Středa 5. března 2025, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Olga Richterová)
22.
Návrh poslanců Lukáše Vlčka, Ivana Adamce, Róberta Telekyho a Michala Kučery na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 883/ - druhé čtení
Nyní zde vítám pana ministra. Ten uvede předložený návrh. A já tedy požádám pana ministra Lukáše Vlčka, aby se ujal slova.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Lukáš Vlček: Dobrá. Paní místopředsedkyně, děkuji za slovo. Dámy a pánové, jak vidíte, nemám v ruce žádné poznámky, takže se pokusím tento bod okomentovat z hlavy a víceméně připomenout i tu historii posledních několika měsíců a sněmovního tisku číslo 883.
Nejdříve dovolte, abych okomentoval, proč vlastně přicházíme s další novelou energického zákona, tedy pojmenovanou takzvaně lex plyn. My jsme zvolili a přišli s tímto návrhem, je to poslanecký návrh čtyř poslanců, poslanců Vlčka, Adamce, Telekyho a Kučery, který vychází z toho, že když se podíváme na analýzy ČEPSu, analýzy MAFu, (?) zdroje přiměřenosti, tak ty nám jasně ukazují, že pokud Česká republika nebude v následujících letech stavět nové zdroje energie, stabilní zdroje energie, tak se budeme potýkat s určitými a opravdu společensky významnými problémy, a to je to, že Česká republika v současné době je v oblasti elektrické energie, záměrně říkám v oblasti elektrické energie, protože to neplatí u energií jako celku, ale je exportérem. Ale pokud naše společnost chce směřovat k dekarbonizaci, k vypínání uhlí a elektráren, zároveň v situaci, kdy víme, že jaderné elektrárny, a pokud vše půjde podle plánu, a já věřím, že ano, tak budou v České republice vystavěny v druhé polovině třicátých let, a zároveň, pokud vidíme současnou sice vysokou dynamiku, ale zároveň určitá omezení České republiky v oblasti obnovitelných zdrojů, kdy víme, že ten osvit v České republice není takový jako ve Španělsku a větrné proudění není takové jako na Baltu, tak se prostě bez velkých zdrojů energie, záložních zdrojů prostě neobejdeme.
V situaci, kdy zároveň naše společnost opravdu musí výrazně investovat do přenosových a distribučních soustav, do ukládání energie, ale prostě bez těch větších zdrojů se neobejdeme. (Silný hluk v sále.)
Tudíž tím základním motivem pro předložení této poslanecké iniciativy, která tedy se dostala do druhého čtení, je vykrýt tento požadavek. A smyslem tohoto zákona je tedy výrazně zrychlit...
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Prosím opravdu na pravé straně sálu o rozpuštění diskusního kroužku. Děkuji.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Lukáš Vlček: ... výrazně zrychlit povolovací procesy u zdrojů nad 100 megawatt instalovaného výkonu. Samozřejmě si pokládáte otázku, kde ty zdroje jako takové by měly fyzicky vznikat. Ony by samozřejmě primárně měly vznikat v těch lokalitách, kde už dneska určité zdroje energie jsou, protože je zde související energetická infrastruktura, a to nejenom plynárenská, tak ale i elektroenergetická, s ohledem na vyvedení výkonu. Ale opětovně opakuji, že tím hlavním motivem pro tento zákon je tedy zrychlit povolovací proces. Zrychlit čas, který náš právní systém v dnešní době obsahuje, ty časové nároky jsou opravdu velmi významné, velmi dlouhé a je opravdu nutné, abychom ty samotné procesy výrazně zrychlili, pokud takovéto zdroje energie chceme tedy do budoucna do nich investovat a vybudovat je.
Ten zákon v paragrafu takzvaně 12, tak se podle našeho názoru i velmi smysluplně vypořádává s otázkou budoucnosti uhlí, a to je, jakým způsobem aktivovat uhelné elektrárny. My v této normě do té pomyslné hry zapojujeme dva nezávislé subjekty, a to jak ERÚ, tak ČEPS, tak, aby zde byly jasné autority, které říkají, za jakých podmínek a v jaké situaci by tyto elektrárny měly být spuštěny.
