Úterý 2. května 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Klára Dostálová)

151.
Vládní návrh zákona o mimořádném odpuštění penále z pojistného
na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti
a exekučních nákladů
/sněmovní tisk 377/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí, pan ministr Jurečka, kterého ovšem... Pardon, omlouvám se, pane ministře. Poprosím, máte slovo.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Dobrý podvečer, vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, já si dovolím ve druhém čtení velmi stručně uvést tento návrh, sněmovní tisk číslo 377, a je to návrh zákona o mimořádném odpuštění penále z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a exekučních nákladů. Jak už samotný návrh jasně vypovídá, cílem návrhu tohoto zákona je umožnit prostřednictvím institutu odpuštění a zánik penále z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a také exekučních nákladů podle daňového řádu, spojených s výkonem exekuce pojistného, spravovaných okresními správami sociálního zabezpečení.

Důvody jsou zcela zřejmé, navazujeme tady na principy milostivého léta I a II, které tady bylo realizováno v průběhu loňského a předloňského roku. Jde o to, že většina pohledávek České správy sociálního zabezpečení je vymáhaná v rámci exekuce podle daňového řádu a pouze zlomek pohledávek je vymáhán soudními exekutory. Pro zajímavost, v roce 2021 to bylo pouze 0,5 % pohledávek. Velká část dlužníků, jejichž závazky jsou vymáhány veřejně právními subjekty v rámci správní daňové exekuce, nebude moci postup v rámci takzvaného milostivého léta II k řešení svých pohledávek tedy využít. (V sále je hluk.)

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Omlouvám se, pane ministře, velmi, ale prosím všechny kolegy o ztišení v sále. Děkuji.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Obsahem návrhu zákona jsou zákonné podmínky, za kterých dojde k zániku penále a exekučních nákladů prostřednictvím mimořádného odpuštění. Odpuštění je určeno plátcům pojistného a bývalým plátcům pojistného, kteří v současnosti plátci pojistného nejsou, avšak nadále dluží penále nebo exekuční náklady. Odpouští se a) nezaplacené penále, které vzniklo z dlužného pojistného evidovaného okresní správou sociálního zabezpečení ke dni 30. 9. 2022; b) nezaplacené penále evidované okresní správou sociálního zabezpečení ke dni 30. 9. 2022, bylo-li pojistné uhrazeno nejpozději k tomuto dni; c) nezaplacené exekuční náklady, které byly stanoveny exekučním příkazem vydaným do dne 30. 9. 2022.

Rozhodne-li se dlužník využít postupu podle tohoto zákona, musí v rozhodném období od 1. července 2023 do 30. listopadu 2023 oznámit tuto skutečnost prostřednictvím elektronické aplikace ePortál České správy sociálního zabezpečení příslušné okresní správě a v tomto období dlužné pojistné uhradit. Uhradí-li dlužník dlužné pojistné před začátkem rozhodného období nebo má-li ke dni 30. 9. 2022 evidováno pouze dlužné penále či exekuční náklady a uhradí-li pojistné k tomuto dni, zaniká penále a exekuční náklady bez dalšího. Návrh zákona připouští platbu dlužného pojistného též ve splátkách. Navrhuje se účinnost tohoto zákona ke dni 1. červenci 2023.

Pokud jde o pozměňovací návrhy, na MPSV byl připraven podle požadavků České správy sociálního zabezpečení pozměňovací návrh doplňující postup při úhradě náhrady mzdy nebo platu za pracovní volno související s akcí pro děti a mládež podle § 203a zákoníku práce, tedy doplnění nových částí do návrhu zákona, a to novely zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení a zákoníku práce. Dále pozměňovací návrh připravený Ministerstvem financí ve spolupráci s MPSV. Obsahem je úprava, podle které se mimořádné odpuštění penále a exekučních nákladů s využitím splátkového režimu bude vztahovat i na dlužníky, jejichž dluh je již vymáhán prostřednictvím daňové exekuce, a úprava spočívající ve výslovném vyloučení působnosti zákona na pojistné, penále a exekuční náklady vymáhané prostřednictvím soudního exekutora. Na podvýboru pro ochranu spotřebitele byl avizován další pozměňovací návrh rozšířit odpuštění i na dluhy na pojistném na zdravotní pojištění.

