás chtěla poprosit, zvažte pozměňovací návrhy 1023, to je právě do výše počtu sekcí, nebo 1024 - maximálně pět politických náměstků.

Velmi mě mrzí, že v rámci přesoutěžení každých pět let jsme nedošli ke shodě na tom, že by se mohl aplikovat takzvaný automat. Já to vysvětlím - mají to například ředitelé škol, všichni starostové to znají. To znamená, že pokud jsem spokojen s ředitelem školy, tak výběrové řízení nevyhlašuji. Mám právo to nevyhlašovat, protože to by byly přesně ty kroky, které by trošku k té stabilizaci mohly vést, že externí odborníci, kteří přijdou do státní správy, by a priori tam nešli s tím, že stejně každých pět let mohu být vyhozen, protože když budu pracovat dobře, tak ministr prostě řekne: Ne, s tímhle jsem spokojen, tady výběrové řízení nevyhlásím. Takovýto automat ve státní správě by ušetřil obrovské množství peněz, protože výběrová řízení, která každých pět let budou probíhat, protože vy to tam máte nastaveno, že musí proběhnout ta výběrová řízení, to je samozřejmě velmi drahá záležitost.

Znovu se na to podívejte opravdu zdravým selským rozumem, protože tím, jak jste to připravovali velmi rychle, tak se bohužel nepodařilo vyřešit takzvaný ten - jak tomu říkáme všichni ve státní správě slangově - bazén. To znamená, co se stane? Vy budete nabírat lidi zvenku, to znamená, budou nahrazovat stávající úředníky. Stávající úředníci ve státní službě spadnou do takzvaného bazénu. V tom bazénu je máme šest měsíců za 80 % platu, to znamená nevyužití lidé, kteří tam čekají, až uběhne těch šest měsíců za 80 % platu, tak samozřejmě se s nimi budeme loučit. To znamená, pokud pracovali tři roky ve státní službě, dostanou tři platy, ale pokud pracovali třeba více jak devět let, dostanou dvanáct platů, a toto my budeme absolvovat každých pět let. Takže já jenom znovu upozorňuju na obrovské dopady do státního rozpočtu.

Na druhou stranu bych chtěla poděkovat, protože tím, že se vlastně připravil ve spolupráci i pozměňovací návrh právě na tu praxi, aby praxe skutečně byla za posledních patnáct let, nebo se prodloužila lhůta na výběrové řízení na 24 měsíců, to jsou určitě všechno dobré věci. Možná je ale na zvážení, jestli to nestáhnout, rychle nedopracovat automat a řešení toho bazénu jako takového, protože skutečně ty dopady do státního rozpočtu jsou dneska obrovské.

Takže ještě jednou prosím, apeluji - zvažte, zda do této rozjitřené doby schvalovat neomezený počet politických náměstků. Máte na výběr buď číslo pět, anebo dle počtu sekcí, což si myslím, že je velmi benevolentní návrh, a skutečně, pokud ministr chce mít svého člověka, který mu garantuje nějakým svým odborným úsudkem práci konkrétní sekce, tak výše náměstků do počtu výše sekcí by určitě byla odpovídající. Ale znovu upozorňuju, politický náměstek nemá žádnou odpovědnost vůči státní službě, neřídí vůbec nikoho z těch státních úředníků, je to skutečně kolega pana ministra. Proto si myslím, že neomezený počet je opravdu přes čáru. Děkuju. (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Ještě se hlásila paní zpravodajka, která je nyní další přihlášená do rozpravy. Prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, paní předsedající. Já si dovolím jenom navázat na kolegyni. Prosím vás, včera jsme se probírali rozpočtem a já si pamatuji, že vládní koalice chtěla i snižovat počty úředníků, a já nerozumím tomu, jak se sníží počty úředníků, když se zvýší počty manažerských pozic. Potom se budou brát kde ta místa? Na ty výkonné, na ty, co dělají správní řízení nebo podobně? Už tak současná koalice zvýšila počet ministrů a jejich ve své podstatě obslužného personálu a je to číslo 74 lidí plus. Dojde k dalšímu zvýšení. Jestli takhle někdo předpokládá, že tak se snižují počty, no já se domnívám, že tomu tak opravdu není, protože moje technické myšlení mi dává, že pořád dáváme plus, plus a nikde minus. Jako zpravodaj se totiž v závěru budu vyjadřovat pouze k technickým, nikoliv politickým věcem, tak jsem cítila za potřebu ještě toto říct.

