Pátek 21. dubna 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Karel Havlíček)

117.
Vládní návrh zákona o financování obrany České republiky
a o změně zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech
a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla),
ve znění pozdějších předpisů, (zákon o financování obrany)
/sněmovní tisk 369/ - třetí čtení

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujali - už zaujali - paní ministryně a pan zpravodaj.

Návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 369/3, ten vám byl doručen 5. dubna 2023. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 369/4.

A já prosím paní ministryni o úvodní slovo.

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, poslanci, kolegyně, kolegové, tímto vám předkládám spolu s panem ministrem financí návrh zákona o financování obrany České republiky a o změně rozpočtových pravidel. Jde o zcela novou, a musím zdůraznit, krátkou právní úpravu, která vychází jak z našeho programového prohlášení - ostatně nejenom našeho programového prohlášení, ale i předešlé vlády, chtěli 2 %HDP na obranu - tak se zabývá i dalšími oblastmi, jako například tím, co vše může být zahrnuto do výdajů ve výši minimálně 2 % HDP na obranu.

Sněmovní tisk s číslem 369 byl na půdě Poslanecké sněmovny řešen již opakovaně, takže jenom telegraficky shrnu, co návrh zákona zakotvuje. Zakotvuje povinnost vlády navrhovat ve státním rozpočtu výdaje na obranu státu ve výši minimálně 2 % HDP, což je závazek, který jednak dává smysl pro budování naší vlastní obrany, a zároveň jsme jej již v devadesátých letech slíbili NATO, a který přibližně dvacet let neplníme.

Celostátní systém rozpočtování výdajů na obranu státu, což umožní systematicky započítávat obranné výdaje jiných kapitol do výdajů na obranu ve výši minimálně 2 % HDP a strategické projekty armády, vláda bude dostávat ke schvalování klíčové víceleté armádní projekty s jejich celkovou předpokládanou hodnotou financování a armáda by na ně z tohoto celkového objemu čerpala v jednotlivých letech peníze až podle smlouvy, protože dříve přesné určení financování pro každý rok bohužel nelze určit. Tento prvek vytvoří potřebnou stabilitu pro plánování, ale i vyjednávání a jistotu pro realizaci akvizice.

Změna rozpočtových pravidel pak obsahuje úpravu několika dalších věcí, které Ministerstvo financí vyhodnotilo jako potřebné. Už opakuji vlastně potřetí ve třetím čtení, že takzvané vybírání mírové dividendy bohužel skončilo po loňském únoru a je to asi jasné úplně každému. Jsem velice ráda, že jsme tuto situaci vlastně všichni předvídali a že o zvýšení výdajů na obranu jsme se všichni - tady si troufnu říct, opravdu všichni ministři - pokoušeli. To, že někdy jsme na to v Poslanecké sněmovně či mezi jinými kolegy z vlády nenašli podporu, to je druhá věc. Já si velmi vážím toho, že podporu od svých vládních kolegů nyní mám, že tady před vámi můžu stát a můžu i poděkovat kolegům z výboru pro obranu, který také tento návrh zákona doporučil, protože kolegové z výboru pro obranu vědí, že systém, který umožní dlouhodobé vytvoření stabilní a efektivní financování armády, včetně její modernizace, je velice potřebný.

Dovolte mi, abych tedy poděkovala za debatu, poděkovala za podporu, a chtěla bych vás požádat tedy o podporu tohoto návrhu.

Některé ty pozměňovací návrhy byly už diskutovány i na výboru. Tady bych chtěla říci, že návrh kolegů nemohu podpořit z toho důvodu, že by to vlastně měnilo ten systém, který už teď jsme si vyzkoušeli zatím na dobrovolné bázi, že jsme žádali jednotlivé rezorty o dokládání věcí, které by podle směrnic Severoatlantické aliance bylo možné financovat, na ta 2 % HDP je použít. Tady prostě jiná cesta než držet se striktně pravidel Severoatlantické aliance v tuto chvíli není, tady moc velký manévrovací prostor na pozměňovací návrhy nemám a omlouvám se za to, že je nepodpořím.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Tímto otevírám rozpravu, do které se hlásí... Pan zpravodaj s přednostním, ano, pan zpravodaj má přednost. Máte slovo.

