Čtvrtek 13. února 2025, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Aleš Juchelka)

5.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů, a některé související zákony
/sněmovní tisk 798/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede pan místopředseda vlády a ministr zdravotnictví Vlastimil Válek. Já vás prosím, pane ministře, abyste se ujal slova, ale ještě nejdřív vám zkusím zajistit klid na plénu Poslanecké sněmovny. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já vás žádám o klid a poprosím pana ministra o úvodní slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Ještě jednou děkuji, pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych uvedl návrh zákona, kterým se mění zákon o zdravotních službách. Jedná se o komplexní novelu zákona o zdravotních službách. Jejím cílem je zejména vyřešit některé aplikační problémy stávající právní úpravy. Jde například o problematiku pohotovostních služeb, kdy má být odpovědnost za organizaci a zajištění pohotovostních služeb přesunuta z krajů na zdravotní pojišťovny.

Ty mají více kompetencí k zajištění náležité dostupnosti zdravotních služeb. Tím zároveň dojde k výraznému odbourání administrativní zátěže dopadající na krajské úřady právě na základě přenesené odpovědnosti za organizaci a zajištění pohotovostních služeb.

Další bod je posílení práva pacientů, například co se týče informování pacienta o ceně poskytovaných zdravotních služeb nebo zakotvení nemocničních ombudsmanů, díky kterému budou moci poskytovatelé zdravotní péče a krajské úřady efektivně řešit stížnosti a podněty pacientů již přímo v nemocnicích. Dále jde o posílení práv pacientů vykazujících znaky domácího nebo sexuálního násilí a pacientů, jež jsou osobami omezenými na svobodě.

Za třetí. Nově zavádíme úpravu centra komplexní péče o děti. Tato centra jsou zaměřena na poskytování komplexních zdravotních služeb dětem s dlouhodobým zdravotním problémem.

Za čtvrté. Cílem komplexní novely zákona o zdravotních službách je rovněž institucionální ukotvení duchovní péče ve zdravotnických zařízeních a především dobrovolnictví ve zdravotnických zařízeních, obojí v lůžkových zdravotnických zařízeních.

A konečně za páté. Součástí návrhu jsou související změny v zákoně o veřejném zdravotním pojištění, v zákoně o sociálněprávní ochraně dětí, v zákoně o sociálních službách, občanském zákoníku a v zákoně o zvláštních řízeních soudních. Návrh obsahuje rovněž dílčí změny lázeňského zákona. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji za pozornost. Slova by se v tuto chvíli měla ujmout paní zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Zdeňka Němečková Crkvenjaš, nicméně ona je v tuto chvíli omluvená. Místo ní je tady pan zpravodaj Tom Philipp, nicméně musíme hlasovat o změně zpravodaje. Já jsem přivolal kolegy a kolegyně z předsálí.

 

A v tuto jsem zahájil hlasování a táži se, kdo je pro změnu zpravodaje v tomto tisku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 34, přihlášeno 144 poslanců, pro 103, proti 2. Tento, tento návrh je přijat.

 

A já poprosím pana poslance Toma Philippa, aby se prosím ujal jako nový zpravodaj tohoto tisku slova. Prosím.

 

