Pátek 27. října 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Karel Havlíček)

121.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb.,
o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 73/2011 Sb.,
o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, ve znění
pozdějších předpisů, a zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 489/ - třetí čtení

Prosím tedy, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí pan Marian Jurečka a zpravodajka garančního výboru, což byl výbor pro sociální politiku, paní poslankyně Renata Oulehlová. Paní poslankyni nevidím. Už ji vidím. Omlouvám se. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 489/2, který byl doručen dne 11. října 2023, a usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 489/3.

Táži se tedy navrhovatele, jestli má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Nikoliv, v tom případě tedy otevírám rozpravu, do které se přihlásila jako první poslankyně Pastuchová.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych se - protože vím, že jde o třetí čtení a své pozměňovací návrhy jsem zdůvodňovala ve druhém čtení, ale přesto si ještě dovolím okomentovat tento sněmovní tisk.

Ono je náhodou, nebo ne náhodou, že Ministerstvo práce a sociálních věcí vede pan ministr Jurečka, vaším prostřednictvím...

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Prosím, abyste se zklidnili v levé části!

 

Poslankyně Jana Pastuchová: ... který je vlastně členem KDU. A mě dneska ráno zaujal článek, který jsem si přečetla, a proč to říkám zrovna teď při tom prvním (?) čtení, i když tam navyšujete rodičovský příspěvek, který my jsme měli v návrhu navýšit už dávno, dávno předtím, ale ten sněmovní tisk se nedostal na pořad dne, protože jsme v opozici, a budu ho citovat tady zčásti proto, abyste se ještě zamysleli nad tím, jestli přece jen pro nějaký pozměňovací návrh z řad opozice nezvednete jako koaliční poslanci ruku, protože na výboru pro sociální politiku jste nám pro ty naše pozměňovací návrhy ruku nezvedli.

Ten článek měl název: Lidovci mohou dokázat, že myslí na rodiny s dětmi. Proč jim ale uvěřit zrovna teď? A teď bych odcitovala část tohoto článku: KDU-ČSL si na programové konferenci zase vsadila na plány prorodinné politiky. Bylo by záslužné, kdyby se splnila alespoň pětina toho, co lidovci za více než 30 let skandování o podpoře rodin a porodnosti naslibovali...

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ještě jednou prosím všechny, aby se ztišili v sále. Prosím levou stranu zejména!

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Momentálně se slovy pana předsedy Jurečky prohlásili sociálním svědomím pětikoaliční vlády. Místopředseda KDU-ČSL a ministr zemědělství pan ministr Výborný, vaším prostřednictvím, výkon - cituji - vlastní družiny hodnotí za výbornou. Cituji z článku. Kdyby prý jeho úsilí nebylo, sleva pro rodiče dětí do tří let by po konsolidačním balíčku nebyla a stavební spoření se už nepodporovalo. Neplatí snad, že školkovné skončilo, sleva pro rodiče se snížila a podpora stavebního spoření také? Nebylo by účinnější, kdyby plínky, příkrmy, Sunar, kojenecká voda a další byly s nulovou sazbou, nebo maximálně pětiprocentní? Nebylo by dost prorodinné nezvyšovat daně, bojovat s inflací, aby neklesaly reálné mzdy a i pracující nekončili s žebračenkou na dávkách? Vstoupili lidovci do stávající vlády s takovou chutí pomoci, že na chvíli zapomněli na svůj dlouhodobý program? Kdy bude těch 70 000 míst pro předškolní děti? Nepřispělo by k ochotě mít děti, kdyby byly zase bezúročné půjčky a hlavně možnost důvěřovat slibům předvolebním i povolebním alespoň ohledně daní, tedy alespoň elementární jistotou, co bude?

V roce 2020 se lidovci prali u Ústavního soudu kvůli navýšení rodičovské pro děti do čtyř let, byť třeba jejich rodiče příspěvek vyčerpali. Teď se vládní poslanci KDU-ČSL mohou činit, aby rodičovskou v poměrné výši dostali i rodiče dětí už narozených, protože ani tyto děti nejsou méně potřebné.

Proč jsem to zde citovala? Já osobně tam mám pozměňovací návrhy dva. Jeden se týká toho, aby se zvýšení rodičovského týkalo i dětí, které se narodily 1. 1 2023, to znamená jeden rok, protože jak jsem obhajovala, myslím si, že tento věk je opravdu náročný na finance vzhledem k tomu, co se tady i děje s inflací. A druhý můj pozměňující návrh je, aby se to týkalo dětí narozených 1. 7. 2022, tedy jeden a půl roku. Jsou to dva návrhy, kterými byste opravdu mohli dokázat to, že alespoň částečně budete těm rodinám, jak stále prosazujete ve svých programových prohlášeních, a zrovna vaše strana KDU-ČSL, že jste k těm rodinám vstřícní. A opravdu mě mrzí, že tento sněmovní tisk, byť z dílny mého ctěného kolegy Aleše Juchelky, vaším prostřednictvím, který navrhoval navyšování, tu nebyl už dříve. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, paní poslankyně. Vzhledem k tomu, že žádná faktická poznámka není, tak poprosím další řádně přihlášenou a to je paní poslankyně Lucie Šafránková.

 

Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji vám za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, na úvod svého vystoupení jasně říkám, že SPD v každém případě podpoří zvýšení rodičovského příspěvku, protože naše rodiny s nejmenšími dětmi jakoukoliv pomoc státu už dávno, okamžitě a nutně potřebují. Růst inflace od posledního zvýšení tohoto příspěvku k 1. lednu roku 2020 se již blíží 40 %, takže je logické a jasné, že jeho zvýšení je zcela nezbytné. I proto, že ceny základních životních nákladů a potřeb využívaných rodinami s nejmenšími dětmi rostou ještě mnohem rychleji a více než průměrná inflace.

Není tomu tak, že je příslovečných za pět minut dvanáct, v tomto případě je to už minimálně tři čtvrtě na jednu. Vládní návrh tudíž přichází neuvěřitelně pozdě. To, že rodičovský příspěvek značně zaostává za tempem růstu inflace, je vzhledem k vývoji inflace jasné již zhruba dva roky. Proto jsem návrh na jeho zvýšení podala již v minulém roce, 2022, a od té doby vládní poslanci stále a stále blokují jeho projednávání, zatímco životní úroveň a příjmová situace rodin s nejmenšími dětmi se propadá a stává se z nich prakticky sociálně nejohroženější skupina u nás. Již několik čtvrtletí po sobě klesá i porodnost, což je zásadně nežádoucí jev a jeho souvislost s výší rodičovského příspěvku a se státní podporou rodin s dětmi obecně je jednoznačná a těsná.

Vláda tedy nebyla schopná či ochotná řešit zvýšení rodičovského příspěvku celé dva roky. Návrh, se kterým nyní přichází, je kromě jeho zpoždění i velice nedostatečný, co se týče navrhované částky zvýšení rodičovského příspěvku. Jak už jsem zmínila, tak inflace od posledního zvýšení rodičovského příspěvku významně vzrostla, a to v rozsahu, jemuž by odpovídalo jeho zvýšení ve dvojnásobné hodnotě vládou navrhované částky, tedy nikoliv o 50, ale o 100 000 korun. Vládní návrh obsahuje i některá další zcela nepřijatelná protirodinná opatření, proti nimž se vymezuji, a proto k nim za SPD podávám i řadu našich pozměňovacích návrhů.

