Pátek 28. června 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !

 

(pokračuje Jan Skopeček)

19.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 716/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Dobré odpoledne, vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, kolegové, hosté. Já si dovolím tedy stručně uvést novelu zákona č. 247/2014 Sb., o poskytování služeb péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů, sněmovní tisk číslo 716, jsme v prvním čtení.

Tento návrh zákona upravuje oblast podmínek poskytování právě péče o děti v dětských skupinách. Navržené úpravy by měly přispět k tomu, abychom tento systém zefektivnili, zpružnili a zároveň dokázali také reagovat na situaci, kdy stále nemáme dostatečně uspokojené potřeby kapacit na našem území tak, aby rodiče měli možnost svobodné volby při skloubení své rodiny, rodinných, rodičovských, osobních potřeb a zároveň své kariéry. To znamená, jdeme tou cestou, abychom opravdu odstranili bariéry, které tady ještě dneska rodičům v této oblasti stále necháváme.

V těchto změnách opouštíme dosavadní princip, kdy poskytovatel služby mohl být pouze zaměstnavatel rodiče. Tady to rozšiřujeme také z pohledu těch vyjmenovaných typů právnických osob. Nepodnikající právnické osoby budou moci poskytovat službu péče o dítě v dětské skupině bez omezení, zatímco podnikající právnické osoby jen jako doplňkovou činnost ke své hlavní činnosti. Fyzické osoby podnikající budou moci poskytovat službu péče o dítě v dětské skupině jen svým zaměstnancům, tedy také pouze jako doplňkovou činnost k podnikatelské činnosti. Fyzické osoby nepodnikající budou moci poskytovat nově zavedenou službu péče o dítě v takzvané sousedské dětské skupině, která je zvláštním typem dětské skupiny a je to nový prvek, který přinášíme touto novelizací do našeho systému, je to systém a princip, který funguje v mnoha zemích u nás, velmi často byl zmiňován příklad Německa, kde tato forma výrazně pomohla rozšířit právě dostupnost služeb péče o děti předškolního věku. Dále sousedská dětská skupina vzniká za účelem další podpory služeb péče o děti a maximální rozšíření spektra služeb v gesci MPSV. Poskytovatel této nové sousedské dětské skupiny bude moci pečovat o maximálně čtyři děti ve svém obydlí nebo v jiných vhodných prostorách. S ohledem na charakter péče o dítě v sousedské dětské skupině se minimální provoz stanovuje v rozsahu šest hodin denně. Do toho počtu dětí jsou započítávány i děti takovéhoto poskytovatele, to znamená, není možné, aby tento rodič měl čtyři děti své vlastní a třeba ještě čtyři další. Úřad práce České republiky bude vydávat stanovisko k požadavku na prostory a provoz sousedské dětské skupiny a kontrolovat poskytování této služby. V souvislosti se zavedením nových povinností pracovníků Úřadu práce se navrhuje úprava zákona o Úřadu práce České republiky ve smyslu doplnění působnosti Úřadu práce.

Návrh zákona dále upravuje problematické oblasti poskytování příspěvku na provoz dětské skupiny ze státního rozpočtu a souvisejícího správního řízení. Úpravy umožní efektivnější proces přiznání příspěvku a jeho následného vyplácení, rovnoměrnější finanční pokrytí poskytování služby a také snížení administrativní zátěže. Za účelem podpory služeb péče o děti a efektivního sladění profesního a rodinného života se současně novelizuje zákon o státní sociální podpoře upravující podmínky pobírání rodičovského příspěvku. S účinností od 1. ledna 2026 se podle předloženého návrhu stanovuje povinnost obce zajistit kapacitní místo v dětské skupině, mateřské škole nebo alternativně povinnost úhrady skutečně vynaložených nákladů na zajištění výchovné péče, kterou si rodič zajistí sám, do stanoveného limitu.

Se shodnou účinností se zavádí povinnost rodiče informovat poskytovatele o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání a oprávnění MPSV monitorovat obsazená kapacitní místa a personální zabezpečení služby péče o dítě v dětských skupinách a tomu odpovídající povinnost součinnosti poskytovatelů. Účinnost těch ostatních změn se navrhuje od 1. ledna 2025. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. A nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Marie Jílková.

