Úterý 15. listopadu 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Markéta Pekarová Adamová)

33.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 300/2008 Sb.,
o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 333/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení, a z pověření vlády předložený návrh měl uvést místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan, který je však z dnešního jednání omluven, a zastoupí jej pan ministr školství, pan ministr Balaš. Prosím, ujměte se slova.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Vladimír Balaš: Děkuji, paní předsedkyně. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych uvedl vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů. Cílem návrhu zákona je zrušit pravidlo spočívající v povinném zřizování datové schránky fyzické osoby těm fyzickým osobám, které po 1. lednu 2023 užijí některý z kvalifikovaných prostředků pro elektronickou identifikaci. Toto pravidlo není doposud účinné, jeho účinnost má nastat 1. ledna 2023, a smyslem pravidla bylo rozšířit počet držitelů datových schránek. V kontextu aktuální společensko-ekonomické situace se však jeví automatické zřizování datové schránky fyzickým osobám jako příliš ambiciózní. Návrhem zákona se proto zamýšlí návrat k dosavadní úpravě, kdy se datová schránka fyzické osobě zřídí výlučně na její návrh, na její žádost, kterou lze přitom učinit jednodušeji - elektronicky. V tomto směru návrh vychází z § 14 odst. 1 zákona o právu na digitální služby, podle kterého nemohou být nepodnikající fyzické osoby nuceny využívat digitální služby nebo činit digitální úkony.

S ohledem na fakt, že právní úprava, která má být zrušena, nabývá účinnosti již 1. ledna 2023, je třeba vládní návrh zákona schválit a publikovat ve Sbírce zákonů do konce tohoto roku, a z toho důvodu se navrhuje, jak paní předsedkyně už avizovala, schválit vládní návrh zákona již v prvém čtení. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Také děkuji. Nyní tedy prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení - už je připraven pan poslanec Robert Králíček, aby nás seznámil s postupem. Prosím.

 

Poslanec Robert Králíček: Vážná paní předsedkyně, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové. Záměrem právní úpravy, jež byla přijata v minulém volebním období zákonem č. 261/2021 Sb., bylo rozšířit počet držitelů datových schránek fyzických osob tak, že pokud tyto fyzické osoby již používají prostředek pro elektronickou komunikaci, identifikaci, bude datová schránka těmto fyzickým osobám zřízena automaticky. Cílem této navrhované právní úpravy je snaha o eliminaci některých negativních dopadů zákona č. 300/2008 Sb., ve znění účinném od 1. ledna 2023, které jsou výsledkem přijetí zákona č. 261/2021 Sb. Navrhovanou právní úpravou dojde k návratu v předešlý stav, tedy ke zřizování datové schránky fyzické osoby výlučně na žádost fyzické osoby. Poprosím vás potom o možnost vystoupit v obecné rozpravě. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do ní se nejdříve přihlásila paní poslankyně Mračková Vildumetzová a následně pan poslanec Králíček a s přednostním právem se hlásí paní předsedkyně Schillerová, takže poprosím o sečkání ostatních. Prosím.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Já bych chtěla tady jenom jménem poslaneckého klubu hnutí ANO po debatě, kterou jsme dneska měli velice podrobnou na téma tohoto návrhu, předložit zhruba asi 54 podpisů poslanců hnutí ANO, kteří podpořili svými podpisy veto na projednání ve zkráceném řízení podle § 90, a ráda bych ho odůvodnila tím, že bych chtěla připomenout, že vláda, tato vláda, ve svém programovém prohlášení klade mimo jiné důraz na sjednocení a digitalizaci procesů státu nebo vytvoření podmínek pro širší využívání digitálních úkonů jak v komunikaci se státem, tak v soukromém sektoru. Původní návrh tohoto zákona byl schválen v minulém roce a hlasovalo pro něj 94 zákonodárců z 96 přítomných, a to napříč politickým spektrem. Proto mě velmi překvapuje, že právě ministerstvo vnitra, do jehož gesce digitalizace spadá, připraví tento návrh, který je opět jako mnoho dalších věcí krokem zpět v digitalizaci veřejné správy, a to bez jakékoliv komunikace se soukromým sektorem. Takže tímto obhajuji vlastně veto, které vznáším jménem poslaneckého klubu hnutí ANO, předkládám tady asi 54 podpisů, které vám samozřejmě hned doručím. Ale současně říkám, že my nechceme brzdit tento zákon - chceme prostě debatu, chceme uplatnit pozměňovací návrhy a budeme souhlasit a podpoříme jakékoli zkrácení lhůty tak, aby došlo k urychlenému projednání. Děkuji vám.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji. Eviduji toto veto, poprosím tedy o ty podpisy.

Nyní poprosím o vystoupení přihlášenou paní poslankyni Mračkovou Vildumetzovou a následuje přihlášený pan poslanec Králíček. Prosím.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedkyně, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, navážu na naši paní předsedkyni Alenu Schillerovou, že opravdu veto, které dáváme, dáváme z důvodu toho, že chceme předložit pozměňovací návrh. Já jsem v minulém funkčním období byla místopředsedkyní výboru pro veřejnou správu, i já jsem nesouhlasila s tímto předloženým návrhem a musím říct, jak tady zaznělo, tak to podpořilo asi 95 poslanců napříč politickým spektrem a byli to právě poslanci ze současné vládní koalice. Vím, že to velmi právě podporoval současný ministr pro digitalizaci Ivan Bartoš. Opravdu musím říct, že mě překvapuje, že tato vláda má ve svém programovém prohlášení digitalizaci, a všichni víme, že datové schránky jsou moderním, bezpečným způsobem komunikace se státem.

Určitě si někteří z vás pamatují, když jsme tady v minulém funkčním období na půdě Poslanecké sněmovny schvalovali eRecept a také tady byly tlaky shodit to pod stůl, a asi málokdo z nás by si dnes život bez eReceptu dokázal představit. Je to komfortní, je to skvělé, přijde vám kód a pro daný lék si dojdete do lékárny. Musím říct, že pan ministr vnitra - což mě tedy velmi překvapuje, že tady není, že ho tady zastupuje pan ministr školství, byť je tady nějaká generální plná moc, že ho může zastoupit - ale jsem přesvědčena o tom, že tento krok je především proto, že Ministerstvo vnitra by podle mého názoru ani nezvládlo nápor lidí na zřízení datových schránek, který by 1. ledna touto účinností nastal. Nezvládl by to i z důvodu toho, že zítra tady budeme projednávat zřízení Digitální informační agentury, pod které datové schránky mají přejít, a pan ministr si tyto systémy veřejné správy nechá vzít a převedou se pod Digitální informační agenturu.

Proto my říkáme, že digitalizace je prioritou, byla naší prioritou, a proto my přicházíme s stejným řešením, jako bylo u eReceptu, to znamená posunutí termínu, a v žádném případě ne zrušení. Posunutí termínu budeme předkládat na 1. 7. 2024 a nedotýkalo by se to pouze fyzických osob, ale chceme, aby do toho byly zahrnuty, a to bude náš druhý pozměňovací návrh, nepodnikající právnické osoby. To jsou například bytová družstva, to jsou fotbalové spolky v malých obcích, takže tam také bychom předložili tento druhý pozměňovací návrh. Opravdu souhlasíme s tím, aby došlo ke zkrácení lhůt, je nám jedno, podpoříme jakoukoliv lhůtu. My ten důvod, proč dnes veto dáváme, je především proto, že chceme předložit právě ty dva pozměňovací návrhy.

A dávám ještě na zvážení předsedům klubů koaličních, protože zítra se má projednávat zřízení Digitální informační agentury, a i tam by bylo možné řešit datové schránky a tam by bylo možné řešit i zákon o veřejných zakázkách, který se týká NAKITu, ale to si nechám až na zítřek. Já to v tuto chvíli otevírám pro předsedy poslaneckých klubů, protože si myslím, že by to bylo nejlepší řešení, dát to do jednoho sněmovního tisku. Děkuji vám za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Také děkuji. Nyní je tedy připraven vystoupit pan zpravodaj, ale jako poslanec, pan Králíček. Prosím.

