Pátek 20. prosince 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Aleš Juchelka)
164.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 716/ - třetí čtení
Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele pan místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. Zpravodajkou garančního výboru je paní poslankyně Marie Jílková - je jím výbor pro sociální politiku - a taktéž ji prosím, aby zaujala (místo) vedle pana ministra.
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 716/5, který byl doručen dne 31. října 2024, a usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 716/6.
Nyní se táži pana navrhovatele, zda má zájem vystoupit ještě před otevřením rozpravy, pane ministře? Ne, nemá.
V tuto chvíli otevírám rozpravu, do které se přihlásila jako první paní poslankyně Nina Nováková. Prosím, vážená paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Nina Nováková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, ve druhém čtení jsem načetla pozměňovací návrh, který doporučoval, aby se ponechal stav tak, jak v současné době je. Týká se to počtu hodin, v nichž mohou pečující osoby, což jsou tedy rodiče, matka nebo otec, v nichž mohou dítě ponechat v péči osoby jiné. Já jsem tady argumentovala v tom, že jsem se domnívala, že je správné, aby tam zůstal ten počet hodin 92, protože je to hraniční mez, kdy dítě může půlleté nebo roční dítě, kdy se ocitá bez nejbližší osoby a nepřinese mu to žádnou újmu.
Reakce byla velmi negativní, a protože jsem... Není to tedy kvůli tomu, že byla reakce negativní, protože se bohužel ukázalo, že všechny zpětné vazby hovořily o tom, co je výhodnější pro matky, ani jedna zpětná vazba nezmínila, co je výhodnější pro dítě. Myslím, že se ukázal jeden společenský fenomén, že matka v tuhle chvíli a její výhody jsou důležitější než pohled na dítě od 6 měsíců věku. Protože jsem spolupředkladatelkou pozměňovacího návrhu také 5299, kde se ten počet hodin určuje na 120, tedy 120 hodin může svěřit matka své dítě nebo otec své dítě do péče jiné osoby. Domnívám se, že i toto je snesitelné, a záleží mi velmi na tom, aby tento pozměňovací návrh prošel. Je to ten návrh 5299.
Poslední, co bych chtěla říct, rozdělují se rodiče teď na dvě skupiny. Jedni, kteří budou tleskat a mračit se za to, když někteří politici řeknou, že matky budou diskriminovány a nemohou chodit na plný úvazek do práce, když schválíme těch 120 hodin, a pak jsou další matky, které říkají: A my nejsme diskriminovány, když naplno chceme pečovat o své dítě a o žádný počet hodin, kdy od dítěte odcházíme, nám nejde?
Tedy shrnu: Prosím paní zpravodajku, aby až bude navrhovat hlasování, tak bych poprosila, aby pozměňovací návrh, pod kterým jsem podepsána jenom já, a to je návrh 54... - a paní poslankyně Bělohlávková, omlouvám se - pozměňovací návrh 5423, abyste dovolili, aby byl stažen, a prosím věnovali pozornost pozměňovacímu návrhu 5299. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. Paní zpravodajka určitě zaznamenala tady tuto žádost.
V tuto chvíli v obecné rozpravě pokračuje pan poslanec Ivan Bartoš. Vážený pane poslanče, prosím.
Poslanec Ivan Bartoš: Já vám děkuju za slovo, pane předsedající. Já bych se v krátkosti tedy vyjádřil k tomuto návrhu týkajícímu se dětských skupin. My tento návrh chceme, protože slaďování práce a péče o děti podporujeme. Jen jsou s podivem i pozměňovací návrhy kolegy Havránka a pana kolegy Munzara, které zase obsahují nepřijatelné přílepky. Já bych znovu apeloval na to, že tady máme rozhodnutí Ústavního soudu. Nemyslím si, že by taková praxe teď měla být ve Sněmovně nějaká trvalá, tak jako jsme to viděli i třeba u minulého projednávaného zákona.
Já bych se možná ještě vrátil trochu do momentu druhého čtení. Zde zazněla od pana poslance Brázdila slova, já si ho dovolím citovat: "Neděláme podmínky pro to," a to cituji, "aby matky mohly opustit svá děcka." Mně poměrně tohle ten pohled mrzí, protože to stigmatizuje ty mámy, které si volí nějakou možnost skloubení práce a péče. A kdybychom volili podobně vyhrocený slovník, jako tady byl od pana Brázdila, tak bychom mohli naopak říci, že tím, jak to máme často nastavené v naší společnosti, tak vháníme ty matky třeba i do náruče chudoby či alkoholu.
Já si myslím, že tohle to není otázka nějakého tlačení někoho do nějakého řešení, ale je to o tom, jakým způsobem si člověk, a přiznejme si to, rodičovský příspěvek, který jsme prosadili, stále není valorizovaný, tak je to otázka, jakým způsobem člověk, který se rozhodne pečovat doma o dítě, může skloubit práci a péči a zároveň jakým způsobem může ekonomicky vyjít. Těm rodičům, co jsou odkázaní na rodičák, nejčastěji na měsíc zbývá 12 až 14 000. A to si myslím, že se shodneme, že věru není mnoho.
Já bych chtěl za Piráty upozornit i na to, že musíme vnímat, že rodiny jsou různé a lidé jsou různí a máme samozřejmě dbát na kvalitu péče o malé děti. Máme maximálně sledovat i třeba vědecké výzkumy. Je velmi důležité, jaký počet osob je vhodný pro stav péče o nejmenší děti, nebo že skupinky musí být malé, aby se děti navzájem nestresovaly. A současně ale při práci na částečný úvazek, o kterou rodiče malých dětí stojí nejvíce, je zájem rodičů, aby to dítě mohlo být v malé skupince na počátku pár hodin denně. To při zajištění kvality péče by neměl být žádný problém.