Poslanec Tom Philipp: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jenom krátce. Vláda předložila Sněmovně návrh zákona 20. 9. 2024. Návrh zákona byl rozeslán poslancům jako sněmovní tisk 798 dne 23. 9. 2024. Organizační výbor projednal a navrhl jako garanční výbor výbor pro zdravotnictví. Pan ministr před vám nastínil, jakou problematiku tento zákon řeší a jaké jsou tedy změny v té navrhované novelizaci. Myslím si, že není potřeba to dále specifikovat. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji, pane zpravodaji. V tuto chvíli tedy otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil můj ctěný kolega Milan Brázdil. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Milan Brázdil: Já vám děkuji, pane předsedající, za slovo. No, rozsáhlá novela - zdravotní služby a podmínky poskytování. Pan ministr se dotkl pár termínů anebo spíš těch odvětví, které se tam mění. Já bych chtěl zmínit jednu problematiku, a to jsou pohotovosti. Vy asi všichni víte, jak jsme vyrůstali, pohotovosti byly zřizovány na okresech a byly to dětské, dospělé, sedící lékař, žurnální a výjezdový lékař, mimo záchranky samozřejmě. A ona potom ta doba postoupila tak, že dneska - rok 2025 - to nemá kdo sloužit. Na krajích v podstatě není jak donutit, aby lékař, ať už dětský, praktický, tu službu poskytoval, protože... A těch důvodů je mnoho. Samozřejmě peníze za to velké nejsou, takže motivací není ani výdělek, nějaká finanční odměna, ale tam je i strach. Možná vy, kdo tomu trošku rozumíte, existuje termín lege artis - postup. Každý z nás, každý odborný lékař se snaží to dělat podle těch novějších medicínských poznatků, ale s ohledem na to, kde to dělá. A jakmile takového lékaře, praktika vezmete ze své ambulance, kde on je zvyklý, má svoje, já nevím, přístrojové vybavení a bude někde na urgentu nebo někde, kde ten kraj to zajistí sedět, tak náhle on je nervózní. A tak se stává, že si to často ti praktici i přeprodávají, nechtějí to sloužit, není na ně páka. A tak se vlastně ty pohotovosti - mimochodem někde ani nejsou, ale přece jenom v tom kraji by to měl zajistit, a to tak stále platí, má to za úkol ten kraj ještě podle současné právní úpravy, a tak se to přesunuje na urgentní příjmy. Ten vysokopráh, ten emergentní, tam ta záchranka to přiveze a urgentní lékař to zvládne, ale ten nízký práh, ta rutina mimo pracovní dobu, teploty, bolesti zad a tak dále, laryngitidy u dětí a podobně, to náhle je problém zajistit.

A teď pan ministr, lépe řečeno vláda, ale pan ministr to představil, vlastně on chce přesunout tyto pohotovosti, aby za to nezodpovídaly kraje, ale pojišťovny. Ještě jednou. Uvědomujete si, sedm pojišťoven bude teď vlastně zajišťovat pohotovostní službu místo krajů? Místo čtrnácti krajů to bude sedm pojišťoven. Prosím vás, jak to bude probíhat? Jak se vlastně ty pojišťovny domluví? Nebo kdo vlastně řekne: ty to budeš dělat a ty ne a tobě zaplatím a tobě tolik zaplatím a tak dále. Mě by velmi zajímalo to opravdové vyřešení toho problému, protože pravděpodobně pacientovi v Olomouci nebo v Praze je celkem šumák, kdo to poskytuje, ale on chce, aby to bylo poskytováno.

A já bych hrozně rád, pane ministře, jestli byste byl tak ochoten, nebo zpravodaj, ale spíš pan ministr, jak to tedy bude probíhat v reálu? Pokud přinese efekt to, že opravdu to bude zabezpečeno a že ti lékaři se objeví a dobře zaplaceno, tak fajn. Já tedy jako člen správní rady VZP - my jsme o tom zatím žádnou debatu nevedli, a proto mě to zajímá nejenom jako lékaře urgentní medicíny, ale tedy i toho, co zastupuje tedy Poslaneckou sněmovnu ve VZP.

Tak to byl jeden ten nejdůležitější, s čím jsem chtěl vystoupit, ale ona se zde řeší spoustu dalších věcí, jako je například ukotvení duchovní péče v lůžkových zařízeních, a to se mi zdá jako fajnová záležitost. Zase my všichni, kdo se setkáváme s lidmi v terminálním stadiu, tak jistě tato služba - někdo to nepotřebuje, ale pokud bude zakotvena ve zdravotních službách, v zákoně, tedy v novele, jistě dobře. A tak bych mohl pokračovat. Těch problémů, které tady máme nastoleny - dílčí změny v úpravě některých povinností poskytovatelů zdravotních služeb či externí ohodnocení kvality, také docela zajímavá záležitost, ale i screening nebo pacientské organizace. Prosím vás, dámy a pánové, já vás nechci obtěžovat. Je toho hodně, hodně, co se tam mění, a proto jistě bude slušet tomu, abychom to dali jako garančnímu výboru zdravotnímu, a paní předsedkyně si to jistě naplánuje tak, abychom to co nejdřív probrali.