 

Poslanec Robert Králíček: Vážená paní předsedkyně, děkuji. Teď budu vystupovat sám za sebe. No, já bych chtěl jenom ze začátku shrnout, vlastně jestli víme, o čem tu diskutujeme, protože tak jako propagaci datových schránek, ani tento tisk nám vnitro nedokázalo vysvětlit. Já jsem se sice dozvěděl od pana poslance Letochy, že podá návrh na zkrácení lhůt na 9 dní, protože se sekl o jeden bod, tak už aspoň víme, jak ta lhůta bude dlouhá, ale já tomu tisku popravdě nerozumím. My se tu bavíme o tisku, který se týká fyzických osob, které se státem komunikují jakýmkoliv, podotýkám, jakýmkoliv elektrickým identifikátorem... (Smích a hlas z pléna: Elektronickým.) ... elektronickým, děkuji, teď v té energetické krizi mě to trošku přepadlo. Takže fyzická osoba, která si zřídí bankovní identitu nebo národní identitu nebo eObčanku, automaticky má dostat datovou schránku, ale kterou si může zrušit. To neznamená, že by tu povinnost měla ji používat do konce svého života. Tato fyzická osoba, o které se teď bavíme, že jí tuto možnost odpustíme, ona tu možnost to zrušit má, a argument, který slýchám, že se to týká osmdesátiletých babiček, přátelé, ten argument je lichý. Jak říkám, jsou to fyzické osoby, které se státem již komunikují, a když jsme to schvalovali v minulém volebním období, tak jsme se inspirovali ve spolupráci s ODS a s Piráty a Vladimírem Dzurillou, vládním zmocněncem, v zahraničí. Jako příklad bylo uvedeno - tady s tím argumentuje i pan ministr Bartoš v rámci digitální agentury - ano, Dánsko. Dánsko tu povinnost má, ale je tam možnost to zrušit. To znamená, každý občan Dánska má datovou schránku, ale může ji zrušit. A víte, jaká je... nebo kolik procent obyvatel ji používá? Devadesát procent! A já se zeptám: Všiml jste si někdo reklamy na datové schránky, které vnitro mělo dělat? Druhou polovinu loňského roku a letošní rok mělo vnitro dělat propagaci na datové schránky. Já bych se chtěl zeptat, kolik z vás si těch billboardů a inzerátů všimlo. Věřím tomu, že minimum. Byl tam osel a byl tam nějaký kohout. Takhle se dělá osvěta na datové schránky a vnitro přichází s tím, že tu osvětu bude dělat dále. Takže si vezme nějaký marketingový budget a zase se dočkáme nějaké reklamy, ze které nepochopíme, co ta datová schránka umí.

Co mě však zaráží je to, že jsme v minulém volebním období, a já jsem o tom mluvil už ve své zpravodajské zprávě, schválili takzvané DEPO, tuším, že to byl zákon 261. A tam, v tom Depu, na kterém jsme se dohadovali možná dva roky, byl zásadní progres v digitalizaci. A kdo se tím nejvíc chlubil? Byli to Piráti a následně ODS. A co se děje teď? My to DEPO oklešťujeme a vracíme se krok po kroku zpátky. Jaký je jediný posun v digitalizaci za ten rok, co je nová vláda? Jediný posun v digitalizaci je to, že Piráti přicházejí s Digitální agenturou. Jinak rušíme datové schránky a neposunuli jsme v tom vůbec nikam.

Druhá věc, které nerozumím, je ta, že v zákoně o vzniku Digitální agentury jeden poslanec vládní strany předložil pozměňovací návrh, který čirou náhodou měl úplně stejné znění jako tato vládní novela. Ale tam stanovisko vlády bylo negativní, a teď to předložila jako vládní novelu. Tak já tomu docela nerozumím. Jenom mi to připomíná ten vládní chaos. Takže jednou je to pozměňovací návrh poslanecký a podruhé je to vládní novela. Jenže ta podstata stejná a píšou to stejní lidé na Ministerstvu vnitra, kteří jsou zodpovědní za rozvoj datových schránek.

A jaký je rozvoj datových schránek? Takový, že odpovědní zaměstnanci na vnitru napíšou vládní návrh, kterým ty datové schránky zrušíme, a tito lidé se přesunou od 1. ledna do Digitální agentury a lusknutím prstu od 1. ledna, protože budou v Digitální agentuře, jak nám tvrdí pan ministr Bartoš, budou motivováni pracovat lépe a radostněji. Tak doufám, že se v příštím roce dočkáme toho rozvoje, slibovaného rozvoje datových schránek.

A já nerozumím akorát další věci, proč se tento návrh týká jenom fyzických osob, když největší stížnosti, kterými se ministerstvo ohání, jsou právě spolky, což znamená, jestli tomu dobře rozumím, nepodnikající právnické osoby. Jsou to OSVČ, ale těch se tento návrh netýká. Vnitro přichází s tím, že zruší povinnost datových schránek pouze u fyzických osob, ale které už komunikují s tím státem, a ještě měly možnost volby zrušení, na ostatní tu povinnost nechá, takže můžeme předpokládat, že ve druhém čtení přijde spousta zajímavých pozměňovacích návrhů, ale já se nejvíc těším na projednávání v Senátu.

Potom taková poznámka, kterou tu měla moje kolegyně paní Mračková Vildumetzová na závěr. To, že tu není dneska ministr vnitra a zastupuje ho ministr školství, tak já jenom udělám názorný příklad, přesmyčku na zítra. Až zítra schválíme ve třetím čtení, protože vy nás zase rozdrtíte tou stoosmičkou, schválíme Digitální agenturu, tak přesně tak to bude vypadat. Jestliže ve vládě nebude nikdo, kdo bude se věnovat nebo rozumět digitalizaci, tak to dostane jakýkoliv člen vlády do své gesce, takže příští rok nebo možná při další vládě tu může předkládat věci k digitalizaci ministr životního prostředí, ministr školství, ministr obrany a tak dále a tak dále, tak jako dnes tuto zásadní novelu předkládá ministr školství. Tak to bude fungovat po schválení Digitální agentury.

A na závěr mě nejvíc pobavil argument, že vlastně v této nelehké době nechceme zatěžovat soukromé firmy a podnikatele dalšími věcmi. Takže vláda neřeší zdražování, neřeší stropování cen energií, ale my budeme řešit zrušení datových schránek.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Nyní se přihlásil z místa pan poslanec Letocha. Prosím.

 

Poslanec Petr Letocha: Děkuji za slovo. Dovolte mi zareagovat na pár faktů, které tady v tuto chvíli proběhly. Ministerstvo vnitra se snaží touto novelou zákona v podstatě ulevit 17 % občanů, který nejsou digitálně gramotní a kterým by fyzicky mohl tento zákon automaticky zřídit datovou schránku ve chvíli, kdy by se sami anebo prostřednictvím někoho z přátel nebo rodiny přihlásili prostřednictvím bankovní identity. A tady toto chceme touto novelou vlastně napravit. To znamená, že pro fyzické osoby, které se přihlásily v minulosti bankovní identitou, by neměla být od 1. ledna povinnost zřizovat datovou schránku.

Je sice pravda, že ve chvíli, kdy se zřídí datová schránka, si ji potom teoreticky může ten člověk zrušit, nicméně obáváme se toho, že lidé nebudou vůbec tušit, že se jim nějaká datová schránka zřídila. A pak je trochu problém ve chvíli, kdy s nimi má komunikovat úřad, ať už se bavíme o jakémkoliv úřadu, třeba i exekutorský úřad, a pakliže k tomu spojíme fikci doručení, v podstatě ani nebudou vědět, že jim nějaká obsílka třeba přišla. Takže chceme tímto chránit těch 17 % digitálně negramotných občanů a zároveň popostrčit digitalizaci státu způsobem, že právě ponecháváme tuto povinnost pro osoby samostatně výdělečně činné.

