Úterý 28. listopadu 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Skopeček)

23.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 334/1992 Sb.,
o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 579/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr životního prostředí Petr Hladík. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.

 

Ministr životního prostředí ČR Petr Hladík: Vážený pane místopředsedo, vážené dámy, vážení pánové, předkládám vám návrh na změnu zákona o ochraně zemědělského půdního fondu v souladu s aktualizovaným vládním programovým prohlášením, podle kterého: "V roce 2023 předložíme novelu zákona o ochraně zemědělského půdního fondu s cílem začlenit krajinné prvky do zemědělské krajiny, znepřístupnění záboru kvalitní zemědělské půdy a podporu přirozené obnovy území po těžení nerostných surovin. Novela zákona o ochraně zemědělského půdního fondu převede zodpovědnost za stav krajiny na ty, kteří na ní hospodaří. Podpoříme soukromé vlastníky, myslivce, včelaře, spolky a tak dále, aby sázeli stromy, zakládali krajinné prvky a pečovali o soulad zemědělství a ochrany přírody."

Hlavním cílem návrhu je výrazné posílení ochrany ekologických funkcí zemědělského půdního fondu a vytvoření komplexního legislativního rámce pro ochranu nejen hospodářských, ale také environmentálních funkcí zemědělské krajiny.

Konkrétní navrhované změny směřují především k naplnění těchto cílů: zajistit náležitou ochranu environmentálních funkcí zemědělské půdy včetně krajinných prvků, posílit preventivní nástroj ochrany přírody, posílit ochranu zemědělské půdy proti erozi, zavést do právního řádu pojem agrovoltaické výroby elektřiny a vyřešit její právní režim, zvýšit ochranu nejkvalitnější zemědělské půdy zařazené do 1. a 2. třídy ochrany podle kategorizace, a to stanovit zákonem zákaz odnímat v budoucnu půdu 1. a 2. třídy ochrany pro záměry pro obchod nebo skladování v rozsahu větším než 1 hektar, dále pro standardní takzvanou konvenční fotovoltaiku, v reakci na zhoršení bezpečnostní situace České republiky zejména vlivem ruské agrese zjednodušit umísťování některých staveb sloužících výlučně pro obranu, vnější a vnitřní bezpečnost a ochranu obyvatel, v neposlední řadě potom posílit ekonomické nástroje ochrany zemědělské půdy.

Nebudu teď hovořit o tom, kolik bylo zabráno v posledních desetiletích zemědělské půdy, jen zmínit to číslo z let předchozích. Každý rok je v průměru vyjímáno a zabíráno 700 hektarů zemědělské půdy, z toho zhruba 40 % na té nejkvalitnější půdě I. a II. kategorie.

Vážené dámy, vážení pánové, je vám předkládán nejvýznamnější a zřejmě nejrozsáhlejší novela o ochraně zemědělského půdního fondu, jejímž cílem je výrazně posílit ochranu této nenahraditelné složky životního prostředí. Díky.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já vám děkuji, pane ministře. Vystřídali jsme se při řízení schůze, tak všechny srdečně zdravím.

Poprosím nyní, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Karel Smetana. Prosím.

 

Poslanec Karel Smetana: Vážená paní předsedající, páni ministři, milé kolegyně, kolegové, stejně jako u vodního zákona organizační výbor navrhl projednání ve výboru pro životní prostředí jako garančním výboru a rovněž v zemědělském výboru.

Novela zákona o ochraně zemědělského půdního fondu posiluje ochranu půdy a odpovědný přístup k ní, především pak k těm nejkvalitnějším půdám. Cílem je posílit preventivní ochranu půdy, předcházení erozi a celkově zajistit kvalitu environmentálních funkcí půdy včetně krajinných prvků. Novelizací zákona dochází k úpravě základní definice zemědělského půdního fondu tak, aby respektovala nejen produkční funkci, ale i environmentální hodnotu zemědělské půdy. Významná část novelizace zákona směřuje k problematice krajinných prvků, které mají protierozní funkci, můžou zvýšit retenci vody v krajině či udrží a zvýší ekologickou stabilitu prostředí. Tyto krajinné prvky nově nebude nutné vyjímat ze zemědělského půdního fondu.

