Úterý 11. února 2025, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Karel Havlíček)

46.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 893/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

A konstatuji, že bychom měli jet podle § 90 odst. 2. Upozorňuji tedy, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již právě v tomto prvém čtení.

Z pověření vlády předložený návrh uvede paní ministryně obrany Jana Černochová a já ji tímto prosím, aby se ujala slova. Současně prosím, aby u svého stolku zaujal svoji pozici pan poslanec Josef Flek. Tak prosím, paní ministryně.

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové...

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: A poprosím všechny, aby se ztišili! Děkuji.

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Předkládaný návrh má za cíl zabezpečit pro ozbrojené síly České republiky dostatečné množství kvalitního personálu. Je faktem, že stav doplňování ozbrojených sil se i přes přijetí řady organizačních a dalších opatření nedaří dostatečně rychle a efektivně zvýšit. (Kýchnutí v sále.) Je to pravda. K tomu je zapotřebí úprava legislativy, na které se podíleli jak vojáci, tak i další odborníci z Ministerstva obrany a s kterou tedy se snažím před vás předstoupit a žádat o schválení návrhu v prvním čtení.

S celou řadou z vás jsme o návrhu již jednali a vysvětlovali jednotlivá ustanovení, ale přesto je důležité alespoň v rychlosti vyzdvihnout, že cílem je zvýšení počtu uchazečů o povolání do služebního poměru vojáka z povolání, snížení počtu vojáků, kteří odcházejí ze služebního poměru z vlastního rozhodnutí, a posílení prestiže vojáků ve společnosti. Tohoto uvedeného cíle můžeme dosáhnout úpravou zejména ve třech oblastech: v náboru, v podmínkách výkonu služby a v zabezpečení plnění úkolů ozbrojených sil.

Konkrétně je v oblasti náboru navrhováno to, že se zjednoduší postup pro povolání do služebního poměru vojáka z povolání zavedením nového typu například krátkodobého služebního poměru na dobu do dvou let a úpravou požadavků na uchazeče. Tady třeba cílíme na mladou generaci, která ráda věci jen zkouší, prostě je to trošku jiná mentalita než třeba generace mojí. A víme a máme tu zkušenost, že mnoho vojáků končí právě mezi druhým a třetím rokem služby, tedy že ani nedokončí první závazek, který dáváme na čtyři roky.

Mladí lidé, kteří například z nějakého důvodu hned po maturitní zkoušce nejdou na vysokou školu, tak mají možnost si vyzkoušet práci vojáka a službu vlasti, a až následně se mohou rozhodnout, zda chtějí pokračovat, nebo ne. A když ne, alespoň získají cenné zkušenosti, které nikde jinde nezískají, a stanou se zároveň zálohou ozbrojených sil.

Dalším návrhem v této oblasti je zvýšení náborového příspěvku, a to až do výše 1 milionu korun. Prosím pěkně, nebude to hned teď, že bych tady říkala: každému budeme dávat 1 milion korun, tak to není. Vládní legislativa počítá s tím, že vždycky by se to určilo pro nějaké období a vlastně pro nějaké typy výkonu služby vojáků z povolání. Tahle částka tam je jako maximální, abychom ten zákon nemuseli měnit co dva roky. Tady je cílem oslovit obecně nedostatkové specialisty, například z oboru IT, lékaře, zdravotní sestry, protože se velmi často děje, že právě lékaři a zdravotní personál svlékají uniformy a odcházejí do civilních nemocnic. A vzhledem k tomu, že jsme provozovateli tří nemocnic, je to Ústřední vojenská nemocnice v Praze, je to Vojenská nemocnice v Olomouci a v Brně, samozřejmě se potýkáme s obrovským nedostatkem personálu a tady se dostáváme do takové spirály, protože pokud nemáme dostatek zdravotního personálu, nemůžeme tak rychle zvládat nábory, jak bychom si představovali, protože třeba nemáme ani posudkové lékaře, kteří by byli schopni ty uchazeče o aktivní zálohu nebo vojáka z povolání včas vyšetřit, provést jim všechny zdravotní zkoušky. Takže tohle nám opravdu strašně pomůže, protože budeme konkurenceschopní.