Co se týče digitalizace, samozřejmě jsme tomuto otevření, ale vnímáme tady tuhle hrozbu jako významnou. A pakliže se snažíme snižovat míru exekucí a snažíme se tyto lidi dostávat zpátky do ekonomiky, pak tento zákon by mohl předcházet určitým nesrovnalostem a také určitým problémům, které by s tím tyto osoby mohly být spojené.

Proto navrhuju přikázat k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a zároveň navrhuju zkrátit lhůtu o 59 dnů. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji. Nyní se přihlásil pan poslanec Králíček. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Robert Králíček: Já to nechci natahovat, ale já se musím smát - 17 % digitálně negramotných lidí! Tak vy definujete fyzické osoby, které už se státem komunikují elektronicky. Já tomuhle jinotaji nerozumím. Jak digitálně negramotný člověk, který už má nebo si zřídí elektronickou identitu? Vždyť to není jenom bankovní identita! Ano, ta je zastoupena velmi výrazně, ale na vnitru, a zeptejte se pracovníků Ministerstva vnitra, nejvíce zastoupen v elektronické identifikaci je přece eGovernment, je klíč eGovernmentu, což znamená národní identita, a nejsou to ty banky. Takže lidé, kteří projdou procesem zřízení klíče, národního klíče eGovernmentu, aby mohli elektronicky komunikovat se státem, jsou podle vás negramotní. Tomu už vůbec nerozumím.

A ještě bych zdůraznil znovu: vždyť lidé si tu datovou schránku můžou zrušit, mají tam tu volbu, tak není pravda, že by jim automaticky potom chodily maily, když si ji zruší. A informaci o tom mělo právě zajistit vnitro, mělo na to rok! Mělo na to rok a některé banky při zřízení bankovní identity osvětu dělají za vnitro. Tak není pravda...

A jestliže jde o doručení, tak já vám řeknu příklad z praxe: Po komunálních volbách bylo podáno mnoho žalob na komunální volby. Osobně jsem jednu takovou žalobu obdržel a dostal jsem vyrozumění, rozsudek toho soudu, datovou schránkou a na dvě adresy. Tak tak to funguje v praxi, tak neříkejte, že by to nefungovalo nebo že by ti lidé něco nedostali. Jenom je strašíte.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji. Nyní je s faktickou poznámkou přihlášen pan poslanec Letocha.

 

Poslanec Petr Letocha: Děkuji. Pár faktů: Mobilní klíč eGovernmentu, NIA ID, elektronický občanský průkaz nebo bankovní identitu už má k dispozici přes 5,5 milionu občanů, nicméně svou elektronickou identitu využilo pouze 1 800 000 z nich, tedy toliko třetina. A k tomu, že nejsou, nebo respektive že již mají nějakým způsobem kontakt prostřednictvím těchto nástrojů - já třeba můžu říct taky příklad z praxe. V době covidu jsem pomáhal třem mým známým prostřednictvím bankovní identity, kdy jsem jim pomáhal zřídit, respektive přihlásit se do systémů, které pomáhaly s podporou (při) covidu, a v podstatě v tuto chvíli tento občan, kterému jsem pomohl, by musel nebo by měl automaticky zřízenou datovou schránku. Ona digitální gramotnost v rámci těch 17 % v podstatě je poměrně důležitá právě ve výkladu toho, čeho se snažíme ochránit tady tuhletu cílovou skupinu.

Takže digitalizaci rozhodně podporujeme, ale v rámci těchto obyvatel, kterým by to skutečně přineslo více škody než užitku, je před touto povinností chceme ochránit. Ale zároveň bychom chtěli motivovat lidi k tomu, aby si datovou schránku zřizovali. Ve své podstatě, pokud se od 1. ledna budou přihlašovat prostřednictvím bankovní identity nebo některého z jakýchkoliv těchto nástrojů, aplikace jim sama nabídne, že si mohou zdarma vytvořit datovou schránku. To znamená, pokud oni sami jednotně budou v tuto chvíli, nebo respektive po 1. lednu, komunikovat prostřednictvím těchto nástrojů, můžou se sami rozhodnout, jestli si datovou schránku zřídí, nebo ne. A pakliže jim opět někdo bude pomáhat, automaticky se asi rozhodnou, že nemusí. To znamená, zůstává tam možnost volby, jestli datovou schránku chci, anebo datovou schránku nechci. (Předsedající: Čas.) A to je pro mě základ. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji. Nyní ještě poprosím pana zpravodaje, aby sečkal, protože dříve se přihlásila paní místopředsedkyně Kovářová do rozpravy, a ještě i ji poprosím, aby počkala, protože tady máme faktickou, která naběhla mezitím, než jste dorazila. Paní poslankyně Malá s faktickou poznámkou má přednost. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Taťána Malá: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Já se omlouvám, já se fakt nemůžu udržet. Prostřednictvím paní předsedající, pane kolego Králíčku, nerozčilujte se. Je potřeba nazvat věci pravými jmény. Je to tak, že vnitro to nezvládá, má na starosti svoji novou vlajkovou kampaň, takže datové schránky jdou prostě stranou. To je všechno.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Teď už paní místopředsedkyně s přednostním právem. Prosím, máte slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, pokusím se vyvrátit tady slova paní kolegyně Malé, prostřednictvím paní předsedkyně, o vlajkových lodích, nebo o čem jste hovořila. Vládní koalice dnes navrhuje udělat v otázce digitalizace české společnosti krok zpět a zrušit automatické zřízení datových schránek pro nepodnikající fyzické osoby. Zdůrazním to nepodnikajících - a to je podstatné. Krok zpět obvykle chápeme jako negativní jev, tentokrát to ale považuji za krok správný, logický, nutný a také zodpovědný.

Původní představu, že datová schránka bude zřizována každému v principu automaticky, jakmile nastane splnění jedné z podmínek, přitom nepovažuji za principiálně chybnou. Samozřejmě by to znamenalo významný krok k digitalizaci naší země. Praxe ale ukázala, že by šlo o příliš ambiciózní postup, který není v souladu s tím, co je podstatnější než budoucí úspory - tím je připravenost české společnosti na digitalizaci.

Celkem oprávněně můžeme předpokládat, že většina z našich spoluobčanů je na digitalizaci připravena, ale většina nejsou všichni. To je dle mého to nejpodstatnější, co dnes musí zaznít. (Hluk v sále.) Většina nejsou všichni. Pokud ponecháme současné znění zákona a necháme úpravu nabýt 1. ledna účinnosti, hrozí zde situace, kdy v nějakém okamžiku budou vytvořeny schránky pro nemalé množství občanů, kteří je však následně nebudou umět - nebo, což je horší - nebudou z různých důvodů moci reálně využívat.

Mohla bych zde na podporu tohoto nesporného kroku zpět - ale naprosto se neobávám použít tato slova - uvést řadu čísel. Řeknu však jediné. Internet využívá stále jenom 44 % seniorských domácností. To je pro mne velmi důležitý argument. Nemůžeme tyto lidi v podstatě odstřihnout od reálné možnosti komunikovat s úřady. Mohla bych k tomu dodat i to, že ani naše úřady nejsou na tuto změnu dostatečně připraveny. Současná krize navýšila extrémním způsobem množství činností, například pro úřady práce. Nelze jim vyčítat, že v takové situaci, kdy hasíme požár, jim nezbyl prostor pro přípravu na tuto změnu. Navíc se ukazuje, že tato příprava by musela zahrnout i změny, na kterých se sice pracuje nějakých deset let, ale zatím bez finálního výsledku.