 

Poslankyně Marie Jílková: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Kolegové, kolegyně, vláda tento návrh zákona schválila 22. května, Sněmovně byl předložen 28. května a byl vám rozeslán jako tisk 716 téhož dne. Jak už pan ministr řekl, cílem novely zákona je zajištění větší dostupnosti služeb, snížení administrace na základě podnětů z praxe a technickou úpravu spočívající ve zpřesnění obecných podmínek poskytování služby péče o dítě v dětské skupině. Upravuje se poskytování příspěvků na provoz a nově se zavádí koncept sousedské dětské skupiny pro péči o děti v malém kolektivu čtyř dětí fyzickou osobou. Všechny tyhle úpravy mají za cíl snadnější provozování dětských skupin ze strany poskytovatelů, protože aktuálně je k dispozici velké množství prostředků z Národního plánu obnovy právě pro budování dětských skupin a zařízení péče o děti, a tím by se vytvářely podmínky pro rozvoj služby a zvýšení místní i finanční dostupnosti dětských skupin. Doplňkově se zavádí povinnost obce zajistit podmínky pro výchovnou péči a tento koncept se zpřesňuje o finanční kompenzace rodičům, kde toto předškolní vzdělávání splněno nebude, a to i třeba formou právě dětské skupiny. Tolik asi za mě. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju, paní poslankyně. A otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první hlásí paní poslankyně Dražilová.

 

Poslankyně Lenka Dražilová: Pěkné odpoledne ještě jednou. Já bych vás ráda seznámila se stanoviskem klubu ANO k této novele. Určitě souhlasíme, že je potřeba zefektivnit stávající systém fungování, protože v průběhu toho procesu se přišlo už na některé věci, které je potřeba zefektivnit, a určitě to bude dobře. Schválení dětských skupin byla určitě dobrá myšlenka. Dětské skupiny fungují dobře a já musím i z praxe potvrdit, že jsou vyhledávané. Jen tak pro zajímavost jsem si vytáhla nějaká čísla, že ke konci roku minulého, ke konci roku 2023 jsme v České republice měly 1 643 dětských skupin a v dubnu 2024 to bylo 1 717 dětských skupin s celkovým počtem 23 115 míst.

Jak už jsme zde slyšeli, cílem novely je podpořit kapacity služeb předškolní péče pro děti od dosažení tří let věku prostřednictvím dětských skupin tam, kde kapacity mateřských škol jsou nedostačující. Ano, i s tímto lze souhlasit. Novela si dává za cíl snadnější provozování, vytvoření podmínek pro rozvoj této služby, zvýšení místní a finanční dostupnosti a zřejmě kvůli té místní dostupnosti je to právě zřízení sousedských dětských skupin. A to si myslím, že bude v průběhu projednávání právě předmětem sporů, protože v tuhle chvíli neznáme podrobně představu předkladatele o fungování těchto sousedských skupin, o dodržování hygienických podmínek, o zastupitelnosti pečující osoby, nevíme, podle jaké metodiky bude postupovat Úřad práce, který bude rozhodovat o vzniku, bude kontrolovat byt nebo to místo, kde sousedská dětská skupina vznikne. Spousta mých kolegů má tady s tímto problém, protože jsou zde úplně jiné podmínky pro provozování mateřských škol, dětských skupin a nyní tedy těch sousedských skupin - přesto, že všude mají proudit veřejné finance.

Já určitě nebudu podávat návrh na zamítnutí, ale říkám dopředu, že v průběhu legislativního procesu budeme chtít ještě vyjasnit spoustu věcí.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju. Nyní vystoupí paní poslankyně Pastuchová jako další přihlášená do obecné rozpravy. Paní poslankyně, prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji, pane místopředsedo. Tak spoustu věcí zde řekla zpravodajka našeho klubu kolegyně Lenka Dražilová, vaším prostřednictvím. Já se vrátím zpátky do minulých volebních období, kdy jsme tady dlouhou a dlouhou dobu probírali vznik a pokračování ohledně financí dětské skupiny.