Chtěla bych tady zdůraznit, že se nejedná o plošný návrh, který by byl nárokový. Říkala jsem, že to je opravdu částka maximální. Asi tady neřeknu nic tajného, když vám řeknu, že s panem státním tajemníkem bychom uvažovali v tuhle chvíli o horní hranici nějakých 450 000 korun, a nechceme tedy ten zákon měnit každý rok.

Stabilizace personálu, o tom bych tady mohla mluvit dlouhé a dlouhé hodiny, ale vzhledem k pokročilému času tady řeknu pár věcí. Navrhujeme navýšení některých benefitů, jako je stabilizační příspěvek, příspěvek na bydlení, příspěvek na dovolenou, a především odbourání celé řady zbytečných a otravných byrokratických postupů. Jako jeden příklad za všechny u vojáků z povolání mohu uvést změnu podmínek, jak žádají vojáci o náhradu nákladů za dojíždění. Tady řada z vás sloužila, tak víte, že nejde o marginálii, když víte, že denně nebo týdně dojíždíte ke svému útvaru, a ke svým útvarům takto dojíždí až 80 procent vojáků, a opravdu není výjimkou, že denně najezdí až stovky kilometrů, takže pro ně to opravdu marginálie není a je to velmi podstatná záležitost. Dnes musí takový voják každý měsíc žádat, znovu žádat, něco dokazovat, vykazovat, schovávat si podklady, a to s tímto návrhem odpadne. Voják si požádá jen jednou, a to při zařazení na místo, a dokud nezmění bydliště nebo místo výkonu služby, bude dostávat paušálně peníze. Pro armádu a ministerstvo to znamená o asi, prosím pěkně, 18 000 dokladů méně, než které musíme měsíčně kontrolovat, takže to pomůže všem.

Jako příklad u vojáků v záloze mohu uvést odstranění povinnosti podstoupit lékařskou prohlídku při každém nástupu na vojenské cvičení a při jeho ukončení. Je tady mezi vámi celá řada starostů a provozujete na svých radnicích různé pietní a jiné aktivity, kterých se častokrát zúčastňují právě příslušníci aktivních záloh, což je dobře, a před tím, než se třeba postaví k tomu památníku nebo než pořádají třeba den pro válečné veterány, tak musí ráno nastoupit na lékařské vyšetření, stejně tak musí po ukončení tohoto zaměstnání nastoupit na to lékařské vyšetření znovu. Tohle by opět touto legislativou, změnou legislativy, odpadlo.

Pro vojáky aktivní zálohy také zavádíme možnost udělení služebního volna v průběhu zahraniční operace, které jim podle současné úpravy není možné udělit. Když jsem tady stála za ministrování pana ministra Stropnického a přijímali jsme vlastně tuto poslední velkou úpravu zákona 221, tak jsem to byla já, která jsem se snažila právě zapojit příslušníky aktivní zálohy do toho, aby i oni mohli jezdit na zahraniční mise, protože jsou to lidé, kteří pokud mají mít podobný výcvik a podobné zkušenosti jako profesionální vojáci, tak proč by na zahraniční mise nemohli jezdit? Z tohoto důvodu vlastně jsme upravili tuhle možnost a po těch letech praxe se zjistilo, že vlastně sice na zahraniční mise mohou jezdit, ale že nemohou, když tam jsou třeba půl roku, čerpat pár dnů volno, aby třeba se zase mohli objevit na chvilku doma a být se svými rodinami nebo i v práci, což vojáci z povolání mohou. Takže teď to také ta úprava mění.

Zároveň novela obsahuje ustanovení posilující sociální jistoty vojáků včetně vojáků v záloze, jako jsou možnost snížení náhrady při zavinění škody, rozšíření poskytování peněžitého příspěvku a úprava zvýhodněného zápočtu pro výsluhové náležitosti. To je ta druhá část.

