Pátek 24. února 2023, stenozáznam zahájení jednacího dne schůze

Předcházející zahájení jednacího dne schůze

 

(Jednání zahájeno v 9.00 hodin.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, zahajuji čtvrtý jednací den 53. schůze Poslanecké sněmovny a všechny vás vítám.

Aby byla zaznamenána naše účast, tak jsem vás právě všechny odhlásila a prosím, abyste se přihlásili identifikačními kartami, případně mi oznámili, kdo žádá o vydání náhradní karty.

Sděluji, že o omluvení své neúčasti na dnešním jednání požádali tito poslanci: Bartošek Jan z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Bauer Jan z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Bělica Josef z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Bělobrádek Pavel z celého jednacího dne z rodinných důvodů, Bělohlávková Romana od 12.30 z pracovních důvodů, Bernard Josef z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Brabec Richard do 13 hodin ze zdravotních důvodů, Dvořák Jaroslav z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Fiala Radim z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Fischerová Romana z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Kohoutek Tomáš z celého jednacího dne bez udání důvodu, Králíček Robert z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Liška Petr od 11 hodin z pracovních důvodů, Lochman Ondřej od 11 hodin z pracovních důvodů, Naiclerová Hana z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Němečková Crkvenjaš Zdenka z celého jednacího dne z rodinných důvodů, Okamura Tomio do 10 hodin z pracovních důvodů, Okamura Hayato z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Peštová Berenika z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Potůčková Lucie z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Pražák David z celého jednacího dne z rodinných důvodů, Richter Jan z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Staněk Pavel z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Štolpa David z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Teleky Róbert z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Tureček Karel z celého jednacího dne z rodinných důvodů, Volný Jan z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Vondráček Radek z celého jednacího dne také ze zdravotních důvodů, Vondrák Ivo z celého jednacího dne z pracovních důvodů a Ženíšek Marek z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty.

Z členů vlády se omlouvají: Fiala Petr z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Balaš Vladimír z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Bek Mikuláš z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Kupka Martin z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Langšádlová Helena z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Lipavský Jan z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Nekula Zdeněk z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Síkela Jozef z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty a Šalomoun Michal z celého jednacího dne z osobních důvodů.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dnes je tomu přesně rok, kdy Rusko zahájilo brutální agresi proti Ukrajině. Je to smutné výročí, které už tehdy, když se stalo, ten den, kdy tak k tomu došlo, jsme přijali jednoznačně a jednomyslně rezoluci, ve které jsme ji odsoudili. A určitě jsme všichni hrdí na to, jak i čeští spoluobčané za ten rok projevili obrovské množství solidarity a pomoci.

V neposlední řadě tedy děkuji i vám za to, že jsme už během toho roku přijali nejenom tu první rezoluci hned před rokem, ale i další, a také jsme tady společně vyslechli ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského. Nicméně tato agrese přinesla mnoho lidských obětí, a to nevinných obětí, já bych vás chtěla požádat, abychom je všechny teď uctili minutou ticha. (Poslanci povstali a minutou ticha uctili ukrajinské oběti.) Děkuji vám.

Dnešní jednání bychom měli zahájit pevně zařazenými body 102, sněmovní tisk 374, novela o opatřeních v oblasti zaměstnanosti a oblasti sociálního zabezpečení v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny, třetí čtení; 105, návrh na volbu členů Rady České tiskové kanceláře - tedy volební bod.

Po projednání těchto dvou bodů bychom přerušili 53. schůzi a po krátké technické pauze asi 7 minut bychom zahájili projednávání schváleného pořadu přerušené 54. schůze, tedy sněmovní tisk 263.

Asi 7 minut po skončení, případně přerušení 54. schůze, nejpozději však ve 14 hodin, bychom opět pokračovali v přerušené 53. schůzi, a to vyhlášením výsledků volebního bodu 105, tedy volba členů Rady ČTK. Nyní jsou však přihlášeni poslanci se zájmem o změnu pořadu schůze. Jako první je přihlášen pan předseda Benda, s přednostním právem následuje paní místopředsedkyně Dostálová. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Marek Benda: Vážená paní předsedkyně, vážené dámy, vážení pánové, protože tuším, že dnešní druhá schůze stejně nebude mít žádný velký význam, jak už jsme to zažili ve středu, tak bych si dovolil zařadit na tu stávající schůzi ještě tři body, abychom udělali před radou České (televize) aspoň něco, něco, než se rozpadneme znovu na té mimořádné schůzi. Takže bych navrhoval, aby bod 2 dnes byl - vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o investičních společnostech a investičních fondech, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 238, třetí čtení - to mělo být zařazeno ve středu, nestihlo se, a dále abychom pokračovali těmi body, které byly zařazeny včera, to je vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 258/2000, o ochraně veřejného zdraví, sněmovní tisk 311, druhé čtení, a vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 127/2005, o elektronických komunikacích, sněmovní tisk 346, druhé čtení. Jsou to ty body, které už jsme měli zařazeny.