A za mě tedy v tento moment já asi dál nebudu pokračovat. Jenom poprosil bych pana ministra poté, jestli by byl ochoten aspoň trošku to nastínit, jak je to myšleno s tou pohotovostí a zabezpečením prostřednictvím sedmi zdravotních pojišťoven. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji, pane poslanče. V tuto chvíli vaše vystoupení vyvolalo dvě faktické poznámky. Jako první je paní poslankyně Jana Hanzlíková. Prosím. A hned po ní paní poslankyně Karla Maříková. Vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Jana Hanzlíková: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené dámy, vážení pánové, já jenom velmi krátce. Takto v těch dvou minutách bych chtěla říct, že velmi kvituji, že v tomto tisku jsou vymezena centra komplexní péče, která, jak už tady bylo řečeno, poskytují komplexní zdravotní služby dětem s dlouhodobým těžkým zdravotním problémem. Velkým bonusem je, že tyto služby jsou poskytovány také ve vlastním přirozeném sociálním prostředí toho dítěte, a super je, že ty služby poskytuje multidisciplinární tým, který vlastně je schopen poskytnout opravdu komplexní služby. Takže může to být dětský lékař, zdravotní sestry, fyzioterapeuti, ale také sociální pracovník, který vlastně poskytne to poradenství v sociální oblasti.

Za mě musím říct i z těch zkušeností, které už s tím máme, je to naprosto unikátní komplexní služba pro rodiny, které nemají lehkou situaci, protože pečují opravdu o těžce nemocné dítě. Takže za to děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. V tuto chvíli je s další faktickou, která by měla reagovat na předřečníka, přihlášená Karla Maříková, poté Věra Adámková. Prosím.

 

Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já bych reagovala na Milana Brázdila, prostřednictvím vás. Ono se těm krajům ne úplně dařilo ty pohotovosti zajišťovat. Neříkám, že to je jejich vinou. Kraje se to v tuto chvíli snaží suplovat on-line pohotovostmi, což na jednu stranu jako doplňkovou službu budiž vítám, ale to, co mi na tom vadí, že se jen takto na dálku předepisují léky, když hovoříme třeba o nadužívání antibiotik a pak rezistenci. Takže to si myslím, že možná ty pojišťovny budou mít ve finále třeba větší páky, než měly kraje, které si s tím třeba neuměly úplně poradit, ani nemohly.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji moc. Paní kolegyně Adámková, prosím.

 

Poslankyně Věra Adámková: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, z našich vystoupení vidíte, že pohotovosti nás velmi trápí, protože jsou regiony, kde opravdu nejsou dobře dostupné. Takže já se velmi těším na to, jak pojišťovny toto budou moci zabezpečit. Domnívám se, že se nevyhneme široké diskusi, protože zatím jsem neviděla materiál, neslyšela o tom, jak se k tomuto pojišťovny vyjadřují. Takže opravdu se velmi těším na to, jak se postaví k této problematice, protože ta pohotovost opravdu v regionu, kde není, je velký problém. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Vít Kaňkovský má ještě faktickou poznámku. Poté do obecné rozpravy pan poslanec Kamil Farhan. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Vít Kaňkovský: Děkuji, pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, členové vlády, pohotovostní služby, všichni víme, že zvlášť ve venkovských regionech jsou opravdu zásadním problémem současnosti. A já vítám to, že ministerstvo se snaží do toho vnést nějaký nový pohled. Sedí tady několik hejtmanů, několik náměstků hejtmanů, lidí, kteří se v tom pohybují, a oni velmi dobře vědí, že kraje mají v podstatě minimální nástroje, jak tu pohotovost zařídit.

Já si pamatuju na rok 2008, kdy jsem jako ředitel nemocnice dostal úkol od tehdejšího hejtmana, a nezazlívám mu to, že musím jako ředitel nemocnice zajistit pohotovost. Pozval jsem si tenkrát 35 praktiků pro dospělé, asi 33 pro děti a dorost. Hned na místě mi jich asi třetina řekla, že to nikdy sloužit nebude, dalších deset poslalo zdravotní omluvenku a do roka a do dne jich sloužilo asi deset jak pro dospělé, tak pro děti a dorost. Zbytek museli pokrýt lékaři z nemocnice a při současné přetíženosti nemocničních lékařů na urgentech a tak dále, ale hlavně i zdravotních sester - já pokaždé, když sloužím urgent a sloužím ho minimálně dvakrát do měsíce, tak mi říkají sestřičky: jestli to takhle půjde dál, jestli takhle budou ty urgenty přetížené, tak my tady prostě sloužit nebudeme.

