Úterý 21. února 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Skopeček)

10.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb.,
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
(zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 366/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr dopravy Martin Kupka. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, po šestnácti letech, kdy se bodový systém neměnil, kdy se závažnějším způsobem neměnil ani zákon o silničním provozu, přinášíme změnu, která by na prvním místě měla zajistit větší bezpečí na českých silnicích. Zároveň přinášíme nejenom represivní úpravy, ale přinášíme věci, které řidičům přinášejí větší srozumitelnost celého zákona, větší srozumitelnost pravidel silničního provozu a zároveň důležité novinky, jako je například možnost řídit vozidlo už od sedmnácti let pod dohledem mentora a také řidičák na zkoušku.

Pojďme velmi stručně představit ten zákon, jeho úpravu. První důležitý bod, zjednodušení bodového systému. Bodový systém se po svém zavedení skutečně osvědčil, platí dnes jako důležitý nástroj pro zvyšování bezpečnosti silničního provozu, a to, co přinášíme, je jeho zjednodušení, kdy přinášíme tři pásma. V tuto chvíli jsou všechny přestupky už rozděleny v novém návrhu na dvoubodové, čtyřbodové a šestibodové, odpadají tedy ty další mezistupně. Platí samozřejmě, že k vybodování bude dál patřit hranice 12 bodů, a tím pádem bude fungovat jasně a srozumitelně pravidlo u nejzávažnějších přestupků dvakrát a dost a u středně závažných přestupků třikrát a dost.

Další významná změna, kterou v zákoně přinášíme, je důraz na to, aby co největší počet přestupků bylo možné postihnout na místě, protože se dlouhodobě ukazuje, že je to efektivnější u nejzávažnějších přestupků než stav, kdy je postih předmětem až samotného správního řízení, kdy jsou cesty, jak takové řízení oddalovat. Proto se také mění podmínky u nejzávažnějších přestupků, bodovaných 6 body.

Spolu s tím měníme také výši pokut. Doposud platil u jednotlivých závažností přestupků jakýsi strop, nově tedy stanovujeme pásma tak, aby u jednotlivě různě závažných přestupků tu platilo opravdu i pro policisty, i pro řidiče srozumitelné pásmo výše sankce, a také měníme počet pásem, počet limitů u přímo blokové pokuty z původních sedmi na čtyři a podobně snižujeme i počet pásem pro správní řízení.

To, co sledujeme v celé úpravě zákona, je srozumitelně postihnout nejzávažnější přestupky vyšším trestem a naopak ulevit tam, kde se jedná o nejméně závažné přestupky, které nepředstavují vážnější riziko, zejména pak riziko pro plynulost silničního provozu, případně pro možné ohrožení života a zdraví osob.

Co přinášíme spolu se základním zjednodušením bodového systému i pokut, jsou dvě důležité novinky, já už jsem je naznačil na začátku, a to je možnost řídit vozidlo už od sedmnácti let pod dohledem mentora. Je to opatření, které se v řadě států velmi osvědčilo. Míří totiž právě totiž na pomoc té nejrizikovější skupině mladších řidičů. Platí totiž dlouhodobě, že nejzávažnější přestupky v 11 % páchají právě řidiči, kteří mají čerstvý řidičák, kteří ho získali do dvou let. V tom období tedy opravdu dochází k tomuhle zásadnímu vyosení, přičemž ti řidiči s nejčerstvějším řidičákem představují ale v celkovém objemu jenom 2 % řidičů. Ten nepoměr je významný, proto přinášíme novinku, která v tomto směru je spíše preventivní. Míříme na to, aby se podařilo ukotvit i v našem systému to, co se jinde osvědčilo, a to, co přináší možnost v těch prvních letech, v prvním roce od 17 let za volantem získávat zkušenosti pod dohledem někoho zkušenějšího, kterým bývá nejčastěji rodič. A kdo jiný by měl mít zájem na tom, aby jeho dítě řídilo bezpečněji, předvídalo další okolnosti, než právě člověk, který je tomu mladému řidiči nejblíž.

Zároveň přinášíme novinku v podobě řidičáku na zkoušku - opatření, které také míří na nejrizikovější skupinu řidičů a znamená, že v prvních dvou letech od získání řidičského oprávnění platí ochranný režim, který znamená, že pokud v tomto období řidič spáchá jeden z nejzávažnějších přestupků bodovaných 6 body nebo případně přestupek, který je pak přímo předmětem správního řízení zákazu řízení, nebo je dokonce trestným činem, tak v takovém případě se ten řidič do tří měsíců musí podrobit jednak dopravně psychologické přednášce, což je nový prvek, který přinášíme také po vzoru řady států, tak také musí projít novým školením začínajícího řidiče v autoškole. Tohle je novinka, na kterou dlouhodobě odborníci upozorňují jako na věc, která v českém systému schází, aby ti, kteří běžně bývají označováni za piráty silnic, měli možnost se vrátit, dokonce povinnost vrátit se do autoškoly a projít poučením, co znamená rizikové chování, a aby také měli možnost se přece jenom v tomto směru poučit, napravit a opustit svoje nebezpečné choutky na silnicích. Míříme k tomu, aby opravdu i v rámci debaty, kterou povedeme ve Sněmovně, a nepochybně bude bohatá, se dařilo nasvítit principy bezpečného chování na silnicích, aby se o pravidlech silničního provozu víc hovořilo, abychom dokázali také víc upozornit na to, že pořád ještě patří právě porušování předpisů v silničním provozu mezi závažné jevy, které připravují lidi o život a připravují je o zdraví.

Je jasné, že zákony nemají možnost ochránit všechno, a ani si na to nechceme hrát a nehrajeme si na to. Chceme ale, aby ten zákon byl srozumitelný, chceme, aby mu lidé co nejvíc rozuměli. Chceme, aby přinášel v tomto směru opatření odpovídající tomu, co známe z okolních států, třeba i co do výše pokut, protože i v tomto případě mají ty podmínky být srovnatelné s okolními státy. A v tuto chvíli například výší pokut zaostáváme za Polskem i za Slovenskem, o státech na západ od nás ani nemluvě. V tomto směru tedy přinášíme i sjednocení podmínek a míříme k tomu, aby opravdu sankce platily jako patřičná hrozba a aby v tomto směru vedly k tomu, že se lidi budou vyhýbat zbytečně nebezpečnému chování. Chceme, aby také bylo jasné jako základní princip celé novely zákony, že opravdu i na základě statistik nejzávažnější tresty směřují k přestupkům, které představují největší rizika, která jsou nejnebezpečnější z hlediska lidských životů i lidského zdraví.