 

Poslanec Josef Flek: Děkuji, pane předsedající. Já bych zde načetl usnesení výboru pro obranu:

"Usnesení výboru pro obranu z 25. schůze ze dne 11. dubna 2023 k vládnímu návrhu zákona o financování obrany České republiky a o změně zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, rozpočtová pravidla, ve znění pozdějších předpisů, zákon o financování obrany, sněmovní tisk č. 369:

Výbor pro obranu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR jako garanční výbor po projednání návrhu zákona po druhém čtení

I. doporučuje Poslanecké sněmovně hlasovat ve třetím čtení o návrzích podaných k návrhu zákona;

II. zaujímá následující stanoviska k předloženým návrhům;

III. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny popřípadě navrhl nezbytné úpravy podle § 95 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny;

IV. pověřuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny ve třetím čtení návrhu zákona přednášel stanoviska výboru;

V. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedkyni Poslanecké sněmovny."

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane zpravodaji. V rámci rozpravy je jako první přihlášen pan poslanec Lubomír Metnar.

Eviduji faktickou u pana Václava Krále. Pane poslanče, to jste se ale asi překliknul, nemáte faktickou, že ano?

Máte slovo.

 

Poslanec Lubomír Metnar: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, na počátku bych chtěl říci, že hnutí ANO vždy podporovalo a podporuje kontinuální růst rozpočtu Ministerstva obrany, který směřuje k naplnění aliančního závazku. Je zejména nutné dosáhnout stability v plánování a efektivně řídit výdaje na obranu, což souvisí zejména s akvizičním procesem, potažmo s modernizací naší armády.

Rovněž k tomuto návrhu zákona proběhla velmi podrobná diskuse na výboru pro obranu ve dnech 14. března a 11. dubna.

Teď mi dovolte zmínit se o mém pozměňovacím návrhu s kolegy za ANO z výboru pro obranu, který však nebyl podpořen, ale nedá mi to, abych ho tady nezmínil a opětovně vás nepožádal o podporu, a to, ve druhém čtení jsme společně s kolegy předložili pozměňovací návrh, který upravuje postup pro případ, že Ministerstvo obrany posoudí rozpočtový požadavek v oblasti financování obrany jiného správce kapitoly se závěrem, že nesplňuje požadované podmínky. Ministerstvo obrany podle navrhovaného odst. 3 zákona o financování obrany navrhuje při zpracování návrhu zákona o státním rozpočtu výši výdajů na obranu státu a jejich použití. Pokud rozpočtový požadavek v oblasti financování obrany vznikne u jiného správce kapitoly státního rozpočtu, předkládá tento správce svůj požadavek Ministerstvu obrany ke schválení nejpozději do 36 měsíců před začátkem rozpočtového roku, ve kterém mají být požadované výdaje na obranu státu v návrhu zákona o státním rozpočtu zahrnuty. Je-li o neodkladný požadavek, který nemohl být předvídán, lze požadavek předložit Ministerstvu obrany i později, nejpozději však do 12 měsíců před začátkem roku, ve kterém mají být požadované výdaje na obranu v návrhu zákona o státním rozpočtu zahrnuty. Ministerstvo obrany následně požadavek vznesený jiným správcem kapitoly státního rozpočtu posoudí a dojde-li k závěru, že splňuje podmínky financování stanovené předmětným zákonem a současně v daném čase a podle stanovených priorit, požadavek odpovídá cílům v oblasti zajišťování obrany státu, zahrne jej do výdajů na obranu státu.

Zákon však neupravuje postup pro případ, že Ministerstvo obrany posoudí požadavek jiného správce kapitoly se závěrem, že shora popsané podmínky nesplňuje. Tím se Ministerstvu obrany svěřuje pravomoc autoritativně rozhodnout o požadavcích jiných správců kapitol. Logickým následkem neakceptace požadavku ze strany Ministerstva obrany by přitom bylo předložení věci k rozhodnutí vládě jakožto společnému nadřízenému orgánu a současně vrcholnému orgánu moci výkonné. Tím by se zabránilo tomu, aby Ministerstvo obrany nebo de facto jakýkoliv ministr obrany samo rozhodovalo o vhodnosti, účelnosti a prioritě uplatněných rozpočtových požadavků, aniž by existovala možnost zjednání nápravy včetně nesprávného posouzení.

