Středa 15. listopadu 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Skopeček)

125.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech
a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech),
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 476/ - třetí čtení

Poprosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele místopředseda vlády a ministr zdravotnictví Vlastimil Válek a zpravodaj garančního výboru, což je výbor pro zdravotnictví, pan poslanec Petr Fifka. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 476/2, který byl doručen dne 11. října 2023. Usnesení garančního výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 476/3.

Nyní se táži navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Ano, má. Čili, pane vicepremiére, prosím, máte slovo.

A vás poprosím, kolegyně a kolegové, abyste případné diskuse přenesli mimo jednací sál, aby pan vicepremiér mohl v klidu přednést své úvodní slovo. Pane ministře, prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážené kolegyně, vážení kolegové, budu velmi stručný, protože zákon o léčivech jsme tady diskutovali velmi intenzivně a dlouho. Výbor pro zdravotnictví schválil tento návrh zákona včetně pozměňovacích návrhů. Jedná se o zákon, kterým chceme dostat léky do všech lékáren, kterým chceme získat větší kontrolu pro toky léků, jak jsem to tady vysvětloval. K tomu zákonu byla řada pozměňovacích návrhů, a to jak z řad koalice, tak z řad opozice. Část z nich byla přijata, považuji je za velmi užitečné a dobré.

Poslaneckou sněmovnu proto tímto prosím, tímto žádám, o vyslovení souhlasu s návrhem zákona v předloženém znění, respektive ve znění podle doporučení garančního výboru, a to zejména s ohledem na premisu ochrany veřejného zdraví. Ochrany veřejného zdraví bude dosaženo prostřednictvím zakotvení mechanismů, které zajistí, aby byl trh s léčivými přípravky v České republice dostatečně saturován, a pacienti tak měli přístup k léčivým přípravkům plně v souladu s jejich potřebami.

Tímto vám děkuji za pozornost a za klid, s kterým jste mi umožnili tady toto přečíst. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře, a otevřeme obecnou rozpravu, do které se první hlásí pan poslanec Fifka.

 

Poslanec Petr Fifka: Dobré ráno, dámy a pánové, jenom zpravodajská povinnost. Tímto tiskem se zabýval jako garanční výbor výbor pro zdravotnictví na své 29. schůzi ze dne 18. října, který přijal usnesení, ve kterém doporučuje Poslanecké sněmovně hlasovat ve třetím čtení o pozměňovacích návrzích, dále navrhl hlasovací proceduru a zaujal stanoviska k jednotlivým bodům. S procedurou a s dalšími okolnostmi vás potom seznámím v dalším výstupu. Tolik tedy lakonická zpravodajská zpráva.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji, pane poslanče. A nyní v pořadí vystoupí v obecné rozpravě pan poslanec Farhan Kamal jako první a připraví se pan poslanec Fifka.

 

Poslanec Kamal Farhan: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, ani se mi nechce věřit, že jsme se konečně po usilovné, a hlavně nekonečné práci Ministerstva zdravotnictví dostali ke třetímu čtení novely zákona o léčivech - novely, na které ministerstvo pracovalo více než rok. Skoro každý zákon si najde někoho, kdo s ním nesouhlasí nebo má k němu výhrady, ale v tomto směru se Ministerstvu zdravotnictví podařil mimořádný počin, mimořádný kousek. S tímto zákonem mají problémy de facto všichni, snad kromě pana ministra a ministerstva. Kritizují jej nejen výrobci, nejen lékárníci, nejen distributoři, nejen Hospodářská komora, nejen někteří pacienti. No - vlastně všichni. Po roční práci Ministerstva zdravotnictví poté, co pan ministr prohlašoval, že se jedná o největší novelu za poslední roky, se blížíme pomalu ke konci, ale není to šťastný konec. Podle mého názoru je to smutný konec, i když jeden rekord tu asi máme - po nejdražších energiích v Evropské unii, které stíhají tuto republiku, který způsobila tato vláda, tu máme ministra, který si asi nejdéle ze všech zemí v Evropské unii není schopný sehnat léky pro své občany. Ale nebojte se, premiér ho neodvolá, protože jsou přátelé, a vůči nim, jak víme, je premiér shovívavý, s prací pana ministra a Ministerstva zdravotnictví je spokojen a do dnešního dne mu nevystavil žlutou kartu.