Nepochybně nás čeká debata intenzivní, řada pozměňovacích návrhů, ale pevně doufám ve věcnou debatu, pevně doufám v to, že se nakonec podaří schválit zákon, který opravdu bude pro veřejnost přijatelný, bude mít přirozenou autoritu, protože je vytvářený tak, aby opravdu sledoval logiku závažnosti jednotlivých přestupků, aby i díky své srozumitelnosti se například v autoškolách snáz vyučoval a aby ty dvě důležité novinky, se kterými přicházíme, s možností řídit pod dohledem mentora od 17 let a řidičák na zkoušku, aby i tohle příznivě ovlivnilo podmínky na českých silnicích. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Ondřej Lochman.

Než tak udělá, načtu omluvu: paní poslankyně Zajíčková Renata se od 19.45 hodin omlouvá z osobních důvodů.

Tak, pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Pěkný večer, vážení kolegové, vážené dámy, vážení pánové, jak již říkal pan ministr, jedná se tedy o novelu zákona o pozemních komunikacích. Nechci opakovat vše, co tu zaznělo, možná tedy řeknu jenom hlavní body a hlavní smysl.

Když se podíváte na návrh té novely, jednoznačně jde o zjednodušení. Zde se tedy jedná o snížení z pěti na tři pásma. Je to srozumitelnější, funguje tam princip dvakrát a dost, tedy dvakrát při závažných přestupcích, kde když někdo například užíval alkohol nadměrně nebo vjede na přejezd a tak dále, tak když spojí ty dva 6bodové přestupky, tak to znamená dvakrát a dost, případně třikrát a dost, když se to znovu sčítá. Je to tedy zjednodušení systému.

Současně, jak bylo řečeno, dívá se ta novela na to, aby na našich silnicích bylo bezpečněji. Pokud se podíváme na statistiky a jestliže chceme věřit faktům, a není to tak jak někdy na internetu, tak když se podíváte na statistiky, řidiči, kteří mají svoji praxi do pěti let, způsobí zhruba 18 až 20 % nehod. To znamená, jedna pětina řidičů, těch mladých, těch, kteří řidičské oprávnění do pěti let, způsobí jednu pětinu nehod. Proto zde bylo zmíněno, že novela přináší dvě velké novinky - jak řidičák s mentorem od sedmnácti, kdy si dotyčný závěrečnou zkoušku může udělat už v sedmnácti letech a potom rok může jezdit se svým mentorem, typicky to bude člen rodiny, který bude jezdit s tím dotyčným mladým řidičem začínajícím. Jako plus zde vidím to, že dotyčný se naučí různé situace, není to jenom určitý počet hodin, které má v autoškole. Současně druhá, velmi podstatná věc je řidičák na zkoušku, jak už bylo řečeno, a to je od osmnácti do dvaceti, kdy znovu víme, že řidiči, kterým je osmnáct, když se podíváme na statistiky, každý pátý způsobí dopravní nehodu. Tudíž řidič, tento mladý řidič, který začíná, dva roky bude mít sníženou bodovou hranici pro to, aby si osvojil všechny ty návyky.

To jsou asi ty nejpodstatnější věci. Je tam samozřejmě úprava pokut, jak u těch nízkých, jsou tam čtyři pásma, tak u těch nejvyšších, o kterých jsem již mluvil. Obecně lze říci, že nejvíce nehod s usmrcením způsobí nehody, kde dochází k vysokému překročení rychlosti, případně s požíváním alkoholu.

Co se týká jednotlivostí, tak bych možná ještě zmínil podstatnou věc, to jsme diskutovali s kolegy napříč politickým spektrem v podvýboru pro dopravu - řešili jsme blokování tramvají v parkování osobními vozy. Toto je vlastně jediná věc z hlediska parkování, která je v té novele zohledněna, a je zde vyšší pokuta za to, když někdo svým parkováním omezí provoz tramvaje a zamezí tak veřejné dopravě v projíždění.

To jsou zhruba ty hlavní body. Očekávám košatou diskusi, především v druhém a třetím čtení, a jako zpravodaj tisku samozřejmě doporučuji, abychom toto postoupili dál do výboru hospodářského a směřovali k projednání této novely. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první hlásí pan poslanec Kukla Martin, a poprosím ho, aby se ujal slova.

 

Poslanec Martin Kukla: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, řidiči jsme asi všichni, tak je to velmi závažné, nás se to všech týká, tak se tady pokusím objasnit pár věcí. My úplně nejsme proti, ale určitě nějaké pozměňovací návrhy budeme za náš klub dávat.

Když to stručně zhodnotím, po více než patnácti letech je potřeba určitě přistoupit k revizi bodového systému. Současný stav je poměrně nepřehledný, obsahuje velkou škálu bodových ohodnocení, u některých jednání není zřejmá vazba na konkrétní skutkové podstaty přestupku, a to jak u výše pokut, je potřeba přehodnotit výši bodu za jednotlivé protiprávní jednání, případně některá méně závažná jednání z bodového systému úplně vyčlenit a naopak jednání, která mají závažné důsledky, do bodového systému doplnit.

Je nezbytně nutné rovněž zajistit snadnější přístup řidičů k informacím o stavu jejich bodového konta. Tu poměrně vítám, že v té novele je popsáno, že zhruba za stokorunový poplatek budou moct být řidiči informováni o stržení bodů, protože dneska je to poměrně složité, jak se k tomu dostat.

Jsem rád, že pan ministr navazuje touto novelou již na navazující práci předchozích ministrů Andreje Babiše, a to konkrétně pana ministra Ťoka a pana ministra Havlíčka. Novela obsahuje, jak již bylo zmíněno, dvě zásadní změny směrem právě k mladým, začínajícím řidičům. Za tímto účelem návrh zákona zakotvuje dva nové instituty, a to řízení s mentorem a řidičský průkaz na zkoušku.

Řízení s mentorem spočívá v možnosti udělit řidičské oprávnění pro skupinu vozidel B již v 17 letech s tím, že tento mladý řidič je do dovršení 18 let oprávněn k řízení vozidla pouze v doprovodu zkušeného bezúhonného řidiče, takzvaného mentora, zapsaného samozřejmě v registru řidičů. Mentorem může být zpravidla rodič, ale může jím být jakákoliv osoba splňující stanovené podmínky, přičemž každý mladý řidič bude moct mít v registru zapsáno několik mentorů. Mentor musí mít řidičský průkaz samozřejmě více jak deset let, nemá zákaz řízení a důležité je zde zmínit, že i nemá v bodovém hodnocení nebo v bodovém záznamu žádný bod. Mentor samozřejmě nemůže, tak jako řidič, užít před jízdou alkohol a jiné návykové látky, které jsou zakázané.