V řadě aspektů, které projednáváme v různých zákonech, si myslím, že ta možnost volby pro lidi, jakým způsobem si uspořádají svůj život, je zcela zásadní. A tak jako každý z nás je jiný, jaké jsou konkrétní děti různé, a stejně tak reakce různých žen, když jsou doma na rodičovské, jsou různé. Musíme k tomu takto přistupovat. Někdo zažívá pocit osamělosti nebo je vlastně smutný z toho, že ztrácejí roky, které člověk strávil studiem a svým povoláním, a tenhle ten vnitřní pocit a percepce toho býti doma či možnost jít do práce a využít nějakých služeb, ať už jsou to školky, nebo dětské skupiny, je velmi odlišný.
Já bych proto poprosil, pokud budeme někdy dále ještě tuto problematiku řešit, tak skutečně nestigmatizujme lidi, kteří se nějakým způsobem snaží skloubit svoji práci a zároveň péči o dítě. Myslím si, že to je asi zásadní. To by mělo být naším společným cílem. Proto i tenhle ten zákon, tak, jak je navrhován, a my jsme se na něm velmi podíleli, vlastně bere tu praktickou otevřenou možnost volby každé rodiny, jakým způsobem se zařídí, když v takovém případě třeba nejsou k dispozici předškolní zařízení v daném místě, kde bydlí nebo kde pracují.
S tou vizí sousedských skupin, která je součástí projednávání zákona, pokud se nemýlím, dobře, přišla Olga Richterová ještě před volbami v roce 2021, dokonce to oznamovala jako hlavní téma na tiskové konferenci, kde mluvila o inspiraci tím systémem Tagesmutter, známým z Německa. Možná pak iDNES o tom psal jako ta takzvaná jednodenní matka.
Poslanec Ivan Bartoš: Tento princip, který tedy byl převzat, zejména s ohledem na název, z Německa, tak samozřejmě inspiraci najde i jinde v zahraničí, kde jsou malé skupiny s proškolenými osobami naprosto běžné, a právě sousedské dětské skupiny jsme pak navrhli i do vládního programu - právě podle vzoru německých Tagesmutter - a jsem rád, že je ostatní přijali za vlastní. My nechceme, aby ty rodiny byly jakýmkoliv způsobem souzené, kritizované, skutečně chceme podpořit širokou paletu služeb, ať si dle možností může každý vybrat.
Já jsem velmi rád za to, že i Ministerstvo práce a sociálních věcí připravilo velký informativní web - ten mohu velmi doporučit - mpsv.cz/sousedske-detske-skupiny právě k sousedským dětským skupinám, kde informují o celém tomto konceptu.
Zároveň jsem i rád, že se povedlo odpilotovat tento projekt, běžel v kraji Vysočina i díky kolegyni Haně Hajnové od Pirátů a týkal se toho, kde vlastně tam vzniká ta potíž nabídnutí vhodných míst pro děti, která se v rámci toho regionu velmi různí. V rámci Kraje Vysočina je poměrně obtížné přistavovat školky nebo dělat nějakou celou větší dětskou skupinu, která je pro dvanáct dětí. Tam na Kraji Vysočina jsou hodně rozptýlené menší obce a kupříkladu se řeší situace, kdy máte obec, která má nějakou školku, která má omezenou kapacitu, a do dané obce vám přibyde třeba rodina nebo dvě a jsou tam nějaké čtyři děti, pro které samozřejmě již nedává smysl přistavovat další třídu ke školce, často se může jednat i o nějaký, řekněme, krátkodobý výkyv.
Takže jedna věc jsou sousedské dětské skupiny jako řešení právě pro tyto obce, kde děti... Dlouhodobě takovýhle počet nebude, ale krátkodobě se stane, že skutečně nejsou schopni rodiče své děti do té školky umístit, proto se to pilotovalo právě v Kraji Vysočina, kde je toto specifikum tak, jak jsem ho popsal, přítomno.
Druhá oblast, kde předpokládáme, že sousedské dětské skupiny budou užitečné, jsou právě centra větších měst, kde jsou současné předpisy, které u nás jsou přísně nastavené, a to je v pořádku, ať už je to třeba v kombinaci ještě památkové ochrany, třeba v centru města Brna nebo Prahy, a ty skutečně neumožňují, aby se našlo dostatek prostor pro další místa péče o děti tam, kde ti rodiče žijí, pracují a i tito rodiče potřebují děti umístit.
To jsou dvě konkrétní situace, v nichž taková flexibilní forma péče se hodí. To je ten princip Tagesmutter nebo Tagesvater, známý z Německa či Rakouska, ale je uplatňován i ve všech západních zemích právě s menší, ale přece s určitou státní podporou, že proto jsou rodiče, kteří z nějakých důvodů nemohou, protože u nás nejsou místa v centru Prahy, dát dítě do školky, tak by bylo fér, aby tuto možnost měli. Já jsem za to rád.
On ten návrh byl poměrně dlouhodobě odsouván. Já jsem rád, že jsme se dneska dostali k tomuto čtení. Možná jenom krátce k našemu pozměňovacímu návrhu. Já bych shrnul, co navrhujeme. Jde o to, že garance místa pro děti tříleté, kterou vítáme ve vládním návrhu, by se měla postupně - a já zdůrazním, že opravdu postupně - s náběhem v nějakém roce 2028 až 2030 být postupně rozšířena i na děti dvouapůlleté a dvouleté tak, jak se budou rozšiřovat kapacity školek. Kvůli predikovanému poklesu porodnosti v ročnících bude dětí ubývat a místa k dispozici budou, tak, aby třeba zbytečně nebyla zavírána, ale aby (se) nabídka pro rodiče, kteří chtějí slaďovat práci a péči, rozšiřovala.