Víte, že jsme se k tomu scházeli mnohokrát, kdo tu byl, a diskutovali jsme tam a udělali jsme opravdu tenkrát nějaký kompromis a byli jsme rádi, že to bude i financováno a že se tam dostali i jak z koalice, i (?) vás, nynější koalice, kdy jste byli v opozici, a ten návrh jsme projednali. Opravdu to byla dlouhá cesta a mě teď strašně překvapilo, že to tu je tak asi rok, dva, to, co jsme nastavili, ty finance, a najednou se nám tady objeví, samozřejmě něco tam je dobře, ale já se stále nemůžu smířit se sousedským hlídáním - nebo sousedské skupiny. Já si to neumím představit, potažmo k tomu, co jsme tady chtěli po dětských skupinách.

Teď to funguje tak, že si čtyři kamarádky ve vesnici nebo prostě v paneláku řeknou, že si pohlídají děti, a finančně se vyrovnají. Znám ženu, která hlídá čtyři vietnamské děti, a ta vietnamská rodina jí za to zaplatí. A my to teď převádíme na to, že tedy tato žena, která hlídá třeba čtyři vietnamské děti, si založí sousedskou skupinu a bude to platit stát, úplně stejně jako dětské skupiny, které musí něco dodržovat. No, tak ona si udělá sousedské hlídání, sousedskou skupinu. To nebude moct, když bude mít všechno k tomu potřebné? Bude to zdravotní sestra, bude mít profesi, bude, já nevím, kde to má být, jestli v bytě nebo na zahrádce, jestli tam budou postýlky v obýváku, čtyři nočníky na toaletě v paneláku?

My jsme tady vytvořili něco nádherného, to jsou ty dětské skupiny se všemi parametry, a s tím, jak se budou financovat. A teď přijde sousedská skupina, kde mohou být čtyři děti, ale já opravdu - a teď to má kontrolovat nebo schvalovat úřad práce. Já jsem si tedy na jeden úřad práce zavolala a zeptala se, jestli o tom vědí, že třeba je tohle čeká. No, tak samozřejmě nevědí a jsou zděšeni z toho, že už teď jim odchází zaměstnanci, valí se to na ně ze všech stran. A teď jim dáme ještě další kontrolu sousedských skupin nebo jak to... já prostě nemůžu o tom ani mluvit, protože se mi to opravdu nelíbí. A toto má být ještě hrazeno z veřejných peněz.

Vždyť jste tady říkal, pane ministře, že máte tolik peněz na vznik dětských skupin, a vy to ještě teď budete rozmělňovat do sousedského hlídání. Já nevím, kdo s tím nápadem přišel, nechci opravdu nikoho obviňovat. Vím, že o tom dlouhodobě mluvila paní místopředsedkyně Richterová, vaším prostřednictvím, že to funguje v Německu, všude, ale když nemáme to, jaká tam bude hygiena - tam budou nočníčky, nebo tam bude místnost na spaní, rozdělají se postýlky v tom bytě, nebo protipožární, já nevím, bude to v paneláku, bude hlídat čtyři roční děti. Jako tohle jsme všechno řešili u dětských skupin strašně dlouho a teď mě hrozně překvapuje tedy, já jsem asi nějaká jiná generace, to je pravda, ale u nás to opravdu fungovalo tak, že když jsme si potřebovaly pohlídat děti, tak jsme si je po dohodě pohlídaly, ale nepotřebovaly jsme na to veřejné finance. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Pan ministr Jurečka s přednostním právem.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Já jsem připraven samozřejmě reagovat a argumentačně se také vypořádat s některými obavami, které tady jsou. A já (je) vůbec nezlehčuji. My jsme se více jak dva roky zabývali přípravou této změny a tím, jakým způsobem ten úspěšný, dobře fungující model z Německa, přenést do České republiky. Systém Tagesmutter, si myslím, že dlouhé roky jsme i my tady v této Sněmovně, i já dokonce, zmiňoval (zmiňovali) v minulém opoziční období, že bychom chtěli, abychom ho tady do České republiky dokázali aplikovat.

My jasně si bereme základ toho, co dneska u dětských skupin funguje dobře, připravujeme také to, abychom měli k tomu kvalitní metodické podmínky a já chápu, že (když) dneska zavoláte běžnému úředníkovi na úřad práce, který dělá hmotnou nouzi, tak nemá a nemůže mít o tom ponětí, ale na úrovni kolegů a kolegyni z MPSV a lidí, kteří na Generálním ředitelství Úřadu práce pracují, tak hledáme právě to, abychom toto dokázali dobře nastavit. A počítáme s tím, že to budeme mít připraveno teď v průběhu příštích měsíců.