Ještě bych si dovolila požádat, kolegové: je tam jeden pozměňovací návrh, se kterým nebyl vysloven souhlas na ústavně-právním výboru, a to se týká věku. V současné době je povinnost opustit státní službu ve věku 70 let. Já neříkám, že všichni chtějí zůstat do 70 let, někteří už chtějí v šedesáti jít pryč do předčasného důchodu, ale uvědomme si, že tady i mezi námi jsou kolegové, kteří jsou věkově nad tuto hranici 70 let a jsou velmi platnými členy této Sněmovny. Prostě existují lidé, kteří i ve vysokém věku podávají vysoké pracovní výkony, a tímto limitem jim to omezíme. Samozřejmě je to i u soudců. Domnívám se, že bychom koncepčně měli tuto hranici 70 let zvýšit aspoň na těch 75, nejenom v tomto služebním zákoně, ale potom i v dalších zákonech. A já si vás dovolím poprosit o to, jestli byste začali už nyní. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Ještě se s faktickou přihlásila paní poslankyně Peštová.

Mezitím, než dojde, načtu omluvu. Omlouvá se pan poslanec Jakob od 12 hodin bez udání důvodu.

A prosím, paní poslankyně, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo. Já bych chtěla tady jenom podpořit to, co tady řekla moje předřečnice. Opravdu praxi v státní službě mám a je tam opravdu dost odborníků, kteří jsou nad věk 70 let, a jenom proto, že dosáhli této hranice, tak jsme se s nimi museli rozloučit s tím, že třeba potom byli jenom najímáni na určité věci. Já bych vás opravdu chtěla poprosit, jestli byste nezvážili tu hranici posunutí na 75 let. Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji za dodržení času. Já se naposled otáži, zda se již nikdo nehlásí? Není tomu tak, já tedy končím rozpravu.

A optám se pana navrhovatele, zda má zájem o závěrečné slovo? Prosím.

 

Poslanec Marek Benda: Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane premiére, páni ministři, paní ministryně, dámy a pánové, já budu velmi stručný, protože chápu, že je tady dohoda, že se máme dobrat ještě vystoupení k rozpočtu. Já řadu výhrad, které zazněly, uznávám, zejména toho koncepčního charakteru. Myslím, že opravdu novela takhle byla předložena, řeší jenom jeden výsek státní služby. Potřebujeme se zabývat bazény, bohužel, návrhy k redukci bazénů předloženy nebyly. Já bych je s chutí podpořil, ale ty bohužel předloženy nebyly.

Jsem připraven v průběhu příštího roku se tady zabývat nějakou... a vím, že na Ministerstvu vnitra již se připravuje zásadnější a koncepčnější novela, která by měla státní službu udržet v depolitizované pozici, ale současně ne v té trochu pozici jako nadlidí, kteří mají všechno vždy na věky věků garantované.

Jinak tady budeme hlasovat, jak se hlasovalo na ústavně-právním výboru, podle toho, jak už jsme tam uzavřeli řekněme džentlmenskou shodu, která vím, že nevyhovuje všem, ale v něčem ustupuje. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní se stanoviskem, se závěrečným slovem vystoupí paní zpravodajka. Prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážená paní předsedající. Já bych to shrnula jenom stručně. Jedná se o návrh předsedů pěti koaličních klubů, který řeší, jak říkal zástupce navrhovatele, určitý, pouze určitý úsek služebního zákona, což já jako zpravodaj se domnívám, že není úplně vhodné, že se to mělo řešit koncepčně, navíc, když je avizováno, že příští rok bude předložen do Sněmovny další návrh, který bude řešit služební zákon.