Na začátku jsem hodně zdůraznila ono sousloví "nepodnikající fyzické osoby". Pokud někdo podniká, lze právem očekávat, že má určité vybavení, že má přístup k internetu a že má i určitý druh znalostí a zkušeností. Když to shrnu, lze očekávat, že má podmínky k tomu, aby mohl datové schránky efektivně využívat. Proto mi připadá logické udělat krok zpět u nepodnikajících fyzických osob, zároveň však ponechat platnost příslušných ustanovení pro podnikající fyzické osoby.

Osobně tedy navrhovanou změnu podpořím. Co jsem však přesvědčena, a to je toto: potřebujeme se co nejdříve vrátit k vizi datových schránek pro všechny, ale takovým způsobem, který bude respektovat skupiny obyvatel, pro které je elektronická komunikace z osobního či existenčního důvodu nemožná. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Vaše vystoupení vyvolalo hned několik faktických poznámek. Nejdříve je na řadě pan poslanec Vondrák, následuje paní poslankyně Mračková Vildumetzová, oba s faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ivo Vondrák: Dobré odpoledne, dámy a pánové. Máme dvě varianty - buďto budeme digitalizovat, nebo budeme hledat výmluvy, proč nebudeme digitalizovat. Já si dobře pamatuji diskusi na téma, že nesmíme zavést elektronické recepty, protože nám spousta lékařů skončí. Dneska to funguje naprosto bez problémů. Takže já tvrdím - a říkám to jako člověk, který se pohybuje v informačních technologiích už více než třicet let - jestliže to dám jako možnost, tak to ti lidé odmítnou ihned. Když to dostanou automaticky, tak to začnou používat.

Takže pojďme si uvědomit, že bez tohoto to nepůjde. Čím více budeme s tím otálet, tak budeme úplně tím nejtrapnějším státem v Evropské unii, protože všude tyhle věci standardně fungují. Běžte se podívat do Finska, běžte se podívat do Estonska, Litvy a podobně. Takže pojďme si říct na rovinu - buď jsme připraveni a uděláme to takto, anebo budeme dělat obstrukce a budeme se vymlouvat. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Paní poslankyně Mračková Vildumetzová s faktickou poznámkou, následuje pan poslanec Okleštěk. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Já navážu na svého kolegu Ivo Vondráka, pouze s tím - a na vystoupení paní Věry Kovářové, prostřednictvím paní předsedající - že návrh, který vy předkládáte, vy to chcete úplně zrušit, a proto je ten návrh velmi špatný a zároveň se nedotýká nepodnikajících právnických osob. Proto hnutí ANO chce předložit dané pozměňovací návrhy a udivuje nás, že současná vláda, která má ve svých prioritách digitalizaci, chce toto úplně zrušit. Je to špatná cesta a jsem také přesvědčena o tom, že dnešní tisk bych ještě pochopila, kdyby jeho předkladatelem nebyl ministr vnitra, ale ministr pro digitalizaci, ale vůbec nechápu, jak to může předkládat ministr školství. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Okleštěk, připraví se s faktickou pan ministr Válek. Prosím.

 

Poslanec Ladislav Okleštěk: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Já bych se přidal ke kolegovi Vondrákovi a zmínil bych jenom jednu poznámku. Nepodnikající právnické osoby jsou mnohdy různé organizace spolky, kluby a tak dál. Právě tyto organizace žádají o dotace, mnohdy kraje, a žádosti na krajích se snažíme maximálně elektronizovat tak, aby nebyl nárok na lidi, velký nárok, aby se vyhodnocovalo objektivně, spravedlivě a tak dál. Takže není nic jiného než schválit tento zákon, tady není nic jiného pro nás možného, a ničeho se nemusíme obávat, protože i případy jiných severských a podobných zemí nám dokázaly, že digitalizace je správná cesta. Kolega Králíček tady několikrát ty smutné názory vyvrátil a mrzí mě, že to říkají zrovna ti z politických subjektů, kteří měli plná ústa digitalizace, elektronizace, vodili nás pomalu za ruku do Estonska, abychom se podívali, jak se to dělá, a když potom můžeme něco udělat, tak s tím nesouhlasíme. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji. Nyní tedy pan ministr Válek s faktickou a následuje pan poslanec Letocha, ještě stále faktické. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Děkuji, paní předsedající. Ono máloco je úplně černobílé, pochopitelně se snaží, a všichni musíme podpořit digitalizaci, ale s tím elektronickým receptem, kdy se to projednávalo ve zdravotním výboru, mimochodem, chystá se deset let, začal s tím Leoš Heger, s tím elektronickým receptem, a ověřoval to váš bývalý poslanec, nebo tedy bývalý poslanec za ANO, šéf zdravotního výboru, pan profesor Vyzula, ten byl ten, který testoval elektronický recept na Masarykově onkologickém ústavu, když tam byl ještě ředitel, a stejně když jsme to schválili ve zdravotním výboru, se nakonec ukázalo, že to fakt není úplně dobře nachystané, a ministerstvo se rozhodlo odložit platnost bezsankční o jeden rok, takže tam došlo ke změně. A já jsem upozorňoval celou tu dobu za řadu mých kolegů, kteří jsou jenom ve školském poměru nebo jsou v oborech jako já, radiologové, patologové - můžete říct, že nejsem doktor, ale zákon mně umožňuje napsat si lék ad usum meum, napsat lék mé mamince, napsat lék mým dětem, ale nemohu ho napsat elektronicky, a bohužel mě ujišťovali tehdy na zdravotním výboru: Ne, ne, ne, to jenom tomu špatně rozumíte. Teď jsem ministr zdravotnictví, pozval jsem si ty, co mě o tom ujišťovali, a připustili, že to bylo blbě nachystané a že se vůbec nepočítalo s tím, že by si radiolog sám sobě napsal recept, že by si lékař, který učí na lékařské fakultě, napsal recept, takže já musím dál psát papírové recepty, a je nás několik tisíc.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Nyní je s faktickou přihlášen pan poslanec Letocha. Připraví se paní poslankyně Malá. Prosím.

 

Poslanec Petr Letocha: Myslím, že se v podstatě shodneme na tom, že digitalizace je důležitá a že chceme všichni jít cestou digitalizace, o tom tady není žádný spor. Myslím si, že když lidé zjistí, že krom toho, že v rámci datových schránek mohou lidé komunikovat nejenom se státní správou, ale také se společnostmi napřímo, v podstatě podstatně levněji, než kdyby to mělo jít klasickým poštovním doporučeným dopisem, tak věřím, že motivace lidí k tomu, zřizovat si datové schránky, bude velká. Můžeme hodnotit právě probíhající informační kampaň Ministerstva vnitra a těžko říct, jestli už teď můžou být nějaké výsledky, které by byly prokazatelné, ale zároveň se chystají další a další vlny té kampaně, kde budeme ukazovat právě i tyto možnosti, jakým způsobem využívat datovou schránku. Takže v rámci digitalizace si nemyslím, že bychom šli nějak proti tomu proudu. Naopak, chceme skutečně motivovat co nejvíce občanů, aby si datovou schránku zřídili, a ukazovat jim možnosti, které jim pomohou v kontaktu s veřejnou správou, ale i v běžném životě, a mohou nahradit doporučené psaní.

Teď se tady dostáváme do otázky, jestli bychom jim měli dát tu možnost volby, jak tady pan poslanec Vondrák zmínil, anebo bychom jim to měli dát automaticky, což ale v podstatě znamená befelem bez ohledu na to, jestli ten člověk bude chtít a je schopen datovou schránku ovládat, nebo ne. A to si myslíme, že je poměrně přísné zejména ve chvíli, kdy se bavíme skutečně o 17 % digitálně negramotných obyvatel naší republiky. Věřím, že máme nějaký prostor na to, abychom s tím něco začali dělat, ale nemyslím si, že teď by měli být oni rukojmí zákona, kdy by na to v podstatě doplatili nejvíc ti nejslabší. Děkuju.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji za dodržení času. Paní poslankyně Malá se svojí faktickou a následuje pan poslanec Bělica, taktéž s faktickou poznámkou. Prosím, paní poslankyně, máte dvě minuty.

