Úterý 21. února 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Klára Dostálová)

5.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 325/1999 Sb., o azylu,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců
na území České republiky a o změně některých zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 387/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan. Pane ministře, prosím, ujměte se slova. Děkuji. (Hluk v jednacím sále přetrvává.)

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, stručný úvod k dané materii. Dovolte mi představit vládní návrh novely zákona o azylu, zákona o pobytu cizinců a dalších osmi zákonných norem. Tento návrh, a na to chci upozornit, navazuje na návrh předchozí vlády z roku 2020, jehož projednávání nebylo v minulém volebním období dokončeno. My tedy navazujeme a dokončujeme práci rozdělanou už v minulém volebním období.

Za prvé se jedná o změnu zákona o azylu, za další zákona o pobytu cizinců a jedná se kromě jiného o nezbytnou implementaci práva Evropské unie, ke které byla Česká republika opakovaně vyzývána Evropskou komisí. Za prvé jde o první významnější novelu zákona o azylu od roku 2015. Jejím hlavním cílem je zefektivnění současné právní úpravy, především správních řízení ve věcech mezinárodní ochrany a navazujících řízení před správními soudy. Návrh dále reaguje na problémy vznikající v praxi.

Za další, návrh novely zákona o pobytu cizinců obsahuje změny plynoucí z takzvaných schengenských evaluací, kterými Česká republika prošla v roce 2019. Hlavním impulzem k jeho novelizaci je nově potřeba upravit dílčí parametry institutu modrých karet, vyvolaná změnou směrnice o výkonu zaměstnání vyžadujícího vysokou kvalifikaci. Tady krátká poznámka. V případě specializovaných povolání, jako jsou IT specialisté, může být doložené vzdělání nahrazeno doložitelnou a doloženou praxí v oboru. To znamená, že nějaký vysoký IT specialista nemusí mít v oboru vysokoškolské vzdělání, přesto je to evidentně odborník ve svém oboru, který prokazatelně toto může dokázat. Je to samozřejmě vedeno zájmem mít i na našem trhu práce takové specialisty, kteří skutečně a jednoznačně pomohou.

Za třetí - tady určitě udělám radost i opozici, ať už SPD, nebo hnutí ANO, protože k tomuto jsem byl opakovaně vyzýván i koaličními poslanci na bezpečnostním výboru - spolu s Ministerstvem spravedlnosti jsme připravili návrh na zpřísnění trestního postihu za převaděčství a umožnění efektivnějšího stíhání pachatelů. Po této úpravě je mezi orgány činnými v trestním řízení velká poptávka, a to v souvislosti s aktuální migrační vlnou. O tuto úpravu se zajímají i naši zahraniční partneři. Za prvé, hlavní změnou je to, že by automaticky tito pachatelé byli vazebně stíháni nebo podezřelí z trestného činu, za další se jedná i o návrh zvýšení sazeb za tento trestný čin. Proč mluvím o zahraničních partnerech - i za našeho předsednictví jsme se snažili dosáhnout jakési jednoty v přístupu v jednotlivých zemích Evropské unie tak, aby nedocházelo k jakési nelegitimní motivaci pro převaděčské skupiny k tranzitní migraci využívat takové státy, kde jim hrozí nižší postihy než ve státech ostatních. Proto je v zájmu bezpečnosti České republiky, aby k takovémuto přitvrzení postihů došlo. My jsme s Ministerstvem spravedlnosti vytipovali první vhodný právní nosič na to, aby bylo možné takovou změnu uskutečnit. Za další jsou dotčeny i předpisy z gesce Ministerstva zdravotnictví, zejména se navrhuje zařadit nezletilé děti s dlouhodobým pobytem do systému veřejného zdravotního pojištění. Stabilita systému veřejného zdravotního pojištění bude zajištěna tím, že rodiče budou odvádět pojistné za své děti ve stejné výši, jakou v současné době hradí osoby bez zdanitelných příjmů. Dle informací Ministerstva zdravotnictví by tato změna znamenala pro systém veřejného zdravotního pojištění přínos ve vyšších desítkách milionů korun ročně.