Dovolte ještě můj osobní názor a ten je takový, že bychom měli směřovat k dekarbonizaci, ale zároveň musíme být v situaci, že si to musíme jako společnost dovolit, v situaci, kdy si musíme dokázat odpovědět na základní společensko-politickou otázku, a to je, jestli chceme, nebo nechceme, aby 100 procent spotřeby České republiky bylo kryto výrobou na území České republiky. To si myslím, že je základní politická společenská otázka, na kterou musíme najít shodu. Tu shodu jsme zatím našli a já, když se vrátím krátce k prvému čtení, kde pro tento návrh normy vlastně hlasovali, pokud si dobře pamatuji, všichni přítomní poslanci ze všech poslaneckých klubů, tak si myslím, že zatím to projednávání jde dobrým směrem. A věřím, že to je i důsledkem řekněme dobré práce našeho týmu Ministerstva průmyslu a obchodu, který je k dispozici pro vysvětlování především těch technických, legislativních a dalších kroků, které zatím v tom procesu probíhaly, ať to jsou kolegové z Ministerstva průmyslu a obchodu, kolegové z ČEPSu či Energetického regulačního úřadu. Tolik tedy za mě určité úvodní slovo a já vám děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. My jsme návrh v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 883/2 a 3. A nyní se slova může ujmout zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Roman Kubíček, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím.
Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Dámy a pánové, já si dovolím přednést usnesení hospodářského výboru z 54. schůze ze dne 20. února roku 2025 k návrhu poslanců Lukáše Vlčka, Ivana Adamce, Róberta Telekyho a Michala Kučery na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů, energetický zákon, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 883.
"Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí úvodního slova zástupce předkladatelů, poslance Róberta Telekyho, zpravodajské zprávě poslance Romana Kubíčka a obecné a podrobné rozpravě za I. Doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 883 ve znění schválených pozměňovacích návrhů."
Všechny pozměňovací návrhy jsou obsahem tohoto usnesení, já je nebudu číst, protože by to bylo poměrně dlouhé a technicistní. Dostanu se k dalšímu bodu. Vydržte chviličku.
"Za II. Zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky provedl v návrhu zákona legislativně technické úpravy, který nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona. Za III. pověřuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v hospodářském výboru. A za IV. Pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky."
A já si myslím, že po dohodě bude se navrhovat přerušení tohoto bodu pro podání některých pozměňovacích návrhů. A poprosil bych teda navrhovatele na návrh na to přerušení schůze. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Ano.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Lukáš Vlček: Je to tak, ale já nebudu v pozici, kdo to bude navrhovat. Jenom si dovolím ještě krátký komentář.
My v dnešní době víme o konstruktivních pozměňovacích návrzích, o kterých má smysl jednat. Proto i dovolte můj osobní komentář a návrh. Já se osobně i z ohledu na to, jak se nám zatím dařilo nacházet určitou shodu na této normě, tak osobně se vůbec nebráním tomu, že k tomu přerušení dojde tak, abychom si řekněme dali další čas na projednávání a právě na načítání a řekněme nějakou další debatu o jednotlivých pozměňovacích návrzích. Tolik ještě za mě doplňující komentář. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Rozumím, děkuji. A pan předseda klubu Cogan, prosím.
Poslanec Josef Cogan: Já si dovolím na základě těch konzultací, které vzájemně proběhly, navrhnout přerušení tohoto bodu do úterý 11. 3.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Do úterý 11. 3. Tedy procedurální návrh. Já volám kolegyně, kolegy, aby se dostavili do sálu. Ano, všechny odhlásím, prosím, přihlaste se opět svými identifikačními kartami.
A bude se hlasovat návrh přednesený panem předsedou Coganem, a sice na přerušení tohoto bodu do úterý 11. 3. Je to tak přesně, pane předsedo? Je to tak.
A já tady mohu zahájit hlasování. Kdo je pro přerušení? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti přerušení?
A v hlasování číslo 64 se vyjádřilo 112 poslankyň a poslanců, pro 107, proti 1. Konstatuji tedy, že návrh na přerušení do úterý 11. 3. tohoto roku byl přijat.
A bylo mi sděleno, že panuje dohoda klubů na tom, že nyní přerušíme naši schůzi. A já tedy přerušuji 131. schůzi aktuálně do zítra, tedy čtvrtka 6. března, do 9 hodin ráno. Přeju všem klidný zbytek večera.
(Schůze přerušena v 20.51 hodin.)
Následující část projednávání bodu pořadu schůze
Aktualizováno 15. 3. 2025 v 12:21.