Jinak k problematice dětských skupin zde byla celá řada studií, které tuto podporují, obsahující i analýzu finančních nákladů. Je vidět, že pokud - a to procento je poměrně velké, z lidí, kteří zůstávají s potomkem doma - tak pokud se podaří umístit dítě do nějaké dětské skupiny, do předškolního zařízení, tak samozřejmě to, že se člověk může vrátit do práce, neztrácí třeba kvalifikaci tím, že vypadne z pracovního procesu, tak investice, které jsou do zřizování dětských skupin, se vlastně mnohonásobně vyplatí. Tam se i napočítává přínos, který představuje pro státní rozpočet, to, že dítě - dcera nebo syn - jsou ve školce a ten člověk se může i třeba na částečný úvazek vrátit do práce.
Už jenom v rychlosti, já si myslím, že je důležité se dívat i tady na to jako investici nejen do dětí, ale jako investici dlouhodobou i z pohledu přínosu pro růst České republiky. Mě trochu mrzelo, když vlastně při vyjednávání rozpočtu nebo nastavování parametrů najednou nebyla podpora pro dětské skupiny, ostatně myslím, že to popsala i Renáta Bohuslavová v článku "Krize kolem dětských skupin". Miliony pro obce se nenašly, ale Ministerstvo práce a sociálních věcí, které tedy muselo v danou chvíli stopnout tuto podporu i pro obce, které na ni čekaly, tak po tlaku veřejnosti - a věřím, že i třeba po vystupování Pirátů, koaličních starostů a vedení jednotlivých obcí - se to řešení podařilo najít. Ministerstvo vedené Marianem Jurečkou tak od 20. prosince 2024 tedy otevře dotační titul pro malé obce do 500 obyvatel, pro které bude připraveno téměř 700 milionů korun. Já bych chtěl jenom upozornit, aby to tady i zaznělo, termín k podání žádostí je do konce ledna nadcházejícího roku. Tak věřím, že i naše iniciativa a práce Pirátů přispěla k tomu, že nakonec tedy MPSV uznalo, že je nutné se na toto zaměřit, a tu chybu napravilo.
Naopak zásadně nesouhlasíme s tím - a zaznívalo to i tady - že vlastně je vyvíjen tlak na rodiče. Jsem rád, že se tam tedy vyškrtlo - původně ještě na vládě, když jsme tam byli - počítání 92 hodin ve školce. Jde o situaci, kdy dítě pod dva roky chodí do školky nebo dětské skupiny, musí splnit limit maximálně 92 hodin měsíčně, aby měl rodič stále nárok pobírat rodičovský příspěvek. Já jsem i v úvodu hovořil o tom, že ten vychází na 12 až 14 000 měsíčně po zvýšení bez inflace, takže například samoživitel z tohoto nemůže vyjít. A i když jsme tedy nakonec tento bod s tím limitem vyškrtli, tak byť zde je 120hodinový limit, tak princip zůstává stále stejný, rodič si to tedy musí nějakým způsobem napočítávat. Já si myslím, že to není úplně důstojné.
Jinak z aktuálního průzkumu organizace Mumdoo vyplývá, že pouze 7 procent rodičů pečujících o dítě do čtyř let věku si nepřeje pracovat. Já si myslím, že skloubení péče o dítě a zároveň i touhu jít do práce bychom měli maximálně podporovat. Nutit evidenci hodin je tak trochu stále, že spíše tlačíme lidi do toho, aby toto... Ta správná cesta je starat se doma o dítě, spíše, než abychom řekli: pojďme najít cestu, kdy se dá skloubit péče v rodině s nástupem do práce a vlastně s pokračováním i v nějaké kariéře.
Mně přijde, že často stále řešíme to falešné dilema, zaznívá to tady i na plénu: Buď rodina, nebo plnohodnotný život. Není asi tajemstvím - ostatně k tomu i teď vyšlo několik studií, které jsou dost děsivé - mladí lidé odkládají rodičovství ze strachu z finanční nejistoty a i třeba sociální izolace. To rozhodně není selhání těch lidí, to je skutečně jakési trvalé selhávání systému, který musíme změnit. Podle nás je to právě svoboda volby, kdy člověk si může vybrat, jakou cestou se vydá, a stát, potažmo obec, v které bydlí, by mu k tomu měl dát maximální podporu, včetně toho, že pokud v dané obci není k dispozici právě nějaká dětská skupina nebo školka, tak podpořit, pokud rodič se rozhodne, tedy nějakou samoaktivitou - nebo se rodiče rozhodnou - vytvořit nějakou dětskou skupinu nebo může dát dítě do dětské skupiny, tak by - protože obec tuto povinnost má, leč se nikdy vlastně aktivně nevymáhá - tak ekonomicky na základě toho, že existuje skupina, kam je dítě umístěno, konkrétní rodinu finančně podpořit, protože v danou chvíli vlastně nenaplňuje požadavek ze zákona, poskytnout možnosti umístit dítě do předškolní péče. Toliko za klub Pirátů.
Já jsem tady asi dvakrát citoval Olgu Richterovou. Olga Richterová je řádně omluvena, je nemocná, takže jenom abych dovysvětlil, proč zde vystupuji v této věci dnes pouze já. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. Vaše vystoupení vyvolalo tři faktické poznámky. Jako první paní kolegyně Jana Pastuchová, poté pan kolega Vít Kaňkovský a Romana Bělohlávková. Prosím, paní poslankyně, vaše dvě minuty.
Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji, pane místopředsedo. Tak já jsem se nehlásila do rozpravy, moje sdělení bude kratší. Ten nadpis "novela o poskytování služby péče v dětské skupině" je trochu zavádějící v tom, že tady vlastně jde nejvíce o to, že se tady zřizuje takzvané sousedské hlídání v počtu čtyř dětí, kde s tím já mám opravdu osobně velké problémy, protože tam je nevyřčeno a nedořečeno mnoho věcí, co se týká hygieny a všech předpisů, které musí dodržovat dětské skupiny, které jsme tady v minulém volebním období, myslím napříč politickým spektrem, pilovali a dostali jsme ho, myslím si, na úroveň, která v tuto dobu stačí.
