Středa 20. července 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Karel Havlíček)

17.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1995 Sb.,
o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 206/ - druhé čtení

Předložený návrh uvede za navrhovatele pan ministr dopravy Martin Kupka. Prosím, ujměte se slova. A poprosím všechny v sále, aby si případnou diskusi přesunuli do předsálí.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, jak zaznělo, dovoluji si v druhém čtení předložit návrh zákona, kterým se mění zákon o vnitrozemské plavbě. Hlavním cílem předloženého návrhu je provést transpozici tří směrnic Evropské unie do vnitrostátního právního řádu.

Návrh zákona rovněž zohledňuje dva související přímo použitelné předpisy Evropské unie. Návrh zákona tak především reaguje na novou unijní úpravu, která stanoví podmínky a postupy pro osvědčování kvalifikací osob podílejících se na provozování plavidel na vnitrostátních vodních cestách Evropské unie a pro uznávání těchto kvalifikací v členských státech Evropské unie. Na rozdíl od dosavadní unijní úpravy, která dopadala pouze na vůdce plavidel, se nová úprava týká rovněž ostatních profesionálních členů posádky a některých dalších osob. Návrh zákona přináší nové harmonizované a vnitrostátní požadavky na minimální věk a odbornou i zdravotní způsobilost osob, které budou podmínkou pro udělení oprávnění k vedení či obsluze plavidel a k výkonu dalších odborných činností ve vnitrozemské plavbě. Vymezuje také doklady, postup plavebního úřadu a další náležitosti s tím, že zároveň zakotvuje rejstřík členů posádek plavidel a odborníků na plavidlech, jehož správcem bude Státní plavební správa. Rozsah údajů vedených v tomto rejstříku je dán unijním právem.

Hospodářský výbor doporučil projednání a schválení návrhu zákona ve znění jím doporučeného pozměňovacího návrhu, jehož cílem je vyloučit za přesně stanovených podmínek odpovědnost vůdců vybraných malých plavidel za jejich vedení pod vlivem alkoholu. Přesně stanovuje právě tu míru, která bude v budoucnu tolerovaná, což odpovídá běžné praxi i opravdu velmi nízké míře společenského i zdravotního rizika. Jde o jednoznačné vymezení činnosti vykonávané na vybraných plavidlech bez vlastního strojního pohonu. Zároveň určuje územní kritérium navrhovaného opatření. A jak jsem zmínil, navrhuje tolerovatelný obsah alkoholu u vůdců plavidel, který musí být nižší než půl promile. Ze všech těch důvodů, které jsem zmínil, Ministerstvo dopravy vyjadřuje s tímto pozměňovacím návrhem souhlas. Tolik alespoň stručné úvodní slovo.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji panu ministrovi. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jakožto výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 206/1 a 206/2. Prosím tedy, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru, pan poslanec Jiří Hájek, a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případně pozměňovací návrhy odůvodnil. Máme zde pana poslance Hájka? (Hovor mimo mikrofon.) Tak pan poslanec Hájek zde není, tak bych poprosil o návrh někoho jiného z hospodářského výboru. Pan poslanec Munzar? Ano, pane poslanče? Dobře. Takže ale musíme o tom hlasovat. Já tedy ještě zagonguji, aby nás tady byl dostatek.

Tak pokud se nemusí hlasovat změna zpravodaje, ale když tak mi to někdo raději potvrďte, abychom neudělali chybu. (Neformální porada.) Nemusíme, pouze první čtení, dobře. Tak nebudeme změnu zpravodaje hlasovat v tuto chvíli a beru tedy v potaz, že zpravodaj bude pan poslanec Munzar, a já ho prosím, aby nás krátce informoval o projednání návrhu ve výboru. Máte slovo, pane poslanče

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji za slovo, pane předsedající. Budu velmi stručný. Hospodářský výbor projednal před druhým čtením na svém jednání novelu zákona o vnitrozemské plavbě, jak zde informoval pan ministr, tak projednal pouze jeden z podaných pozměňovacích návrhů, respektive byl podán pouze jeden pozměňovací návrh, a to můj za skupinu poslanců, a to je právě zmíněná tolerance alkoholu pro vodáky. Hospodářský výbor dal kladné stanovisko k tomuto pozměňovacímu návrhu, proto je součástí usnesení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. A otevírám tímto obecnou rozpravu, do které se přihlásili poslanci - jako první pan poslanec Munzar.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji. Já nechci dnes rozviřovat debatu, dámy a pánové, o tom pozměňovacím návrhu, který je podán, o této hranici, každý k tomu má svůj životní postoj a osobní názor a určitě se vyjádří ve třetím čtení v hlasování. Nicméně cítím povinnost informovat o tom, že jsem právě za skupinu poslanců napříč politickým spektrem s podporou pana ministra podal návrh na toleranci půl promile alkoholu pro vodáky. Dlužím vysvětlení, proč a hlavně v jakém znění byl podán.

