Pátek 16. září 2022, stenozáznam zahájení jednacího dne schůze

(Schůze zahájena v 17.30 hodin.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, zahajuji 38. schůzi Poslanecké sněmovny.

Aby byla zaznamenána naše účast, nejprve vás odhlásím a prosím, abyste se přihlásili identifikačními kartami.

Schůzi svolala předsedkyně Poslanecké sněmovny podle § 51 odst. 4 našeho jednacího řádu na základě žádosti 51 poslanců. Pozvánka vám byla rozeslána v pondělí 12. září tohoto roku elektronickou poštou.

 

Nyní přistoupíme k určení ověřovatelů této schůze. Navrhuji, abychom určili poslankyni Miladu Voborskou a poslance Oldřicha Černého. Má někdo jiný návrh? Neeviduji.

Zahajuji hlasování, abychom určili ověřovatele této schůze, a ptám se, kdo je pro? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování s pořadovým číslem 1, přihlášeno je 132 poslankyň a poslanců, pro návrh 129, proti nikdo. S návrhem byl vysloven souhlas.

 

Konstatuji, že jsme ověřovateli 38. schůze Poslanecké sněmovny určili paní poslankyni Miladu Voborskou a pana poslance Oldřicha Černého.

Než přistoupíme ke stanovení pořadu 38. schůze, tak vás nejprve požádám o ztišení, a poté udělím slovo těm, kteří jsou přihlášeni s přednostním právem. Nejprve tedy vystoupí pan poslanec Jan Jakob, po něm pan poslanec Tomio Okamura a poté se stanoviskem klubu pan poslanec Aleš Juchelka. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Jakob: Děkuji, pane předsedající. Obdobně jako u předchozí schůze ctím dohodu poslaneckých klubů, že k programu schůze vystoupí po jednom zástupci z opozičních klubů a následně pan ministr Jurečka. Svou přihlášku tedy stahuji. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Pouze upřesňuji, že pan poslanec Aleš Juchelka se hlásí s přednostním právem, nikoli se stanoviskem klubu. Ale před ním ještě vystoupí dle pořadí pan předseda Tomio Okamura, kterého zde... A pan předseda přichází. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, my jsme se domluvili, že první vystoupí za hnutí ANO pan poslanec Juchelka, a já vystoupím až po něm. Takže toto byla ta dohoda, takže já dám slovo panu poslanci Juchelkovi jako zástupci poslaneckého klubu ANO, ctíme dohody, a já půjdu až po vás.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Dobře. Nyní tedy požádám, aby s přednostním právem vystoupil pan poslanec Aleš Juchelka. Prosím.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Děkuji moc. Taková byla dohoda na grémiu.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, my jsme otevřeli tuto speciální mimořádnou schůzi k sociálním tématům, abychom přesvědčili své ctěné kolegy, že je to důležitá součást celého balíku pomoci našim občanům, ale i organizacím pečujícím o pacienty v nemocnicích nebo o své klienty v domovech pro seniory.

Nejdříve obecně. Stropy budou díky této vládě hodně nákladné, přesto... (V sále je značný hluk.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Pane poslanče, já se omlouvám, že vám vstupuji do vašeho projevu, ale hluk v sále je skutečně enormní. Požádám vás o ztišení, ať už v levé, tak i v pravé části sálu. Diskutovat odejděte prosím do předsálí. A vy, pane poslanče, pokračujte, prosím.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Děkuji moc. Stropy budou díky této vládě hodně nákladné, přesto dost vysoké, pokud tedy hovoříme o domácnostech, a nevyřeší problémy nízkopříjmových domácností, a to nejen těch, které jsou na sociálních dávkách. V důsledku sociálního smíru je potřeba tedy udělat celou řadu opatření a je škoda, že tato vláda svými opatřeními navyšuje počty lidí závislých právě na sociálních dávkách, i těch, kteří to nepotřebují, pracují, jsou aktivní, místo aby udělala opatření, která je do dávkového systému nepoženou. I proto je příspěvek na bydlení pro některé skutečně nepřekousnutelnou překážkou - si o něj požádat. Řekněme si to na rovinu, vážení kolegové, tepleji už nebude, začíná topná sezona, někde teploty v České republice během nadcházejícího víkendu nestoupnou nad 13 stupňů. Teplárny startují, ano, začínáme, kolegové. Už to není v dimenzích slov, ale na řadu přicházejí činy. Jsme na to z hlediska sociálu připraveni? Jsme připraveni začít pomáhat? I proto jsme jako hnutí ANO dali několik doporučení v rámci našeho balíku 28 návrhů opatření boje s krizí, kde jsou vedle těch výsostně odborných témat i témata sociální. Ta jsme již před několika měsíci s mými ctěnými kolegy dali do Sněmovny v podobě zákonů a konkrétních opatření.

Nejdříve se zastavím u seniorů. Každý z nás jím jednou bude. (V sále je stále hluk.) Já vás poprosím, pane...

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vás poprosím, kolegyně a kolegové, jak poslankyně a poslance, tak i členy vlády, aby nerušili pana poslance v jeho projevu. Prosím.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Tak já se nejdříve zastavím u seniorů. (Řečník se odmlčel kvůli vyrušení.) Já se strašně moc omlouvám, ale... Děkuji moc, děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Prosím, nepřekřikujte se a pokračujte, pane poslanče.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Každý z nás tím seniorem jednou bude. Já jsem jich za poslední dobu potkal celou řadu. V pondělí jich v mé poslanecké kanceláři bylo velmi mnoho. Přinášeli své účty, názory, buchty... Měl jsem tam například seniorku, které umřel partner, a fixaci na jeho jméno vdově zrušili, protože je prý novým klientem u energetické společnosti. Jedno ale mají společné. Říkali, jak se jim díky mimořádným valorizacím rozevírají nůžky mezi těmi nízkopříjmovými seniory a těmi vysokopříjmovými, jak se jim posmívají na sociálních sítích a jak my politici jsme mnohdy neempatičtí a říkáme: Však oni mají dost, měli několikrát za sebou zvýšený důchod, je to jediná skupina, která má své jisté. Mají, ale už nemohou mít více, už zkrátka nemůžou. Rodiny jsou atomizované. Kdo seniorům pomůže v naší společnosti? Strach z nové situace, z této krize, můžeme přebít jen komunikací a prostě a jednoduše citelnými opatřeními. To můžeme udělat.