Zde nelze zpochybnit, že je to Ministerstvo obrany, které zpravidla bude mít nejlepší a nejúplnější informace o naplnění zákonem stanovených kritérií ve vztahu k financování zajišťování obrany státu. Nelze však ani vyloučit situaci, kdy to bude jiný rezort, který bude z hlediska své působnosti uplatňovat legitimní požadavek v této oblasti, například Ministerstvo vnitra či Ministerstvo dopravy. Z těchto důvodů se navrhuje, aby Ministerstvo obrany mělo povinnost předložit rozpočtový požadavek jiného správce kapitoly k rozhodnutí vládě, a pokud mu samo nevyhoví.

V této souvislosti vás, byť jak jsem říkal, výbor pro obranu dal nesouhlasné stanovisko k tomuto mému pozměňovacímu návrhu, ale přesto vás ještě žádám o přehodnocení stanoviska, protože je logické, že rezorty jsou si postaveny na roveň, a jedině, kdo to může rozhodnout, je samotná vláda.

Na závěr mi dovolte, jak jsem říkal v úvodu, hnutí ANO podporuje růst výdajů na obranu, vždy podporovalo, za naší předchozí vlády dokonce stoupl rozpočet o 100 % výdajů na obranu. Chtěl bych říci, že tady ze strany nás není zpochybnění, ale pouze je tady jedna věc - při aplikaci tohoto zákona dojde ke skokovému navýšení. Takže i přes podporu tohoto zákona nás bude velmi zajímat, jak toto skokové navýšení finančních prostředků bude účelně a efektivně využito. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Prosím dalšího řádně přihlášeného, a to je pan poslanec Radek Koten.

Využiji chvíle na omluvy, abychom neztráceli čas: pan poslanec Josef Bělica celý den z pracovních důvodů, pan poslanec Jiří Horák od 9 do 11 hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Tomio Okamura od 10 hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Karel Rais celý jednací den ze zdravotních důvodů, pan poslanec Antonín Tesařík od 11 hodin z pracovních důvodů, pan ministr Nekula celý jednací den z pracovních důvodů. Ještě dovolte, abych zrušil omluvu do 13.30 hodin pana poslance Rudolfa Salvetra. Díky.

Máte slovo.

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, dámy a pánové, já bych se rád vyjádřil k tomuto vládnímu návrhu zákona.

Tento návrh zákona zavádí zvláštní pravidla pro financování kapitoly Ministerstva obrany, a to s cílem v každém kalendářním roce zajistit, aby nebylo možné celkový rozpočet na obranu snížit pod 2 %, to znamená, že ta 2 % by tam měla být zajištěna každý rok. To je legislativně velmi nestandardní.

Bohatě by tedy stačilo, kdyby v tomto duchu rozpočet navrhovala vláda a pak se snažila o jeho prosazení v Poslanecké sněmovně, vysvětlovala, apelovala na poslance a podobně. Explicitní určení rozpočtu na obranu, předpokládám zejména s využitím kapitoly státního rozpočtu číslo 307 Ministerstvo obrany, je enormní a musí být velmi dobře rozvrženo, aby se ty vyčleněné prostředky a peníze také zvládly smysluplně proinvestovat. Armáda je musí smysluplně pojmout. Zároveň by mělo být řečeno, kde na to Česká republika vezme. I když je to dlouhodobý závazek našeho členství v NATO, prakticky nebyl bohužel naplňován celé roky a deficity státních rozpočtů a rostoucí státní dluh také hovoří jasně proti.

Naopak jsou silné důvody pomoci hlavně našim občanům, kterým se propadá životní úroveň, hrozí pády firem, a tedy i růst nezaměstnanosti. V téhle situaci utrácet na obranu tolik, že to Armáda České republiky ani nestihne smysluplně a včas proinvestovat, je plýtvání peněz, samozřejmě daňových poplatníků. Postup by měl být přesně opačný: stanovit si priority, aktualizovat vojenské obranné dokumenty, zjistit, co se dá v daném roce nakoupit a za kolik a až podle toho postavit obranný rozpočet. Armáda by měla dostávat právě tolik, na kolik má připravené a dlouhodobě vysoutěžené strategické a významné akviziční projekty, provádět průběžné modernizace, a nikoliv nakupovat výzbroj pouze ze zahraničí.