Zavádění německých modelů, jak říká pan poslanec Bartoš, vaším prostřednictvím, OK, ale nejdříve jsme si mohli zkusit nebo dopilovat ty věci, že tam nebude chodit třeba na kontrolu zaměstnanec Úřadu práce, nebude tam chodit hygiena. Takže já za sebe s tím mám velký problém, a i když tam jsou teď některé pozměňovací návrhy, které zlepšují to postavení nebo upravují tam některé věci v dětských skupinách, tak já osobně pro to ruku kvůli tomu sousedskému hlídání nezvednu. Děkuju.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji za dodržení času. V tuto chvíli pan předseda výboru pro sociální politiku Vít Kaňkovský. Prosím, vaše dvě minuty, pane poslanče.
Poslanec Vít Kaňkovský: Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, já bych krátce reagoval, prostřednictvím pana místopředsedy, na ctěného kolegu Ivana Bartoše. Chci říci, že jsem velmi rád, že Ministerstvo práce a sociálních věcí uchopilo téma, jak rozšířit péči o předškolní děti. Já v žádném případě nechci nějakým způsobem ponižovat zásluhy Pirátské strany, protože oni tu myšlenku dlouhodobě táhli, ale myslím si, že je férové říci, že to výrazným způsobem odpracovalo Ministerstvo práce a sociálních věcí, a já panu ministrovi Jurečkovi za to děkuju. Myslím si, že jsme tady nad tím starávali spoustu hodin jak na oficiálních, tak neoficiálních jednáních sociálního výboru a pracovních skupin. To je potřeba také říci.
Jsem velmi rád, že pan kolega Ivan Bartoš zmínil Kraj Vysočina. Já jsem z Kraje Vysočina a jsem hrdý na to, že Kraj Vysočina byl tím pilotním krajem. Velmi ctím paní kolegyni Hanku Hajnovou, která byla výbornou první náměstkyní hejtmana v minulém volebním období, a jsem rád, že to svým jménem zaštítila, ale zase je potřeba k tomu říci to B. Oni Piráti mají často takovou tu snahu, že si to píárově všechno odvedou a také si to jakoby vztahují na sebe. Hanka Hajnová to velmi podporovala a já jí za to moc děkuju a ctím, ale je potřeba říci, že někdo to také musí v tom kraji odpracovat, a to odpracoval sociální odbor Kraje Vysočina, kterému za to také velmi děkuji, a také pan radní pro sociální oblast Jan Tourek za KDU-ČSL. To byla ta hlava, to byl ten mozek a ta výkonná složka, která to prostě musela udělat, jinak by se to prostě neodpilotovalo.
Nicméně moc děkuji všem, kteří se na tom podíleli. Já na rozdíl od mé ctěné kolegyně Jany Pastuchové tento nástroj vítám a jsem velmi rád, že doufám, že dnešním hlasováním bude uveden v praxi. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. V tuto chvíli je na řadě s faktickou poznámkou paní poslankyně Romana Bělohlávková, poté se připraví paní poslankyně Ivana Mádlová. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslankyně Romana Bělohlávková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, pouze dvě poznámky. První je ta, která možná není určena vám, protože vy to víte, ale spíše veřejnosti. Jelikož některá média mi dala do úst slova, která jsem nikdy neřekla... Nikdy jsem neřekla, že matky do tří let musí být s dětmi doma, pouze doma. Sama bych tím hovořila proti sobě, protože jako lékařka jsem samozřejmě do práce na částečný úvazek nastupovala dříve, než mým dětem byly tři roky.
Nicméně děkuji za vystoupení, prostřednictvím pana předsedajícího, paní Nině Novákové. S tím vystoupením se naprosto ztotožňuji. Jsem pro stažení našeho společného pozměňovacího návrhu a na druhou stranu jsem jednoznačně podporovatelkou toho, aby stát ve chvíli, kdy vyplácí rodičovský příspěvek, požadoval alespoň částečně to, aby rodiče o svoje děti také pečovali v domácím prostředí, a ne je dávali naplno do kolektivních zařízení.
V rámci těch různých diskusí a otázek bych zde měla takový vzkaz ne pro budoucí generace, ale pro budoucí Poslaneckou sněmovnu, že rodičovský příspěvek v té podobě, v jaké existuje dnes, bude potřebovat revizi, jak co se týká jeho výšky - myslím si, že opravdu bude dobře, aby došlo k podstatnému navýšení - ale na druhou stranu je třeba se také zamyslet nad tím, jakým způsobem tento rodičovský příspěvek do budoucnosti bude vyplácen a na jaké podmínky bude navázán. Myslím si, že ta revize opravdu je nutná, a doufám, že k ní dojde. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Také děkuji. V tuto chvíli paní poslankyně Ivana Mádlová se svými dvěma minutami, prosím.
Poslankyně Ivana Mádlová: Pane místopředsedo, děkuji za slovo. Já bych se chtěla zeptat pana ministra na finanční stránku. Kolik je na to vyčleněná částka, na to sousedské hlídání? A potom, jestli máte představu zhruba, kolik dětí to tedy pokryje, protože samozřejmě kapacity jsou nedostatečné a lokálně je to různé. Někde je to extrémně špatné, někde je to o něco lepší, takže jaká je, co se týče té ekonomické situace?
Potom bych chtěla určitě podpořit rozšíření na těch 120 hodin, protože si myslím, že je to určitě důležité pro některé dnešní mladé rodiny, mladé ženy, případně otce, kteří zůstávají s dítětem doma. A ono těch důvodů, proč vlastně rozšířit ty hodiny, je nepochybně více a je to určitě i udržování si nějaké profesní odbornosti, protože jsou povolání, kde to určitě není jednoduché, a za tři roky může poměrně ujet vlak a ten návrat je třeba o to složitější, takže si myslím, že to je důležité.
