Pátek 28. června 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !

 

(pokračuje Olga Richterová)

23.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 170/2018 Sb., o distribuci pojištění a zajištění, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 725/ - prvé čtení

Z pověření vlády tento návrh uvede ministr financí Zbyněk Stanjura, který je připraven ujmout se slova. Nicméně v sále ještě není takový klid, jak si myslím, (že se) k projednání zákona žádá, takže poprosím o přenesení hovorů do předsálí, kolegyně, kolegové. Prosím, pane ministře.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Návrh zákona představuje reakci na rozsudek Soudního dvora Evropské unie, který se týká výkladu směrnice o distribuci pojištění. Soudní dvůr ve svém rozsudku konstatoval, že činnost pojistníků, kteří za odměnu nabízejí účast v takzvaném flotilovém pojištění, představuje zprostředkování pojištění ve smyslu této směrnice.

Pro připomenutí - co je to flotilové pojištění? Je to druh skupinového pojištění, kdy pojišťovna s pojistníkem, takzvaným flotilářem, uzavřou rámcovou pojistnou smlouvu, ke které následně přistupují další osoby pojištění, které už nejsou součástí nebo nejsou stranou této smlouvy. Pro pojistníka nebo flotiláře je tato činnost doplňkem k jeho hlavní činnosti. Tento model prodeje pojištění využívají například autoprodejci pro pojištění motorových vozidel při leasingu, banky pro pojištění platebních karet nebo pojištění schopnosti splácet úvěr nebo cestovní kanceláře pro cestovní pojištění nebo pojištění storna zájezdu.

Vzhledem k uvedenému výkladu Soudního dvora, tedy že činnost pojistníka je zprostředkováním, je potřeba na ni aplikovat veškerá pravidla stanovená směrnicí jako celek. Zákon o distribuci pojištění a zajištění, který transponuje směrnici o distribuci pojištění do českého právního řádu, sice již nyní obsahuje úpravu týkající se činnosti pojistníků, nepovažoval ji však až do této chvíle za zprostředkování pojištění a vztahují se na ni pouze některá ustanovení, zejména v oblasti informačních povinností a pravidel jednání se zákazníkem.

Nově budou muset pojistníci získat podnikatelské oprávnění udělované Českou národní bankou, zavést vnitřní pravidla a postupy a dodržovat veškerá pravidla stanovená zákonem. Takže jediným cílem této novelizace je přizpůsobit stávající zákon výkladu Soudního dvora, žádné další změny se nenavrhují. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Nyní je třeba, abychom hlasovali, protože je omluven pan zpravodaj určený pro prvé čtení, pan poslanec Michael Kohajda. Co se týče zástupce za rozpočtový výbor, tak se zpravodajování ujme pan poslanec Zborovský, pokud ho nyní odhlasujeme. Takže já přivolám kolegyně, kolegy z předsálí. A pokud by byl samozřejmě jiný návrh než na pana poslance Zborovského, tak ho můžeme stejně tak hlasovat. Ještě vás všecky odhlásím. Slyšela jsem zaťukání. Poprosím, přihlaste se opět svými identifikačními kartami. A budeme hlasovat o změně zpravodaje, protože jsme v prvém čtení, tak je to nezbytné. Je navržen pan poslanec Zborovský jako zpravodaj.

 

Já jsem zahájila hlasování. Kdo je pro, nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti? Hlasujeme změnu zpravodaje.

hlasování číslo 294 se účastnilo 92 hlasujících, pro 85, proti nula. Konstatuji tedy, že byl odhlasován jako zpravodaj pan poslanec Zborovský.

 

A poprosím ho, aby se ujal slova na úvod prvního čtení. Prosím.

 

Poslanec Miroslav Zborovský: Děkuju za slovo, paní předsedající. Já bych odkázal na slova pana ministra, který víceméně vše podstatné již řekl.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. A myslím, že je čas otevřít obecnou rozpravu, do které je přihlášen pan poslanec David Štolpa. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec David Štolpa: Dobré dopoledne, děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil se stanoviskem hnutí ANO k návrhu novely zákona o distribuci pojištění a zajištění, kterou tu dnes projednáváme.

Tento návrh je nezbytný z hlediska harmonizace našeho právního řádu s evropským právem, ale také z pohledu modernizace a srovnání podmínek na trhu pojištění. Novela reaguje na rozsudek Soudního dvora Evropské unie, který přinesl nový výklad příslušné evropské směrnice. Jde o transpozici evropského práva, což je povinnost, kterou musíme plnit, abychom zajistili právní jistotu a jednotné podmínky v rámci celé Evropské unie.

V kostce jde u této novely o to, že se nově stanou distributory pojištění například obchodníci, kteří k prodávanému zboží nabízejí prodloužení záruky nebo pojištění zboží proti rozbití či krádeži. To znamená, že pokud si koupíte například elektroniku a obchodník vám nabídne pojištění proti poškození či krádeži, bude tento obchodník považován za distributora pojištění, stejně tak budou distributory pojištění i leasingové společnosti, které nabízejí k poskytovanému úvěru pojištění schopnosti splácet úvěr, nebo prodejci nových a ojetých automobilů.

Důležitým aspektem této novely je také to, že (na) firmy a podnikatele, kterých se zákon dotkne, se budou vztahovat nová pravidla jako na ostatní distributory pojištění. Budou muset získat příslušné oprávnění jako samostatní zprostředkovatelé, vázaní zástupci nebo doplňkoví pojišťovací zprostředkovatelé a budou muset splňovat odbornou způsobilost. Budou rovněž vedeni v registru České národní banky, která bude na jejich činnost dohlížet. Tímto způsobem zajišťujeme, že na trhu budou působit pouze kvalifikovaní a důvěryhodní distributoři pojištění, což povede ke zvýšení ochrany spotřebitelů.

Na druhou stranu se za zprostředkovatele pojištění nebudou považovat různé typy spolků, například sportovní či myslivecké spolky, pokud budou pojišťovat své členy. Jako klub hnutí ANO tuto novelu podporujeme, jsme přesvědčeni, že přispěje k větší transparentnosti a efektivitě na trhu pojištění a zároveň zajistí potřebnou ochranu spotřebitelů. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně panu poslanci a konstatuji, že tedy už nemám nikoho dalšího přihlášeného do obecné rozpravy. Vskutku je tomu tak, takže tu rozpravu končím. Táži se, zda je zájem o závěrečná slova? Není tomu tak, žádné návrhy nepadly.

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání a nejprve rozhodneme o přikázání výboru garančnímu. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Takže se ptám, zda někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není-li tomu tak, přistoupíme k hlasování.

 

Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru?

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 295 se účastnilo 113 hlasujících, pro 108, proti 0.

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Táži se, zda má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Není tomu tak. Mohu tedy ukončit k projednávání tohoto tisku v prvém čtení a končím tento bod.

Ještě omluva, která dorazila. Pan ministr Marek Výborný se omlouvá od 11 do 11.20 hodin z pracovních důvodů.

Otevírám bod

Aktualizováno 16. 7. 2024 v 13:37.




Přihlásit/registrovat se do ISP