Nicméně i já musím kvitovat, že došlo k vzájemnému jednání mezi koalicí a opozicí. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji, paní zpravodajko, a poněvadž jsme tedy již blízko hlasování, zagonguji, aby všichni dorazili do sálu. A než přikročíme k hlasování o pozměňovacích návrzích, tak bychom měli hlasovat o návrhu na zamítnutí. (Zpravodajka: Proceduru?) Můžeme nejprve, jak stanoví jednací řád, prosím hlasovat návrh na zamítnutí, a poté pozměňovací návrhy? (Zpravodajka: Ano.) Děkuji. Já už sleduji, že kolegové dorazili do sálu.

 

A k hlasování o návrhu na zamítnutí, který byl podán ve druhém čtení, poprosím o stanovisko pana navrhovatele. (Navrhovatel nesouhlasí.) Děkuji. A výbor? (Zpravodajka: Stanovisko ústavně-právního výboru: Nedoporučuje.)

A já tedy zahajuji hlasování o návrhu na zamítnutí. Kdo je pro? Kdo je proti?

hlasování číslo 99 bylo přihlášeno 161 poslanců a poslankyň, pro 72, proti 84. Návrh na zamítnutí nebyl přijat.

 

A my můžeme nyní přikročit k hlasování o pozměňovacích návrzích. (Zpravodajka: Nejprve proceduru.) Přesně tak, a já vás nejprve poprosím, abyste nás seznámila s procedurou, poté samozřejmě abyste přednášela jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním k nim sdělila stanoviska. Takže procedura, prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Legislativně technické úpravy nebyly předneseny, takže ty do procedury nemusíme zahrnovat.

Takže procedura: Návrh A, B, C2, v případě schválení je nehlasovatelné D1, C1 a C5. Návrh D1, v případě schválení je nehlasovatelné C1 a C5. Návrh C1, v případě schválení je nehlasovatelné C5. Návrh C5, návrh C3, v případě schválení je nehlasovatelné C6 a C7. Návrh C6, v případě schválení je nehlasovatelné C7, C7, C4, D2, E1, E2, E3 a zákon jako celek.

Jinak tento návrh můžete nalézt také v usnesení ústavně-právního výboru.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Jenom se optám: nyní je prostor, pokud někdo chce navrhnout změnu procedury. Není tomu tak.

 

Budeme tedy prosím hlasovat tuto přednesenou proceduru.

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh procedury? Kdo je proti?

hlasování číslo 100 nás hlasovalo 161, pro 157, proti 0, čili návrh procedury byl přijat. Prosím, paní zpravodajko.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Takže pozměňovací návrh ústavně-právního výboru, jinak ho předkládal kolega Jakub Michálek, týká se zahraniční služby. Jedná se o promítnutí terminologických změn. Stanovisko ústavně-právního výboru: Doporučuje.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: A stanovisko navrhovatele? (Navrhovatel: Souhlas.)

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?

V hlasování 101 hlasovalo 161 poslanců a poslankyň, pro 159, proti 0. Návrh byl přijat.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Návrh B. Je to návrh v systému pod číslem 1031, který předložil pan poslanec Jan Jakob. Jedná se o zákon o ochraně veřejného zdraví a promítnutí terminologických změn. Stanovisko ústavně-právního výboru: doporučuje.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Navrhovatel? (Souhlas.)

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?

hlasování číslo 102 bylo přihlášeno 161 hlasujících, pro 159, proti 0. Návrh byl přijat. Prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Návrh C2 v systému uveden pod číslem 943. Je to pozměňovací návrh Zuzany Ožanové, Heleny Válkové a Taťány Malé. Jedná se o stanovení funkčního období pouze u nejvyššího státního tajemníka, státního tajemníka, personálního ředitele sekce pro státní službu, vedoucího služebního úřadu, vrchního ředitele sekce a ředitele sekce, to je, vypouští se ředitelé odborů z přesoutěžení. V případě schválení je nehlasovatelné D1, C1 a C5. Stanovisko ústavně-právního výboru: nedoporučuje.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlas.)