Pokud se podíváme na rovinu zajištění a fungování v praxi, já bych (byl) hrozně rád, abychom taky vnímali, že i ti rodiče - přece každý z nás, kdo jsme rodič, tak si safra hlídáme, kam dáváme své děti, do školky, do dětské skupiny, do školy, kdo o ty děti pečuje. A myslím si, že míra toho, že i ten samotný rodič se bude velmi intenzivně zajímat, s kým vlastně a u koho bude mít v sousedské skupině to své dítě. Tak to je vlastně i velmi silným nástrojem pro to, aby si dokázali rodiče mezi sebou to dobře nastavit a věděli, kam dítě svěřují.

Samozřejmě tam budou ty podmínky stanovené, my je budeme kontrolovat, ale jenom chci tady zdůraznit, jako abychom nevynechali článek toho, že samotný rodič má zájem, aby péče o to dítě byla nejlepší, a víme, že toto si rodiče sledují. Já jsem rodič, zajímal jsem se o to, když jsme řešili svého času dokonce i chybějící místa ve školce, to byla taková ta dřevní doba, období před rokem 2010, kdy se nám o dětských sousedských skupinách jenom zdálo, a museli jsme si vydupat tenkrát vznik nové školky, tenkrát to byla církevní školka, která funguje do dnešních dnů, a vím, jak rodičům záleží na dobrém prostředí. Tak nemějme trošku jako takový pocit, že máme podceňovat rodiče. Mám pocit, že to tak jako, z toho jsem tak jako já malinko, nepodsouvám vám to, ale jako (nesrozumitelné) kdybychom jim nevěřili, že si dokážou samozřejmě i toto - nad rámec toho, že tady ty podmínky budou. My budeme samozřejmě k tomu mít potom i pro praxi metodiky, budeme mít k tomu i kontrolu. Tak to je poznámka tato.

Vy jste potom zmiňovala otázku finanční. No, model, pokud jsme si dobře přečetli všichni ten návrh zákona, tak jasně říká, že z pohledu výdajů veřejných rozpočtů toto bude levnější. Jednak ten koeficient ve srovnání s tím, jak máme koeficienty odvozené od mateřských školek pro dětské skupiny, tak je nižší na dítě, ten příspěvek státu je nižší, no, ale zároveň nám také odpadají náklady, nejenom na výstavbu, ale taky na provoz. To, že dneska my dáme obcím až 100 % nákladů na zřízení dětské skupiny, to je sice jako fajn věc, ale obce taky ví, že budou platit provoz, údržbu budov - to také budou jako poměrně velké výdaje. Zatímco v tomhle modelu (nesrozumitelné) efektivní to, že si samozřejmě kvalitu nastavují, budu si ji kontrolovat, dávám na to z veřejných peněz nižší výdaje, nemusím řešit dlouhodobé starosti o provoz velkých budov - nebo i středních, menších na (?) obcích, na (?) městech - a vytvářím tím prostor pro to, aby nám v terénu mohly případně podle potřeb vznikat tyto kapacity.

Tak tolik jsem se snažil tady dovysvětlit a reagovat na některé obavy. A my zároveň samozřejmě už dneska tyto věci pilotujeme, máme na kraji Vysočina v rámci pilotáže toto už dneska testováno - a z toho vyhodnocení budeme samozřejmě reagovat ještě v příštích měsících, jakým způsobem potom případně si víc pohlídat a ještě docizelovat nastavení parametrů, a potom i způsobu kontroly v terénu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. A nyní se s faktickou poznámkou hlásí nejprve paní místopředsedkyně Olga Richterová. Prosím, máte slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji pěkně. Jenom avizuji, že můžu reagovat pouze teď jednou, protože pak se vystřídáme při řízení schůze. Tak jenom velice stručně. MPSV připravilo velký informativní web mpsv.cz lomeno sousedské dětské skupiny právě k těm chystaným principům. Pilotní projekt, který běží v kraji Vysočina, se týká mimo jiné toho, že ta potíž s nabídnutím vhodných míst pro děti je různá. V kraji Vysočina je velice obtížné přistavovat školky nebo dělat celou větší dětskou skupinu, která (je?) pro 12 dětí. Tam jsou vlastně rozptýlené menší obce. A fakt se jim staly přesně ty situace, že mají školku, ale čtyři děti už se do ní nevešly, a vědí, že nemá smysl přistavovat další třídu a že to je vlastně krátkodobý výkyv. Takže jedna věc je to řešení právě pro tyto obce, kde dětí dlouhodobě asi takový počet nebude, ale krátkodobě se stane, že tam nejsou schopni své děti umístit. A proto se to pilotuje právě v kraji Vysočina.