V novém volebním období jsme schválili pětistovku za vychované dítě a v tuto chvíli přinášíme do Sněmovny úpravu důchodů v rámci základní výměry a zásluhovosti, aby na tom nebyli biti ani jedni, tedy aktivní důchodci, a ti, kteří pracovat nemohou, aby se mimořádnými valorizacemi tak znatelně neotevíraly nůžky mezi seniory. Důchody si v tom zaslouží mírnou úpravu. V brzké době hnutí ANO to dá do Sněmovny jako návrh novely zákona. Taktéž již tady ve Sněmovně máme mimořádných 6 000 pro seniory. V inflaci 17 % a v nejistotě, která přichází tuto zimu, to měla vláda již dávno schválit a vyplatit. Je to jeden z tisků, které si myslím zaslouží vaši pozornost a podporu. Inflace poskočila o 17,5 % a potraviny o desítky procent, maso meziročně o 22, olej o 59, máslo o 55, ovoce, pečivo - zeptejte se zkrátka neziskovek, jakému náporu, dotazům a zoufalství čelí, jak jim volají do call center.

S tím nepřímo souvisí příspěvek na bydlení. Normativní náklady na bydlení již dávno nestačí. Vím, že je vláda bude měnit snad příští týden, a my jsme to navýšení v hnutí ANO vypočítali podobně, o 2 500 až 4 500 korun. Ale mělo to přijít už dávno, a kdo rychle pomáhá, dvakrát pomáhá. Pokud se ta opatření neudělají včas, a hlavně s jistou odvahou, může to ublížit, dokonce být kontraproduktivní. Díky zvýšeným normativům se zvedne počet těch, kteří si zažádají, samozřejmě nejen z řad seniorů. Navýšení v této výši zatíží rozpočet asi o 2 miliardy korun, které se na příspěvku na bydlení vyplatí. Nízkopříjmové domácnosti, a jsou to i některé mladé rodiny, které mají malé děti, tak dosáhnou na příspěvek na bydlení, ale řekněme si na rovinu: je důstojné, aby senioři, kteří pracovali 43, 45 let, chodili na úřad práce či se v sedmdesáti i více letech snažili zvládnout elektronické podání? Skutečně nešlo dříve udělat nějaké opatření, než nám aktivní rodiny skončí na sociálních dávkách? Určitě ano - udělat opatření, aby se zkrátka vyhnuli obloukem úřadu práce a neměli pocit, že musí o něco žádat, když pracují.

Celá řada našich opatření už za minulé vlády šla mimo úřad práce. Už v listopadu a prosinci minulého roku jsme odpustili DPH a například zrušili na fakturách poplatek za obnovitelné zdroje energie, abychom lidi nehnali do dávkového systému. Ale budiž, je to politika této vlády a my vždy budeme hlasovat pro věci, které v této situaci lidem pomohou.

Všechny tyto dávky vyplácí úřad práce. My jsme ve středu na výboru pro sociální politiku dvě hodiny probírali zoufalou situaci na úřadech práce, jejich podfinancování, personální úbytek, a hlavně od ledna navýšení agendy, které vede již pomalu ke kolapsu tady tohoto úřadu, a že je v tuto chvíli setsakramentsky potřebujeme. Od začátku roku vyplácí nově rodičovský příspěvek, příspěvek na bydlení, humanitární dávku 5 000, jednorázový příspěvek 5 000 na dítě, solidární příspěvek na ubytování, přídavky na děti a tak dále.

Petice, kterou nyní vytvořili a nyní ji masově podepisují, popisuje, jak funguje digitalizace, jak jim přidává práci. A já tady budu citovat tři body tady z této pětice. Za prvé říkají sami pracovníci a referenti na úřadech práce: "Upozorňujeme na to, že vláda České republiky v zájmu vytváření dojmu dostatečné ochrany občanů proti dopadům energetické, válečné a inflační krize neinformuje pravdivě veřejnost. Je vytvářen obraz dostatečných sociálních nástrojů, kterých mohou občané využít, který však není reálný a neodpovídá momentálnímu legislativnímu nastavení těchto dávek." Říkají také v druhém bodě: "Odmítáme být vystavováni vysokému riziku negativních reakcí klientů, kteří svou nespokojenost s nepřiznáním nebo nízkou výší přiznané dávky obrací svůj hněv proti zaměstnancům, kteří pouze dodržují platnou legislativu a jsou osočováni z neznalosti, neochoty a lenosti. Apelujeme na vládu, především na ministra Jurečku, aby byla zajištěna dostatečná kontrola podkladů pro výplatu nepojistných sociálních dávek." A říkají taktéž: "Trváme na tom, aby byla vládou České republiky veřejnost pravdivě informována o reálném fungování digitalizace v dávkách, které vyplácí úřad práce. Veřejnost musí vědět, že on-line probíhá pouze zadání žádosti klientem, veškerý další proces je závislý na fyzickém zpracování zaměstnanci úřadu práce, pro které je zpracování těchto dávek náročnější než u dávek, o které je požádáno standardním způsobem, tedy osobně na pracovištích úřadu práce." A tak dále, takhle bych mohl informovat dál. Je to celkem deset bodů tady této petice. A já pevně věřím, že s tím tak, jak bylo řečeno na výboru pro sociální politiku, Ministerstvo práce a sociálních věcí něco udělá. Ale je to pravdivý obraz a pravdivé zrcadlo toho, co se v tuto chvíli na úřadech práce děje, a není to ten pokřivený obraz v pokřiveném zrcadle, který nám někteří politici říkají, jak to krásně funguje, jak je to všechno jednoduché a skvělé a že vlastně všichni si můžou z hlediska digitalizace zažádat o dávky.