Dovolte mi, nedá mi to, abych krátce neokomentoval vývoj cesty této novely. Cesta je plná mystifikací, polopravd a nepravd. Ministr říká, že se jedná z jeho pohledu o největší novelu, není to však pravda. Zákony nebo novely z dílny pana ministra Adama Vojtěcha byly daleko rozsáhlejší, a hlavně propacientštější, ale jak víme, na velikosti někomu nezáleží. Nicméně když pan ministr říká, že je to největší novela, tak mu to přejme, ať má z toho dobrý pocit. Všichni, kteří se holedbají velikostí, o nich přece víme své.

Každopádně je to jisté, kdyby panu ministrovi záleželo na zdokonalení této novely, tak by (ji) předpokládám obhajoval ve Sněmovně. Jak někde řekl, je to největší novela za deset let. Ale ono ho to vlastně nezajímá, protože kdyby ho to zajímalo, tak by vystupoval jak v prvním čtení, tak ve druhém čtení v obecné rozpravě, diskutoval by s poslanci, argumentoval by dokonalostí svého návrhu. A světe, div se, Poslanecká sněmovno, div se, on tak nečinil. On vystoupil vždycky na začátku a ve druhém čtení i na konci, ale s poslanci diskuse, co se týká, na Sněmovně neprobíhala. Prostě nevypovídal, nevystupoval. Když místopředseda vlády přistupuje k něčemu, co označuje za největší, očekávali byste, že bude argumentovat, komunikovat, bude vystupovat opakovaně v obecné rozpravě, ale to tak nebylo. Takže pak tomu nerozumím, když je to tak důležité, proč tomu tak vlastně nebylo. Ale předpokládám, že se to ve vládě Petra Fialy nenosí. On se o tom bavit nechce, protože ho to asi obtěžuje. Já k tomu nemám slov. Je to taková práce, až bych řekl, celé této vlády, v poloilegalitě. Z toho jednoznačně vyplývá, že ho to nezajímá, i když se snaží veřejnost přesvědčit na sítích, že ano. Milí a vážení spoluobčané, přirovnal bych to k historkám pánů, kteří si najdou milenku, slibují, že se odstěhují, ale zapomenou to tak nějak říct svojí manželce a rodině. Je to takový vlastně roztomilý, popletený svět vlády Petra Fialy, který je na druhou stranu ale brutálně, říkám brutálně, bezohledný vůči všem občanům a ostatním.

Ministr totiž neví ani, kdy na této novele začal pracovat. Vás tady ujišťoval, že na ní začal pracovat v lednu roku 2023. Obvinil mě, že nemám pravdu, když tvrdím, že na ní pracuje více než rok, ale na serveru Seznam Zprávy se chlubil už v prosinci tím, že ministerstvo (ji) posílá do připomínkového řízení. To znamená, pan ministr nám tady tvrdí, že na ní pracuje od ledna, ale Seznam Zprávy píše, že už do připomínkového řízení šla v prosinci. To je určitá diskrepance. V prosinci ministr na seznamu komentoval její obsah. A já se tady ptám, kdo nemluví pravdu, nemluví pravdu pan ministr, nebo Seznam Zprávy, které pro spoustu z vás jsou seriózním médiem? Takže znovu - nemluví pravdu Seznam Zprávy, nebo pan ministr? Nevím. A není tak náhodou, že místopředseda vlády možná vlastně neví ani, co se na ministerstvu děje?

A přichází další záhada. Již na začátku listopadu Ministerstvo zdravotnictví na novele, na které pracuje od ledna, zve s pozvánkou asociaci farmaceutických firem, Českou asociaci farmaceutických firem, k představení novely - dle mých informací dokonce už byla v paragrafovém znění - na které se vlastně vůbec nepracuje. Byli jsme o tom opakovaně ujištěni, že se na ní pracuje až od ledna. A to jsou pro mě dvě záhady. Seznam Zprávy píše, že to jde do připomínkového řízení v prosinci, a přitom se na ní pracuje v lednu. Pozvánka z ministerstva jde těmto stakeholderům, aby se přišli seznámit s tou novelou, že o ní budou diskutovat. Prostě nerozumím tomu. Anebo je tam neskutečný chaos na ministerstvu a pan ministr bohužel není informován, co jeho úředníci dělají. Nevím, co je horší.