Co tedy navrhuji? Je to především zvýšení rodičovského příspěvku o 100 000 korun. Dále pak, pokud by toto nebylo přijato, tak kompromisně potom zvýšení o 60 až 90 000 korun. Dále, a to úzce souvisí i s tím, o čem jsem tady před chvílí hovořila, tak navrhuji do zákona o státní sociální podpoře zakotvit valorizační mechanismus pravidelného každoročního zvyšování rodičovského příspěvku, a to vždy k 1. lednu příslušného kalendářního roku. Jednalo by se vždy o zvýšení o míru inflace za dvanáctiměsíční období vymezené prosincem kalendářního roku, který o dva kalendářní roky předchází kalendářnímu roku, ve kterém k tomuto zvyšování bude docházet, a listopadem kalendářního roku, který bude kalendářnímu roku zvyšování rodičovského příspěvku předcházet o jeden rok. Tato úprava by totiž do budoucna eliminovala jakékoliv spory a dohady o zvyšování rodičovského příspěvku, které by už nebyly předmětem libovůle aktuálních vládních a parlamentních většin. A hlavně toto opatření by dlouhodobě do velké míry ochránilo rodiny s nejmenšími dětmi před dopady jakéhokoliv zdražování.

V SPD v žádném případě nesouhlasíme s vládním návrhem na zkrácení maximální doby, po kterou lze rodičovský příspěvek pobírat, o jeden rok, a to z období trvajícího od narození dítěte do čtyř let jeho věku na dobu od narození dítěte do jeho tří let. Obsahem a cílem tohoto návrhu je zachování současného nastavení doby čerpání rodičovského příspěvku, protože zkrácení maximální doby jeho pobírání není rozhodně žádoucí. Naopak je vhodné ponechat rodinám a rodičům možnost volby, jak dlouho budou rodičovský příspěvek v současném zákonném rozmezí pobírat. S tím, že ve značném počtu případů nejde ani tak o otázku volby jako o záležitost naprosté nutnosti, a to z toho důvodu, že v České republice zdaleka nejsou k dispozici dostatečné a dostupné kapacity předškolní péče o děti. Zkrácení doby, po kterou lze čerpat rodičovský příspěvek o celý jeden rok, by několika, mnoha rodinám přineslo takřka neřešitelné problémy z hlediska zajištění péče o jejich malé děti během pracovních dní. Proto považuji tuto myšlenku za velice nebezpečnou.

Kolegyně a kolegové, rodiče, kteří pobírají příspěvek do čtyř let věku dítěte, většinou nezůstávají doma proto, že by nechtěli pracovat a že by byli nadšeni z příjmu zhruba kolem 6 250 korun měsíčně, což je alikvótní měsíční částka rodičovského příspěvku při čtyřech letech jeho pobírání, ale zůstávají s dětmi doma proto, že nemají žádný jiný způsob a žádnou jinou možnost, jak zajistit péči o ně.

Za obzvláště závažný a nespravedlivý a nepřijatelný považuji vládní návrh, aby se zvýšení rodičovského příspěvku týkalo pouze těch dětí, které se narodí až po 1. lednu roku 2024. Takový přístup je za nás naprosto hanebný, nemorální a může být i problematický z hlediska ústavního práva, konkrétně z hlediska ústavního zákazu diskriminace. Není přece možné, aby jedna skupina rodičů dětí do čtyř let věku pobírala rodičovský příspěvek o 50 000 korun, tedy o 1/6 vyšší než druhá skupina těchto rodičů. Šlo by jednoznačně o sociální, ekonomickou a zřejmě i právní diskriminaci, která by navíc trvala několik let.

V jednom svém pozměňovacím návrhu také požaduji, aby na částku navýšení rodičovského příspěvku měli nárok všichni rodiče pečující o nejmladší dítě v rodině, které je narozené nebo převzaté do trvalé péče ode dne 1. ledna 2020. Tedy všichni rodiče dětí, kterým budou čtyři roky a méně ke dni nabytí účinnosti této novely, protože není udržitelné a možné takto zásadním způsobem finančně znevýhodnit děti pouze na základě data jejich narození, byť by se v jednotlivých případech lišilo o jeden jediný den, respektive v mnoha případech i o pár minut.

Naprostým minimem, které jsme ochotni v tomto ohledu akceptovat, je to, aby na navýšení rodičovského příspěvku měli nárok ti rodiče dětí do čtyř let věku, kteří jej ke dni nabytí účinnosti této novely budou aktuálně pobírat, jako tomu bylo právě při posledním zvýšení rodičovského příspěvku před čtyřmi lety. Ovšem preferovanou variantou SPD je to, aby byl rodičovský příspěvek zvýšen všem rodičům aktuálně pečujícím o děti do čtyř let věku, což je postoj, který při zmíněném posledním zvyšování rodičovského příspěvku zastávali i politici všech dnešních vládních stran a hájili ho tehdy právě spolu s námi. To, že dnes zastávají postoj naprosto opačný, je zarážející a velice smutné. Dál to už radši ani nebudu komentovat.

Dámy a pánové, kolegyně a kolegové, v zájmu našich pracujících rodin s nejmenšími dětmi, v zájmu podpory porodnosti vás prosím o podporu těchto našich pozměňovacích návrhů.

Závěrem mi ještě dovolte se krátce vyjádřit k procedurální podobě projednávaného vládního návrhu. Ale není to pouze problém této novely zákona o státní sociální podpoře. O co tady jde? Slovy jednoho českého filmu - rozmohl se nám tady takový nešvar. Vláda například přijde s krátkou novelou zákona o státní sociální podpoře, která má upravovat v několika málo bodech nastavení rodičovského příspěvku. My si k vládní předloze připravíme své pozměňovací návrhy, vložíme je do systému a poté je projednáme v garančním výboru. A ve chvíli, kdy vrcholí druhé čtení, víceméně náhodou zjistíme, že v systému je vložen komplexní vládní pozměňovací návrh, který původní novelu úplně překopává. Mění pořadí bodů, přidává desítky nových a kromě zákona o státní sociální podpoře mění třeba zákon o bankách, zákon o pojišťovnách a také takzvaný lex Ukrajina. Vůbec nejde jen o to, že musíme narychlo předělat své pozměňovací návrhy, ale o to, že to není standardní jednání, standardní systémová legislativní činnost. Jde o chaotickou praxi přílepků. Kdyby se to stalo jednou, dvakrát za volební období nebo v nějaké mimořádné situaci typu pandemie koronaviru, vůbec o tom tady nebudu hovořit. Ale čeho je moc, toho je zkrátka příliš. A u této vlády jsou popsané postupy už víceméně běžnou praxí.

A pak bych se tady možná i při této příležitosti také ráda zeptala pana ministra práce a sociálních věcí Jurečky na jeho konkrétní pozměňovací návrh, který má umožnit vládě, aby vydala výši změny započitatelných nákladů bydlení v bytech nebo ubytovnách u vybraných skupin Ukrajinců. Aby to mohla vláda zkrátka stanovovat odlišně. Pane ministře, mám tomu rozumět tak, že mám prakticky... máme dávat bianko šek? Je to tak? Děkuji vám za odpověď.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, paní poslankyně, a poprosím dalšího řádně přihlášeného. To je pan poslanec Šimon Heller.

 

Poslanec Šimon Heller: Dobré odpoledne, vážené dámy, vážení pánové. Já bych tady chtěl načíst legislativně technickou úpravu.