Řidičský průkaz na zkoušku bude realizován prostřednictvím nových institutů, kterými jsou dopravně psychologický pohovor a školení začínajících řidičů, které bude muset absolvovat řidič, který se ve lhůtě dvou let od udělení řidičského oprávnění dopustí závažného porušení pravidel silničního provozu. Cílem je pozitivně ovlivnit chování začínajícího řidiče, zejména aby si uvědomil možné řízení, které si od doby získání řidičského oprávnění osvojil. Pokud byl začínajícímu řidiči uložen zákaz činnosti nebo obdobné opatření podle trestního řádu, bude absolvování dopravně psychologického pohovoru a školení začínajících řidičů podmínkou pro vrácení řidičského oprávnění. Tam je to velice jiné, než navrhovala předchozí vláda oproti formě řidičského průkazu na zkoušku, která byla součástí vládního návrhu novely zákona o silničním provozu v minulém volebním období a která spočívala ve snížení hranice pro vybudování začínajícího řidiče právě na 6 bodů.

Na druhou stranu novela z našeho pohledu chybně ruší možnost okamžitého zákazu řízení, například při řízení v protisměru na dálnici nebo při jízdě na červenou na železničních přejezdech. Z veřejných informací bylo sděleno od pana ministra, že uvažuje i o zvýšení maximální rychlosti na některých úsecích - to jsem v novele nenašel, nevím tedy, jak se k tomu tedy staví.

Co bych ještě k novele řekl? Dochází tam také ke zvýšení hmotnosti pro skupinu B, kdy je držitel nejméně dva roky a využívá vozidlo pro přepravu nákladů, a to převyšujících 3,5 tuny, ale nepřevyšujících 4 250 kilogramů, vozidlo ale musí využívat některých z alternativních pohonů.

Co v té novele kritizují i dopravní experti, je bezpečná vzdálenost, v které samozřejmě by měl řidič umět zastavit vozidlo. Tam když se podíváme - při jízdě v obci, a pojedeme padesát, tak by bezpečná vzdálenost měla činit 28 metrů, což si nedokážu představit, jak bychom to dodržovali. Tolik asi ode mě všechno. Já vám děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Vaše vystoupení vyvolalo dvě faktické poznámky, první bude faktická poznámka pana ministra Kupky. Prosím.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka Dovolím si jenom některé věci uvést na pravou míru. Už dneska platí, že se můžete na svoje bodové konto podívat pomocí Portálu dopravy či jakoukoliv jinou cestou elektronického kontaktu se státem zdarma, v podstatě online. Stejně tak v budoucnu to bude možné, budete mít možnost dokonce si požádat o to, aby v okamžiku, kdy dochází ke změně stavu bodového konta, vám přišlo avízo, a to třeba i formou SMS nebo formou e-mailu, a pokud tak učiníte přes Portál dopravy, to znamená elektronickou cestou, je to také zdarma. Jen v případě, což není úplně logické, že byste tuhle elektronickou službu, že byste o ni chtěli žádat formou předkládaného formuláře, tak tam je administrativní poplatek, ale nepředpokládáme, že by tak někdo činil v okamžiku, kdy chce informace v elektronické podobě, a žádal by o ně standardní písemnou cestou.

Co se týče zápisu mentora, tam je prvozápis zdarma. V případě, že by v průběhu roku požadoval doplnění některého z dalších mentorů, tak pak je zpoplatněno.

Ale co se týče opravdu těch kroků, které by měly zajistit, že se lidé dostanou snadno k informacím o tom, jak vypadá jejich bodové konto, na to chceme zaměřit pozornost. Chceme na to zaměřit pozornost dokonce už v letošním roce tak, aby bylo možné si v tomto směru opravdu co nejrychleji tu informaci získat a aby do budoucna s platností toho zákona přicházelo avízo v okamžiku, kdy si to příslušný řidič zaškrtne, aby to avízo změny přicházelo automaticky.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času. Budeme pokračovat o obecné rozpravě, do které je přihlášen pan poslanec Kučera. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Michal Kučera: Dobrý den, dámy a pánové, děkuji za slovo. Dámy a pánové, dovolte mi, abych se krátce vyjádřil k některým bodům této novely. Novelu jako takovou velmi vítám, myslím si, že Ministerstvo dopravy učinilo dobrý krok, že tuto novelu předložilo do projednávání v Poslanecké sněmovně, respektive že na ní pracovalo - chtěl bych kvitovat i odvahu, že v některých bodech postoupilo i dál, než je běžné, a já se dostanu k bodům, o kterých si myslím, že jsou správné.

Nicméně na začátek bych řekl, že nemusíme, nebo respektive neměli bychom si myslet, že jakékoliv zpřísnění nebo restrikce nebo omezení nám dramaticky navýší bezpečnost na silnicích. To musí jít skutečně ruku v ruce nejenom s kontrolou a se zpřísněním kontroly, ale samozřejmě a jednoznačně ruku v ruce musí jít se zajištěním plynulosti provozu. A právě plynulost provozu mi tady trochu v tomto textu chybí.

Samozřejmě není to úplně jednoduché vyřešit novelou zákona, je tam celá řada podzákonných norem a samozřejmě, a to zejména, je to přístup jednotlivých správců silnic v jednotlivých regionech. Zejména bych tady upozornil na dopravní značky, respektive zaplevelení dopravními značkami celé České republiky. To je faktor, který výrazně omezuje plynulost silniční dopravy, silničního provozu. A můžeme to srovnat, tady se často používá srovnání s jinými zeměmi, tak prosím, srovnejme to, kolik je dopravních značek na výjezdech z měst u nás a kolik je jich v sousedních státech. Samozřejmě trošku té motivaci rozumím, protože raději někde dám omezující značku než třeba nedejbože, že by se tam někdy něco stalo a ta značka tam nebyla. Nicméně na to se dá udělat celkem takový jednoduchý test. Já vždycky všem doporučuju, a zejména těm, kteří volají ještě po dalším, výraznějším omezení a přísnějších kontrolách, aby si sedli do auta v Aši a projeli si přesně podle dopravních značek a podle předpisů, aby si projeli celou Českou republiku, dojeli do Ostravy a cestou aby si sami sobě přidělovali body v okamžiku, kdy překročí některý z dopravních předpisů. Pokud tu cestu absolvují, aniž by si sami sobě přidělili jediný bod, a pokud si budou poctivě ty body přidělovat, skutečně jejich jízdu velice ocením. Nicméně pokud chcete jet plynule, tak vám, a tady si to troufnu říct, garantuju, že čas od času k nějakému překročení pravidel prostě dojde. Je to zejména tedy na výjezdech z měst a samozřejmě na úsecích, a to bych tady zmínil, například dopravních staveb, kde jsou přenosné značky. Přenosné značky - to je další velký nešvar. Jsou dlouhodobě umístěny, jsou omezující i v době, kdy tam třeba žádná aktivita neprobíhá. Je tam omezení na 30 kilometrů, často se, a to ti z vás, kteří více jezdí, často se stane to, že na druhé straně není ta třicítka vůbec ukončená, to znamená, že teoreticky byste těch 30 kilometrů měli jet na nejbližší křižovatku, která by tu třicítku zrušila. Myslím si, že nikdo by takto nepostupoval, a sám sobě by tedy měl přidělit myslím pěknou řádku bodů. To znamená plynulost silniční dopravy, volám tady po ní a myslím si, že musí jít ruku v ruce s omezením a restrikcemi, které jsou tady správně samozřejmě nařízeny.