Dalším návrhem je navýšení rodičovského příspěvku. Tato vláda jen umožnila jeho dřívější dočerpání. Tudíž ti, kteří si ho dočerpali dříve, skončili na sociálních dávkách, a tím pádem na nákladech tohoto státu. Upozorňovali jsme na to, že rychlost čerpání beze změny výše rodičáku není cesta. Já nyní budu citovat právě z oponentního posudku Ministerstva práce a sociálních věcí na základě důvodové zprávy, kterou my jsme dali. Takže cituji: "Vláda nepovažuje valorizaci jedné dávky státní sociální podpory za systémové opatření. Navýšením této částky, to znamená rodičovského příspěvku a následným valorizačním mechanismem, by došlo a nadále docházelo především k podpoře rodičů s dětmi do čtyř let věku. Naopak podpora nezaopatřených dětí ve věku od čtyř let do 26 let, jež je saturována jen přídavkem na dítě, a to po testu příjmu rodiny, by byla neadekvátně podhodnocena a tato propast by se i nadále prohlubovala." Škoda že se nedržela tato vláda této důvodové zprávy, která hovoří o nezaopatřených dětech do 26 let, když vyplatila pětitisícový příspěvek pouze dětem do 18 let. A nyní podle slov pana ministra Jurečky půjde pan ministr s návrhem na zvýšení rodičáku na vládu. Další z řady našich návrhů, které navrhlo hnutí ANO, které jsou ve Sněmovně a které tato vláda realizuje. Je to super, jen tedy neřekl, kdy na vládu tady s tím navýšením rodičáku půjde a o kolik to bude. Ale můžeme to klidně dnes probrat a urychlit to, protože dnes již asi po sto sedmdesáté šesté avizovali Piráti navýšení rodičovského příspěvku. Tak asi je to ten možná vládní návrh, předpokládám. Nicméně vše je opět jen v mantinelech slibů a jediný, kdo má zákon ve Sněmovně, kdo to myslí vážně, jsme my v opozici. A teď už ho najednou po tlaku opozice tato vláda chce také. Takže není nic jednoduššího než tento náš návrh vzít, projednat ho dnes v prvním čtení. Jsme otevření v diskusi o výši navýšení toho rodičovského příspěvku, my navrhujeme 400 000, ale pojďme se bavit. Nosič je už ve Sněmovně a stačí se klidně domluvit na jednom pozměňováku, na té jedné částce. Nenechejme prostě mladé aktivní rodiny padnout a strkat je do dávkového systému. Možná že to zastropování a navýšení rodičáku bude stačit.

Když jsme u těch rodin, zaslechl jsem, že by se mělo pomoci i lidem, kteří mají hypotéky. Doufám tedy, že jenom dočasně, a nikdo zase neví, jaký model se tedy připravuje. Vím, že kolegyně exministryně Klára Dostálová nechala na Ministerstvu pro místní rozvoj zákon, který by to mohl řešit, stačí ho jen vzít. Ale kromě tohoto slibu z před několika týdnů jsem už nic konkrétnějšího nezaslechl. Jak to tedy konkrétně vypadá, se ptám? Jen doufám, že to nebudeme tedy řešit přes sociální dávkový systém. To by bylo skutečně kontraproduktivní a tomuto rozhodně tento sociální dávkový systém sloužit nemá.

Pokud se podíváme na třetí zákon z naší trojice, tak se týká skutečně těch nejohroženějších, zdravotně handicapovaných. Já tady několik měsíců apeluji na pana ministra Jurečku, aby navýšil jednoduchou novelou příspěvek na mobilitu. Nakonec se stalo, ale tady ve Sněmovně to ještě nemáme, a slibujete, že ho navýšíte od začátku září nebo od října. Cituji: "Připravujeme novelu zákona tak, abychom dokázali příspěvek na mobilitu zvýšit buď od 1. září, nebo od 1. října. Uvidíme, jak budeme rychlí v legislativním procesu," řekl pan ministr Jurečka pro Český rozhlas 3. července. Od září to tedy určitě nestihneme, říjen je na hranici možného, a to jenom pokud to předložíte ve zrychleném řízení v prvním čtení. To ale nebudeme moci dát pozměňovací návrhy, my ale chceme. Například elektřina na dýchače tak ve zrychleném projednávání vypadne, protože nebudeme moci dát náš pozměňovací návrh. Proč? Co vám pořád tak na tom Ministerstvu práce a sociálních věcí trvá, že nejste schopni po všech vašich slibech předložit ani takovouto malou novelu? Je to zkrátka pozdě.

My bychom navrhovali, aby se příspěvek na mobilitu přejmenoval na příspěvek na mobilitu a energie spojené s mobilitou. Jedná se právě o oxygenoterapii. Tito uživatelé se bez podpory pro ně životních přístrojů neobejdou, nebo minimálně 12 hodin denně a více. Někteří z nich jsou k přístroji připojeni i 24 hodin sedm dnů v týdnu. Vedle toho musí nezřídka nutně používat i elektrické přístroje na zvlhčování vzduchu, čističky vzduchu, odsávačky hlenů a další pomocné přístroje, které jim umožňují pohyb, dýchání, a tedy tím pádem i pohyb. Spotřeba elektrické energie u těchto přístrojů se pohybuje v úzkém rozmezí okolo 300 wattů, a pokud bude platit váš slib, že to chcete od 1. října, tak tento slib buď padá, anebo prostě zkrátka tady tito uživatelé těchto životně důležitých přístrojů mají smůlu. Proč? Protože to je pozdě.

Víte, a toto je vlastně problém některých členů této vlády - myslím vážně pomáhat, tedy skutečně pomáhat, bez jakéhokoliv politikaření. Dnes jsem si vzal na sebe svetr a i ten jste hloupě zpolitizovali, stejně jako vaše oficiální vládní komunikace za 24 milionů korun v této krizi je lidem k smíchu, podobně jako vaše některá svazácká videa, která jako by vypadla z minulého režimu.

Proto na začátek chci říct všem občanům, že víme, že mají tolik rozumu, aby stejně jako stokrát předtím své chování přizpůsobili krizím, které nás potkaly u povodní, u hurikánu, u uprchlické krize, kdy jim nikdo neříkal, nevychovával je, co mají dělat. Zkrátka to navnímali. Jsme dospělí. Proto i dnes, vážení občané, pokud si nevezmete svetr, nebudete automaticky, jak to dělají někteří vládní politici, stigmatizováni jako ruští trollové, pokud neotočíte termostatem doprava, neznamená to, že podporujete Putina. Nenechte si to namluvit ani vy, kteří volíte současnou koalici, nebo nás.