Potom je to samozřejmě i výše rodičovského příspěvku, který nepokryje všechny náklady na to dítě. A ten třetí aspekt je to, že skutečně jsou lidé laděni tak, že potřebují nějaký ten sociální kontakt a udržovat třeba s kolegy z práce nějaký kontakt i v tom odborném poli.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji. V tuto chvíli paní kolegyně Pavla Pivoňka Vaňková je přihlášena s faktickou poznámkou. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Pavla Pivoňka Vaňková: Děkuji za slovo. Já opravdu jenom krátce. Za náš klub Starostů a nezávislých bych chtěla velmi podpořit tuto novelu zákona. Jsem ráda, že po třech letech dlouhých a složitých vyjednávání se konečně dostáváme do třetího čtení, protože ta novela nejen zjednodušuje fungování stávajících dětských skupin, ale právě rozšiřuje paletu hlídání těch nejmenších dětí, které potřebujeme zajistit, abychom umožnili rodičům, pokud mají zájem, aby se dostali dříve na trh práce a aby měli o své děti postaráno.
Co se týká pozměňovacích návrhů, tak my jsme velmi za Starosty kvitovali to, když se z návrhu, který prošel vládou, odstranil ten limitní počet hodin 92 hodin, který představuje ten limit, kdy rodič může pracovat a zároveň může pobírat rodičovský příspěvek. Opravdu jsme chtěli, aby tento byl vypuštěn. Bohužel v koaličním vyjednávání jsme museli ustoupit. Jsme rádi, že se to rozšířilo alespoň na 120 hodin, které pokryjí poloviční úvazek rodičům, aby mohli aspoň flexibilně pracovat, ale do budoucna bychom velmi rádi za Starosty otevřeli diskusi o tom, jakým způsobem to bude dále upraveno, a aby tento limit byl vypuštěn. To tady veřejně deklaruji a budeme dělat všechno pro to, abychom příští volební období tuto novelu znovu otevřeli s tímto požadavkem. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Také děkuji za dodržení času. V tuto chvíli se vracíme zpátky do obecné rozpravy, do které je přihlášena paní poslankyně Lenka Dražilová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Lenka Dražilová: Děkuji za slovo. Já nyní budu vystupovat jako zpravodaj tohoto tisku za náš klub a na začátek bych chtěla říct, že určitě všichni souhlasíme s těmi úpravami, které se týkají zefektivnění fungování dětských skupin. Nebudu je vyjmenovávat, chci být opravdu krátká, ale viděli jste tady i z vystoupení mých kolegyň z klubu... Jsou to zejména zdravotníci - musím to říct - někteří konzervativní muži, kteří nesouhlasí právě se vznikem těch sousedských dětských skupin. Já za sebe s nimi například souhlasím... (Komentář ministra Jurečky mimo mikrofon.)
Já jsem mluvila o našem klubu.
Souhlasím třeba se zavedením dětských skupin do toho... sousedských dětských skupin, dokonce si nemyslím, že jich bude vznikat tolik, ale že opravdu vyplní tu díru, jak tady bylo řečeno. Ale chtěla bych říct, že právě proto někteří mí kolegové, kteří s tímto mají problém - samozřejmě všichni podporujeme slaďování rodinného a pracovního života - ale že mají problém se vznikem tady těchto sousedských dětských skupin, tak že se zdrží při hlasování. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. V tuto chvíli je přihlášena paní Vladimíra Lesenská do obecné rozpravy. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Vladimíra Lesenská: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážení zástupci vlády, vážené kolegyně, kolegové, novela zákona péče o děti. Dětské skupiny jsou jednou ze služeb péče o děti v předškolním věku. Rodiče díky nim mají další možnost výběru služby, která jim vedle mateřských škol umožňuje efektivně sladit pracovní a rodinný život. Tento fakt je navíc při nedostatku míst v mateřských školách velmi důležitý. Shrnu pár faktů o dětských skupinách: poskytují pravidelnou péči o děti od 6 měsíců věku do zahájení povinné školní docházky. O děti mladší 1 roku je možné pečovat jen ve skupině, kde jsou maximálně čtyři děti mladší 4 let.
Aby Ministerstvo práce a sociálních věcí podpořilo vznik dětských skupin, byla vyhlášena výzva, která obcím zajišťovalo 100 procent poskytnutí nákladů včetně DPH, s určitým omezením při nákupu pozemků se stavbou, která je jeho součástí. Výzva měla být otevřená do konce roku 2024. Starostové byli ujišťováni, že alokované prostředky jsou v dostatečné výši a že se vlastně na všechny dostane. Po volbách do krajů ke dni 22. 9. 2024 bylo zastaveno přijímání nových žádostí. Důvodem bylo vysoké vyčerpání právě... nebo zmiňovaných alokovaných finančních prostředků. Autor původní výzvy asi zapomněl, že DPH se v rámci konsolidačního balíčku měnilo, a to směrem nahoru. (Dne) 7. 10. 2024 byla vyhlášena navazující výzva pro veřejný sektor s alokací 1,5 miliardy korun, ale již bez uznatelných nákladů na DPH. MPSV konstatuje, že do této výzvy se přihlásilo 133 subjektů.
Nicméně Ministerstvo práce a sociálních věcí ke dnešnímu dni, jestli se nemýlím, by mělo vypsat dotační titul cílený na obce do 500 obyvatel, protože tyto obce měly s tou... (Komentář ministra Jurečky mimo mikrofon.) Já jsem ráno nekoukala na internet, takže děkuji, pan ministr potvrdil, že opravdu se ráno stalo. Takže pro tyto obce, které měly největší problémy s neuznatelností DPH, mají možnost se přihlásit do výzvy, budou pokryty veškeré jejich výdaje a poběží tato výzva do konce ledna, alokace v této výzvě je 700 milionůkorun. Reálně se tak budou vlastně moci přihlásit hlavně ti, kteří právě mají již vše připravené nebo se přihlásili právě do předcházející výzvy a splňují podmínky dnes vyhlášené nové.