Já jsem tady schválně uvedl ty nejzákladnější body tohoto návrhu zákona právě proto, aby nebyl nikým v debatě dezinterpretován jako zákon, který rozšiřuje nějaké možnosti pro jakousi nelegální migraci či něco podobného. Zcela naopak, tenhle zákon výrazně přitvrzuje vůči těm nejhorším pachatelům trestných činů, což jsou převaděči, a tenhle zákon naopak definuje nové a lepší podmínky pro legální migraci, která je žádaná veškerými hospodářskými komorami pro udělování modrých karet, jejichž platnost by se mohla zvýšit ze dvou na tři roky a znamenala větší stabilitu pro zaměstnavatele v případě, že zaměstnávají třeba i vysoce kvalifikované cizince na území České republiky. A jak už jsem jednou zmínil, i v kvalifikačních předpokladech vycházíme vstříc poptávce našeho průmyslu, našich hospodářských komor. Tedy v žádném případě se v těchto zákonných úpravách nejedná o žádné povolení pravidel pro vstup kohokoli ilegálního na území České republiky, právě naopak. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Petr Letocha. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Letocha: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážení členové vlády, milé kolegyně, milí kolegové, dovolím si navázat na pana ministra. Vláda předložila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 325/1999 Sb., o azylu, zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky, a o změně některých zákonů, a další související zákony. Tento návrh byl vládou schválen 8. února 2023, Sněmovně byl předložen následující den a rozeslán jako sněmovní tisk číslo 387.

Hlavním účelem navržené úpravy je vedle splnění závazků, které nám plynou z evropského práva, jak už naznačil pan ministr, reagovat na změny, které v této oblasti nastaly od poslední větší novelizace. V České republice se dlouhodobě zvyšuje počet žadatelů o udělení mezinárodní ochrany, na což reagují navržené změny, které vám teď stručně představím.

Navržená změna zákona o azylu má za cíl zpřesnění některých stávajících definic tak, aby nadále nedocházelo k interpretačním problémům. Zejména se jedná o zpřesnění definice žadatele azylanta a osoby požívající doplňkové ochrany. Díky tomu nebude možné, aby jedna osoba mohla podle různých správních orgánů spadat do různých kategorií, a celkově tak dojde k usnadnění komunikace uvnitř orgánů státní správy.

Dále dojde k zpřesnění institutů, které byly postupně do zákona o azylu včleněny na základě implementace evropských předpisů, u kterých rovněž mohlo docházet k různým výkladům ze strany různých institucí. Rovněž se díky této novele zefektivní řízení o mezinárodní ochraně včetně navazujícího soudního přezkumu, a to zejména díky zavedení procesních lhůt, které doposud nebyly jasně stanoveny. Poslední ze signifikantnějších změn zákona o azylu má za cíl upravit podmínky žadatelů o udělení mezinárodní ochrany, omezení, respektive zrušení části příspěvků pro jisté skupiny těchto žadatelů a jejich nahrazení možností pracovat tak, aby byli motivováni k aktivnějšímu přístupu.

Navrhovaná změna zákona o pobytu cizinců má za hlavní cíl upravit podmínky pro udělování takzvaných modrých karet a pracovních karet, díky kterým budou moci snadněji na českém trhu práce působit vysoce kvalifikované osoby. Tady bych chtěl upozornit na fakt, že lhůta pro začlenění tohoto institutu do českého právního řádu z předpisů evropského práva uplyne v polovině listopadu tohoto roku. Rovněž dojde k úpravě institutu výjezdního příkazu, a sice ke zpřísnění jeho režimu tak, aby se již nestávalo, že osoba, které je sice uložena povinnost vycestovat za hranice České republiky, je v podstatě jen propuštěna z detenčního zařízení a nad jejím dalším pohybem stát úplně ztrácí kontrolu.

Souvisejícími změnami jsou pak například novelizace trestního zákoníku a zákona o veřejném zdravotním pojištění. V rámci trestního práva dochází k úpravě podmínek pro spáchání trestných činů v oblasti převaděčství, tak jak už to zmínil pan ministr, aby mohla být tato trestná činnost efektivněji postihována. Dojde rovněž ke zpřísnění trestů za tuto trestnou činnost. Například ten, kdo při nelegálním převádění migrantů vystaví větší počet těchto osob nelidskému nebo ponižujícímu zacházení, bude potrestán trestem odnětí svobody na dva až osm let.