Nejzákeřnější na této komunikaci je, že se nám to pořád někdo snaží vsugerovat, nálepkovat, pošpinit. Tato komunikace rozděluje společnost a to v tuto chvíli potřebujeme ze všeho nejméně. Myslím, a důvěřuji proto všem, co jsme si za krize prožili, že to zvládneme, protože si uvědomujeme, že je to jednoduše potřeba, nic víc, nic méně. Šetřit musíme všichni. Některým ale pomoci musíme, protože sociální smír a jakási dobrovolnost je důležitou součástí jakékoliv krize a stát se jí nesmí vyhýbat. Sociální smír totiž může potřebovat každý z nás, i když se v tuto chvíli cítí mladý, plný sil a je zdravý. Sociální smír je důležitou součástí demokracie a hodnot, kterým věříme. Pokud porušíme sociální smír stigmatizací a nálepkováním, porušíme tím i křehkost naší demokracie a to si přejeme ze všeho nejmíň! Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Nyní s přednostním právem vystoupí pan předseda Tomio Okamura a připraví se pan ministr Marian Jurečka. Prosím.

 

Poslanec Tomio Okamura: Vážené kolegyně, vážení kolegové, poslanecký klub hnutí SPD samozřejmě podpoří program této mimořádné schůze, protože považujeme za nesmírně důležité, aby se o tématech a návrzích, které jsou jeho součástí, urychleně jednalo a hlasovalo. Ostatně jde o návrhy zákonů velmi podobné těm, které zde ve Sněmovně již krátce po volbách předložilo hnutí SPD a jejichž projednání právě vládní koalice ODS, TOP 09, KDU-ČSL, hnutí STAN a Pirátů dlouhodobě blokuje a odmítá je nechat projednat. Jedná se o návrhy, které mají pomoci lidem v sociální oblasti. Tím vláda jednoznačně dokazuje svůj zcela asociální charakter, protože jde o zákony, jejichž cílem je rychlá a efektivní pomoc nejohroženějším sociálním skupinám našich občanů.

Co se týče jednotlivých bodů navrhovaného programu této schůze, hnutí SPD podporuje návrh na vyplacení jednorázového příspěvku všem důchodcům ve výši 6 000 korun. Naše hnutí podporuje důchodce dlouhodobě a konzistentně. Vždy jsme zde ve Sněmovně podpořili jakékoliv mimořádné valorizace důchodů, zatímco zástupci stran současné vládní koalice velmi často hlasovali proti zvyšování důchodů, naposledy loni v létě. A to je potřeba si velmi nahlas připomínat. Takže strany současné vládní pětikoalice hlasovaly proti zvýšení důchodů, ano, bylo to loni v létě, a naopak SPD hlasovalo pro zvýšení důchodů. Ale velmi špatnou sociální situaci našich důchodců starobních a invalidních a také, co se týče důchodů jako takových, tedy důchodů vdovců, vdov a sirotků, zdaleka nevyřeší tento jednorázový příspěvek, jakkoliv je potřebný a nutný.

V důchodovém systému je potřeba uskutečnit mnohem hlubší změny, SPD je má připraveny a předložilo je zde ve formě návrhů zákonů. Jde zejména o to, že je nezbytné pomoct nízkopříjmovým důchodcům, desítkám tisíc občanů, kteří po poctivé celoživotní práci musí doslova živořit s měsíčními příjmy pod 15 000, ale mnohdy i pod 10 000 korun. Z toho přece nelze vůbec slušně žít! Je ohromným dluhem všech polistopadových vlád, že situaci nechali zajít takto daleko. Proto hnutí SPD předložilo návrh zákona o minimálním a pravidelně valorizovaném důchodu na úrovni aktuální minimální mzdy pro všechny občany, kteří splňují zákonné požadavky na přiznání důchodu. Nad tuto základní částku by byly důchody samozřejmě dále vypláceny zásluhově dle předchozích pracovních příjmů a délky doby pojištění. A dále jsme za SPD předložili návrh zákona na zvýšení základní složky důchodů, která je u všech jejich příjemců stejná, ze současných 10 na 13 % průměrné mzdy. Jednalo by se tedy o zvýšení o cca 1 800 korun měsíčně, což by opět pomohlo zejména nízkopříjmovým důchodcům. A na toto logicky navazuje návrh na úpravu nespravedlivého nastavení valorizací důchodů, které poškozuje opět nízkopříjmové důchodce, protože na základě navyšování nestejně vysoké procentuální složky důchodu o určitý její procentní poměr, což nízkopříjmové důchodce poškozuje, a přitom zdražování dopadá na všechny samozřejmě stejně. Proto i valorizace důchodů musí podle našeho názoru probíhat tak, že důchody budou zvýšeny všem o stejnou nominální částku, všem příjemcům důchodů. To znamená, SPD prosazuje zvýšení všem stejnou částkou, nikoliv stejným procentem.

Dalším bodem programu této schůze Sněmovny ohledně sociálních záležitostí - svolané opozicí - má být zvýšení rodičovského příspěvku, což opět naše hnutí samozřejmě dlouhodobě podporuje, a máme k tomu předložen vlastní návrh zákona obsahující i povinnost pravidelné valorizace tohoto příspěvku v závislosti na růstu inflace. Ale i v oblasti pomoci rodinám s dětmi je třeba jít mnohem dále a naše programové a legislativní návrhy to přesně činí. Na jedné straně jde o zvýšení a pravidelnou valorizaci dalších sociálních podpor, především přídavku na děti a porodného pro pracující rodiče. V této souvislosti připomínám, že se naší poslankyni Lucii Šafránkové podařilo v minulém volebním období prosadit právě zvýšení přídavků na děti pro pracující rodiče, a ti tak díky tomu mají ročně na této dávce o 6 000 korun více než ti, kdo dlouhodobě nepracují, i když mohou a práci si nehledají. Takže tady bych to chtěl zdůraznit, byl to návrh SPD a prošel v minulém volebním období, přestože jsme byli v opozici.