A druhá oblast, kde to je užitečné, jsou právě ta centra větších měst, kde současné předpisy, které jsou u nás přísně nastavené, a to je v pořádku, v kombinaci s památkovou ochranou právě třeba v centru Prahy, Brna, neumožňují, aby se našlo dostatek prostor pro další místa péče o děti tam, kde ti rodiče žijí, pracují a potřebují ty děti umístit. To jsou dvě konkrétní situace, v nichž se taková flexibilní forma péče hodí, ten princip Tagesmutter/Tagesvater, známý z Německa, Rakouska. Je ale uplatňovaný v podstatě ve všech západních zemích, právě se menší, ale přece určitou státní podporou proto, že prostě to jsou rodiče, kteří z nějakých důvodů nemohou, protože u nás nejsou ta místa v centru Prahy třeba, dát dítě do školky, proto by to nebylo fér, kdyby tu podporu alespoň v nějaké nižší míře neměli. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju za přesné dodržení času. A nyní vystoupí s faktickou poznámkou paní poslankyně Knechtová. Paní poslankyně, prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Lenka Knechtová: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Já bych ráda zareagovala na pana ministra. Já mám taky důvěru v naše rodiče. Ale je potřeba si uvědomit jednu věc. Je zásadní, jakým způsobem je postaven finanční rozpočet té konkrétní rodiny. Protože když máte rodinu, kde jsou oba dva rodiče manažeři s vysokým příjmem, tak samozřejmě ti nebudou hledat sousedské hlídání nebo dětskou skupinu, ti si prostě zaplatí chůvu nebo pečovatelku a prostě budou mít tu individuální péči. V okamžiku, kdy jste matka samoživitelka a vlastně máte to svoje dítě nebo děti, tak vlastně člověk je vlastně tím příjmem limitován a hledá bych řekla úplně tu nejjednodušší a nejlacinější formu, a to jsou prostě obecní mateřské školy a v některých regionech se opravdu těch míst nedostává. Takže jenom v tom posuzování prostě ano, rodiče určitě ví, co pro své děti chtějí a co je pro ně nejlepší, ale bohužel ta sociální stránka v tom hraje taky velkou roli. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji pěkně za dodržení času. Vystřídali jsme se při řízení schůze. A jenom přečtu, kdo je přihlášen s faktickými. Pan poslanec Janulík, paní poslankyně Pastuchová, Jílková a poté se z místa hlásí pan poslanec Kasal. Prosím, pane poslanče, vaše faktická.

 

Poslanec Miloslav Janulík: Děkuji za slovo. No já bych řekl terminologií mého povolání, že mně to připadá trošku, posunul bych se dozadu, jako porod mrtvého dítěte. Protože já bych vaší pozornost upřel spíš k tomu, aby ti lidé ty děti vůbec měli, protože už jste je tak vyděsili tím, že jsme ve válce a tak jste všechno zdražili, že porodnost klesá strašným způsobem a když chvilku vydržíte, tak ty děti nebudou vůbec a nemusíte žádný problém řešit, protože nebudete mít ani ty školky zaplněné, natož pak nějaké dětské skupiny. Takže já bych tu pozornost upřel k tomu, aby se ten demografický vývoj zvrátil, a tohle mně fakt připadá, že jako je to hezké, ale když si uvědomíte o kolik tisíc dětí ubylo vloni, kolik to bude letos, kolik to bude příští rok a v jakém věku děti chodí do školky, tak si myslím, že je zbytečné ten problém vůbec řešit a tahat do toho státní peníze.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji za dodržení času. Nyní paní poslankyně Jana Pastuchová se svou faktickou. Prosím.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji, paní místopředsedkyně. Tak já bych se tady trošku ohradila proti panu ministrovi, který mi řekl, že nějaký úředník na úřadu práce o tom nemůže vědět. Tak to nebyl nějaký úředník, byla to nejmenovaná ředitelka úřadu práce a vy říkáte, že o tom jednáte na Ministerstvu práce a s Generálním ředitelstvím úřadu práce. Ale ty tam, pane ministře, na ty kontroly chodit nebudou. Zase to spadne na ty úředníky z těch malých úřadů práce.

