Středa 30. listopadu 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Skopeček)

104.
Návrh rozpočtu Státního fondu podpory investic na rok 2023
a střednědobého výhledu na roky 2024-2025
/sněmovní tisk 317/

Tento materiál uvede místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš a já ho poprosím, aby se ujal slova.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já vám děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené poslankyně, vážení páni poslanci, předkládám Parlamentu České republiky návrh rozpočtu Státního fondu podpory investic na rok 2023 a střednědobý výhled na rok 2024 a 2025. Návrh rozpočtu schválila vláda 26. září usnesením číslo 809. Výborem pro veřejnou správu a regionální rozvoj byl projednán a schválen 3. listopadu 2022. Návrh rozpočtu i střednědobého výhledu Státního fondu podpory investic uvažuje o poskytování podpor formou nízkoúročených úvěrů a dotací, případně s kombinací obou typů podpor. Podstatná část z nich je finančně kryta dotacemi ze státního rozpočtu, včetně nevyčerpaných nároků z minulých let a v případě podpor revitalizace území se starou zátěží pak i z rozpočtu Evropské unie v rámci Národního plánu obnovy. Celkem jsou předpokládány příjmy ve výši 6,67 miliardy korun, z toho ze státního rozpočtu ve výši 3,06 miliardy, a to včetně nároku z nespotřebovaných výdajů z kapitoly MMR, dále pak z Národního plánu obnovy, jak již jsem zmínil, to je ve výši 2,83 miliardy korun, a pak příjmy ze splátek poskytnutých úvěrů a poplatků z ručení celkem ve výši 0,78 miliardy korun.

Dotace ze státního rozpočtu jsou určeny na realizaci úvěrového programu Brownfieldy dotačně, úvěrového programu Výstavba pro obce, což je sociální a dostupné bydlení, taktéž dotačně, pak programu Živel, odstranění následků živelných pohrom ze dne 24. 6. 2021, to je tornádo a ten downburst, a na nový, v současně době připravovaný dotační úvěrový program, který by měl zvýšit kapacitu finanční dostupnosti nájemního bydlení. Dotace z Národního plánu obnovy o objemu 2,83 miliardy korun je určena na realizaci dotačního programu Revitalizace území se starou stavební zátěží. Facilita na podporu oživení a odolnosti ARA, REF komponenta, 2,8.

Celkové výdaje fondu jsou rozpočtovány ve výši 7,06 miliardy korun. Fond plánuje poskytnout podpory ve formě úvěrů v objemu 2,33 miliardy korun a ve formě dotací je to pak 4,22 miliardy korun. V rozpočtu je počítáno zejména s poskytováním podpor krytých výše uvedenými dotacemi. Výdaje nad rámec příjmů ze státního rozpočtu a rozpočtu EU pokryje fond z vlastních zdrojů, a to z příjmů fondu ve výši 0,781 miliardy. Jedná se především o splátky úvěrů a zbývající část ve výši 0,39 miliardy korun bude kryta z disponibilních finančních prostředků fondu. Tyto výdaje budou použity na program Panel 2013+, zateplování a případně na dofinancování programů na nájemní byty a na správu a výplatu úrokových dotací. Součástí rozpočtu Státního fondu na rok 2023 je návrh střednědobého výhledu, který predikuje příjmy a výdaje v letech 2024 a 2025.

Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, děkuji za pozornost a dovoluji si vás požádat, aby Poslanecká sněmovna návrh rozpočtu a střednědobého výhledu fondu Státního fondu podpory investic schválila. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Tento sněmovní tisk projednal výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, jehož usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 317/1. Nyní prosím, aby se ujala slova zpravodajka výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, paní poslankyně Jana Bačíková, informovala nás o jednání výboru a přednesla návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Paní poslankyně, prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Bačíková: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážení ministři, vážení kolegové, co se týká Státního fondu podpory investic, byl tady podrobně, nebo jeho rozpočet podrobně - s tím vás seznámil pan ministr, takže já už opravdu půjdu jenom na návrh usnesení: Rozpočet Státního fondu podpory investic na rok 2023 a střednědobého výhledu na rok 2024 a 2025 byl projednán výborem pro veřejnou správu a regionální rozvoj na 13. schůzi dne 3. listopadu roku 2022, kde byl podrobně představen inženýrkou Pejpalovou, která je ředitelkou fondu, a po mé zpravodajské správě přijal usnesení, kterým doporučuje sněmovně projednat a schválit sněmovní tisk 317. Přesné znění usnesení máme všichni k dispozici, je to sněmovní tisk 317/1 a já se vlastně tímto na něj odkazuji. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní poslankyně, nyní zahajuji všeobecnou rozpravu, do které se zatím hlásí paní místopředsedkyně Dostálová. Paní místopředsedkyně, prosím, máte slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Moc děkuji za slovo. No, tady u tohoto bodu nebudu nijak kritická. Spíš mám několik dotazů, protože skutečně asi nám všem musí ležet na srdci, co se týká rozvoje bydlení v České republice. A já spíš některým položkám, které tady jsou, moc nerozumím, protože ony jsou sice dány do rozpočtu, ale přesouvají se z roku na rok z takzvaně nespotřebovaných výdajů, a to ne tedy úplně v malé míře.