Výmluvy, že je to globální problém, jsou s prominutím jen navoněné řeči, protože lidé si pro penicilin, Nurofen jezdili do Německa, do Polska a kde vlastně byl. A aby tomu pan ministr nasadil korunu - protože pan ministr ví, co chce, ví, co je pro lékovou politiku to nejlepší, ví, co přinese do Sněmovny - připraví komplexní pozměňovací návrh, který po roce usilovné práce na dokonalém zákoně, na největším zákoně, o kterém tvrdí, že je to (za) deset let, připraví během několika týdnů komplexní pozměňovací návrh. Zdůrazňuji, že celý rok na tom pracovali, a pak připraví komplexní pozměňovací návrh a ten komplexní pozměňovací návrh je o polovinu delší než samotná novela v paragrafovém znění. To je přece katastrofa, to přece není vůbec možné! Pokud na něčem pracuji rok, mám jasnou vizi, jako tato vláda, vím, kam směřuji, jako tato vláda, tak přece nemůžu pak přinést komplexní pozměňovací návrh, který je delší než samotný zákon, na kterém pracovaly desítky úředníků na ministerstvu, předpokládám, že i někteří kolegové poslanci! A prostě vůbec tomu nerozumím tomuhle všemu.

Na druhou stranu si dovedu představit, že pan ministr nejspíš viděl plakáty, které jsme zaznamenali, možná i vy, i já - Restart Česka - tak si řekl: Tak já tu novelu v létě restartuji. Tak ji prostě tím komplexním pozměňovacím návrhem restartoval, a dokonce i zrychlil tak, že roční práci upravil pozměňovacím návrhem.

Další věc jsou pozměňovací návrhy. Rok připravovaná novela, dokonalá novela, největší novela, propacientská novela - z úst pana ministra - pozměňovací návrhy se vkládaly až před druhým čtením, aniž byly v té době projednány na výboru, včetně komplexního pozměňovacího návrhu. Zde bych mohl už skončit, protože každému soudnému člověku musí být jasné, že je to zmetek, teď myslím ta novela.

Ale neskončím a ještě zmíním několik věcí týkajících se novely. To už budou spíše technické věci. Nechci zde již opakovat nepravdy, které v novele zaznívají z úst pana ministra o povinnosti držet dvouměsíční zásoby po nahlášení výpadku. Pokud si někdo z vás tu novelu přečte, nebo aspoň tento odstavec, tak výpadek - jedná se o průměrnou měsíční potřebu, to znamená, že farmaceutická firma nebo ten držitel rozhodnutí takzvaný to nemusí vlastně držet dva měsíce, ale musí držet dvouměsíční průměrnou zásobu, to znamená, že se to třeba vypotřebuje i za čtrnáct dní.

A ještě vás chci upozornit na evropskou legislativu, abych řekl, že to úplně není - nebudu říkat nepravda, ale taková polopravda, a ta tam říká, že výrobce může hlásit i mimo výpadek i z mimořádných důvodů v ten daný den.

Chtěl bych, aby tady zazněla jenom ještě jedna věc. Už nebudu rozebírat jednotlivé pozměňovací návrhy, tam se vyjádříme jasně hlasováním, ale chtěl bych, aby tady zaznělo, co v té novele je a o čem pak budeme hlasovat. V rámci komplexního pozměňovacího návrhu je napsáno, že v případě ohrožení - čeho, to tam samozřejmě není napsáno, kdy, to tam taky není napsáno, a za jakých podmínek - může ministerstvo dočasně upravit podmínky distribuce, výdeje a předepisování. Tato novela se týká distribuce, výdeje a předepisování, takže ministerstvo si tam vložilo obecnou větu, o které bych chtěl, abyste všichni věděli, že de facto tento zákon může kdykoli jakkoli měnit. Je tam napsáno "v případě ohrožení". Já nevím, v případě jakého ohrožení myslí. Samozřejmě může být až takové ohrožení, nějaká katastrofická scéna nebo nějaká katastrofa, a pak tomu asi rozumím, že musí zasáhnout exekutiva, to je jediná věc. Ale není to tam vydefinováno, takže je ohrožení - já nevím, co je ohrožení, to se třeba dovíme ještě v průběhu této diskuse, co je rozuměno ohrožením. Může být nějaká katastrofa a pak tomu rozumím, ale nevím, co znamená ohrožení. Jinými slovy, můžou vyloučit jakoukoli část zákona, nemusí se vůbec tento zákon uplatňovat, může se změnit distribuce, může vydávat, a teď řeknu, lék nemusí být v lékárně, může ho vydávat kdokoliv, prostě to, cokoli chtějí, v případě ohrožení.

