Čtvrtek 18. května 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Skopeček)

4.
Vládní návrh zákona o veřejných dražbách
/sněmovní tisk 360/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.

Než tak uděláte, načtu omluvy: omlouvá se pan poslanec Dubský od 14.30 z pracovních důvodů, pan poslanec Hofmann od 12.30 z pracovních důvodů, paní poslankyně Peštová od 11.30 do 13 hodin z pracovních důvodů a pan poslanec Vrána se omlouvá celý jednací den z pracovních důvodů.

Tak, pane ministře, prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji vám za slovo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážený pane předsedající, návrh nového zákona o veřejných dražbách vstupuje do druhého čtení. Dovolte mi tedy krátce připomenout jeho hlavní cíle a shrnout i dosavadní průběh jeho projednávání.

Návrh zákona nahrazuje stávající, již téměř čtvrt století starý zákon o veřejných dražbách, který je, přiznejme si to, již značně zastaralý a v době svého vzniku počítal pouze s prováděním klasických dražeb. Aktuálním trendem jsou však dražby elektronické, což právě návrh zákona reflektuje. Také dochází ke zjednodušení a určité liberalizaci samotného dražebního procesu, zejména u dražeb dnes označovaných jako dražby dobrovolné, čímž se významně sníží administrativní zátěž a náklady související s provedením veřejné dražby.

Mezi hlavní cíle zákona o veřejných dražbách patří především, a teď budu pouze v bodech: harmonizace zákona o veřejných dražbách s občanským zákoníkem, přesnější úprava elektronických dražeb v samotném zákoně, zjednodušení dražebního procesu, jak jsem o tom hovořil, posílení vymahatelnosti zákonem stanovených povinností a elektronizace, uveřejňování informací o veřejných dražbách a dražebnících pomocí nového informačního systému Centrální evidence veřejných dražeb.

V prvním čtení získal návrh zákona podporu napříč politickými stranami, čehož si velmi vážíme. Následně byl návrh projednán na ústavně-právním výboru a v rámci několika fází jednání jsme si ještě s paní zpravodajkou Ožanovou podiskutovali o některých tématech, a to i ve spolupráci s Ministerstvem spravedlnosti. Ústavně-právní výbor poté jednomyslně doporučil Poslanecké sněmovně návrh zákona o veřejných dražbách schválit. A nyní je tedy před námi druhé čtení a já věřím, že podpora tomuto návrhu bude trvat i nadále.

Při té příležitosti bych se ještě rád zastavil u otázky legisvakanční lhůty. My jsme v poměrně netypické komfortní situaci, kdy zavádíme zcela novou právní regulaci odvětví, a nejsme tedy tlačeni žádnou implementační lhůtou, či, jak to občas bývá, (nutností) reagovat na nějakou jinou legislativu. Z tohoto pohledu můžeme svobodně zvolit začátek účinnosti tohoto zákona. Protože legislativní proces v obou komorách Parlamentu je samozřejmě vždy o něco pozvolnější, než je optimistický předpoklad předkladatele, a protože bude potřeba důkladně připravit i nový elektronický systém Centrální evidence veřejných dražeb a protože odvětví by mělo mít k dispozici dostatečný čas na přípravu na novou regulaci, rozhodli jsme se - a tady i po konzultaci s paní zpravodajkou - navrhnout posun účinnosti tohoto zákona i zákona změnového, který je tím druhým tiskem, o jeden rok, tedy na 1. leden 2025. Věřím, že díky této delší legisvakanci bude náběh nyní přijímané legislativy vlastně co možná nejhladší, a jsem rád, že máme pro jednou možnost postupovat i tímto důkladným způsobem bez velkého spěchu.

Já tedy avizuji, že v podrobné rozpravě se pak přihlásím k pozměňovacímu návrhu, který datum účinnosti posouvá. Toliko moje slovo úvodem ke sněmovnímu tisku 360. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu. Usnesení byla doručena jako sněmovní tisky 360/1 a 360/2. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka ústavně-právního výboru, paní poslankyně Zuzana Ožanová, informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Paní poslankyně, prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážené pane místopředsedo, vážené kolegyně, kolegové, nyní k tisku 360. Tisk 360 předložila vláda Sněmovně 6. 1. 2023, ovšem nejednalo se úplně o první předložení, jelikož v minulém volebním období tento tisk byl již předložen v roce 2020.

Ústavně-právní výbor je výborem garančním. První čtení proběhlo 21. 2. 2023. Ústavně-právní výbor dne 14. 4. 2023 věc projednal a přerušil projednávání tisku, následně 3. 5. 2023 přijal ústavně-právní výbor usnesení k tisku. Dovolím si přečíst toto usnesení:

"Po vyjádření náměstka (ministra) pro místní rozvoj PhDr. Jana Fluxy, zpravodajky Zuzany Ožanové a po rozpravě ústavně-právní výbor

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby návrh schválila;

II. pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu;

III. zmocňuje zpravodajku výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny podala zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona na schůzi ústavně-právního výboru."

