Úterý 4. dubna 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Skopeček)

10.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti obrany
/sněmovní tisk 368/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministryně obrany Jana Černochová, kterou prosím, aby se ujala slova. A prosím o klid v sále!

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová Děkuji, pane místopředsedo. Ještě jednou hezký večer. Budu velmi stručná. Myslím si, že ten zákon jsem poměrně podrobně představovala v prvním čtení, potom na výborech. Čeká nás ještě i třetí čtení a debata.

Takže o co se jedná? Je to návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti obrany. Je to vlastně ty změny, které se týkají - kdybych je shrnula velmi stručně, jsou to možnosti ozbrojených sil zasahovat proti dronům nad našimi základnami, zlepšení přepravních schopností, to je zavedení vojenského vlaku, umožnění výcviku ozbrojených sil v zařízeních státních podniků a příspěvkových organizací Ministerstva obrany, modernizace využívání údajů pro účely obrany státu plně dle principu "obíhat mají dokumenty, nikoliv občané", předurčení pro doplnění ozbrojených sil s povinností vykonat vojenský výcvik na základě rozhodnutí vlády. Zákon zavádí další možnost dobrovolného převzetí výkonu branné povinnosti - podotýkám a podtrhuji, dobrovolného převzetí. Dále se zvyšuje, jak pevně věřím, a pomůže to i v té náborové aktivitě, tak se zvyšuje atraktivita aktivní zálohy novými motivačními prvky a zlepšením podmínek: náborový a stabilizační příspěvek, zlepšení podmínek pro poskytování výstrojních náležitostí. A konečně zákon novelizuje i kompetenční zákon, kterým se zřizuje nový institut poradce pro národní bezpečnost, čímž se naplňuje programové prohlášení naší vlády.

Vážené kolegyně, kolegové, ráda bych zde ocenila spolupráci kolegů z výboru pro obranu, vládních kolegů, všech jejich rezortů, věcnou debatu i na výboru pro obranu, který tento zákon doporučil Poslanecké sněmovně schválit spolu s jeho pozměňovacím návrhem, který tedy by se měl stát tím pozměňovacím návrhem za výbor pro obranu, pak ve třetím čtení. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní ministryně. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro obranu jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 368/1. A já prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro obranu, pan poslanec Jan Hofmann, a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňující návrhy odůvodnil. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Hofmann: Dobrý den, dámy a pánové. Já jsem svou zpravodajskou zprávu přednesl již v prvním čtení, takže se vás dovolím pouze seznámit se stanoviskem garančního výboru, kterým je výbor pro obranu, k tisku 368. Výbor pro obranu projednal tento tisk na 24. schůzi dne 14. března 2023, kde po vystoupení paní ministryně obrany Jany Černochové a náčelníka Generálního štábu Karla Řehky přijal usnesení s číslem 109 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti obrany, a doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti obrany, schválila ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. Ty jsou relativně obsáhlé, tak si dovolím je nečíst. Můžete si je najít v písemných materiálech. Já vám děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane zpravodaji, a otevírám obecnou rozpravu, do které jsou přihlášeni následující poslanci: první vystoupí v obecné rozpravě pan poslanec Vích, připraví se pan poslanec Bělica a bude následovat pan poslanec Metnar. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radovan Vích: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já se budu snažit být poměrně velmi stručný, protože to podstatné jsem tady řekl již v prvním čtení a poměrně obsáhle jsem se k tomu vyjadřoval v rámci jednání výboru pro obranu.

Ta nejzásadnější navrhovaná změna je změna kompetenčního zákona, kdy se zřizuje na Úřadu vlády nově pracovní místo poradce pro národní bezpečnost, který má být navíc tajemníkem Bezpečnostní rady státu. Ta působnost je podle mého názoru mimořádně silná.

V dalších čtyřech zákonech se mimo jiné navrhuje nasazení vojáků mimo naše území, zajištění vojenské dopravy po železnici a letadly pro cizí státy, sbírání informací o občanech od ministerstev a z různých databází jimi vedených. Tímto dostává Ministerstvo obrany pravomoci, které má dnes Národní bezpečnostní úřad. Dobrovolné převzetí branné povinnosti, povolávání předurčených vojáků v záloze do 3 dnů. Upravuje se zde pojem operační nasazení, a to zejména kvůli nasazení mimo území České republiky, přestože to současné znění Ústavy České republiky neumožňuje. Navíc formulace z důvodu ohrožení bezpečnosti je podle mého názoru příliš vágní. A když jsem se ptal, kdo bude definovat, co jsou závažné situace ohrožující bezpečnost České republiky, tak na to mně při mém dotazu na branném výboru odpovězeno nebylo.

