Úterý 4. dubna 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Bartošek)

11.
Vládní návrh zákona o financování obrany České republiky
a o změně zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech
a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla),
ve znění pozdějších předpisů, (zákon o financování obrany)
/sněmovní tisk 369/ - druhé čtení

Já vás, kolegyně a kolegové, požádám o ztišení, tentokrát speciálně v levé části sálu. Požádám vás o ztišení. Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministryně obrany Jana Černochová. Já vás prosím, paní ministryně, abyste se ujala slova.

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová Děkuju, pane místopředsedo. Ještě jednou hezký podvečer. Dovolte mi, abych v úvodu poděkovala všem kolegyním a kolegům za podporu předešlého bodu, který se týkal vyslání našich vojáků a vojenských policistů do zahraničí.

Nyní mi tedy dovolte předložit další tisk v rámci druhého čtení, a tím je návrh zákona o financování obrany České republiky a o změně zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů. Tímto ve spolupráci s Ministerstvem financí vám předkládáme návrh zákona o financování obrany i o změně rozpočtových pravidel. Jde o zcela novou - a musím to zmínit - velmi krátkou právní úpravu, která vychází jak z našeho programového prohlášení, tak i různých koaličních dohod předešlých vlád kolegů po mé levé ruce. Zabývá se i dalšími oblastmi, jako například tím, co vše může být zahrnuto do výdajů ve výši minimálně 2 % HDP na obranu. (Pro hluk v sále se otáčí k předsedajícímu.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Kolegyně a kolegové... Prosím, pokračujte.

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová Také stačilo, že jsem se otočila, moc vám děkuju.

Sněmovní tisk s číslem 369 máte k dispozici, takže telegraficky shrnu, co zákon zakotvuje: povinnost vlády navrhovat ve státním rozpočtu výdaje na obranu státu ve výši minimálně 2 % HDP, což je závazek, který jednak dává smysl pro budování naší vlastní obrany, a zároveň jsme v devadesátých letech při našem vstupu do Severoatlantické aliance tento závazek deklarovali, a bohužel už dvacet let tento závazek neplníme. Celostátní systém rozpočtování výdajů na obranu státu, to je ta druhá důležitá věc, což umožní systematicky započítávat obranné výdaje jiných kapitol do výdajů na obranu ve výši minimálně 2 % HDP.

Další důležitý moment z tohoto zákona je, že tady se jasně budou pojmenovávat strategické projekty armády. Vláda bude dostávat ke schvalování klíčové víceleté armádní projekty s jejich celkovou předpokládanou hodnotou financování a armáda by na ně z tohoto celkového objemu čerpala v jednotlivých letech peníze až podle smlouvy, protože dříve přesné určení financování pro každý rok bohužel určit nelze.

Tento prvek vytvoří potřebnou stabilitu pro plánování, ale i vyjednávání a jistotu pro realizaci té akvizice. Samozřejmě že kromě vlády tuto informaci o strategických projektech k debatě budou dostávat oba výbory, jak výbor Poslanecké sněmovny, tak výbor Senátu. Změna rozpočtových pravidel pak obsahuje úpravu několika dalších věcí, které Ministerstvo financí vyhodnotilo jako potřebné.

Vážení kolegové, kolegyně, jisté vybírání mírové dividendy bohužel pro nás všechny skončilo a po loňském únoru je nám asi jasné, že je zapotřebí naší modernizaci podpořit, a konečně tedy naši armádu dovybavit tím, čím si zaslouží. Toto je jeden z nástrojů, jak toho můžeme dosáhnout a... (Odkašlává si.) Promiňte. A já vás tedy prosím o podporu předloženého návrhu.

