Středa 10. července 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !

 

(pokračuje Karel Havlíček)

29.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 256/2004 Sb.,
o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony v souvislosti s podporou vyváženého zastoupení ¨
žen a mužů ve vedoucích orgánech některých emitentů
/sněmovní tisk 731/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji tedy, že bylo navrženo vyslovit souhlas již v prvém čtení. Prosím pana ministra Dvořáka.

 

Ministr pro evropské záležitosti ČR Martin Dvořák: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi krátce představit předkládaný materiál. Představuje minimalistickou transpozici směrnice o zlepšení genderové vyváženosti mezi členy orgánů kotovaných společností. Tato směrnice byla dlouhodobě vyjednávána, Česko vystupuje s pozitivní rámcovou pozicí od roku 2015. Stručně k obsahu - minimalistická transpozice se týká třech předpisů českého právního řádu. Těžištěm úpravy je zákon o podnikání na kapitálovém trhu, antidiskriminační zákon a občanský soudní řád. Cílem novely je podpora vyváženého... (Ruch v sále. Místopředseda Havlíček prosí o klid v sále.) zastoupení žen a mužů v kotovaných společnostech, které spadají do působnosti zákona dle provedených analýz. Úprava dopadá pouze na šest subjektů, a to konkrétně akciové společnosti ČEZ, Komerční banka, Moneta Money Bank, Philip Morris Česká republika, Kofola Československo a Colt CZ Group.

Emitenci podle toho návrhu zvolí cíl vyváženého zastoupení žen a mužů mezi členy vedoucího orgánu, v představenstvu či v Dozorčí radě. Návrh zákona nabízí dvě možnosti, buď 40 % pro nevýkonné členy, Dozorčí rada a individuální cíl pro výkonné členy je představenstvo, nebo 33 % pro všechny osoby v Dozorčí radě a představenstvu. (V sále je hluk.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Pane ministře, já vás musím přerušit, protože je přesně 11 hodin... a můžeme pokračovat, vidím zde dohodu klubu, tak to dojedeme. Ano.

 

Ministr pro evropské záležitosti ČR Martin Dvořák: Děkuju. Nesplnění těchto cílů však nebude sankcionováno. Povinností emitenta je především plnit stanovené postupy reportovací a informační povinnost. Z důvodu blížícího se konce implementační lhůty dne 28. prosince tohoto roku je navrhováno Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas v prvním čtení podle § 90 odst. 2 o jednacím řádu Poslanecké sněmovny.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, rád bych vás požádal o podporu. Děkuju za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji. A poprosím zpravodajku pro prvé čtení paní poslankyni Jílkovou.

 

Poslankyně Marie Jílková: Děkuju za slovo, pane předsedající. Tento návrh zákona byl poslancům rozeslán jako tisk 731 13. června. S tím, že bylo navrženo, aby byl projednán už v prvním čtení podle § 90 odst. 2. Ještě bych jenom doplnila, že z návrhu jsou vyňaty střední a malé podniky, aby to pro ně nebylo neodůvodněnou zátěží, a těch šest firem, kterých se to v České republice týká, bylo zmíněno. Nebudu to zdržovat, pojďme dál. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji. A tímto tedy otevírám obecnou rozpravu, do které vidím, že se nikdo nehlásí, čímž jí tedy ukončuji. (Má zájem vystoupit poslankyně Schillerová.) Ano, ano.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já řeknu k tomu po debatě na klubu hnutí ANO velmi stručně, že jakkoliv je genderová vyváženost ve vedoucích pozicích důležité téma, já to nezpochybňuji, tak se jedná o regulaci, která zasahuje do svobodného podnikání velkých firem, může ho ovlivňovat a klady a zápory dopadu této právní úpravy je proto důležité projednat standardním legislativním postupem. Takže vás nepřekvapí, když jménem klubu hnutí ANO a klubu hnutí SPD dávám veto podle § 90 jednacího řádu. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano, děkuji. Můžeme tedy pokračovat, protože byl zavetován § 90, tak v tom případě... momentík... se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. A nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.

 

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku jakožto výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jakožto garančnímu? Nevidím zde nikoho.

Tak v tom případě můžeme přistoupit k hlasování. Já jsem mezitím přivolal kolegyně, kolegy. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jakožto garančnímu výboru? Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 358, přihlášeno je 183, pro bylo 159, proti 2. Přijato. Konstatuji, že návrh byl přikázán jakožto garančnímu výboru výboru pro sociální politiku.

 

Dále organizační výbor navrhl přikázat tento návrh petičnímu výboru jako dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Nemá. V tom případě můžeme hlasovat petiční výbor.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 359, (přihlášeno 184), pro bylo 153, proti byli 4. A konstatuji, že tedy přijato.

 

V tom případě máme za sebou i bod číslo 29. A nyní můžeme jít k pevně zařazenému bodu číslo... Vidím, že je dohoda klubů, jedná se, pane předsedo, o bod číslo

Aktualizováno 16. 7. 2024 v 13:37.




Přihlásit/registrovat se do ISP