Zdravotní pojišťovny přece jenom nějaké nástroje mají, ony uzavírají smlouvy s praktickými lékaři, uzavírají s nimi dodatky k těm smlouvám a nelze než prostě těm praktikům alespoň některé tyto povinnosti vrátit. A já jsem přesvědčený o tom, že by je to stálo zhruba dvě služby za měsíc, možná v některých krajích jednu službu za měsíc, a to si myslím, že je únosné.

Takže já to vítám a zdravotní pojišťovny si samozřejmě tím budou muset lámat hlavu, ale nástroje mají rozhodně větší než krajské úřady.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji. Pan kolega Janulík. Prosím, pane poslanče, dvě minuty.

 

Poslanec Miloslav Janulík: Děkuji za slovo. No, já spíš takový filozofický povzdech o těch urgentech. Je to jasné, ta rovnice se pořád řeší z pravé strany. Já už taky v tom systému jsem 40 let a pořád se točíme v kruhu. My jsme si stěžovali na ty před námi, že to nevyřešili. Vy jste říkali, že my jsme to nevyřešili, vy jste to taky, už uběhnou čtyři roky, taky jste to nevyřešili. Prostě pořád je tam zakopaný ten rozpor mezi tím švédským obrovským stolem té nabídky a té konzumace, to je zdravotní péče a v ceně práce a tak dál a tak dál. A to bohužel tedy ne, že jenom tato novela, ale obecně, když tady kolega ministr nastupoval, tak měl asi taky jiné představy, co dokáže nebo nedokáže. Jak je vidět, ty čtyři roky uplynou a ten rozpor, který to naše zdravotnictví v sobě má, to, že všichni můžou všechno a vlastně nikdo nemůže na druhé straně nic, tak ten prostě tam zůstane a nevyřeší ho bohužel ani tato novela.

To, co jsem svého času říkal, ty služby by se vyřešily. Samozřejmě motivací jednou velkou, neříkám, že jedinou, jsou peníze, protože ono pracovat v noci a léta a pod takovým tlakem, to prostě je velmi, velmi zatěžující a zničí vám to život, nemluvě o rodině a podobných věcech, podobných konsekvencích. A když pak zjistíte, že vy pracujete za výrazně menší peníze v noci než zedník nebo automechanik přes den, tak to je prostě ten zásadní rozpor, který v tom pořád máme, a proto nám ti mladí to dělat nechtějí, protože oni mají možnost volby, kterou my jsme neměli, takže takzvaně hlasují nohama a odejdou do ciziny, kde zaplacení jsou.

Takže tato novela jistě je strašně rozsáhlá, je potřebná. Ale jak říkám, zase ten zásadní rozpor vyřešený nebude. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Další faktickou poznámku má pan kolega Zlínský, pan kolega Farhan ještě chvilku strpení, prosím. Pane poslanče, vaše dvě minuty. Prosím.

 

Poslanec Vladimír Zlínský: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Vážené dámy a pánové, jako lékař taky cítím jakési nutkání se k tomu vyjádřit. Taky jsem odsloužil mnoho služeb a podepisuji to, co tady bylo řečeno, že ne nadarmo ti lékaři se tomu vyhýbají. Je to skutečně řehole, ty noční služby a ta motivace lékařů fakt musí být extrémně velká, aby to podstoupili.

Ale já bych měl jiný dotaz, já bych měl takovou jako připomínku a navázal bych na paní poslankyni Maříkovou ohledně těch on-line pohotovostí, protože asi bude snaha těmi on-line pohotovostmi řešit tu insuficienci těch živých lékařů na pohotovostech. A já bych tedy měl dotaz na pana ministra, jakým způsobem se k těm on-line pohotovostem staví, jestli ty on-line pohotovosti budou dělat nějakou prefiltraci těch pacientů a v podstatě budou odfiltrovávat ty, kteří mohou zůstat doma a nemusí jít na tu život pohotovost. Já se přiznám, že jako ORL lékař se toho trochu obávám, protože pokud jsem si četl zadání té on-line pohotovosti z toho Karlovarského kraje, tak ten lékař má rozhodovat o nálezu na mandlích v krku. A je mně trochu záhadou, jak toho chce docílit, když to bude na dálku a ten pacient se tedy bude sám vyšetřovat. Většina pacientů to nezvládne, protože se přitom řádně dáví. Skutečně musím říct, že vyšetřovat na dálku mandle a nález krku jako z pohledu ORL lékaře mně připadá hodně riskantní. Takže mám tento dotaz na pana ministra v rámci té faktické poznámky. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji a s další faktickou poznámkou se přihlásil pan kolega Julius Špičák. Vaše dvě minuty, pane poslanče. Prosím.