Zároveň chci poděkovat členům výboru pro obranu za konstruktivní debatu na toto téma. Asi se všichni shodujeme, že bezpečnost zadarmo není, že výdaje na obranu ve výši 2 % HDP jsou už dneska vlastně takovým minimem v zemích kolem nás. Dneska vstoupilo do Severoatlantické aliance jako 31. země Finsko. Myslím si, že u nich problém s tím závazkem určitě nebude. Tady bych chtěla jenom říct, že jsme si zase trošičku pohoršili, že jsme šestou zemí od konce z hlediska plnění těch závazků. Předběhlo nás Turecko, které skočilo před nás, byť třeba rozpočet roku 2023 patří mezi jedny z nejvyšších finančních prostředků, které v historii do obrany investujeme, ale je to pořád málo.

Sněmovní tisk byl projednán 14. března 2023 výborem pro obranu, 15. března 2023 rozpočtovým výborem. Oba zmíněné výbory doporučily Poslanecké sněmovně, aby tento zákon schválila. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, paní ministryně. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 369/1 a 2 a já prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro obranu pan poslanec Josef Flek, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Josef Flek: Děkuji, pane místopředsedo. Jak již zmínila paní ministryně, na výboru pro obranu došlo k souhlasu. Přečtu usnesení sněmovního tisku 369/1 z 24. schůze ze dne 14. března 2023 k vládnímu návrhu zákona o financování obrany České republiky a o změně zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, rozpočtová pravidla, ve znění pozdějších předpisů, zákon o financování obrany, sněmovní tisk číslo 369:

"Výbor pro obranu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po úvodním vystoupení ministryně obrany Mgr. Jany Černochové, náčelníka Generálního štábu Armády České republiky generálmajora Ing. Karla Řehky, zpravodajské zprávě poslance Mgr. Josefa Fleka a po rozpravě

I. Doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vládní návrh zákona o financování obrany České republiky a o změně zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, rozpočtová pravidla, ve znění pozdějších předpisů, zákon o financování obrany, sněmovní tisk číslo 369, schválila;

II. pověřuje zpravodaje výboru, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky;

III. ukládá předsedovi výboru, aby předložil usnesení předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky."

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji a nyní prosím zpravodaje rozpočtového výboru, pana poslance Michaela Kohajdu, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Michael Kohajda: Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená paní ministryně, pane ministře, pane předsedající, já jen navážu na své kolegy. Rozpočtový výbor projednal tento dokument, tento návrh, a usnesl se na 189. svém usnesení z 25. schůze ze dne 15. března 2023, kdy k tomuto návrhu zákona po úvodním slově prvního náměstka ministryně obrany pana Šulce, zpravodajské zprávě poslance Michaela Kohajdy a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny přijal tato dvě usnesení:

I. doporučuje Poslanecké sněmovně, aby s vládním návrhem zákona o financování obrany České republiky a o změně zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 369, vyslovila souhlas;

II. zmocňuje zpravodaje výboru, tedy mne, aby s tímto usnesením seznámil schůzi Poslanecké sněmovny.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane zpravodaji.

Otevírám obecnou rozpravu - zde eviduji dvě faktické poznámky, ale vzhledem k tomu, že ještě nikdo nevystoupil, tak odmažu, je to pan poslanec Milan Feranec a pan poslanec Jaroslav Foldyna. Případně se s faktickou poznámkou přihlaste v průběhu rozpravy. Nyní vystoupí v obecné rozpravě pan poslanec Radovan Vích a po něm vystoupí pan poslanec Pavel Růžička. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radovan Vích: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená paní ministryně, dovolte mi, abych se v krátkosti vyjádřil ve druhém čtení k zákonu o financování obrany. Nebudu tady číst to, co jsem tady již četl při prvním čtení, i to, co jsme projednávali ve výborech, takže velice stručně. Zákon je podle mého názoru zbytečný, nehledě na skutečnost, že ho mají pouze další dva státy, to znamená Polsko a Lotyšsko, a chtěl bych říct, že nejsme černí pasažéři, byť to tak vypadá. V rámci NATO dává na obranu 2 % HDP pouhých třináct států, tedy méně než polovina členských států NATO.