Novela rovněž zavádí zákaz odnímat půdu 1. a 2. ochranné třídy pro záměry pro obchod, skladování v rozsahu větším než 1 hektar nebo pro záměry standardní fotovoltaiky. K tomu je ale zavedeno pětileté přechodné období pro plochy, které jsou k tomuto účelu již teď určeny.

Novela zavádí pojem agrovoltaika. Jsou zde představeny základní teze jejího provedení a na to by měl navazovat prováděcí předpis. Agrovoltaika by měla být využita, aby při svém umístění napomáhala zemědělské produkci například zastíněním plodin, ochranou před kroupami nebo snížením výparu vody. Prováděcí předpis bude určovat druhy půd, kam by mohla být umístěna. V důvodové zprávě se dozvídáme, že by se mělo jednat o trvalé kultury, jako jsou sady a chmelnice. I v tomto musí být pamatováno na protierozní ochranu a dostupnost vody. Především nutný prvek je také povinnost rekultivace daného místa po ukončení využívání agrovoltaiky.

Cílem všech těchto změn je zachovat zdravou půdu, lesy, mokřady, ale i louky, aby tak zákon jasně podpořil vyšší prioritu existence původní krajiny před zástavbou, kterou je možné realizovat jinde. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Taktéž děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášeného pana ministra Marka Výborného. Nejprve bude přednostní právo. Prosím, ujměte se slova.

 

Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, vím, že už je pokročilejší hodina, ale já budu velmi stručný. Já jsem tady chtěl poděkovat panu ministrovi a Ministerstvu životního prostředí za přípravu této novely zákona o zemědělském půdním fondu. My jsme na ní velmi aktivně spolupracovali za rezort zemědělství a jsem rád, že po mnoha letech se nám podařilo připravit finalizaci toho, co všichni dlužíme, a to je ochrana té nejcennější půdy, zemědělské půdy 1. a 2. bonity, které v České republice máme.

Když se podíváme na ta data, on to tady krátce zmiňoval i pan ministr Hladík, o kolik zemědělské půdy ročně přicházíme, tak to jsou obrovská čísla, když to sečteme za posledních dvacet let. Myslím, že je načase tento trend zastavit a zvrátit. A není to o tom, že bychom chtěli jakkoliv ohrozit budování klíčové strategické infrastruktury, dopravní a jakékoliv jiné, není to o tom, že bychom chtěli jakkoli zabrzdit vědecko-technologický rozvoj, protože to se netýká vědecko-technologických parků ani žádných podobných staveb, ale nechceme, aby na té nejkvalitnější půdě byly budovány sklady, logistická centra a jakékoli podobné stavby, které tam nemají co dělat. Buď platí to, že chceme půdu chránit, a to pro generace našich dětí a vnuků, anebo na to rezignujeme, ale potom se nebudeme moci divit, že například potraviny nebude z čeho vyrobit. Čili takhle jednoduché a složité zároveň to je.

Ještě jednou děkuji panu ministrovi za přípravu této novely. Samozřejmě pro rezort zemědělství tam jsou další pozitivní prvky, například když vedeme velmi intenzivně debatu o diverzifikaci a restrukturalizaci celé energetické politiky, tak jakkoli agrovoltaika je segment řekněme alternativní, drobný, doplňkový, tak je to něco, co se ukazuje jako velmi nosné do budoucna, a hlavně tady za rezort zemědělství mohu říci, že tady dochází k té smysluplné, podtrhuji slovo smysluplné, synergii mezi zemědělskou činností a využitím fotovoltaických energetických panelů, a to nikoliv tak, že bychom je dávali na půdu, tam skutečně nepatří. Primárně mají být na střechách zemědělských budov, skladů, kravínů. Ano, to je první krok, ale ten druhý krok, který se ukazuje nosný, jako jsou vinohrady, jako jsou chmelnice, jako jsou například sady, a stacionární umístění fotovoltaických panelů. To jsou věci, kde neznehodnotíme, nedojde ke znehodnocení zemědělské půdy, dojde k zachování zemědělské činnosti a současně to využijeme pro výrobu energie. Takže i to je další velký bonus, který se nám do novely zákona o zemědělském půdním fondu podařilo dostat.