Ale zásadní pomocí pro naše pracující rodiny s nezaopatřenými dětmi jsou daňové změny, naše tři předložené novely k zákonu o daních z příjmů, které obsahují zvýšení slev na poplatníka, na manželku a manžela a na pracující invalidy ve všech třech stupních a také na pracující studenty a významná zvýšení daňových zvýhodnění na vyživované a nezaopatřené děti. Schválení tohoto návrhu by našim pracujícím rodinám přineslo ročně o desítky tisíc korun více na jejich čistých příjmech. A do této sady patří i náš návrh, aby přístup k daňovým bonusům nebyl nesmyslně podmíněn minimální výší měsíčního či ročního příjmu, což velmi poškozuje nízkopříjmové zaměstnance, zejména například matky samoživitelky na částečných pracovních úvazcích nebo dohodách o provedení práce a o pracovní činnosti. Stejným návrhem chceme za SPD i umožnit překlopení daňových slev do daňového bonusu obdobně, jako tomu je u daňových zvýhodnění na děti. To dosud u daňových slev zákon neumožňuje a jde o velkou diskriminaci nízkopříjmových pracujících, kteří tak na svých příjmech bez přijetí této naší úpravy nikdy nijak nepocítí sebevětší zvyšování slev na dani. Mimochodem, toto opatření podporuje i Národní ekonomická rada vlády.

To jsou tedy konkrétní programové představy SPD v oblasti rodinné politiky podložené již námi předloženými návrhy zákonů, a samozřejmě vládní koalice to blokuje a sama nic potřebným občanům nenabízí.

Co se týče třetího navrhovaného bodu této opozicí svolané mimořádné schůze, hnutí SPD samozřejmě podpoří zvýšení příspěvku na mobilitu pro zdravotně postižené občany, který se nezvyšoval zhruba deset let, a pro část zdravotně postižených, držitele průkazů ZTP/P, je dokonce nominálně nižší - ne relativně, ale v absolutním čísle, než byl v roce 2012, než tyto příspěvky tehdejší vláda ODS, TOP 09 a Věcí veřejných snížila. Fialova vláda na tyto své předchůdce ve své asociálnosti naprosto kontinuálně navazuje a stejně jako u všech předchozích bodů, i tuto změnu zákona, zvýšení tohoto příspěvku, již SPD před delší dobou tady navrhlo.

Ale pokud jde o naše zdravotně postižené spoluobčany, rovněž nestačí jen tato jedna úprava příslušného zákona. Je potřeba především zvýšit takzvaný příspěvek na péči pro zdravotně postižené občany závislé na pomoci a péči jiných osob v domácí péči. Tyto příspěvky jsou neskutečně nízké a zdaleka nestačí na pořízení potřebných asistenčních služeb pro tyto osoby, zejména po jejich letošním zdražení. Například osoby v prvním stupni závislosti, tedy lidé, kteří nezvládají čtyři základní životní potřeby, pobírají na tomto příspěvku pouhých 880 korun měsíčně. Co si za to koupí a jaké asistenční služby při dnešních cenách? Jaké můžou dostat a jaká může být kvalita životů těchto potřebných občanů za tuto částku? Ale vládě Petra Fialy je to úplně jedno.

Jen připomínám, že na jaře při přepracování rozpočtu připraveného Babišovou vládou sebrala vláda Petra Fialy z rozpočtové položky určené na tento příspěvek 1 miliardu korun. To je opravdu hanebnost. My jsme tento návrh zákona na citelné zvýšení příspěvku na péči samozřejmě již téměř před jedním rokem předložili, ale tím to nekončí. Je ještě nutné v této oblasti přehodnotit nastavení invalidních důchodů. Osoby například ve třetím stupni invalidity, které si objektivně ze zdravotních důvodů nemohou svůj příjem zvyšovat prací a jsou odkázány pouze na invalidní důchod, musí mít právo na takový příjem, ze kterého je nutné (možné?) důstojně žít. To s důchody pod 15 000 či 10 000 korun opravdu nelze. Dělá s tím Fialova vláda něco? Předložila nějaké návrhy, nebo je alespoň připravuje? Ne, opět velká nula. Ani v tomto směru vláda nevyslala žádný signál a ministr Jurečka za KDU-ČSL je nečinný. Nic tady není, ano? Ne slova, ale činy, říkám, nic tady není.

Dle výsledků průzkumu projektu Život k nezaplacení společnosti PAQ Research počet domácností s příjmem pod hranicí chudoby vzrostl z 9 % koncem roku 2021 na momentálních 17 %, tedy téměř o polovinu. Ano, je to za vlády Petra Fialy, čím dál víc lidí se dostává s příjmem pod hranici chudoby, neboli když to řeknu jednoduše, vláda Petra Fialy uvrhuje další statisíce a statisíce českých občanů do chudoby. Nejvíce ohroženi jsou samostatně žijící senioři, samoživitelé a samoživitelky. Příjmově chudá je tedy podle tohoto výzkumu každá šestá česká domácnost. Dalších 16 % českých domácností má nízké příjmy a úspory, které jim vydrží maximálně na jeden měsíc. To už jsme na třetině domácností. U samostatně žijících seniorů vzrostla příjmová chudoba od listopadu 2021 dokonce o 40 procentních bodů. Z výzkumu dále vyplývá, že momentálně žije 43 % ze samostatně žijících seniorů v příjmové chudobě, u samoživitelů je to zhruba polovina.

