Čtvrtek 18. května 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Bartošek)

8.
Vládní návrh zákona o preventivní restrukturalizaci
/sněmovní tisk 371/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede pan ministr Martin Kupka. Prosím, ujměte se slova.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, Ministerstvo spravedlnosti připravilo návrh zákona o preventivní restrukturalizaci, a to v reakci na přijatou unijní směrnici o restrukturalizaci a insolvenci. Současně připravilo návrh minimalistické novely jedenácti právních předpisů, které věcně souvisejí s návrhem zákona o preventivní restrukturalizaci.

Především se jedná o novelizaci insolvenčního zákona, zákona o insolvenčních správcích, zákona o soudních poplatcích, notářského řádu, zákona o soudech a soudcích nebo zákona o dani z přidané hodnoty. Účelem zákona...

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se omlouvám, pane ministře, že vám vstupuji do vašeho projevu, ale, kolegyně a kolegové, a tentokrát zvlášť v levé části sálu, poprosím o ztišení, aby bylo dobře slyšet váš projev. Prosím, pokračujte.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka Účelem zákona o preventivní restrukturalizaci je zpřístupnit obchodním korporacím efektivní nástroj, pomocí kterého lze řešit přechodné finanční potíže a odvracet riziko hrozícího úpadku. Účelem doprovodné novely je toliko přizpůsobit vybrané právní předpisy z oblasti civilního práva procesního a daňového práva institutu preventivní restrukturalizace. Zejména se jedná o minimalistické funkční propojení restrukturalizačního a insolvenčního řízení, zajištění řádného fungování profese restrukturalizačních správců, způsobu určování zákonného soudce v restrukturalizačních věcech nebo specifické daňové souvislosti restrukturalizačních plánů.

Institut preventivní restrukturalizace se nachází na rozhraní závazkového, korporátního a insolvenčního práva. Základem celého procesu je příprava takzvaného restrukturalizačního plánu, který předpokládá přijetí efektivních ozdravných opatření s cílem obnovit normální fungování obchodního závodu podnikatele. Plán sestavuje podnikatel na základě výsledků vyjednávání se svými klíčovými věřiteli, od kterých žádá podporu a poskytnutí různých úlev. O jeho přijetí tito věřitelé, takzvané dotčené strany, následně hlasují.

V průběhu vyjednávání a přípravě restrukturalizačního plánu může podnikatel využít časově omezené ochrany před věřiteli - institut moratoria. To ochrání podnikatele před exekucemi, realizací zástavního práva ze strany věřitelů nebo ukončováním dodávek nezbytných surovin.

Návrh zákona obsahuje i řadu pojistek proti zneužití a pravidel na ochranu věřitelů.

Pro účely přípravy návrhu zákona, která probíhá déle než dva roky, byla vytvořena zvláštní expertní skupina složená z předních českých odborníků na korporátní a insolvenční právo, ekonomiku a účetnictví. Jde tedy o návrh zákona, který v tomto směru má i významnou odbornou podporu.

Vzhledem k tomu, že se i v prvním čtení projednával tento návrh ve sloučené obecné rozpravě s návrhem zákona insolvenčního a dalších souvisejících předpisů, tak si i v tomto případě dovolím požádat o stejný proces s tím, že v tomto případě také to úvodní slovo vztahuje na obě normy. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Ano, pane ministře, eviduji váš názor na sloučení rozpravy dvou bodů, tedy sněmovních tisků 371 a 372.

Chci se zeptat, zda ještě necháme vystoupit pana zpravodaje Pavla Staňka, který v tom případě, předpokládám, udělá svoji zpravodajskou právu pro oba tisky, poté bych to přerušil a otevřel rozpravu pro oba. Prosím, pane zpravodaji.

Tady pouze konstatuji, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu, dále byl tisk přikázán hospodářskému výboru. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 371/1 až 4. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj ústavně-právního výboru, poslanec Pavel Staněk. Prosím.

 

Poslanec Pavel Staněk: Děkuji, pane předsedající, za slovo. Je to přesně tak, jak tady bylo naznačeno, ta rozprava má smysl jako sloučená, takže vlastně budu navrhovat totéž, co navrhoval pan ministr ve své zpravodajské zprávě.

Před prvním čtením jsem si dovolil poměrně široký exkurz, takže v této druhé zpravodajské zprávě budu výrazně kratší, ale nicméně odkážu zejména právě na slova pana ministra, který představil celou legislativu poměrně obšírně, velmi strukturovaně a srozumitelně pro nás, pro poslance, ale samozřejmě i pro příjemce legislativy.

Já jenom uvedu to, že smyslem té novinky je včas odhalit momentální finanční potíže podnikatelů a zahájit ozdravný proces. Preventivně se restrukturalizace snaží zabránit úpadku podnikatele, což je samozřejmě velmi žádoucí, než aby došlo k samotné likvidaci a insolvenci. Ve Velké Británii, v Nizozemí i v Německu tuto možnost už právě podnikatelé mají a z praxe víme, že zahraniční věřitelé nebo mateřské firmy poptávají obdobná řešení i u nás.

Preventivní restrukturalizace patří z hlediska práva k insolvenčním nástrojům. Ve skutečnosti je ale však na pomezí prevence a insolvence. Má pomáhat podnikatelům s přechodnými finančními potížemi a umožňuje, aby nadále vedli svoji společnost a zachránili ji před hrozícím úpadkem. Cílem procesu tedy je revitalizovat životaschopný podnik a tím odvrátit možný úpadek. Výsledkem má být kromě zachování chodu podniku a pracovních míst i lepší perspektiva pro věřitele. Děkuju za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní ještě poprosím zpravodaje hospodářského výboru, pana poslance Libora Turka, aby i on nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím.

 

Poslanec Libor Turek: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Hospodářský výbor oba sněmovní tisky projednal na svém zasedání a přijal ke sněmovnímu tisku 371 následující usnesení, které bych si dovolil přečíst:

"Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR po vyslechnutí úvodního slova vrchního ředitele sekce Ministerstva spravedlnosti Michala Fraňka, zpravodajské zprávy poslance Libora Turka a po obecné a podrobné rozpravě

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR projednat a schválit sněmovní tisk 371 ve znění předloženého vládního návrhu zákona;

II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR provedl v návrhu zákona legislativně technické úpravy, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona;

III. pověřuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v hospodářském výboru;

IV. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR."

To je vše.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní tedy dám hlasovat o tom, že ve sněmovních tiscích 371 a 372 povedeme sloučenou obecnou rozpravu. Zagonguji.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh, abychom vedli u těchto dvou bodů sloučenou rozpravu? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 96, přihlášeno je 144 poslankyň a poslanců, pro návrh 104, proti nikdo.

 

Konstatuji, že jsme s návrhem vyslovili souhlas a u těchto dvou bodů povedeme sloučenou obecnou rozpravu. Z tohoto důvodu přerušuji sněmovní tisk 371.

 

Otevírám

 

Následující část projednávání bodu pořadu schůze

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:58.




Přihlásit/registrovat se do ISP