Potom by teprve následovala volba Rady ČTK a přerušení schůze a pokračování té schůze mimořádné. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji za přednesené návrhy. Následuje paní místopředsedkyně Dostálová a následuje následně paní předsedkyně Schillerová z přihlášených. Prosím, máte slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Vážená paní předsedkyně, kolegyně, kolegové, vážení členové vlády, děkuji moc za tu možnost. Já bych chtěla se v podstatě připojit k tomu, že dnes budeme určitě projednávat zákon o lex Ukrajina V, a mně opravdu leží na srdci, co se vlastně bude dít, protože samozřejmě ty věci, které v tom zákoně jsou nastaveny, že chceme, aby se samozřejmě i naši ukrajinští spoluobčané co nejrychleji dostávali na trh práce a tak dále, aby podpora ze strany státu byla opravdu na nezbytně nutnou dobu, s tím se lze určitě ztotožnit.

Na druhou stranu si musíme uvědomit, že jde zhruba o objem 70 000 lidí, kteří nám nově přijdou na trh s bydlením a situace s bydlením je opravdu velmi vážná, protože si musíme uvědomit, že vláda nedělá jenom tento krok, ale spoustu dalších kroků, které vedou k tomu, že lidé bohužel už asi nebudou mít na splácení hypoték, a začínají hledat samozřejmě své bydlení na právě trhu nájemního bydlení, ale prostě nejsme nafukovací. Ty byty tady nejsou a já bych vás chtěla moc poprosit, zda bychom mohli zařadit po lex Ukrajina V bod, který by se týkal bydlení, abychom probrali všechny možnosti, které můžeme pro obce, ale i samozřejmě třeba podnikatele udělat pro to, abychom bydlení tady nastartovali co možná nejdříve, protože se začneme dostávat do velkých problémů. Do toho všeho se zdražuje i kolejné pro studenty, takže samozřejmě i studenti začnou opouštět koleje a budou hledat nájemní bydlení, aby jich mohlo bydlet třeba tři, čtyři v jednom bytě, aby si rozložili náklady. A to jsou všechno věci, které na sebe vzájemně působí, ale ti lidé nebudou mít kam jít. Prostě my opravdu nemáme ty nabídky, které jsou.

Já už jsem tady o tom hovořila několikrát, že si musíme uvědomit, že máme zhruba čtyři kategorie.

První je vlastnické bydlení, ale vzhledem k obřímu propadu hypotečního trhu se nám asi do vlastnického bydlení lidé teď moc nepohrnou.

Druhé je družstevní bydlení. Tady by stát měl opravdu co nejrychleji zahájit nějaké kroky k tomu, aby stát nebo i obce třeba i na státních pozemcích a tak dále co nejrychleji začaly realizovat družstevní výstavbu.

Třetí je právě nájemní bydlení jako takové, aby se skutečně pomohlo obcím nastartovat bydlení. Vím, že prostě dneska úrokové sazby jsou velmi vysoké, vím, že Ministerstvo pro místní rozvoj chystá nějaké kroky k nájemnímu bydlení i přes Národní plán obnovy, ale to všechno bude samozřejmě ještě v tom čase chvíli trvat a musíme si uvědomit, že obce se dneska potýkají s obrovským nárůstem cen energií a tak dále. To znamená, dneska, aby zastupitelstva schvalovala úvěry do nájemního bydlení, bude velmi problematické. Takže znovu se pobavit o tom, jestli by to tam nešlo nějakým způsobem tak, jak byl například nastaven program Výstavba, že částečná dotace, částečná částka z úvěru a tak dále.

Poslední jsou obecní byty. Já musím říci, že to, že se v devadesátých letech prodalo zhruba 600 000 bytů, dneska všichni víme, že to asi nebyla cesta správným směrem. Na druhou stranu například i Magistrát hlavního města Prahy má zhruba 30 000 bytů, které by mohl okamžitě použít na trh s bydlením, ale potřebují také pomoct s rekonstrukcí a tak dále, protože i Praha má obrovské náklady s dalšími souvisejícími věcmi, a bydlení se pořád posunuje a říká se, že situace není ještě tak tragická. Ale znovu říkám, že právě na základě dnes pravděpodobně schváleného lex Ukrajina V se nám prostě další vlna lidí vrhne na trh s bydlením jako takovým.

Já si myslím, že to není žádné kontroverzní téma, že tady to je napříč politickým spektrem, že obce mohou pomoct, stát může pomoct, ale měli bychom se o tom začít nějak rozumně bavit. A samozřejmě pomoci i vlastnickému bydlení. Znovu se tady přimlouvám za to, pojďme apelovat na Ministerstvo pro místní rozvoj, ať jedná s bankami o tom, že se udělají víceleté hypotéky, ať se rozloží platby mladým lidem na více let. Dnes máme splatnost hypotéky zhruba 25 let. Když to bude 40 let, tak se okamžitě sníží splátka do bydlení. Jsou to ty vícegenerační hypotéky.