 

Poslankyně Taťána Malá: Děkuji za slovo a slibuji, že už fakt naposledy. Chtěla bych prostřednictvím paní předsedající k panu ministrovi zdravotnictví Válkovi, který mě sice neposlouchá, ale to nevadí. Datové schránky byly zřízeny v České republice, byly účinné od 1. července 2009, datové schránky fungují. Myslím si, že proběhla dostatečně dlouhá doba na to, aby všechny technické chyby byly vyřešeny. Ty datovky fungují naprosto normálně. Ovládá je řada seniorů, kterým je třeba přes sedmdesát, nemají s tím žádný problém. Myslím, že je fakt potřeba pojmenovat to, co se tady děje, skutečně pravým jménem, a já se zeptám pana ministra školství, který zastupuje pana ministra vnitra, jestli vnitro je schopno zvládnout zřízení datových schránek v termínu, který byl původně stanoven, anebo jestli prostě tady hledáme jenom zástupné důvody pro to, že tahleta vláda a Ministerstvo vnitra není schopno to dodržet a zřídit všem podle zákona? To je vše.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Další přihlášený s faktickou poznámkou je pan poslanec Bělica a následuje pan poslanec Vondrák. Prosím.

 

Poslanec Josef Bělica: Dobrý den, dámy a pánové. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych k tomu dodal jenom takovou krátkou glosu. Pane poslanče, vy jste tady plný oxymóronů, vy byste, prostřednictvím paní předsedající, vy se tady snažíte obhajovat něco, co je prostě digitalizace, oddigitalizováním. A mně to přijde ne úplně logické. Na druhou stranu vás chápu. Pokud Ministerstvo vnitra není schopno to implementovat a místo toho máme vlajky na ministerstvu, tak to je ta kampaň, o které tady mluvil kolega. Takže místo toho, aby se soustředili na práci a zřídili datové schránky, tak se soustředí na úplně jiné věci. Myslím si, že to je ten důvod. A pokud tady pan poslanec Králíček řekl, že ti, co nebudou schopni to používat, to můžou i s pomocí někoho dalšího třeba zrušit, je jasné, že ta vaše argumentace je prostě lichá. Děkuju.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Nyní je přihlášen pan poslanec Vondrák, taktéž faktická, a pan poslanec Letocha následuje. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Ivo Vondrák: Já neslibuji, že naposledy. Když jde o digitalizaci, neznám bratra, někdy ani sestru. Takže ještě jednou. Všechno se dá udělat. My jsme byli jednou z prvních univerzit, která zavedla digitální index. My jsme jako první na krajském úřadě zavedli kompletně digitalizované přihlášky do kotlíkových dotací. Pokud existuje něco, co nezajistí řekněme ten standardní proces, říká se tomu exception handling, to znamená zpracování výjimky, tak musíte pro lidi, kteří skutečně spadají do té výjimečné skupiny, najít jinou cestu, jak to vyřešit. Ale prosím vás, ještě jednou říkám, jestli chceme digitalizovat, tak schránky, které máme, to je to úplně nejposlednější, co můžeme využít. A jestliže někdo má bankovní identitu a musí si ji vyřídit, nemůže být počítačově negramotný, protože pracuje s ještě mnohem důležitějšími věcmi. Takže prosím vás ještě jednou, buď se budeme posouvat vpřed, anebo zůstaneme opět tím posledním v rámci fronty, která se v podstatě nazývá digitalizace Evropy. Děkuji. (Potlesk z lavic ANO.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Letocha, zatím poslední faktická, a pak následují další přihlášení v rozpravě. Prosím.

 

Poslanec Petr Letocha: A já to přislíbím, že bude snad opravdu poslední. Chtěl bych odpovědět na dotaz paní poslankyně Malé, jestli to děláme proto, že by Ministerstvo vnitra nezvládlo zřídit ty datové schránky. Není to pravda, on ten proces je totiž automatický v tuto chvíli, to znamená, tenhle důvod to skutečně není. A ještě jednou připomenu, že ve chvíli, kdy se člověku zřídí datová schránka, a on o tom v podstatě neví, tak to je sice fajn, že mu může někdo pomoct tu schránku zrušit, ale pokud o tom neví, bude se to dít velmi těžko, ale v tu chvíli už mu tam může začít chodit ta komunikace.

Takže co se týče, ještě jednou zopakuji, toho směru digitalizace, tam postupujeme cestou OSVČ, kteří mají... u kterých platí povinnost datové schránky zřídit, a zároveň je budeme skutečně motivovat i ostatní občany k tomu, aby datovou schránku využívali, protože se jim to jednoduše vyplatí. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Faktická poznámka paní poslankyně Mračkové Vildumetzové.

Pan poslanec Zlínský ruší od 15.25 svoji omluvu a je přítomen.

Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Chtěla bych reagovat na pana poslance Letochu, prostřednictvím paní předsedající, s tím, že řekl, že v žádném případě nám tady deklaruje, že není pravda, že Ministerstvo vnitra by nezvládlo zřídit datové schránky. Doufám, že mě poslouchal v mém projevu, že datové schránky jsou ty, které budou převedeny do Digitální informační agentury, kterou tady zítra máme schvalovat a která má vzniknout 1. 1. 2023. To znamená, že pokud by to všechno platilo, tak by to musela zřizovat nová Digitální informační agentura. Takže na to asi už všichni odpověď známe. Děkuju. (Potlesk z lavic ANO.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Pan poslanec Bělica s faktickou poznámkou. Prosím.

 

Poslanec Josef Bělica: Pane poslanče Letocho, prostřednictvím paní předsedající, víte, to není úplně přesvědčivé, že Ministerstvo vnitra to zvládne, protože "se to" zvládne, protože "se to" uděje automaticky. On ten Japonec zvaný "Seto" většinou sám nic neudělá. Na to potřebujete připravit infrastrukturu, na to potřebujete alokovat datová úložiště, na to potřebujete udělat systém. A to je to "se to", co Ministerstvo vnitra nezvládá a do konce roku není schopno udělat. Takže to je ten hlavní důvod, proč se to snažíte zrušit, a je třeba si nalít čistého vína. (Potlesk z lavic ANO.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová S faktickou poznámkou pan poslanec Cogan. Prosím.

 

Poslanec Josef Cogan: Vážení kolegové a kolegyně, já bych to vrátil možná k nějakému racionálnu. V podstatě návrh, který tady byl předložen, jde o to, že tu povinnost neukládá fyzickým osobám nepodnikajícím, takže je jasné, že ty ostatní ministerstvo musí zvládnout. Musí se zvládnout při tom spuštění od prvního. Dále pouze tuto řekněme výjimku, kdy jsme prostě obezřetní. ANO - jste překvapivě odvážní, ANO říká: Všem vám ty datové schránky spustíme, v okamžiku, kdy se k tomu přihlásíte, senioři, je to v pořádku, když něco opomenete, my taky za to neseme odpovědnost, ten zákon jsme přijali, teď si myslíme, vy to zvládnete. Ale pokud těm seniorům například dojde platební rozkaz, protože oni vlastně si úplně neuvědomí, že se mají odhlásit, a ten platební rozkaz prostě nabude tím doručením po nějakém čase právní moci, a v té chvíli už se nebudou moci proti němu odvolat - ano, vnímám, nesete tu odpovědnost, že to berete, že ti senioři, pokud to nezvládnou, jsou hloupí, nedokážou vědět. A my si myslíme, že prostě je tady určitá obezřetnost nutná.