K tomuto návrhu zákona mám další námitku. Je to tedy i podle mne pokus o nepřímou novelu jednacího řádu Poslanecké sněmovny, neboť je snaha obejít rozhodovací legislativní pravomoc Poslanecké sněmovny, a to v otázce každoročního projednávání návrhu státního rozpočtu, tedy aby nebylo možné celkový rozpočet na obranu snížit pod 2 % HDP. Jestli se tak v realitě může stát, to je právně diskutabilní.

Kromě ustanovení směřujících k zajištění 2 % HDP na obranu je v novele řada dalších obecných ustanovení, jejichž účel a praktické dopady zatím nejsou zřejmé, a to je i riziko vzhledem k absenci mezirezortního připomínkového řízení. Proto za poslanecký klub SPD nepodpoříme tento zákon a vedou nás k tomu i další věci z poslední doby.

Já bych tady přečetl několik novinových titulků, které proběhly v posledních čtrnácti dnech na mainstreamových médiích. Například: "Nákup nových vozů pro armádu provází pochybnosti a podezřelé zákulisní vztahy." Dále: "Obrana chce nakoupit kritizovaná lehká útočná vozidla násobně dráž než Britové." Dále: "Armádní zakázce za 52 miliard hrozí krach. Švédové si diktují podmínky." Samozřejmě takovéto titulky se objevují v poslední době, kritizují některé tendry, které jsou na Ministerstvu obrany, a my si tady musíme položit otázku, zda tedy Ministerstvo obrany je schopno vysoutěžit ty zakázky, nebo zda je schopné nakupovat ty věci, ať se tedy jedná o nějaká vozidla pro 601. skupinu speciálních sil, anebo 43. výsadkový pluk v Chrudimi.

Takže samozřejmě jsou tam určité pochybnosti, jsou tam také pochybnosti o tom, zda tam nejsou nějaké osobní vazby, a pokud tedy chceme utrácet za zbraně, tak si myslím, že by ty nákupy měly být velmi dobře připraveny, měly by být vysoutěženy, ale měly by být právě i pro tu veřejnost bez těch pochybností. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Váš proslov vyvolal několik faktických poznámek. První je pan poslanec Krejza a připraví se pan poslanec Janulík. Máte slovo.

 

Poslanec Karel Krejza: Dobrý den, děkuji vám. Já jsem vždycky udiven logikou: dávali jsme málo, neplnili jsme, tak budeme dávat ještě méně. Tak tomu opravdu se mi špatně rozumí.

Další věc, pokud bychom se měli řídit novinovými titulky a podle toho vládnout a schvalovat zákony - no nevím, jestli by to dopadlo úplně dobře, myslím, že ne.

A třetí krátká poznámka: no, tak právě proto je tady novela, abychom ty akviziční procesy, které v našem právním prostředí trvají neúměrně dlouho, abychom je dokázali dotáhnout. Je to zjednodušeně ten fondový přístup, to znamená, že peníze se nemusí každý rok přeschvalovávat znovu, ale jsou tam jednou přiděleny a akviziční proces prostě dotáhnete příští rok nebo přespříští rok. Tady trvají opravdu mnoho měsíců, spíš let, takže tady v tom nevidím vůbec žádný problém.

A znova - jde o naši suverenitu, a proto je potřeba tento zákon jednoznačně podpořit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Další s faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Janulík.

 

Poslanec Miloslav Janulík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já k tomu mám samozřejmě jednu, respektive dvě poznámky. Když už to tedy musí být, samozřejmě ty sumy jsou astronomické, ale prostě svět je takový. Změnilo se mnoho za poslední léta, netušil jsem, že to zažiju, tak bych jenom plédoval za to, abychom co nejvíc - a vím, že se snažíme, ale možná ještě se snažme víc - co nejvíc utratit doma. To znamená, nebýt pokladnička pro cizí státy. My jsme bývali zbrojařská velmoc a myslím si, že vyzbrojování naší armády by mohlo být příležitost se na tu špičku zase vrátit. Čili co jde, utraťme doma, našim firmám, protože jsme v tom asi velmi dobří.

A dovolím si jednu reminiscenci. Před deseti lety, paní ministryně, tady stál kolega Chalupa a ten plédoval velmi za armádu, a dokonce tady navrhoval, aby se zpátky zaváděla branná výchova a tak dál. A tehdy se velká část tehdejší opozice smála. A já jsem si na to opravdu tentokrát vzpomněl, že to je deset let, a představte si, co se za těch deset let změnilo. Už by se dneska asi nikdo nesmál. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Další z přihlášených s faktickou je pan poslanec Roman Bělor. Máte slovo.