Když pan ministr hovořil o tom, že příjmy státního fondu jsou 6,6 miliardy korun, tak z toho jenom právě ta enenvéčka jsou 3,5 miliardy. To znamená, přesouvá se to z roku na rok a já samozřejmě se musím ptát, jak to tedy je myšleno, když vlastně v rozpočtu máme 800 milionů jako dotace státního rozpočtu na nové dostupné bydlení, který tedy bude nahrazovat program Výstavba, co je pro to uděláno.

Protože vím, a tím, že jsem zároveň členkou Dozorčí rady Státního fondu podpory investic, moje otázky jsou právě tímto směrem, protože vy se rozhodujete, zda ten program notifikovat. Pokud ten program notifikujeme, je to ale otázka opravdu sedmi, osmi měsíců, protože nejdřív proběhne prenotifikace, pak teprve řádná notifikace. To znamená, čerpání v roce 2023 bude nula - prostě nula. A já se jenom ptám, proč takto zkreslujeme rozpočet Státního fondu, když vlastně fyzické čerpání těch 800 milionů nebude.

A druhý dotaz, na který bych se chtěla zeptat, je Národní plán obnovy. Všichni víme, že ten program je velmi limitován časem, protože by měly být zazávazkovány projekty nejlépe na konci roku 2023, protože čerpání se vším všudy včetně vyúčtování a tak dále musí být do konce roku 2026. Ještě když jsem byla předsedkyně výboru pro veřejnou správu, tak jsem žádala všechny rezorty, aby výboru pro veřejnou správu posílaly takový ten report každé čtvrtletí, jak se čerpá Národní plán obnovy. A tam na ty brownfieldy jako takové, o kterých hovoří pan ministr, je pořád čerpána nula a ani nejsou vyhlášeny výzvy. A opět v rozpočtu nejenom že převádíme peníze z NNV, ale dáváme tam i alokaci ze státního rozpočtu, a to celé v hodnotě 1,8 miliardy. Takže já se samozřejmě musím ptát, jak to tedy s těmi brownfieldy bude? A tady jenom upozorňuju, že zatím nedošlo ke změně Národního plánu obnovy a pořád je to tedy určeno pro obce a kraje, pro nepodnikatelské využití, ale ne na bydlení. To znamená, budeme rekonstruovat brownfieldy jako takové, samozřejmě brownfieldy územních samospráv, ale ne pro účely bydlení. Takže když se bavíme o podpoře bydlení jako takového, tak by mě zajímaly skutečně ty reálné programy. Já jsem tady při tom dopoledním jednání o rozpočtu upozorňovala na to, že v podstatě když jsem viděla křivky toho, jak se čerpají jednotlivé programy, tak zrovna programy na vlastní bydlení, to znamená podporu mladých, družstevního bydlení a tak dále, pan ministr tento program zastavil. Tak se ptám, co bude tedy tou reálnou podporou Státního fondu podpory investic v oblasti bydlení na rok 2023? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní místopředsedkyně. Ptám se, kdo se dál hlásí do rozpravy? Ano, pan ministr. Prosím, pane ministře.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já bych zareagoval asi na dvě ty otázky, které si myslím, že jsou klíčové. V rámci SFPI se samozřejmě administrovaly i věci, které se týkaly třeba těch tornád, jak jsem zmínil, ale i některé věci týkající se třeba covidových programů. Nicméně v těch věcech, které byly zmiňovány - a tu debatu jsme vedli, ještě když jsem předsedal výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj - efektivita čerpání těch výzev, zatímco v otázce sociálního bydlení a dostupného bydlení ten program, který na to byl určen, Výstavba, se čerpal pouze z 16 %, pokud se nepletu, to byl ten celkový podíl, tak bylo vidět, že nastavování toho programu na sociální bydlení není odpovídající potřebám, buď byly příliš limitující podmínky pro čerpatele, anebo prostě neměli potřebu budovat sociální bydlení v jednotlivých municipalitách.