V rámci navržené novely zákona o veřejném zdravotním pojištění budou děti, kterým byl povolen dlouhodobý pobyt na území České republiky, převedeny do systému veřejného zdravotního pojištění. Dosud měly tyto děti speciální režim soukromého zdravotního pojištění, který byl pro jejich rodiče nákladnější, a zdravotnické služby, které byly z tohoto pojištění hrazeny, nebyly tak široké. Rodiče tak sice budou muset platit pojistné, bude se však jednat o nižší částku, než jakou museli platit dnes za soukromé pojištění, a péče, která jejich dětem bude hrazena, bude širší. Navíc toto pojistné bude placeno do systému veřejného zdravotního pojištění, díky čemuž se do něj podle dat Ministerstva zdravotnictví dostane o 50 až 100 milionů korun ročně více. Tato částka navíc počítá s výlohami, které za tyto děti bude veřejná zdravotní pojišťovna mít. Jedná se tedy o čistý zisk, který bude mít systém veřejného zdravotního pojištění na úkor zdravotních pojišťoven, které stojí mimo veřejný systém. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, do které je přihlášen pan poslanec Koten.

Než pan poslanec dorazí, načtu dvě omluvy: omlouvá se paní Babišová Andrea od 18 hodin z pracovních důvodů a pan poslanec Svoboda Pavel od 18 hodin z pracovních důvodů.

Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážený pane ministře, vážená vládo, dámy a pánové, přeji dobrý podvečer a dovolte mi, abych se vyjádřil k tomuto zákonu. Je to velmi obsáhlý zákon a změn je tam oproti předchozí verzi opravdu velmi mnoho. To označení EU už pro SPD obvykle znamená samozřejmě takový vykřičník a je tam zapracováno mnoho direktiv do našeho právního řádu. A jak už bývá zvykem, ďábel mnohdy může být skryt právě v drobném detailu.

Četl jsem si tedy tyto změny na více než 320 stránkách textu a zaráží mě tam třeba, že nově se navrhuje termín - místo "české občanství", tento termín se nahrazuje termínem "evropské občanství". Já takový výraz neznám, nevím, co si pod tímto pojmem mám představit, ale doufejme, že mně to nějakým způsobem vysvětlí pan ministr, jestli tedy Němce, Francouze, Brita, Slováka nebo Ukrajince. Všichni jsou geograficky v Evropě. Ale tento výraz nebo definice může být v budoucnu pravděpodobně zneužit - může, nemusí - například pro přeposílání migrantů z jednotlivých států EU do jiných států EU nebo i mimo ně, protože například Velká Británie již není tedy v Evropské unii nyní.

Dále se v zákoně odkazuje na směrnici EU, tu tedy budu citovat. Je to Nařízení Evropského parlamentu a Rady ES č. 810/2009 Sb. ze 13. července 2009. Je to o kodexu Společenství o vízech, je to vízový kodex a je tam doplněno "v platném znění". To platné znění tam, tedy v té původní verzi, nebylo a já se domnívám - nebo třeba mě vyvedete z omylu - že pokud Evropská unie vydá nějakou novou aktualizaci této směrnice, bude automaticky platit i v tomto našem zákoně. Já to vnímám jako takový bianko šek, ale když tak mě opravte.

Posledním důležitým fragmentem je jedna citace, tedy z toho zákona, a cituji: "Bod D. Je hlavním účelem činnosti zaměstnavatele usnadnění vstupu státních příslušníků třetích zemí." Konec citátu. Jak to tedy mám chápat? Je to podpora dovozu levné pracovní síly ze zemí mimo Evropské unie, tedy z Afriky, Bangladéše, Eritreje a podobně nebo z dalších afrických států? Pro ochranu českého trhu práce to znamená podle mě jakési nebezpečí pro porušení sociálního smíru a eventuálně prohloubení ekonomických problémů občanů České republiky.

Co kvituji, to je zvýšení trestů převaděčům. To si myslím, že je jedna z dobrých věcí, která tam je.

Ještě mě zaráží jedna věc, že tento zákon byl předřazen. Nevím tedy, co je přímo důvodem, ale samozřejmě to samo o sobě budí nějaké podezření, že je to priorita pro vládní koalici, a ta priorita je poněkud vyšší, a nevím, jaký je pravý důvod toho jeho předřazení. Z těchto důvodů, které jsem tady řekl, já bych navrhoval vrátit tento zákon předkladateli k přepracování. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. O slovo se hlásí pan ministr. Pane ministře, prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Samozřejmě věcně odpovím i na dotaz, který tam vznikl, ale prostřednictvím paní předsedající, pane poslanče, prosím, nevyvolávejme nějaké obavy, napětí a strachy tam, kde je to absolutně zbytečné a bezpředmětné, jenom kvůli tomu, aby taková emoce ve společnosti vznikla, jen aby se tady někde předjímalo, že vláda něco potajmu, pokoutně předkládá, aby umožnila nějaký vstup Afričanů na území České republiky. Je to úplný nesmysl a já mám trochu obavu, že vy sám víte, že říkáte nesmysly. A potom je otázkou, proč je tady vypouštíte do veřejného éteru.