Ale na druhou stranu, nechtěl bych to úplně - jak bych to řekl - negovat všechno. Tady kolegyně Vildumetzová Mračková nám řekla návrh, že bychom to mohli projednat zítra s bodem. Bohužel, toto není možné. Zítra máme třetí čtení, a prostě do třetího čtení takovou změnu už nemůžeme načíst. Takže jediná možnost je urychlit ten proces a já kvituji, že jste řekli, že jste pro jakékoliv zkrácení lhůty, a opravdu vychází jedině ta možnost, že zkrácení lhůty bude o těch 59 dní, projedná se to ve výboru zítra a v pátek by se to mohlo probrat v rámci třetích čtení. Tím bychom měli ten prostor. Takže abychom tu situaci nevyhrocovali, určitě kvituji to, že jste připraveni jednat i tímto způsobem, byť, jak říkám... (Předsedající: Vypršel vám čas.) Tak děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Vypršel čas, ale faktická poznámka následuje od pana Vondráka, pan poslanec Vondrák a pak paní poslankyně Mračková, a už to nevydržel ani pan poslanec Králíček. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Ivo Vondrák: Já jsem sliboval, že přijdu ještě jednou. Prosím, nedělejme hlupáky ze seniorů. Jestli senior si vede svoje elektronické bankovnictví, zvládne i to, aby měl k dispozici svoji datovou schránku. Takže jde jenom o to, abychom lidi, kterým datovou schránku zřídíme, o tom také seriózně informovali. A to si myslím, že není vůbec žádný problém.

Takže ještě jednou prosím, chceme-li digitalizovat a dáme v tomto případě možnost si zřídit tu schránku, tak vám garantuji ze své zkušenosti, že 90 % lidí si ji nezřídí. Musí to jít naopak, abychom v podstatě měli tu povinnost, a pokud tady někdo skutečně explicitně má s tím problém, ať se z toho vyloučí, ale dle mého názoru je jediná cesta jít tak, aby všichni ti, co jsou toho schopni, a kdo má bankovní identitu, je toho schopen, tak datovou schránku může začít používat. Není to nic komplikovaného a myslím si, že je to lepší pro toho seniora, než aby chodil na poštu si vyzvedávat doporučený dopis, aby znovu napsal dopis, zašel na poštu a zase doporučeně odeslal zpátky na úřad. To si myslíte, že je jednodušší pro toho seniora? Já si to nemyslím. Znám spoustu lidí, jsem mimochodem také senior a zvládám to, takže by to měli zvládnout i ostatní. Děkuju. (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Také děkuji a nyní s faktickou poznámkou je přihlášena paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Já vás zdravím. Prosím.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Já bych ráda reagovala na předsedu poslaneckého klubu hnutí STAN ohledně toho, zda by to bylo možné řešit v rámci zákona na digitální služby, který zítra budeme projednávat ve třetím čtení. Šlo, kdybychom ho vrátili do druhého čtení, dali tam všechny, bylo by to daleko rychlejší, protože zítra sice se zkrátí ty lhůty, bude zítra zasedat výbor pro veřejnou správu, ale pak bude muset projít druhé čtení zde na plénu, kde se budou muset načíst pozměňovací návrhy, poté ještě by to měl znovu projednat popřípadě ten výbor a pak se teprve dostaneme k třetímu čtení. Takže já si myslím, že tato cesta by byla daleko lepší, a byla by daleko lepší i z jednoho prostého důvodu, a to je, že pod Digitální informační agenturu chcete dát NAKIT, státní podnik zřízený Ministerstvem vnitra, a to bude určitě velký problém i v rámci evropského práva a dalších věcí.

Takže si myslím, že těch věcí a problémů, jak s Digitální agenturou, a s tím spojenými i datovými schránkami, je, a my tady návrh řešení předkládáme a předkládáme ho, protože vy přicházíte totiž s návrhem, že to nebude nikdy, a to je prostě pro nás v tuhle chvíli nepřijatelné. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Philipp. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Tom Philipp: Dobré odpoledne, dámy a pánové, jenom velmi krátce. Sám osobně nechci, aby mi někdo zřizoval nějakou schránku, nepotřebuji ji. Kdybych ji potřeboval, tak si ji zřídím, jsem dostatečně na to erudován. Nechci, abychom zbytečně otravovali ostatní občany. My tu nejsme od toho, abychom jim dávali zbytečné příkazy. Já vím, že občas slyším z řad především ANO, jak komunikují s občany, jak se jim vrhají kolem krku a jak jsou z toho nešťastní. Já jsem se ptal svých kolegů, jak to je, jestli chtějí, nebo nechtějí schránku. Nechtějí. Kdyby ji chtěli, tak si ji prostě udělají. Nic jim v tom nebrání. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Další s faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Ivo Vondrák. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ivo Vondrák: Vážený pane poslanče, prostřednictvím paní předsedkyně, vy jako exponovaný lékař, exponovaný poslanec máte čas chodit na poštu si vyřizovat všechny tyto věci? Každý doporučený dopis? Tam přijít, vyzvednout si ho, napsat na něj odpověď a zase ho poslat zpátky? Vy asi nemáte co dělat! Já tedy se přiznám, že bych se bez toho neobešel. Prostě všechny věci vyřizuji prostřednictvím datové schránky. Takže si myslím, že zaměňujete neznalost za to, že tady chcete být nějaký extra demokratický vůči všem občanům. Není to pravda, digitalizace prostě vyžaduje jakousi povinnost. Je to stejné jako s ježděním aut, buď jezdí vpravo, nebo vlevo, ale jakmile to nebude vyřešené, tak vždycky budeme mít problém. Děkuji. (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Dále je přihlášen pan místopředseda Karel Havlíček s faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Velmi krátce, mě to velmi překvapilo, pane poslanče, protože kdybychom k tomu přistupovali tímhle způsobem, tak jsme nemuseli dělat povinné elektronické dálniční známky, protože nepochybně někomu nevyhovuje kupovat si tu známku prostřednictvím internetu. Ale ono nejde jenom o vás nebo o ty, kteří by to využívali. Já jsem to zažil v době covidové, co to znamenalo, když jsme museli najednou v mimořádné situaci vyřizovat desítky tisíc žádostí o různé formy podpor, a drtivá většina z nich byly právě fyzické osoby. Největší problém nastával v tom, že oni neměli jakýkoliv elektronický vztah se státem, alespoň přes datovou schránku, posílali nám to písemně, posílali nám to dopisy, volali nám to. Byl z toho neskutečný zmatek a v té době jsme si uvědomili, že kdybychom byli důslednější v době předcházející a zaváděli jsme tady datové schránky, tak jsme se tohohle mohli zbavit, ale zejména by na to nedoplatili potom ti, kteří si žádali o ty formy podpory, nečekali by na nic a nemuselo zde být tolik nervozity. Takže uvědomme si, že to není jenom na dobu pohody a klidu, ale je to i na dobu, kdy je zle, a právě v této době se tyto nástroje extrémně osvědčily. Já bych byl rád, aby tahle doba už nenastala. Díky. (Potlesk poslanců ANO 2011.)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. S další faktickou vystoupí pan poslanec Philipp. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Tom Philipp: Samozřejmě v ordinaci mám datovou schránku, tam komunikace s pojišťovnami, s dalšími institucemi probíhá velmi živě. Jako osoba že bych dostával denně nějaký doporučený dopis - já nevím, kolik jich dostáváte vy, ale mně tak jeden za měsíc, a to je většinou dvojka, to mi za deset dní hodí do schránky, nikam chodit nemusím. Těch jedniček, kdy se fakt musí jít na tu poštu, dostanu pět do roka. To mě nezabije.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, to byla poslední faktická poznámka. Nyní je přihlášen do rozpravy pan zpravodaj Králíček, poté vystoupí pan ministr Balaš. Prosím, máte slovo. Prosím o klid!