 

Poslanec Julius Špičák: Pane předsedající, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, já bych chtěl ještě upozornit na jednu věc, kterou my si neuvědomujeme, a to je neúprosný demografický vývoj a s tímto neúprosným demografickým vývojem se budou neúprosně měnit náklady. Takže je zřejmé, že do deseti let se počet alzheimerů zvýší o 100 procent, počet srdečních selhání o 70 procent a počet pacientů onkologických o 30 procent, což za prvé zvýší primárně náklady na péči, za druhé nadále zahltí zdravotní systém, včetně tedy těch urgencí. Samozřejmě naopak počet těch potenciálních plátců se adekvátně tedy snižuje. Takže chci slyšet, nakolik tedy ta novela s tímto eventuálně bude počítat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji za dodržení času. V tuto chvíli se vracíme zpátky do obecné rozpravy. Pan poslanec Kamal Farhan je přihlášen jako další. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Kamal Farhan: Pane předsedající, pane ministře, dámy a pánové, děkuji za slovo. Co nám přináší tato novela o zdravotních službách, kterou zde předkládá ministr zdravotnictví a Ministerstvo zdravotnictví? Jedním z nevyjasněných důsledků této novely je budoucnost krajských pohotovostí, které nejsou napojeny na urgentní příjmy. V současnosti je v České republice 125 pohotovostí, ale pouze 83 je navázáno na urgentní příjmy.

Novela tedy garantuje fungování pouze těch pohotovostí, které jsou v nemocnicích s urgentním příjmem. A co pohotovosti, které nejsou navázány na urgentní příjem? Třeba u nás v Plzeňském kraji je to Bor u Tachova, je to Tachov, Sušice a další, a já vás tady můžu ujistit z tohoto místa, že Plzeňský kraj v čele s jeho vedením se postará o zajištění dostupnosti zdravotní péče, o zajištění zdravotní péče pro všechny občany. My nenecháme tyto pohotovosti padnout a uděláme maximum pro to, abychom je zachovali, a nebudeme se jenom řídit touto novelou, která je garantuje u urgentních příjmů.

Na co bych se dále chtěl zeptat, je - zcela zásadní pro mě - je nabourání obecně platného principu, že zdravotní pojišťovny zajišťují pro své pojištěnce zdravotní péči skrze svou smluvní politiku, kdy uzavírají smlouvy s poskytovateli zdravotních služeb, jež pokrývají tu danou zdravotní péči jako celek. V případě této novely však Ministerstvo zdravotnictví na několika místech jednoznačně uvádí, že v kompetenci poskytovatele zdravotních služeb zřizujícího urgentní příjem je pouze prostorové a technické zabezpečení, nikoliv však personální, které mají zajistit zdravotní pojišťovny. Já to považuju za nebezpečný precedens, neboť až dosud nebylo nikdy společným úkolem všech zdravotních pojišťoven, aby obstarávaly agendu HR a poskytovatelům zdravotních služeb zajišťovaly zdravotnický personál.

Já budu rád, když pan ministr to třeba i vysvětlí. Já si třeba neumím - urgentní příjem poskytne místnost, poskytne svůj software, poskytne, řeknu, výpočetní techniku a do toho budou chodit různí nasmlouvaní lékaři, jak toto bude zajištěno i z ohledu na bezpečnost práce a další věci. Já to považuju za nevyjasněné v tom daném zákoně a budu rád, když se v průběhu dalších čtení dozvíme, jak ministerstvo k tomuto kroku přistoupí. Děkuju. (Potlesk poslanců hnutí ANO.)

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Toto vystoupení vyvolalo faktickou poznámku pana kolegy Jana Bureše. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Bureš: Děkuji. Já bych chtěl říct panu hejtmanovi, že pohotovost pro Tachovsko zajišťuje nemocnice v Mariánských Lázních s výraznou dotací Karlovarského kraje a vy, Plzeňský kraj, tam přispíváte hanebných 1 200 000 korun na chirurgickou ambulanci, takže mohli byste taky přidat trošku víc. (Potlesk zprava.)

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já děkuji. To byla faktická poznámka, kterou... Kontrovat bude pan kolega Farhan faktickou poznámkou. Vaše dvě minuty.