Třetí část, poslední, je zabezpečení plnění úkolů ozbrojených sil. V oblasti zabezpečení plnění úkolů ozbrojených sil novela upřesňuje povinnost zachovávat mlčenlivost a s tím související ohlašovací povinnosti. Upravuje některé nároky související se službou, jako je například odstranění spodní hranice u náhrad zvýšených životních nákladů. Nově se také bude moci zájemce o službu v armádě nebo o aktivní zálohu přihlásit na kterémkoliv krajském velitelství. To je opět významná změna, protože za současné právní úpravy se musí hlásit pouze v místě svého bydliště, což samozřejmě jasně, Česká republika není nějaká úplně velká, ale jenom když si představíte, že třeba ten člověk pracuje v Praze, ale bydlí v Moravskoslezském kraji, tak ti z vás, kteří dojíždíte tuhle vzdálenost, tak víte, kolik hodin to zabere času, a on vlastně na to krajské vojenské velitelství určitě nepojede jednou. Takže tohle také odpadne a také to je vítaná změna.

Návrh také ruší povinnost vyšetření vojenským lékařem pro ty, kteří chtějí vstoupit do aktivních záloh nebo absolvovat dobrovolný výcvik. Zájemce by tak nově podstoupil vyšetření pouze svým praktickým lékařem, čímž zase odlehčíme těm přetíženým vojenským nemocnicím, kterým sice říkáme, že jsou vojenské, ale nejsou pouze vojenské. Je v nich poskytována péče všem, včetně spádovým pacientům. A zároveň tímhle vlastně zkracujeme proces přijetí do služebního poměru, což je také něco, co chceme, protože jestli si někdy něco na něco hodně lidé stěžovali, že trvá strašně dlouho ten proces od podání žádosti do aktivních záloh až po to, než se jim někdo ozve a než vlastně vůbec ten proces je zahájen.

Na úplný závěr, kolegyně, kolegové, bych chtěla ještě představit, nebo respektive zdůraznit, co tento návrh naopak nezavádí, a to tady také musí zaznít, protože je to téma, které vždycky v té společnosti rezonovalo a všichni se ho báli. Tento návrh nezkracuje žádné výsluhové náležitosti vojáků a je to přesně to, co jsem vlastně od samého začátku toho procesu slibovala. A já bych tady chtěla vojáky opět a znovu ujistit, že schválením tohoto návrhu nedojde ke krácení výsluhových náležitostí. Stojím si za svým vyjádřením, že pokud by při projednávání došlo k takovým úvahám, jsem připravena tento návrh zákona stáhnout. To byl ostatně i důvod, proč jsem tento návrh zákona předkládala v takzvaném režimu devadesátky, tedy kdy nejsou připuštěny pozměňovací návrhy.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, demografie, pracovní trh nám jasně ukazuje, že za současného stavu může naše armáda jen těžko konkurovat nabídce soukromého sektoru, a jestli chceme mít dostatek kvalitních vojáků, a pevně věřím, že chceme, musíme udělat alespoň tyto naprosto základní úpravy tohoto zákona. Modernizovat armádu a zajistit obranyschopnost naší země je bez lidí nemožné. Nábor, stabilizace stávajícího personálu je proto od počátku jedna z mých priorit a myslím si, že kdyby na mém místě tady dneska stál kterýkoliv jiný ministr obrany, tak by hovořil úplně stejně.

A musíme být v 21. století schopni vojákům nabídnout podmínky, které odpovídají jejich náročné službě, a opravdu novela je v tomto smyslu velkým krokem dopředu. Nepřijetí zákona by naopak mohlo v budoucnu způsobit odchodovost již sloužících vojáků. Ostatně to je i ta ne dobrá statistika z posledních let, kdy opravdu hodně vojáků odchází, a my jsme si ty důvody analyzovali a po té analýze jsme navrhli tyto změny.