V tuto chvíli už nebudu rozebírat jednotlivé pozměňovací návrhy. Já si myslím, že k pozměňovacím návrhům se vyjádříme v hlasování. Já jsem panu ministrovi řekl, jak já budu hlasovat nebo jak budeme hlasovat, nebo většina, předpokládám, a budu samozřejmě rád za podporu mých tří pozměňovacích návrhů, které se týkají dovozu cizojazyčných šarží léků na předpis, které se týkají cizojazyčných šarží u léků volně prodejných a které se týkají - a to já považuji za nejdůležitější pozměňovák, který tam z mého pohledu je - týká se to vydefinování strategických léků a jejich zajištění na území České republiky. To je z mého pohledu jeden z nejdůležitějších pozměňovacích návrhů a tím bychom zajistili pro občany kriticky důležité léky, které by byly na území České republiky, anebo by byly někde objednány, pokud jste si někdo ten pozměňovací návrh přečetl. Na druhou stranu seznam těchto léků na doporučení pana ministra, jak je to napsáno, nebo ministerstva a odborných společností by schvalovala vláda a je jenom na vládě, jestli by se rozhodla, že strategické léky pro naše spoluobčany je jeden, dva, deset nebo padesát. Na to, že je to podle ministra něco tak velkého, co přichází jednou za patnáct let, to nelze nazvat jinak než peklem.

Závěrem mi dovolte poslední větu. Vítejte ve světě Vlastimila Válka, vítejte ve světě vlády Petra Fialy. Děkuji vám. (Potlesk v levé části sálu.)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Další v pořadí vystoupí v obecné rozpravě pan poslanec Fifka, připraví se paní poslankyně Maříková. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Petr Fifka: Takže ještě jednou dobré ráno. Kolegyně, kolegové, budu o poznání stručnější. Já bych rád po dohodě s předkladatelem stáhl svůj pozměňovací návrh pod sněmovním dokumentem 3304 B4. Týká se to § 77. Dohodli jsme se, že současné ustanovení nevyžaduje nějaké zvláštní úpravy. Čili můj pozměňovací návrh je v tuto chvíli irelevantní a prosím, aby to bylo bráno v potaz, pane předsedající.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji. Eviduji, o tom budeme muset hlasovat, protože jsme ve třetím čtení, takže budeme hlasovat o stažení pozměňovacího návrhu.

A nyní vystoupí paní poslankyně Maříková.

 

Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, i přes sliby pana ministra zdravotnictví Válka v lékárnách stále chybí celá řada léků. Penicilin, o kterém tvrdil, že ho bude raději pálit, než aby nějakému pacientovi chyběl, v lékárnách stále není v dostatečném množství. Pan ministr dlouhodobě situaci zlehčoval. V prosinci tvrdil, že stačí obvolat lékárny a lék seženete, v lednu slíbil, že problém s léky bude vyřešen do března, v únoru se pacientům, lékárníkům i lékařům za nedostatek léků omluvil, v březnu připustil, že některých léků bude nedostatek do letních prázdnin. Řekl: "Situace pořád není dobrá," uznal. V dubnu sliboval, že situace s léky by měla být stabilizována v první polovině května, v květnu stále chyběl penicilin a další antibiotika, ale pan ministr neztrácel optimismus. Řekl: "Celková situace s antibiotiky by se měla zklidnit ve druhé polovině května se zlepšením počasí." V červnu si hodně sliboval od novely o léčivech, která by měla výrazně zvýšit odolnost českého lékového trhu proti výpadkům. V srpnu stále chyběl penicilin. Ministerstvo uvedlo, že čas na řešení je do října. Ministr všechny ujišťoval, že spotřeba bude během následující sezony plně pokryta. Odmítl jakékoli pochybení, naopak opakovaně zdůraznil, že pro řešení situace udělal maximum. V září Vlastimil Válek prohlásil, že k řešení dlouhodobého nedostatku penicilinu by mohlo přispět obnovení jeho domácí výroby. Pochlubil se přitom, že probíhají extrémně úspěšná jednání s několika držiteli licencí a s několika místy, kde jsou výrobní kapacity v České republice. "Pevně věřím, že v průběhu příštího roku budu moci informovat pana premiéra, ministra obchodu a vládu o tom, že jednání byla úspěšná a během roku, roku a půl tedy spustí výroba těchto léků," oznámil pan ministr zdravotnictví s tím, že to bude znamenat částečnou soběstačnost, která i tak obrovsky pomůže. Otázkou je, o jakou fázi výrobního procesu půjde, zda půjde o výrobu tablet z hotových meziproduktů, případně kompletace tablet do blistrů, nebo půjde o celou komplexní výrobu. O skutečné soběstačnosti lze hovořit, pokud bychom tedy pokryli celý výrobní proces. Největším problémem se jeví výroba základních chemikálií, která je pro léčiva potřeba a není z velké části možná v Evropské unii z ekologických důvodů. V říjnu už pan ministr připustil, že nemá prostředky, jak situaci vyřešit, a prohlásil: "Stát zatím nemá páky, jak donutit výrobce léků, aby do Česka dodávali dostatečné množství preparátů." To řekl pro Mladou frontu Dnes. Lidé si podle něho budou muset zvyknout, že část léčiv bude dostupná jen v omezeném množství a lékárnám na příděl. Doba, kdy bylo všeho dostatek, je pryč. Pokud se nám zadaří s výrobou a stabilizací trhu, u části preparátů se tato doba vrátí, ale určitě ne u všech.