V navrženém pozměňovacím návrhu jsme se vrátili přesně k textu, na kterém panovala největší shoda po velmi dlouhých diskusích v minulých obdobích. Nezměnili jsme na tom textu, na tom návrhu, ani čárku. Tento pozměňovací návrh tehdy v minulém období skončil vlastně při vratce Senátu, který tuto toleranci rozšířil na cyklisty, a již se ve Sněmovně nenašla jak většina pro senátní návrh, tak ani 101 na přehlasování Senátu a návratu k původnímu návrhu Sněmovny. Tedy jedná se o toleranci půl promile, která se ale nebude vztahovat na dopravně významné vodní toky, tedy například pro veřejnost dolní toky Labe, Vltavy a Moravy, kde by hrozila pravděpodobnost kolize s velkými plavidly. K tomu se vedla velká diskuse právě v minulém období.

Chtěl bych upozornit, že se jedná o toleranci, která nebude považována za přestupek a za niž tedy vodákům nebude hrozit pokuta, ale nezbavuje to vodáky vlastní odpovědnosti za případné škody a za své jednání. Zůstávají v platnosti další zákony, například zákon č. 65/2007 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky omamných látek, trestní, občanský zákoník. Jinými slovy - každý musí počítat s právními důsledky, pokud něco pod vlivem alkoholu provede a způsobí nějakou škodu. Domníváme se, že ta hranice půl promile je přiměřená, je to ochrana těch slušných lidí, kteří si dají na té vodě to jedno pivo, ale není to generální pardon pro opilce, to bych chtěl tady zdůraznit.

Dovolte mi jednu poznámku na konec. Ta nulová tolerance neodpovídá realitě na těch vodách. Zákony samy o sobě nemohou nahrazovat vlastní odpovědnost jednotlivých lidí, a pokud máme zákony, které lidé nerespektují, tak to vede ke snižování respektu k právnímu řádu jako celku. Takže mi dovolte, abych tímto shrnul tento pozměňovací návrh. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Další do obecné rozpravy je přihlášen pan poslanec Martin Kolovratník. Máte slovo.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Dobré odpoledne, slibuji, že před odchodem na oběd nezdržím dlouho ani pana ministra, ani vás. Jenom stručně povím rychle dvě věci. Za prvé to, co jsem avizoval, nebo co jsem zmiňoval už v prvním čtení na začátku června. Dovolím si připomenout tu končící platnost zhruba 50 000 oprávnění vůdců malých plavidel, jsou to oprávnění, která jsou starší roku 2014, a není zatím možné - jak k tomu už Ministerstvo dopravy směřuje, a správně, třeba u řidičských průkazů přes Portál občana vyřídit, připravit si to digitálně, u těch vůdců to zatím možné není, je potřeba jít na Státní plavební správu osobně. Tak ještě jednou tady na to chci apelovat, nebo připomenout, aby vláda, ministerstvo nezapomněly na informační osvětovou kampaň, ať to lidem nepropadne - ad 1.

A to druhé - ad 2 - velmi stručně, a považuji to možná za důležitější, navážu na pana poslance Vojtěcha Munzara. Já sám jsem, pan ministr z toho doufám bude mít radost, jedním ze spolupředkladatelů, nebo podepsal jsem se pod ten pozměňovací návrh týkající se toho alkoholu u vodáků, je opravdu kompromisní. Připomenu, že byl v této podobě diskutován, upraven nebo jakoby očesán do té rozumné míry už v předchozím volebním období, bohužel se to nakonec nepovedlo, a těch kompromisů je tam opravdu hodně a velké množství. To znamená půl promile, momenty, nebo vodní cesty, kde nejsou - respektive toky, kde nejsou ty sledované vodní cesty, kde tedy nehrozí střet s nějakou turistickou velkou motorovou lodí a podobně. A do třetice je to opravdu pouze u plavidel bez vlastního pohonu. Já sám si říkám, že zkrátka ne vždy máme lidi vychovávat, dělat nějaké dráby a dohlížet na ně, máme jim nechat trochu svobody, a tady ten kompromis mi přesně tyhle parametry splňuje.