Dle § 95 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny navrhuji následující legislativně technické úpravy ke svému pozměňovacímu návrhu označené písmenem B ve sněmovním tisku 489/2. A to za prvé v bodu X1 se slova částky 350 000 korun zrušují, za druhé doplňují se body X3, X4, které znějí: X3 - v článku II se za bod 3 vkládá nový bod 4, který zní: za čtvrté výše násobku podle § 30 odst. 1 věty druhé a odst. 3 písm. c) zákona č. 117/1995 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, se vztahuje na nejmladší dítě v rodině narozené nebo převzaté do trvalé péče nahrazující péči rodičů ode dne 1. ledna 2024.

Dále. Dosavadní body 4 a 5 se označují jako body 5 a 6 a X4, v článku VIII písm. a) se slova čtyři až deset nahrazují slovy čtyři až X2 a slova dva, tři a pět se nahrazují slovy dva až čtyři a šest.

Pozměňovací návrh má legislativně technický charakter a jeho cílem je zajistit, aby pozměňovací návrh byl souladný s pozměňovacími návrhy, které mění samotnou částku rodičovského příspěvku. Daná úprava umožní, aby bylo o pozměňovacích návrzích, které mění částku rodičovského příspěvku, hlasováno i v případě přijetí pozměňovacího návrhu B.

Dále se přechodná ustanovení ke změně zákona o sociální podpoře, článek II komplexního pozměňovacího návrhu doplňují o přechodné ustanovení výslovně stanovující, že oba navrhované novelizační body pozměňovacího návrhu B, to znamená změny § 30 odst. 1 a § 30 odst. 3 písmene c) zákona o státní sociální podpoře, se týkají rodičů vícerčat, které se narodí nebo budou převzata do trvalé péče nahrazující péči rodičů ode dne 1. ledna 2024. Návazně se ustanovení o nabytí účinnosti zákona doplňuje tak, aby obě navrhované změny podle pozměňovacího návrhu B i související přechodné ustanovení mají nabýt účinnost dnem 1. 1. 2024. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. A s faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Igor Hendrych.

 

Poslanec Igor Hendrych: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené dámy, vážení pánové, vážení páni ministři, já jenom stručně faktickou. My jsme ten pozměňovací návrh pana poslance Hellera, vaším prostřednictvím, na výboru pro sociální politiku podpořili a podpoříme ho i nyní jako za klub hnutí ANO. Takže jo, pokud si pan poslanec Heller zajistí dostatečnou podporu na straně koalice, tak by to neměl být problém.

A pak je tu ještě jedna věc. Já o tom mluvím už tady poněkolikáté, včera jsem interpeloval pana ministra Jurečku, byl přítomen, dostanu odpověď písemně. Nicméně ta záležitost se dotýká téhleté problematiky. Stále není vyjasněno, jak to bude vlastně de facto v případě, že se narodí vícerčata na přelomu roku, to znamená jedno v prosinci, 31. prosince předpokládám, a druhé 1. ledna. Ptal jsem se na to paní vrchní ředitelky Roučkové na výboru pro sociální politiku, ještě kolegyně, kterou tam měla, a nebyly mi schopny relevantně odpovědět, protože ta úprava to v podstatě nějakým způsobem neřeší. Ale může se to stát v jednotkách případů v České republice. A myslím si, že by mělo být k tomu zaujato nějaké stanovisko, minimálně by to mělo být ošetřeno asi nějakou vyhláškou a tak dále, protože abychom se nedostali do kolize v tomhle případě. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickou se hlásí pan poslanec Šimon Heller.

 

Poslanec Šimon Heller: Děkuji. Já k tomuhle bodu ještě posléze vystoupím. Nicméně abych zareagoval na ten dotaz. O tom není vlastně tenhle pozměňovací návrh číslo B, který se týká vícerčat, protože při každém navýšení rodičáku, ať už to bylo za vlády Andreje Babiše, nebo to nastane, pevně věřím, teď, tak dochází k tomu, že se zvedne ta částka a u těch dvojčat se zvedá dneska taky principiálně podle 1,5násobku. Takže i kdyby vůbec ten pozměňovací návrh přijat nebyl, tak ten případ, o kterém vlastně mluvíte, tak může nastat úplně stejně. Tak jenom chci upozornit, že se to netýká tohohle pozměňujícího návrhu. A já jsem přesvědčen, že pokud to nastane, a bavíme se opravdu, pokud to nastane, tak maximálně, věřím, v počtu jeden, tak pevně věřím, že to bude ve prospěch rodičů.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickou se hlásí paní poslankyně Naiclerová. Máte slovo.

 

Poslankyně Hana Naiclerová: Děkuji za slovo, pane předsedající, já chci jenom krátce vystoupit a podpořit tento pozměňovací návrh Šimona Hellera, jehož jsem také spolupředkladatelkou. A chci vás poprosit o jeho podporu, protože opravdu kdo jednou dvojčata v rodině měl, tak ví, jak velmi náročné to pro tu maminku je, a maminka pečuje o to dítě úplně stejně, jedno jak to druhé, a o to druhé určitě nepečuje jen z půlky. Takže prosím, buďme spravedliví, narovnejme tady tuto nespravedlnost a podpořme tento náš společný pozměňovací návrh. Moc děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickou se už nikdo nehlásí, tak nyní poprosím pana poslance Aleše Juchelku.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Já děkuji moc, já budu poměrně stručný. Nejdříve bych chtěl poděkovat ctěné Sněmovně, že zařadila tady tento bod, abychom ho ještě dneska mohli projednat, určitě budeme - a já se omlouvám, já jsem řádně přihlášen, pane předsedající, a mně tam běží čas na faktickou poznámku a já určitě budu třeba i čtyři minuty a nejenom dvě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já jsem myslel, že jste říkal, že budete krátký, tak jsem vám dal tu minutu.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Děkuji moc. (Směje se.) Samozřejmě bych se chtěl vyjádřit i k těm jednotlivým návrhům a mám tady ještě některé doplňující otázky.

Ten komplexní pozměňovací návrh, o kterém budeme hlasovat pravděpodobně jako o prvním, tak ten bych řekl je poměrně diskutabilní právě z toho důvodu, že jak říkala má předřečnice, kolegyně Lucie Šafránková, tak se může jednat částečně o přílepek. Ale je tady spousta různých dalších věcí, kdy vlastně ten zákon založí tímto pozměňovacím návrhem také možnost spolupráce Úřadu práce s držitelem poštovní licence, čímž je aktuálně tedy Česká pošta. A ten můj dotaz zní, že pokud já budu si všechny dávky státní sociální podpory chtít vyřídit nebo zažádat si o ně na České poště, tak právě v tom vznikne strašný zmatek a chaos dle mého názoru. Když vlastně člověk přijde po tom velkém promu, že si můžete vyřídit nebo zažádat o dávky i na České poště, tak si vezměte situaci, kdy tam prostě přijde dvacet lidí, každý si tam zmáčkne to čísílko, vyjede mu to pořadí a deset lidí z toho tam bude chtít vyřídit například příspěvek na bydlení.