Po dlouhém zlehčování situace a nesplněných slibech předložil ministr zdravotnictví novelu ukládající povinnost tvorby jejich zásob, od které si slibuje, že podobným rozsáhlým výpadkům léčiv zamezí. Naděje, které do této novely pan ministr vkládá, jsou ale přehnané. O kvalitě tohoto zákona hovoří i to, že po předložení musel být upraven komplexním pozměňovacím návrhem. Novela jako taková problém úplně nevyřeší a to musí vědět i sám pan ministr. Nevyřeší například třeba volně prodejné léky, kterých je v současné době kritický nedostatek, a tato novela nevyřeší ani to, že některá léčiva prostě nelze skladovat. Jsou to individuálně připravované léky, které se připravují na míru konkrétním pacientům před podáním, jsou to sezonní přípravky, například vakcíny, které se vyrábějí na konkrétní sezonu s konkrétním složením, nebo například radiofarmaceutická léčiva, jež se musejí podávat pacientům v řádu dnů nebo hodin od výroby.

Předpokládaná novela neřeší také závislost na mimoevropských producentech léčiv a potíže se zásobováním. Problém spočívá i v nedostatečných evropských kapacitách. Masivní výpadky léčiv ukazují, jak stát není schopen pružně reagovat na kritické momenty, strategicky plánovat a tím těmto situacím předcházet. SPD dlouhodobě říká, že stát musí podpořit obnovu výroby léčiv v České republice a odstoupit od nesmyslných regulací Evropské unie, díky kterým se právě výroba přesunula mimo Evropu, a to převážně do Asie. Přitom donedávna byla Evropa ještě v tomto směru soběstačná.

Hovořila jsem už i o závislosti výroby základních chemikálií, která jsou pro léčiva potřeba a není z velké části možná v Evropské unii z ekologických důvodů, ale další problém je, že farmaceutická výroba je energeticky velmi náročná a ceny plynu a elektřiny pro průmyslové využití stouply za poslední rok o více než 100 %. (Poslankyně postupně zvyšuje hlas.) Předkládaný návrh zákona vyžaduje od výrobců, aby dodali léky ještě měsíc za určitých okolností.

Pane předsedající, já bych předpokládala, že Sněmovně řeknete, aby se ztišila, ale chápu, že to jde z řad vaší pětikoalice, tak nereagujete. Ale já můžu mluvit ještě víc nahlas.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Paní poslankyně, nemusíte, já zjednám pořádek v sále, nicméně bych si vyprosil o to, kdo tady ruší. Zrovna před vámi mluvila paní předsedkyně z opoziční politické strany, takže to nechte na mě. Platí to pro všechny, jak z pravé části, tak z levé části. Prosím, utište se, aby paní poslankyně mohla pokračovat a nemusela zvyšovat hlas. Určitě to bude příjemnější pro nás všechny.

 

Poslankyně Karla Maříková: Předkládaný zákon vyžaduje od výrobců, aby dodali lék ještě měsíc, za určitých okolností i dva poté, co nahlásí výpadek. Farmaceutické firmy by tak nově byly povinné držet zásoby některých nedostatkových léků po dobu až dvou měsíců a distributoři budou mít povinnost informovat bezprostředně SÚKL, kolik balení léků s omezenou dostupností mají na základě (skladě?) a nebudou smět také zvýhodnit jakoukoliv lékárnu při dodání léků, což by mělo omezit vznik lokální nedostupnosti. Lékárny budou rovněž mít povinnost nahlásit aktuální stav zásob léčivého přípravku s omezenou dostupností a současně ho budou moci objednávat v množství obvyklém pro danou lékárnu. Do systému rezervních zásob by mohlo spadnout až 6 000 různých léčiv. Podobně budou počty léků skladovat a hlásit i lékárny tak, aby lékárna, která obvykle vydává několik balení za týden, si v situaci s omezenou dostupností takové množství podržela a nezvyšovala množství vydaných léků jen proto, že dochází k předzásobení. Určitě tohle vidím jako kladný postup, nicméně doufám, že to nedopadne na malé lékárny, které to administrativně zatíží takovým způsobem, že to pro ně bude mít třeba fatální dopad.