Krátce se ještě vyjádřím k jednomu bodu, a to je navýšení rychlosti na 150 kilometrů. To se tady objevuje už poněkolikáté, minimálně ve volebním období 2013 až 2017 už to bylo navrženo tady kolegou, dnes předsedou hospodářského výboru, i za naší podpory. Myslím si, že to je správný krok na modernizovaných úsecích dálnic využít navýšení na 150 kilometrů. Ale tady bych znovu řekl, je potřeba přistoupit k tomu, aby právě zejména tyto úseky měly dynamické, nebo chcete-li liniové řízení dopravy. Je to věc, která je naprosto zásadní. To znamená pro ty z vás, kteří si pod tím nedokážou nic představit, tak jsou to světelné značky, které nad dálnicí ukazují, jakou rychlostí můžete jet, případně rychlost omezují, případně svádí do jednoho pruhu. Jsou samozřejmě hojně využívané u našich sousedů, zejména třeba v Rakousku, tam to je snad po všech úsecích dálnic. A já tady jednoznačně volám po tom, aby i u nás bylo toto zavedeno ve větší míře tak, aby například na úsecích, kde bude povoleno 150kilometrovou rychlostí, v případě, že dojde ke zhoršení počasí, bude pršet, bude mlha, aby ta rychlost mohla být omezena i na nižší rychlost, než je třeba 130, 100 kilometrů, nebo třeba na 80 kilometrů. Bylo by to řízeno právě tím dynamickým nebo liniovým řízením dopravy.

Tady samozřejmě, a tím bych už pomalu končil, upozornil na to, že celá řada nehod se svádí na paragraf, který říká něco o nepřizpůsobení jízdy stavu a povaze vozovky. Na to se svádí celá řada nebo tímto se uzavírá celá řada nehod. Ne už tak se dbá na to, v jakém stavu ta vozovka je a v jakém stavu vozovka umožňuje vůbec plynulou jízdu.

To znamená, na závěr bych chtěl ještě jednou poděkovat ministru dopravy, že s takto poměrně odvážnou novelou přišel do Sněmovny. Věřím, že si zaslouží podporu, že v hospodářském výboru tu podporu taky vyjádříme a že výsledkem bude moderní novela silničního zákona s tím, že souběžně se bude pracovat na zajištění plynulosti dopravního provozu v České republice. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. S faktickou poznámkou se nyní hlásí pan poslanec Vomáčka. Pane poslanče, prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Vít Vomáčka: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, chci jenom v rychlosti zareagovat na to, co tady říkal můj ctěný předřečník Michal Kučera. Problém se značkami je trošku jiný. Podívejte se, prosím pěkně, třeba na parkoviště u velkých obchodních center, kdy řidiči mnohdy bourají a volají po tom, že tam nejsou značky, a přitom stačí - my všichni řídíme auta - obyčejné pravidlo pravé ruky. Ale to bohužel tady u našich řidičů mnohdy není. Každý si to zlehčuje, všude chtějí být vedeni, navigace. A stejně tak je to třeba s naučením se zipování nebo jízdou po kruhových objezdech. Mnohdy je ten tlak, aby ty značky tam byly, vyvolaný právě řidiči. A dávám za pravdu panu předsedovi zemědělského výboru Michalovi Kučerovi, že to zaplevelení našich silnic je obrovské. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času. Nyní je přihlášena do obecné rozpravy paní poslankyně Ožanová.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, k tomuto zákonu bych se vyjádřila velmi stručně, protože předpokládám, že podrobnější diskuse bude jak na hospodářském výboru, tak na podvýboru pro dopravu.

Jenom bych připomněla trošku genezi. Již v minulém volebním období zde byla předložena novela zákona č. 361/2000 Sb., avšak nestihla se projednat, protože byly důležitější věci, přece jenom covid a podobně, takže na to nedošlo. Pan ministr nechal samozřejmě novelu přepracovat podle trošku jiného zadání, nicméně hodně změn je tam podobných, jako již byly.

Chtěla jsem původně reagovat technickou poznámkou na pana ministra na jednu nepřesnost, a to prosím vás, že v průběhu let nedošlo ke změně bodového systému - došlo. Pokud si vzpomínáte, když začal bodový systém, najednou všichni řidiči začali svítit, protože byl za to jeden bod. Jeden bod byl kdysi i za porušení zákazové značky, kromě zákazu zastavení a stání. Tyto přestupky již nejsou bodované a v průběhu let došlo ke změně bodového hodnocení, kdy už jednobodové přestupky tam nejsou. To jenom tak na upřesnění. Byly to drobné změny, nicméně nějaké změny tam byly. A já si myslím, že to povinné svícení si pamatují snad úplně všichni.

Chtěla bych říct, že pan předseda podvýboru pro dopravu, nyní i zpravodaj tisku svolal na čtvrtek podvýbor, kde je jedno zajímavé téma, a to jsou elektrické koloběžky. A já se domnívám, že by bylo velmi dobré, kdyby tam došlo ke vzájemné spolupráci a případně se připravily i nějaké pozměňovací návrhy, protože zde je okamžik, kdy můžeme konečně něco udělat s tímto negativním fenoménem našich měst, převážně měst, protože přece jenom domnívám se, že bezohledná jízda řidičů, kteří nemusí používat k jízdě - na jízdním kole, byť je elektrické, musí s prominutím aspoň šlápnout do těch pedálů, ale na elektrické koloběžce vlastně jenom jedou. A tu se jedná o to: mám mít, nemá mít řidičák? Možná by bylo dobré přesněji specifikovat, kdy řidičák má na tu koloběžku být, kdy nikoliv. Akorát zákon říká, že koloběžka je pro účely zákona brána jako jízdní kolo, tak nevím, jak to vyřešit.

