Úterý 16. května 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Bartošek)

24.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 77/1997 Sb.,
o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 437/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan. (Není v sále.) Zastoupí jej ministr pro evropské záležitosti. Prosím, pane ministře.

 

Ministr pro evropské záležitosti ČR Martin Dvořák Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, je to pro mě opravdu velká čest, že můžu poprvé předstoupit před tento sbor... (Silný hluk v sále.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se omlouvám, pane ministře, ale hluk v sále je skutečně enormní a není vám rozumět, co říkáte. To znamená, že vás poprosím, kolegyně, kolegové, diskutujete-li témata, která nesouvisí, jděte je diskutovat do předsálí. Prosím, pane ministře, pokračujte.

 

Ministr pro evropské záležitosti ČR Martin Dvořák Děkuji ještě jednou, děkuji za možnost tady prezentovat návrh zákona, který předkládá pan místopředseda vlády Vít Rakušan. Je mi ctí v zastoupení předložit vám jej sám.

Smyslem této novely, sněmovní tisk 437, je umožnit státu, aby v případě naléhavé potřeby mohl navýšit kmenové jmění státních podniků z vlastních zdrojů a zajistit tak jejich finanční stabilitu a další chod. Státních podniků existuje v současné době v Česku zhruba šedesát. Podle platné legislativy může stát navyšovat kmenové jmění státních podniků jenom o takový majetek, který podnik v průběhu provozování své podnikatelské činnosti nabyl. U akciových společností v majetku státu toto ustanovení neplatí.

Aktuálnost této novely, této nové právní úpravy, vyplývá z potřeby státu reagovat na současnou složitou hospodářskou a bezpečnostní situaci. Stát potřebuje mít k dispozici takové nástroje, jak kapitálově posílit státní podniky zajišťující bezpečnostní zájmy státu anebo důležité veřejné potřeby. Takovou veřejnou potřebou je například služba České pošty, jejíž situace se stala impulzem pro tuto novelizaci zákona o státním podniku. Je evidentní, že stát potřebuje, aby se z důvodu postupující digitalizace Česká pošta stala primárním kontaktním místem mezi státem a občany, kteří nebudou schopni nebo ochotni přejít ve styku se státem na komunikaci digitální, a to v daleko širším spektru činností, než jaké od ní stát požaduje dnes.

Jak už bylo uvedeno, z časových důvodů je Poslanecké sněmovně navrhováno, aby se zákonem vyslovila souhlas v prvním čtení. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji a prosím, aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Jan Bauer. Prosím.

 

Poslanec Jan Bauer: Pane místopředsedo, milé dámy a pánové, velice zkráceně: zákon o státním podniku upravuje zvýšení kmenového jmění z vlastních zdrojů státního podniku, avšak postrádá úpravu možnosti zvýšení kmenového jmění z externích zdrojů. Cílem tohoto zákona, respektive této novely, je zvýšení kmenového jmění státního podniku ze strany jeho zakladatele, která doposud v tomto zákoně chybí. To je podstatou této novely. Umožní se tak kapitálové posílení státního podniku pro účely například strategických projektů určených k plnění bezpečnostních zájmů státu nebo k zajištění důležitých veřejných potřeb. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji jednu přihlášku. Pan poslanec Josef Bělica, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Josef Bělica: Dobrý večer, pane předsedající, dámy a pánové, vážení členové vlády. Já se vyjádřím pouze krátce. Tento návrh přináší jednoduchou změnu zákona o státním podniku, kdy v § 2 daného zákona se na konci odst. 4 doplňují věty: "Zakladatel může dále po předchozím souhlasu vlády zvýšit kmenové jmění podniku, vyžadují-li to naléhavé strategické, hospodářské, společenské, bezpečnostní nebo jiné zájmy státu. Zvýšit kmenové jmění podniku podle věty druhé je možné z majetku státu, se kterým je příslušný hospodařit ten, kdo vykonává funkci zadavatele podle § 3 odst. 1 tohoto zákona."

Předložený návrh je z řady důvodů diskutabilní, zejména s ohledem na riziko nedovolené veřejné podpory ve smyslu předpisů Evropské unie. Tato skutečnost je v důvodové zprávě pouze obecně zmíněna a chybí podrobnější analýza. RIA v tomto případě provedena nebyla. V důvodové zprávě je pouze stručně popsán způsob notifikací Evropské komisi. Notifikace má být učiněna hned poté, co vláda schválí navržené zvýšení kmenového jmění, a zároveň předtím, než dojde k jeho realizaci. Otázka však je, jestli by uvedené nemělo být vtěleno přímo do dané právní úpravy.

Dalším sporným bodem je vůbec sama podstata financování státních podniků tímto způsobem z vnějších zdrojů státu. Státní podniky by primárně měly podnikat na vlastní zodpovědnost a stát za jejich případné tíživé finanční situace ve své podstatě neručí. Je značný rozdíl, pokud je majetek vytvořen z disponibilní položky vlastního kapitálu státního podniku, nebo se jedná o vnější zdroje státu.