Zákon tedy umožní státu prodloužit dobu, která je nezbytná na hledání řešení, kdy dojde k přerušení dodávek konkrétního léku, a neřeší podstatu problému. Určitě to není tedy, jak pan ministr od samého počátku řekl, že je to systémové komplexní řešení. Jsem ráda, že pak později to své vyjádření zmírnil a trošku přehodnotil a uvědomil si, že naše možnosti jsou omezené, pokud jsme v tomto směru nesoběstační.

Já vám děkuji. My nebudeme tento zákon určitě nějakým způsobem blokovat a já myslím, že ukáže sám čas, že to není všespásné řešení, že ho budeme muset hledat někde jinde a že tato novela nezabrání úplně výpadku léčiv v České republice. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně. Z místa se hlásil pan poslanec Juchelka, ale v tuhle chvíli ho v sále nevidím, takže musíme pokračovat dál. Ptám se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy? Pokud tomu tak není, obecnou rozpravu končím.

Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova ze strany navrhovatele či zpravodaje? Nikoliv.

Než přejdeme k hlasování o pozměňujících návrzích, tak se musíme vypořádat se zpětvzetím pozměňovacího návrhu tak, jak ve svém vystoupení uvedl pan poslanec Fifka, zpravodaj tohoto tisku. Můžu vás poprosit jenom, abyste nám ještě jednou přečetl ten pozměňující návrh, o který přesně jde a o kterém budeme bezprostředně hlasovat?

 

Poslanec Petr Fifka: Jedná se o sněmovní dokument. 3304 pod číslem B4 týkající se upřesnění formulace v § 77 povinnost dodávat léčivé přípravky do dvou pracovních dnů po obdržení požadavku.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Všichni víme, o čem budeme hlasovat, je to o zpětvzetí pozměňovacího návrhu, který teď pan poslanec uvedl. Já jsem zagongoval.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh pana poslance Fifky? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 25, je přihlášeno 160 poslanců, pro hlasovalo 138, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Nyní bychom přikročili k hlasování o pozměňujících návrzích, ale hlásila se paní předsedkyně, tak a jí ještě předtím dám slovo s přednostním právem, prosím.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji moc, pane místopředsedo, velmi stručně. Já jenom avizuju, že my teď samozřejmě budeme, proběhne hlasování o pozměňovacích návrzích, ale poté bych prosila, že vezmu desetiminutovou pauzu. My se chceme ještě poradit podle toho také, jak to dopadne, jak se postavíme k zákonu jako celku.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Takže po odhlasování pozměňujících návrhů před hlasováním o celém zákonu vyhlásíme desetiminutovou přestávku na žádost paní předsedkyně klubu hnutí ANO.

Teď poprosím zpravodaje garančního výboru, aby nás seznámil s procedurou hlasování, poté přednášel jednotlivé pozměňující návrhy a před hlasováním k nim sdělil stanovisko.

 

Poslanec Petr Fifka: Děkuji, pane předsedající. Podle návrhu, který předložil výbor pro zdravotnictví jako garanční výbor, bychom měli nejdříve hlasovat návrhy legislativně technických úprav podle § 95 odst. 2 jednacího řádu, ale ty předneseny nebyly, takže tento bod není relevantní.

Čili v tuto chvíli budu pokračovat a přednesu návrh procedury. Budeme hlasovat pozměňovací návrhy v následujícím pořadí: za prvé pozměňující návrh B2, za druhé pozměňovací návrh A1, za třetí pozměňovací návrh A2, za čtvrté pozměňovací návrh B1, za páté pozměňovací návrh A3, za šesté pozměňovací návrh B3, za sedmé pozměňovací návrh C2, v případě schválení bude nehlasovatelné B5. Za osmé B5, za deváté C1 a za desáté D. Poté budeme hlasovat o návrhu zákona jako celku.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, s protinávrhem k proceduře se hlásí pan poslanec Farhan.

 

Poslanec Kamal Farhan: Já se nehlásím s protinávrhem, jenom jsem potom, až budou zaznívat jednotlivé návrhy, abyste je krátce okomentoval.

 

Poslanec Petr Fifka: Jistě ano, jakmile budou zaznívat jednotlivé návrhy, potom okomentuji stručně, čeho se týkají.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: A pane poslanče, nenavrhl jste žádnou změnu procedury? Tak to bylo takové vyrušení, ale dobrá, to zvládneme.