Řešíme vícegenerační domy. Prostě jsme tady založeni i na postkomunistické době, stavěly se vícegenerační domy, kde dneska žije jeden senior v domě. A kdybychom pomohli těmto lidem rozdělit to bydlení na více samostatných bytových jednotek, opět by to velmi pomohlo trhu s bydlením, u kterého se za chvilku dostaneme opravdu do neřešitelné situace.

Takže prosím zařadit dnes jako bod po zákonu lex Ukrajina. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Ještě se zeptám, paní místopředsedkyně, prosím, název toho bodu by byl přesně?

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Bydlení v ČR.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Bydlení v ČR. Děkuji.

Já tedy ještě nejdříve, než dám další slovo, mám tady oznámen nález, který se možná netýká nikoho z poslanců. Ve foyeru byl nalezen malý pytlíček s léky, na kterém je nápis "odpoledne". Je tam několik pilulek a mohly by vám chybět. Pokud by se to někoho z vás týkalo, v předsálí paní ředitelka Brázdilová vás nasměruje.

Nyní přistoupíme k dalšímu vystupujícímu, to je paní předsedkyně Schillerová, a následuje pan poslanec Juchelka. Prosím.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Název bodu, který bych chtěla zařadit - a využívám toho, že tu sedí pan vicepremiér a ministr práce a sociálních věcí - je Výchovné a navrhuji ho zařadit dnes po pevně zařazených bodech.

Já jsem slyšela vystoupení pana ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečky na tiskové konferenci po jednání vlády. Trošku jsem se v něm ztratila, ale tak se ptám a věřím, že dostanu jasnou odpověď. Je výchovné, které prosadila naše vláda v minulém volebním období, které by neprošlo - ano, byl to poslanecký návrh, ale bez hlasů poslanců hnutí ANO, pane ministře, který na mě tady mluvíte zezadu, by to nikdy neprošlo - ano, prošlo to i s hlasy tehdy poslanců KDU-ČSL. To byli tuším všichni, kteří pro to hlasovali. Já se ptám, je v ohrožení?

Já jsem četla vaše vyjádření měsíc zpátky, myslím, že i vyjádření vašeho předsedy poslaneckého klubu pana Marka Výborného, že pokud by se sáhlo na výchovné, tak s tím spojíte svoji účast ve vládě. Takže změnilo se něco od té doby, že připouštíte, že výchovné je v ohrožení? Já se ptám vlastně, jaká je teď politika KDU-ČSL. Mně by to mohlo být jedno, samozřejmě, ale říkám si, existuje ještě politika nebo existuje ještě strana KDU-ČSL, nebo už je tady jenom politika ODS? Vy jste hlavní protagonátor, vlastně ten, kdo tady tlačí snížení a zpomalení valorizace pro seniory, čeká nás tady tato debata příští týden, vláda dokonce ve stavu legislativní nouze, možná včera - odkazuji vás na vystoupení několika ústavních renomovaných právníků v rámci hlavního zpravodajského času, kteří se vyjadřovali a rozhodně se nevyjadřovali pozitivně k tomu, že to tlačíte stavem legislativní nouze - četla jsem včera v monitoringu vaše vyjádření, když neprojde zpomalení valorizace důchodů, nebude na rodičák, mluvil o tom včera můj ctěný kolega Aleš Juchelka, stínový ministr práce a sociálních věcí, a teď jsem slyšela vaše vyjádření, že snad je v ohrožení i výchovné. Věřím, že máte také spoustu zpráv a e-mailů od lidí, jako je dostávám já. Já si vzpomínám na vaše snahy v minulém volebním období prosadit výchovné, vzpomínám si na ty debaty. Byly složité, byly i se mnou složité, rozumím tomu, ale politika je vždycky věcí kompromisu. Nakonec to zejména hlasy - protože těch bylo nejvíce - poslanců za hnutí ANO prošlo. Vzpomínám si, jak jste tady říkal: Cožpak ta maminka si to nezaslouží? Někdy to je samozřejmě tatínek, ať se někoho nedotknu, ale většinou jsou to ženy. Podle čísel, která jsem četla ve veřejných zdrojích České správy sociálního zabezpečení, jenom za leden požádalo 1,4 milionu převážně žen a týkalo se to 3 milionů dětí. Takto to mám z veřejných zdrojů. To znamená, není to malé číslo. A vy jste tu vždycky říkal: Ta maminka si to nezaslouží, nezaslouží si tu pětistovku za to, že vychovala této společnosti daňového poplatníka? když to řeknu takhle nehezky, ale samozřejmě občana této krásné země.