 

Poslanec Roman Bělor: Děkuji, pane předsedo, já budu velmi stručný. Polsko v tomto roce bude věnovat na armádu 4 % HDP. To je jedna věc, kterou jsem chtěl říct. A pak samozřejmě se přidám k tomu argumentu, že využívat novinové titulky jako argument pravdy je samozřejmě v dnešní době mediálních zmatků velmi komické. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. A ještě jedna faktická poznámka, pan poslanec Růžička.

 

Poslanec Pavel Růžička: Já bych zareagoval na ta 2 %. Já si myslím, protože naše hnutí to samozřejmě podpoří, pro paní ministryni to vytváří perfektní podmínky v rámci jednání v rámci NATO, protože se k něčemu zavážeme a už to nebudou pouze plané sliby, ale prostě aspoň to bude mít nějaký právní rámec. Já tady nezpochybňuju to, co tady bylo řečeno, že vlastně o rozpočtu dále bude muset rozhodovat Sněmovna. Je to tak, ale aspoň nějaká deklarace prostě tady je.

Já bych to převedl do minulosti. Já si to nepamatuju, v té době jsem politik nebyl, ale určitě si pamatujete, když se nakupovaly pandury, ta zakázka se rozkouskovala, nebyly na to peníze a my vlastně pomalu po patnácti letech nejsme schopni tu zakázku dokončit, abychom se dostali k cílovému stavu těch pandurů. Dneska nemáme vyzbrojenou 4. brigádu rychlého nasazení a je to jen díky tomu, že na tu zakázku prostě někdo peníze sebral. Já si myslím, že když to bude garantované, tak se nám nestane to, že bychom kouskovali, já nevím, zakázku na bévépéčka a nadzvuková letadla, že bychom to vždycky koupili jako celek, protože potom v budoucnosti už se to velice těžce dohání. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickou poznámkou je pan poslanec Žáček. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Pavel Žáček: Děkuji za slovo. Dovolte mi, abych tady možná nečekaně bránil pana kolegu Kotena z SPD. Co je na tom pozitivní? Dozvěděli jsme se, že umí číst, dokonce čte v mainstreamových médiích, a že tady neprezentuje ty věci - jako se tomu občas stává na výboru - které jsou z těch dezinformačních a trollích farem. Čili to by byla asi diskuse delší, kdoví, kdy bychom se dneska dostali k hlasování. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Vzhledem k tomu, že není žádná faktická a nevidím ani nikoho přihlášeného do rozpravy, rozpravu tímto končím.

Táži se, jestli má paní ministryně ještě zájem vystoupit? (Ano.) Ano.

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová Já velmi stručně. Děkuji za tu debatu. Možná bych tady zmínila to, že i s letošním rozpočtem je stále Česká republika šestá od konce v plnění těch 2 % HDP na obranu. Už nás přeskočilo i Turecko, byť ten letošní rozpočet směřuje k 1,5 % HDP. Chtěla bych říct i to, že tady zmínil jeden z předřečníků Polsko, které jde na 4 %. Stejně tak to jsou pobaltské země, stejně tak Slovensko už vlastně překročilo hranici 2 %.

Myslím si, že my všichni, jak tady sedíme, tu modernizaci našim vojákům opravdu dlužíme, protože byly to všechny vlády, ve kterých se střídaly různé politické strany, které ve chvíli, kdy se hledaly nějaké úspory ve státním rozpočtu, vždycky to odnesla armáda, vždycky se ty škrty odehrávaly nejdříve tam. Takže i tady mi dovolte poděkovat napříč politickému spektru za to, že dnes opravdu stojíme před klíčovým rozhodnutím se jako Česká republika jasně vymezit a jasně stanovit pravidla pro to, abychom k těm 2 % v příštím roce došli.

Nemám pochybnost, že by armáda nevěděla, za co ty finanční prostředky utratit. Víte, vnitřní dluh armády byl v roce 2010 přes 100 miliard korun. Kupovaly se například nadzvukové letouny. Původně se mělo kupovat - zmiňoval to tady Pavel Růžička - 24 nadzvukových letounů, koupilo se jich 12. Měly se kupovat pandury v počtu, aby tvořily nějaký logický útvar, koupilo se jich méně. Takže pak když část pandurů odstavila Felicie, nebylo kde brát další, které by nahradily ty, které byly v tu chvíli nepojízdné a v servisu.