Dokončení legislativního procesu se zachováním navrhované účinnosti je možné zejména za předpokladu zkrácení lhůt mezi druhým a třetím čtením a věřím, že se i na tomto zkrácení dokážeme dohodnout. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji, pane ministře.

Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 377/1 a prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro sociální politiku, pan poslanec Michael Rataj, informoval nás o projednání návrhu ve výborech a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Michael Rataj: Dobrý podvečer. Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Vážení členové vlády, zrovna tady... vážená paní ministryně, ctěné kolegyně, ctění kolegové, výbor pro sociální politiku jako garanční výbor projednal ve zkrácené lhůtě 25 dnů návrh zákona dne 12. dubna a přijal usnesení číslo 99, které vám bylo doručeno jako tisk 377/1. Usnesení výboru pro sociální politiku ze 30. schůze k vládnímu návrhu zákona o mimořádném odpuštění penále z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a exekučních nákladů zní:

"Po odůvodnění zástupkyně Ministerstva práce a sociálních věcí, vrchní ředitelky Ivy Merhautové, zpravodajské zprávě poslance Michaela Rataje a po rozpravě výbor pro sociální politiku Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona o mimořádném odpuštění penále z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a exekučních nákladů;

II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy."

To je vše, děkuji za slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Nacher... Tak s přednostním právem pan předseda Výborný. Prosím.

 

Poslanec Marek Výborný: Omlouvám se. Děkuji, paní předsedající, za slovo. Dobré odpoledne, kolegyně, kolegové, já jenom procesně formálně, protože máme 17.39 hodin. Došlo k dohodě předsedů všech poslaneckých klubů včetně předsedů opozice, že bychom dnes to, co jsme před chvílí schválili, bychom jednali a projednali body 151, 152 a 22 včetně, a to případně i po 18. hodině, a na základě dohody všech předsedů klubů by bod, který máme uvedený jako bod 139, sněmovní dokument 1927, odvolání Daniela Köppla, byl otevřen až po projednání bodu 22, sněmovní tisk 365. To jenom pro paní místopředsedkyni, že tato dohoda takto je a můžeme takto postupovat. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. A nyní tedy již prostor pro pana poslance Nachera v rámci otevřené obecné rozpravy. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, paní předsedající. Vážený pane ministře, dámy a pánové. Máme tady ty dva tisky, 377, 384. Já vás stručně provedu pozměňovacími návrhy, které máme u tohoto tisku ve spolupráci koalice-opozice.

Za prvé bych chtěl tedy připomenout terminologii. My jsme na to narazili jak na podvýboru pro exekuce, tak na podvýboru pro ochranu spotřebitele. Já bych vás všechny poprosil i v rámci toho cíle, který máme, to jest komunikace směrem navenek, aby se tam přihlásilo co nejvíce lidí, co nejvíce dlužníků, abychom to pojímali nikoliv jako milostivé léto, které v těch lidech vyvolává pocit, že tady máme nějaký třetí díl, pokračuje to a nikdy to neskončí. Jestli se vám nelíbí milostivý podzim, tak používejte něco jiného, ale prosím, ne milostivé léto, protože pak v těch lidech to vyvolává dojem, že tady znovu máme, opět tady máme ty případy, kdy člověk zaplatí jistinu, je mu odpuštěno příslušenství a týká se to soudních exekutorů, což v tomhle tom případě není pravda. Takže za mě je to milostivý podzim a týká se to případů těch daňových exekucí.

Rozhodná doba je pět měsíců, to je potřeba připomenout, od 1. července do 30. listopadu, ale to rozhodné datum - na to se mě také často ptají a i v tomhle tom bych poprosil pana ministra i ministerstvo o komunikaci - rozhodné datum je 30. září 2022. To znamená, není možné, aby třeba teď někdo přestal platit s tím, že my tady ještě vedeme legislativní proces, a on se tím pádem do budoucna tomu vyhne.

Tak a teď pozměňovací návrhy. Máme čtyři, dva se týkají 377, dva 384 a směřují v zásadě k tomu, aby to bylo jednak podobné nebo vlastně stejné, aby to bylo srozumitelné a aby tam vlastně do toho zapadly všechny případy. Pozměňovací návrh pod číslem 2561 představí můj kolega Marek Výborný, týká se toho, aby vlastně v splátkách, jak už tady avizoval pan ministr, aby to bylo umožněno i těm, kteří už jsou v daňové exekuci. Tady totiž nebylo řečeno to, že tento milostivý podzim se týká dluhů, které jsou v různé fázi vymáhání pohledávek. Najednou by ten, kdo je v exekuci, mohl to zaplatit najednou, ne ve splátkách.