Nicméně domnívám se, že na tom by mohla být shoda napříč politickým spektrem, takže očekávám, když pan zpravodaj zahájil toto tažení, že z toho bude i výsledek, a já předem děkuji za odvedenou práci a samozřejmě ministerstvu, které se k tomu pravděpodobně přidá, protože již v minulém období tady tehdy opoziční, nyní koaliční kolegové požadovali řešení tohoto problému. A já se domnívám, že nikomu se úplně do toho nechtělo, protože je to složité, je složité to napsat. Nicméně využijme toho, že je tady velká vládní novela a zkusme se podívat na problematiku elektrických koloběžek a já předem děkuji jak navrhovateli zákona, tak zpravodaji, že tak jistě učiní, a těším se na plodnou diskusi na hospodářském výboru i na podvýboru pro dopravu.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní je přihlášen pan poslanec Adamec. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ivan Adamec: Vážená paní předsedající, vážený pane ministře, kolegyně a kolegové, já už jsem pamětník novel zákona o provozu na pozemních komunikacích a vzpomínám si, když jsem osobně dělal první řidičský průkaz, tak tehdy do řidičského průkazu nám vkládali kupon. Byly některé přestupky, když se procvakl ten kupon, tak jsme si museli opatřit nový, museli jste dělat další zkoušky. To pak zmizelo a vlastně první bodový systém, který tady byl schválen, já jsem v té době byl senátorem, tak si na to také pamatuji. Pamatuji si na ty některé jásavé příspěvky, jak nám to zlepší bezpečnost dopravy na silnicích, a když ti samí lidé za půl roku se vybodovali, rychle měnili názor.

Musím říct, že se na to dívám pohledem letitého řidiče a pohledem liberálního přístupu k předpisům, jak jsou nastaveny. Strašně vítám řidičák na zkoušku, já si myslím, že to je naprosto v pořádku u těch mladistvých. Nakonec všechny statistiky ukazují, že je to dobře. Vzhledem k tomu, jak se systém dopravy nebo jak se hustota dopravy za ty roky změnila, prostě je potřeba takováto opatření dělat.

Vítám také řidičák od 17 let za dohledu mentora. Tady bych možná měl jednu připomínku, o které se budeme bavit určitě na projednání v hospodářském výboru, zda ty body, když ten mentor má mít čistý bodový rejstřík, jak se říká, jestli je to úplně to pravé ořechové, protože dneska vám seberou body i za zvýšenou rychlost, kde se vám to může stát velmi lehce vzhledem k domu, že dneska dopravní policie, a nechci ji tady nějakým způsobem snižovat, dopravní policie většinou tuto činnost umí velmi dobře a ostatní přestupky jsou bohužel velmi náhodné, a případně pak ty body ztrácíte při dopravních nehodách, kde to je jasné, prostě to zavinění a podobně, tam o to přijdete. A na druhé straně můžete jezdit se zvýšenou rychlostí přes stacionární radary a do bodového systému se vám to nedostane. A vlastně jaký je rozdíl, jak rychle na stacionárním radaru, anebo když vás policie prostě chytne na radaru v maskovaném autě a výjimečně zcela v označeném autě. Tak já si myslím, že tady o tom bychom se měli bavit, zda toto je úplně namístě, jestli by nemělo být tady nějaké zlehčení, třeba z hlediska toho přestupku mírného překročení rychlosti.

Musím říct, že co se týká bodových systémů, tak se na to už zas tak pozitivně nedívám. Říkám to zcela otevřeně, jak to vidím. Já si myslím, že bodový systém postihuje hlavně ty řekl bych normální řidiče, ty, kteří se chtějí chovat slušně a občas jim to ujede. Protože když se podíváte na to, co se dneska občas na silnicích děje, zjistíte, že tady je skupina řidičů, kterým žádný bodový systém nestačí, jakýkoliv trest jim je úplně jedno, prostě ti piráti silnic na to nereagují a je jim to úplně jedno, jestli tady zpřísňujeme předpisy nebo je upravujeme tak, aby bezpečnost na silnicích byla co nejlepší.

Já to chápu, je potřeba - prostě aut je moc, doprava zhoustla, máme nějakou silniční síť, je potřeba s tím pracovat. Na druhé straně mi tady strašně chybí řekl bych taková ta edukativní činnost Policie České republiky. Já nevidím dopravního policistu, jak je rok dlouhý na silnici. Značená auta občas vidíme - no, myslím si o tom své - velmi málo. Co občas nevidíme a velmi se nás to dotkne, to jsou ta maskovaná auta. To už jste asi zažili všichni a myslím si, nebudeme si zastírat, že každý měl kontakt s těmito podivnými policisty v podivných vozech. Normální policisté mají na automobilu napsáno Pomáhat a chránit, tihle tam nemají nic. Možná by bylo tam lepší napsat Přepadat a loupit, protože já tu činnost opravdu nevidím dobře v této oblasti. Já si myslím, že vždycky to fungovalo tak, že když policista byl na silnici vidět, všichni jsme najednou zkrotli, ubrali jsme na rychlosti, začali jsme se chovat úplně jinak, a pokud jsme něco provedli, většině z nás byl nepříjemný pohovor s policistou možná daleko víc než pokuta, která pak většinou následovala. Takže to je takový můj názor. Samozřejmě já to chápu, myslím si, že o tom bude diskuse, u nás na výboru určitě, o těch bodech, protože ten systém musí být udělán tak, aby byl funkční a aby nebyl pro řidiče likvidační, to je potřeba si říct úplně na rovinu. Jinak to ztrácí na významu, protože pak bude řada řidičů, kterým to bude úplně jedno.

Některé věci, které tady zazněly: rychlost na dálnicích. Já se přiznám, že jsem asi jediný předkladatel návrhu na zvýšení rychlosti na dálnici, kterému to ve Sněmovně prošlo, bohužel jenom ve Sněmovně, pak v Senátu už ne, protože tam se řešily stromy u jedniček, tak se nám to vrátilo, pak už zafungovaly ty správné stranické sekretariáty a stopadesátka zmizela v propadlišti dějin.

