Úterý 14. listopadu 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Věra Kovářová)
7.
Vládní návrh zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla
/sněmovní tisk 517/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr financí Zbyněk Stanjura. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Hezké odpoledne. Děkuji, paní místopředsedkyně, za slovo.
Vážené kolegyně, vážení kolegové, zákon jsem docela podrobně představil v prvém čtení, takže jenom připomenu ty nejvýznamnější změny, které návrh zákona přináší. Transponuje se jím novela takzvané motorové směrnice, která řeší na úrovni Evropské unie - je povinností pojištění při provozu motorových vozidel a odškodňování obětí dopravních nehod. Vzhledem k tomu, že stávající zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla byl přijat před více než dvaceti lety a byl mnohokrát novelizován, a vzhledem k rozsahu změn, které přináší transponovaná směrnice, byla problematika pojištění odpovědnosti z provozu zpracována ve zcela novém zákoně.
Hlavními změnami jsou rozšíření okruhu vozidel, které podléhají povinnosti pojištění odpovědnosti. Vozidlem se nově rozumí vozidlo, jehož maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 kilometrů v hodině, respektive je vyšší než 14 kilometrů v hodině, pokud je jeho provozní hmotnost větší než 25 kilogramů.
Za druhé se nově vymezuje provoz vozidla. Provozem se rozumí jakékoliv použití vozidla odpovídajícího obvyklé funkci jako dopravního prostředku, a to bez ohledu na vlastnosti vozidla a bez ohledu na terén, ve kterém je vozidlo použito, a bez ohledu na to, zda stojí, nebo je v pohybu. Rozšiřují se výjimky z povinností pojištění odpovědnosti včetně alternativního pojištění odpovědnosti při motoristických závodech nebo soutěžích a zvyšují se minimální limity pojistného plnění ze současných 35 milionů na 50 milionů korun.
Další změny, které souvisí s novou právní úpravou, přinesla samotná praxe. Za prvé je to přenos agendy vyřizování náhrad za způsobenou škodu při provozu vozidel vyňatých z povinnosti pojištění odpovědnosti z Ministerstva financí, a to na Ministerstvo vnitra a na Ministerstvo obrany, do jejíž oblasti spadá většina takto vyňatých vozidel. Dále přenos povinnosti sjednat pojištění odpovědnosti vlastníka vozidla na jeho provozovatele a zrušení zelené karty pro prokazování pojištění odpovědnosti při provozu vozidla na území České republiky, včetně souvisejícího zjednodušení evidenčních úkonů při změnách v registru silničních vozidel.
Návrh zákona projednal garanční hospodářský výbor a přijal k němu sadu pozměňovacích návrhů. Ministerstvo financí s poslanci na přípravě většiny pozměňovacích návrhů spolupracovalo v rámci diskuse a technické přípravy a se všemi pozměňovacími návrhy, které jsou obsaženy v usnesení výboru, Ministerstvo financí souhlasí. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 517/1 a 2.
Prosím, aby se ujala slova zpravodajka hospodářského výboru, poslankyně Zuzana Ožanová, informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, hospodářský výbor dne 2. listopadu letošního roku přijal za své všechny doručené pozměňovací návrhy. Než vás seznámím s usnesením hospodářského výboru, dovolím si krátce shrnout obsah pozměňovacích návrhů. Nejlépe se dají vystihnout slovem upřesnění.
Nyní k přijatým návrhům. Došlo ke zpřesnění v souladu se směrnicí, že pro účely zákona se nepovažuje vozík pro invalidy, vozík užívaný výlučně osobou s tělesným postižením, to je, že se na něm nebude prohánět nikdo zdravý. Takže to si myslím, že je velmi dobrý návrh.
Upřesnil se postup při žádostech o údaje. Pojišťovny budou muset řádně odůvodnit, proč žádají konkrétní údaje. Výjimka z povinnosti pojištění odpovědnosti neregistrovaných vozidel se netýká pouze uzavřených objektů, ale také objektů a prostor, které sice ve fyzickém smyslu uzavřeny nejsou, ale jsou nepřístupné veřejnosti na základě jiných zákonů. Sladila se lhůta pro umožnění odmítnutí návrhu výše pojistného na jeden měsíc s obecnou lhůtou dle § 2786 občanského zákoníku. Vypustila se nově zaváděná výluka pojistného plnění ohledně nemajetkové újmy vzniklé poškozením věci. Upřesnilo se vypořádání mezi pojistiteli tažného a přípojného vozidla. Aby nedošlo k možnému rozdílnému zacházení s poškozenými, kteří v řízeních uplatnili své nároky na náhradu škody, bylo příslušné ustanovení upraveno a sladěno s praxí dohledového benchmarku České národní banky, která platí pro šetření pojišťoven.