Doslova neudržitelná je pak situace rodičů samoživitelů. Pád do chudoby hrozí minimálně polovině z nich a jde tak o nepřijatelné ohrožení životní úrovně, kvality života, vývoje desetitisíců dětí. Tady není na co čekat ani jediný den, vláda ale neustále čeká. Server Seznam v nedávných dnech publikoval několik smutných příběhů matek samoživitelek, kdy vychází zejména z podkladů Klubu svobodných matek, který samoživitelkám pomáhá. Cituji: "Současná krize je bezhlavá saň, která kvůli zdražování základních životních nákladů zasahuje úplně všechny samoživitele, drtí mladé, staré, z měst i vesnic," říká zakladatelka této organizace Dana Pavlousková. "Teď mám mimořádně těžké období, někdy se v noci vzbudím a jdu se na balkon vybrečet. Bojím se, co bude a jestli to zvládnu," přibližuje dlouhodobý stres z toho, jak uživit rodinu, jedna z matek samoživitelek. Další citát této paní: "Otcové dětí posílají výživné nepravidelně, čímž mě uvádějí do velké nejistoty, protože já pak nevím, jestli můžu žádat o pomoc v hmotné nouzi, nebo ne," popisuje. Tato paní mimo jiné pečuje o sedmiletou dceru trpící schizofrenií. Pět členů jejich rodiny žije na sídlišti v panelovém bytě 1+1 o velikosti 35 metrů čtverečních. Po odečtení nákladů na bydlení zbyde této paní 5 500 tisíce korun. Čistě matematicky je to zhruba 40 korun na osobu a den. "Bez pomoci Klubu svobodných matek bychom neměli co jíst a kde bydlet," shrnuje paní, "maso máme tak dvakrát do měsíce. Jsou dny, kdy sama nejím, aby děti měly dost," říká ještě. Takových případů jsou stovky a mnoho z nich zná právě například naše poslankyně Šafránková, která se tomu u nás věnuje ze své poslanecké práce. Z dat zmíněného výzkumného projektu Česko 2022 Život v nezaplacení společnosti vyplývá, že 60 % samoživitelů s dětmi po zaplacení všech měsíčních výdajů nic nezbývá nebo musí do minusu, což je o 23 % víc, než tomu bylo na podzim. Z průzkumu dále plyne, že se samoživitelům měsíční úspory ztenčily z 3 200 korun na 660 korun.

Dámy a pánové, jak jsem říkal, hnutí SPD podpoří pochopitelně program této opoziční schůze i všechny návrhy zákonů, které jsou jeho obsahem, a samozřejmě budeme nadále bojovat za to, abychom zde ve Sněmovně prosadili všechny další potřebné návrhy z oblasti sociální politiky, které jsem vám zde krátce představil a které nám Fialova asociální vláda blokuje. Je ostudné, jak tato vláda za poměrně krátkou dobu svého působení zhoršila sociální situaci milionů našich občanů a některé sociální skupiny už dovedla přímo do chudoby a na okraj sociální a existenční tísně. Kdyby za nic jiného, tak za toto si zaslouží tato vláda odejít v každém případě.

Hnutí SPD boj za práva slušných a pracujících lidí v sociální tísni rozhodně nevzdává ani vzdávat nebude. Spravedlivá a motivační sociální politika je jedním ze základních pilířů našeho programu a věcí prvořadého veřejného zájmu a máme k tomu jasná a propracovaná řešení v podobě již hotových návrhů zákonů, jak jsem zde jednoznačně doložil. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní je s přednostním právem přihlášen pan předseda Marian Jurečka.

Přečtu mezitím omluvy. Dnes se omlouvá od 16 do 17 hodin a od 17 do 17.30 z pracovních důvodů paní poslankyně Helena Válková, dále se omlouvá od 17 hodin z pracovních důvodů pan ministr Zbyněk Stanjura.

Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Dobrý podvečer, vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, já jsem tady pozorně poslouchal oba dva své předřečníky a musím říci, že kdybych tady neseděl v minulém volebním období, tak bych měl pocit, že minulá vláda koalice ANO, ČSSD, podporovaná komunisty, musela udělat opravdu úžasný kus práce pro sociální oblast pro zlepšení podmínek v rámci Ministerstva práce a sociálních věcí, protože z toho, co říkal pan kolega, poslanec Juchelka, to znělo, že opravdu udělali úplně maximum možného, připomínám v době, kdy jsme měli výrazně ekonomický růst minimálně v prvních dvou letech té vlády.

A my jsme tady byli jako kolegové, zástupci opozice, tehdy tady především kolega Vít Kaňkovský, Pavla Golasowská, a předkládali jsme celou řadu návrhů, které se týkaly právě například opakovaně zvýšení příspěvku na péči, předkládali jsme návrhy také na zvýšení rodičáku nebo také potom na úpravu rodičáku, kdy tenkrát jste vyřadili část rodičů z toho, aby na tu formu pomoci také dosáhli, když se to zvyšovalo. Dávali jsme tady opakovaně například návrh na slevu na děti, která prošla až úplně ve finále minulého volebního období spíše určitou shodou náhod, že se k tomu nakonec přidala i část kolegů, poslanců ČSSD. Ale vy jste tenkrát na všechny tyto věci dávali odpověď, že jste pro to nehlasovali. Nehlasovali jste, protože tehdejší ministryně financí říkala: Ne, to není možné ufinancovat, my to nepodpoříme a podobně. Dneska přicházíte a sázíte tady jeden návrh za druhým. A já, když jsem si nechal spočítat návrhy vašeho pana předsedy Andreje Babiše, tak jeho návrhy, o kterých hovořil v posledních měsících, by znamenaly, že by ten deficit na příští rok byl zatížen jenom těmi návrhy navíc víc jak 550 miliardami korun.

Já si myslím, že je potřeba se opravdu tady jasně vymezit vůči tomu, co tady z vaší strany zaznívá, a musíme si říct v takto kritické situaci, co je potřeba, aby stát dělal. Stát nemá vrstvit jedno plošné opatření za sebou, jedno opatření za druhým, ale má se snažit dělat maximálně adresná opatření. Pokud je v tom někdy limitován z hlediska rychlosti provedení a například technických možností, tak ano, potom saháme i k plošným opatřením, jako je třeba zastropování, ale pořád v rámci sociálního systému i já za sebe a za politiku, kterou chci hájit, a chci ji hájit nejenom teď, ale jednou vůči svým dětem a vnoučatům i právě z pohledu výdajů, se snažím, abychom dělali adresná opatření. A když vezmu konkrétně výčet toho, co jsme za tento rok, za těch zhruba 9,5 měsíce, udělali, tak je toho poměrně dost.

Tady zaznělo, že vláda nedělá nic. Zaznělo to tady opakovaně, je to lež a musím se vůči tomu vymezit na konkrétních faktech. Udělali jsme už na začátku ledna zvýšení normativu u příspěvku na bydlení, velmi výrazné. Za minulé vlády normativ stropoval 50 % žadatelů, kteří žádali o podporu příspěvkem na bydlení. K dnešnímu dni to stropuje zhruba pouze 30 %. Ve středu jde na vládu další zvýšení normativů, které výrazně posune to, abychom především jedno- a dvoučlenným domácnostem, které dneska omezuje ten normativ, výrazně pomohli. Takže zvýšení normativů dvakrát během tohoto roku.

