Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(20.40 hodin)
(pokračuje Petr Kulhánek)

To, co nás také trápilo, trápí a určitě bude trápit ještě nějakou chvíli, je personální situace na stavebních úřadech, protože nejen digitalizace je problematickým prvkem v tomto celém procesu. My jsme se, jak jsme evidovali personální nedostatečnost v některých stavebních úřadech, ono je to velmi odlišné v různých částech republiky, zaměřili na to, abychom zvýšili motivaci a řekněme zvýšení konkurenceschopnosti pozic na trhu práce. To znamená, dnes osobní hodnocení už může být... (Ministryně Černochová je před řečništěm, hovoří mimo mikrofon k ministru Kulhánkovi a dává mu papír s poznámkami.)

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Jenom prosím, abychom pokračovali dál.

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Petr Kulhánek: Paní kolegyně Černochová mě požádala o nápravu svého přeřeku, kdy cena batohů za 800 kusů je za 2 miliony korun, nikoliv 2 miliardy korun. (Ministryně Černochová souhlasí a děkuje.) Tak, dobře.

Stavební úřady, personální zabezpečení. Jdeme cestou zvýšení osobního hodnocení až na 100 procent platu, zvýšení platové třídy a snížení nároků na kvalifikaci úředníků ve vztahu ke vzdělání a u agend, kde to je možné.

Nový stavební zákon je bezesporu jednou ze základních součástí hodnocení úspěchu, nebo neúspěchu celého procesu. Stavební řízení prošlo v roce 2024 největší změnou za poslední desetiletí a musím říci, že zjednodušení a urychlení stavebního řízení v něm, jak je zakotveno, tak je i v praxi.

Jednou z klíčových motivací, která se plně projevuje v zavedení systému jednoho řízení a jednoho konečného razítka, to je řízení o povolení záměru. Tento přístup výrazně zkracuje dobu a v momentě, kdy budeme mít i řekněme odbagrovány na stavebních úřadech ty žádosti, které byly podány před 1. červencem a musely se zprocesovat podle starého stavebního zákona, tak věřím, že i to zkracování lhůt bude výrazně zaznamenáníhodné, než je ještě v některých koutech republiky dnes.

Zákon také zavedl kategorizaci staveb - drobné, jednoduché, vyhrazené a ostatní se specifickými požadavky na povolení. To rozlišení umožňuje daleko efektivnější řízení a zjednodušuje proces povolování menších staveb zejména. U jednotlivých staveb je ta lhůta 30 dnů, u těch složitějších 60, což je opět výrazná změna k lepšímu.

Určitě do toho bloku sem patří rekodifikace územního plánování. Já jsem přišel do stavu, kdy dlouhá léta diskutovala pracovní skupina odborné veřejnosti a vlastně se točila v kruhu nenalézajíce shodné řešení na tom, kam by se územní plánování mělo ubírat. Proto jsem dal vytvořit varianty řešení RIA, zpracovat právě k rekodifikaci územního plánování tak, abychom se po těch dlouhých diskusích dokázali posunout k věcným popisům a jak bychom mohli plánování uchopit jinak. Dnes už máme základní teze, které projednáváme na odborné úrovni jak interně, tak externě se všemi externími partnery, kteří se nějakým způsobem v územním plánování angažují, ať je to služba samosprávám, včetně těch krajských, zásada toho, abychom malým pomohli a velkým nebránili v rozvoji, pro ty malé, posílíme jejich roli, posílíme roli starostů, posílíme poradenskou síť, která může poskytovat tu metodickou pomoc.

Bavíme se i s Ministerstvem financí o zavedení ekonomických nástrojů do územního plánování, dáváme důraz na rozhodování v území, nikoliv složité plánování tam, kde to není třeba. Chceme, aby se v malých obcích rovnou rozhodovalo klidně i bez územního plánu. Musíme dbát na to, aby to, co rozhodneme, bylo srozumitelné i pro nového starostu a vyvíjíme srozumitelný systém se srozumitelným jazykem. Jdeme od územního plánování směrem k rozvoji území, a to je, myslím to, co sledujeme - územní rozvoj.

Dalším blokem, který bych rád zde definoval, je oblast bydlení, protože tato vláda samozřejmě i před mým příchodem se postavila čelem k neexistenci bytové politiky. Myslím si, že to, co zanedbaly vlády - a teď se můžeme kouknout i desetiletí, možná i déle dozadu - tak i naše opatření, a že jich je celý vějíř, tak mají časové prodlení a pozitivně dopadnou a budou viditelné samozřejmě s nějakým odstupem času.

