Středa 5. dubna 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Klára Dostálová)

23.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 251/2021 Sb.,
kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 401/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr financí Zbyněk Stanjura a já požádám pana ministra, aby se ujal slova. Prosím, pane ministře.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, chci předložit nebo odůvodnit návrh zákona nebo novelu zákona o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Tento návrh zákona reaguje na neočekávaný, a to bych zdůraznil, neočekávaný soudní výklad přechodného ustanovení zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, které bylo přijato v souvislosti se zrušením regionálních rad soudržnosti. Toto přechodné ustanovení upravovalo, jakým způsobem bude postupováno v případech doposud nerozhodnutých odvolání příjemců dotací proti platebním výměrům vydaným za porušení rozpočtové kázně dle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Nejvyšší správní soud překvapivě rozhodl, že rozhodnutí Ministerstva financí, kterým bylo rozhodnutí o odvoláních příjemců dotací, nemá v případě podání žaloby hájit před soudem Ministerstvo financí, nýbrž odvolací finanční ředitelství. Navíc pokud dojde ke zrušení tohoto rozhodnutí Ministerstva financí soudem a vrácení věci k dalšímu řízení, nemá o stejné věci opětovně rozhodovat Ministerstvo financí, ale právě odvolací finanční ředitelství. K danému výkladu dospěl soud navzdory tomu, že tento postup nebyl nikdy úmyslem zákonodárce, a navzdory tomu, že delegace této odborné agendy na odvolací finanční ředitelství postrádá v uvedených případech jakýkoliv legitimní důvod.

Takže cílem tohoto návrhu zákona je zajistit, aby Ministerstvo financí mohlo nadále hájit vlastní rozhodnutí i v případném navazujícím soudním řízení o žalobě proti tomuto rozhodnutí Ministerstva financí a dále aby Ministerstvo financí mohlo o věci opětovně rozhodnout v případě, kdy je toto rozhodnutí soudem zrušeno a vráceno k dalšímu řízení. Aby bylo dosaženo nápravy tohoto nežádoucího stavu, navrhuje se v klíčovém přechodném ustanovení k zákonu č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, explicitně stanovit, že v případě podání žaloby proti rozhodnutí Ministerstva financí je žalovaným Ministerstvo financí a dále že Ministerstvo financí bude opětovně rozhodovat, pokud bude jeho rozhodnutí soudem zrušeno. Součástí návrhu jsou ale také vlastní přechodná ustanovení, na základě kterých vstoupí Ministerstvo financí do všech soudních a správních řízení, ve kterých do nabytí účinnosti tohoto zákona již stihly přejít působnost a účastenství na odvolací finanční ředitelství.

Dovoluji si jménem vlády Poslanecké sněmovně navrhnout, aby s návrhem zákona vyslovila souhlas již v prvém čtení podle § 90 odst. 2 zákona o jednacím řádu, neboť jakýkoliv odklad v přijetí tohoto zákona pouze prodlužuje nežádoucí stav, kdy je Ministerstvu financí bráněno, aby svá vlastní rozhodnutí hájilo před správními soudy.

Já chci jenom připomenout, že máme v programu zařazený obdobný návrh zákona poslankyně Kláry Dostálové a Aleny Schillerové, sněmovní tisk 355, který však proti tomuto vládnímu návrhu postrádá vlastní přechodná ustanovení a rovněž zde nejsou promítnuty změny přijaté v návaznosti na mezirezortní připomínkové řízení provedené v případě vládního návrhu zákona. To byl ten hlavní důvod, proč jsme ten problém pojali vlastním návrhem zákona, že bychom stejně museli ten původní návrh, ten poslanecký, úplně přepsat. Není v tom žádný souboj o prestiž, o to, kdo to podá jako první. Věřím, že na tom panuje shoda a že takhle společně můžeme napravit opravdu neočekávaný postup Nejvyššího správního soudu.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji, pane ministře.

Zpravodajkou byla určena pro prvé čtení paní poslankyně Marie Pošarová, ale protože paní poslankyně je omluvená, mám informaci, že zpravodajem je navržen pan Ladislav Okleštěk jako předseda výboru, nicméně v prvém čtení o změně zpravodaje musíme hlasovat, takže zagonguji, aby přišli kolegové z předsálí. Budeme hlasovat o změně zpravodaje pro prvé čtení.

Mezitím opět načtu omluvy: omlouvá se pan Krejza Karel z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů a pan Tomio Okamura od 12.30 do 13.30 z pracovních důvodů.