Teď samozřejmě ten pošťák, který má jenom přebírat a potom samozřejmě posílat dál k vyřízení na úřad práce ty jednotlivé žádosti, bude čelit neuvěřitelnému tlaku, že se de facto na České poště prostě ty dávky nevyřizují, že se tam jenom podávají ty žádosti. A také samozřejmě žádný pošťák není státní úředník, aby mohl disponovat se všemi těmi osobními informacemi, které vždycky ti žadatelé - například u příspěvku na bydlení jsou to různé, já nevím, faktury, doklady o výši vašeho příjmu, o tom, že máte studujícího syna nebo dceru na škole a tak dále - tak budou muset tady čelit těmto problémům a najednou tam vznikne velký zmatek, protože vy můžete po všech těchto nedorozuměních čekat třeba i několik hodin na to, až si pošlete doporučený dopis nebo než si vyzvednete na České poště balík, protože prostě těm lidem nevysvětlíte v tu chvíli, že se tam dávají pouze žádosti, ale že se tam nic nevyřizuje, že se tam o ničem s nikým nemohou poradit, že vlastně o té situaci tam nemůžou diskutovat s tím pošťákem, protože za prvé to není žádný sociální pracovník a člověk zběhlý ve státní sociální podpoře, ale je to prostě člověk, který rozumí naopak zase té poštovní agendě.

Takže tady bych se chtěl skutečně zeptat ještě pana ministra, jestli oni budou mít nějakou kampaň nebo jak budou předcházet těmto kolizím na českých poštách, kde spousta lidí si bude myslet, že tam prostě může vyřídit třeba příspěvek na bydlení, jak říkám, a to nemluvím o dávkách v hmotné nouzi, protože prostě si všichni zafixují v hlavě, že se dávky mohou začít vyřizovat na českých poštách.

Potom už tady máme ty jednotlivé pozměňovací návrhy, se kterými problém nemáme. Určitě podpoříme veškeré pozměňovací návrhy naší ctěné kolegyně Lucie Šafránkové, určitě pozměňovací návrhy i našeho ctěného kolegy pana ministra Mariana Jurečky, nicméně tady máme ještě dotaz, který je úplně stejný jako od kolegyně Šafránkové, který se právě týká toho vašeho pozměňovacího návrhu ohledně toho nouzového ubytování na ubytovnách, v bytech, penzionech a tak dále, právě s tím, zdali a jakým způsobem budete uvážlivě jako vláda tady s tímto takzvaným bianko šekem disponovat.

Co se týká mých pozměňovacích návrhů, paní kolegyně Jana Pastuchová už tady představila své pozměňovací návrhy, tam samozřejmě budeme hlasovat pro. U mých pozměňovacích návrhů je navýšení rodičovského příspěvku z 300 000 na 375, respektive na 400 000. Už jsem to tady dnes ráno uvedl. Ta reálná hodnota rodičáku právě spadla tady o tyto částky, podle toho, jakým způsobem ta inflace zamává s cenami jednotlivých komodit například v maloobchodním prodeji.

Co se týká dalšího mého pozměňovacího návrhu, tak ten je - a prosím, abyste ho podpořili - aby byl skutečně pro všechny pečující, kteří doma mají ratolest, o kterou se starají a pobírají na ni rodičák. Pokud ne, tak prosím samozřejmě v těch jednotlivých variantách nejen mé kolegyně Jany Pastuchové, ale i Jany Mračkové Vildumetzové, která taktéž, a vidím, že je přihlášená, bude obhajovat své pozměňovací návrhy.

Taktéž samozřejmě se musím zastavit u pana kolegy Šimona Hellera, vaším prostřednictvím. My jako hnutí ANO budeme, jak už říkal Igor Hendrych, podporovat toto navýšení pro vícerčata. Samozřejmě že tam ten zlomový bod toho konce roku a začátku nového roku být může, ale to se samozřejmě vyřeší, jak říkala paní náměstkyně nebo paní ředitelka Jirková na výboru pro sociální politiku, tím, že se přihlédne k té variantě, která bude samozřejmě od toho 1. 1. 2025. Myslím si, že pan ministr to určitě taktéž bude podepisovat. I kdyby se narodila třeba trojčata nebo čtyřčata, že by to bylo 2 : 1 nebo 2 : 2, nebo 3 : 1 dokonce, tak se domnívám, že tam prostě jednoduše se bude pobírat ten rodičák, který si tady navýšíme.

Já si myslím, že jsem tady představil naše pozměňovací návrhy, i to, jakým způsobem budeme nadále postupovat u těch jednotlivých pozměňováků. Samozřejmě pan Navrátil, který tady načetl pozměňovací návrh ohledně prodloužení té doby o jeden rok na umisťování dětí, zákazu umisťování dětí do kojeneckých ústavů, tak ten budeme samozřejmě podporovat taktéž. Takže já bych jenom chtěl dovysvětlit tyto otázky po panu ministrovi. Děkuji moc za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. A další řádně přihlášená je paní poslankyně Renata Oulehlová.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Dobrý den, vážené dámy, vážení pánové, kolegyně, kolegové. Dovolte mi načíst legislativně technickou úpravu dle § 95 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Navrhuji následující legislativně technickou úpravu ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu, který je obsažen v usnesení výboru pro sociální politiku č. 122 ze 37. schůze ze dne 20. září 2023. V článku V bodu 5 se slovo "písmeno" nahrazuje slovem "slovo".

V uvedeném novelizačním bodu komplexního pozměňovacího návrhu se mimo jiné navrhuje zrušení spojky "a" v § 12 odst. 2 písm. a) zákona o pomoci v hmotné nouzi. Spojku "a" je tedy nutné označit jako slovo, nikoli jako písmeno.(?) Daná úprava má legislativně technický charakter a umožní opravu předmětného novelizačního bodu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a další přihlášenou do rozpravy je paní poslankyně Mračková Vildumetzová.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Vážený pane místopředsedo, členové vlády, milé kolegyně, kolegové, já bych se ráda vyjádřila k novele zákona o státní sociální podpoře, který se dotýká navýšení rodičovského příspěvku. Než přistoupím k svému předloženému pozměňovacímu návrhu, tak je určitě dobře, že dnes se podařilo zařadit tento bod na jednání této schůze. O to víc mi ale vadí, že tady dnes nebudeme projednávat zákon o léčivech, zákon, který by mohl aspoň nějakou měrou přispět k tomu, aby byl dostatek léků. Tato vláda říká, že je to pro ni prioritou, ale dneska svým hlasováním poslanci z řad koalice v Poslanecké sněmovně prakticky řekli, že nedostatek léků je nezajímá. Já neustále slyším, jak je to prioritní. Musím i říct jako maminka malého syna, že opravdu se kolikrát bojím, aby syn neonemocněl, protože ten nedostatek léků právě pro malé děti v lékárnách je neustálý, trvá již několik měsíců. A my tady několik měsíců slýcháme, jak se to vyřeší, jak to bude vyřešené a že to vyřeší zákon o léčivech, a když jsme ho dneska chtěli zařadit jako první, popřípadě jako druhý bod dnešního jednání, tak tato vláda a tito koaliční poslanci to odmítli. Tak prosím vás neříkejte, že to chcete řešit. Není to pravda. Kdyby to pravda byla, tak jste ten návrh Kamala Farhana dnes podpořili. Neudělali jste to a já to považuji za úplně neskutečné.