 

Poslanec Kamal Farhan: Pane poslanče, já bych chtěl, abyste si zjistil přesná čísla. Jestli víte, tak my jsme navýšili v současné chvíli o 100 procent tuto částku. Nebo aspoň to je moje informace, takže já teď si to během krátké doby zjistím, ale není to hanebných jako... My pohotovosti podporujeme desítkami milionů a budeme v tom pokračovat dál. Takže já si myslím, že - my jsme rádi, že ta pohotovost je, my jsme rádi a my jsme si mysleli, že je důležité, aby kraje spolupracovaly i v rámci toho, proto se Plzeňský kraj rozhodl navýšit tuto podporu a tato podpora, aspoň podle mých informací z minulého týdne, byla navýšena. Myslím si, že to dokonce bylo o 100 procent, ale nejsem si teď - tohle nemám stoprocentně. Ale to, co jste řekl vy, tak já považuju za nepravdu a myslím si, že to, co jste tady řekl, jako že -nerozumím tomu vůbec, proč to říkáte - není to hanebných. A co by bylo podle vás nehanebných?

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Pan kolega Bureš? Prosím.

 

Poslanec Jan Bureš: Děkuji. Tak jestli pracujete takhle rychle, klobouk dolů, jestli jste je navýšili, tak se vám omlouvám, a pochlapili jste se. Nám minulý týden v pondělí na zdravotním výboru Karlovarského kraje bylo řečeno, že je to částka 1 200 000 korun, a ty peníze jsem ještě tehdy podepisoval já s vaší bývalou kolegyní, s tehdejší radní paní Stárkovou. To znamená, je to nějakých šest let, možná už i osm let zpátky. Proto jsem si dovolil říct, že to je těch hanebných, protože za těch osm let se ta částka nenavýšila ani korunu. Jestli jste se pochlapili a dali jste dvojnásobnou, tak máte u mě palec nahoru a omluvu.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já jenom prosím, aby se pan kolega Farhan pochlapil skrze předsedajícího. (Smích v sále.) A v tuto chvíli je tady s faktickou poznámkou pan kolega Volný, připraví se pan kolega Svoboda, Brázdil a Kamal Farhan. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Jan Volný: Dobře, tak já teda vaším prostřednictvím, pane předsedající, bych chtěl, aby se pan Bureš pochlapil a řek nám, jak to skutečně je. Já jsem z Chodové Plané a je to vlastně z tachovského okresu úplně nejblíž do Mariánských Lázní. Nevím o tom, že by někdo z Chodové Plané nebo z okresu Tachov někdy využíval masově pohotovost v Mariánských Lázní. Když je nějaký problém, tak jedou do Chebu, anebo je odkláněj dolů jako na Plzeň.

Takže o tom, že je pohotovost v Mariánských Lázních pro tachovský okres slyším poprvé a nemám to do těch Mariánek tak daleko. Tam je spíš jinej problém, že nemocnice v Plané se zrušila holt nějakou blbou shodou náhod a my máme i problém s dětskou pohotovostí, která teda slouží, zaplaťpánbůh, v Tachově, a nějak se nám daří v rámci možností a nízkého počtu lékařů ji dodržet. A tam můžu říct, že, vaším prostřednictvím, se pan hejtman hodně pochlapil, a vím, že má zdravotnictví a hlavně pohotovosti v tachovském okrese, které je žalostně poddimenzované, v paměti a hodně tomu pomáhá. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Pan kolega Svoboda je na řadě se svou faktickou poznámkou, připraví se pan kolega Brázdil, Farhan a Philipp. Vaše dvě minuty, pane poslanče.

 

Poslanec Bohuslav Svoboda: Děkuji. Já musím s potěšením konstatovat, že řešíme velmi závažný zdravotnický problém, ale řešíme ho velmi zvláštním způsobem. Každý si stěžujeme na něco ze svého oboru nebo ze svého kraje a my bychom to měli řešit věcně. Mně je skutečně jedno, pane kolego, že jako ušní-krční doktor máte problém, jak se bude pacient vyšetřovat. Já jsem gynekolog a ten problém nemám. (Smích v sále.)

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Skrze předsedajícího. Pan kolega Brázdil a jeho dvě minuty.