Ale pojďme si říct, jak vlastně to s tou rychlostí je. Jinak mimochodem nejméně přestupků se děje na dálnici, ty dálnice jsou vlastně jednosměrky. Německo má tradičně neomezenou rychlost na dálnicích a nenechá si to vzít podle mě, i když také občas tam slyšíme takové tendence, že to takhle být nemá nebo že oni omezují dopravními značkami tu rychlost hlavně v oblasti velkých křižovatek u těch měst, což je pochopitelné, ale pořád si tu výsadu nedají vzít. I v České republice byla kdysi neomezená rychlost, a víte, proč se omezila? Je to velmi jednoduché, ono to tehdy nebylo z bezpečnostních důvodů, tehdy to bylo z energetických důvodů. Tehdy přišla ropná krize v sedmdesátých letech a tehdy prostě soudruzi rozhodli, že je potřeba jezdit pomaleji, protože bude menší spotřeba těch našich škodovek a žigulíků, a že tedy ušetříme spoustu nedostatkové ropy. Dneska to zase slyšíme, že když budeme jezdit rychle, že bude větší spotřeba. Já vím, že záchranáři lítají rychle, jak chtějí, a vrtulník 100 litrů na 100 kilometrů v hodině, žádná míra. Dobře, dneska zase slyšíme slova o tom, že je energetická krize a že bychom neměli jezdit rychle. Když se podíváte na realitu, když se zdražila nafta a benzin, skutečně řada řidičů začala jezdit výrazně pomaleji na dálnicích. A to je pryč. To je pryč, protože cena zase klesla, je to jinde, jezdí se, já si myslím, že to je také na diskusi. Domnívám se, že bychom neměli strkat hlavu do písku. Prostě ta realita taková je dneska, proč ta auta mají ty rychlosti? Proč můžeme jet rychleji nebo nemůžeme jet rychleji? Proč se to konstruuje na takovou rychlost? Já si myslím, že to je otázka k zamyšlení a že máme nové silnice, kde je prostě 130 málo, a pak máme také silnice a dálnice, kde 130 je hodně, tak je potřeba si říct, že je to potřeba nějakým způsobem korigovat, regulovat, upravit a podobně.

Když se podívám na dálnice, tak se přiznám, že kromě nehod jsem nezaregistroval nikdy policisty řešit nějaký dopravní přestupek, a co nás dneska nejvíc trápí, tak je předjíždění kamionů na dálnicích, bezohledné předjíždění kamionů. Neviděl jsem potrestaného řidiče kamionu, který předjížděl tak, jak neměl. Nikdy! Když jsem se ptal dopravních policistů, řekli mi, že ho nemají kde zastavit, že to je obtížné a že tohleto neřeší. Tak si myslím, že to je také krok, kdy byste se měli zamyslet, jestli dopravní policie by se neměla zaměřit i na jiné činnosti než jenom na měření rychlosti.

Další problém. říkáme, že chceme být jako na Západě, a teď tady řeknu něco kontroverzního. Na Západě je povolen zbytkový podíl alkoholu v krvi, a přitom když se podíváte na statistiky, vůbec není pravda, že se bourá víc, že je víc mrtvých na silnicích a podobně. Je to jenom o našem přesvědčení o tom, že prostě jsme národ, který by se s tím neuměl popasovat. A já zase říkám, zase je to pro ty slušné, protože ti neslušní stejně pít budou, i když to je zakázáno, a ukazuje se, tedy statistiky říkají, že máme víc nehod pod vlivem alkoholu než země, které mají nějaký limit, nemají limit nulu, ale mají nějaké číslo nad nulou. Je to také na zamyšlení. Chápu, že asi tady na to nenajdeme většinu, že to v tomhle návrhu zákona nevyřešíme, ale já na to upozorňuju - pokud chceme patřit na Západ, tak i tuto otázku bychom měli postupně řešit.

Kolegyně Ožanová tady mluvila o těch koloběžkách, tak tady vám řeknu jednu takovou perličku. Když přijdete o řidičák nebo někdo, jak se dostanete do města, do svého zaměstnání? No, na elektrické koloběžce, tam žádné papíry prostě nepotřebujete. A já velmi vítám, že by se měl řešit tento problém, protože není možné, přijít o řidičský průkaz, dostat zákaz řízení, a pak si vesele na elektrokoloběžce jezdit bez omezení. Prostě tak to nejde.

Takže abych to shrnul, strašně vítám návrh tohoto zákona, děkuju za to ministerstvu, že ho sem přineslo, ale pojďme diskutovat o problémech na výborech. Já si myslím, že na hospodářském to určitě tak bude. A věřme tomu, že se nám podaří najít nějaký kompromis mezi řekl bych krajními polohami tvrdé represe a liberálního přístupu nebo liberálnějšího přístupu tak, aby se nám na silnicích jezdilo bezpečně a abychom měli všichni pocit, že jsme pro to udělali maximum. Dámy a pánové, děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců ODS.)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní s faktickou poznámkou vystoupí paní poslankyně Ožanová, s faktickou poznámkou i pan poslanec Kubíček. Poté do rozpravy je přihlášen pan poslanec Exner. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážená paní předsedající. Budu reagovat na předsedu hospodářského výboru. On tam měl, že se mu nelíbí úplně bodový systém. Za mě - možná on už to ví, já sama vím, že je to politicky neprůchodné - ale já jsem třeba zastáncem úplného zrušení bodového systému. Je to administrativně náročné, co si budeme povídat, pokud chcete snižovat počty úředníků a náklady na výkon státní správy, tak ani netušíte, co tato agenda znamená, plus řešení, co se týče bodového hodnocení, námitky proti bodům a podobné věci. Opravdu tato agenda zatěžuje i Nejvyšší správní soud. Takže já jsem pro, klidně zvyšme sankce, zákazy činnosti. Když pojedete na Slovensko, do Rakouska, do Německa, překročíte rychlost? Ne. A proč? Kvůli výši sankcí.

Takže já souhlasím s panem předsedou Adamcem. Ano, ovšem taky jsem pragmatik, takže vím, že mi to neprojde, nicméně se mi jeho názor líbí a sdílím jej. Jenom poprosím pana předsedu, aby na hospodářském výboru na projednávání tohoto bodu vyčlenil hodně času. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní s faktickou vystoupí pan poslanec Kubíček. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuju za slovo, paní předsedající. No, když už tady otvíráme novelu o provozu na pozemních komunikacích, já bych si dovolil na něco upozornit. Mluvilo se tady o mladých řidičích, kteří působí nehody, a kdybyste se podívali statisticky, stává se to především z těch důvodů, že ten mladý člověk, který jezdí v autoškole s vozidlem o výkonu cca 100 koní maximálně, potom je schopný koupit auto, které má výkon 250 koní, a je to první vozidlo, s kterým začíná jezdit. Zamyslel bych se nad tím velmi, protože toto se kdysi dávno zhodnocovalo u řidičského průkazu motocyklů. Máme H1, H2 a rozlišuje se věkem a výkonem motocyklu. A když už to tedy máme otevřené, bylo by velmi zajímavé se podívat na výkony těchto automobilů.