Vím, ptalo se mě na to už několik kolegů z klubu hnutí ANO, ne všichni ten názor zastávají, tak to prostě je. A samozřejmě nemohu mluvit za své kolegy ani za paní předsedkyni, my to budeme diskutovat před třetím čtením, za sebe asi předpokládám, že si necháme volné hlasování v téhle věci, že se zkrátka každý z nás rozhodne, jak to sám cítí, a uvidíme. Sám, protože jsem spolupředkladatelem, budu optimistou. Když to má podporu Ministerstva dopravy, a tudíž vládní koalice, tak si myslím, že by se to mohlo povést. A uvidíme, co se na vodních tocích bude dít. Já jsem v tomto směru optimistou. To je vše, žádný pozměňovací návrh nepodávám. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Táži se, jestli ještě někdo chce vystoupit v podrobné rozpravě? Ale je zde faktická poznámka pana poslance Munzara a poté faktická pana poslance Nachera.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Já jenom faktickou, jenom dopřesnění na tu první část, kterou tady říkal pan poslanec Kolovratník, vaším prostřednictvím, to jsou ty změny průkazů. Já jsem přihlášen do podrobné rozpravy nikoliv abych přečetl nebo načetl ten pozměňovací návrh tolerance alkoholu, to se udělalo prostřednictvím hospodářského výboru, ale budu zde načítat tři technické pozměňovací návrhy, nebo já je beru jako technické, a jeden z nich dodá další dodatečnou lhůtu pro výměnu průkazů, aby bylo více času pro vůdce malých plavidel.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Další faktická - pan poslanec Nacher. Máte slovo.

 

Poslanec Patrik Nacher: Dámy a pánové, děkuji, já jsem se také chtěl pochlubit, že jsem připodepsán. (Pobavení v sále, potlesk.) Děkuji za potlesk, ten byl asi dán tím, že jsem tam připodepsán i přesto, že sám alkohol nepiju. Takže tím bych podtrhl vážnost této situace. A chtěl bych se spíše zeptat, protože já se těším na ty argumenty proti, teď to asi ve druhém čtení probírat nebudeme, předpokládám tedy ve třetím, takže se těším na tu debatu a doufám, že do té doby nezačnu ten alkohol pít.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pokud tedy není již nikdo přihlášen do obecné rozpravy, tak obecnou rozpravu končím. Táži se, jestli je zájem o závěrečné slovo - pana ministra? Pana zpravodaje? Nikoliv. (Hlas: Ještě podrobná rozprava.) Ano, já to beru jako obecná, já jsem se ptal na obecnou. A zahajuji tímto rozpravu podrobnou. Připomínám, že pozměňovací návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být odůvodněny. O slovo se přihlásil pan poslanec Munzar.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Ano, děkuji. Já jsem se přihlásil proto, abych načetl tři pozměňovací návrhy jménem svého kolegy Blahy, který je dnes omluven z dnešního jednání Sněmovny, jak jsem říkal. Nebudu už načítat pozměňovací návrh tolerance alkoholu pro vodáky, protože ten byl načten a schválen hospodářským výborem.

Takže se přihlašuji ke sněmovnímu dokumentu pod označením 1056, to je ta dodatečná lhůta pro vydávání průkazů o jeden rok.

Sněmovní dokument 1057, pozměňovací návrh 1057 pana kolegy Blahy, který říká, že Státní plavební správa už nebude šetřit nehody malých plavidel bez vlastního pohonu, to znamená kánoí, raftů a podobně, je to ušetření administrativní práce Státní plavební správě, protože toto většinou šetří policie, pokud se tam něco stane.

A poslední pozměňovací návrh pod označením 1058 je posunutí účinnosti celého zákona, protože se předpokládalo, že nastane jeho účinnost od 1. července 2022. Tato lhůta už uplynula, proto je tam návrh posunout to o jeden rok. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Nikdo další do podrobné rozpravy přihlášen není, čímž ji končím.

A ještě dovolte, než ukončím čtení celého návrhu, abych udělal administrativě zadost - omlouvám pana poslance Beitla, a to z rodinných důvodů z celého dnešního jednání. Stejně tak omlouvám paní poslankyni Fialovou mezi 13.00 a 23.45 z důvodu pracovního jednání a paní předsedkyni Markétu Pekarovou Adamovou od 12.15 do 15 00 z pracovních důvodů.

Vzhledem k tomu, že jsme vyčerpali vše, co se týká tohoto bodu, tak končím čtení tohoto návrhu a současně tím končím 29. schůzi Poslanecké sněmovny a přeji vám všem hezké dny a případně hezkou dovolenou. Děkuji.

 

(Schůze skončila ve 12.42 hodin.)

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.




Přihlásit/registrovat se do ISP