Tak co se změnilo, že najednou to vidíte jinak? Prostě vy dneska nemluvíte za ty, za které jste mluvil dřív, za ty, kteří jsou sociálně slabí, kteří jsou už neschopni se o sebe postarat, za seniory, za rodiny s dětmi. Za koho teď vlastně mluvíte? Ale to je mně celkem jedno, to je váš problém, a vy si to jednou zodpovíte, až přijde čas. Mě zajímá spíš co chystáte s výchovným. Řekněte nám to férově, ať to víme natvrdo. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Nyní následuje pan poslanec Juchelka, který už má pětiminutový limit, a pak se připraví paní poslankyně Balaštíková. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Moc děkuji, paní předsedkyně. Já jsem zaznamenal několikrát v médiích - a včera například taktéž jako titulek jednoho mainstreamového média - to, co se mi opravdu přestává ve společnosti líbit, a to je, kdy tato vládní koalice proti sobě staví různé skupiny lidí, mladé proti starým, v tuto chvíli například cituji pana ministra Jurečku: Když důchody porostou tímto tempem, nemám prostor zvedat rodičák. Ale na druhou stranu jsem zase zaznamenal v médiích, že pan ministr Jurečka je pro zvedání rodičovského příspěvku, i další strany ve vládní koalici, například Piráti.

Jenom chci říct, že už v tuto chvíli díky inflaci rostou samozřejmě náklady nejen seniorům, ale i malým rodinám s dětmi. Jenom si připomeňme to, že když je maminka na rodičáku, mají pouze s rodičákem jeden příjem. Když mají dvě malé děti například, jsou zodpovědní, mají hypotéku a chtějí se nějakým způsobem i zabezpečit do budoucna, například díky tomu, že se skutečně chystá penzijní reforma, a každý z mé generace čtyřicátníků a samozřejmě mladších bude muset myslet sám na vlastní kolečka v rámci průběžného důchodového systému, tak si myslím, že by bylo namístě, abychom se pobavili o výši rodičovského příspěvku. Neříkám o navýšení, ale o výši rodičovského příspěvku.

Já bych byl jenom nerad - a potřebuji to samozřejmě potvrdit z úst vládní koalice - abychom proti sobě ty jednotlivé skupiny stavěli. Já si nedokážu představit, že přijde maminka s malým dítětem za babičkou a budou si navzájem vlastně, řekl bych skoro vyčítat: Tak když tobě navýší důchod, mami, tak mně nenavýší rodičák, co na to tvoje vnoučata? Ještě jednou to zopakuji, když důchody porostou tímto tempem, nemám prostor zvedat rodičák. A to ještě připomínám, že důchody jsou v rámci mimořádné valorizace prostě a jednoduše dány zákonem, že to není nějaké tady této vlády nebo kohokoliv v Poslanecké sněmovně.

My už máme samozřejmě od června minulého roku ve sněmovním eKLEPu navýšení rodičovského příspěvku, je to sněmovní tisk 234. Pokud tedy to vládní koalice bude chtít udělat, může se opřít o tady tento sněmovní tisk, můžeme ho projednávat, dávat tam samozřejmě pozměňovací návrhy, už se ale nic psát nemusí. Je to i společně s valorizací a můžeme to otevřít klidně dnes, což já samozřejmě navrhuji, jako další bod hned po lex Ukrajina. Je to sněmovní tisk 234. Děkuji moc.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji. Následuje tedy paní poslankyně Balaštíková a po ní se připraví paní poslankyně Pastuchová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Margita Balaštíková: Dobrý den, kolegyně a kolegové. Takže ve stínu toho, že vláda se bude snažit snížit valorizaci důchodcům, jejich důchodů a nároků, tak bych se chtěla taky bavit o rostoucích cenách potravin, protože potraviny jsou jednou z těch nejdůležitějších složek, které i důchodce samozřejmě ohrožují. Chápu, že - slyšela jsem tady z úst pana ministra, že prolomíme 20tisícový důchod, ale promiňte, ne všichni na něj dosáhnou, a důchodce, který žije sám, bude mít zcela určitě problémy, zvláště pokud je ještě závislý na nějakých lécích.

Minulou neděli, prosím vás, proběhla diskuse zástupců Agrární komory, Svazu obchodu a cestovního ruchu, které sekundoval i zástupce Ministerstva zemědělství, a zde se jasně ukázalo, že největší maloobchodní řetězce, konkrétně ze skupiny Schwarz, Rewe, dále Tesco, Albert, Globus, přirážejí k cenám zemědělců a potravinářů nehorázné marže a zcela evidentně postupují v tomto ve shodě s dalšími, z naší země vyvážejí desítky miliard ročně na dividendách, ale my budeme v rozpočtu jenom škrtat, my se nebudeme zabývat tím, kde bychom ušetřili, jak bychom státní pokladnu naplnili. Zdá se, že podle současných zákonů jsou tito naprosto nepolapitelní. Ministerstvo zemědělství chce pořádat kulatý stůl, aby po tolika letech zjistilo, že ve vertikále řetězce zneužívají svého dominantního postavení na trhu, realizují téměř 80 % celkového obratu a na rozdíl od všech ostatních, kdo na výrobě a distribuci potravin se podílejí, oni pořád dosahují enormních zisků. Bohužel, Ministerstvo zemědělství udělalo tu chybu, že do televize za sebe poslalo člověka s prázdnou makovicí, který tak dlouho mlžil, až prozradil, že vlastně nemá žádné pádné argumenty, co se týká cen.