A nyní k zákonu o státní sociální podpoře. Pane ministře práce a sociálních věcí, já z důvodu svých i rodičovských povinností jsem tady nemohla být při projednávání druhého čtení a můj pozměňovací návrh zde načetl Aleš Juchelka. Chtěla bych mu za to velmi poděkovat. Tento pozměňovací návrh se nachází pod číslem 3308. Já budu určitě dneska velmi sledovat, jaké stanovisko k tomuto pozměňovacímu návrhu jako ministr práce a sociálních věcí dáte. Velmi pozitivně vnímám, že jste v koalici dokázal dohodnout to, že se rodičovský příspěvek navýší o 50 000 korun. Zároveň jste prosadil, že rodičovský příspěvek už nebudou moct pobírat rodiče čtyři roky, ale pouze tři roky. A já se ptám, proč přicházíte s návrhem, že na toto navýšení 50 000 korun budou mít nárok pouze děti narozené po 1. lednu 2024?

Ten návrh, který jsem přinesla samozřejmě i po konzultaci s mými kolegy z našeho klubu, je spravedlivý. A je spravedlivý ke všem dětem do věku tří let. A teď bych vám to ráda vysvětlila. Vy jste se rozhodli, že navýšíte rodičovský příspěvek o 50 000 korun a rodiče ho budou moci pobírat tři roky. Když vezmeme 50 000 korun a vydělíme ho 36 měsíci, tak nám na jeden měsíc vychází částka 1 389 korun. (Ukazuje papír s tímto výpočtem.) A ten návrh je velice jednoduchý. Jestliže některému dítěti 1. ledna roku 2024 budou například dva roky, tak by měl nárok ještě na 12 měsíců krát 1 389 korun. (Ukazuje další papír s výpočtem a výsledkem 16 668.)

Kolegové, kolegyně, je to spravedlivé ke všem dětem rodičů ve věku tří let. Já vás všechny prosím, zamyslete se nad takto spravedlivým a racionálním pozměňovacím návrhem pod číslem 3308, který je spravedlivý ke všem dětem. Všichni rodiče potřebují nakupovat dětskou výživu, kojeneckou vodu, všechny další pomůcky, které pro děti potřebují, pleny, mléko a tak dále. Podpořte tento pozměňovací návrh. Předpokládám, že jsem ho srozumitelně vysvětlila a že bude z vaší strany podpořen. Jestliže podpořen nebude, tak říkáte, že podporujete jenom určitou skupinu. Vy musíte podpořit všechny děti do tří let. Všechny děti do tří let mají ty potřeby. A rodiče si ty finanční prostředky nenechají, oni je dají svým dětem. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Byla zde faktická, ale vidím, že je vymazána. Nyní pan poslanec Šimon Heller.

 

Poslanec Šimon Heller: Dámy a pánové, budu velmi krátký. Všechny vás chci naléhavě požádat o podporu lex dvojčata. Je to pozměňovací návrh, který napravuje historickou křivdu, kdy dneska dvojčata mají nárok pouze na 1,5násobek příspěvku rodičovské. Je to obrovská historická křivda. A tato Sněmovna má podruhé možnost - poprvé došlo k částečné nápravě z jednoho násobku na 1,5násobek tehdy za sociálnědemokratického ministra pana Chvojky. Teď máme jedinečnou možnost tuto nápravu udělat a rodičům dvojčat dát to, co jim patří. Pevně věřím, že tento návrh podpoříte, protože je jednoznačně věcně správný a je dobrý. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Táži se, jestli ještě někdo má zájem vystoupit v rozpravě? Ano, vidím ještě.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, pane místopředsedo. Předpokládám, že když jsem tady vyzývala pana ministra práce a sociálních věcí, on se možná vyjádří pak v podrobné rozpravě. Já bych byla velmi ráda, kdyby se k našim předloženým pozměňovacím návrhům nějakým způsobem vyjádřil, a očekávala bych to od něj. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Vzhledem k tomu, že se nikdo další do rozpravy nehlásí, rozpravu končím. Táži se pana ministra, jestli má zájem o závěrečné slovo? (Ano.) Máte slovo.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, kolegyně kolegové, dovolím si stručně zrekapitulovat a vyjádřit se k této novele návrhu zákonů, které tady nyní projednávám ve třetím čtení. Chci zmínit, že kromě toho navýšení rodičovského příspěvku o 50 000 korun tato zákonná úprava řeší celou řadu dalších velmi důležitých věcí v rámci jak státní sociální podpory, to znamená, abychom prodloužili možnost podporovat lidi u příspěvku na bydlení, kteří mají svoji nemovitost trvale zkolaudovanou k bydlení, a byla to původně rekreační nemovitost a je to jejich jediné trvalé místo k pobytu, aby i tady mohl být nadále čerpán příspěvek na bydlení.

Dále tady upravujeme další oblasti, které se týkají například toho, abychom mohli operativněji čerpat informace a data od dodavatelů energií. Také abychom tady mohli nikoliv nějakým bianko šekem, ale na základě vyhodnocení a dat případně reagovat úpravu u těch nákladů, které jsou započítávané u lidí s dočasnou ochranou, protože tady vlastně se nám daří velmi dobře snižovat náklady na podporu jak přes humanitární dávku, tak i přes nouzové ubytování. Ale víme, že tam jsou asi některé řekněme speciální situace, kdy je namístě, abychom zvážili dobré vyhodnocení těch dat a případnou úpravu. A zároveň tady také řešíme lepší výměnu těch dat a otevřenost pro výměnu dat mezi rezortními organizacemi MPSV, ať už je mezi Českou správou sociálního zabezpečení, úřady práce, Ministerstvem práce a sociálních věcí.

Dále tady také upravujeme záležitosti, které jsou v oblasti hmotné nouze. Tady chci jenom jasně říci, my tady neděláme žádné prolamování toho, že by tady úřady práce mohly někomu šmírovat to, co kolik má kde na účtech. Ale v okamžiku, kdy někdo žádá o hmotnou nouzi, je to dávka, která je testovaná, velmi řekl bych podrobně testovaná, tak aby tady nebyla určitá bílá místa na mapě, kde daný žadatel dneska si vystačí s tím, že předloží jeden výpis z účtu, a my nemáme možnost se ani doptat, jestli náhodou on nebo jiní členové domácnosti nemají jiné účty, a případně vyzvat žadatele, aby nám potom doložil, kolik na těch účtech je případně i finančních prostředků. Takže to není, že my automaticky budeme moci někomu nahlížet, kde on kolik má finančních prostředků, ale budeme moci se touto komunikací doptat, jestli daný žadatel, daná domácnost má případně jiné účty, a pak vyzvat jeho, ať nám ty informace doloží. To znamená, tady v tomto ohledu je to řekněme určitý bych řekl logický posun, abychom opravdu viděli, že poskytujeme formu podpory přes hmotnou nouzi tam, kde opravdu je oprávněnost a potřebnost.

Pak tady máme také úpravy v zákonu o náhradním výživném, to znamená zase komunikace mezi MPSV, úřady práce, a zároveň ten dotaz na otázku případné spolupráce s Českou poštou. Vysvětloval jsem to i tady opakovaně. Není to o žádném komplexním poradenství, to samozřejmě víme, že je úplně něco, co není vůbec realizovatelné, a ten záměr nikdy takto nebyl. A řeknu to na praktické ukázce. V loňském roce jsme tady měli spolupráci s czechpointy, kde czechpointy byly schopny nabrat od žadatelů některé žádosti a dát je do systému, tak v podobném duchu, jako jsme dělali tu pětitisícovku v loňském roce, by ta spolupráce mohla být nastavená. A o těch podrobnostech se samozřejmě jedná a bude to potom řešeno i tou smlouvou. Ale toto je první krok, abychom vůbec měli případně možnost o tom jednat a případně to realizovat. Ale nejedná se o tom, že by tady na České poště někdo dodělal odborné sociální poradenství. To určitě rozhodně ne. (Hluk v sále.)