Vláda reaguje tímto návrhem na skutečnost, že bezpečnostní situace způsobuje, že dostatečná varovací doba již dnes není, princip takzvané odložené potřeby selhává a zavedení předběžných opatření se zatím nepodařilo.

Je potřeba říci jasně, že je zde legitimní požadavek na změnu způsobu doplňování Armády České republiky v míru. V koncepci výstavby Armády České republiky 2030 se hovoří o výběrové mobilizaci, ale zmiňuje se zde i rozpracování koncepce mobilizace ozbrojených sil České republiky včetně realizace mimořádných opatření, například odvodní řízení pro dosud neodvedené ročníky populace. Jenom pro vaši informaci, je to cirka 1,7 milionu osob a to tento návrh neobsahuje. Pokud vím, tak obsáhlou novelu ústavního zákona č. 110/1998 Sb. má v gesci ministr vnitra Vít Rakušan, takže bych očekával, že změny, o kterých jsem hovořil, by měly být součástí této novely, a nikoliv pouze v rámci tohoto návrhu.

Závěrem: takto navrhované změny jsou zcela zásadní. Neproběhly k této problematice ze strany vládní koalice žádné odborné semináře ani kulaté stoly s účastí odborníků, takže já už jsem v prvním čtení k tomuto sněmovnímu tisku vznesl námitku a i nyní ve druhém čtení dávám návrh na zamítnutí. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Další v obecné rozpravě vystoupí pan poslanec Bělica.

 

Poslanec Josef Bělica: Hezký podvečer, dámy a pánové. Vážený pane předsedající, paní ministryně, dovolte mi, abych se vyjádřil k tomuto tisku.

Dnes jsem nahrál do systému pozměňovací návrh poslanců Josefa Bělici, Pavla Růžičky, Michala Ratiborského, Lubomíra Wenzla, Miloslava Janulíka a Lubomíra Metnara. Pozměňovací návrh se týká za prvé v části 5 čl. čtyři (čl. VI?) bodě 4 se v § 25a odst. 1 částka 24 000 korun nahrazuje částkou 30 000 korun. Za druhé - v části 5 čl. VI bodě 5 se v § 26 odst. 1 částka 3 000 korun nahrazuje částkou 6 000 korun a částka 6 000 korun se nahrazuje částkou 9 000 korun.

Dovolím si tento pozměňovací návrh odůvodnit. V podrobné rozpravě se potom k němu přihlásím.

Cílem pozměňovacího návrhu je celkově posílit nábor občanů České republiky do aktivních záloh pomocí zvýšení motivačních finančních nástrojů pro vojáky v aktivní záloze, a to jednak zvýšením nově zaváděného náborového příspěvku pro vojáky v aktivní záloze z 24 000 korun na 30 000 korun a dále zvýšením odměny vojákovi v aktivní záloze v rámci služebního hodnocení při výsledku služebního hodnocení "velmi dobrý" z 3 000 na 6 000 korun a "výtečný" z 6 000 na 9 000 korun.

Je dlouhodobou aktivní politikou hnutí ANO posílení aktivních záloh a myslím si, že v současné bezpečnostní situaci je to jedna ze zásadních priorit České republiky. Jak ale vyplývá z důvodové zprávy k předloženému návrhu zákona, i přes dočasně zvýšený zájem o zařazení do aktivních záloh, daný zejména konfliktem na Ukrajině, lze spíše v budoucnu očekávat stagnaci v náboru do aktivních záloh. Aktivní zálohy přitom plní neodmyslitelnou roli při posílení schopností ozbrojených sil České republiky a je tak vhodné naopak co nejvíce usilovat o jejich rozvoj a posílení. Nepříznivý vývoj náboru do aktivních záloh by bylo možné zvrátit právě pomocí zvyšování finančně motivačních nástrojů pro vojáky v aktivní záloze.

S ohledem na skutečnost, že paralelně s tímto návrhem zákona je zároveň projednáván vládní návrh zákona o financování obrany České republiky a o změně zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, sněmovní tisk 369, který zavádí povinnost stanovit každoročně výdaje na financování obrany České republiky ve výši 2 % nominálního hrubého domácího produktu pro rozpočtový rok, lze část z těchto nově alokovaných prostředků na financování obrany České republiky použít právě na rozvoj aktivních záloh, respektive ještě významnější posílení finančně motivačních nástrojů pro vojáky. V písemné podobě je podrobné odůvodnění.

Ještě bych jenom na závěr zdůraznil, že přímý vliv to bude mít asi 131 milionů, což je o 26 milionů více, než predikuje původní návrh, a myslím si, že k celkové motivaci aktivních záloh by to mohlo pozitivně přispět.