Dovolte mi, abych vám odpověděl, proč jsme tento zákon předřadili. Odpověděl jste si, prostřednictvím paní místopředsedkyně, sám - protože zpřísňuje tresty za převaděčství a protože potřebujeme tresty za převaděčství zpřísnit co nejrychleji. Migrační vlna nepočká na to, až se poslanci k tomu dostanou jako k 28. návrhu po všech obstrukcích, kterých jsme v posledních dnech, měsících svědky. My ten zákon chceme mít co nejdříve v Senátu, co nejdříve podepsaný panem prezidentem, právě proto, aby převaděči měli i v České republice třeba tak přísné tresty, jako mají na Slovensku nebo v Maďarsku. Je to v bytostném zájmu toho, abychom předešli preventivně další migrační vlně. Tady si myslím, že jsme dokonce zcela výjimečně i v ideovém souladu s tím, co vy opakovaně prezentujete na bezpečnostním výboru. Já jsem se domníval, že proto naopak u vás maximální podporu najdeme. Abychom mohli zpřísnit tresty za převaděčství, potřebujeme k tomu logicky nějaký legislativní nosič - myslím, že jsme poslanci stejnou dobu - a tenhle je k tomu absolutně příhodný, protože se to tematicky skutečně toho všeho týká.

A nestrašme u povolování vstupu na naše území lidem ze třetích zemí, to je prostě terminus technicus. Ale ty třetí země v případě legální migrace, opakuju, legální migrace, si určujeme my - dlouhodobě. Dělala to minulá vláda, dělá to tahle vláda. My si určujeme počty lidí z jednotlivých zemí v rámci daných přesných kvót, které na naše území v rámci legální pracovní migrace chceme - ne aby znesnadňovaly život českým lidem, ale aby naopak pomáhaly v takových profesích a těm segmentům průmyslu, které se prostě bez pracovní síly z ciziny neobejdou. Rozlišujme v naší diskusi - a vy to víte, prostě to víte a nerozlišujete úmyslně - mezi legální pracovní migrací, která je dlouhodobě precizně organizována českým státem nezávisle na tom, jaká vláda tady je. Je to velmi kvalitní výkon Ministerstva vnitra, Ministerstva zahraničních věcí a tohle prostě funguje. Toho se ten zákon týká a znovu opakuju, vy to víte.

Co se týká občanství EU, to je definice z primárního práva Evropské unie, a chci říci, pokud dobře čtete zákony, prostřednictvím paní předsedající, to je změna zpřísňující. Naopak se usnadňuje zánik azylu, ne vznik, ale zánik azylu, takže tady jsem ideovou podporu od vaší strany zrovna také nějak tak instinktivně předpokládal.

Dál: usnadnění vstupu. Já skutečně nevím, co tím úplně myslíte, protože jestli víte, co jsou modré karty, tak modré karty jsou záležitost vysoce kvalifikovaných a vysoce příjmových na trhu práce cizinců, třeba IT odborníků, akademiků, lékařů a podobně. Takže teď nevím, proč do toho pletete nějaké lidi ze třetích zemí. Jednáme o pracovní a legální migraci a udělování azylu podle platného azylového práva. Zase jenom vyvoláváte nervozitu. Jak slyšíte azyl, tak do toho zamotáte ilegální migraci. O té se vůbec nebavíme. Pokud, tak o zpřísnění trestů pro převaděče. Jsem rád, že aspoň toto podporujete, a pokud pro to budete hlasovat, tak se tresty pro převaděče zpřísní rychle. Myslím, že je to v zájmu bezpečnosti občanů České republiky.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Další do obecné rozpravy je přihlášena paní poslankyně Mračková Vildumetzová. (Hlásí se pan poslanec Koten.) Do obecné, nebo s faktickou? S faktickou.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, také bych se ráda vyjádřila za hnutí ANO k předkládanému zákonu o azylu a pobytu cizinců. Chtěla bych na úvod říct, že jsme nedávno měli jednání přímo na Ministerstvu vnitra, kde byla přítomna i paní ředitelka odboru azylové a migrační politiky paní Novotná, a i o tomto zákoně jsme hovořili. A jsem velmi ráda, že se tedy naplnilo to, co jsme opravdu po panu ministrovi mnohokrát požadovali na bezpečnostním výboru, a to je zpřísnění podmínek pro převaděče, pro převaděčské gangy.