Jenom si dovolím shrnout ještě jednu důležitou rekapitulaci. Tady zaznělo, že jsme zapomněli na rodiče, nebo že rodiče tato vláda dostatečně nepodporuje. Tak já shrnu pár věcí, které po dlouhých letech debat, diskusí se podařilo prosadit kromě té dohody na navýšení rodičáku. Částečné úvazky, jejich podpora, platí to od 1. února letošního roku. Více jak 100 000 lidí, z toho víc jak polovina jsou právě rodiče, mohou čerpat, nebo mohou mít zaměstnanecký poměr formou částečného úvazku, který je podporován tou slevou na sociálním pojištění. Víc jak 24 000 zaměstnavatelů do toho šlo. Děláme podporu v rámci i trvalých řešení, snižování nákladů v případě nákladů na energie, to znamená Nová zelená úsporám upravená na NZÚ light, upravená v podmínkách Oprav dům, aby i lidé s nižšími příjmy mohli mít možnost zálohy, mohli efektivně tyto peníze čerpat. Ukazuje se, že to je velmi... (Odmlka kvůli velkému hluku v sále.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Poprosil bych o klid.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Ukazuje se, že to je velmi poptávaná záležitost, využívají toho domácnosti, využívají toho rodiče.

Výrazně rozšiřujeme kapacity v dětských vzdělávacích zařízeních, jako jsou dětské skupiny. Je tady masivní výzva za 8 miliard korun, aby se ty kapacity dobudovaly. Kolegové z vlády upravují vyhlášku, která se týká toho, abychom zase dokázali zvýšit kapacity i v mateřských školkách. Děláme všechny nutné kroky, které dlouhé roky tady nebyly, pro lepší sladění rodinného a pracovního života. Je tady celá série dalších opatření, která pomáhají rodičům v tom, aby dokázali lépe slaďovat osobní a rodinný život, abychom podpořili i jejich rozhodování prostě mít děti a mít jich třeba i více než jedno.

Takže myslím si, že v tomhle ohledu, i když se podíváme na situaci v jiných státech, tak byť nám tady dochází k odchodu těch silných ročníků za tu běžnou reprodukční věkovou hranici, tak i přes ten pokles Česká republika, když se třeba podíváme do Polska, kde je porodnost 1,4 dítěte na jednu ženu, dneska u nás je 1,66, tak pořád si držíme jednu z nejvyšších porodností v Evropě. A rozhodně chceme v tom úsilí podporovat rodiče smysluplně, efektivně. Pracující rodiče, kteří dávají příklad svým dětem, tak rozhodně v tom hodláme pokračovat.

Tolik stručné komentáře k tomu dotazu, jak to bude s tou půlnocí. Děkuju. Bylo to tady zodpovězeno, bylo to zodpovězeno i na jednání výboru. Vždycky se bude přihlížet k tomu, že to dítě z těch vícerčat, které se narodí poslední, v okamžiku, kdy bude po 1. lednu, tak všechny tyto děti z hlediska toho rozhodného data pro ten rodičák budou posuzovány po 1. lednu. Bylo zmíněno, že tak bylo i v minulosti, a je to logické. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane ministře. Táži se paní zpravodajky, jestli má zájem vystoupit. Nemá. Tak v tom případě tedy přikročíme k hlasování o pozměňovacích návrzích. A já prosím zpravodajku garančního výboru, aby nás seznámila s procedurou hlasování, poté aby přednášela jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním k nim sdělila stanovisko. A poprosil bych - ano, rozumím. Je zde žádost o odhlášení, takže vás tímto odhlašuji. A poprosím všechny v sále, aby se ztišili, abychom dobře slyšeli. Gongoval jsem před chvílí, ale ještě jednou. Děkuji.

Tak, můžeme se do toho pustit.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Děkuji vám za slovo, vážený pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych vás jako zpravodajka provedla k tomuto hlasování zákona procedurou hlasování.

Návrh na zamítnutí zákona nebyl podán. Výbor pro sociální politiku jako výbor garanční doporučuje tak Poslanecké sněmovně ve třetím čtení o návrzích podaných v návrhu zákona podle sněmovního tisku 489/2 hlasovat v následujícím pořadí:

Jako první budeme hlasovat návrhy legislativně technických úprav podle § 95 přednesené ve třetím čtení. Ty byly představeny dva, a to pana poslance Hellera a můj, tedy poslankyně Renaty Oulehlové.

Jako druhý budeme hlasovat pozměňovací návrh pana poslance Hellera označeným písmenem B.

Jako třetí budeme hlasovat o totožném pozměňovacím návrhu paní poslankyně Šafránkové a pana poslance Juchelky označeném písmeny E1 a F2. V případě schválení je nehlasovatelné E2, E3, F1 a E4.

Jako čtvrté budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu paní poslankyně Šafránkové označeném písmenem E2. V případě schválení je nehlasovatelné E3, F1 a E4.

Za páté budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu paní poslankyně Šafránkové označeném písmenem E3. V případě schválení je nehlasovatelné F1 a E4.

Za šesté budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pana poslance Juchelky označeném písmenem F1. V případě schválení je nehlasovatelné E4.

Za sedmé budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu paní poslankyně Šafránkové označeném písmenem E.

Jako osmé budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu paní poslankyně Šafránkové označeném písmenem E8. V případě schválení je nehlasovatelné F3, C2 s F5, C1 s F4 a E9.

Za deváté budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pana poslance Juchelky označeném písmenem F3. V případě schválení je nehlasovatelné C2 s F5, C1 s F4 a E9.

Jako desáté budeme hlasovat o totožném pozměňovacím návrhu paní poslankyně Pastuchové a pana poslance Juchelky označeném písmeny C2 a F5. V případě schválení je nehlasovatelné C1 s F4, E9 a E7.

Za jedenácté budeme hlasovat o dalším pozměňovacím návrhu paní poslankyně Pastuchové a pana poslance Juchelky označeném písmeny C1 a F4. V případě schválení je nehlasovatelné E9 a E7.

Za dvanácté budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu paní poslankyně Šafránkové označeném písmenem E9.

Za třinácté budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu paní poslankyně Šafránkové označeném písmenem E7. V případě schválení je nehlasovatelné E5.

Za čtrnácté budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu paní poslankyně Šafránkové označeném písmenem E5.

Za patnácté budeme hlasovat pozměňovací návrh pana poslance Juchelky označený písmenem F7.

Za šestnácté budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pana poslance Navrátila označeném písmenem D.

Za sedmnácté budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu paní poslankyně Šafránkové označeném písmenem E6.

Za osmnácté budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pana poslance Juchelky označeném písmenem F6.

Za devatenácté budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pana ministra Jurečky označeném písmenem G1.

Za dvacáté budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pana ministra Jurečky označeném písmenem G2.

Za dvacáté (?) budeme hlasovat o komplexním pozměňovacím návrhu přijatém výborem pro sociální politiku označeném písmenem A.

A za dvacáté (?) budeme hlasovat o návrhu zákona jako celku.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Tak já děkuji. A můžeme se tady pustit nejdříve do těch dvou legislativně technických úprav. A je zde, ano, poznámka. K hlasování, ano?