A o tom všem bych tady chtěla hovořit, protože samozřejmě toto není jenom kvůli důchodcům, toto je i proti rodinám s malými dětmi, protože se nechci dožít toho, že maminka bude řešit, jestli dítěti koupí dva rohlíky, nebo jeden. A vás ty zvyšující se ceny potravin nezajímají, nic pro to neděláte, a máte možnost. Už zákon o významné kupní síle, který jsme udělali jenom tak by the way, aby se neřeklo, tam jste mohli jakýmsi způsobem šlápnout řetězcům na perka.

A jenom bych tady ještě zdůraznila jednu věc, že Státní zemědělská a potravinářská inspekce udělala v řetězcích kontrolu, a byla bych ráda, kdyby si pan ministr přečetl výsledky této kontroly, aby se podíval, čím krmí naše občany a jak to v zákulisí těchto řetězců vypadá. Takže my pořád honíme ty malé, šlapeme po důchodcích, po rodinách, které se nemohou bránit, a škrtáme v rozpočtu, ale nehledáme, kde bychom mohli najít peníze. Takže já budu moc ráda, když se nám podaří zařadit tento bod na dnešní program jako třetí bod za pevně zařazené body a budeme o tomto hovořit, protože na zemědělském výboru se o tom nemluví, pan ministr nechodí a jak vidím, tak ani není schopen v televizi obhájit svoje ministerstvo a kroky, které všichni tady očekávají. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Následuje paní poslankyně Pastuchová a po ní je přihlášen pan poslanec Síla. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji, paní předsedkyně. Možná by někdo čekal, že řeknu, že jsem tu popáté a budu navrhovat bod Situace na Úřadu práce. Nenavrhnu, protože jak všichni víme, byl odvolán pan generální ředitel a uvidíme, co nám tam předvede pan Trpkoš. Ale svůj bod jsem nazvala, vždycky to navrhla moje kolegyně, vaším prostřednictvím, paní Mračková Vildumetzová, Nedostatek léků a budu to konkrétně odůvodňovat tím, že jde o moji vlastní zkušenost. Opět jsem dostala předepsané dva léky od svého lékaře, šla jsem do lékárny, jeden lék mi nahradili, což je fajn, druhý lék mi řekli, že je dlouhodobý výpadek, ať si objedu další lékárny. Mluvím o tom proto, že já s tím nemám problém, mám auto, jsem zdravá, můžu si to objezdit a není to akutní onemocnění, které by mě omezovalo tím, že mám vysoké teploty, ale lék je to taky důležitý. Ale proč to říkám? Říkám to i v kontextu toho, nechci se tady dotknout vůbec nějakých kolegů a kolegyň, kteří - vlastně se teď ukazuje v médiích to, že... Já si myslím, že to nedělá dobře ani pro nás poslance v obrazu občanů, kdy si čtu, že poslankyně chtějí více času na rodiny. Já tomu rozumím, sice mám dospělé dítě, ale vím, že to jsou matky s dětmi, ale je pod tím podepsáno 30 poslanců, kteří píšou, že chtějí přívětivější podmínky pro jednání Sněmovny. Já tomu rozumím, ale myslím si, že by teď bylo fajn, kdyby těchto 30 poslanců se staralo spíše o to, abychom se zabývali situací a vytvořili jsme přívětivější podmínky pro naše maminky, aby bylo všude dostatek léků a toho, co má být. Nejde o maminky, jde i o seniory, a tím, že matky a senioři zoufale obíhají lékárny, pokračuje to tady - pan ministr nám tady odpovídá, kolik tisíc léků a krabiček přišlo, ale situace z vlastní včerejší situace je stále stejná, stále jsou nedostatky léků, stále jsou dlouhodobé výpadky a já si myslím, že se toho moc nezměnilo. Takže já bych i doporučila kolegyním a kolegům, kteří teď chtějí přívětivější, asi pro sebe jako matky, jednání v Poslanecké sněmovně, že bychom neměli teď myslet na sebe, ale spíš na ty maminky a občany naší republiky. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová A chcete to nějak pevně zařadit?

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Ano, paní předsedkyně, dala bych to jako druhý bod, protože první už byl po lex Ukrajina V.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Dobře, děkuji. Nyní tedy vystoupí pan poslanec Síla se svým návrhem a následuje pan poslanec Nacher. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Síla: Dobrý den. Děkuji za slovo. Vážená paní předsedkyně, vážené dámy a pánové, já bych chtěl navrhnout úplně nový bod do projednávání, a sice Vláda se snaží vzít lidem část důchodů, kdybyste si to zapsala. (V sále je hluk.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Já se moc omlouvám, pane poslanče. Ještě jednou požádám kolegyně a kolegy o klid a vás o zopakování, protože přiznám se, ten hluk je tak příliš vysoký, že jsem slyšela jenom část. Vláda...