 

Pro příchozí kolegy do sálu - hlasujeme o změně zpravodaje pro prvé čtení. Ještě chviličku prosím o strpení. Hlasujeme o změně zpravodaje pro prvé čtení a navržen je pan Ladislav Okleštěk.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 40, přihlášeno 164 poslankyň a poslanců, pro 121, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Já tedy prosím pana zpravodaje Ladislava Oklešťka, aby se ujal slova jako zpravodaj pro prvé čtení. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ladislav Okleštěk: Děkuji, paní předsedající. Já se ujmu záskoku za kolegyni Pošarovou a přečtu její zpravodajskou zprávu, aby o to nebyla ochuzena, když už se s tím tolik napracovala.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, sněmovní tisk číslo 401 představuje návrh zákona, kterým se mění zákon č. 251/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb. o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.

Jedná se o vládní návrh, který byl rozeslán poslancům jakožto sněmovní tisk číslo 401 dne 7. 3. 2023. Tento tisk obsahuje i návrh na projednání novely tak, aby s ní Sněmovna mohla vyslovit souhlas již v prvém čtení dle § 90 odst. 2 zákona č. 90/1995 Sb., což je zákon o jednacím řádu Poslanecké sněmovny.

Jedná se principiálně o shodný návrh poslankyň Kláry Dostálové a Aleny Schillerové, který byl rozeslán poslancům jakožto sněmovní tisk číslo 355 dne 15. 12. 2022.

Vláda zaslala své stanovisko, které bylo obratem rozesláno poslancům 13. 1. 2023, které ke sněmovnímu tisku 355 bylo neutrální. Z tohoto stanoviska vyjímám, tedy cituji: "Vláda shledává předložený návrh zákona racionálním, neboť přispívá k naplnění jedné ze základních zásad vedení správního řízení, a to dosažení jeho rychlosti a hospodárnosti, nicméně upozorňuje, že zvolené řešení, kdy jsou novelizována přechodná ustanovení k novele zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, obsažená v již platném a účinném zákoně č. 255/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje a další související zákony, je řešením z legislativně technického hlediska nestandardním a problematickým, protože může narušit právní jistotu adresátů příslušné právní normy a vzbudit pochybnost o jejím výkladu tím, že zasahuje do již účinné a používané úpravy zajišťující kontinuitu právního prostředí při přechodu z dosavadní na novou právní úpravu. Vláda v této souvislosti připomíná, že právě z výše uvedeného důvodu by do úpravy přechodných ustanovení po nabytí jejich účinnosti nemělo být zasahováno, výjimečně pak lze měnit úpravu obsaženou v platných, ale dosud neúčinných přechodných ustanoveních. Podle názoru vlády je třeba upozornit na to, že navržená právní úprava neřeší postup v případech, kdy je přechodné ustanovení, nyní doplňované předloženým návrhem, v praxi již aplikováno a ve věci odvodu za porušení rozpočtové kázně před soudem již jedná orgán Finanční správy České republiky, neboť pro takový případ jednoznačně nestanoví, který orgán bude po nabytí účinnosti navrhované právní úpravy v již zahájeném řízení před soudem orgánem pasivně legitimovaným, a zároveň neřeší ani otázku, jak by soud přistoupil za situace, kdy by po účinnosti navržené změny měl být pasivně legitimován jiný orgán a další vedení takového soudního řízení." To je konec citace.

Nyní se dostávám zpět ke sněmovnímu tisku 401. Organizační výbor projednání návrhu zákona doporučuje 8. 3. 2023 usnesením číslo 137. Určil zpravodajkou paní Marii Pošarovou, po změně, kterou jsme provedli nyní, Ladislava Oklešťka, a navrhl výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garanční.

K obsahu návrhu samotného, sněmovní tisk... Paní předsedající... (Řečník se obrací k předsedající kvůli hluku v sále.)

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Ano, vnímám to. Kolegyně, kolegové, prosím o ztišení. Děkuji. Prosím.