Ale já se chci vrátit ještě k jedné otázce. Vy jste tam vlastně řekl, a já si myslím, že tady jsou starostové obcí a měst, kde vy dáváte povinnost, myslím, že je to odložené, platit těm obcím za to, že neumístí své děti do nějakého zařízení. Já bych byla ráda, jestli jste tohle řešil se Svazem měst a obcí, jaký na to máte názor, jestli je to v souladu. A mě hrozně mrzí to, řekla jsem to tady několikrát. My jsme u dětských skupin strávili neskutečně času. Kdo tu byl, tak si to pamatuje, kolikrát jsme to ladili. Paní ministryně Maláčová chtěla to, my ono, kolegové ze sociálu to vědí. Hrozně jste to všichni chválili, jak je to skvělý, že jsme tím vyřešili nedostatek míst ve školkách, že jsme tím nahradili zrušené jesle. Je to úžasný institut, který má nastavené pravidla, i si myslím námi, protože jsme se na tom hodně podíleli.

A vy teď přijdete prostě se sousedským hlídáním pro čtyři děti, říkáte, že vše doděláte, ale jak máme pro to hlasovat, když vůbec nevíme, jaké ty děti tam budou, v jakých tam budou... jako co tam dáte do toho metodického pokynu? Jaké tam bude vybavení? Říkáte, že to budou kontrolovat zaměstnanci úřadu práce, takže tam vůbec nepůjde ani hygiena? Nebo já si to neumím představit, tak nám to tady podrobně prostě nějak představte.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji pěkně za dodržení času. Nyní paní poslankyně Marie Jílková. Prosím.

 

Poslankyně Marie Jílková: Děkuji za slovo. Já si to dovolím okomentovat z hlediska rodiče, kterého se tohle téma ještě nedávno velmi týkalo. Ohledně populace a obav z toho, že nebude dost dětí. Ono právě ve chvíli, kdy bude dostatek služeb pro péče o děti, tak oni ti rodiče jsou potom ochotnější i těch dětí potom mít víc. Tohleto je prokázáno. Co se týče kvalifikace, tak tam je standardně stejná kvalifikace jako u chův v dětské skupině. Tak to jenom k tomu sousedskému hlídání toto.

Co se týče té poznámky k tomu, že se vlastně ti rodiče mohou domluvit teď. Mohou. Nicméně se asi nejedná o soustavné hlídání. Ve chvíli, kdy těm rodičům, se kterými se domluvíte, tak chcete po nich, abyste u toho třeba mohla chodit do práce, tak není úplně možné po nich chtít soustavnou činnost bez toho, aniž by to bylo nějak honorováno. Spíše to je jako nárazové hlídání. Takže to je asi k téhle výtce.

A co se týče dětských skupin, tak ty určitě fungují díky tomu, že se zpřísnily hasičské vyhlášky a předpisy, tak řada z nich se teď může potýkat s tím, že budou mít obtíže to naplnit. A tohle je vlastně takové jako doplnění flexibilních dalších forem péče o děti tak, aby ti rodiče podle svých potřeb si mohli vybrat a i obce si mohly vybrat takovou formu péče, která jim nejvíc vyhovuje.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji pěkně. A s přednostním právem musí počkat pan poslanec Kasal, s přednostním právem vystupuje pan místopředseda Aleš Juchelka.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: To já se ještě přihlásím po panu Kasalovi.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Dobrá. Vznikla dohoda. Prosím, pan poslanec Kasal.

 

Poslanec David Kasal: Děkuju. Já se budu snažit být rychlý a teď spíš pohled pediatrický. Tady zaznělo, že rodiče samozřejmě jsou nejvíc k tomu vzdělaní, jak chtějí a kde chtějí mít děti. Já vás chci jenom upozornit, ve chvíli, kdy to bude platit stát, tak se chci zeptat: kdo bude zodpovídat za to, že ta sousedka, která bude hlídat, půjde s nimi ven a to dítě bude sražený. Kdo bude řešit, když budou dávat léky, protože řada těch dětí je nemocných. To všechno se řeší jak v těch dětských skupinách, tak v těch školkách. A to jsou právní záležitosti.