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?

hlasování číslo 103 bylo přihlášeno 161 hlasujících, pro 73, proti 85. Tento návrh byl zamítnut. Prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Pozměňovací návrh D1 načetla poslankyně Renata Oulehlová pod číslem 1035. Jedná se o návrh paní Mračkové Vildumetzové, stanovení funkčního období pouze u nejvyššího státního tajemníka, státního tajemníka, personálního ředitele sekce pro státní službu a vedoucího služebních úřadů, to je, vypouští se vrchní ředitel sekce. V případě schválení je nehlasovatelné C1 a C5. Stanovisko ústavně-právního výboru: nedoporučuje.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlas.)

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?

hlasování číslo 104 bylo přihlášeno 161 hlasujících, pro 73, proti 86. Tento návrh byl zamítnut. Prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: C1, pozměňovací návrh 941 poslankyň Zuzany Ožanové, Heleny Válkové a Taťány Malé. Jedná se o úpravu přechodného ustanovení, aby přesoutěžení bylo až po pěti letech od účinnosti této novely. V případě schválení je nehlasovatelné C5. Stanovisko ústavně-právního výboru: nedoporučuje.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlas.)

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?

hlasování číslo 105 hlasovalo 161 poslanců a poslankyň, pro 75, proti 84. Tento návrh byl zamítnut. Prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Pozměňovací návrh C5 v systému uveden pod číslem 1022, návrh Kláry Dostálové, Aleny Schillerové a Zuzany Ožanové. Jedná se o prodloužení doby pro přesoutěžení z navrhovaných 18 měsíců na 2 roky. Stanovisko ústavně-právního výboru: doporučuje.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Stanovisko navrhovatele? (Souhlasné.)

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?

hlasování číslo 106 hlasovalo 160 poslanců a poslankyň, pro 157, proti 0. Tento návrh byl přijat. Prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Pozměňovací návrh 944 Zuzany Ožanové, Heleny Válkové a Taťány Malé, počet náměstků maximálně čtyři. V případě schválení je nehlasovatelné C6 a C7. Stanovisko ústavně-právního výboru: nedoporučuje.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlas.)

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?

hlasování číslo 107 hlasovalo 160 poslanců a poslankyň, pro 73, proti 85. Tento návrh byl zamítnut. Prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Pozměňovací návrh C6, tisk veden pod číslem 1023, návrh Kláry Dostálové a Zuzany Ožanové. Počet náměstků nesmí přesáhnout dva nebo počet vrchních ředitelů sekce. V případě schválení je nehlasovatelné C7. Stanovisko ústavně-právního výboru: nedoporučuje.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlas.)

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?

hlasování číslo 108 hlasovalo 160 poslanců a poslankyň, pro 73, proti 84. Tento návrh byl zamítnut. Prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Návrh C7 vedený pod číslem 1024, návrh Kláry Dostálové a Zuzany Ožanové, počet náměstků maximálně pět. Stanovisko ústavně-právního výboru: nedoporučuje.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlas.)

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?

hlasování číslo 109 hlasovalo 160 poslanců a poslankyň, pro 72, proti 85. Tento návrh byl zamítnut. Prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: C4 vedený v systému pod číslem 1021, návrh Kláry Dostálové, Aleny Schillerové a Zuzany Ožanové, eliminace doby, za kterou je možné prokazovat dosažení potřebné praxe pro jmenování představených daného stupně, prokazování potřebné praxe v uplynulých patnácti letech. Dle návrhu stačí praxe kdykoliv neomezeně. Stanovisko ústavně-právního výboru: doporučuje.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Stanovisko navrhovatele? (Souhlas.)

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?

hlasování číslo 110 hlasovalo 160 poslanců a poslankyň, pro 158, proti 0. Tento návrh byl přijat. Prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Návrh D2 přednesla Renata Oulehlová pod číslem 1036. Je to pozměňovací návrh poslankyně Mračkové Vildumetzové, věková hranice pro skončení pracovního poměru z nynějších 70 na 75 let. Stanovisko ústavně-právního výboru: nedoporučuje.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlas.)