 

Poslanec Ladislav Okleštěk: Je to náš společný cíl schválit tento návrh. K obsahu návrhu samotného: sněmovní tisk 401 koriguje vytýkané záležitosti sněmovního tisku 355, jak tady zmínil můj předřečník, takže přece jenom zmiňuji. Cílem návrhu zákona je zajistit, aby byla zachována působnost Ministerstva financí i v případném navazujícím soudním řízení o žalobě proti rozhodnutí Ministerstva financí a dále kontinuita rozhodování Ministerstva financí v případech, kdy je toto rozhodnutí soudem zrušeno a vráceno k dalšímu řízení. S ohledem na to, že v úvahu nepřichází žádné jiné mechanismy zjednání nápravy, například podání ústavní stížnosti, navrhuje se do klíčového přechodného ustanovení explicitně vložit, že pokud je proti výše uvedenému rozhodnutí Ministerstva financí podána žaloba, je žalovaným Ministerstvo financí, a to i v případném navazujícím řízení o kasační stížnosti. Stejně tak se do předmětného přechodného ustanovení navrhuje vložit, že pokud soud rozhodnutí Ministerstva financí zruší a vrátí jej k dalšímu řízení, dokončí toto řízení Ministerstvo financí.

Přestože se jedná z legislativně technického hlediska o nestandardní řešení, nejedná se o řešení vyloučené, neboť legislativní pravidla vlády stanoví, že se přechodná ustanovení novelizují zpravidla, a proto v určitých případech novelizována být mohou.

V neposlední řadě je v předmětném přechodném ustanovení specifikována pravomoc úřední osoby stojící v čele Ministerstva financí nařídit přezkoumání rozhodnutí Ministerstva financí na základě návrhu již ustanovené komise a pravomoc Ministerstva financí provést jako přezkoumání rozhodnutí jako správce daně, který ve věci rozhodl v posledním stupni.

Pokud se týká otázky, jakým způsobem bude postupováno v soudních řízeních, ve kterých již pasivní legitimace Ministerstva financí přešla z důvodu výše uvedeného nepředvídaného výkladu Nejvyššího správního soudu na orgány Finanční správy, lze uvést, že tuto otázku řeší samostatná přechodná ustanovení, která pro vyloučení jakékoli pochybnosti a z důvodu právní jistoty explicitně stanovují, že do soudního řízení, ve kterém pozici žalovaného subjektu doposud vykonávalo odvolací finanční ředitelství, vstoupí Ministerstvo financí, a to včetně případných navazujících řízení o účinnosti tohoto zákona rozhodnutím Ministerstva financí zrušil - pardon, zákona o kasačních stížnostech. Dále lze uvést, že pokud již soud do dne nabytí účinnosti tohoto zákona rozhodnutí Ministerstva financí zrušil a vrátil jej žalovanému k dalšímu řízení, dokončí řízení o odvolání nebo jiné postupy rovněž Ministerstvo financí.

V neposlední řadě přechodná ustanovení pamatují i na situaci, ve které již příslušný orgán Finanční správy České republiky vydal po zrušení původního rozhodnutí Ministerstva financí své rozhodnutí vlastní, proti kterému však byla podána žaloba. Ve všech těchto případech bude působnost a účastenství vykonávat Ministerstvo financí.

S ohledem na potřebu urgentního řešení popisovaného problému se navrhuje stanovit účinnost zákona co nejdříve, neboť věc nesnese odkladu a pozdější účinnost by byla spojena s nežádoucím prodlužováním stávajícího stavu, kdy před soudem hájí rozhodnutí jiný orgán než ten, který je vydal. Jak jsem již popsal, navrhuje se, aby byl tento sněmovní tisk projednán a schválen již v prvním čtení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já také děkuji, pane zpravodaji, a otevírám obecnou rozpravu, do které nemám nikoho přihlášeného. Dívám se, zda se někdo nehlásí z místa? Nikoho nevidím, končím obecnou rozpravu.

Nyní rozhodneme podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu. Přednesu návrh na usnesení a gonguji do předsálí pro kolegy. Návrh usnesení je: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 401 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvním čtení."

A opět, než kolegové dorazí, načtu omluvy: omlouvá se paní Věra Kovářová od 13 hodin z pracovních důvodů. Tak ještě prosím chviličku o strpení.

 

Hlasujeme návrh na usnesení, že budeme tisk 401 projednávat již v prvním čtení.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 41, přihlášeno 168 poslankyň a poslanců, pro 130, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Zahajuji tedy podrobnou rozpravu a opět neeviduji nikoho přihlášeného do podrobné rozpravy. Podrobnou rozpravu tedy končím.

Zeptám se, zda je zájem o závěrečná slova? Není tomu tak.

 

Přikročíme tedy k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 251/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 401.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 42, přihlášeno 169 poslankyň a poslanců, pro 138, proti nikdo. Návrh byl přijat. Děkuji.

 

A nyní otevírám bod číslo

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:58.




Přihlásit/registrovat se do ISP