(9.10 hodin)
(pokračuje Kamal Farhan)
Druhá doplňující otázka je: Znáte znění kompetenčního zákona, kde se říká, že Ministerstvo zdravotnictví je ústředním orgánem státní správy pro zdravotní služby, diagnostiku a léčení lidí? I v tomto případě se domnívám, že z toho vyplývá, že tyto informace, tato data, byste se jimi měl zabývat, měl byste je sledovat a měl byste v tom konat.
Třetí otázka: Nemyslíte si, že včasné provedené lékařského výkonu je podstatným parametrem dostupnosti lékařské péče?
A poslední: Nedomníváte se, že zájem o to, aby se sledovala a vyhodnocovala tato data o nepřiměřeně dlouhých čekacích dobách na centrální úrovni, ukládá ministerstvu nejen kompetenční zákon, ale minimálně zdravý selský rozum, že tato data mají vliv na zdraví českých pacientů a na celkový zdravotní systém České republiky?
Jsem přesvědčen, že úkolem Ministerstva zdravotnictví a i ministra je sledovat čekací doby na zdravotní výkony a v případě nepříznivého stavu je - i vzhledem ke kompetenčnímu zákonu - zasáhnout. Že to ministerstvo neví, že to ministerstvo nesleduje a že to ministerstvo nehodlá sledovat, což byla odpověď v písemné interpelaci, natožpak řešit, je pro mě šokující pokoj. Děkuji, pokud zodpovíte tyto mé tři doplňující otázky. Děkuji. (Potlesk vlevo.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Pan ministr se hlásí do rozpravy. A než mu udělím slovo, mám zde jedno sdělení. Pan poslanec Jiří Hájek ruší svoji omluvu.
Kolegové, kolegyně, prosím o klid. Děkuji.
Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, kolegyně a kolegové, Ministerstvo zdravotnictví bohužel, a moji předchůdci včetně Vojtěcha Adama a všech pěti ministrů, kteří tam za vlády hnutí ANO byli, nikdy tato data nesledovali. Je to dáno z legislativy, což, prostřednictvím paní předsedající, pan poslanec Farhan, který pracoval na ministerstvu, velmi dobře ví. Tuto kompetenci mají zdravotní pojišťovny a já budu rád, když Poslanecká sněmovna změní některé kompetence a dá silnější nástroje Ministerstvu zdravotnictví, abychom mohli lépe sledovat, co se děje se zdravotní péčí v České republice.
Ještě v loňském roce, předtím, než jsem nastoupil, Ministerstvo zdravotnictví netušilo - netušilo, já to zopakuji, ne-tu-ši-lo - kde máme lékaře v České republice, v jakém počtu, netušilo, netušilo, kolik absolventů lékařských fakult zůstává, žádosti o akreditace a atestace se podávaly pouze písemně, některé čekaly až čtyři roky na schválení. Ministerstvo nemělo absolutně žádnou statistiku a analýzu o tom, kolik je kde praktických lékařů, kolik je kde lékařů pro dospělé, pro děti a dorost. Tyto analýzy postupně ministerstvo dává dohromady, postupně jsme propojili data, a tady je potřeba poděkovat i mým předchůdcům, kteří začali v určitém směru tuto činnost dělat. Začali jsme dávat dohromady data, takže dneska máme jasnou představu o tom, kolik je u kterého lékaře registrovaných pacientů. Máme přesnou představu o tom, jaká je struktura lékařů, kde ti lékaři jsou, a na základě debaty s pojišťovnami, jak nám to zákon umožňuje, a na základě debaty s příslušnými odbornými organizacemi a zástupci lékařů chceme podporovat rezidenční místa právě v regionech, kde tito lékaři chybí anebo kde je velký počet pacientů registrovaných u jednoho lékaře. Ale bez těchto dat, bez těchto analýz, pan profesor Dušek nás o tom opakovaně na zdravotním výboru v předchozích letech upozorňoval, a i v předpředchozích a tak dále, tak bez těchto analýz nejsme schopni se posunout dál.
Samozřejmě že Ministerstvo zdravotnictví má informace od zdravotních pojišťoven, od jednotlivých zdravotních pojišťoven o tom, jak jsou dlouhé čekací doby u jejich vyšetření, a má tyto informace o přímo řízených organizacích. Žádná legislativní úprava neumožňuje ale žádat tato data od ostatních subjektů, které nejsou přímo řízeny Ministerstvem zdravotnictví, a toto bych chtěl také změnit, protože naprosto souhlasím vaším prostřednictvím, paní předsedající, s panem poslancem Farhanem, že je nezbytně nutné, aby Ministerstvo zdravotnictví mělo přesná analytická data, abychom mohli i úhradovou vyhlášku směřovat tam, kde je dobrá kvalita, dobrá dostupnost, abychom mohli pomocí úhradové vyhlášky zlepšit dostupnost tam, kde tomu tak není. Bez těchto analytických dat to není možné, a tady bude potřeba udělat legislativní změny minimálně v jednom zákoně.