 

Slyšeli jste, kolegyně, kolegové, přednesenou proceduru a ptám se, zda má někdo jiný návrh, jak postupovat v hlasování o pozměňujících návrzích k tomuto tisku? Pokud tomu tak není, tak si odhlasujeme přednesenou proceduru.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 26, bylo přihlášeno 167 poslanců, pro hlasovalo 160, proti nebyl nikdo.

 

Návrh procedury jsme schválili, a nyní poprosím tedy pana zpravodaje, aby přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasování k nim sdělil stanovisko.

 

Poslanec Petr Fifka: Děkuji. Jako první budeme hlasovat o návrhu B2, sněmovní dokument 3346, předkladatel Petr Fifka. Jedná se o legislativně technické úpravy v tom smyslu, že máme souběžně otevřený ještě jeden tisk, zákon o léku, je to transpozice evropské směrnice a je třeba tam přečíslovat nějaké paragrafy, čili víceméně technická záležitost. Stanovisko výboru: doporučující.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Stanovisko navrhovatele? (Ministr Válek omylem zvedá ruku jako při hlasování.) Ale můžeme se domluvit, že třeba pravá ruka bude ano, souhlasné, levá ruka bude nesouhlasné, i to je možné, pane ministře. (Smích v sále.)

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Levá by byla na malou stranu, já se omlouvám - souhlasné stanovisko.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 27, bylo přihlášeno 167 poslanců, pro hlasovalo 162, proti jeden. Návrh byl přijat.

 

Poslanec Petr Fifka: Jako další budeme hlasovat pozměňovací návrh pod písmenem A1, sněmovní dokument 3338, předkladatel kolega Kamal Farhan. Jedná se o dovoz cizojazyčných šarží u Rx přípravků. Stanovisko výboru: doporučující.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Stanovisko pana ministra? (Souhlasné.)

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 28, bylo přihlášeno 167 poslanců, pro hlasovalo 162, proti nebyl nikdo.

 

Poslanec Petr Fifka: Děkuji. Pod číslem A2 budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu, sněmovní dokument 3339, předkladatel kolega Kamal Farhan. Jedná se o analog, dovoz cizojazyčných šarží, tentokrát u přípravků, jejichž výdej je vázán bez lékařského předpisu. Stanovisko výboru: doporučující.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Stanovisko navrhovatele? (Souhlasné.)

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 29, bylo přihlášeno 167 poslanců, pro hlasovalo 161, proti nebyl nikdo. Návrh byl přijat.

 

Poslanec Petr Fifka: Pod písmenem B1 budeme hlasovat sněmovní dokument 3348. Jedná se o komplexní pozměňovací návrh skupiny koaličních poslanců. Stanovisko výboru: doporučující.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Stanovisko navrhovatele? (Souhlasné.)

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 30, bylo přihlášeno 168 poslanců, pro hlasovalo 164, proti nebyl nikdo. Návrh byl přijat.

 

Poslanec Petr Fifka: Pod písmenem A3, sněmovní dokument 3340, předkladatel kolega Kamal Farhan. Jedná se o strategické rezervy státu nebo zařazení léčiv do strategických rezerv státu. Stanovisko garančního výboru: bez stanoviska.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlasné.)

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 31, bylo přihlášeno 168 poslanců, pro hlasovalo 77, proti 81. Návrh nebyl přijat.

 

Poslanec Petr Fifka: Návrh B3, sněmovní dokument 3304, předkladatel Petr Fifka. Jedná se o výjimku ze zákona o významné tržní síle pro lékárny a dodavatele léčiv. Stanovisko výboru: bez stanoviska.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlas.)

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 32, bylo přihlášeno 168 poslanců, pro hlasovalo 79, proti 67. Návrh nebyl přijat.

 

(Poslanec Heller přichází před pultík a hlásí se o slovo.) K hlasování, pane poslanče?

 

Poslanec Šimon Heller: U hlasování číslo 31 hlasoval jsem proti, na sjetině mám pro. Nezpochybňuji hlasování.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Takže pro stenozáznam, děkujeme. A bude pokračovat pan zpravodaj.

 

Poslanec Petr Fifka: A budeme pokračovat. C2, sněmovní dokument 3047, předkladatel kolega Josef Flek. Týká se to povinnosti SÚKLu zveřejňovat jednotkové ceny léčivých přípravků. Stanovisko garančního výboru je nedoporučující.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlas.)

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 33, bylo přihlášeno 177 poslanců, pro hlasovali 3, proti 157. Návrh nebyl přijat.