Z tohoto důvodu jsme zahájili proces představení - a diskutujeme to na kulatých stolech, máme v tom zapojeny další subjekty - představení dvou programů, z nichž ano, jeden skutečně, a to diskutujeme s komisí, vyžaduje notifikaci. Jsou to vlastně dva programy pod jednou hlavičkou na nájemní a dostupné bydlení, kde první nájemní bydlení v režimu GBER, čl. 56 de minimis, má jistou formu plnění a pak dostupné bydlení jako takové, které vyžaduje samozřejmě notifikaci, to by bylo nastartováno později. Šli jsme na to obrácenou cestou. Bavíme se s možnými příjemci a těmi, pro které jsou ty programy určeny, a věřím, že tam dojdeme k výsledku brzo, včetně toho později tedy spuštěného programu, který vyžaduje notifikaci, jak tady správně zaznělo, a věřím, že alokaci se nám podaří čerpat už v následujícím roce.

Já jsem nechtěl znovu otevírat otázku křivky čerpání toho druhého programu, který mířil zejména k vlastnímu bydlení. Tam na konci roku v listopadu 2021 minulá vláda zvýšila limity úvěrového programu na dvojnásobek. Důsledkem bylo, že průměrný požadavek na úvěr na bydlení se zvýšil o 55,3 a na modernizaci bydlení o 18,4 a ta alokace byla vyčerpána skutečně bleskově, to je pravda. Otázka je, jestli zrovna to, že mám v danou chvíli nějaký výrazně výhodnější program, byť dopadá nebo pomáhá mladým spoluobčanům, jestli je to ta správná cesta. Já bych chtěl, aby ty velké programy, které jdou na budování bytových domů, nájemního bydlení v municipalitách, byly čerpány skutečně maximálně, nicméně benchmark, to nastavení nespočívá v tom, že prostě nabídnu takovou podmínku, která mi ihned zmizí a vzniká z toho velmi malé množství řešení uspokojených zájemců.

Kdybych se podíval na tu alokaci, která do toho šla, tak v roce 2021 to bylo 700 milionů na rok 2021 a na rok 2022 to pak bylo taky 700 milionů korun. A já jenom abych řekl ta čísla: ono z toho bylo podpořeno v roce 2021 453 domácností, ale z toho jen 312 domácností v celé republice. V celé republice 312 získalo úvěr na pořízení bydlení, 141 domácností na modernizaci stávajícího bydlení. Já jsem samozřejmě rád, že ty peníze někomu pomohly, nicméně kdybych se podíval na rok 2022, kde může být podpořeno už pouze 318 domácností, z toho 251 domácností získá úvěr na pořízení bydlení a 67 domácností na modernizaci stávajícího bydlení, takže 1,4 miliardy... 1,4 miliardy celkové alokace pomohla k vlastnímu bydlení 563 mladým rodinám v celé republice. Jak říkám, jsem za to rád, že ty peníze někomu pomohly, nicméně si myslím, že cílem fondu, který má podporovat investice ať do bydlení, či související infrastruktury, nemůže být ambice sekundovat třeba trhu s hypotékami, neboť toto není efektní řešení toho problému.

Já bych tedy chtěl, aby ty programy v roce 2022, ať již ten, který se týká nájemního bydlení, de minimis nebo i ten notifikační, skutečně dělal to, že peníze, které jsou v tom fondu, vedou k výraznému, většímu zásahu k bydlení. A pak se můžeme bavit ještě o čerpání těch nespotřebovaných výdajů, v jaký moment je možné ve fondu závazkovat a kdy se potom vyplácí. Každopádně i po debatách, které jsme zde vedli v souvislosti s velkým rozpočtem 2023, chceme přejít do praxe, že střednědobý výhled je zapojen už v celkovém počtu možných uzavřených smluv v daném roku, tak jak jsou plánovány ty investice, respektive ve který moment dojde k čerpání financí v patřičném programu. Tolik asi první reakce - ještě budu dál poslouchat, jestli jsem něco vynechal.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: K faktické poznámce se přihlásila paní místopředsedkyně Dostálová. Prosím, máte slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Já jenom několik poznámek. Ono to je samozřejmě velmi složité, a vzhledem k tomu, jakou jste nastavili cestu, se setkáte úplně s tím samým, protože pokud schválíme investiční program, jako byl program Výstavba pro obce v roce 2019, než se připraví projekty, než se rozjedou investiční stavby a než se rozjedou všechny tyto věci, tak je to otázka dvou, tří let. A vzhledem k pomalému stavebnímu zákonu, který prostě bohužel se asi zrychlit nepodaří, se nedostaneme nikam jinam. A vy teď, maje investiční program, kde už obce na to začaly připravovat projekty, tak ho zrušíte a nahradíte ho něčím novým. To znamená, dostanete se úplně do stejné situace, než se připraví projekty a tak dále. Tak vám budu moc přát, aby až přijde další vláda po vás, což se určitě stane, aby k takovýmhle krokům nepřistoupila, protože to se v podstatě nepostaví nikdy nic.