 

Poslanec Jan Síla: Ten bod zní: Vláda se snaží vzít lidem část důchodů. (Předsedající: Děkuji.) Nikdo rozumný v dnešní situaci nepopře nutnost omezení rozpočtových výdajů, jde však o onu premiérovu obecnou spravedlnost. Vláda staví společnost před hotová fakta. Proč dovolila nárůst platů ústavních činitelů ve chvíli, kdy musela vědět, že dramatický nárůst výdajů rozpočet neunese? Proč Ministerstvo financí předložilo, jak se ukazuje, zcela fiktivní návrh státního rozpočtu bez dostatečných rezerv? Proč premiér Fiala sliboval, že se nebude sahat na penze a nebude se zvyšovat věková hranice odchodu do důchodu?

Rozhodnutí vlády snížit zákonem předepsanou červnovou valorizaci důchodů se děje poté, co si před pouhými sedmi týdny s odvoláním na nutné dodržování zákona poslanci a vláda od 1. ledna 2023 zvedli platy průměrně o 12,7 %. Stejně tak jsme přilepšili soudcům, státním zástupcům ve všech stupních soudů i státních zastupitelství. Zákon je zákon, tak co se dá dělat. Jen o pár týdnů později, až po tom, co se podařilo vládě a jejím loutkovodičům protlačit Pavla do prezidentského křesla, vláda předkládá návrh změny také platného zákona, ale kterým chce dosáhnout pravého opaku - snížení starobních a dalších důchodů. Tento nepoměr u platných zákonů, kdy jeden se musí dodržovat a jeden ne, nejsilnější voličské skupině důchodců premiér Fiala neměl odvahu vysvětlit. Místo toho jen podotkl, cituji: "Cítili jsme nutnost sáhnout do mechanismu valorizací i z hlediska obecné spravedlnosti, mezigenerační solidarity a udržitelnosti do budoucna." Vysvětlování neudržitelnosti a postupu vlády přehodil na ministra Jurečku, kterému mimochodem tuto úlohu nezávidím. Ten se daného úkolu zhostil stejně jako z historie známý politik: stokrát opakovaná lež se stává pravdou. Opakovaně tvrdí, že k žádnému snížení důchodů nedochází, přičemž se nezmiňuje o tom, že nedodržení platného zákona o zvýšení důchodů se vlastně rovná jeho snížení. Ale v intencích ministra Jurečky se skutečně nejedná o snížení důchodů, ale jen o nenavýšení podle zákona. To, že se jedná ve skutečnosti o neoddiskutovatelné reálné snížení důchodů v poměru k navýšení cen spotřebitelského koše důchodců, dobře ví. Ale zadání je jasné. Muž s koženou brašnou nesmí projet, tak budeme střílet - vinen, nevinen. Nejde o snížení, nejde o snížení, nejde o snížení. Snad počítá se stařeckou demenci důchodců, kteří mu třeba uvěří. Omlouvám se důchodcům.

Současná vláda minimálně od poloviny minulého roku věděla, že valorizace důchodů bude drahá, ale s oznámením o snížení čekala až na dobu po prezidentských volbách. Přitom kalkuluje s tím, že do řádných parlamentních voleb je ještě daleko a lidé na tuto levárnu zapomenou. Pro vás v pravé polovině sálu je to chytrá taktika, pro ostatní lidi je to však cynická lež na úrovni nejhorších populistů.

Chápu, že vláda se rozhodla preferovat kdeco před vlastními důchodci, kteří si svoje důstojné důchody usilovnou prací během celého svého života zaslouží. Současná vláda zavádí toto opatření proti těm, kteří nemají možnost si přivydělat jiným způsobem a bránit se. Z pohledu práva je to legální, ale z pohledu současné drahoty je to nehumánní. Jen doufám, že tito lidé do dalších parlamentních voleb nezapomenou, a kdyby, tak jim to budeme připomínat. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji. O pevné zařazení ale nežádáte, to jste ve svém pětiminutovém příspěvku nezmínil.

 

Poslanec Jan Síla: Chtěl bych to zařadit jako druhý bod po lex Ukrajina.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji. Nyní je přihlášen pan poslanec Nacher a následuje paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, paní předsedkyně. Já to budu mít celkem jednoduché. Využiji toho, že předseda klubu ODS Marek Benda předřadil nebo navrhl předřadit některé body, mezi jinými třetí čtení, takže já bych si dovolil, aby to bylo komplet. V tom programu máme ještě třetí čtení tisku číslo 48, novela občanského soudního řádu, takže pokud bychom to předřadili, tak já bych si dovolil to zařadit za ty Markem Bendou už předřazené tisky. To znamená, tuším, že tam je třetí čtení o těch investičních společnostech, za to bych zařadil ten tisk 48. Takhle to jde za sebou v programu.

O co jde? Nebudu zdržovat. Jednoduše jsme tu novelu občanského soudního řádu tady projednali v prvním i v druhém čtení. Jde o, řekněme, posílení pozice spotřebitele v tom, že poté, co on vyčerpá svůj spor před mimosoudním orgánem a dostane se před soud, soud bude mít za povinnost mimosoudní orgán informovat o tom, že běží soud. Takhle takto zjednodušeně řečeno.