Zvýšili jsme letos dvakrát životní a existenční minimum, jak k 1. dubnu, tak 1. červenci. To znamená, tímto zvýšením pomáháme rozšířit okruh osob, případně valorizaci, zhruba u dalších devíti typů dávek sociální podpory. Okruh těch osob se rozšířil dneska zhruba na 400 000 lidí. Byl přijat balíček pro osoby se zdravotním postižením, který se týká nejenom tady zmiňovaného zvýšeného příspěvku na mobilitu, který už je tady doručen, je ve Sněmovně ten příspěvek a návrh novely zákona, ale my v té novele zákona neděláme jenom úpravu zvýšení příspěvku na mobilitu, ale děláme tam úpravu i dalších důležitých věcí, například zvyšování limitů právě třeba na vybavení domácnosti plošinami pro lidi, kteří jsou handicapovaní, mají omezené možnosti pohybu, je tam také zvýšení podpory lidí, kteří potřebují speciální pomůcku, nebo lidí, kteří jsou na speciálních dietetických omezeních. Takže ten zákon jde nad rámec toho, co jste původně vy předložili. Vy jste se soustředili pouze na mobilitu, ale my pamatujeme ještě na další důležité věci, které je potřeba realizovat.

Udělali jsme od 1. července a i společně s opozicí - já za to děkuju - úpravu zákona o státní sociální podpoře a rozšířili jsme i možnosti takzvané mimořádné okamžité pomoci, která třeba teď už může pomáhat lidem, kteří jsou lidé s handicapem a mají specifické energeticky náročné pomůcky. Ty v rámci mimořádné okamžité pomoci umíme pokrývat.

Jsme také v situaci, kdy jsme napravili chybu, která se tady stala, to je podpora pěstounů, kdy přes 10 000 pěstounů se najednou ocitlo od 1. ledna ve velmi složité situaci. To jsme také napravili a změnili jsme to.

A snažíme se také přistupovat velmi férově a korektně vůči poskytovatelům sociálních služeb, kdy jsme zareagovali zcela jasně na to, když se v letošním roce zvýšily náklady po 1. březnu v důsledku války na Ukrajině a energetické krize. Přistoupili jsme k férovému dofinancování objemu 3,2 miliardy korun.

Takže je mnoho věcí, které se v rámci adresné sociální politiky tohoto státu udělaly, dějí se teď ještě v průběhu podzimu a počítáme také s věcmi, které se stanou od 1. ledna.

Připomínám ještě jedno důležité opatření - podpora rodičů, rodin samoživitelek, samoživitelů, pětitisícovka na dítě. Už dnes ji má vyplaceno více jak milion dětí, takže i tady administrace běží a nemohu souhlasit s tím, co tady zaznělo, že digitalizace nefunguje. Citace z té petice prostě neodráží stav reality, protože - a vy jste to slyšeli včera na sociálním výboru - dneska přes 85 % žádostí o humanitární dávku běží digitálně, kompletní dávka solidárního příspěvku pro solidární domácnost běží digitálně a dneska už i v rámci příspěvku na bydlení máme přes 20 000 žádostí, které běží digitálně. U solidáru a u humanitární dávky je to plně digitální proces, nikdo nic netiskne, nikdo na nic nesahá, jede to opravdu bez personálního zásahu pracovníků. Ano, u příspěvku na bydlení nám to umožňuje to, že potom, když to lidé podají digitálně, tu žádost může zpracovat kterýkoliv jiný pracovník na kterémkoliv jiném pracovišti v rámci České republiky a můžeme odlehčovat přetíženým pracovištím, jako jsou tady v Praze.

Vůbec nepodceňuju situaci na úřadu práce a opakovaně ve svých vystoupeních - a říkám to i dnes - děkuju všem kolegyním a kolegům, kteří na úřadech práce pracují v náročném prostředí v posledních náročných měsících, vážím si jejich práce a dělám také kroky pro to, abych tu práci ocenil i ekonomicky, finančně. I vy, členové sociálního výboru, jste viděli, že výše průměrného platu v letošním roce se zvýší velmi výrazně, přesáhne i covidové dva roky. Průměrná výše odměny na úřadu práce dosáhne 51 000 korun v letošním roce. Snažím se opravdu i ekonomicky ocenit nasazení těch lidí, to, že dělají přesčasy, to, že dělají někteří o víkendech. A děláme i kroky k tomu, abychom z těch přetížených pracovišť práci dokázali rozdistribuovat na ta, která nejsou tak zatížená. Takže vláda na tyto věci reaguje a jsme si vědomi toho, že to není jednoduché období. A říkám tady ještě jednou znovu - děkuji a vážím si toho, že ti lidé to takovýmto způsobem zvládají.

Byli tady zmiňovaní opakovaně několikrát lidé, kteří jsou senioři, kteří jsou invalidní důchodci a podobně. V letošním roce máme za sebou tři valorizace důchodů, tři zákonné valorizace důchodů, a čeká nás další valorizace v lednu. Situace se výrazným způsobem posunuje, protože když se podíváme na hodnotu, která odráží výši průměrného důchodu v této zemi vůči průměrné mzdě, tak se k 1. lednu dostaneme na hodnotu 46,9 %. Začínali jsme na začátku toho roku na hodnotě 41 %. Dostaneme se na nejvyšší hodnotu důchodů vůči průměrné mzdě v této zemi od roku 1991. Neříkám, že tady nejsou skupiny seniorů nebo invalidních důchodců, kterým je potřeba pomoci, adresně, cíleně, ale je potřeba si uvědomit, že valorizační schéma, které dneska tady je, z ohrožených skupin vůči seniorům, vůči poživatelům různých důchodů je nastaveno velmi, velmi otevřeně. A je potřeba také si říci, od 1. ledna, především pro nízkopříjmové důchodce, což jsou velmi často ženy, bude platit 500 korun měsíčně. 500 korun měsíčně žena, která vychovala dítě, dostane přiznáno automaticky. Pokud to byl muž, má možnost od září se o to přihlásit, pokud on byl ten, kdo převážně vychovával dítě do jeho zletilosti.