Další novou možností předškolní péče je sousedské hlídání dětí, které tady řešíme. Jde o skupinu maximálně čtyř dětí, které budou v péči přímo v domácnosti pečující osoby. Děti mezi sebou mohou vzájemně rotovat a znamená to tedy, že pečovatel může celkově pečovat například až o deset dětí. A co tímto způsobem péče o předškolní... anebo co tomuto způsobu péče o předškolní děti vytýkáme? Spíš bych konstatovala, že máme několik dotazů, a nemáme jenom my, ale i rodiče. Co se stane, když pečovatel onemocní? Co se stane, když pečovatel zkolabuje během provozního dne? Pečovatelé i rodiče v obou případech budou mít asi pravděpodobně problém. Jak budou děti zajištěné při náhlém kolapsu právě pečujícího? Jak bude zajištěna jejich bezpečnost? V případě onemocnění pečovatele, bude tento mít omezený příjem a rodiče nemají nárok na ošetřování a jsou bez hlídání. Rodiče totiž ošetřovné mohou obdržet pouze v případě havárie nebo mimořádného opatření při epidemii nebo u podobných problémů v místě, kde je o dítě pečováno. Stejný nebo obdobný problém nastane v případě onemocnění dítěte poskytovatele sousedské dětské skupiny, které do sousedské dětské skupiny také dochází, nebo když onemocní člen domácnosti, ve které dětská sousedská skupina funguje.
Strava - chci konstatovat, že stravování pro děti během hlídání budou zajišťovat rodiče, pečovatelé se starají pouze o pitný režim. Kontrolu dodržování podmínek poskytování služby o dítě v sousedské dětské skupině budou provádět krajské pobočky Úřadu práce. Nebudu komentovat. Kontrola standardů kvality péče zůstává stejně jako v případě dětských skupin jako takových příslušná přímo ministerstvu. Ještě bych konstatovala, že péče o děti bude probíhat v domácnosti pečující osoby, a proto není možné splnit veškeré hygienické a požární předpisy, které musejí splňovat prostory pro provoz dětských skupin a mateřských škol.
Přes některé obavy - které nemáme pouze my, ale ptají se i rodiče - jsou sousedské dětské skupiny vítanou a žádanou alternativou v oblasti služeb v péči o předškolní děti - hlavně v péči o děti do 3 let - pro rodiče, kteří se chtějí a potřebují (Odkašlání.) - pardon - vrátit do pracovního procesu, ale jsou alternativou i pro rodiče starších dětí, kteří v současné době hledají marně místa hlavně v mateřských školách. Ač máme výhrady a nepodpoříme některé pozměňovací návrhy, podpoříme zákon jako celek. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Přeji hezké odpoledne, kolegyně, kolegové. Převzala jsem řízení schůze.
Budeme pokračovat. Na řadě a přihlášena je do obecné rozpravy paní Renáta Zajíčková, prosím.
Poslankyně Renáta Zajíčková: Dobré poledne všem kolegyním a kolegům, občanům České republiky. Já bych tady chtěla sdělit Sněmovně, že stahuji svůj pozměňovací návrh, který jsme podali společně s kolegyní Ninou Novákovou pod číslem 5413.
Využiji tento prostor a popřeji vám všem krásné Vánoce a rok 2025. Pohodové Vánoce a užijte si to. Na shledanou.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkujeme, paní poslankyně. Nyní do rozpravy je přihlášen pan poslanec Michael Kohajda. Prosím, máte slovo.
Poslanec Michael Kohajda: Děkuji, paní předsedající, vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, já zde předstupuji, abych přednesl legislativně technický návrh, který se týká změny v pozměňovacím návrhu váženého pana kolegy Vojtěcha Munzara a mého, který byl do systému nahrán pod sněmovním dokumentem 5239.
Jedná se o to, že v rámci podbodu tohoto dokumentu, který my do hlasování máme označen jako F, tak do podbodu 2, tedy jako F2, bychom potřebovali upravit, zpřesnit přechodné ustanovení, kdy v rámci toho F2 je bod 1 a v rámci něj poslední větu bychom potřebovali - a tímto navrhuji - nahradit takto. Poslední věta tohoto bodu by tedy zněla: "Pokud zaměstnavatel neučiní oznámení podle věty první, považuje se příjem zaměstnance podle § 6 odst. 14 a 15 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti čl. III, bodů 1 a 2 tohoto zákona, z nabytí podílu nebo opce přede dnem nabytí účinnosti čl. III, bodů 1 a 2 tohoto zákona za příjem zúčtovaný ve druhém kalendářním měsíci ode dne nabytí účinnosti čl. III bodů 1 a 2 tohoto zákona nebo za příjem ve zdaňovacím období roku 2025."
Tato výměna věty je důležitá kvůli tomu, že touto "úpravou dojde ke sjednocení zdanění předmětného příjmu s postupy výběru pojistného na sociální zabezpečení a pojistného na zdravotní pojištění. Na základě přechodného ustanovení nebude zdanění příjmu zaměstnance v podobě nabytí podílu nebo obce k nabytí podílu v zaměstnavateli nebo jeho mateřské nebo dceřiné společnosti nebo s ním kapitálově spojené osobě odloženo a příjem bude zdaněn po uplynutí lhůty dvou měsíců ode dne nabytí účinnosti dotčených ustanovení tohoto zákona, v rámci které má zaměstnavatel možnost oznámit správci daně, že uplatňuje stávající pravidla pro odložení zdanění příjmů zaměstnance. V situaci, kdy zaměstnavatel ve stanovené lhůtě oznámí správci daně svůj záměr uplatňovat stávající daňový režim, zdanění příjmů zaměstnance bude odloženo." To je vše, děkuji vám.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Táži se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy? Není tomu tak, rozpravu tedy končím.