 

Poslanec Robert Králíček: Já bych nejprve zareagoval na poslance Philippa, prostřednictvím paní předsedající, který ve svém projevu samozřejmě nezapomněl pozurážet poslance hnutí ANO, nicméně já takový nebudu. Jenom řeknu v tom, že vy nemusíte mít tu schránku, vy si ji můžete zrušit. Tam byl ten princip, že si ji můžete zrušit. Vám ji nikdo nenutí, té fyzické osobě ji nikdo nenutí používat. Jde jen o ten princip, kde jsme se - tak jako vy se inspirujete v zahraničí, tak my jsme se také inspirovali v zahraničí v minulém volebním období s vašimi koaličními partnery i s některými vašimi poslanci, kteří pro to hlasovali, a prostě jsme zvolili jiný způsob.

Ale znovu. Pan předseda klubu hnutí STAN mluvil o seniorech, o těch babičkách. Tak znova. Fyzická osoba, která má jakoukoliv elektronickou identitu - teď jsem si dal pozor - elektronickou identitu, musí minimálně, pokud si zřídí tu nejjednodušší, což je ta bankovní, tak minimálně musí ovládat mobilní bankovnictví. A já se omlouvám, jestliže ten chudák senior ovládá mobilní bankovnictví, je schopen ovládat datovou schránku. Jestliže nechce ovládat mobilní bankovnictví - a já to respektuji, chodí si pro důchod na poštu, chodí do banky za svým bankéřem - tak nemá elektronickou identifikaci, nekomunikuje elektronicky se státem a nebude mít datovou schránku. Nebude ji mít. To znamená, není pravda, že by se to týkalo nějakých seniorů, kteří nechtějí komunikovat se státem a které bychom dostávali do nějakých nesnází.

Stejně tak budu reagovat na pana poslance Letochu, prostřednictvím paní předsedající. Slova, že si bereme rukojmí nebo že to dostanou befelem, mně přijdou směšná. Je to zase o tom, že ti lidé to mohou zrušit. Po sto padesáté - mohou zrušit. Nemusí ji poslouchat, není pravda.

A mimochodem, poslední poznámka je ta, že mně se strašně líbí, jak zaměstnanci Ministerstva vnitra, kteří měli od 5. 3. 2021, kdy bylo DEPO schváleno a kdy bylo schváleno to, že datové schránky budou mít ostatní osoby, tak měli od 5. 3. 2021 rok a půl na to, aby tu osvětu udělali, aby to připravili, a ti samí lidé, kteří jsou zodpovědní za rozvoj datových schránek, teď vládním poslancům píší argumenty, proč to zrušit. Tak já se těším na tu Digitální agenturu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní vystoupí s faktickou poznámkou pan poslanec Juchelka.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Dobrý den, dámy a pánové. Je potřeba si říct, že prostě tato vláda nemá digitalizaci za prvé ráda, proto ruší největší digitální projekt po třiceti letech po revoluci, a to je EET, anebo ji prostě neumí, protože když digitalizaci zavede například na úřadech práce, tak tam hrozí kolaps.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. S faktickou pan poslanec Králíček. Prosím.

 

Poslanec Robert Králíček: Já se omlouvám, jak jsem starší člověk, tak jsem zapomněl dát návrh na zamítnutí v prvním čtení, tak tak činím. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, znamenám si. A nyní s faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Radek Vondráček. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Já tu debatu sleduji, jsem z tábora ANO, jsem příznivcem toho, že tenhle stát zdarma zřídí fyzickým osobám v této zemi datové schránky, a jenom jsem chtěl poznamenat, proč si myslíme, že jsme tak jiní, než byly generace před námi. Tyhlety debaty v podobném stylu se tady vedou už celá staletí. Já si vzpomínám na jednu debatu, kdy se řešilo, zda má napřed vysílat Československá televize, nebo má počkat, až si všichni koupí televizní přijímače. Ale proč by si lidé kupovali televizní přijímače, když nevysílá televize? A tenkrát to stát vzal na sebe, začala vysílat televize a ejhle, lidé si začali pořizovat televizory. Ale teď stát udělal pro občany to, že jim to zadarmo zřídí, a když to nechtějí, tak to nebudou používat.

Opravdu jsem přesvědčen, že obsluhování datové schránky je podobné a náročné, jako mít vlastní e-mail. A všechny seniory, které mám ve svém okolí, všichni senioři používají e-mailovou schránku a navzájem si posílají minimálně nějaké veselé obrázky. Takže opravdu nedělejme z toho víc, než to je, a zkusme mít trochu nějakou vizi do budoucna. Mě právě překvapuje, že v každé generaci se objevují lidé, kteří říkají: Něco nejde, nechceme. Ale pak se musí ta vize nějakým způsobem prosadit. A mě překvapuje, že zrovna od stávající vládní koalice posloucháme něco takového, čekal bych za účasti Pirátů pravý opak.

Tak jenom můj příspěvek byl o tom, že snad nejsme jiní, než byly ty generace před námi, a poprosil bych o určitou shovívavost. My tady určitě nevynalézáme kolo, nepřicházíme s ničím novým. Je to výsledek dlouhé debaty. Jsem zván na různé kulaté stoly a semináře už nějakou dobu, kde nám vesměs děkovali za to, že jsme do toho šli a že stát to těm fyzickým osobám zřídí. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní je přihlášen do rozpravy pan ministr Balaš. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Vladimír Balaš: Děkuji, paní předsedající. Poslouchám tu rozpravu, každý máme nějaké zkušenosti. Jsou různé přístupy k tomu, jak zajistit to, co je nepochybně pozitivní. Podle mého názoru přístup, který zavedlo Estonsko, kdy postupně přesvědčovalo lidi a pozitivně je motivovalo k tomu, aby datové schránky a digitální služby akceptovali, je příjemnější.

A pokud jde o seniory, znám celou řadu případů, kdy sice senioři komunikují přes internet a posílají si řetězové e-maily, ale kdyby měli zjistit, co to je login a co to je heslo a jaké to heslo je, jsou naprosto ztraceni, a pak opravdu může docházet k situacím, které popsal pan poslanec Cogan. Dostanou nějakou zprávu, výzvu, prošvihnou lhůtu, tam se presumuje doručení a opravdu to dělá problémy.

A nejsou jenom tak čiperní penzisté, jako je pan poslanec Vondrák, ale jsou také už pomalejší, starší, a ti s tím opravdu mohou mít problémy. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Nyní s faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Robert Králíček. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Robert Králíček: Já se strašně omlouvám, ale mě prostě tohle rozčiluje. Datová schránka a pozitivní motivace tady funguje od založení, to znamená od 1. 7. 2009, kdy náměstek ministra vnitra pan Zdeněk Zajíček, tuším, že podepisoval s generálním ředitelem České pošty vznik a zahájil datové schránky. Od roku 2009 děláme tu pozitivní kampaň, a jaký je výsledek? Tristní. Kdy jsme zaznamenali největší nárůst? V době covidu. Takže my jsme tu cestu Estonska už prošli, a proto jsme se rozhodli, že půjdeme cestou Dánska, kde to dali povinně a byla tam ta možnost zrušení. Proto se to udělalo, po konzultaci i s opozicí, byla tam ODS, byli tam Piráti, hlasoval pro to i tehdejší STAN a tak dále. Tak neříkejme zase, že budeme seniory někam posílat do kouta nebo do nějakého nebezpečí. Znova: ten senior musí mít minimálně mobilní bankovnictví anebo si musí projít procesem národní identity, a to fakt není jednoduché, to není založení e-mailu. Vy tady prostě - já nechci říct, že lžete, ale to jsou manipulativní věci. Ten senior, pokud si má zřídit elektronickou identitu, tak to není jednoduchá věc. To je poměrně už řekl bych složitější věc a je digitálně gramotný. A jak jsem říkal, pokud senior nechce elektronicky komunikovat, tak ať to nedělá, a v tom případě nebude mít tu datovou schránku. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní s faktickou vystoupí pan poslanec Ivo Vondrák. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ivo Vondrák: Už to za mě řekl pan kolega Králíček. Jakmile si zřídíte bankovní identitu, samozřejmě umíte toho mnohem víc, než když si zřizujete e-mailovou schránku. U e-mailové schránky musíte mít login a musíte mít svoje heslo, to znamená jinak to nebude fungovat. Takže pochopte, že - prosím vás, tady skutečně já vás chápu, vy byste mě mohl poučovat v oblasti práva, ale já vás teď poučím jako informatik: prostě nemůžete komunikovat přes e-mailovou schránku, pokud nemáte své přihlašovací jméno a nemáte svoje heslo. Takže prosím vás, není to pravda, to, co říkáte.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní vystoupí s faktickou poznámkou opět pan poslanec Králíček? Není třeba. Nyní paní poslankyně Mračková Vildumetzová s faktickou poznámkou, ano? Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Mně opravdu velmi vadí, že současná vláda si vytvořila nejvíce ministrů v historii, máme jich osmnáct, a zároveň si vytvořila vicepremiéra a ministra pro digitalizaci Ivana Bartoše.