Kdybych měl shrnout ten vějíř bytové politiky, respektive nástrojů, tak je to především důraz na sběr a vyhodnocování dat, což nikdy nebylo. Byl novelizován stavební zákon. Sami jsme tady schválili a Senátem zdárně prošel a ve sbírce je zapsán zákon o podpoře bydlení. Rozběhly se investice do obecních bytových fondů prostřednictvím tří finančních nástrojů na dostupné bydlení. Máme v zákoně definici dostupného bydlení pro střední třídu. Rekodifikaci územního plánování jsem zmínil, je to důležitá součást řešení krize bydlení. A řešíme také téma nájemních vztahů. Zajišťujeme praktickou podporu bytových projektů obcí přímo v regionech, což je z mého pohledu zásadní pro další akceleraci bytové výstavby.

Máme také program sociálního bydlení, který nebyl z některých důvodů úspěšný. Museli jsme zmírnit ty podmínky, abychom opět zvýšili motivaci obcí se do něj hlásit, ať už je to zjednodušení správy nájemních smluv, jejich prodloužení až na pět let, zvýšili jsme příjmový limit zhruba na běžný důchod, tím pádem jsme rozšířili tu cílovou skupinu, a zvýšili jsme i pokrytí přímých nákladů na výstavbu.

To, co je ovšem tím hnacím motorem dnes a velmi úspěšné a není v podstatě s žádnou negativní konotací napříč politickým spektrem, je dostupné bydlení, jak jsem zmínil, prostřednictvím tří finančních nástrojů. Ten, který je nejdál, je program dostupného nájemního bydlení, kde dneska už máme 215 žádostí vyhodnocených za celkem téměř 12 miliard korun, a ty první projekty už se spouštějí.

Finanční nástroje jsou z našeho pohledu budoucnost i pro investice do bytové výstavby. Myslím si, že tak, jak rozvíjíme další finanční nástroje s Národní rozvojovou bankou pro podporu bytových projektů většího objemu nad 250 milionů korun anebo s Národní rozvojovou investiční koinvestiční fond, kde propojujeme veřejný kapitál a kapitál soukromého sektoru, tak je přesně ta systematická síť programů, která pomůže akcelerovat a zmírňovat bytovou krizi v České republice.

Naším hlavním koněm v tom tažení je Státní fond pro podporu investic, který nejenže zajišťuje správu, administraci těch programů, ale velmi výrazně pomáhá v tom území starostům nebo i dalším žadatelům, protože mohou být i ze soukromého sektoru, prostřednictvím svých regionálních center, kde dneska pomáhají aktuálně vzniknout 500 bytovým projektům po celé zemi. A pětina z nich už bude mít pravomocné stavební povolení během příštího roku. To znamená, že další vládě, ať bude jakákoliv, předáváme rozběhnutý program, který stačí sanovat tou spoluúčastí veřejných prostředků.

Zákon o podpoře bydlení je dalším již zmíněným momentem, který se podařil v tomto volebním období. To není investiční program, je to program, který řeší bytovou nouzi v České republice, úplně poprvé v historii v České republice, koncepčně a systémově. Stojí na kontaktních místech pro bydlení v regionech, v obcích s rozšířenou působností, kde je tento jev nejintenzivnější. Je jich 115, ale už se nám hlásí i další obce s rozšířenou působností, aktuálně 16, které se do toho systému zapojí. To znamená, ve výhledu máme 130 kontaktních míst a ambici snížit bytovou nouzi v České republice za 10 let o 30 procent.

V současné chvíli pracujeme na veškerých souvisejících předpisech a metodikách tak, aby 1. 1. 2026 mohl po svém naběhnutí účinnosti zákon začít fungovat. A my poskytujeme všem obcím, kde kontaktní místa budou, veškerý servis, který k tomu budou potřebovat.

Dostávám se k regionálnímu rozvoji, kdy máme v rámci strategie regionálního rozvoje České republiky výrazně zvýhodněné obce z hospodářsky a sociálně ohrožených území. To, že se toto povedlo, tak jsme výrazně zvýšili úspěšnost těchto regionálních sídel, kde podle původních pravidel bez bonifikací jsme byli někde na 15 procentech, dneska už jsme na 80 procentech, což je samozřejmě cesta těch malých a řekněme jakkoliv znevýhodněných sídel získat peníze na opravu cest, stavbu školek, sportovišť nebo třeba i demolice budov v sociálně vyloučených lokalitách. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP