Pátek 2. prosince 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Věra Kovářová)

170.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 300/2008 Sb.,
o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 333/ - třetí čtení

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan a zpravodaj garančního výboru, což je výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, poslanec Robert Králíček.

Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 333/2, který byl doručen dne 18. listopadu 2022, usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 333/3.

Nyní se táži navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji vám, vážená paní místopředsedkyně. Rozhodně nebudu zdržovat. Jedná se o třetí čtení, všichni víme, co je smyslem daného návrhu, a to zrušit pravidlo spočívající v povinném zřizování datové schránky fyzické osoby fyzickým osobám, které po 1. lednu 2023 užijí některých z kvalifikovaných prostředků pro elektronickou identifikaci. Ministerstvo vnitra podporuje zřizování datových schránek ve vztahu k nepodnikajícím fyzickým osobám, preferuje přístup, kdy se tato kategorie osob sama dobrovolně rozhodne, zda požádá, či nepožádá o zřízení datové schránky. Zřízení datové schránky nepodnikající fyzické osobě proto nebude navázáno na jinou aktivitu této osoby. Velmi stručná rekapitulace, děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Pan zpravodaj má zájem vystoupit. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Robert Králíček: Já bych jenom taky jako zpravodaj zrekapituloval tento tisk, který byl rozeslán poslancům 2. 11., první čtení proběhlo 15. 11., druhé čtení 18. 11., na výboru bylo 24. 11. a nyní ho máme ve třetím čtení.

Výbor schválil usnesení a proceduru, kterou následně načtu v podrobné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane zpravodaji. Nyní otevírám rozpravu, do které se hlásí paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, já bych navázala na pana ministra vnitra a především bych uvedla...

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Velice se omlouvám, paní poslankyně, že vás přerušuji. Pánové, prosím o klid. Opakovaně je tady obrovský hluk, tak prosím, zkuste své důležité rozhovory přesunout do předsálí. Moc děkuji. Prosím, pokračujte.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Já bych tady především při schvalování tohoto zákona o elektronických úkonech uvedla jednu nepřesnost, kterou tady v tuto chvíli pan ministr vnitra řekl, protože povinné zřizování datových schránek pro fyzické osoby nebylo pro fyzické osoby, ale to povinné zřizování bylo pro Ministerstvo vnitra, které mělo od 1. ledna povinně zřídit každé fyzické osobě datovou schránku.

Chtěla bych říct, že v minulém - a opakuji to - funkčním období to byli i poslanci ze současné vládní koalice, kteří tento návrh podpořili, kteří tento návrh schválili, protože tento návrh, který se schválil, byl tou cestou digitalizace. Já jsem moc ráda, že dneska tady máme jak vicepremiéra pro digitalizaci, tak pana ministra vnitra, protože jich obou se dotýká tento zákon. Nebyli na projednávání ani prvního čtení, ani druhého čtení, tak jsem moc ráda, že jsou tady při projednávání třetího čtení.

Chtěla bych říct, že i vnímám a vnímáme, že tento krok se možná s největší pravděpodobností koná z toho důvodu, že nám tady 1. ledna vznikne s největší pravděpodobností Digitální a informační agentura, pod kterou právě budou datové schránky převedeny. Takže je jasné, že jak by se asi začalo zvládat 1. ledna automatické zřizování datových schránek, když zároveň budeme zřizovat Digitální a informační agenturu.

My jsme tedy v rámci zákona předložili tři pozměňovací návrhy, kde jsme posunuli termín automatického zřizování datových schránek ze strany Ministerstva vnitra, a to na 1. 7. 2024. Chtěla bych upozornit všechny poslance, že jsou to pozměňovací návrhy A1 a A2, a ten důvod je takový - protože trochu jsme vnímali, že Ministerstvo vnitra náš napsaný pozměňovací návrh označilo za legislativně špatný - že to nelze přechodným ustanovením, ale změnou novelizačních bodů. Zastáváme názor, že oba ty návrhy jsou správné, takže prosím vás, návrh A1 a A2 se týká toho, že automatické zřizování datových schránek ze strany Ministerstva vnitra by byl od 1. 7. 2024.

Já jsem i přesvědčena o tom, že tedy pokud od 1. ledna dojde k tomu, že občané se dozví, nebo respektive pokud použijí nějaký elektronický úkon, a objeví se jim tedy, jestli chtějí zřídit, nebo nechtějí zřídit datovou schránku, takže kdyby tam byl i ten termín automatického zřizování 1. 7. 2024, tak že by to podle mého názoru bylo i pro mnoho občanů motivační, že by právě klikli dobrovolně na "ano" a že by si tu datovou schránku zřídili.

Druhý pozměňovací návrh se dotýká nepodnikajících právnických osob, to jsou spolky, jsou to bytová družstva, a tam my cítíme, že v této nelehké době právě bychom také posunuli ten termín až na 1. 7. 2024, a toho se dotýká pozměňovací návrh A3. Úplně poslední, a určitě to uvede na pravou míru náš expert, kterého máme ve svém poslaneckém klubu, a to je Robert Králíček, že se velmi špatně interpretuje automatické zřizování datových schránek pro fyzické osoby, které by muselo zřizovat Ministerstvo vnitra. Ano, ono by to tomu občanovi muselo automaticky zřídit, ale pokud by to ten občan nechtěl, tak by si to mohl zrušit. Není tam povinnost používání datové schránky, a to tady nezaznělo. A já bych chtěla, abyste to všichni věděli, protože myslím si, že to, co se tady v minulém funkčním období tedy podařilo prosadit, bylo tou cestou správnou, cestou digitalizace, a opravdu jsem přesvědčena o tom, že ten návrh přichází jenom proto, že si pan ministr vnitra chce vzít z Ministerstva vnitra informační systémy veřejné správy, ať už jsou to datové schránky, správa základních registrů, CzechPOINTy, a z tohoto důvodu podle mého názoru přišel i s tímto návrhem, nejdříve v devadesátce, aby tedy došlo k tomu, aby se to změnilo, a ty datové schránky se tedy od 1. ledna občanům automaticky zřizovat nebudou.

Znovu chci zopakovat jednu věc, kolegové, kolegyně, kteří jste tady byli v minulém funkčním období, především z oblasti zdravotnictví: když jsme tady v Poslanecké sněmovně měli schvalovat eRecept, všichni v uvozovkách, i já jsem nebyla přesvědčena o tom v tu chvíli, jestli je to ta správná cesta, že by nám mohlo odejít mnoho lékařů kvůli tomu, že budou muset začít vydávat eRecepty. Museli jsme si tady brát přestávku. Vím, jak jsme tady jednali s panem ministrem zdravotnictví Vojtěchem Adamem, s kterým jsme řešili, jak to vyřešit, takže jsme tam právě dali přechodné ustanovení, posunutí termínu té povinnosti. A vidíte dneska, jestli někdo z nás by si dokázal už život bez eReceptu představit.

Takže já zastávám názor, a nechci tady v tuhle chvíli přemlouvat pana ministra vnitra, že kdyby se schválil, pane ministře, pozměňovací návrh A1 nebo A2, který se dotýká fyzických osob, tak jsem přesvědčena o tom, že prakticky by se naplnil váš návrh, s kterým přicházíte, došlo by k posunutí termínu, ti lidé by věděli, že Ministerstvo vnitra bude automaticky zřizovat datové schránky lidem od 1. 7. 2024, a jsem přesvědčena o tom, že by některé to i motivovalo k tomu si od 1. ledna roku 2023 kliknout na to "ano", datovou schránku si zřídit nebo respektive Ministerstvo vnitra o to požádat.

Doufám, že jsem to vysvětlila dostatečně srozumitelně. Budu určitě sledovat, jakým způsobem se postavíte k našim předloženým pozměňovacím návrhům. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní s přednostním právem je přihlášen pan předseda Radim Fiala. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radim Fiala: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, kolegové, datové schránky jsou určitě důležité téma, ale podle mého názoru většina občanů si to asi nepřeje. Ale pro nás je daleko důležitější pomoc lidem, o které jsme tady hovořili včera, to znamená rodičovský příspěvek, zvýšení rodičovského příspěvku a dále příspěvek na péči o zdravotně, tělesně postižené, a my bychom se tomu opravdu chtěli věnovat. A z toho důvodu vás žádám o přestávku na jednání poslaneckého klubu hnutí SPD v délce 2 hodin. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano. Pane předsedo, vyhlašuji tedy přestávku v délce trvání 2 hodin, což je do 12.17 hodin, a přerušuji tímto jednání.

 

(Jednání přerušeno v 10.17 hodin.)

(Jednání pokračovalo ve 12.17 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, budeme pokračovat v jednání, a to jednání o bodu novely zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi. Nacházíme se v rozpravě. S přednostním právem se ještě před přestávkou hlásil pan ministr Bartoš? Ano, stahuje, takže další přihlášenou je paní poslankyně Marie Pošarová? Paní poslankyně, chcete vystoupit? Prosím, máte slovo.

A ještě než vám udělím slovo, přečtu omluvy: Jaroslav Dvořák se omlouvá od 12.17 ze zdravotních důvodů, Hubert Lang od 11.30 z pracovních důvodů, Jiří Strýček od 13.30 z rodinných důvodů a Jan Volný od 11 hodin z pracovních důvodů. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Marie Pošarová: (Nebyl zapnutý mikrofon.)... pánové, vážená paní předsedající. My bychom chtěli jenom říct, že podporujeme samozřejmě tento sněmovní tisk, protože se jedná o nápravu, kde by měly být všem fyzickým osobám zřizované datové schránky. Cílem navrhované právní úpravy je snaha o eliminaci některých negativních dopadů zákona č. 300/2008 Sb., ve znění účinném od 1. ledna 2023. Ale naším cílem hlavně bylo, aby veškeré datové schránky byly na základě dobrovolnosti. Bohužel, v posledních dnech se nám množí dotazy, kdy fyzické osoby, které mají pozastavené živnostenské oprávnění, to znamená jsou momentálně nepodnikající osoby, dostanou automaticky zřizovanou datovou schránku, a množí se výklady různých živnostenských úřadů, zda si ony budou moct zrušit ty datové schránky na svoji vlastní žádost, nebo to budou muset mít povinně. (V sále je silný hluk.)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Paní poslankyně, já vás ještě přeruším, je tady hluk, i pan zpravodaj upozorňuje, že neslyší. Prosím kolegyně a kolegy, aby se ztišili, tak aby jak pro vás, tak pro pana zpravodaje to bylo snesitelné. Děkuju, kolegové.

 

Poslankyně Marie Pošarová: Já jsem vedla teď dotaz s panem ministrem Bartošem, aby bylo tedy opravdu zřejmé, jestli lidé, kteří mají pozastavené živnostenské oprávnění, budou automaticky tedy mít datové schránky bez možnosti zrušení této datové schránky. A pak bych ho tedy žádala o upřesnění, protože těch problémů asi bude velmi hodně. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju pěkně, zatím jste byla poslední přihlášená. Hlásí se pan zpravodaj.

 

Poslanec Robert Králíček: Vážený pane předsedající, vládo, kolegyně, kolegové, nepředstupuji před vás, abych vás žádal o podporu našich pozměňovacích návrhů, protože jak ráno sdělil pan Výborný, koalice nám žádný nepodpoří. Prostou matematikou je jasné, že naše pozměňovací návrhy podpořeny nebudou, proto nebudu plýtvat svou energií na to, abych vás žádal o jejich podporu.

Stejně tak jsem si vědom na základě včerejších výstupů pana předsedy Jakoba, jeho arogantního úsměvu, že si s námi můžete udělat, co chcete, kdykoliv budete chtít, proto zde nebudu ztrácet energii, abych vás k něčemu přemlouval. Nicméně chci zopakovat nějaká fakta, protože tu možnost zatím ještě mám, tak jí využiji. Největším argumentem koalice je, že fyzické osoby, zejména senioři, nejsou natolik gramotní, aby mohli datovou schránku používat. Já bych se tedy zeptal, jak je to s fyzickými osobami podnikajícími, které budou mít tu povinnost od 1. 1., jestli máme statistiku, že tedy fyzické osoby podnikající jsou třeba jenom do čtyřiceti, do pětačtyřiceti, a vlastně fyzické osoby, které podnikají a jsou staršího věku, jsou více gramotnější než ty fyzické, nebo kde vznikl ten úzus, že fyzické osoby, které musejí aktivně komunikovat se státem elektronickou identitou, jsou méně gramotné než fyzické osoby, které podnikají. Tomu nerozumím. Ale věřím, že Senát určitě tuto neshodu nebo možná nerovnost napraví a přijde s mnoha pozměňovacími návrhy, které se nám vrátí potom do Sněmovny.

Mě na tomto zákoně nejvíc zarazilo, že i v tomto zákoně, v datových schránkách, našel ideologický tým KRIT různé jitření společnosti a nějaké proruské živly. Toho se nejvíc bojím, přijde mi to velmi nebezpečné a trochu mě děsí, kde všude vidíme ruské špiony a ruské šváby.

A poslední věc, kterou bych chtěl zmínit je, já jsem na sociálních sítích viděl video pana ministra Rakušana, kde říká, že vládní koalice preferuje dobrovolnost v datových schránkách. Já bych tomu i rozuměl, kdybychom nezrušili EET i možnost dobrovolně v něm pokračovat, takže na jedné straně budeme mít dobrovolné datové schránky, ale na druhé straně nedáme podnikatelům možnost dobrovolně pokračovat v EET - kdyby tu byl můj kolega Patrik Nacher, hned bych mu přihrál dvojí metr.

Já se opravdu bojím toho, že tímto zákonem otvíráme Pandořinu schránku a je otázkou, jestli třeba někdo ze Senátu nenavrhne tu dobrovolnost pro eseróčka, OSVČ a další nepodnikající právnické osoby, a možná i na základě dopisů podnikatelských odborů, které nás oslovily všechny, že bychom tu dobrovolnost měli zvážit u všech. Tak až se nám to ze Senátu vrátí, možná vlastně máte pravdu, možná by bylo vhodné podpořit dobrovolnost pro všechny, abychom si byli vlastně rovni.

Za mě závěrem chci jenom říct, že tím, že se do toho... nebo tím doporučením KRITu o zrušení datových schránek a tím, že je opravdu rušíme, tak se vracíme o desítky let zpátky.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Hlásí se někdo další do rozpravy? Přihlášen, ano, pan ministr Bartoš. Pane ministře, prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji za slovo. Já jsem poslouchal před pauzou, která nastala, některá vyjádření, ona zde nezazněla poprvé. Já bych chtěl uvést jenom některé věci na pravou míru a možná je dát i do širších souvislostí. Vzhledem k tomu, že transformace digitalizace a vznik Digitální a informační agentury je zákonem plánován od 1. 1. 2023, ale faktická migrace agend pomocí delimitace a převodu prostředků je až od 1. 4. 2023, s čistým svědomím mohu říct, že - a migruje se ve smyslu jednak jedné agendy, lidé i oddělení té části, která je na vnitru - tak tyto věci dávat do souvislosti s tímto návrhem zákona není prostě správné, neboť to spolu vůbec nesouvisí. To můžu říct s čistým svědomím, neboť ta první - podpora nahazování datových schránek a migrace - je řešena technicky. Jsou k ní adekvátní kampaně, jak v soukromém sektoru, například u bank, tak ve státním sektoru, ať už to je vnitro, ať už to je Česká pošta, takže prosím, nedávejme tyto dvě věci do souvislostí.

Druhá věc, která tady zaznívá, a já se k tomu vyjádřím, měli bychom se dívat na všechny případy, kde operujeme dobrovolností a povinností, pokud možno stejnou optikou. Co to znamená? Ano, v řadě případů to, že něco je povinné, má sekundární efekt, že se v daném segmentu něco stane, co se dlouhou dobu nedělo. Když se vrátím k tolik zmiňovanému EET, ano, zavedení povinnosti EET pro určitý segment vedlo k digitalizaci toho segmentu, k připojení se provozoven a obchodu online, a pak v době covidu se na to docela i zaměřily z firmy, které dělají platební karty, a dodaly tam terminály a teď vlastně možná díky této iniciativě původně EET se, podle mého názoru, nevybralo nějak extrémně více daní, ale došlo k digitalizaci tohoto segmentu. To je věc obchodní. Stejně tak chápu zřizování datových schránek pro podnikající subjekty, neboť tyto vstupují do nějakého již regulovaného vztahu se státem, mají nějaké povinnosti, mají nějaká práva a podle mě je legitimní definovat způsob komunikace mezi třeba OSVČ a státem či potom v té komunikaci.

Ohledně fyzických osob tady někdo zmiňoval eRecept. Díky za eRecept, ale my jsme zažívali vlastně takovou podobnou věc a já jsem zde vystupoval hodně proti tomu. Byla to otázka automatického sdílení lékových záznamů při návštěvě doktora. To bych ještě skousl, ale i při návštěvě lékárny, kdy se ten občan mohl nějakými kroky, které nebyly úplně jednoduché, vlastně takzvaně opt-outnout, zrušit automatické sdílení lékových záznamů při návštěvě třeba lékárny nebo u lékaře. Vedli jsme tady o tom poměrně sofistikovanou diskusi, a nakonec to tedy zůstalo, takže ty záznamy jsou sdílené a člověk může říct, že je sdílet nechce, a pomocí několika kroků je jaksi zaslepit a říct, že tedy odebírá souhlas ke sdílení. U zřízení datových schránek je pravdou, že faktická povinnost využívat datových schránek v zákoně nebo v balíčku DEPO nikdy stanovena nebyla. Bylo tam automatické zřízení datové schránky a to nastavení bylo u použití bankovní identity.

Nicméně když se podíváme na trendy, které jsou v komerčním světě, a určitě to všichni znáte, dlouhá debata je, jakým způsobem se člověk přihlásí třeba k odběru nějakých reklamních newsletterů nebo nějakých informací, které mu pak zasílá třetí subjekt. A bylo to s informovaným souhlasem nebo že k tomu získá nějaký benefit. A jediná změna, která se tedy v tuto chvíli děje, je, že k tomu zřízení nedojde automaticky. Ale my bychom měli ty občany - a bude to procento nižší - vlastně k tomu rozhodnutí dovést tím, že to je výhodné, že tím získají kromě toho, že vám tam přijde pokuta za rychlou jízdu anebo nějaký dopočet od úřadu, že vám tam taky přijde nějaká zpráva, která je relevantní a je ze své povahy pozitivní, například že tím začnou komunikovat třeba benefity zdravotní pojišťovny a mnoho dalších.

Takže já si nemyslím, že ta změna toho opt in či opt-out je nějaká výrazně dramatická. Věřím, že vzhledem k tomu, že kontrakt mezi státem a podnikajícími subjekty je nějak nastaven, a třeba OSVČ i z mého pohledu za této vlády, i předchozí, nakonec třeba i v návrzích, které pocházely od paní poslankyně Schillerové, mají řadu speciálních výhod, třeba týkajících se limitu nastavení, jak podávají daňové přiznání a spoustu dalšího, takže ten požadavek na to, aby používali datovou schránku a byla jim zřízena, je legitimní a je z tohoto pohledu vyvážený. Prostě ten režim, do kterého přepínáme, je takzvaný režim be no evil, nebuďte ďábel, to znamená, nenutíme lidi do nějakého procesu, ale nabídneme jim ho jako možnost. Ano, akceptuji, že bude menší ten zásah, ale věřím, že postupně lidi budou přecházet na služby nejen datových schránek, ale na eGovernment.

A možná poslední věc: ono to tady zaznívá neustále dokola od paní poslankyně Vildumetzové Mračkové, a já si teda nejsem jist, ale pokud se podívám na konkrétní hlasování v rámci balíčku DEPO, myslím si, že ten pozměňovací návrh přicházel od pana poslance Králíčka, tak když se podívám na hlasování klubu STAN a Pirátů, tak ze STAN myslím, že byl jeden poslanec, který byl pro tento návrh, a z klubu Pirátů myslím, že pro něj hlasoval pouze Vojta Pikal. "Vy jste pro to hlasovali, aktivně jste to chtěli a teď z toho couváte." Tak já jsem se ptal pana Králíčka a těžko si pamatuje někdo včetně mě, ale snažil jsem se dohledat to inkriminované hlasování, nebudu vás tady zatěžovat, které to bylo, ale jsem přesvědčen, že to, co je tady prezentováno - vy jste pro to všichni aktivně hlasovali - z pohledu Pirátů a Starostů rozhodně není založeno na pravdě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Vaše vystoupení vyvolalo dvě faktické poznámky. Jako první vystoupí pan poslanec Králíček, připraví se paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Pane poslanče, prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Robert Králíček: Já to nechci prodlužovat, ale musím reagovat na některé věci, které tu říkal pan ministr. Vy si hrozně protiřečíte, tak někde vám ty dva kliky, když chcete začernit údaje v eReceptu, nevadí, někde to, že by musel někdo udělat jeden klik a zrušit si datovou schránku, vadí. Jednou ta povinnost je špatná, budeme dobrovolní, jednou ani dobrovolnost nechceme, tak je to jinak. A ve finále tady říkáte, že pro to hlasoval pan Pikal a jeden člověk ze STANu, pan Gazdík tuším, nejsem si úplně jist. Dobře, chápu, že tady pan Pikal není, tak když jako jediný z vás přišel tehdy do práce, hlasoval pro, ale ten pirátský hlas tam prostě byl.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Další faktická poznámka, paní poslankyně Mračková Vildumetzová.

Než dorazí k mikrofonu, načtu omluvu: omlouvá se pan poslanec Vrána od 12.15 do 14 hodin z pracovních důvodů.

Paní poslankyně, prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Navážu na svého kolegu Roberta Králíčka. Já jsem s panem Bartošem byla čtyři roky ve výboru pro veřejnou správu jako místopředsedkyně, takže vím, jakým způsobem k tomuto návrhu přistupoval, jakým způsobem ho podporoval. To, že jste nebyl pak na finálním hlasování, to si myslím, že je váš problém, ale moc dobře víte, co jste ve výboru prosazoval. S Bárou Kořanovou jste digitalizaci neustále řešili a byla to jedna z věcí, která tady tím pozměňovacím návrhem podpořená byla, i za vaší podpory. Neviděla jsem nikdy, že byste proti tomu vystupoval, že by to bylo špatně, protože komunikaci v rámci digitalizace jste i s naším klubem měl právě prostřednictvím Báry Kořanové. Tak prosím říkejte pravdu.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Dál se hlásí s přednostním právem pan ministr Bartoš.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já to stihnu ve faktické. Nemluvíte pravdu, paní poslankyně. Vy jste tady říkala, já jsem to poslouchal předtím i v předchozích různých interpelacích, a tady reakcích na pana ministra Rakušana, jak vy jste pro to hlasovali, vy jste byli pro. Koukal jsem se, díval na tu sjetinu. Někteří nebyli přihlášení v momentě hlasování. Znovu, hlasoval pro to Vojta Pikal. S Ondrou Profantem jsme toto téma řešili a o povinnosti zřízení datové schránky jako takové jsme přesvědčeni nebyli.

A jenom reakce na pana Králíčka. Nesouvisí to s tím tématem. Jsem přesvědčen, že není správné mít defaultně nebo v základu nastavené, že někdo vidí, jaké člověk používá léky. Já nepoužívám žádnou medikaci, takže nemám s tím problém osobní, a musím říct, že vyvázat se z toho sdílení lékového záznamu rozhodně v danou chvíli nebylo na dva kliky. Vyplňoval se formulář, který se musel zdigitalizovat, poslat datovou schránkou a nebylo možné ani aktivně ověřit, zda k tomuto výmazu došlo, musel si člověk o to požádat. Jenom ať neříkáme, že to bylo na dva kliky, nebylo. Já jsem řešil u lidí, kteří mají zrovna nemoci, které nechcete úplně, aby ve vaší lékárně viděl člověk, ke kterému si jdete pořídit nějaký lékařem předepsaný medikament, ať už se to týká třeba nějakého psychického, a my jsme tam dělali ty výjimky. A lidi skutečně to řešili a radili jsme jim, jakým způsobem oni se můžou rozhodnout a případně odejmout povolení ke sdílení těch dat. Jenom jsem chtěl říct, že to nebylo na dva kliky, že se z toho vyvážete, a můžu to odilustrovat vlastním příkladem, poněvadž tu cestu jsem si prošel.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Faktická poznámka bude následovat ze strany paní poslankyně Mračkové Vildumetzové.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Jenom už v krátkosti. Já jsem tedy očekávala, že pan ministr vnitra se nějakým způsobem vyjádří k těm pozměňovacím předloženým návrhům. Samozřejmě pak bude říkat stanovisko, ale já jsem ho tady oslovovala s prosbou, že kdyby byl ten pozměňovací návrh ohledně nepodnikajících fyzických osob, ten náš, podpořen, tak by od 1. ledna 2023 byla dobrovolnost, ale všichni lidé by věděli, že automatické zřizování ze strany Ministerstva vnitra by bylo od 1. 7. 2024. A já si myslím, že za prvé by se na to dostatečně ne Ministerstvo vnitra, ale popřípadě asi Digitální a informační agentura připravila a že by, myslím, že by to mohlo být i motivující pro některé lidi, že by klikli na to v tom lednu nebo v případě, kdy udělají nějaký elektronický úkon, že by si datovou schránku dobrovolně sami zřídili ke komunikaci se státem. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, to byla zatím poslední faktická poznámka. Nikdo zatím přihlášen do rozpravy není. Zeptám se, jestli se někdo hlásí do rozpravy z místa? Není tomu tak. Pokud se již nikdo nehlásí, rozpravu končím.

Přikročíme k hlasování o pozměňovacích návrzích. Poprosím zpravodaje garančního výboru, pana poslance Králíčka, aby nás seznámil s procedurou hlasování, poté přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním k nim sdělil stanovisko.

Zaznamenal jsem zájem o odhlášení.

Závěrečné slovo? Pan navrhovatel má zájem? Prosím, pane ministře.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju, pane místopředsedo. Už velmi krátce. Chtěl bych za prvé poděkovat a chtěl bych, aby ten dík tady zazněl opozici za to, že jsme mohli tento bod dneska ještě doprojednat. Určitě jsme si tím nebyli před dvěma hodinami jistí, a to je určitě gesto dobré vůle.

Za další, skutečně se tady nejedná prosím o nějaký ideologický krok nějaké skupiny KRIT a podobně. O tomto tématu jednala oficiálně Rada vlády pro lidská práva, bylo to na doporučení krom jiného Rady seniorů České republiky. My tady přece nezamezujeme žádné digitalizační procesy, to je přece úplně jinak, takto to nemůžeme brát. Číslo zřízených datových schránek organicky v posledním roce rekordně rostlo a my jenom přepínáme ten princip u nepodnikajících právnických osob, říkáme: Vy si nemusíte tu datovou schránku zrušit, protože vám automaticky vznikne, a vy ji rušíte. My vám naopak dáváme nabídku, abyste si automaticky, abyste si - pardon - svoji datovou schránku dobrovolně zřídili, pokud se přihlásíte elektronickou identitou.

V téhle chvíli je to přece lepší, přívětivější přístup a digitalizace z musu, z něčeho, co musíte udělat, a naopak se odněkud odhlašujete, jinak vám to vznikne - a prostě není to jenom Portál občana, kde je to všechno evidentní a viditelné. Jsou i jiné způsoby přihlášení elektronickou identitou, kde by samozřejmě možnost toho zrušení datové schránky takhle jednoduchá a přehledná nebyla. Proto my říkáme: Dáváme vám možnost si ji tím jednoduchým způsobem zřídit, a digitalizace postupuje, pro ostatní skupiny ta povinnost platí. V případě podnikajících osob mají ve velké většině k dispozici nějaké účetní, lidi, kteří jim pomáhají s podobnými věcmi, i s elektronickou komunikací. Proto jsme vybrali tuto skupinu, která by byla potenciálně ohrožena dopady té povinnosti a v některém případě nevědomosti toho, že jim datová schránka vznikla. Ale rozhodně to není nějaká brzda digitalizačních procesů v České republice. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně, to bylo závěrečné slovo navrhovatele. Ještě se zeptám, jestli je zájem o závěrečné slovo zpravodaje? Nikoliv, tak teprve teď přikročíme k hlasování o pozměňovacích návrzích a já poprosím pana zpravodaje, aby nás seznámil s procedurou. Zároveň vyhovím vašemu původnímu požadavku na odhlášení. Všechny jsem vás odhlásil a poprosím vás, abyste se svými identifikačními kartami opětovně přihlásili. Dávám slovo panu zpravodaji, aby nás seznámil s procedurou hlasování.

 

Poslanec Robert Králíček: Vážený pane předsedající, pane premiére, vládo, kolegyně, kolegové, návrh procedury, který vznikl na výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj na 15. schůzi ze dne 24. listopadu, je následující. Jako první bychom měli hlasovat návrhy legislativně technických úprav podle § 95 odst. 2 jednacího řádu, budou-li načteny. Tuším, že nebyly, takže tento bod nebudeme hlasovat. Za další budeme hlasovat pozměňovací návrh A2, v případě jeho schválení je další pozměňovací návrh A1 nehlasovatelný. Za další bychom hlasovali pozměňovací návrh A1 pouze v případě, že by nebyl schválen návrh A2, za další pozměňovací návrh A3 a za páté návrh zákona jako celek.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane zpravodaji. Chci se zeptat, jestli má někdo něco k proceduře? Pokud ne, tak já bych ji nechal odhlasovat.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro, abychom postupovali podle procedury navržené panem zpravodajem? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 170, bylo přihlášeno 140 poslanců, pro hlasovalo 139, proti nebyl nikdo. Návrh byl přijat.

 

A my můžeme postupovat tak, jak jste vy, pane zpravodaji, navrhl.

 

Poslanec Robert Králíček: Jak jsem zmínil, protože jsem nezaznamenal návrhy legislativně technických úprav, proto budeme nyní hlasovat o pozměňovacím návrhu A2. Stanovisko výboru je nesouhlasné.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlasné.)

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 171, bylo přihlášeno 140 poslanců, pro hlasovalo 47, proti 88. Návrh byl zamítnut.

 

Poslanec Robert Králíček: Dále bychom hlasovali pozměňovací návrh kolegyně Jany Mračkové Vildumetzové A1. Stanovisko výboru - nesouhlas.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlasné.)

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 172, bylo přihlášeno 142 poslanců, pro hlasovalo 47, proti 89. Návrh byl zamítnut.

 

Poslanec Robert Králíček: Další pozměňovací návrh A3, taktéž Jany Mračkové Vildumetzové. Stanovisko výboru je nesouhlasné.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlasné.)

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 173, bylo přihlášeno 143 poslanců, pro 64, proti 73. Návrh byl zamítnut.

 

Poslanec Robert Králíček: Nyní bychom měli hlasovat návrh jako celek a já vás prosím o přečtení závěrečného usnesení.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, o všech návrzích bylo hlasováno.

 

Přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení, které zní: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 333, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh takového usnesení? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 174, bylo přihlášeno 143 poslanců, pro hlasovalo 96, proti nebyl nikdo.

 

A já konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas. Děkuji navrhovateli i zpravodaji a končím projednávání bodu číslo 170.

Hlásí se paní předsedkyně. Prosím, paní předsedkyně.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Avizuji, že si budu brát, abychom mohli ještě proceduře učinit zadost, že si budu brát přestávku na jednání klubu hnutí ANO do 14 hodin, a proto navrhuji vyřazení bodů 45. schůze, zbývajících bodů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, rozumím tomu. Je třeba dát v tomto případě, protože bychom překročili dobu jednání, je potřeba dát hlasovat o návrhu na vyřazení zbývajících neprojednaných bodů schválených v pořadu 45. schůze Sněmovny.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro vyřazení těchto bodů? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování (číslo 175), bylo přihlášeno 141 poslanců, pro hlasovalo 129, proti byl 1.

 

Vyřadili jsme zbývající body 45. schůze a já tuto schůzi končím.

Připomínám, že v úterý 13. prosince 2022 bude zahájena 48. schůze Poslanecké sněmovny. Děkuji vám, přeji hezký zbytek dne a krásný víkend.

 

(Schůze skončila ve 12.47 hodin.)

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.




Přihlásit/registrovat se do ISP