Není tady ani ministr vnitra, ani ministr pro digitalizaci. Já si dovolím dát procedurální návrh, že do doby, než bude jeden z těchto ministrů přítomen, aby tento sněmovní tisk byl přerušen. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Máme zde procedurální návrh na přerušení až do přítomnosti ministrů. Já se omlouvám, já jsem nezaznamenala kterých. (Z pléna: Bartoš a Rakušan.) Ano, Bartoš - to znamená až do přítomnosti pana ministra Ivana Bartoše a Víta Rakušana. Nebo - ano, tak.

Takže ještě jednou tedy, zazněl zde procedurální návrh, abychom přerušili projednávání tohoto návrhu zákona do přítomnosti pana ministra Ivana Bartoše nebo Víta Rakušana. přivolám kolegy z předsálí. Všechny vás odhlásím. Zaznamenala jsem žádost o odhlášení. A prosím, abyste se znovu přihlásili svými identifikačními kartami. Já ještě zagonguji.

 

A přistoupíme - počet přihlášených se nám ustálil a přistoupíme k hlasování.

Zahajuji hlasování. Já se ptám, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 12, přihlášeno 159 poslanců a poslankyň, pro 72, proti 61. Návrh byl zamítnut.

 

Nicméně vidím zde pana ministra Ivana Bartoše, takže podmínka de facto byla splněna, ačkoliv ten návrh nebyl schválen.

A budeme nyní pokračovat v projednávání dále. Přihlásil se s faktickou poznámkou pan ministr Blažek, ale nevidím ho tady, takže ho odmazávám. A ani pan poslanec Petr Bendl? Chce vystoupit s faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Petr Bendl: Děkuju za slovo. Já tady úpěnlivě poslouchám emotivní vyjádření. Myslím si, že to není na úplně takováto ostrá vyjádření. Protože jestli jsem to dobře pochopil, celá Poslanecká sněmovna touží po tom, aby k digitalizaci došlo, aby, aby lidé měli tu datovou stránku. Ti, kteří si budou chtít zřídit, si jI zřídit do budoucna budou moci. A to, v čem se lišíme, je, že tady návrh opozice, který říká: Zřídí, stát ji zřídí všem, A jestli ji někdo nechce, tak si tam někam bude muset zajít, já nevím kam, protože to asi - nebo to bude muset udělat nějakou formou z domova, bude muset nějaký úkon udělat a aktivně říct: Já to nechci. Když to neudělá, tak mu tam dál bude chodit pošta, budou mu nabíhat tam informace, o kterých on třeba nebude mít tušení. Takže budeme-li předpokládat, že tady je zhruba deset milionů lidí, z toho dvě třetiny dospělých, kteří nejsou podnikatelé a podobně, budou mít někde zřízenou datovou schránku a musí aktivně přijít nějakým úkonem toto zrušit. V tom se v jediném lišíme.

Podle mě to jsme schopni vyřešit ve druhém a ve třetím čtení a nemusíme tady dávat návrh na zamítnutí toho zákona, protože zcela určitě datové schránky jako takové potřebujeme, a kdo je chce mít, nechť je má. Podle mě v tom není žádný problém.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, děkuji, a nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Pavel Bělobrádek. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Bělobrádek: Děkuji za slovo. Vážení členové vlády, kolegyně kolegové, nechci se mýlit, a myslím si, že vláda Miloše Zemana měla devatenáct členů. Je pravda, že ne všichni byli ministři.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní s faktickou poznámkou paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Když tedy už tady máme vicepremiéra a ministra pro digitalizaci Ivana Bartoše, který byl v minulém funkčním období předseda výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, a jestli si to pamatuje, a pamatuju si velmi dobře, tento návrh, aby od 1. ledna byly automaticky zřízené datové schránky občanům, velmi podporoval. Podpořil ho i v hlasování. Pamatuju si sama, jak tady přišel pogratulovat Barboře Kořanové, že se to povedlo. Tak bych ráda znala, co změnilo tedy ten jeho postoj a zda by se k tomu mohl jako vicepremiér pro digitalizaci vyjádřit, protože pro mě to znamená, že digitalizaci tedy nechce. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Také děkuji. Vyčerpali jsme všechny faktické poznámky. Já se ptám, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy? Není tomu tak. Končím obecnou rozpravu.

A táži se na závěrečná slova pana ministra? Není zájem. Pana zpravodaje? Hlásí se, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Robert Králíček: Já bych jen krátce shrnul tu, jak říkal pan kolega, emotivní debatu. Tak jenom - zaznamenali jsme veto, veto 54 poslanců, abychom schválili tento vládní návrh v prvním čtení. Dále jsme zaznamenali žádost o zkrácení lhůt, jestli jsem dobře zaznamenal, o 59 dní, a poslední jsme zaznamenali návrh na zamítnutí v prvním čtení, s čím bychom se měli teď vypořádat v hlasování. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, děkuji, pane zpravodaji. Přikročíme tedy k hlasování. Zazněl v rozpravě návrh pana poslance Králíčka, návrh na zamítnutí předloženého návrhu.

Zaznamenala jsem žádost o odhlášení, já vás tedy všechny odhlásím a poprosím vás, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami. Zároveň zagonguji a přivolám kolegy z předsálí. Počkáme, až se ustálí počet přihlášených. Jenom připomínám, že jste byli všichni odhlášeni, a ještě jednou vás poprosím, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami.

 

Ještě pro příchozí zopakuji, o čem budeme hlasovat. Hlasujeme o návrhu pana poslance Králíčka na zamítnutí předloženého návrhu.

Zahajuji hlasování a ptám se, pardon... Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 13, přihlášeno 164 poslanců a poslankyň, pro 60, proti 89. Návrh byl zamítnut.

 

Pane premiére, hlásíte se? Ne, ne, dobře, odmazávám vás.

A nyní budeme pokračovat dále a budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nenavrhuje, přistoupíme tedy k hlasování.

 

Já se tedy ptám, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru?

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 14, přihlášeno 164 poslanců a poslankyň, pro 161, proti žádný. Návrh byl přijat.

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Není tomu tak.

 

Budeme pokračovat dále v hlasování. V rozpravě padl návrh pana poslance Letochy na zkrácení lhůty o 59 dnů.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 15, přihlášeno 167 poslanců a poslankyň, pro 156, proti 3. Návrh byl přijat, a zkrátili jsme tedy lhůtu na projednávání ve výborech o 59 dnů.

 

Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji a končím projednávání tohoto bodu.

Nyní přistoupíme k projednávání dalšího bodu a tím je

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.




Přihlásit/registrovat se do ISP