Ve chvíli, kdy to bude financovat stát, tak to půjde za státem? A těch věcí je tam jako po zdravotní stránce víc. U těch dětských skupin aspoň v našem regionu vidím, že padá očkování. Jak to bude s informacemi, když nám přivezou to dítě? Kdo bude ty informace mít validní? Nechci zdržovat, ať se může dostat ke slovu i pan místopředseda. Ale jako těch věcí po zdravotní stránce, které jsou provázané na právo, je velké množství a vždycky je potřeba předcházet tomu, než aby se stal nějaký problém.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji pěkně. Pan místopředseda stahuje. Já se tedy táži, zda je ještě zájem o vystoupení? Už nikoho nevnímám, takže končím obecnou rozpravu. Táži se, zda je zájem o závěrečná slova? Není.

A my se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. A nejprve rozhodneme o přikázání výboru garančnímu, kdy organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu. Ptám se, zda někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak.

 

My tedy přistoupíme k hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako garančnímu? Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro, nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 307 se účastnilo 125 hlasujících, pro 97, proti 0. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako garančnímu.

 

A organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Táži se, zda má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Pan poslanec Kasal. Prosím.

 

Poslanec David Kasal: Z výše uvedených důvodů, na což jsem měl málo času, navrhuji výbor pro zdravotnictví.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Pardon, výbor zdravotní? (Ano.) Ještě další návrh. Prosím, pan poslanec Šimek.

 

Poslanec David Šimek: Jelikož se jedná i o agendu z pozice zřizovatelů škol a povinnost toho, aby zajistili docházku, tak bychom byli rádi, aby tato agenda byla probrána i ve školském výboru. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Takže máme zde ještě dva návrhy na přikázání k projednání.

 

Nejprve dám tedy hlasovat o návrhu pana poslance Kasala návrh přikázat k projednání výboru zdravotnímu.

Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 308 se účastnilo 126 hlasujících, pro 60, proti 3. Konstatuji, tento návrh nebyl přijat.

 

Nyní návrh pana poslance Šimka na přikázání k projednání do výboru školského.

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

hlasování číslo 309 bylo přihlášeno 126 hlasujících, pro bylo 77, proti 0. Konstatuji, že tento návrh byl přijat.

 

Takže jsme tento návrh dále přikázali k projednání výboru školskému. Nic dalšího hlasovatelného nezaznělo, proto děkuji panu ministrovi, děkuji paní zpravodajce a končím prvé čtení tohoto tisku, jakož i končím tento bod číslo 19.

Nyní předám slovo na základě § 6 písm. c) třem poslancům, kteří byli zvoleni europoslanci. Jako první paní poslankyni Kláře Dostálové, prosím.

 

Poslankyně Klára Dostálová: Děkuji, vážená paní místopředsedkyně. Na základě čl. 24 Ústavy České republiky se tímto vzdávám mandátu poslankyně Poslanecké sněmovny České republiky. Moji milí, moje milé kolegyně, moji milí kolegové, dovolte, abych vám z celého srdce, opravdu z celého srdce, poděkovala za úžasnou spolupráci, za mnoho přátelských kontaktů i za mnoho dobrých pracovních i životních zkušeností. Tady jsme společně sdíleli nejenom pracovní život, ale i osobní život, všechny naše radosti a strasti. Věřte mi, že se mně bude velmi stýskat, ale věřím, že jsme opravdu navázali takové kontakty, že budeme spolupracovat i v budoucnu.

Dovolte mi, abych z tohoto místa poděkovala i členům vlády za spolupráci. Někdy jsme se poškorpili, není-liž pravda? Na druhou stranu jsme se snažili samozřejmě i v některých zákonech hledat společnou notu, abychom českou legislativu udělali společnými silami co možná nejlepší.

Dovolte mi poděkovat i paní předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, jakož i celému ctěnému vedení, za velmi kolegiální spolupráci - protože sama jsem byla jednou z nich - a za opravdu velmi upřímné přijetí mě samé právě mezi vedení Sněmovny.

