Pátek 30. září 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Karel Havlíček)

127.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 164/2013 Sb.,
o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 203/ - třetí čtení

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele pan ministr dopravy Kupka a zpravodajka garančního výboru, paní Naiclerová.

Pozměňovací návrh je uveden ve sněmovním tisku 203/3, byl doručen 7. září 2022. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 203/4.

A táži se tedy pana navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Ano, máte slovo, pane ministře.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, jen velmi stručně shrnu, že předložená novela zákona zahrnuje důležité změny ve třech zákonech v případě zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní. Jde například o zavedení automatické výměny informací získaných od provozovatelů internetových platforem v oblasti sdílené ekonomiky, dále jde o novelu zákona o Finanční správě České republiky, kdy v návaznosti na zavedení dalších instrumentů mezinárodní spolupráce se zavádí pro kontrolu povinností nástroj doposud nevyužívaný při správě daní, totiž kontrolní nákup, a konečně jde také o novelu zákona o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek, kdy se upravuje možnost mezinárodního vymáhání daňových sankcí.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane ministře, a tímto otevírám rozpravu, do které se přihlásila paní předsedkyně Schillerová.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Pane ministře, dámy a pánové, diskutujeme o novele nebo diskutovali jsme, tady už jsme ve třetím čtení, o novele zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní, která je reakcí na směrnici, jak správně řekl pan ministr, Rady EU 2021/514 ze dne 22. března 2021, kterou se mění předcházející směrnice - už to tady nebudu opakovat, je to takzvaná směrnice DAC 7. Dnes se tu de facto projednává zákon, který navrhl ještě náš kabinet, a vládní pětikoalice se rozhodla postupovat a převzít tento návrh, což je v pořádku. Já to vlastně kvituji velmi pozitivně a jsem ráda, že se v tuto chvíli pokračuje v naší práci, že v podstatě v tuto chvíli je tam jediný pozměňovací návrh, pokud jsem to dobře zaregistrovala, pana ministra Stanjury, jenž je rovněž návrhem, který svým způsobem nemění formu ani dosah novely.

Co se týče samotné podstaty, tak naše vláda, vláda Andreje Babiše, jejíž jsem byla součástí jako ministryně financí, prosadila a odpracovala implementaci této směrnice. Bylo to právě téma digitální ekonomiky, provázanost s daňovou problematikou, které bylo pro naši tehdejší vládu naprosto zásadní. Právě proto se nám podařilo stát se velmi často i lídry v debatách o této problematice, a to v kontextu celé Evropské unie.

Novela si zavedením pravidel, která posilují transparentnost ve vztahu k jednotlivým digitálním platformám, klade za cíl vyšší efektivnost při výběru daní. Směrnice DAC 7 usiluje o získávání dat převážně z digitálních platforem působících ve více zemích současně a směrnice rovněž vlastně umožňuje získávat informace tak, aby již více nedocházelo k nenahlášení příjmů, a tedy aby příjmy jednotlivých subjektů nebyly součástí šedé ekonomiky - například Uber a další. To jsou všechno témata, která z praxe velmi dobře známe, a pokud nemáte informace, těžko můžete řádně zdanit.

Značnou částí návrhu je rozšíření aktuálně platného rámce mezinárodní automatické výměny informací v oblasti digitálních ekonomik. Jedním z jejich cílů je zmodernizovat, zefektivnit, zjednodušit mezinárodní spolupráci mezi státy. Správce daně v České republice tedy bude díky této novele pravidelně získávat informace o jednotlivých prodejcích, kteří na těchto platformách získávají příjmy z poskytnutí služby nebo prodeje zboží, z pronájmu nebo jiného poskytnutí nemovitosti nebo například dopravních prostředků. Vítám tuto novelu. Pomáhá nám přesně tam, kde jsme to považovali vždycky a považujeme jako hnutí ANO za důležité. Je to právě sektor efektivního výběru daní a digitalizace státní správy. Poctivě pracující podnikatel nesmí být uvržen do konkurenční nevýhody jen proto, že dodržuje zákony a je poctivý. Nadále se nesmí stávat, že se vyplatí nepřiznávat opravdovou výši příjmu.

Rovněž kvituji zefektivnění a modernizaci stávajících institutů využívaných v rámci mezinárodní spolupráce při správě daní, posílení právní spolupráce podpořené zavedením nových termínů a institutů, které se v takto dynamických odvětvích vytvářejí.

Za zcela zásadní považuji, že se novela zaměřuje na dynamicky měnící se prostředí. Je to právě sektor digitálních ekonomik, platforem zajišťujících různé nákupy, výpůjčky či pronájmy, se kterými je nutné držet krok. Jsou to právě informace o platformách, které fungují nejen v České republice, kterých je nedostatek. Nedostatkem trpí jak Česká republika, tak samotná Evropská unie. Bez dostatečných informací nemůže stát adekvátně vyměřit daň z příjmů dosažených z obchodních činností prováděných prostřednictvím digitálních platforem. Příklady: už jsem uváděla Uber, ale může to být Liftago, Airbnb, Bolt a další.