Nelze také odhlédnout od možných dopadů dané úpravy na veřejné rozpočty, ačkoliv samotná úprava, jak bylo řečeno, nebude znamenat přímé výdaje pro veřejné rozpočty, nicméně otevře možnost pro financování státních podniků z majetku státu, přičemž pravděpodobně se bude vesměs jednat, jak sama důvodová zpráva naznačuje, o finanční injekce ze státního rozpočtu, které budou mít v důsledku velký dopad právě na veřejné rozpočty. Samostatnou kapitolou pak tvoří s ohledem na předkládanou novelu řešení situace v České poště.

Dámy a pánové, já si myslím, že nám to otvírá Pandořinu skříňku. My jsme tady o České poště, o restrukturalizaci České pošty hovořili. Jistotou je, že se zavře 300 poboček. Restrukturalizační plán nikdo neviděl. Uzavírka poboček má ušetřit prostředky v řádech stovek milionů, ale už se doslýcháme, že transformace pošty má stát miliardy. Takže já za sebe, dámy a pánové, nemám nic proti projednání tohohle toho zákona, ale určitě bych nedoporučoval jeho projednání ve zkráceném řízení podle § 90. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Eviduji přihlášku s přednostním právem od paní předsedkyně Schillerové, prosím.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. No, já se nestačím divit. To je zákon, který si pětikoalice dala na program, kterému dala takovou prioritu, že ho chce projednat ve zkráceném řízení podle § 90 jednacího řádu, a pana ministra vnitra tady nevidím. To znamená, jak moc je to velká priorita, že předkládá pan ministr pro evropské záležitosti - tímto ho tady vítám. Věřím, že si ještě řekneme pár věcí někdy do budoucna, dneska nebudu zdržovat, ale pana ministra vnitra a vicepremiéra Rakušana nevidím. Takže to asi není taková priorita, jak se zdálo, jak bylo zdůrazňováno pětikoalicí.

My samozřejmě v principu nechceme do tohoto zákona kopat za každou cenu, chápeme i nějaké důvody. Vadí nám velmi, že tady není možná komunikace teď s panem ministrem vnitra. Vadí nám také to, že bychom chtěli vysvětlit, a opakovaně o to žádala naše paní poslankyně Jana Mračková Vildumetzová, na co půjde těch 8 miliard do pošty? Neříkáme, jestli to je špatně - dobře. My říkáme, chceme vidět ten transformační plán! Chceme to vědět! A máme právo - když tak pojďte na mikrofon, pane poslanče (Na poslance Krejzu.), hrdinně, já ráda na vás zareaguju. Neokřikujte mě, prostřednictvím paní, pana místopředsedy, omlouvám se, pana místopředsedy, mě tady neokřikujte! Takže my chceme vědět podrobnosti k tomu zákonu, chceme diskusi ve výborech, chceme mluvit s ministrem a vicepremiérem Rakušanem, chceme vidět transformační plán České pošty. Takže je vám jasné, že na základě toho, co jsem teď řekla, vznáším veto podle § 90 jednacího řádu Sněmovny jménem více než 50 poslanců hnutí ANO, a neprodleně vám, pane místopředsedo, doručím příslušné podpisové archy. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Paní předsedkyně, ono stačí, když dáte veto dvou poslaneckých klubů, anebo když to dáváte čistě za ANO, v tom případě požádám o doložení daných podpisů.

Přednostní právo, pan ministr Dvořák se hlásí, prosím, máte slovo.

 

Ministr pro evropské záležitosti ČR Martin Dvořák Já se teď nebudu pouštět do té transformace, jenom jsem chtěl reagovat na to, co zaznělo na adresu pana ministra Rakušana. Já to vidím přesně naopak. Ta věc je natolik urgentní a naléhavá, že přestože pan ministr Rakušan tady dneska nemůže z naléhavých osobních důvodů být, požádal, abychom předložili ten návrh právě dnes, abychom neztráceli další dny a týdny, tak jenom na vysvětlení pro paní poslankyni Schillerovou. To není protimluv, ale přesně naopak. To, že tady nemůže být pan ministr Rakušan, nemělo být důvodem, abychom to odkládali a zdržovali, což vám budiž dokladem, že se domníváme, že ta věc je velmi, velmi urgentní. Vaše veto se dalo předpokládat, je to vaše právo, ale prostě jenom máte jiný názor na to, jak rychle se má transformovat pošta. Děkuju vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Z místa se přihlásil pan poslanec Bělica. Potom dostanete slovo vy, pane poslanče. Vzhledem k tomu, že pan poslanec Josef Bělica není přítomen, máte slovo.