Takže chceme tímto bránit nedostatku personálu ozbrojených sil, a já vás tedy prosím o schválení tohoto návrhu v režimu § 90 odst. 2 jednacího řádu již v prvém čtení.

A v úplném závěru mi tady ještě jednou veřejně dovolte poděkovat kolegům, zástupcům z hnutí ANO, Andrej Babiš už tady v tuto chvíli není, jemu jsem šla poděkovat za ten přístup osobně, že nám vlastně umožňujete, aby se ten zákon projednával tímto způsobem, a nepodali jste veto za váš poslanecký klub. Myslím si, že to ocení nejenom vojáci z povolání, ale samozřejmě to ocení občané České republiky, protože jsou to příslušníci Armády České republiky, příslušníci aktivních záloh Armády České republiky, kteří vždy tam, kde je zapotřebí, tak se snaží pomáhat. Můžu tady zmínit povodně, můžeme tady zmínit různé živelní katastrofy u nás i ve světě, můžu tady zmínit covid, který samozřejmě si pamatujeme všichni moc dobře, a pamatujeme si i to, že všechna ta očkovací centra, celý ten proces vlastně jsme zvládli tak, jak jsme zvládli právě i díky pomoci vojáků. A já jim za to děkuju a zaslouží si po těch letech změnu zákona, která vlastně jim dá nějaké vyšší garance a jistoty, a i nám jako občanům České republiky to, že když už někdo přísahá, že vlastně je připraven v nasazení života bránit a bojovat za tuto zemi, tak že od nás dostane náležité ocenění, a tak si myslím, že by to mělo být. Já vám děkuju za pozornost a všem těm z vás, kteří jste připraveni pro ten návrh hlasovat, tak opravdu moc a moc děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Flek.

 

Poslanec Josef Flek: Děkuji, pane místopředsedo. Jak avizují moji kolegové, chci paní ministryni doplnit. Ona to popsala velice dobře i podrobně. Já v krátkosti přečtu zpravodajskou zprávu, kdy vládní návrh zákona přináší změny v několika klíčových oblastech týkajících se služby vojáků z povolání. Jsou to změny v oblasti přijímání podmínek služebního poměru a sociálních jistot vojáků.

Cílem návrhu je zpřesnit a modernizovat pravidla pro povolání do služebního poměru, zjednodušit administrativní procesy a posílit motivaci k vojenské službě. Návrh zavádí možnost povolání do služebního poměru na dobu kratší než dva roky s možností prodloužení do celkové délky dvou let. Zároveň se mění finanční podmínky a benefity pro vojáky. Dochází ke zvýšení příspěvku na bydlení, zavedení náborových a stabilizačních příspěvků a rozšíření možností poskytování finanční výpomoci v tíživých situacích.

Novela také klade důraz na sociální zajištění vojáků po skončení služby a jejich začlenění do civilního života. Další změny se týkají přepravních a ubytovacích nároků, kdy se mění podmínky pro poskytování bezplatné přepravy a finančních náhrad při služebních přesunech. Významnou oblastí úprav je také systém vzdělávání a zvyšování kvalifikace vojáků, kde se upravují podmínky pro poskytování kvalifikačních příspěvků a úhrady za studium.

Součástí návrhu jsou rovněž změny branného zákona, které zpřesňují podmínky pro dobrovolné převzetí výkonu branné povinnosti a zařazení do aktivní zálohy. Cílem této legislativní úpravy je modernizace služebních podmínek vojáků z povolání, zvýšení motivace k náboru a zajištění stabilního personální obsazení ozbrojených sil České republiky.

Jednou větou bych řekl, že má možnost armáda se stát konkurenceschopnou, a také bych rád poděkoval klubu ANO za to, že nevetovalo tento zákon. Je velice důležitý. Děkuju. Na shledanou.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji, pane zpravodaji, a tímto otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Vích. Máte slovo.

 

Poslanec Radovan Vích: Děkuji. Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, měl jsem tady vystoupení asi na dva a půl stránky, ale protože je čtvrt na jedenáct pomalu, tak se budu snažit být maximálně stručný.