Ale pak je tam důležitý pozměňovací návrh, který najdete pod číslem 2563, je to pozměňovací návrh můj a Marka Výborného, a ten se týká v zásadě dvou základních věcí. Za prvé rozšiřuje tuhletu oblast o zdravotní pojištění, jak jsme avizovali a jak já jsem avizoval v prvním čtení, protože to zdravotní pojištění není. My tady řešíme tisk 377, to je sociální zabezpečení, sociální pojištění, 384, to jsou finanční úřady, daně, celní správa a podobně, ale úplně z toho vypadlo zdravotní pojištění, a ta čísla, která jsme se dozvěděli na podvýboru, a my jsme je vlastně znali z milostivého léta, tak ta říkají, že třeba u VZP dvě třetiny si VZP vymáhalo přes exekutory, to jsme řešili tím milostivým létem, ale třetinu si řešilo takzvanou daňovou exekucí, a ty najednou z toho byly vyčleněny, nespadly do milostivého léta. Aby spadly do toho milostivého podzimu, je potřeba je tam dát a k tomu slouží pozměňovací návrh 2563.

Pak je tam ještě jeden detail, na který je potřeba upozornit, a to je, prosím pěkně, § 6 odst. 9, to už je pro fajnšmekry, a to jest, aby v momentě, kdy my to umožníme, aby se do splátkového kalendáře vešli i ti, kteří mají daňovou exekuci tak, aby v momentě, kdy se jim strhává ta částka ze mzdy, aby se to použilo na jistinu. Já tady nebudu řešit detaily, to si asi řekneme ve třetím čtení nebo na podvýboru, protože nejste v takovém detailu, ale má to přesně tu logiku, kterou my od toho očekáváme, aby ti lidi do toho šli. V případě, že jistina je vyšší než jejich splátka, tak se po nich budou chtít peníze navíc, ale v případě, že ne, tak aby se ty prostředky použily právě na tu jistinu, a bylo umožněno i lidem, kteří mají vyšší dluhy než 5 000 korun, aby mohli využít splátkového kalendáře, což je benefit, který nebyl v milostivém létu.

Tolik tedy ve stručnosti pozměňovací návrhy. Já se pak přihlásím k tomu číslu, předpokládám, že Marek Výborný se přihlásí k tomu prvnímu číslu. Vlastně v podobném duchu to bude i u 384, kde jsme ale navíc řešili ještě nějaké jiné věci.

Já vám děkuji, zkrátil jsem to na maximum, děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a další je přihlášená paní kolegyně Štefanová.

Než paní kolegyně dorazí, načtu omluvy. Omlouvá se paní poslankyně Adámková od 18.30 hodin z pracovních důvodů a pan poslanec Mašek z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty.

Paní poslankyně, prosím.

 

Poslankyně Iveta Štefanová: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, hnutí SPD podporuje návrh na mimořádné odpuštění penále z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na sociální politiku zaměstnanosti českým občanům, tedy návrh, který de facto navazuje na projekt milostivé léto, což je důležitý program pomoci obětem až likvidačního systému soukromých exekucí, který jsme rovněž podporovali. Hnutí SPD vždy bojovalo za práva obětí špatně nastaveného systému v celém jejich rozsahu, kdy ideálním řešením je dle našeho názoru plné zestátnění exekucí, tedy výkonu soudních a správných rozhodnutí.

Zdůrazňuji také, že odpuštění mnohdy astronomického penále a exekučních nákladů ze sociálního pojištění se týká pouze osob, které již část dluhu, respektive celou jistinu, uhradily. Uznáváme totiž, že dluhy se platit mají, což beze zbytku platí i u dluhů na daních a povinných pojistných odvodech, ale příslušenství dluhu nesmí občana existenčně zlikvidovat a postavit ho takzvaně mimo systém na dlouhá léta, což mimochodem přispívá i k prohlubování deficitu na důchodovém účtu, protože osoby v exekucích nemohou být kvůli přísnému nastavení systému standardně zaměstnány za důstojnou mzdu.

Úprava, kterou dnes projednáváme, by toto mohla částečně změnit pozitivním směrem, proto tento návrh podporujeme. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Další s přihláškou do obecné rozpravy je pan předseda Výborný. Pane předsedo, prosím.