Takže jsou tady konkrétní kroky, kterými vláda reaguje na situaci. Víme, že je složitá, že není jednoduchá, ale i to, jakým způsobem otvíráme klientské možnosti čerpání sociální podpory, směřuje k tomu, aby nebyl nikdo stigmatizován, že musí na úřad práce. Mnoho se toho dneska dá odbavit opravdu z domova díky digitálním službám.

Já už to nechci prodlužovat, protože víme, že máme pokračovat ještě v další schůzi, ale považoval jsem za férové také říci, které kroky se tady dějí, které kroky se třeba v minulosti neděly, které návrhy tady v minulosti byly a nebyly podpořeny těmi, kteří dneska po tom volají, ale když mohli pro to zvednout ruku, tak pro to tu ruku nezvedli. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců koalice.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Ještě s přednostním právem se hlásí pan poslanec Aleš Juchelka. Prosím.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Děkuji moc. Mě to strašně moc baví tady toto, opravdu. Pane ministře, my jsme dvě hodiny řešili na výboru pro sociální politiku tristní situaci na úřadech práce a vy tady řeknete, že digitalizace funguje. Takže já vám přečtu další bod z té petice, kterou velmi mimořádně akutně, rychle dali dohromady referenti na úřadech práce. Cituji: "Trváme na tom, aby všechny změny týkající se agend úřadu práce byly dostatečně připraveny a odzkoušeny. Je nepřípustné, aby zaměstnanci neměli k dispozici adekvátní programové nastavení nejpozději v den, kdy změna nastává. Běžnou praxí totiž je, že program je aktualizován s odstupem několika týdnů. Do té doby nemohou pracovníci žádosti zpracovávat a prodlužuje se tím průběh správního řízení. Pracovníci jsou následně vystavováni extrémnímu pracovnímu vypětí a tlaku klientů." To píšou ti vaši zaměstnanci, kteří jsou tak strašně s vámi spokojeni.

Pokud to vezmu ještě odzadu, apeluji na všechny referenty, kteří na úřadech práce jsou. Prosím, napište nám všem do mailu, kdo dostane 51 000 jako odměnu v tomto roce. Skutečně nám napište, já jsem na to sám opravdu zvědavý.

Co se týče minulé vlády, já jsem tady v Poslanecké sněmovně byl a z hlediska sociálních věcí se tady udála celá řada skvělých věcí. Takže: My jsme navýšili rodičák z 220 na 300 000 korun. Můj pozměňovací návrh dokonce byl tím, který řekl, že všichni, kteří mají mladší dítě v rodině, budou mít ten rodičák doplacený a že to nebude dávka na rodiče, ale dávka na dítě. My jsme podpořili 500 korun na dítě - společně s vámi, samozřejmě, tak neříkejte, že to je jenom vaše práce, protože není.

Co se týče normativu, my neříkáme, že je nemáte navyšovat. My říkáme, že to je strašně pozdě, že tato vláda dodýchává všechny ty inflace, krize, energetické, ceny, které rostou, vůbec na to nereaguje nějakým pružným způsobem jako ostatní vlády v okolí České republiky v rámci Evropské unie.

Co se týká 28 opatření, pane ministře, nelžete tady. Není to 550 miliard, je to samozřejmě o mnohem méně. Ale my už nevíme, co máme dělat. My vám nabízíme jeden velikánský tác s jednohubkami a vy si můžete takhle vyzobat to, co zrovna v rámci sociálního balíčku potřebujete. Samozřejmě neříkám, že neděláte nic, ale všechno krásně hladíte po srsti, aby to nebylo zas tak moc, neděláte to vlastně plošně, zkrátka vám chybí odvaha,

něco skutečně tady v tomto udělat. Vy říkáte 550 miliard, já říkám míň, ale vůbec vám nevadí, že vyhodíte 130 miliard pro všechny ty, kteří vyrábějí elektřinu, že prostě jenom tak rozpustíte 130 miliard, místo abyste třeba pomohli právě s cenami energií, s cenami pohonných hmot, s cenami potravin všem těm, kteří to skutečně potřebují. To vám nevadí. Toto vám nevadí!

Takže já vás strašně moc prosím, abyste mi nedával do pusy, protože to taky nemáte rád, to, co jsem neřekl, protože já jsem vás ve spoustě věcí samozřejmě podpořil. Ale říkám, že to, v čem my vás podporujeme a jako opozice do budoucna také budeme, přichází strašně pozdě, strašně pozdě, a vy to víte. A proč to děláte tak strašně pozdě? Protože prostě této vládě chybí odvaha. Nemáte koule do toho kopnout! (Velký potlesk z lavic ANO.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vzhledem k tomu, že nevidím nikoho dalšího přihlášeného s přednostním právem, ještě zagonguji, přivolám ještě zbytek kolegyň a kolegů z předsálí.

A nyní přistoupíme ke stanovení pořadu 38. schůze, jehož návrh je uveden na pozvánce. Připomínám, že podle § 54 odst. 7 zákona o jednacím řádu rozhodne Sněmovna pouze o pořadu uvedeném v žádosti. Nelze navrhnout žádnou změnu ani doplnění pořadu, rovněž tak nelze rozšiřovat schválený pořad. Nyní budeme hlasovat o celém návrhu pořadu 38. schůze Poslanecké sněmovny, jak byl písemně předložen.

Eviduji žádost o odhlášení. Všechny vás tedy odhlásím. Požádám vás o opětovnou registraci. Počet se ustálil.

 

Nyní tedy budeme hlasovat o celém návrhu pořadu 38. schůze Poslanecké sněmovny, jak byl písemně předložen.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování s pořadovým číslem 2, přihlášeno 152 poslankyň a poslanců, pro 73, proti 76. Návrh byl zamítnut.

 

Pořad schůze nebyl schválen a končím projednávání této schůze.

 

Nyní vyhlašuji přestávku v délce pěti minut, poté se vrátíme k 39. schůzi Poslanecké sněmovny. Děkuji vám.

 

(Schůze skončila v 18.24 hodin.)

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.




Přihlásit/registrovat se do ISP