Souhlasím s tím, že v současné době, zvlášť poté, co tady bylo období, kdy v podstatě všechno zdravotnictví se soustředilo především na řešení covidu - a s tím nikdo nebyl schopen samozřejmě nic udělat, není to ničí vina, je to vina toho viru - tak se prodloužily nejenom objednací doby na screeningová vyšetření, ale prodloužily se objednací doby na plánovaná vyšetření, ať už jsou to operace kyčelních kloubů, kolenních kloubů a řada jiných plánovaných výkonů.
Co mohlo Ministerstvo zdravotnictví udělat a co samozřejmě udělalo, po dohodě s pojišťovnami jsme cílili peníze tak, aby plánované výkony nebyly zastropované počtem prováděných výkonů. Tedy zdravotnické zařízení těch výkonů může provést tolik, kolik je jich schopno provést, a všechny jsou výkonově hrazeny. Stejně tak jsme přestali jakékoli limity u screeningových vyšetření, ony ani před tím nebyly, ale ještě jsme stimulovali ta pracoviště, aby zvýšila svoji kapacitu. V přímo řízených organizacích některá pracoviště se dostala tak na 130 až 140 % výkonnosti ve srovnání s předcovidovými lety a začali postupně zkracovat termíny plánovaných vyšetření, ale i screeningových vyšetření.
Větší problém než plánovaná vyšetření jsou bohužel screeningová vyšetření, protože během těch dvou let, protože intervaly například u mammografického screeningu jsou dva roky a u některých dalších screeningů jsou také intervaly, nám vypadla - a zase, není to ničí vina - nám vypadla jedna velká skupina žen ze screeningu a my teď musíme tady toto všechno nějakým způsobem dohánět. Toto je skutečně velký problém, navíc část těch pacientů si odvykla na screeningová vyšetření chodit, prostě proto, že jejich dostupnost se výrazně zhoršila. Proto ve spolupráci s VZP jsme spustili kampaň a cílené zvaní pacientů na screeningy.
To znamená, když shrnu: u plánovaných vyšetření se alespoň v přímo řízených organizacích a z dat, která jsou k dispozici z pojišťoven - a tady vřele prosím všechny kolegy, kteří jsou členové správních rad, aby v tomto směru byli velmi důslední a chtěli na správních radách tato data od příslušných pojišťoven - tedy v tomto směru se zkracují termíny, alespoň v přímo řízených organizacích, a úhradová vyhláška na tento rok v tomto směru zase bude pokračovat. I to byl důvod, proč jsme posílili výkony, které se dělají v centrech, plánované výkony, a proč jsme posílili jednodenní chirurgii. V příštím roce bychom chtěli posílit celou jednodenní medicínu. Mohlo by to vést k dalšímu zkrácení objednacích dob u plánovaných výkonů.
U screeningu je situace daleko složitější. Není to absolutní otázka peněz, protože peněz je na screeningové výkony dostatek. Není to kupodivu ani zásadní problém kapacitní, byť u některých screeningových programů, jako je kolorektální karcinom, to kapacitní důvod může být, ale je to především důvod ten, že se zhoršil zájem o ta screeningová vyšetření, zase z logiky věci, protože dva roky, téměř dva a půl roku vypadla řada pracovišť ze screeningu.
Takže pokud shrnu: jsem připravený a rád ve spolupráci se zdravotním výborem - a tady děkuji velmi, prostřednictvím vaším, paní předsedající, panu poslanci Farhanovi a věřím, že on se do toho zapojí, protože vím, že s profesorem Duškem intenzivně komunikuje, to znamená, velmi rád bych ve spolupráci se zdravotním výborem předložil legislativu, která jednak rozšíří množství registrů z řad Ministerstva zdravotnictví tak, abychom mohli sledovat další parametry, a budu si vážit, když zleva či zprava nebo z prostředka přijde jakýkoli podnět na další parametry, které bychom měli sledovat a vyhodnocovat.
Jsem připravený, pokud zdravotní výbor toto uzná za vhodné, na zdravotním výboru zařadit pravidelnou informaci z dat, která Ministerstvo zdravotnictví má, a můžeme se domluvit, že přes kancelář zdravotních pojišťoven, která je jakýmsi řekněme orgánem, který koncentruje zdravotní pojišťovny, budeme chtít tato data daleko podrobněji i od zdravotních pojišťoven. Ale znovu opakuji, v současné době není povinnost žádného zdravotnického zařízení, a my nemáme možnost bez změny zákona tuto povinnost zavést, hlásit řadu údajů, a to včetně těch, jaké jsou objednací doby na plánované výkony. My můžeme tuto povinnost nebo tyto informace chtít od přímo řízených organizací, ale nemáme žádný legitimní způsob, jak vyžadovat tato hlášení od ostatních zdravotnických zařízení. A ano, souhlasím s panem poslancem Farhanem, vaším prostřednictvím, paní předsedající, je to chyba, považuji to za chybu a velmi budu rád, když ve spolupráci s Poslaneckou sněmovnou co nejrychleji schválíme legislativní změny tak, abych tato hlášení mohli dostávat. Považuji to za důležité nejenom pro mě, ale pro kohokoli, kdo bude můj následovník anebo následovnice na Ministerstvu zdravotnictví. Děkuji mockrát. ***