Při posilování opatření na dodržování povinností podle zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní pak předložený návrh zákona obsahuje také zpřesnění transpozice směrnice Rady 2010/24/EU o vzájemné pomoci při vymáhání pohledávek vyplývajících z daní, poplatků, cel a jiných opatření a vyjasňuje působnost zákona o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek, pokud jde o vymáhání sankcí uložených v daňovém řízení.

V konkrétní rovině - jenom pro vaši představu - lze předložený návrh zákona rozčlenit na vícero tematických celků. Těmi jsou další formy mezinárodní spolupráce při správě daní včetně daňové kontroly, která je prováděna společně s orgány všech členských zemí Evropské unie nebo smluvních států, mezinárodní výměna informací při správě daní včetně skupinových žádostí, ochrana osobních údajů a náprava porušení jejich bezpečnosti, automatická výměna informací získaných od provozovatelů platforem, změna zákona o Finanční správě České republiky spojená s úpravou institutu takzvaného kontrolního nákupu a mezinárodní pomoc při vymáhání daňových sankcí. Předložený návrh v konečném důsledku zvýší inkaso daní a tím příjmy veřejných rozpočtů. Zavedení taktéž povede k narovnání podnikatelského prostředí a částečnému navrácení na cestu boje proti neférovým praktikám podnikání.

Tato novela svým způsobem charakterizuje postoj hnutí ANO k daňové problematice, a považuji ji tedy za dobrý příklad toho, jak by zdokonalování výběru daní mělo vypadat.

Omlouvám se za tak dlouhé slovo, ale pořád jsem se cítila být s tou novelou spjata hodně z pohledu svého bývalého působení. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk z lavic ANO.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Táži se, jestli někdo má zájem ještě vystoupit v rozpravě? Dívám se... Pokud tomu tak není, rozpravu tímto končím.

Táži se, jestli mají zájem navrhovatelé o závěrečné slovo? Pan ministr ne, paní zpravodajka ano. Máte slovo.

 

Poslankyně Hana Naiclerová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dovolte mi, abych vás jako zpravodaj výboru rozpočtového jako garančního výboru seznámila s usnesením k tomuto vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 164/2013 Sb., o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších související zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, sněmovní tisk 203, pro třetí čtení.

"Usnesení rozpočtového výboru ze 16. schůze ze dne 14. září 2022. Rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky jako garanční výbor pro projednání návrhu zákona pro druhé čtení

I. doporučuje Poslanecké sněmovně hlasovat ve třetím čtení o návrhu podaném k návrhu zákona podle sněmovního tisku 203/3 v následujícím pořadí:

návrh na zamítnutí zákona nebyl podán;

1. hlasovat o legislativně technických úpravách, budou-li ve třetím čtení předneseny;

2. návrh A - sněmovní dokument 1176;

3. hlasování o návrhu zákona jako o celku;

II. zaujímá následující stanovisko k předloženému návrhu: návrh A doporučuje;

III. pověřuje zpravodajku výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky ve třetím čtení návrhu zákona přednesla toto usnesení výboru;

IV. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky."

Vzhledem k tomu, že nebyly žádné legislativně technické úpravy ve třetím čtení předneseny a k tomuto vládnímu návrhu zákona je pouze tento jeden pozměňovací návrh, označený jako sněmovní dokument 1176 A, navrhuji takovou proceduru, kdy za prvé budeme hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu - sněmovní dokument 1176 - jako návrh A, a k tomu stanovisko rozpočtového výboru: doporučuje.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji vám. Vy už jste vlastně přikročila k další fázi - seznámila jste nás s procedurou hlasování. Protože není složitá, jenom se tedy zeptám ještě, jestli někdo má nějaký jiný návrh, nebo jestli takto můžeme odsouhlasit? Pokud ano, tak vás tedy ještě jednou poprosím, jestli byste mohla nás teď bod po bodu, byť tam máme jenom jeden pozměňovací návrh, seznámit s tím, o čem budeme přesně hlasovat. Zagonguji, aby přišli ještě kolegové.

Vidím zde návrh na odhlášení, tímto vás odhlašuji. Poprosím vás, abyste se opět přihlásili. Mezitím nám dorazí kolegové.

Ještě jednou prosím, abyste nás teď prováděla hlasováním. Děkuji.

 

Poslankyně Hana Naiclerová: Hlasujeme o jediném pozměňovacím návrhu pana poslance Zbyňka Stanjury označeném jako sněmovní dokument 1176 - návrh A. Stanovisko rozpočtového výboru je: doporučuje.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Táži se pana ministra? (Souhlas.) Děkuji.

Tímto zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 124, přihlášeno 127, pro bylo 126, nikdo proti. Výsledek: přijato.

 

Vzhledem k tomu, že už nemáme žádný další pozměňovací návrh, přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 164/2013 Sb., o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 203, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 125, přihlášeno 130, pro bylo 130, proti nikdo. Výsledek: přijato.

 

Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas, a končím toto projednávání. Děkuji.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych zahájil další bod, a to je

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.




Přihlásit/registrovat se do ISP