Probírali jsme to tady zleva, zprava. Myslím si, že pokud k tomu nebude větší diskuse - kterou já už ani nevyžaduji a myslím si, že se k tomu řeklo všechno, dokonce dvakrát, na ústavně-právním výboru a podvýboru pro ochranu spotřebitele - tak to můžeme zmáknout rychle a nic by se nemělo zdržovat.

Jinými slovy, předřazuji tisk 48 - jaké pořadové číslo, teď nevím - za to třetí čtení, které předřadil Marek Benda. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji. Paní poslankyně Mračková Vildumetzová se dvěma přihláškami. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Vážená paní předsedkyně, vážení členové vlády - vidím tedy pouze jednoho člena vlády, a to ne ještě v lavici - vážené kolegyně, kolegové, já bych si dovolila předřadit bod číslo 49, sněmovní tisk 54. Je návrh, který byl podán již v listopadu roku 2021. Je to návrh pana poslance Andreje Babiše na vydání zákona, kterým se mění zákon o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci, respektive tento zákon přináší zmrazení platů politiků na dobu pěti let.

Tento zákon byl již před mnoha měsíci projednán vládou, ale tato vláda a tato Sněmovna ho nechce zařadit na pořad schůze, nechce ho předřadit, pořád je v tuto chvíli jako 49. bod jednání této schůze. Mně opravdu připadá s tím, co se tady má dít příští týden ohledně zákona o důchodovém pojištění, ohledně zákona, který si vláda schválila per rollam, schválila si zároveň i to, že se to bude projednávat ve stavu legislativní nouze. Tato vláda, která má historicky nejvíc ministrů, kteří se nevejdou ani do lavic pro ně určených. Tato vláda, která má nejvíce náměstků a musela si změnit služební zákon, aby si mohla přivést mnoho dalších politických náměstků. Všichni víme, že politický náměstek rovná se trafika, nemusí mít žádnou odbornost, nemá žádnou kompetencí, nikoho neřídí. Ale má i nejvíce poradců - teď jsme se například dozvěděli, že pan ministr vnitra má 12 placených poradců. Tato vláda, která má i historicky nejvíce vládních zmocněnců. My za chvíli budeme mít zmocněnce snad úplně na všechno. Prakticky skoro na každé vládě se řeší, že se přijme zase další vládní zmocněnec.

Opravdu mi připadá velmi nefér, že vláda přichází s tím, že nedá na to, na co mají senioři nárok. To znamená, že se schválila nějaká valorizace, a chce jim to retroaktivně během roku vzít. Zároveň se nechce postavit k tomu, že bychom si i my zmrazili platy politiků.

Chtěla bych jenom ještě znovu - protože mám dvě minuty - ilustrativně říct, že od 1. ledna se například předsedovi Poslanecké sněmovny a předsedovi Senátu navýšil jeho plat o více jak 12 %, na 274 000 měsíčně, a u ministra se navýšil o 22 100 na 195 000 korun měsíčně. A ta valorizace, která měla, má proběhnout dle platného zákona, u seniora, který pobírá dnes důchod okolo 10 000, by se mu měl podle nového návrhu navýšit o 500 korun na 10 500.

Myslím si, že vůči občanům je to velmi nefér a předpokládám, že tato Poslanecká sněmovna se k tomu postaví čelem a že předřadí tento bod jako dnešní bod jednání Poslanecké sněmovny, a to po lex Ukrajině V. Takže bych vás požádala, paní předsedkyně, zda byste si mohla zaevidovat přeřazení tohoto bodu o zmrazení platů politiků jako druhý bod po pevně zařazeném bodu lex Ukrajina V. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Další přihlášku předpokládám, tak vám zapínám dalších pět minut. Prosím.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji mnohokrát, paní předsedkyně. Druhý bod, který bych chtěla zařadit, se týká stavu legislativní nouze.

Je úplně opravdu nehorázné, že vláda nejenom že přišla s tím, že změní zákon o důchodovém pojištění, o kterém hlasovala per rollam, ale hlasovala i o stavu legislativní nouze. Tento stav legislativní nouze bohužel potvrdila paní předsedkyně Poslanecké sněmovny, která nám v pondělí poslala, že na základě návrhu vlády vyhlašuje podle § 99 odst. 1 stav legislativní nouze, který může být vyhlášen za mimořádných okolností, kdy jsou základním způsobem ohrožena základní práva a svobody občanů nebo bezpečnost státu nebo když státu hrozí značné hospodářské škody.

Jsem prostě přesvědčena o tom, že paní předsedkyně Poslanecké sněmovny neměla vyhlašovat tento stav legislativní nouze, a myslím si, že i dnes by měla Poslanecká sněmovna zařadit tento bod, měla by hlasovat, protože není, nebyly žádné tyto mimořádné okolnosti, nenastaly mimořádné okolnosti, aby takovýto stav legislativní nouze - a samozřejmě paní předsedkyně ho vyhlásila od 20. února do 23. března, a vyhlásila ho proto, protože ohledně zákona o důchodovém pojištění to musí být odsouhlaseno právě do 21. března nebo do nějakého takového termínu. Pokud se to nestihne, tak by tedy došlo k tomu, že by všichni senioři tu valorizaci, kterou mají dnes uvedenou zákonně a na kterou mají nárok, tak by ji všichni dostali.