Myslím si, že jsme si všichni tohoto vědomi a že děláme tedy společně i s kolegy z výboru pro obranu maximum možného pro to, abychom nastartovali proces modernizace a aby se armáda dočkala toho kýženého výsledku, že nebude jezdit a používat techniku, ve které jezdili ještě naši otcové, v některých případech i dědové. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, paní ministryně. Pan zpravodaj má zájem vystoupit? (Ano.)

 

Poslanec Josef Flek: Děkuji, pane místopředsedo. Já jenom v krátkosti bych taky rád poděkoval jak svým kolegům ze STAN, Pirátů, KDU, TOP 09, ODS, samozřejmě paní ministryni, ale také i kolegům a poslancům z ANO, kteří si uvědomují důležitost a to, že chceme funkční a bojeschopnou armádu České republiky, že si uvědomujeme, že máme zodpovědnost za civilisty i vojáky, jejich bezpečnost, a zachování suverenity státu, a je to naší prioritou. Dodržíme slib, budeme přispívat alespoň 2 % HDP na obranu. Zákon o jejím stabilním financování snad dnes tato Sněmovna schválí a zamíří do Senátu a zajistíme, že obrana státu nebude popelkou státního rozpočtu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane zpravodaji. Můžete zůstat rovnou u pultíku, protože přistoupíme nejdříve k hlasování o návrhu na zamítnutí a poté k hlasování o pozměňovacích návrzích. Ale poprosil bych vás, abyste nás nejdříve seznámil s procedurou hlasování, poté přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním k nim sdělil stanovisko.

 

Poslanec Josef Flek: Ano, děkuji. Jenom zmíním to pořadí, jak bychom měli hlasovat. První je návrh na zamítnutí návrhu zákona, druhý návrh legislativně technických úprav podle § 95 odst. 2 jednacího řádu, budou-li v rozpravě ve třetím čtení předneseny, za třetí návrh poslance Pavla Růžičky a dalších, SD 2475, za čtvrté budeme hlasovat o návrhu zákona jako celku.

V tuto chvíli bychom měli hlasovat o návrhu na zamítnutí návrhu zákona, který podal ve druhém čtení dne 4. dubna 2023 poslanec Radovan Vích. Stanovisko garančního výboru je nedoporučující.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Mám zde žádost o odhlášení, takže si vás nejdříve dovolím všechny odhlásit. Prosím, abyste se přihlásili.

Mezitím poprosím paní ministryni, aby se vyjádřila k návrhu na zamítnutí. (Nesouhlasím.) Děkuji.

 

Takže v tuto chvíli hlasujeme návrh na zamítnutí.

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 143, přihlášeno 144, pro bylo 11, proti 129. Zamítnuto. Můžeme pokračovat.

 

Poslanec Josef Flek: Tím, že nebyly načteny legislativně technické úpravy, přejdeme tedy k hlasování návrhu poslance Pavla Růžičky, SD 2475. V části první § 3 se na konci odstavce doplňuje věta "V opačném případě Ministerstvo obrany předloží požadavek podle odst. 2 k posouzení vládě, která o jeho zahrnutí do výdajů na obranu státu rozhodne." Stanovisko garančního výboru je nedoporučující.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Stanovisko paní ministryně? (Nesouhlas.)

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 144, přihlášeno 149, pro 53, proti 83. Zamítnuto.

 

Nyní tuším, že už máme komplet vše, takže můžeme přistoupit k hlasování jako celku. Přednesu tedy návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o financování obrany České republiky a o změně zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, a o změně některých souvisejících zákonů rozpočtová pravidla, ve znění pozdějších předpisů, zákon o financování obrany, podle sněmovního tisku 369, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 145, přihlášeno bylo 149, pro 136, proti 11. Výsledek: přijato.

 

Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas. Děkuji všem za spolupráci. (Potlesk z řad poslanců vládní koalice.)

Je zde žádost o slovo. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Vladimír Zlínský: Vážený, pane předsedající, v posledním hlasování jsem hlasoval proti a na sjetině mám pro. Nezpochybňuji hlasování.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec nezpochybňuje hlasování, tak můžeme pokračovat. Jsme u bodu číslo

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:58.




Přihlásit/registrovat se do ISP