 

Poslanec Milan Brázdil: Prosím. No, vidíte, a já ten problém mám. Ale já ten problém nemám po odbornosti, vaší ani po - jenom po té urgentní věci. U té, kterou každého z nás - až pojedete do Mariánek a někde z Moravy, tak vás tam chytne renální kolika, tak v ten moment vám bude jedno, jestli to je mariánské zdravotnictví nebo olomoucké nebo cokoliv. To má být - něco musí být garantované. Jak jsem opakovaně vystupoval, záchranka by neměla být krajská, je to taky pokaždé jinak. Teď to jsou pohotovosti úplně jinak - tam vlastně ani nejsou pohotovosti. Pane ministře, prosím vás, řekněte to - my vám - já ti fandím vlastně, nemusím to říkat prostřednictvím, tak to nějak vyřešme, ale já bych chtěl slyšet, jak. Jak to vyřeší ta pojišťovna, těch sedm pojišťoven, když teď to nevyřešili ani ti hejtmani, ani to nemůžou zajistit? Tož pacoši budou, ale doktoři nejsou, peníze nejsou. Tak prosím, jestli by to šlo nějak normálka, ne politicky a tak dále. Oni to sledujou lidi a oni říkají: kurňa, tak co? Bude to k lepšímu? Nebo k horšímu? Já tomu fandím, aby to bylo lepší, ale chtěl bych to vysvětlit, poprosil bych o to.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Ano, já děkuji. Další dvě minuty má pan kolega Kamal Farhan, poté Tom Philipp. Prosím.

 

Poslanec Kamal Farhan: Tak už to vím přesně. Pane kolego, takže měl jste - (Předsedající: Skrze mě.) Skrze - prostřednictvím pana předsedajícího, vy jste tady mluvil, že Plzeňský kraj dal hanebných 1 200 000 do Mariánských Lázní. Ano, 1 200 000 se tam dávalo v minulých letech. Ale uvědomte si, že Plzeňský kraj má dneska nové vedení, které je pod hnutím ANO, uvědomte si, že i Karlovarský jen pod hnutí ANO. Možná vy jste mluvil o minulosti, že jste tam zamrzli v té minulosti, kdy jste se nebyli schopni dohodnout.

My jsme to zvýšili o 100 procent, navrhli jsme - takže teď to bude 2,4 miliony a podle mých informací by to mělo jít i do vašeho zastupitelstva - vy, pokud jste z Karlovarského kraje. A bude to na letošní rok, takže navýšili jsme to o 100 procent, a pokud to bylo v minulosti, tak to vám nemůžu sloužit. Předtím tam byl STAN, u nás byl hejtman Pirát, tak jste si to měli nějak domluvit. Když jsem tam já, tak jsme to udělali. Děkuju. (Potlesk poslanců hnutí ANO.)

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. V tuto chvíli pan zpravodaj Tom Philipp je přihlášený s faktickou poznámkou. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Tom Philipp: Děkuji. Já jsem se jenom bál, aby na mě taky vyšlo. Vážení, v souladu s jednacím řádem si dovolím navrhnout zkrácení lhůt na projednávání ve výborech, a to o 30 dní na 30 dní. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Ano, zaznamenal jsem zkrácení lhůt o 30 dní. V tuto chvíli už nemáme nikoho přihlášeného do obecné rozpravy. Já se táži, zdali je někdo přihlášen, anebo chce se přihlásit z místa? V tuto chvíli nikoho nevidím, končím obecnou rozpravu, případně požádám o závěrečná slova. Prosím, pane ministře.

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Já bych chtěl především poděkovat za tu debatu, byť jsme se místy posunovali mimo rámec tohoto zákona a těším se na diskusi, která proběhne na zdravotním výboru. Já to nebudu protahovat, protože kolega Stanjura mě požádal, abych jaksi ho zastupoval, co se týče zákona o účetnictví, a to byste si neměli nechat ujít. Takže z toho důvodu nebudu zdržovat a jenom, vaším prostřednictvím, pro kolegu Brázdila - pojišťovny mají dost velké nástroje. Všichni se na tom v podstatě shodneme, protože oni mají ekonomické nástroje, mají smluvní nástroje a mají kancelář pojišťoven. Ta kancelář pojišťoven je právě proto, aby ty společné věci koordinovala a řešila, a já jsem samozřejmě toto intenzivně diskutoval s řediteli pojišťoven a s novým šéfem kanceláře zdravotních pojišťoven. To bude ta správná cesta.