A teď b). Já jsem bývalý pilot, a než jsem se stal pilotem protivzdušné obrany státu, tak jsem se cvičil čtyři roky. Šel jsem od nějaké třídy třetí, druhé, první, kdy jsem lítal v noci, za mlhy, dělal jsem akrobacii ve dvojici, ve skupinách a tak dále. Ale k tomu jsem se propracovával náletem a výcvikem. A ono je úplně jedno, jestli budete mít řidičský průkaz tři roky a každý rok najedete 200 kilometrů, nebo jestli budete mít řidičský průkaz rok a najedete 30 000 kilometrů. Je to obrovský rozdíl a v tomhle případě - já vím, že to je velmi složité, pane ministře, jenom se na vás obracím, zda by nějakou statistiku nájezdu kilometrů nebylo dobré zavést aspoň pro ty mladé řidiče, protože bez praxe, bez najetých kilometrů fakticky není možné ocenit, jak dobře pracuje nebo umí jezdit. Protože někdo bude šikovný, a kdyby šel i na přezkoušení do autoškoly, tak vám cvičnou jízdu po městě odjede. Ale otázka je, jak dlouho udrží pozornost, jak dlouho mu to bude fungovat a tak dále. Je to hodně námětů, nebude to lehký zákon. (Předsedající: Čas.) Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče, za dodržení času. S faktickou vystoupí pan poslanec Kasal. Prosím ještě pana poslance Exnera o strpení. Prosím.

 

Poslanec David Kasal: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Paradoxně jako pediatr vám chci jenom říct jednu věc a souvisí to s mými předřečníky. Souhlasím taky s návrhy i pro sedmnáctileté řidiče a řidičák na zkoušku. Chci upozornit na jednu věc. V současné době, když dávám potvrzení, že mohou skládat zkoušky, v současné době řidičák stojí 20, 25 tisíc. A řekněme si, že tam může potom nastat ten problém - je to trh, to jasný, to já nechci řešit, ale že ti řidiči - já jsem dřív dělal taky autoškolu v 17, v 18 jsem začal jezdit - takže řada těch lidí na to nebude mít ty peníze a posune se to třeba do těch 20, 23. Takže i to, co tady bylo řečeno, s těmi vyššími obsahy těch aut, tak přemýšlet i o tomhletom, že ta regulace vlastně může vzniknout tímto způsobem - trhem.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Další faktická, pan poslanec Kukla. Prosím, máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Martin Kukla: Děkuji za slovo. Jsem se tady dotazoval pana ministra a nebylo mi úplně odpovězeno, jestli on je zastáncem zvýšení rychlosti na našich dálnicích, protože většina našich dálnic je konstruována na rychlost 120 kilometrů v hodině. Ono samozřejmě asi většina z nás po těch dálnicích jezdí, snaží se asi většina dodržovat 130, někdy se to malinko rozjede třeba na 140, takže já bych byl taky opatrný v tvrdých sankcích při malém překročení rychlosti. Ale rozhodně nejsem zastáncem, aby docházelo k navýšení rychlosti na 150 a podobně. Tady bylo zmíněno, že když se podíváme do západní Evropy, tak se přibližujeme k jejich pravidlům, ale je třeba si říct, že například v Německu rychlost se tam na mnoha dálnicích omezuje na 120. Dřív se tam jezdilo neomezeně, ale už jsou mnohé úseky, které mají omezenou rychlost. Když se podíváme na trendy, tak se rychlost omezuje i z důvodu spotřeby a ekologie, protože samozřejmě každý z nás ví, když na dálnici jede na maximum, které mu umožňuje zákon, tak má daleko vyšší spotřebu, než když jede takovým tím volnějším tempem. Takže já bych byl velice opatrný s tím, navyšovat rychlost na našich dálnicích, protože jedeme-li po dálnicích 130, vidíme, jak tam jedou auta kolem nás a předjíždějí nás, jak tam každý jede 150, a když to navýšíme na 150, tak tam pak každý bude jezdit 170. A ono rozdíl mezi auty, která tam jedou v tuto chvíli maximálně 80, a pak tam někdo pojede 150 (Předsedající: Čas.), a bude to povolená rychlost, tak tam bude docházet ke střetům. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče, za dodržení času. Pan ministr s faktickou poznámkou? Ano. Prosím, vaše dvě minuty, pane ministře.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka Jenom velmi stručná odpověď. Návrh zákona nepřináší plošné zvýšení rychlosti na 150 kilometrů na dálnicích. Například v Polsku je zvýšená rychlost na dálnicích na 140 kilometrů. My počítáme ale s možností v místech, kde to bezpečný provoz umožní na dálnicích a kde i konstrukce těch dálnic to bude umožňovat, navýšení lokálně na 150 kilometrů za předpokladu moderního telematického řízení a proměnných dopravních značek. Tady se inspirujeme funkčním modelem. Vy jste zmínil například Německo, Rakousko, kde opravdu dochází k tomu, že se rychlost vozidel chytře upravuje v návaznosti na klimatické podmínky, na hustotu provozu, tak o tom uvažujeme i ve vybraných úsecích českých dálnic, tam, kde bude bezpečno, aby zároveň v okamžiku, kdy je situace přehledná, kdy jsou dobré podmínky, aby tam bylo možné v tom vymezeném úseku jet 150kilometrovou rychlostí. Ale také v okamžiku, kdy se podmínky významně zhorší, třeba snížit rychlost i na 80 kilometrů v hodině. To moderní telematika umožňuje. Tady navazuji i na slova Michala Kučery, který to zmínil rovněž - máme zájem na tom, aby tak, jak je tomu jinde, moderní úseky dálnic byly vybavené postupně moderními proměnnými značkami a umožňovali jsme tak řídit provoz a rychlost provozu v návaznosti na to, jak hustá je doprava, a na to, jaké jsou aktuální podmínky.

Já využiji ještě těch 30 vteřin, abych odpověděl na několik drobných otázek, které zazněly. Co se týče bodového systému - ve všech státech, kde jej zavedli, se ukázal jako účinný, i v případě České republiky k tomu jsou přesvědčivá data, že je to účinné opatření. Co se týče drobného překročení do 10 kilometrů za hodinu, takový přestupek zůstává bez sankce a je tam rovněž nejnižší pásmo do 1 500 korun.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Lochman. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Děkuji, paní předsedající. Velmi krátce, vážení kolegové, já jsem chtěl původně reagovat na tu stopadesátku, ale pan ministr už většinu zmínil. Opravdu jde jenom o vybrané úseky a nastavení telematikou. Chtěl bych k tomu říct, že to vnímám jako téma, které jde napříč kluby a i nejenom politickými stranami. My sami v našem klubu o tom často diskutujeme, ale někdo je pro, někdo proti, je to velmi různé.