 

Poslankyně Alena Schillerová: Já bych jenom měla prosbu. Děkuju paní zpravodajce, vím, že to bude poměrně složitá procedura. Ale protože výbor byl až po našem klubu, tak já jenom poprosím paní zpravodajku, aby vždycky přečetla B, pozměňovací návrh - dávám příklad 3342 - poslance, a pak prostě, čeho se to týká, navrhuje, že se zvýší příspěvek u dvojčat - abychom přesně viděli, o čem hlasujeme. Děkuji mnohokrát.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano, děkuji a můžeme se pustit do hlasování. Takže nejdříve legislativně technické úpravy. Mám poznamenány dvě.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Takže jako první tedy budeme hlasovat načtené legislativně technické úpravy. Byly zde předneseny dvě legislativně technické úpravy, a to pana poslance Hellera, jehož cílem je, aby pozměňovací návrh B byl souladný s pozměňovacími návrhy, které mění samotnou částku rodičovského příspěvku, a dále v přechodných ustanoveních upravuje účinnost tohoto pozměňovacího návrhu. A za druhé legislativní návrh můj, tedy poslankyně Oulehlové, a tam se změní pojmosloví legislativní v komplexním pozměňovacím návrhu.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Takže můžeme hlasovat. Hlasujeme tedy legislativně technickou úpravu a já zahajuji hlasování.

Kdo je pro? (Nefunguje hlasovací zařízení.) Ještě jednou, zmáčkl jsem špatně. Takže kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 98, 156 přihlášeno, pro 156. Přijato. Můžeme pokračovat.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Nyní budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pana poslance Hellera označeném písmenem B a jde o navýšení...

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já vás přeruším. Jestli jsem správně postřehl, tak vás tímto odhlašuji. Poprosím všechny o přihlášení. A můžeme pokračovat. (Ke zpravodajce:)Budete prosím něco ještě?