Táži se, zda má pan ministr zájem o závěrečné slovo? (Ministr Jurečka gestikuluje, že ano.) Prosím, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážené poslankyně, vážení poslanci, já chci jenom velmi stručně udělat ještě shrnutí. Chci poděkovat celé řadě lidí, nejenom vám, co jste tady v Poslanecké sněmovně, kolegyně, kolegové, a musím tady říci jak z koalice, tak i někteří z vás z opozičních řad, tak jste celou poměrně dlouhou dobu byli u toho, kdy jsme připravovali tuto legislativní úpravu, a to jak z hlediska zjednodušení podmínek pro administrativu a výplatu současných podpor vůči dětským skupinám, které dnes máme, tak stejně když jsme připravovali ten koncept sousedských dětských skupin, o kterém se, jak tady už bylo zmíněno, mluvilo opravdu asi velmi hodně dlouho, mohli bychom možná jít ještě i do období, kdy byl ministrem práce sociálních věcí Petr Nečas, takže tak dlouho - to je už dneska více jak čtrnáct let - se o této tematice tady v České republice mluvilo.
Pro mě je důležité to, že dneska tady otvíráme možnost plného vějíře podpory budování kapacit pro zajištění péče o děti předškolního věku. A ten rodič opravdu si v tom území může najít tu cestu v mateřské školce, v dětské skupině nebo v dětské sousedské skupině s tím, že ta dětská sousedská skupina je pro - opravdu - stát tou velmi efektivní, levnější variantou. Koeficient toho příspěvku je tam snížen ještě oproti dětské skupině. To znamená, je to opravdu model, který je velmi efektivně dobrý a pro mě je vlastně klíčové to, a to říkám dlouhodobě, že chci, aby ten rodič neměl žádné omezení, žádné, jak se říká, klacky pod nohy ze strany státu, ale aby měl opravdu maximální možnost, jak dokázat zvládnout, sladit ten rodinný, rodinně osobní a pracovní život. Za to chci moc poděkovat, že se to podařilo. Nebylo by to nejenom bez práce lidí na MPSV a těch, kteří to opravdu lidsky i politicky podporovali, ale právě i bez toho, co tady zmiňoval pan kolega poslanec Vít Kaňkovský, i bez té vůle kolegů z Vysočiny rozjet pilotní projekty, začít na tom pracovat, dát nám cennou zpětnou vazbu. Takže tady opravdu ukázka toho, že se ty věci nejenom diskutovaly, jak se říká, teoreticky, ale že jsme tou cestou - otestovat to, zjistit podněty z praxe a ty zakomponovat do tohoto návrhu zákona, do toho nového systému. Z toho mám opravdu velkou radost, velmi dobrý pocit a za to chci opravdu poděkovat a prosím také potom o tu finální podporu tohoto návrhu zákona.
Je to přelomový okamžik. Myslím si, že jsme tam dokázali najít i shodu na těch věcech, které se týkají i té větší vymahatelnosti, motivace i ze strany obcí. Vím, že to nebyla jednoduchá debata, o to víc si vážím toho výsledného kompromisu. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Táži se, zda má paní zpravodajka Jílková zájem o závěrečné slovo? (Zpravodajka gestikuluje, že ne.) Nemá. Také paní poslankyně Pavla Pivoňka Vaňková, má zájem jako zpravodajka? (Zpravodajka gestikuluje, že ne.) Nemá zájem. Děkuji.
Nyní tedy přikročíme k hlasování. Prosíme zpravodajku garančního výboru, aby nás seznámila s procedurou hlasování, poté přednášela jednotlivé návrhy a před hlasováním k nim sdělila stanovisko. Prosím, máte slovo.
Ano, zaznamenala jsem žádost o odhlášení, tedy vás všechny odhlásím a poprosím vás, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami.
Paní zpravodajka má slovo, prosím.
Poslankyně Marie Jílková: Děkuji, paní předsedající. Kolegyně, kolegové, výbor pro sociální politiku 7. listopadu přijal proceduru, nicméně domnívám se, že ještě před tou procedurou bychom měli asi hlasovat stažení těch dvou pozměňovacích návrhů. (Obrací se k předsedající.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, samozřejmě. To bude... Bod 0 je stažení pozměňovacích návrhů a potom další bude navazovat ta procedura schválená.
Poslankyně Marie Jílková: V tuto chvíli bych přečetla proceduru tak, jak byla načtena, která bude posléze upravena, pokud stáhneme dva zmíněné pozměňovací návrhy. Výbor pro sociální politiku jako garanční výbor doporučuje Poslanecké sněmovně hlasovat ve třetím čtení v následujícím pořadí: návrh na zamítnutí zákona nebyl podán; nejdříve by se hlasovaly legislativně technické úpravy, které byly předneseny, poté by se hlasoval bod B1 a B2 společně; poté pozměňovací návrh F1 až F4, tento doplňuje B1 a B2; poté by se hlasoval pozměňovací návrh C1 a C2; pokud by byl schválen, je následující pozměňovací návrh A nehlasovatelný; poté bychom tedy hlasovali A, pokud by nebyl schválen C1 a C2; pak je v proceduře navrženo hlasování o pozměňovacím návrhu D; poté E1 až E6; dalšími body jsou G1 a G2; jako poslední pozměňovací návrhy by byly hlasovány H1 až H70 a poté by se hlasovalo o zákonu jako celku.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, děkuji, paní zpravodajko. Přivolám kolegy z předsálí.