 

Poslanec Marek Výborný: Vážená paní předsedající, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové. Mnohé tady už bylo naznačeno mými předřečníky. Já bych rád jednak informoval o tom, že jak tento tisk, tak tisk 384, který budeme projednávat vzápětí, byly projednány podvýborem pro problematiku exekucí a insolvencí mezi prvním a druhým čtením právě na tomto podvýboru a na základě kulatého stolu, který se konal pod mou patronací. Den předtím jsme se dohodli ještě na některých potřebných úpravách, proto jsou tady načteny dva plus dva pozměňovací návrhy. Já se v podrobné rozpravě k tomu jednomu přihlásím, tady jenom stručně vysvětlím - týká se to tedy právě tohoto návrhu zákona o tom takzvaném milostivém létě v oblasti sociálního pojištění. Jednak tady ve snaze vyhnout se interpretačním nejasnostem jasně do zákona doplňujeme v § 1 odst. 3, kde je jasně řečeno, že tento zákon se nevztahuje na pojistné, penále, exekuční náklady vymáhané prostřednictvím soudního exekutora, čili na to, co bylo předmětem už té první vlny, respektive druhé vlny milostivého léta, které se týkalo právě soudních exekucí. To je jedna věc.

A druhá, o tom jsme vedli debatu právě na tom kulatém stolu. V původním návrhu by z využití tohoto nástroje milostivého léta byli vyloučeni ti, jejichž dluhy jsou již vymáhány prostřednictvím daňové, respektive správní exekuce, a proto tady přidáváme ustanovení, že tito dlužníci nebudou z této možnosti vyjmuti, ale jejich exekuce se odloží.

Takže to jsou dvě drobnosti, které jsou předmětem pozměňovacího návrhu, ke kterému se potom přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Nikoho dalšího už neeviduji do obecné rozpravy. Rozhlížím se, zda někdo z místa? Není tomu tak, končím tedy obecnou rozpravu.

Ptám se pana ministra či pana zpravodaje, zda je zájem o závěrečná slova? Není tomu tak.

Návrh na vrácení zákona garančnímu výboru nepadl, zahajuji tedy podrobnou rozpravu, do které je přihlášen pan poslanec Nacher. Pane poslanče, prosím. (Poslanec Nacher mimo mikrofon se domlouvá s ministrem Jurečkou a poslancem Výborným.) Tak, pánové... Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Patrik Nacher: Pardon, my jsme si tady ještě ujasňovali nějaké detaily. Dovolím si tedy přihlásit k pozměňovacímu návrhu Patrika Nachera a Marka Výborného, který najdete v systému pod číslem 2563, já jsem ho tady zdůvodňoval. Týká se rozšíření o zdravotní pojišťovny a zpřesnění situace v momentě, kdy se sráží ze mzdy, co se potom děje v splátkovém kalendáři. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a další do podrobné rozpravy je přihlášen pan předseda Výborný. Prosím.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo. Já se tímto hlásím k pozměňovacímu návrhu představenému v obecné rozpravě, který je v systému uveden pod číslem sněmovního dokumentu 2561 a dále přesně v souladu s § 95 odst. 1 jednacího řádu, paní místopředsedkyně, prosím, aby bylo hlasováno následně o zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na 12 dnů. Podotýkám, že i toto je projednáno s předsedy všech poslaneckých klubů, jak koalice, tak opozice, a odpovídá to tomu, abychom mohli třetí čtení uskutečnit za 14 dní v rámci prvního sněmovního týdne ve středu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Nikoho dalšího do podrobné rozpravy již neeviduji, takže zagonguji pro kolegy, aby dorazili do sálu. Končím tedy podrobnou rozpravu.

Zeptám se pana ministra či pana zpravodaje, zda je zájem o závěrečná slova? (Není zájem.)

Tak jenom ještě chvilinku - než dáme hlasovat o zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na 12 dnů, jenom ještě prosím chvilku o strpení. Kolegové doráží do sálu.

 

ještě jednou zopakuji, že hlasujeme o zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na 12 dnů.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 209, přihlášeno 156 poslankyň a poslanců, pro 120, proti 1. Návrh byl přijat.

 

Žádné další návrhy nepadly, takže končím druhé čtení tohoto návrhu.

 

Otevírám další bod

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:58.




Přihlásit/registrovat se do ISP