Nárůst rozpočtu na obranu ve výši 2 % HDP je s ohledem na stav veřejných financí podle mého názoru těžko obhajitelný. Státní rozpočet skončil v březnu ve schodku 166 miliard korun, což je vůbec nejhorší výsledek v historii České republiky. Je zde inflace 16 %, odmítla se valorizace důchodů a jsou tady neskutečně drahé potraviny a energie. Ale chtěl bych říct, že i my chceme moderní armádu, jsme si i vědomi konfliktu na Ukrajině, ale armáda má podle našeho názoru dostávat tolik financí, aby byla schopna smysluplně a účelně pojmout v souladu s dopředu připravenými a schválenými strategickými, významnými projekty, a nikoli taxativně. Mělo by to být v souladu s reálnou koncepcí výstavby Armády České republiky, kterou je potřeba podle mého názoru revidovat s ohledem na úkoly postavené před armádu v souvislosti s aktuální bezpečnostní a obrannou strategií. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by mohly být akvizice v plánovaném objemu 150 miliard korun na příští rok plně realizovány. Strategické projekty, jako je třeba pásové bojové vozidlo pěchoty, zatím schváleny nejsou, byť vše nasvědčuje tomu, že by schváleny být mohly, a nejsou tak splněny předpoklady pro čerpání armádního rozpočtu v takovéto výši a já odmítám dávat Ministerstvu obrany tento bianko šek.

Proto dávám návrh na zamítnutí tohoto návrhu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Jako další je pan poslanec Pavel Růžička.

 

Poslanec Pavel Růžička: Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, kolegyně, kolegové. Naše hnutí ANO vždy podporovalo a podporuje snahu Ministerstva obrany přispět k dodržování aliančního závazku a dosáhnout stability v plánování a v efektivním řízení výdajů na obranu, které souvisí zejména s aktivizačním procesem a jejich účelným a efektivním využitím. Dovolte, abych se přihlásil a odůvodnil pozměňovací návrh, který je zapsán pod číslem 2475. Je to poslanecký návrh pana poslance Metnara, Bělici, Wenzla, Ratiborského a Janulíka, ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě.

Podle navrhovaného § 3 zákona o financování obrany navrhuje Ministerstvo obrany při zpracování návrhu zákona o státním rozpočtu výši výdajů na obranu státu a jejich použití. Pokud rozpočtový požadavek v oblasti financování obrany vznikne u jiného správce kapitoly státního rozpočtu, předkládá tento správce svůj požadavek Ministerstvu obrany ke schválení nejpozději do 36 měsíců před začátkem rozpočtového roku, ve kterém mají být požadované výdaje na obranu státu v návrhu zákona o státním rozpočtu zahrnuty. Jde-li o neodkladný požadavek, který nemohl být předvídán, lze požadavek předložit Ministerstvu obrany i později, nejpozději však do 12 měsíců před začátkem roku, ve kterém mají být požadované výdaje na obranu státu v návrhu zákona o státním rozpočtu zahrnuty. Ministerstvo obrany následně požadavek vznesený jiným správcem kapitoly státního rozpočtu posoudí, a dojde-li k závěru, že splňuje podmínky financování stanovené předmětným zákonem a současně v daném čase a podle stanovených priorit požadavek odpovídá cílům v oblasti zajišťování obrany státu, zahrne je do výdajů na obranu státu.

Zákon však neupravuje postup pro případ, že Ministerstvo obrany posoudí požadavek jiného správce kapitoly se závěrem, že shora popsané podmínky nesplňuje. Tím se Ministerstvu obrany svěřuje pravomoc autoritativně rozhodnout o požadavcích jiných správců kapitol, přestože jsou vůči sobě rozdílné. Logickým následkem neakceptuje požadavku ze strany Ministerstva obrany, kdy přitom bylo předložení věci k rozhodnutí vládě jakožto společnému nadřízenému orgánu a současně vrchnímu orgánu moci výkonné. Tím by se zabránilo tomu, aby Ministerstvo obrany samo rozhodovalo o vhodnosti, účelnosti a prioritě uplatněných rozpočtových požadavků, aniž by existovala možnost k zjednání nápravy věcně nesprávného posouzení.