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?

hlasování číslo 111 hlasovalo 160 poslanců a poslankyň, pro 72, proti 84. Tento návrh byl zamítnut. Prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Návrh E1 pod číslem 945, pozměňovací návrh Zuzany Ožanové, Heleny Válkové a Taťány Malé, odložení účinnosti zákona o jeden rok na 1. leden 2024. Stanovisko ústavně-právního výboru: nedoporučuje.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlas.)

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?

hlasování číslo 112 hlasovalo 160 poslanců a poslankyň, pro 73, proti 85. Tento návrh byl zamítnut. Prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: E2, vedený pod číslem 941, pozměňovací návrh Zuzany Ožanové, Heleny Válkové a Taťány Malé. Lhůta pro podání přihlášek do výběrového řízení ze 7 dnů na nynějších 10 dnů. Stanovisko ústavně-právního výboru: nedoporučuje.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlas.)

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti, nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku.

A v tomto hlasování 113 nás hlasovalo 160 poslanců a poslankyň, pro 73, proti 85. Návrh byl zamítnut.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: E3, vedený pod číslem 1040, pozměňovací návrh Taťány Malé a Zuzany Ožanové, lhůta pro fikci doručení ze 3 na 5 dní. Stanovisko ústavně-právního výboru: doporučuje.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Stanovisko navrhovatele? (Souhlas.)

A já jsem zahájila hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku.

hlasování číslo 114 bylo přihlášeno 160 poslanců a poslankyň, pro 158, proti 0. Tento návrh byl přijat. Prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Pozměňovací návrh F, který byl načten celý na plénu, to znamená, ne v systému. Jedná se o zrušení bodů 52 a 53. To se týká věci péče o dítě a výkon služby z jiného místa. Stanovisko ústavně-právního výboru: doporučuje.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Stanovisko navrhovatele? (Souhlasné.)

Já jsem zahájila hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

hlasování číslo 115 nás hlasovalo 160 poslanců a poslankyň, pro 88, proti 2. Konstatuji, že tento návrh byl přijat.

 

A my jsme se, pokud se nemýlím, vypořádali se všemi pozměňovacími návrhy, je to tak, paní zpravodajko? (Ano.)

 

Takže můžeme přikročit k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem poslanců Marka Bendy, Marka Výborného, Jana Jakoba, Josefa Cogana a Jakuba Michálka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 215, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahájila jsem hlasování. (Stanoviska, prosím vás.) Stanoviska se nemusí říkat u zákona. Já tedy prohlašuji (hlasování 116) za zmatečné, nechť to do toho nevstupuje.

 

Ještě jednou zahajuji hlasování o předneseném usnesení, týkajícího se celého návrhu zákona.

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku.

hlasování číslo 117 hlasovalo 160 poslanců a poslankyň, pro 86, proti 74, a já konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Tímto děkuji panu zástupci navrhovatelů, děkuji paní zpravodajce a ukončuji projednávání tohoto bodu.

Po ukončení bodu, než přistoupíme k dalšímu bodu, načtu došlé omluvy, kdy se omlouvá pan poslanec Vít Kaňkovský od 11.40 z rodinných důvodů, pak se omlouvá pan poslanec Pavel Kašník od 11.30 z pracovních důvodů, pan poslanec Jiří Slavík od 12.45 hodin z pracovních důvodů.

A nyní je s přednostním právem přihlášen pan ministr Zbyněk Stanjura a následuje s přednostním právem paní místopředsedkyně Jana Mračková Vildumetzová. Prosím, ujměte se slova.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura Hezké dopoledne, vážené kolegyně, vážení kolegové. Já jsem z pracovních důvodů tady nemohl být dnešních prvních 30 minut schůze, když jsem měl nějakou videokonferenci s našimi zahraničními partnery, ale v rámci přestávky jsem využil možnosti domluvit se s paní předsedkyní Schillerovou a slíbil jsem, že po skončení toho bodu řeknu pár slov k novele rozpočtu, státního rozpočtu 2022.

Já jsem v pondělí v jednom z televizních pořadů oznámil, že finanční prostředky, které se vláda rozhodla uvolnit v rámci dočasného krizového rámce především pro velké firmy, ale pak i pro střední firmy nebo malé firmy, které mají energeticky náročný provoz, budou v rozpočtu ještě letošního roku, k tomuto směřoval pozměňující návrh pana předsedy hospodářského výboru, pana poslance Ivana Adamce, a současně v tom návrhu je navýšení výdajů na úsporný tarif 7 miliard.