Tolik k usnesení.

Chtěla bych jenom konstatovat, že žádné pozměňovací návrhy ústavně-právní výbor nepřijal, a proto se nebudu k tomu dále vyjadřovat.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní poslankyně. Otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásily paní poslankyně Štefanová Iveta, která vystoupí jako první, Připraví se paní poslankyně Ožanová. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Iveta Štefanová: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, hlavním cílem předloženého návrhu je především jakési sladění právní úpravy veřejných dražeb v tomto zákoně s obecnou úpravou obsaženou v občanském zákoníku. Mezi dalšími cíli tohoto návrhu je přesnější úprava elektronických dražeb, posílení právní jistoty subjektů dotčených v rámci dražebního procesu a vymahatelnosti zákonem stanovených povinností, zefektivnění dražebního procesu a odstranění nadbytečné administrativní zátěže. Návrh zákona bude tedy koncipován tak, aby bylo možné za porušení podstatných zákonem stanovených povinností udělit sankci v podobě peněžité pokuty z příjmu, příjem z těchto pokut je uvažován až ve výši 1 milionu ročně do státní pokladny. Pro dražebníky navržená právní úprava bude znamenat především zjednodušení dražebního procesu, odstranění zbytečné administrativní zátěže a i snížení nákladů souvisejících s přípravou a realizací dražby. Odstranění nesouladu občanského zákoníku a zákona upravujícího veřejné dražby přispěje k vyšší právní jistotě spotřebitele, tedy účastníka dražby nebo osoby, jejíž práva jsou dražbou dotčena.

SPD obecně podporuje snižování administrativní zátěže i zvyšování právní jistoty podnikatelů i občanů, takže tento návrh jako celek má svůj smysl a my tu myšlenku podporujeme. Technické parametry, které jsme řešili na jednání ústavně-právního výboru, budou řešeny v pozměňovacích návrzích, takže uvidíme, jaké konkrétní pozměňovací návrhy budou načteny, a pak samozřejmě eventuálně podpoříme i ty. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Další v pořadí je přihlášená paní poslankyně Ožanová. Paní poslankyně, prosím. Jsme v obecné rozpravě.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, ve své podstatě skoro vše již uvedla paní poslankyně Štefanová i pan ministr, čeho se týká tento tisk. Já se vrátím jenom k tomu, co jsem říkala jako zpravodaj, nyní v roli poslance.

Projednávání tisku bylo na ústavně-právním výboru přerušeno, protože jsme ještě dolaďovali s Ministerstvem dopravy různé dotazy, kdy se podařilo vysvětlit si navzájem možnou aplikační praxi. Chtěla bych touto cestou zcela netradičně poděkovat jak Ministerstvu pro místní rozvoj, tak Ministerstvu spravedlnosti za jejich spolupráci. V rámci této spolupráce vznikl pozměňovací návrh, který předkládají poslanci Ivan Bartoš a Zuzana Ožanová. Jedná se o pozměňovací návrh s číslem 2602 a tento pozměňovací návrh má jenom takovou drobnou parametrickou změnu, kdy se mění částka z 200 000 na 300 000. Tato částka se týká toho, že pod 300 000 budou moci dražebníci konat zjednodušené dražby. Týká se to především aukčních portálů. To znamená, dříve ta částka byla 200 000. Vezměme si, že původně ten návrh zákona byl předložen v roce 2000, a přece jenom s ohledem na časový odstup, inflaci a podobně jevilo se vhodné tuto částku navýšit. Takže tolik k tomuto pozměňovacímu návrhu.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní poslankyně. Zatím jste poslední přihlášená do obecné rozpravy. Ptám se, zda se někdo hlásí z místa do obecné rozpravy? Pokud tomu tak není, obecnou rozpravu končím.

Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova ze strany předkladatele nebo zpravodaje? Není tomu tak.

Zahajuji tedy podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být odůvodněny, a do podrobné rozpravy se hlásí rovněž paní poslankyně Ožanová a pak pan ministr.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Já se přihlašuji k pozměňovacímu návrhu vloženému do systému pod číslem 2602. Odůvodnění jsem přednesla v obecné rozpravě.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Další vystoupí pan ministr Bartoš.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji za slovo. Jak jsem avizoval, já se hlásím k pozměňovacímu návrhu, který posouvá účinnost o jeden rok, tedy na 1. leden 2025. Tento pozměňovací návrh je v systému veden pod číslem 2607.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Ptám se, zda je ještě někdo, kdo se hlásí do podrobné rozpravy? Není tomu tak. Podrobnou rozpravu tedy končím.

Zájem o závěrečná slova, předpokládám, že ani pro tuto chvíli není.

Tím jsme vyčerpali tento tisk a já končím druhé čtení tohoto návrhu.

 

Budeme pokračovat bodem číslo

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:58.




Přihlásit/registrovat se do ISP