Hned na úvod bych chtěl říct, že ani my nechceme měnit výsluhy. Takže k té novele jako takové. Ta novela neřeší nedoplněnost, ale pouze upravuje stávající zákon o vojácích z povolání, přičemž odchodovost příslušníků Armády České republiky je jen vyvrcholením probíhající krize jako důsledek dlouhodobě neřešených problémů. Přichází navíc pozdě, v nevhodnou dobu a přinese maximálně zmírnění odchodovosti vojáků mimo služební poměr, nikoliv však dlouhodobá systémová řešení průběžného doplňování a snižování průměrného věku vojáků v aktivní službě.

Novela jen částečně řeší zásadní problém ozbrojených sil České republiky, to je významné nedoplnění personálu. Podle koncepce výstavby Armády České republiky 2035 má mít Armáda České republiky 30 tisíc osob a aktivní zálohy 10 tisíc osob. Aktuálně chybí v Armádě České republiky 6 tisíc osob a v aktivních zálohách 5 tisíc. Náborový příspěvek bude poskytován jen specifickým odbornostem.

V návrhu je třeba upravit mnoho záležitostí, například je zde absence zákona o mimořádné službě, o které se novela zmiňuje. Pokud chce Ministerstvo obrany zvýšit platy vojáků, může tak učinit mimo tuto novelu. Doposud není známa studie o pomyslném rozevírání nůžek mezi platy příslušníků ozbrojených sil a bezpečnostních sborů v rámci výše a rozdílu jejich platů. Chceme o tom jednat, protože novela neproběhla od roku 2015, ale v rámci řádného legislativního procesu, abychom mohli podávat pozměňovací návrhy. Na veto jsme zůstali sami, takže podle všeho zákon bude schválen v rámci § 90 odst. 2. Prostě poslanecký klub hnutí ANO vyměkl, pronesl to tady předseda hnutí Andrej Babiš, takže není k tomu co dodat. Ale chtěl bych říct, že jsme měli dvě dlouhá jednání se zástupci Ministerstva obrany, věnovali jsme tomu poměrně dost času a nebylo to plané, bylo to věcné. Jsou tam chyby nejen legislativně technické. Tak to, paní ministryně, přiznejte, že to tak je a že ta novela stejně dříve nebo později bude muset ještě proběhnout. Děkuji za slovo.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já vám děkuji. A vzhledem k tomu, že nevidím už nikoho dalšího do rozpravy, tak tímto končím obecnou rozpravu. Máte zájem, paní ministryně, o závěrečné slovo? (Ne.) Pane zpravodaji? Rovněž ne. V tom případě musíme rozhodnout podle § 90 o pokračování projednávání tohoto návrhu. Přivolávám kolegyně, kolegy a mezitím přednesu návrh usnesení:

"Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 893, a to tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."

Tak já ještě chviličku počkám. Vidím zde zájem o odhlášení. Poprosím, abyste se přihlásili. (Po chvíli.) Tak se můžeme pustit do hlasování.

 

Zahajuji hlasování, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 75, 140 přihlášených, 120 pro, proti 16. Přijato. Já konstatuji, že návrh usnesení byl schválen.

 

V tom případě tedy zahajuji podrobnou rozpravu, do které - chviličku počkáme - se zatím nikdo nehlásí. Pokud nikdo, v tom případě končím podrobnou rozpravu. Zájem o závěrečná slova? Není. Pan zpravodaj rovněž ne, takže v tom případě můžeme přikročit k hlasování o celém návrhu zákona. A já přednesu usnesení:

"Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 221/1999. Sb., o vojácích z povolání, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, podle sněmovního tisku 893, ve znění schválených úprav."

Zahajuji hlasování, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 76, přihlášeno 145, pro bylo 142, proti nikdo. Přijato.

 

Tímto děkuji všem za spolupráci.

Jsme u bodu

Aktualizováno 22. 2. 2025 v 22:51.




Přihlásit/registrovat se do ISP