V prvním čtení jsme se významně zabývali příčinou souvislostí se vznikem újmy u vozidel, jejichž technický a konstrukční stav neodpovídá požadavkům na bezpečnost silničního provozu. Jak bylo tehdy přislíbeno, došlo k přeformulování § 32 tak, aby nevznikly pochyby o záměru zákona, to znamená, že pojistitel má právo na náhradu toho, co vyplatil, pokud vznik škodné události byl v příčinné souvislosti s technickým stavem vozidla. S ohledem na výkladové nejasnosti bylo upraveno přechodné ustanovení mající vztah k postupu u škodných událostí nastalých před účinností nového zákona a doplňuje se postup při kontrole existence pojištění před náběhem on-line systému. Upravuje se také účinnost na první den druhého kalendářního měsíce následujícího po dni vyhlášení a zachování půlročního období na přípravu on-line systému sdílení dat o existenci pojištění. Doplňuje se k činnosti České kanceláře pojistitelů sdílení identifikátorů s penzijními společnostmi, aby mohly užívat údaje vedené v základních registrech.
Nyní k přijatému usnesení hospodářského výboru: "Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR po vyslechnutí úvodního slova ředitele odboru finanční trhy Ministerstva financí Jiřího Berana, zpravodajské zprávy poslankyně Zuzany Ožanové a po obecné a podrobné rozpravě
I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR projednat a schválit sněmovní tisk 517 ve znění schválených pozměňovacích návrhů", které jsem vám uvedla,
"II. zmocňuje zpravodajku výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR provedla v návrhu zákona legislativně technické úpravy, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona;
III. pověřuje zpravodajku výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR přednesla zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v hospodářském výboru;
IV. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedkyní Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR." Tolik k mé práci zpravodaje k tisku 517.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní zpravodajko, a poprosím vás, abyste zaujala místo u stolku zpravodajů.
Otevírám obecnou rozpravu, do které vidím, že jste opět přihlášena. Prosím, máte slovo, a připraví se pan poslanec Karel Haas. Prosím.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, paní místopředsedkyně. V systému je nahraný pozměňovací návrh pod číslem 3608, který nahrál poslanec David Kasal. Jelikož není přítomen, přihlašuji se k jeho pozměňovacímu návrhu, který nyní odůvodním.
Cílem pozměňovacího návrhu je upřesnit znění ustanovení § 18 písm. a) vládního návrhu zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, který není bez navrženého doplnění srozumitelný. Zdravotní pojišťovna hradí hrazené zdravotní služby poskytovateli zdravotních služeb, který je poškozenému pojištěnci poskytl. Přímo poškozenému pojištěnci zdravotní pojišťovna zdravotní služby nehradí. Část věty v § 18 písm. a), konkrétně spojení "jestliže zdravotní pojišťovna tyto zdravotní služby poškozenému hradila", proto neodpovídá stávající právní úpravě hrazení zdravotních služeb z veřejného zdravotního pojištění ani skutečnosti.
Další změny v textu návrhu zákona jsou navrhovány z toho důvodu, že i v případě nároku zdravotní pojišťovny na náhradu nákladů na hrazené služby, které vynaložila v důsledku zaviněného protiprávního jednání třetí osoby vůči pojištěnci podle § 55 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, se jedná o regresní náhradu - viz rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 27. 9. 2016, spisová značka 25 Cdo 1896/2016; rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 31. 10. 2018, spisová značka 32 Cdo 5480/2016, nebo JUDr. Ivo Smrž, Ph.D., doc. JUDr. Tomáš Doležal, Ph.D., LL.M., Regresní nároky zdravotních pojišťoven a orgánů sociálního zabezpečení při ublížení na zdraví pohledem teorie vyrovnání újmy prospěchem, Právní rozhledy 23-24/2020, stránka 808. Důvodová zpráva k návrhu zákona u § 18 proto nesprávně uvádí, že se o regresní náhradu v tomto případě nejedná.
Předložený návrh obsahuje znění dotčených ustanovení vládního návrhu zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla s vyznačením navrhovaných změn provedených pozměňovacím návrhem. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní je přihlášen do obecné rozpravy pan poslanec Haas. Prosím, máte slovo.
Poslanec Karel Haas: Dobrý den, vážená paní předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já nebudu nijak dlouhý. Chtěl bych, protože si myslím, že o opozici mají zaznívat i pozitivní slova, tak začnu třemi stručnými poděkováními, ale velmi vážně míněnými, a chci, aby tady zazněla veřejně.