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Ano. Takže nyní budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pana poslance Hellera označeném písmenem B. Jde o navýšení rodičovského příspěvku u vícerčat na dvojnásobek rodičovského příspěvku pro jedno dítě. Stanovisko výboru k tomuto pozměňující návrhu - bez stanoviska.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stanovisko předkladatele? (Neutrální.) Děkuji.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 99, přihlášeno bylo 154, pro 75, proti 22. Zamítnuto. Můžeme pokračovat.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Nyní budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu paní poslankyně Šafránkové a pana poslance Juchelky pod označením E1 a F2. Jde o zvýšení rodičovského příspěvku na 400 000 korun. Stanovisko výboru k tomuto pozměňovacímu návrhu je - bez stanoviska.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stanovisko předkladatele? (Nesouhlas.) Děkuji.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 100, přihlášeno bylo 157, pro bylo 73, proti 71, zdrželo se 13. Zamítnuto. Můžeme pokračovat.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Nyní budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu paní poslankyně Šafránkové pod označením E2. Jde o zvýšení rodičovského příspěvku na 390 000 korun. Stanovisko výboru k tomuto pozměňovacímu návrhu je bez stanoviska.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stanovisko předkladatele? (Nesouhlas.) Děkuji.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 101, přihlášeno bylo 157, pro 73, proti 73. Zamítnuto. Můžeme pokračovat.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Nyní budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu paní poslankyně Šafránkové pod označením E3. Jde o zvýšení rodičovského příspěvku na 380 000 korun. Stanovisko výboru k tomuto pozměňovacímu návrhu je - bez stanoviska.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stanovisko předkladatele? (Nesouhlas.) Děkuji.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 102, přihlášeno bylo 157, pro 73, proti 75. Zamítnuto. Můžeme pokračovat.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Nyní budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu, který načetl pan poslanec Juchelka. Jedná se o pozměňovací návrh paní poslankyně Mračkové Vildumetzové pod označením F1. Jde o zvýšení rodičovského příspěvku na 375 000 korun. Stanovisko výboru k tomuto pozměňovacímu návrhu je - bez stanoviska.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stanovisko předkladatele? (Nesouhlas.) Děkuji.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 103, přihlášeno bylo 157, pro 73, proti 72. Zamítnuto. Můžeme pokračovat.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Nyní budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu paní poslankyně Šafránkové pod označením E4. Jde o zvýšení rodičovského příspěvku na 360 000 korun. Stanovisko výboru je - bez stanoviska.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stanovisko předkladatele? (Nesouhlas.) Děkuji.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 104, přihlášeno bylo 157, pro 73, proti 72. Zamítnuto. Můžeme pokračovat.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Nyní budeme hlasovat pozměňovací návrh paní poslankyně Šafránkové označený E8. Jde o návrh na alikvótní částku navýšeného rodičovského příspěvku pro rodiny pečující o nejmladší dítě v rodině, které je narozené nebo převzaté do trvalé péče nahrazující péči rodičů ode dne 1. ledna 2020, a zároveň určení způsobu výše doplatku rodičovského příspěvku pro rodiče, kteří jej vyčerpali před nabytím účinnosti tohoto návrhu. Stanovisko výboru je - bez stanoviska.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stanovisko předkladatele? (Nesouhlas.) Děkuji.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 105, přihlášeno bylo 157, pro 72, proti 71. Zamítnuto. Můžeme pokračovat.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Dalším je pozměňovací návrh pana poslance Juchelky pod označením F3. Jde o přiznání rodičovského příspěvku v jeho navýšené podobě všem rodinám, které ke dni účinnosti zákona rodičovský příspěvek pobírají. Stanovisko výboru k tomuto pozměňovacímu návrhu je - bez stanoviska.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stanovisko předkladatele? (Nesouhlas.) Děkuji.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 106, přihlášeno bylo 157, pro 72, proti 71. Zamítnuto. Můžeme pokračovat.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Nyní budeme hlasovat o totožném pozměňovacím návrhu paní poslankyně Pastuchové a pana poslance Juchelky pod označením C2 a F5. Jde o rozšíření okruhu rodičů, kteří budou mít po přijetí vládního návrhu zákona nárok na navýšený rodičovský příspěvek, o rodiče, jejichž dítě se narodilo již od 1. července 2022. Stanovisko výboru - bez stanoviska.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stanovisko předkladatele? (Nesouhlas.) Děkuji.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 107, přihlášeno bylo 157, pro 69, proti 61. Zamítnuto. Můžeme pokračovat.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Nyní budeme hlasovat o totožném pozměňovacím návrhu paní poslankyně Pastuchové a pana poslance Juchelky pod označením C1 a F4. Jde o rozšíření okruhu rodičů, kteří budou mít po přijetí vládního návrhu zákona nárok na navýšení rodičovského příspěvku u rodičů, jejichž dítě se narodilo již od 1. ledna 2023. Stanovisko výboru - bez stanoviska.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stanovisko předkladatele? (Nesouhlas.) Děkuji.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 108, přihlášeno bylo 157, pro 71, proti 58. Zamítnuto. Můžeme pokračovat.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Nyní budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu paní poslankyně Šafránkové pod označením E9. Jde o návrh na alikvótní částku navýšeného rodičovského příspěvku pro rodiny pečující o nejmladší dítě v rodině, které je narozené nebo převzaté do trvalé péče nahrazující péči rodičů ode dne 1. ledna 2020, a kteří zároveň ke dni nabytí účinnosti této novely rodičovský příspěvek nedočerpali. Stanovisko výboru - bez stanoviska.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stanovisko předkladatele? (Nesouhlas.) Děkuji.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 109, přihlášeno bylo 157, pro 73, proti 73. Zamítnuto. Můžeme pokračovat.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Dalším pozměňovacím návrhem je pozměňovací návrh paní poslankyně Šafránkové pod označením E7. Jde o zachování stávajícího stavu, že maximální podoba pobírání rodičovského příspěvku zůstane v délce do čtyř let věku dítěte, a zároveň odpovídající úprava přechodných ustanovení. Stanovisko výboru - nedoporučující.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stanovisko předkladatele? (Nesouhlas.) Děkuji.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 110, přihlášeno 157, pro 73, proti 78. Zamítnuto. Můžeme pokračovat.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Nyní budeme hlasovat opět pozměňovací návrh paní poslankyně Šafránkové - pod označením E5. Jde o zachování stávajícího stavu, že maximální doba pobírání rodičovského příspěvku zůstane v délce do čtyř let věku dítěte. Stanovisko výboru - nedoporučující.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Předkladatel? (Nesouhlas.) Děkuji.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 111, přihlášeno 157, pro 72, proti 80. Zamítnuto. Můžeme.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Nyní budeme hlasovat pozměňovací návrh pana poslance Juchelky pod označením F7. Jde o přiznání rodičovského příspěvku v poměrné výši jeho navýšené částky také rodinám, jež pečují o dítě narozené před 1. lednem 2024, avšak které současně nedosáhlo tří let věku. Stanovisko výboru - bez stanoviska.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stanovisko předkladatele? (Nesouhlas.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 112, přihlášeno 157, pro 73, proti 71. Zamítnuto. Můžeme pokračovat.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Máme před sebou pozměňovací návrh pana poslance Navrátila pod označením D. Jde o prolongaci ustanovení o poskytování ochrany a pomoci dětem v zařízeních pro děti o jeden rok. Stanovisko výboru doporučující.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Předkladatel? (Souhlas.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 113, přihlášeno 157, pro bylo 157, proti nikdo. Přijato.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Nyní budeme hlasovat pozměňovací návrh paní poslankyně Šafránkové pod označením E6. Jde o každoroční zvýšení rodičovského příspěvku o míru inflace. Stanovisko výboru - bez stanoviska.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stanovisko předkladatele? (Nesouhlas.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 114, přihlášeno 156, pro bylo 71, proti 70. Zamítnuto. Můžeme pokračovat.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Nyní budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pana poslance Juchelky pod označením F6. Jde o odstranění podmínky aspoň 270 dní účasti na nemocenském pojištění pro vznik nároku na dávku peněžité pomoci v mateřství. (Poslankyně Schillerová žádá kontrolu hlasování.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano, kontrola hlasování, tak prosím o strpení. Ano, máte slovo.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Omlouvám se, zpochybňuji hlasování. Na sjetině mám, že jsem zdržela, ale hlasovala jsem pro.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Takže zpochybňujete hlasování. Ano. Takže budeme hlasovat o zpochybnění.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 115, přihlášeno 157, pro bylo 155, proti nikdo. Přijato. A nyní poprosím ještě jednou.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Jedná se o pozměňovací návrh paní poslankyně Šafránkové pod označením E6. Jde o každoroční zvýšení rodičovského příspěvku o míru inflace. (Předsedající: Stanovisko výboru bylo?) Pardon. Bez stanoviska.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: A stanovisko předkladatele? (Nesouhlas.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 116, přihlášeno 156, pro bylo 73, proti 70. Zamítnuto. Můžeme pokračovat.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Pozměňovací návrh pana poslance Juchelky pod označením F6. Jde o odstranění podmínky alespoň 270 dní účasti na nemocenském pojištění pro vznik nároku na dávku peněžité pomoci v mateřství. Zavedení minimální výše peněžité pomoci v mateřství, a to ve výši 70 % základní sazby měsíční minimální mzdy. Stanovisko výboru - bez stanoviska.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stanovisko předkladatele? (Nesouhlas.) Děkuji.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 117, přihlášeno 157, pro bylo 73, proti 78. Zamítnuto. Můžeme pokračovat.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Nyní budeme hlasovat pozměňovací návrh pana ministra Jurečky pod označením G1. Jde o možnost stanovit nařízením vlády započítatelné náklady na bydlení pro humanitární dávku speciálně pro cizince s dočasnou ochranou, kteří patří mezi takzvané zranitelné osoby z důvodu věku nebo zdravotního stavu. Stanovisko výboru - doporučující.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stanovisko předkladatele? (Souhlas.) Děkuji.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 118, přihlášeno bylo 156, pro bylo 135, proti nikdo. Přijato. Můžeme.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Dalším pozměňovacím návrhem je pozměňovací návrh pana ministra Jurečky pod označením G2. V tomto případě jde o rozsáhlý pozměňovací návrh, který upravuje digitalizaci postupu a legislativně technické úpravy v zákoně o státní sociální podpoře, v zákoně o hmotné nouzi, v zákoně o bankách, v lex Ukrajina, zjišťování údajů potřebných z Ukrajiny. Stanovisko výboru - doporučující.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stanovisko předkladatele? (Souhlas.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 119, přihlášeno 157, pro bylo 151, proti 1. Přijato. Můžeme.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Nyní budeme hlasovat o komplexním pozměňovacím návrhu přijatém výborem pro sociální politiku, označeném písmenem A. Stanovisko výboru je doporučující.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stanovisko předkladatele? (Souhlas.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 120, přihlášeno 157, pro bylo 84, proti 1. Přijato. Můžeme pokračovat.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Nyní budeme hlasovat o návrhu zákona jako celku.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Vzhledem k tomu, že tedy o návrzích bylo hlasováno, tak jak už potvrdila paní zpravodajka, přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 489, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 121, přihlášeno 157, pro bylo 156, proti nikdo. Přijato. A já tímto konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Děkuji všem za spolupráci. Ano, je zde ještě k hlasování.

 

Poslanec Šimon Heller: K hlasování. U hlasování číslo 119 - hlasoval jsem pro, na sjetině mám zdržel se. Hlasování nezpochybňuji. Nezpochybňuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Nezpochybňujete. Ano, děkuji. A s přednostním právem paní předsedkyně.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Jenom stručně. No, byť jste nám nepodpořili vůbec žádný pozměňovací návrh, který měl zlepšit podmínky rodičů malých dětí, hlasovali jsme pro zákon jako celek. Ale chci upozornit, vy jste tímto zákonem vytvořili děti dvojí kategorie. Děti narozené do 31. 12. 2023, které nedostanou nic - navýšeno myslím, tedy navýšení - a děti narozené po 1. lednu 2024. To je bezesporu nerovnost, která si zaslouží zamyslet se nad tím, zda by poté, co by selhaly dvě pojistky, a to je Senát a pan prezident, nestálo za to se obrátit o rozhodnutí na Ústavní soud. Za hnutí ANO říkám, že to posoudíme, protože někdo se těch rodin a dětí zastat musí! (Potlesk zleva.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S přednostním právem má zájem vystoupit pan předseda Okamura.

 

Poslanec Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, tak to, co jsme tady teď viděli v podání vládní pětikoalice: nepodpořili jste všechny děti do čtyř let, nepodpořili jste zvýšení porodnosti a ministr Jurečka ani neodpověděl na naše otázky. To je vládní koalice!

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. A nyní přistupujeme k dalšímu bodu.

Aktualizováno 9. 4. 2024 v 15:37.




Přihlásit/registrovat se do ISP