Nejprve vysvětlím, proč to nebylo v návrhu zákona o novele, ten doputoval do Poslanecké sněmovny 17. srpna. Logicky teď jsme - včera jsme ukončili druhé čtení. Finální rozhodnutí o úsporném tarifu vláda udělala 1. září, pokud mě paměť neplete, v prvním týdnu po prázdninách, tak doufám, že ta středa byla 1. září, a původní návrh počítal s tím, že úsporný tarif bude rozdělen rovnoměrně na 12 měsíců, to znamená 25 % v roce 2022 a 75 % v roce 2023, protože, jak všichni víme, bylo to stanoveno, bylo to rozhodnuto, že to bude na období od 1. října letošního roku do 30. září příštího roku.

V té době, když jsme připravovali ten materiál, ve veřejném prostoru zaznívaly požadavky, aby ta pomoc letos byla vyšší. Vláda těmto požadavkům vyšla vstříc a konečné rozhodnutí vlády bylo 40 %, to znamená, ne lineárně, ale 40 % v roce 2022 a 60 % tím pádem v roce 2023. Ale protože již existoval odeslaný návrh novely státního rozpočtu, tak zhruba těch 8 miliard, které jsou ve prospěch našich domácností, se samozřejmě muselo do této novely zapracovat. Nebyl v tom žádný úmysl, prostě z časového hlediska to sladit úplně nešlo.

Stejně tak vláda rozhodla v okamžiku, kdy rozhodla o zastropování cen elektrické energie pro maloodběratele, to znamená všechny domácnosti, pro ty, kteří poskytují veřejné služby a pro malé a střední podnikatele, kteří jsou na nízkém napětí, obdobně u plynu, to znamená pro všechny spotřebitele, jejichž roční spotřeba je nižší než 630 megawatthodin, tak jsou - v rámci tohoto balíku vláda rozhodla, že plně využije možnosti dočasného krizového rámce a tam ty náklady jsou odhadovány na 30 miliard korun. Opět to bylo zhruba o dva týdny později, než jsme odeslali návrh novely do státního rozpočtu. Mohli jsme tyto peníze rozpočtovat v roce 2022 i 2023. Po dohodě a po jednání s podnikatelskými svazy, se Svazem průmyslu a dopravy a Hospodářskou komorou jsme se po vzájemné dohodě dohodli, že to dáme už do letošní novely, do novely letošního rozpočtu, aby bylo jisté, že ty peníze jsou schválené, a abychom případně mohli část těchto peněz vyplatit podle pravidel, která stanovuje česká vláda, ale která jsou v rámci evropských pravidel použita už v roce 2002. To je vlastně důvod té druhé části, té fiskálně vyšší části.

U obou těch částek - pokud to někdo považoval za něco nekorektního, tak se omlouvám - pokusil jsem se vysvětlit, že v tom nebyl žádný úmysl. Prostě doba je tak turbulentní, že se nedá vždycky všechno připravit do jednoho návrhu zákona. Někdy reagujete se zpožděním a přidáváte tam další a další věci.

Ta debata bude samozřejmě v třetím čtení, ale já zkusím jenom vyjádřit přesvědčení a svůj odhad, že obě tato opatření získají širší podporu v Poslanecké sněmovně než pouze vládních poslanců, protože těch 8 miliard je ve prospěch maloodběratelů. To znamená, že úsporný tarif bude 40 % v letošním roce a na základě toho vlastně už v těchto dnech a týdnech jsou snižovány zálohy domácnostem. My jsme ty prostředky už uvolnili jiným rozpočtovým opatřením, pak je vrátíme.

A stejně tak si myslím, že Poslanecká sněmovna větší většinou, než jsou vládní poslanci, schválí uvolnění prostředků v rámci toho dočasného krizového rámce pro velké firmy a energeticky náročné firmy v objemu 30 miliard.