Budeme se o tom bavit jak na výboru pro životní prostředí, tak na zemědělském výboru. Jsou tam a máme tam indikovány už některé věci, které ještě budeme muset probrat i směrem k agrovoltaice tak, abychom skutečně ten proces měli nastavený tak, aby ho mohli začít naši zemědělci a farmáři skutečně využívat. Takže ještě jednou děkuji. Já se těším na tu debatu potom na výborech, protože tam to skutečně patří. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně, a než přejdeme k prvnímu přihlášenému, tak se s faktickou poznámkou hlásí pan poslanec Ivan Adamec. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Ivan Adamec: Ano, děkuji. Vážená paní předsedající, pane ministře, kolegyně, kolegové. Samozřejmě si myslím, že je to krok správným směrem, tento návrh zákona, ale trošku pan ministr Výborný zapomněl, že tam je ještě třetí do party, a to je náš průmysl. Já si myslím, že samozřejmě ta očekávání nebo obavy, že tento zákon zablokuje cokoliv, co by souviselo s půdním fondem té nejvyšší kvality, jenom proto, že prostě tam nemáme možnost nějakého manévrování, takže je potřeba tohle projednat i se zástupci našich hospodářů. Myslím si, že náš hospodářský výbor by to probrat měl, aby ta diskuse byla kompletní.

Dělám to proto a navrhuju to proto a navrhnu to, abychom to projednali, právě proto, abychom vyvrátili obavy, které mohou na té druhé straně být. Není to nic jiného, než aby proběhla plodná diskuse, která povede ke zdárnému výsledku, což je podle mě důsledek - nebo respektive priorita je ochrana kvalitního půdního fondu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji i za dodržení času. Jako další se s faktickou poznámkou hlásí pan ministr zemědělství. Prosím.

 

Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Já se opravdu nechci, pane předsedo Adamče, prostřednictvím paní předsedající jakkoliv přít, určitě každý výbor má právo projednat jakýkoliv sněmovní tisk, bude v pořádku, když ta debata bude silnější. Ale opravdu to není tak, a je dobré si ten zákon přečíst, že bychom tady šli jakkoliv proti průmyslu. Ano, na těch nejkvalitnějších, 1. a 2. bonita, prostě nechceme, nemají tam co dělat sklady, logistická centra, ale nebavíme se tady o průmyslu. Ale pokud si to i Hospodářská komora chce vyslechnout, ono to bude dobře, protože myslím, že tady koluje mnoho mýtů, a bude dobré ten problém celý demytizovat. Když jsem četl vyjádření předsedy Svazu obchodu a cestovního ruchu, tak jsem se nestačil divit. Myslím, že i tomuto člověku je potřeba vysvětlit, jak se věci skutečně mají, ale k tomu můžou sloužit i ty debaty určitě na výborech tady v Poslanecké sněmovně. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně a my se nyní vracíme k řádně přihlášenému poslanci Michalu Kučerovi. Připraví se posléze pan poslanec Josef Kott. Prosím, ujměte se slova.

 

Poslanec Michal Kučera: Děkuji za slovo, paní předsedající. Já skutečně už velmi krátce. Zaznělo tady hodně k tomuto zákonu. Opravdu jenom připomenu, 1 centimetr půdy - sto let vzniku i déle. To je důvod, proč se takto vážně bavíme o této novele zákona, protože to je skutečně jedna z nejzávažnějších novel, která se týká vůbec ochrany naší země, přírody, krajiny a tak dále. Rozumím tomu, že debata o tom, nakolik se má či nemá stavět na půdách 1. a 2. třídy, té nejvyšší bonity, je poměrně velmi vypjatá. Podtrhl bych skutečně to, že ten zákaz, který se tady objevuje, to znamená zákaz stavby, se týká pouze specifických staveb, to znamená skladových hal a velkých nákupních center. Tam je tuším 1 hektar, je ten limit na více než 1 hektar, to je poměrně dost velká záležitost. Netýká se průmyslu jako takového, netýká se rozvojových zón ve smyslu strategických zón a podobně, i když si myslím, že ani ty by se nemusely stavět na půdě s nejvyšší bonitou. Ale to tento zákon neřeší.