Takže ještě jednou moc děkuji, fakt si toho velmi vážím a bylo mi velkou ctí s vámi tady sedm let na půdě Poslanecké sněmovny pracovat. Věřím, že naše kontakty se tímto nepřeruší a že budeme spolupracovat i v budoucnu a věřím, že v nás třech tak, jak za sebou budeme teď následovat, máte i své partnery na půdě Evropského parlamentu. Děkuji. (Potlesk v celém sále.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já si také dovolím poděkovat paní, nyní již bývalé, poslankyni Kláře Dostálové za spolupráci. Nyní bych vyzvala paní poslankyni Jaroslavu Pokornou Jermanovou, prosím.

 

Poslankyně Jaroslava Pokorná Jermanová: Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, i já na základě čl. 24 Ústavy České republiky se tímto vzdávám mandátu poslankyně Poslanecké sněmovny. Chci vám všem poděkovat za spolupráci, nejenom svému hnutí, které mě dlouhodobě podporuje, ale i vám z řad opozice. S mnohými z vás se znám už dlouho, protože jsem tady třetí období. Bylo mi potěšením. Doufám, že se uvidíme buď v Bruselu, nebo ve Štrasburku. Přeji vám, aby ten zbývající čas vašeho mandátu byl co nejvíce poklidný a probíhal v přátelském duchu, i když vím, že je to složité. Přeji vám všechno dobré a děkuji za spolupráci. (Potlesk v celém sále.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji paní Jaroslavě Pokorné Jermanové. Nyní pan poslanec Jaroslav Bžoch.

 

Poslanec Jaroslav Bžoch: Já jsem si vzal na pomoc telefon, abych to nezkazil. Já si to možná ještě rozmyslím. Ne, začnu obráceně. Kolegové, kolegyně, já bych vám chtěl také poděkovat samozřejmě za skoro sedm let spolupráce. Někdy to byla zábava, někdy to už taková zábava nebyla, ale pořád jsem rád, že jsem v téhle instituci mohl fungovat. Byla to velká zkušenost, teď mě čeká nová. Nebudu to určitě porovnávat, bude to úplně něco jiného. Samozřejmě pokud kdokoliv z vás bude v Bruselu nebo ve Štrasburku, tak vás moc rád uvidím. Takže ještě jednou moc děkuji. Děkuji vám členům koalice, děkuji samozřejmě mému hnutí ANO, děkuji i dalším z opozice, děkuji vládě za spolupráci. Byly to někdy krušné chvilky, ale myslím, že se pořád daří tady fungovat.

Mám na vás jednu takovou osobní prosbu, která je pro někoho maličkost, ale mě to některé roky trápilo. Berte tuhle instituci pořád ve vážnosti, a to ne pouze tím, jak se zde chováte, ale také jak sem občas chodíte oblečeni. To je kritika i do vlastních řad a myslím to smrtelně vážně, co říkám. Prostě tahle instituce má mít nějaké své místo, měli bychom ji brát všichni vážně a nějaký ten dress code je na každém z nás. Samozřejmě nikomu nechci sahat do svědomí, ale to k tomu také patří a bylo by fajn, kdybychom v úctě k této instituci nějakým způsobem pokračovali. Já jsem tady byl za posledních sedm let třikrát bez kravaty. Dneska jsem si pro ni doběhl, abych vás tady neprudil a nebyl jsem sám bez kravaty.

Teď nakonec, na základě čl. 24 Ústavy České republiky se tímto vzdávám mandátu poslance Poslanecké sněmovny a ještě jednou vám moc ze srdce děkuji. (Potlesk v celém sále.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Myslím, že mohu všem třem bývalým poslancům a poslankyním popřát mnoho úspěchů na novém působišti. Nyní nás čeká ještě jeden bod, a to by měl být závěr dnešního jednání. Měl by to být bod volební. Máme ho tedy zařazený na úplně pevný čas, který nastane za dvě minuty. Pokud nikdo nemá nic proti, tak bych navrhla, abychom projednali bod číslo 142 bezprostředně. Nikdo nic nenamítá, takže tak budeme postupovat. Jedná se o Návrh Poslanecké sněmovny na volbu kandidátů na členy Rady Ústavu pro studium totalitních režimů. Jde o druhé kolo. Otevírám tedy bod číslo

Aktualizováno 16. 7. 2024 v 13:37.




Přihlásit/registrovat se do ISP