A co se týká bydlení mladých. Ano, musíte si uvědomit, že ten program, který byl otevřen, byl v době, kdy hypotéky byly kolem 2 %, a i tak to čerpali mladí lidé, zejména na venkově ti nízkopříjmoví, kteří by nedosáhli na hypotéku. Rušit tento program v době, kdy hypotéky jsou astronomicky vysoko, a naopak stát by mohl mladým lidem pomoct, je podle mě cesta špatným směrem, protože z toho programu pro mladé se hradil i družstevní podíl. A to je alfa omega, protože skutečně mladí lidé dneska mají velký problém sehnat ten družstevní podíl třeba v hodnotě 3 milionů na to, aby se zapojili do družstevního bydlení jako takového.

Tak jenom bych moc prosila, aby se to zvážilo, a samozřejmě na ten Národní plán obnovy jste mi neodpověděl. Já tu odpověď ani nechci, jenom prosím, snažte se ty výzvy vyhlásit co nejrychleji. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji. Hlásí se do rozpravy pan ministr.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já bych chtěl jenom zareagovat - já to vezmu faktickou.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Faktickou? Tak já vám pustím stopky.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Vzhledem k tomu, že největším problémem vzhledem k existujícímu programu Výstavba byly limity nároků, co je definováno jako sociální bydlení, a vlastně to čerpání bylo velmi nízké, my v těch dvou nových výzvách, ony budou i inkluzivní, takže jestli někdo měl nastaven program na takzvané sociální bydlení, předpokládám, že do těch podmínek, které jsou v jistém směru volnější, neboť - a já věřím, že ta notifikace bude v pořádku, protože další státy v Evropě staví takzvané dostupné bydlení, affordable housing, není to to čistě sociální bydlení, související sociální prací k tomu, takže rozhodně nikdo nevyhodí ty projekty do koše nebo nebude je muset předělávat tak, že by podmínky byly výrazně jiné, neboť ty programy budou ze svého pohledu jednodušší, což by mělo zvýšit atraktivitu. A pak samozřejmě jakékoliv peníze budou k dispozici. Rád je tam pošlu, abych multiplikoval ten zásah v regionech.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, hlásí se ještě někdo do všeobecné rozpravy? Není tomu tak, všeobecnou rozpravu tedy končím.

Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova - pana navrhovatele, ani paní zpravodajky, dobrá, přistoupíme k rozpravě podrobné. Hlásí se někdo do podrobné rozpravy? Není tomu tak, i podrobnou rozpravu končím.

Předpokládám, že ani v tuto chvíli není zájem o závěrečná slova, a přejdeme k hlasování. Já gongem mezitím přivolám kolegy.

Ano, zaznamenal jsem žádost o odhlášení, tak vás všechny odhlásím a poprosím vás, abyste se identifikačními kartami opětovně přihlásili.

 

Než kolegové dorazí, přednesu návrh usnesení, na který paní zpravodajka odkázala v sněmovním materiálu, a návrh usnesení zní: "Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky schvaluje rozpočet Státního fondu podpory investic na rok 2023 a střednědobý výhled na roky 2024-2025." Zeptám se paní zpravodajky, jestli jsem navrhl usnesení správně? Ano. Myslím si, že počet poslanců se v sále ustálil.

Já tedy zahájím hlasování a ptám se, kdo je pro návrh předneseného usnesení? Ať stiskne tlačítko zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 136, bylo přihlášeno 141 poslanců, pro hlasovalo 140, proti nebyl nikdo. Návrh usnesení byl schválen.

 

Tím jsme se vypořádali s bodem číslo 104 a já projednávání tohoto bodu končím.

Budeme pokračovat bodem číslo

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.




Přihlásit/registrovat se do ISP