 

Poslanec Petr Fifka: Dále pozměňovací návrh B5, sněmovní dokument 3305, předkladatel Petr Fifka. Jedná se o totéž, pouze je to upřesnění znění a metodiky, jak uveřejňovat ceny původce. Stanovisko garančního výboru: nedoporučující:

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlas.)

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 34, bylo přihlášeno 170 poslanců, pro hlasovali 3, proti 130. Návrh byl zamítnut.

 

Poslanec Petr Fifka: Dále C1, sněmovní dokument 3349, předkladatel kolega Josef Flek. Jedná se o zajištění dostupnosti humánních léčivých přípravků v případě vyhlášení stavu ohrožení státu. Stanovisko garančního výboru je doporučující.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Stanovisko navrhovatele? (Souhlasné.)

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 35, bylo přihlášeno 170 poslanců, pro hlasovalo 167, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Poslanec Petr Fifka: A jako poslední pozměňovací návrh pod písmenem D, sněmovní dokument 3355, kolega Jan Kuchař. Jedná se o zavedení automatizovaných boxů pro léčivé přípravky s výdejem bez lékařského předpisu. Stanovisko garančního výboru: nedoporučující.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlas.)

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 36, bylo přihlášeno 170 poslanců, pro hlasoval 1, proti 142. Návrh byl zamítnut.

 

Poslanec Petr Fifka: Tím jsme vyčerpali, pane předsedající, všechny pozměňovací návrhy.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji pěkně. O všech návrzích bylo hlasováno, přikročíme k hlasování o celém... (Poslanci volají z prostoru před řečnickým pultíkem: Ne, pauza!)

Ano, málem bych zapomněl na paní předsedkyni. O desetiminutovou pauzu před hlasováním o návrhu jako celku požádala paní předsedkyně Schillerová. Takže je 9.47, potkáme se v 9.57.

 

(Jednání přerušeno v 9.47 hodin.)

(Jednání pokračovalo v 9.57 hodin.)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Je 9.57, vracíme se k projednávání našeho bodu. Před hlasováním o zákonu jako celku požádala o slovo paní předsedkyně Schillerová, které dávám prostor. Prosím.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. My jsme se krátce poradili v rámci klubu hnutí ANO a rozhodli jsme se - my si nemyslíme, že tento zákon doveze léky do České republiky, ale chceme být konstruktivní opozicí, nechceme, aby si nás někdo bral za rukojmí, takže i my i kvůli těm několika věcem, které tam vylepší určitou agendu, jsme se rozhodli tento zákon jako celek podpořit. Ale varujeme před tím a vyzýváme vládu, vyzýváme ministra zdravotnictví, ať situaci s léky, která je dramatická, konečně řeší. Děkuju. (Potlesk z lavic ANO.)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, a nyní tedy přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona.

 

Přednesu vám usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů, zákon o léčivech, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 476, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh usnesení? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 37, přihlášeno 173 poslanců, pro hlasovalo 155, proti byl 1. Konstatuji, že jsme s návrhem zákona vyslovili souhlas.

 

Děkuji panu zpravodaji i panu navrhovateli a končím projednávání bodu číslo 125.

Než přikročíme k dalšímu bodu, načtu omluvy. Omlouvá se paní poslankyně Adámková Věra do 12 hodin ze zdravotních důvodů, pan poslanec Fridrich Stanislav od 10.30 do 12.30 z pracovních důvodů, pan poslanec Havránek Jiří se celý jednací den omlouvá z pracovních důvodů, pan poslanec Kohajda Michael se od 9.35 omlouvá z pracovních důvodů, paní poslankyně Quittová Petra se od 12 hodin omlouvá z rodinných důvodů. A jenom, omluva pana ministra Lipavského nebyla ze zdravotních důvodů, ale z pracovních důvodů - z pracovních důvodů se omlouvá ve středu 15. 11. pan ministr Lipavský.

K hlasování pan poslanec.

 

Poslanec Radek Koten: Jenom bych chtěl říct pro stenozáznam, že jsem hlasoval pro zákon, ale na sjetině mám "hlasoval proti".

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Pane poslanče, nezpochybňujete hlasování, je to jenom pro záznam?

 

Poslanec Radek Koten: Nezpochybňuji hlasování, jen pro stenozáznam.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuju pěkně. S náhradní kartou číslo 47 bude hlasovat pan ministr vnitra Rakušan.

Dalším bodem našeho schváleného programu schůze je bod číslo

Aktualizováno 9. 4. 2024 v 15:37.




Přihlásit/registrovat se do ISP