Za prvé velké poděkování kolegyním a kolegům, jmenovitě Zuzaně Ožanové, zpravodajce tohoto návrhu a sněmovního tisku 517, za velmi odbornou, koordinační, politickou a věcnou spolupráci a koaličním kolegům Vojtovi Munzarovi, Jiřímu Hájkovi, Jiřímu Slavíkovi a Antonínu Tesaříkovi, prostřednictvím paní předsedající, za opravdu pečlivou přípravu a spolupráci na přípravě pozměňovacích návrhů.
Druhé poděkování týmu Ministerstva financí, protože opravdu s ministerstvem byla v záležitostech spojených sněmovních tisků i toho následujícího 517 a 518 velmi dobrá odborná spolupráce.
A to třetí poděkování, protože řada z pozměňovacích návrhů má technologický charakter, zejména sdílení dat, výměna dat, to, po čem všichni voláme, elektronizace výměny dat v České republice, v tomto případě mezi Českou kanceláří pojistitelů, Registrem vozidel, Ministerstvem dopravy, tak poděkování v zásadě za validaci a odbornou kontrolu všech pozměňovacích návrhů, které mají tento technologický charakter, kolegům z Ministerstva vnitra, z Digitální a informační agentury a z Ministerstva dopravy.
Omlouvám se za toto malé děkovací zdržení a myslím, že je důležité, aby zaznělo.
Pozměňovací návrhy, které byly připraveny společně, které jsou promítnuty do usnesení garančního hospodářského výboru, velmi dobře odůvodnila paní zpravodajka, bylo by to ode mě nošení dříví do lesa. Pouze načtu a teď odůvodním, pak samozřejmě načtu v podrobné rozpravě, velmi stručný pozměňovací návrh, který byl připraven zase ve spolupráci ještě s ministerstvy po jednání garančního výboru mezi prvním a druhým čtením. Je nahrán pod sněmovním dokumentem 3615. Je to společný pozměňovací návrh můj a paní kolegyně Ožanové a týká se právního upřesnění v tom, kdy pojistitelé z členských států Evropské unie, kteří u nás mohou na území České republiky poskytovat pojišťovací službu na základě takzvaného jednotného evropského pasu, tak kdy, jakým přesně okamžikem, vzniká jejich povinné členství v ČKP, protože to povinné členství je spojeno s celou řadou administrativních i finančních povinností, příspěvky do garančního fondu, povinné připojení k aplikační výměně dat mezi ČKP, registrem vozidel, pojistiteli atak dále, a tak dále a bylo potřeba postavit najisto, je to jistý metodický postřeh z činnosti Ministerstva financí jako regulátora a České národní banky jako dohledové instituce, tak zpřesnit a postavit najisto okamžik zahájení nebo okamžik vzniku povinného členství pojistitelů z Evropské unie v České kanceláři pojistitelů. Děkuji mnohokrát za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Táži se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy? Nikoho nevidím, končím tedy obecnou rozpravu.
Táži se na případná závěrečná slova - pan ministr nemá zájem, paní zpravodajka má zájem. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážená paní předsedající, já bych to jenom shrnula. V obecné rozpravě byly načteny dva pozměňovací návrhy.
A dovolte mi ještě připojit se k poděkování kolegy Karla Haase, vaším prostřednictvím, k poděkování za práci jak úředníkům z Ministerstva financí, tak úředníkům z Ministerstva dopravy při přípravě pozměňovacích návrhů.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Do podrobné rozpravy se hlásí paní poslankyně a zároveň i paní zpravodajka Zuzana Ožanová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, já se přihlašuji k pozměňovacímu návrhu kolegy Davida Kasala pod číslem 3608.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní je přihlášen do podrobné rozpravy pan poslanec Haas. Prosím, máte slovo.
Poslanec Karel Haas: Děkuji mnohokrát za slovo, vážená paní předsedající. Já se v podrobné rozpravě hlásím k pozměňovacímu návrhu pod sněmovním dokumentem číslo 3615, který je detailně písemně odůvodněn, a stručně jsem ho odůvodnil ústně v obecné rozpravě. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Také děkuji a táži se, zda se ještě někdo hlásí do podrobné rozpravy? Není tomu tak, končím tedy podrobnou rozpravu.
Táži se na případná závěrečná slova. Pan ministr nemá zájem, paní zpravodajka také ne.
Žádné návrhy, o kterých bychom měli hlasovat, nezazněly, a já tedy končím druhé čtení tohoto návrhu. Poděkuji panu ministrovi a paní zpravodajce.
A nyní budeme pokračovat v dalším bodu číslo
Aktualizováno 9. 4. 2024 v 15:37.