Nelze zpochybnit, že je to Ministerstvo obrany, které zpravidla bude mít nejlepší a nejúplnější informace o naplnění zákonem stanovených kritérií ve vztahu k financování a k zajištění obrany státu. Nelze však ani vyloučit situaci, kdy to bude jiný rezort, který bude z hlediska své působnosti uplatňovat legitimní požadavky v této oblasti, například Ministerstvo vnitra či Ministerstvo dopravy. Z těchto důvodů se navrhuje, aby Ministerstvo obrany mělo povinnost předložit rozpočtový požadavek jiného správce kapitoly k rozhodnutí vládě, pokud mu samo nevyhoví.

Vládní návrh zákona o financování obrany a o změně zákona č. 218/2000, o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, se tedy mění takto: v části 1 § 3 se na konci odst. 3 doplňuje věta: "V opačném případě Ministerstvo obrany předloží požadavek podle odst. 2 k posouzení vládě, která o jeho zahrnutí do výdajů na obranu státu rozhodne." Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Požádám, abyste poté se přihlásil v podrobné rozpravě k tomuto návrhu, stejně tak jako k návrhu na zamítnutí, aby zazněl v podrobné rozpravě, byť bude hlasován až ve třetím čtení.

Ptám se, zda někdo další se ještě hlásíte do obecné rozpravy? Nikoho nevidím, v tom případě končím obecnou rozpravu.

Ptám se paní ministryně nebo pana zpravodaje na závěrečná slova - není tomu tak.

V tom případě zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být odůvodněny.

Nejprve tedy pan poslanec Vích, poté pan poslanec Růžička. Prosím.

 

Poslanec Radovan Vích: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já se hlásím k tomu svému návrhu, to znamená návrh na zamítnutí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Nyní pan poslanec Růžička. Prosím.

 

Poslanec Pavel Růžička: Já se přihlašuji k pozměňovacímu návrhu pod číslem 2475, který jsem před chviličkou odůvodnil.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Ptám se, zda někdo další se hlásíte do podrobné rozpravy? Nikoho nevidím, v tom případě končím podrobnou rozpravu.

A ptám se... (Hlásí se poslanec Smetana.)

Pane poslanče, chci se zeptat, zda to je možné považovat, že jsem přehlédl přihlášku do rozpravy? Nebo musí vystoupit pan ministr - nebo paní ministryně, aby otevřela rozpravu... Poprosím o chvíli strpení, abych zkoordinoval další postup. Mohu pokračovat pouze v případě, že vystoupí nějaký ministr a otevře tím rozpravu. Nikdo z ministrů se o slovo nehlásí. Já jsem nikde žádnou přihlášku do rozpravy neviděl.

Vzhledem k tomu, že žádný z ministrů se nehlásí, aby otevřel rozpravu, v tom případě budeme pokračovat.

Ptám se na závěrečná slova, zda chce paní ministryně, pan zpravodaj? Není tomu tak. Vzhledem k tomu, že žádné další návrhy nepadly, končím druhé čtení tohoto návrhu zákona. Prosím.

 

Poslanec Josef Cogan: Já si dovolím požádat o pauzu 10 minut.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Dobře, děkuji. Vyhlašuji přestávku v délce 10 minut na poradu klubu.

 

(Jednání přerušeno v 18.26 hodin.)

(V 18.31 místopředseda Bartošek oznámil, že na základě žádosti KDU-ČSL prodlužuje přestávku do 18.45 hodin. Jednání pokračovalo v 18.45 hodin.)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, budeme pokračovat bodem číslo

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:58.




Přihlásit/registrovat se do ISP