 

Poslanec Petr Letocha: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Jsem rád, že v tuto chvíli se minimálně shodneme na tom, že řešit Českou poštu je důležité, a proto bych navrhoval alespoň na základě § 90 odst. 2 jednacího řádu již v prvním čtení bylo vetováno, takže bych navrhoval zkrácení lhůt mezi prvním a druhým čtením na 12 dní, tedy o 48 dnů. Děkuji za podporu.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Ještě jednou, omlouvám se, abych si ten návrh napsal: dáváte návrh na zkrácení lhůty o 30 dnů? (O 48.) O 48 dnů na 12 dnů, na projednání. Zkrácení pod 20 dnů je možné pouze se souhlasem navrhovatele. Táži se, zda souhlasíte, pane ministře, se zkrácením lhůty? (Ano.) Děkuji. Prosím.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Já teď po rychlé domluvě se zástupcem SPD vznáším veto na toto zkrácení jménem dvou poslaneckých klubů - hnutí ANO a SPD.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Dobře, děkuji. Předpokládám, že bude návrh upřesněn. Prosím.

 

Poslanec Petr Letocha: Ano, děkuji. Doufal jsem tedy, že to, co bylo řečeno na výboru pro bezpečnost, platí, ale navrhuji tedy zkrácení mezi prvním a druhým čtením na 30 dní, tedy o 30 dnů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. To je návrh, o kterém dám potom následně hlasovat.

Ještě jednou se ptám, protože zde mám v obecné rozpravě přihlášeného pana poslance Josefa Bělicu, zda je přítomen? (Z pléna: Už mluvil.) V tom případě se nikdo další nehlásí. (Poslanec Nacher se hlásí.) Ale nejste, pane poslanče... (Poslanec Nacher avizuje přihlášenou faktickou poznámku.) Prosím, faktickou poznámku, omlouvám se. Pojďte, máte dvě minuty. Prosím.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji. Já jsem tu faktickou měl přihlášenu už dávno, tak teď se budu možná trochu opakovat s naší paní předsedkyní, ale mně opravdu hlava nebere, že vy si zvolíte čas, kdy to má být projednáno, chcete to projednat v devadesátce, a zároveň říkáte, že to je tak hrozně důležité, a pak tady ministr není. Tak si představte, kdyby se tohle stalo v předchozím volebním období, tak by se tady střídali poslanci jeden za druhým a řekli, jak to máme špatně zorganizováno. Za mě vysvětlení, které tady řekl na mikrofon pan ministr Dvořák, je nedostačující, to se na mě nezlobte! Vy máte tady sílu si to prohlasovat, vy si můžete zvolit termín, kdy to budeme projednávat, tak by tady ministr, pokud je to tak klíčové, měl být a měl by to hájit, zvlášť když je to tak klíčová a teď docela aktuální a akutní věc, jako je řešení České pošty, to se na mě nezlobte!

A to jsem byl přihlášen ve faktické, pane místopředsedo. Nevím, jak to, že se vám to tam neobjevilo, protože mně to tam bliká. To, že jsem menší, neznamená, že mám menší tlačítko. (Smích a potlesk.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: To určitě ne, pane poslanče, to bych si nedovolil zpochybnit! Tlačítko máte skutečně stejné jako všichni ostatní. (Smích.)

Nyní tedy se ptám, zda ještě někdo další se hlásí do obecné rozpravy? Nikoho dalšího nevidím, končím obecnou rozpravu.

Ptám se pana ministra, případně pana zpravodaje, na závěrečná slova. Není tomu tak.

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.

 

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu a já se táži, zda máte někdo návrh na jiný garanční výbor? Žádný jiný návrh nepadl, v tom případě dám hlasovat. Přistoupíme k hlasování.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 36, přihlášeno je 153 poslankyň a poslanců, pro návrh 148, proti nikdo. Konstatuji, že jsme tento návrh přikázali k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Ptám se, zda máte nějaké další návrhy pro přikázání dalším výborům? Prosím, paní předsedkyně, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Navrhuji přikázat tento tisk rozpočtovému výboru.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Jsou nějaké další návrhy? Žádné další návrhy nevidím, v tom případě dám hlasovat.

 

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro přikázání tohoto tisku rozpočtovému výboru? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 37, přihlášeno je 153 poslankyň a poslanců, pro návrh 67, proti 32. Návrh byl zamítnut.

 

V rozpravě padl ještě návrh na zkrácení lhůty na projednávání na 30 dnů.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty na projednávání na 30 dnů? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 38, přihlášeno je 153 poslankyň a poslanců, pro návrh 134, proti 13. Konstatuji, že lhůtu na projednávání jsme zkrátili o 30 dnů, tedy na 30 dnů.

 

Tím jsme projednali všechny návrhy a já končím projednávání tohoto bodu.

Přečtu omluvu: dnes od 19.30 ze zdravotních důvodů do konce jednacího dne se omlouvá pan poslanec Radek Koten.

 

A já otevírám další bod dnešního jednání a tím je

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:58.




Přihlásit/registrovat se do ISP