Ještě bych chtěla zdůraznit, že opravdu počet nelegálních migrantů oproti roku 2015, kdy jsme tady měli zhruba 3 000 nelegálních migrantů, a ten počet za letošní rok se je přes 20 000 nelegálních migrantů, tak je velmi dobře, že se tedy panu ministrovi vnitra podařilo na dnešní jednání schůze tento zákon zařadit, protože jestli se nepletu, tak teprve před čtrnácti dny byl na vládě a hned ho můžeme projednat tady. A myslím si, že ta cesta, o kterou jsme žádali a která je obsahem toho zákona, a to je to zpřísnění pro převaděče, kdy jsme se jasně na bezpečnostním výboru dozvěděli, že z toho ohromného počtu samozřejmě bylo zjištěno, tak nám to řekl i pan policejní prezident, 41 trestných činů, a ti převaděči jsou jak z České republiky, ze Sýrie, z Ukrajiny, z Moldávie, z Gruzie a samozřejmě i z jiných zemí, takže je velmi dobře, že v co nejkratším časovém úseku dojde ke zpřísnění.

A já jsem i zdůrazňovala, že jsme to požadovali na bezpečnostním výboru, a je dobře, že v tuto chvíli to tady je. Hnutí ANO to podpoří. A určitě povedeme ještě diskusi na bezpečnostním výboru popřípadě o některých dalších věcech, které jsou tam obsaženy. Ale vnímám to, že pan ministr vnitra to předkládá právě na základě apelu, který na bezpečnostním výboru byl. Musíme zpřísnit tresty pro převaděče a pro převaděčské gangy, je to velmi nutné. A my jsme moc rádi, že to tady dneska na pořadu schůze je. Takže to za hnutí ANO. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Koten. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo. Děkuji panu ministru vnitra, že mi tady některé věci dovysvětlil. Samozřejmě ty tresty za převaděčství, to je jeden z problémů, s kterým se tady potýkáme již delší dobu, a dá se říci, že pokud tady ty věci bude ten zákon řešit, tak je to samozřejmě v pořádku. Jediné, co bych k tomu podotkl: já pořád nechápu ten terminus technicus, to evropské občanství. To je jedna z věcí, která mě pořád... Já vím, že Evropská unie tedy chce mít nějakou unifikaci, a chce mít tedy v těch občanstvích nějaký pořádek, aby tam nemusela psát, že to je Němec, nebo že to je Euroněmec nebo že to je Europolák nebo Euročech, tak tam zavádí ten pojem evropské občanství. Ale já ho jako takový z ničeho neznám, ani tedy nevím, jestli já jsem euroobčan. Já se cítím být Čechem, tak právě to bych potřeboval vysvětlit, jakým způsobem to tedy jaksi zlepší tu záležitost pro občany, kteří žijí v různých státech, ať už je to Maďarsko, Polsko, Česká republika a podobně, nebo Rakousko. Takže to bych ještě na pana ministra měl jako dotaz, aby mi to trošičku dovysvětlil. Moc děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času. Další s faktickou poznámkou písemnou je přihlášen pan ministr Rakušan. Pane ministře, vaše dvě minuty. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Už jenom krátce. Sluší se poděkovat, vaším prostřednictvím bych poděkoval paní kolegyni Mračkové Vildumetzové za podporu tohoto návrhu, a jsem rád, že i shrnula debatu z bezpečnostního výboru. Dovoluji si ovšem říci, že nejenom opoziční, ale i koaliční poslanci z bezpečnostního výboru mě vyzývali k tomu, abychom co nejrychleji připravili zpřísnění trestů za převaděčství, za což děkuji za spolupráci i panu ministru Blažkovi, protože tady samozřejmě v zásahu do trestních sazeb byla potřeba úzká součinnost Ministerstva spravedlnosti. To není gesce Ministerstva vnitra, ale jak jsem řekl, toto je předkládáno v naší úzké součinnosti.