Koneckonců, minulá asociace hejtmanů, kteří byli hejtmani z různých politických stran, za všechny politické strany, prakticky každá měla nějakého hejtmana, tak se na tomto shodla a požádala mě o to, abychom převedli ty kompetence. A nevím o tom, že by teď byl nějaký jiný od hejtmanů pokyn. Já si uvědomuju dlouhodobě z první, z pozice lékaře a teď z pozice poslance a finálně ministra, že ta pozice krajů v zajišťování pohotovosti je velmi komplikovaná, je velmi složitá, byť existují precedentní soudní rozhodnutí, pokud lékař odmítl zajistit tu pohotovost a byl vyzván krajem, tak je to přesto podle mě velmi komplikované a pořád si musíme uvědomit, že smluvním partnerem pacientů je zdravotní pojišťovna a ta jim má zajistit dostupnost zdravotní péči. Proto dostává balík peněz částečně ze státního rozpočtu, částečně tím, že platíme tedy pojištění zdravotní. Proto ty nástroje ta pojišťovna má silnější.

Já bych chtěl upozornit, a zase kolegové nebo kolegyně, kteří jsou hejtmani či hejtmanky a jsou tady, tak to ví stejně dobře jako já, že byla vypsána výzva na urgentní příjmy. Je to výzva, která se v minulém volebním období shodou nešťastných náhod ne úplně šťastně povedla. Součástí té výzvy je i vybudování těch prostor, kde ten smluvní lékař té pojišťovny, bude moci tu pohotovost zastávat a samozřejmě nic nebrání tomu, aby těch pohotovostí, pokud ten kraj je například členitý, komplikovaný, se složitou obslužnou dopravní obslužnosti, těch pohotovostí měl víc, nic tomu nebrání. Ale toto je ta základní páteřní síť, která je provázána s urgentními příjmy. Má to svoji logiku, určitě o tom budeme diskutovat na výboru. Ta logika v podstatě spočívá v tom, že člověk jako takový pacient, a myslím si, že i řada z nás, co jsme zdravotníci, ne úplně odhadne, zda ten stav jeho, zvlášť když se jedná třeba o dítě, nebo o někoho, na kom mu velmi záleží, vyžaduje urgentní příjem anebo pohotovost. Proto správné pracoviště, a tak to je i v legislativě a bylo to tak odbornými společnostmi nastaveno opakovaně, by mělo mít urgentní příjem, pohotovost a triáž, která třídí ty, který tam přijdou. Všichni z vás, kdo jste zdravotníci, tak to víte a znáte. A já tady touto legislativní změnou k tomu chci toto úsilí nasměrovat.

Jinak co se týče lékařů, tady je potřeba říct, že zásluha, řekněme, posledních dvou ministrů zdravotnictví, ať tedy jmenuju Adama Vojtěcha a trošku i moje, je, že v letošním roce nás bude absolvovat o 350 lékařů víc, o 350 lékařů víc. To znamená, my jsme z toho, co předchozí vláda schválila, udělali výdaj mandatorní, a tím pádem dneska je jisté, že každý rok bude absolvovat o 350 lékařů víc, a tím pádem do 10 let, do 10 let, budeme mít 40 % lékařů, kteří budou tito absolventi. Tak děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Mezitím vás odhlašuji na základě požadavku. Ale pořád jsme v závěrečných slovech. Pan zpravodaj má zájem o závěrečné slovo? Pane zpravodaji Philippe, máte zájem o závěrečné slovo? Nemáte. Nebyl předložen žádný návrh na dopracování panu navrhovateli, ani návrh na zamítnutí, proto se nyní budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednávání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu? Navrhuje někdo, prosím, z pléna, přikázání jinému výboru jako výboru garančnímu?

 

Vidím, že ne, tudíž jsem zahájil hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 35, přihlášeno 123 poslanců, pro 121, (Na tabuli: proti žádný.). Tento návrh byl přijat a já konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro zdravotnictví jako garančnímu výboru.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru nebo výborům? Vidím, že nikoliv.

 

V tuto chvíli se vypořádáme s posledním hlasováním, a to, že pan zpravodaj navrhl zkrácení lhůt o 30 dnů.

Já jsem zahájil hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 36, přihlášeno 123 poslankyň a poslanců, pro 69, proti 2.

Tento návrh byl přijat.

 

Já děkuji panu předkladateli i panu zpravodaji a končím projednávání tohoto bodu v prvém čtení.

Otevírám další bod

Aktualizováno 22. 2. 2025 v 22:51.




Přihlásit/registrovat se do ISP