Já si myslím, že je správné, že to budeme projednávat ve výborech, že to budeme projednávat i v hospodářském výboru, já to podporuju i jako předseda zemědělského výboru. Jsem členem hospodářského výboru, takže já tu debatu tam rád povedu. Je skutečně důležité, aby se s touto novelou ztotožnili i zástupci průmyslu. Já si myslím, že široká veřejnost jako taková v okamžiku, když slyší, že se jedná o ochranu naší půdy, o ochranu té nejcennější půdy, jednoznačně tuto novelu podporovat bude. Jde o to, aby se s tímto ztotožnil i průmysl, respektive lidé, kteří se zabývají rozvojem našeho průmyslu, takže tu debatu jako takovou vítám.

Zmínil bych tady ještě debatu, respektive ten bod, který se týká agrovoltaiky, protože jak už jsem řekl, na těch nejcennějších půdách je zakázaná výstavba jak nákupních center, skladových hal, tak samozřejmě fotovoltaiky. To je důležité zmínit, že fotovoltaika bude zakázaná taky, respektive její výstavba, nicméně netýká se to agrovoltaiky, to je úplně jiný příběh. Agrovoltaika je jiný typ fotovoltaiky, už to tady mí předřečníci zmiňovali, je to trend, který je dnes zřejmý v celé řadě evropských zemí. To, že pomáhá, má celou řadu přínosů právě pro dané zemědělské podniky nebo jednotlivé farmáře, kteří se rozhodnou pořídit agrovoltaiku, že jim pomáhá vylepšit ekonomiku podniku, že jim dnes, a víceméně i v kontextu těch zákonů, které tady dnes schvalujeme, to znamená energetického zákona a sdílení, respektive komunitního sdílení, tak že to pomůže i třeba obci, kde podnik nebo farmář působí právě v rámci případného sdílení. To je zcela jednoznačné.

Samozřejmě druhotně tady nastává i nějaký efekt případné ochrany rostlin či stromků, co se týká slunečního záření, případně nějakých povětrnostních vlivů, mrazů a podobně. To se už taky objevuje poměrně docela často. Viděli jsme to například v sousedním Rakousku. Takže i druhotný vliv právě těch agrovoltaických instalací je přínosný právě pro zemědělskou obec.

Já tuto novelu zákona vítám, má podporu jak mou, tak celého klubu TOP 09 a věřím, že nejasnosti, které tady vyvstávají, otazníky z řad průmyslu jako takového, si vysvětlíme na jednotlivých výborech. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Jako poslední přihlášený do rozpravy je zatím pan poslanec Josef Kott. Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.

 

Poslanec Josef Kott: Děkuji pěkně za slovo. Paní předsedající, milý pane ministře, milé kolegyně, vážení kolegové, mnoho už tady toho zaznělo. Já bych se chtěl jenom obrátit na ty kolegyně a kolegy, kteří už tady jsou delší dobu, že toto skutečně není první novela zákona o ochraně zemědělského půdního fondu. Já si pamatuju minimálně tři nebo čtyři a myslím, že každá novela přinesla potřebné pro to, abychom v danou chvíli ochránili zemědělský půdní fond a ochraňovali to, čeho bychom si měli vážit a co bychom měli předávat dalším generacím.

Já jsem rád, že se do této novely dostaly významně začleněny krajinné prvky, protože zemědělci jsou ti, kteří skutečně o krajinu pečují, krajinné prvky tam dlouhodobě začleňují, a že vlastně v rámci toho, jak je koncipována novela zákona o ochraně zemědělského půdního fondu, i tyto krajinné prvky budou v rámci těch ekoschémat využity pro to, aby jim přinesly takzvaně plusové body, a budou ohodnoceni za to, že se o krajinu starají tak, jak se o ni starat mají.