A pro pana poslance Kotena už jenom velmi krátce. Já si myslím, že Evropská unie po vás osobně, prostřednictvím paní předsedající, nechce, abyste se cítil tak či onak, pouze zjednodušujícím způsobem primární evropská legislativa definuje evropské občanství jako občanství kohokoliv z členských států Evropské unie. Je to jenom zjednodušující terminus technicus, který vás, pane poslanče Kotene, rozhodně nezavazuje k tomu, abyste o sobě kdekoliv říkal, že jste Evropanem. Chápu, že by vás to bolelo - mě osobně nikoliv, ale je to skutečně terminus technicus.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času a poslední s faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Lang. Pane poslanče, vaše dvě minuty, prosím.

 

Poslanec Hubert Lang: Děkuji, paní předsedající. Já bych chtěl tady říct ještě za hnutí ANO, jak už tedy řekla moje předřečnice, naše stínová ministryně vnitra, my přes to, že tento spis je obsáhlý, s tím nemáme problém, podpoříme ho za hnutí ANO. A chtěl bych říci, že cizinecká policie léta žádala vlastně, aby se zpřísnily tresty pro převaděčství, a jestli to akcelerovalo dejme tomu ten válečný konflikt Ukrajina-Rusko, jedině dobře. A chtěl bych říci, byť to neříkám často, že v tomto okamžiku bych chtěl i pochválit Ministerstvo vnitra a pana ministra Rakušana za přípravu tohoto tisku, na kterém jsme se podíleli napříč politickým spektrem, a v určitých okamžicích, které se týkají třeba obecně bezpečnosti, je vidět, že můžeme najít i na určitých nekonfliktních věcech shodu. Za to bych chtěl poděkovat a myslím si, že je to opravdu tisk, který by neměl být konfliktní. Nechci to nějak natahovat a myslím si, že bychom to mohli propustit úplně v klidu do dalšího čtení. Takže děkuji za to.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji za dodržení času. Je přihlášen pan zpravodaj. Pane zpravodaji, prosím.

 

Poslanec Petr Letocha: Také děkuji. Vidím, že je tady téměř shoda právě pro to, co říkal pan ministr, a děkuji také paní Vildumetzové Mračkové za tato slova.

Vzhledem k tomu, že účinnost tohoto zákona je navržena od 1. 7., rád bych navrhl zkrácení lhůt k projednávání ve výborech o 30 dnů na 30 dnů. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji, a protože do obecné rozpravy se už nikdo nehlásí, obecnou rozpravu končím. Chci se zeptat, zda je zájem o závěrečná slova - pana ministra, pana zpravodaje? (Zájem neprojevili.) Děkuji.

Vzhledem k tomu, že napadl ani návrh na vrácení nebo zamítnutí předloženého návrhu, budeme se nyní zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nikoho nevidím.

Zaznamenala jsem zájem o odhlášení, tak jsem vás všechny odhlásila. Prosím, abyste se přihlásili svými kartami.

Děkuji, dostala jsem upozornění od pana poslance Kotena, že padl návrh k předloženému návrhu na dopracování, to znamená, na dopracování navrhovateli, to znamená, nejprve se tady musíme vypořádat s tímto návrhem. Zagonguji, aby se dostavili všichni kolegové.

 

Ale protože vidím, že většina kolegů už je v sále, nyní budeme hlasovat o vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 38, přihlášeno 145 poslankyň a poslanců, pro 17, proti 80. Návrh nebyl přijat.

 

A nyní se tedy dostáváme k přikázání garančnímu výboru. Jak už jsem říkala, návrh byl přikázán výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nikoho nevidím, takže přistoupíme k hlasování.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 39, přihlášeno 148 poslankyň a poslanců, pro 147, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru nebo výborům k projednání? Nikoho nevidím.

 

V obecné rozpravě zazněl návrh na zkrácení nebo prodloužení lhůty podle § 91 odst. 2 a 3. Ještě jednou se zeptám - to zkrácení lhůty bylo navrženo, pane zpravodaji... na 30 dnů. Děkuji.

Takže já zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 40, přihlášeno 150 poslankyň a poslanců, pro 132, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Končím projednávání tohoto bodu.

Načtu omluvy: omlouvá se pan poslanec Sadovský Petr od 18.30 do 20.30 z pracovních důvodů a pan poslanec Milan Wenzl od 18.30 ze zdravotních důvodů.

Otevírám další bod, kterým je

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:58.




Přihlásit/registrovat se do ISP