Budeme hlasovat o návrhu procedury s tím, že ještě na začátku bychom hlasovali o stažení pozměňovacích návrhů, tak jak zaznělo v rozpravě. Přivolávám kolegy z předsálí.
Zahajuji hlasování o proceduře. Táži se, kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?
Hlasování číslo 94, přihlášeno 143 poslanců a poslankyň, pro 143, proti žádný. Návrh byl přijat. Prosím, paní zpravodajko.
Poslankyně Marie Jílková: V proceduře zazněl návrh na stažení pozměňovacího návrhu, který předložila Nina Nováková a Romana Bělohlávková, označený jako sněmovní dokument 5423.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano.
Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? (Reakce z pléna.) Ano, hlasujeme o stažení pozměňovacího návrhu 5413? (Zpravodajka: 5423.) Dvacet tři, ano, děkuji. Kdo je proti?
Hlasování číslo 95, přihlášeno 143 poslanců a poslankyň, pro 143, proti žádný. Návrh byl přijat. Prosím, pokračujte, paní zpravodajko.
Poslankyně Marie Jílková: Dále bylo v rozpravě navrženo předkladatelkou Renátou Zajíčkovou stáhnout její pozměňovací návrh označený jako sněmovní dokument 5413.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano.
Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 96, přihlášeno 144 poslanců a poslankyň, pro 144, proti žádný. Návrh byl přijat. Prosím, pokračujte.
Poslankyně Marie Jílková: V tuto chvíli jsme se vypořádali se stažením určitých pozměňovacích návrhů a tyto dva budou z procedury vyškrtnuty.
Prvním bodem hlasování o proceduře je odhlasování legislativně technické úpravy, kterou přednesl kolega Michal Kohajda k pozměňovacímu návrhu Vojtěcha Munzara pod sněmovním tiskem, sněmovním dokumentem 5239. Touto legislativní technickou změnou se sjednocuje zdanění příjmů z obcí s postupy výběru pojistného na zdravotní a sociální pojištění.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 97, přihlášeno 144 poslanců a poslankyň, pro 143, proti žádný. Návrh byl přijat. Prosím, pokračujte.
Poslankyně Marie Jílková: Tímto jsme se vypořádali s legislativně technickými úpravami. Můžeme začít hlasovat o jednotlivých pozměňovacích návrzích.
Jako první budeme hlasovat pozměňovací návrhy pod písmeny B1 a B2 poslance Jiřího Havránka, který stanoví podmínky, za kterých se budou spořící doby při změně poskytovatele nebo produktu stejného druhu sčítat pro účely posouzení, zda nemá dojít k navrácení daňové podpory. Stanovisko výboru je: bez stanoviska.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Stanovisko navrhovatele? (Ministr: Souhlas.)
Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 98, přihlášeno 144 poslanců a poslankyň, pro 82, proti žádný. Návrh byl přijat. Prosím, pokračujte.
Poslankyně Marie Jílková: Dalším pozměňovacím návrhem je pozměňovací návrh poslance Vojtěcha Munzara a Michaela Kohajdy, F1 až F4. Ten upravuje režim zdanění zaměstnaneckých obcí a budeme ho hlasovat ve smyslu legislativně technické úpravy, která byla přijata.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Stanovisko výboru? (Zpravodajka: Bez stanoviska.) Stanovisko navrhovatele? (Ministr: Souhlasné.)
Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 99, přihlášeno 145 poslanců a poslankyň, pro 80, proti žádný. Návrh byl přijat. Prosím, pokračujte.
Poslankyně Marie Jílková: Další jsou pozměňovací návrhy pod písmenem C1 a C2 poslankyně Jany Bačíkové. Těmito se navyšuje hraniční částka čerpání rodičovského příspěvku ze 13 000 na 15 000 korun měsíčně, zavádí se možnost čerpat rodičovský příspěvek před narozením dítěte a rozšiřuje se počet hodin z 92 hodin na 120. Stanovisko výboru je doporučující.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Stanovisko navrhovatele? (Ministr: Souhlas.)
Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 100, přihlášeno 145 poslanců a poslankyň, pro 117, proti žádný. Návrh byl přijat. Prosím, pokračujte.
Poslankyně Marie Jílková: Tím, že jsme schválili tyto pozměňovací návrhy, je nehlasovatelný pozměňovací návrh A a D, který jsme již vyřadili.
Přesuneme se proto k pozměňovacím návrhům G1 a G2 poslankyně Olgy Richterové, jejichž cílem je stanovit povinnost obce zabezpečit podmínky ve výchovné činnosti již u dětí od 2 let. Stanovisko výboru je nedoporučující.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Stanovisko navrhovatele? (Ministr: Nesouhlas.) Děkuji.
Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 101, přihlášeno 146 poslanců a poslankyň, pro 7, proti 111. Návrh byl zamítnut. Prosím.
Poslankyně Marie Jílková: Nyní hlasujeme pozměňovací návrhy pod písmeny H1 až H70 poslance Mariana Jurečky. Jejich podstatou je digitalizace plateb dětským skupinám, převod agendy z MPSV na Úřad práce a změna konceptu příspěvku na provoz dětských skupin. Stanovisko výboru je doporučující.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Stanovisko navrhovatele? (Ministr: Souhlas.) Děkuji.
Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 102, přihlášeno 147 poslanců a poslankyň, pro 145, proti žádný. Návrh byl přijat.
Poslankyně Marie Jílková: Tím jsme se vypořádali se všemi pozměňovacími návrhy.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, o všech pozměňovacích návrzích bylo hlasováno.
Přikročíme tedy k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 247/214 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 716 ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."
Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 103, přihlášeno 148 poslanců a poslankyň, pro 117, proti žádný. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Děkuji hlavně panu navrhovateli, děkuji paní zpravodajce a končím projednávání tohoto tisku.
Nyní bychom přistoupili k bodu číslo
Aktualizováno 22. 1. 2025 v 12:36.