O čem tedy padla řeč, jsou fotovoltaiky na té nejcennější a nejkvalitnější půdě. To jsou záležitosti, které vlastně jsou nevratně pryč. Ten, kdo jede českou krajinou, určitě vidí, že v Polabí směrem na České Budějovice u Dynína na té nejkvalitnější půdě jsou veliké parky fotovoltaiky a to je samozřejmě špatně.

K obavám pana kolegy, předsedy hospodářského výboru: já tomu rozumím. Na druhou stranu se domnívám, že tady máme poměrně významné množství brownfieldů, kde určitě je možné haly nebo nějaké tyhlety záležitosti stavět. Nemyslím si, že bychom měli podporovat to, aby tyhlety velké haly a věci, které vůbec za mě nemají přijít na zemědělskou půdu, by měly přicházet na tu nejkvalitnější zemědělskou půdu. Takže také vítám to, že takováto ochrana tady bude.

Poslední věc: zvýšení koeficientů za vynětí zemědělského půdního fondu. Někdo to asi bude diskutovat negativně, ale já si myslím, že ve chvíli, kdy budeme skutečně chtít ochránit zemědělský půdní fond jako takový, se musíme smířit s tím, že má nějakou cenu, a ta nejkvalitnější půda má nejvyšší cenu. Takže tam je to asi správné a dle mého názoru to tak má být.

Za poslanecký klub hnutí ANO 2011 chci říci, že budeme podporovat propuštění do druhého čtení, a samozřejmě, jestli tam naznáme to, že bychom měli připravit nějaké pozměňovací návrhy, samozřejmě jak s Ministerstvem životního prostředí, tak s Ministerstvem zemědělství se budeme snažit komunikovat v tom, abychom byli schopni tu novelu připravit tak, aby byla co nejkomfortnější. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Vzhledem k tomu, že už nemám nikoho dalšího přihlášeného do obecné rozpravy, obecnou rozpravu končím.

Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova? Pan ministr? (Ministr Hladík: Ne.) Nemá. Pan zpravodaj? (Poslanec Smetana: Nemám.) Také ne.

Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí.

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro životní prostředí jako výboru garančnímu. Táži se, zda někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nikoho takového nevnímám. Proto tedy přistoupíme k hlasování.

 

Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro životní prostředí jako garančnímu výboru?

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 118 se účastnilo 150 poslanců a poslankyň, pro 104, proti 0. Konstatuji tedy, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro životní prostředí jako garančnímu výboru.

 

Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh zemědělskému výboru jako dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Vnímám pana poslance Adamce, prosím.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Už jsem to tady říkal, přikázat hospodářskému výboru, a vyprosil bych si ty ataky, že někdo chce tady zastavovat zemědělskou půdu nejvyšší kvality, že bychom místo toho měli zajistit rekonstrukci brownfieldů. Nic takového jsem tu neřekl.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Takže návrh je přikázat jej taktéž hospodářskému výboru jako dalšímu výboru. Už nevnímám nikoho dalšího s dalším návrhem, přistoupíme tedy k hlasování. Navrhuji postup, že nejprve tedy budeme hlasovat o projednání v zemědělském výboru, potom případně v hospodářském.

 

Kdo tedy souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání zemědělskému výboru jako dalšímu výboru?

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 119 se účastnilo 151 hlasujících, pro 104, proti 0. Konstatuji, že jsme přikázali tento návrh zemědělskému výboru jako dalšímu výboru.

 

Nyní budeme hlasovat o návrhu, aby byl tento předložený návrh přikázán taktéž výboru hospodářskému.

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování 120 se účastnilo 149 hlasujících, pro 74, proti 4. Konstatuji, že tento návrh nebyl přijat.

 

Tím jsme se vypořádali se všemi hlasovatelnými návrhy. Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji a končím první čtení tohoto tisku.

Končím tím i tento bod a podle dohody i naše dnešní jednání. Všem přeji klidný večer. Sejdeme se zde opět zítra v 9 hodin ráno.

 

(Jednání skončilo ve 20.26 hodin.)

Aktualizováno 9. 4. 2024 v 15:37.




Přihlásit/registrovat se do ISP