Pokud to někdo považuje za něco nekorektního, tak ještě jednou se omlouvám, nebyl v tom žádný úmysl. Věřím, že ty výdaje státního rozpočtu jsou oprávněné a že až o tom budeme hlasovat ve třetím čtení, že to získá širokou podporu v Poslanecké sněmovně. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a ještě s přednostním právem - vaše paní místopředsedkyně je přihlášena - dáváte přednost, je tady dohoda, prosím, paní předsedkyně Schillerová. Prosím.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji, paní místopředsedkyně. Děkuji panu ministrovi financí, myslím si, že je korektní poděkovat.

Neodpustím si jeden dovětek, aniž bych ho tady chtěla teď nějak týrat, a to je ten, že bych to očekávala včera. Včera to mělo padnout, když už odpustím, že to nepadlo na tiskové konferenci v pondělí a tak dále. Sama jsem byla čtyři roky ministryní financí, z toho přes dva roky ve velmi turbulentní, krizové době, takže asi málokdo vám rozumí jako já, v čem se nacházíte a co řešíte, moc dobře to vím. Ale prostě mělo to tady padnout včera. Neměli jsme zjišťovat ze systému, že tam je dalších 38 miliard.

Chápu to správně, že 7 miliard je vlastně na úkor mandatorních výdajů tak, jak to tady prezentoval pan ministr Jurečka včera? Což je také nepochopitelné, ale budu teď velkorysá, 30 miliard je na pomoc velkým podnikům, tomu rozumím, a pak jsem tam viděla 8 miliard na vrub státního dluhu? (Obrací se k ministrovi Stanjurovi.) Bylo v tom návrhu. Aha, na úsporný tarif, rozumím, to znamená na těch vlastně 10, co mělo být vyplaceno bez obnovitelných zdrojů letos. Tak to už chápu, rozumím tomu, takže sečteno, podtrženo je to 45 miliard na úkor schodku.

A je korektní tedy říct, my se samozřejmě poradíme na klubu, co bude mít naši podporu, co nebude. Je možné, že to podpoříme, ale je korektní říct, že schodek, a máte na tom zřejmě pětikoaliční shodu, máte tady většinu, na rok 2022 bude 375 miliard.

Beru toto vysvětlení, ale jak říkám, mělo padnout včera. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, a nyní tedy se svou přihláškou paní místopředsedkyně Jana Mračková Vildumetzová. Prosím.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych vystoupila naposledy z pozice místopředsedkyně Poslanecké sněmovny a abych vystoupila prakticky naposledy s přednostním právem, které místopředseda Sněmovny má. Chtěla bych vám říct, že pro mě byla obrovská zkušenost a velká čest řídit tuto Poslaneckou sněmovnu. Snažila jsem se ji řídit profesionálně, nestranně, poctivě a férově tak, jako se snažím dělat všechny věci. Své svědomí mám opravdu čisté. Nikdy jsem s nikým žádný byznys, žádné kšefty nedělala, nic jsem neudělala. A když někteří z vás na mě spustili v den vyslovení nedůvěry vládě hon a obviňovali mě z toho, že jsem nevěděla, co se stane za pět, respektive za tři roky - ani jsem to nemohla vědět - tak opravdu nikomu z vás nepřeji, abyste se dostali do stejné situace, do které jsem se dostala já. Absurditu tohoto obvinění opravdu nemá cenu komentovat. Chtěla bych poděkovat všem poslancům, i těm vládním, kteří mě podpořili a podporují, kteří za mnou chodí a říkají, že je to velmi nespravedlivé, neférové, někteří dokonce používají, že se vracíme do padesátých let.

Vážené kolegyně, kolegové, moc bych si přála, aby politika nebyla svinstvo, určitě si to přejete i vy. A je to jenom o nás. Chtěla bych vás ujistit, že i když budu v pozici poslankyně, že budu nadále pracovat, hájit zájmy nejenom Karlovarského kraje, a přeji vám všem, ať se vám všechno daří. Děkuji vám. (Potlesk hlavně z levé části sálu.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Tímto můžeme přikročit k dalšímu bodu dnešního programu, a to je bod

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.




Přihlásit/registrovat se do ISP