Co se týká toho řidičáku na zkoušku, kolega Kubíček o tom mluvil a tam zaznělo, že pokud toho najezdí vlastně čím více, tím lepší jsou řidiči. Já s tím souhlasím, tady bych skoro řekl, že trénink činí šampiony. Mimochodem, já sám jsem před 25 lety v zahraničí získal řidičák na zkušenou, je to 25 let, co jsem získal to oprávnění, a tenkrát jsem měl tu možnost, že s mým otcem jsme vlastně velmi často procházeli několika situacemi. A zde to vnímám jako největší plus. Nicméně jakákoliv evidence toho, kolik najezdí, by byla administrativně velmi složitá. My jsme to se o tom bavili, ale to prostě administrativně a byrokraticky by nedávalo smysl. Bylo by vůbec složité hledat ten způsob, jak to evidovat. Tak to možná jenom ty nejrychlejší reakce.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. To byla poslední faktická poznámka, nyní je do rozpravy přihlášen pan poslanec Exner. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Martin Exner: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, patřím k těm, kteří si nemyslí o stopadesátce, že to je úplně dobrý nápad. Jak tady říkal jeden z mých předřečníků, nebyli to jenom soudruzi, i na Západě se ty rychlosti omezovaly právě kvůli spotřebě. A vím, že to máme v programovém prohlášení vlády, ale od té doby se právě změnilo to, že zase válka a nutnost spořit palivo byla potřebnější. Takže i OECD, i Evropská unie navrhuje ty rychlosti buď zachovat na 130, nebo dokonce snižovat na 120 kilometrů za hodinu. A samozřejmě, když se bavíme o bezpečnosti, vyšší rychlostí určitě vyšší bezpečnost nebude. A i při té stopadesátce je vyšší hluk, jsou tam vyšší emise, a vím, o čem mluvím, protože nedaleko dálnice bydlím. A je potřeba si uvědomit, já jsem o tom mluvil s představiteli policie, že vlastně oni chtějí povolovat stopadesátku jenom tam, kde budou v každém směru tři pruhy, aby právě ten levý pruh, třetí, byl pro stopadesátku, takže těch úseků v České republice bude skutečně velice málo a je k velkému zamyšlení, jestli právě stopadesátkou v nějakých malých úsecích, a budou to malé desítky kilometrů, nevyprovokujeme ty řidiče k tomu, aby potom tou stopadesátkou se řítili i nadále. To je jedna připomínka, kterou mám.

Pak druhou připomínku, kterou mám k tomu zákonu, je to, že původně ty takzvané káčkové přestupky, ty bagatelní přestupky, měly rozsah nula až 2 000, tam jsme to snížili nula až 1 500, přestože ty pokuty se velmi dlouho neměnily a inflaci jsme měli velmi velkou. A domnívám se, že je tam špatně ta nula, protože myslím si, že i u těchto přestupků, třeba v zákazech vjezdu a podobných věcí, dochází k tomu u nás třeba na vesnicích, že ti policisté se se spoustou lidí znají, takže prostě ty pokuty tam jsou nula, a myslím si, že to není dobře. Myslím si, že by tam mělo být třeba 500 až 2 000. (Ministr Kupka a poslanec Adamec hlasitě vyrušují řečníka.)

Pak další věc, kterou...

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Já se omlouvám, pane poslanče, pánové, ještě chvilku vydržte. Děkuji za ztišení. Prosím.

 

Poslanec Martin Exner: Já jsem vám do toho také nevykřikoval.

Tak další věc, kterou je v § 125h, kde přestupky řeší provozovatel, což jsou tedy firemní auta zejména, kde není znám řidič, tak tam je napsáno, že pokuta bude ve výši poloviny dolní sazby za ten daný přestupek, což si myslím, že je taková motivace, aby tedy se nikdy nepřiznával ten řidič. A nerozumím, proč by řidič, který řídí vlastní auto a je přistižen, měl platit dvakrát tolik, než platí někdo za to, že byl přistižen ve firemním autě a ta firma ho zapře. To si myslím, že je vysloveně špatně.

A poslední poznámku bych prosil - ten alkohol opravdu neotvírejme. Já si myslím, že v těch ostatních zemích nám to závidí, a nechme to být tak, protože myslím si, že to by byly opravdu masakry. Takové ty sobotní, páteční tancovačky, jak ti mladí by tam jezdili, a domnívám se, že tu míru nemají. A vím, že i v jiných zemích o tom mluví, že by to třeba rádi udělali, že to je politicky citlivé, ale určitě to zase více bezpečnosti na silnice nepřináší. Prosím, alkohol nechme u těch vodáků, kde jsme ho povolili. Já jsem nebyl pro, ale do aut to je zase ještě úplně jiná liga. Takže prosím, nechme alkohol spát. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Pan poslanec Kubíček s faktickou poznámkou, prosím.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuju za slovo. Já si neodpustím být trošku ironický ke svému předřečníkovi, prostřednictvím paní předsedající: ty emisní normy nás už trápit nemusí, protože jsme si od roku 2035 zakázali výrobu spalovacích motorů, takže tato překážka již padla. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Přečtu omluvy: paní poslankyně Mračková Vildumetzová se omlouvá od 20 hodin z rodinných důvodů. Táži se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy? Není tomu tak, končím obecnou rozpravu.

Táži se na závěrečná slova pana ministra, pan zpravodaj? Není zájem.

Pokud je mi známo, nepadly žádné návrhy ani na vrácení, ani návrh na zamítnutí. Nyní tedy se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Přistoupili bychom tedy k hlasování. Zagonguji, prosím. Chcete navrhnout jako výbor garanční? Tak posléze, pane poslanče (K poslanci Langovi.), ano, děkuji. Ještě zagonguji.

 

A přistoupili bychom k hlasování o návrhu, že bychom přikázali k projednání tento návrh hospodářskému výboru jako garančnímu.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 49, přihlášeno 153 poslanců a poslankyň, pro 130, proti žádný. Návrh byl přijat.

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Ano, prosím, pane poslanec Lang.

 

Poslanec Hubert Lang: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vzhledem k tomu, že tam byla zmiňována dopravní služba, chtěl bych přikázat tento tisk také bezpečnostnímu výboru.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Není tomu tak, budeme tedy hlasovat o návrhu pana poslance Langa, abychom přikázali tento návrh bezpečnostnímu výboru.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 50, přihlášeno 153 poslankyň a poslanců, pro 60, proti 56. Návrh byl zamítnut.

 

Konstatuji tedy, že tento návrh nebyl přikázán dalšímu výboru.

Žádný návrh na zkrácení lhůty v obecné rozpravě nezazněl. Tím jsme se vypořádali se všemi hlasováními a já končím projednávání tohoto tisku.

Nyní bychom přistoupili k dalšímu bodu, co je

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:58.




Přihlásit/registrovat se do ISP