Dámy a pánové, děkuju vám za pozornost a v podrobné rozpravě se přihlásím k tomuto pozměňovacímu návrhu. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji. Další v pořadí vystoupí pan poslanec Metnar.

 

Poslanec Lubomír Metnar: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážená paní ministryně, nyní bych rád odůvodnil pozměňovací návrh skupiny poslanců Lubomíra Metnara, Pavla Růžičky, Josefa Bělici, Lubomíra Wenzla, Michala Ratiborského a Miloslava Janulíka, ke kterému se v podrobné rozpravě přihlásím.

Důvodem předložení tohoto pozměňovacího návrhu je fakt, že současná právní úprava zproštění výkonu mimořádné služby opomíjí organizační složky státu, vůči kterým Ministerstvo obrany nebo Ministerstvo vnitra anebo Ministerstvo spravedlnosti vykonává zřizovatelské funkce a jejíž zabezpečení nezbytné činnosti je v zájmu bezpečnosti České republiky. Jedná se o organizační složky státu, které nejsou založeny ani zřízeny Ministerstvem obrany nebo Ministerstvem vnitra anebo Ministerstvem spravedlnosti, ale jsou přímo zřízeny zákonem, přičemž práva a povinnosti vůči nim vykonávají shora uvedená příslušná ministerstva. Vůči příslušnému ministerstvu jsou tak ve stejném či obdobném postavení jako organizační složky státu přímo založené či zřízené příslušným ministerstvem. Podstatou návrhu legislativní změny je narovnání stavu a odstranění nedůvodných rozdílů mezi organizačními složkami státu, které jsou založeny či zřízeny příslušným ministerstvem, a organizačními složkami státu, vůči kterým příslušné ministerstvem vykonává zřizovatelské funkce. Organizační složky státu, které jsou založeny zákonem a vůči kterým shora uvedená ministerstva vykonávají zřizovatelské funkce, jsou dle současné právní úpravy nesystémově vyňaty z výčtu organizací, jejichž zabezpečení nezbytné činnosti je v zájmu bezpečnosti České republiky, což je nedostatek, který by měl být napraven.

Konkrétně bych chtěl - náš návrh je, že v části 4 čl. 4 se za novelizační bod 31 vkládá nový novelizační bod číslo 32, který zní: V § 17 odst. 2 písm. a) se slova "organizačních složek státu a příspěvkových organizací, jejichž zakladatelem nebo zřizovatelem je ministerstvo nebo Ministerstvo vnitra nebo Ministerstvo spravedlnosti" nahrazují slovy "organizačních složek státu a příspěvkových organizací, které jsou založeny nebo zřízeny nebo je k nim vykonávána zřizovatelská funkce ministerstvem nebo Ministerstvem vnitra nebo Ministerstvem spravedlnosti".

Předem vám děkuji za podporu při odstranění tohoto nedostatku a nerovnosti u těchto organizačních složek a dále se k tomuto přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. Ptám se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy? Pokud tomu tak není, obecnou rozpravu končím.

Ptám se na zájem o závěrečná slova pana zpravodaje, paní ministryně? Neeviduji zájem o závěrečná slova.

Protože nezazněl návrh na vrácení zákona garančnímu výboru k novému projednání, zahájím podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. O slovo se přihlásili tito poslanci: první vystoupí pan poslanec Bělica.

 

Poslanec Josef Bělica: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych se rád přihlásil k pozměňovacímu návrhu pod číslem 2470. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji. Další vystoupí pan poslanec Metnar.

 

Poslanec Lubomír Metnar: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Dovolte mi, abych se přihlásil k pozměňovacímu návrhu pod číslem 2474, který jsem odůvodnil v obecné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji. Další v pořadí - zatím poslední přihlášený - je pan poslanec Vích v podrobné rozpravě.

 

Poslanec Radovan Vích: Děkuji za slovo, pane předsedající. Jenom pro forma se tímto hlásím ke svému návrhu na zamítnutí, který jsem zde odůvodnil v obecné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji. Hlásí se ještě někdo do podrobné rozpravy k tomuto tisku? Není tomu tak, končím tedy podrobnou rozpravu.

Znovu se zeptám, zda je zájem o závěrečná slova? Není.

Nezazněly návrhy, o kterých bychom mohli v druhém čtení hlasovat, a já tedy končím druhé čtení tohoto návrhu a končím projednávání sněmovního tisku 368 v jeho druhém čtení. Děkuji pěkně paní ministryni i panu zpravodaji.

Budeme pokračovat dalším bodem, což je bod, který nese název

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:58.




Přihlásit/registrovat se do ISP