Takže já vás, paní předsedkyně, žádám, zda by bylo možné zařadit druhý bod s názvem Stav legislativní nouze a zda by to mohlo být zařazeno pak za ten bod, který chci předřadit - zmrazení platů politiků. Děkuji vám.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji. Nyní tedy pan poslanec Babka se svojí přihláškou a následuje pan poslanec Feranec. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Babka: Děkuji za slovo, vážená paní předsedkyně, já určitě nebudu dlouhý. Já navážu na to, co jsem zde již říkal a navrhoval včera, a to je předřazení čtyř bodů, týkajících se výročních zpráv o činnosti a hospodaření České televize.

Jenom rychle zopakuji ten důvod, proč to navrhuji. My zde máme mimořádnou schůzi a i snad na této schůzi v pořadu zákon ve třetím čtení o Českém rozhlase a České televizi je to novela, která mění počty radních v České televizi a mění způsob volby generálního ředitele České televize a Českého rozhlasu. My v rozpravě o tomto bodu máme primárně dvě obavy a jedna z těch obav je, že přijetí tohoto zákona v současné chvíli, kdy je otevřené již výběrové řízení a probíhající výběrové řízení, je podle nás nemožné. Ta druhá obava je to, že pětikoalice před třemi týdny při zařazování a schvalování výročních zpráv o České televizi a Českém rozhlase zařadila na program výroční zprávy z roku 2016, 2017, 2018 a 2019. Ten důvod podle nás, proč nezařadila výroční zprávy za rok 2020 a za rok 2021, je ten, že volební výbor u dvou těchto zpráv, tedy u výroční zprávy o činnosti České televize za rok 2020 a u výroční zprávy za rok 2021 o činnosti České televize, volební výbor doporučil tyto dvě zprávy neschválit. V případě neschválení dvou po sobě jdoucích zpráv může Sněmovna Radu České televize či jinou radu, ale radu, v tomto případě Radu České televize, odvolat. My samozřejmě máme myslím si správné obavy, že by k tomuto mohlo dojít. Tyto mé obavy však rozptýlil ve středu při mimořádné schůzi předseda poslaneckého klubu TOP 09 Jan Jakob, který zde na mikrofon řekl, že pětikoalice samozřejmě nechce radu, jakoukoliv radu, odvolávat jako celek, a zdůvodnil to i tím, že mimo jiné v té novele o zákoně České televize tuto možnost plně vypouští.

My jsme zde včera předřadili tyto body, bohužel se na ně nedostalo. A já bych vás, paní předsedkyně, poprosil, a myslím si, že bychom mohli hlasovat o tom mém návrhu en bloc, protože ty návrhy spolu úzce souvisí, a rád bych, kdyby byly zařazeny tak, aby byly zařazeny všechny. V tom případě vás poprosím o zařazení sněmovního tisku 125, sněmovního tisku 126, 188277 dnes za pevně zařazené body. Jsou to tedy výroční zprávy o činnosti, o hospodaření České televize za rok 2020 a za rok 2021. Děkuji vám.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji. Další tedy je přihlášen pan poslanec Feranec a následuje paní poslankyně Adámková. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, paní předsedkyně. Vážení členové vlády, dámy a pánové, navrhuji k pořadu dnešní schůze zařadit nový bod, jak jsem to navrhoval už v úterý. Název toho bodu je Zrušení stavu legislativní nouze a navrhuji to zařadit jako druhý bod programu, respektive po projednání zákona lex Ukrajina.

Znovu se vrátím k těm důvodům. Rozdělil bych to na dvě skupiny, dvě skupiny důvodů. První jsou legislativní důvody, druhé jsou důvody společenské.

Legislativní důvody - my říkáme od začátku, že tady nebyly splněny podmínky jednacího řádu, konkrétně § 99 odst. 1 pro vyhlášení stavu legislativní nouze. To znamená, že skutečně nenastaly mimořádné okolnosti, které - kdy jsou ohrožena základní práva, svobody, bezpečnost nebo můžou vzniknout velké hospodářské nebo značné hospodářské škody. Tento názor trvá, nicméně ten stav byl vyhlášený, ten trvá, už dneska přináší své důsledky, už jsme se o tom bavili, a myslím si, že čím dříve ho zrušíme, tím líp, protože pochopitelně pokud ten zákon protlačíte ve stavu legislativní nouze, nepochybně skončí u Ústavního soudu, nepochybně, a můžeme se domnívat, že v duchu jiných nálezů Ústavního soudu je reálné jeho zrušení ústavním Ústavním soudem. Pochopitelně to vytvoří legislativní zmatek, nejistotu.

Jak už jsem říkal, neměli bychom s tím čekat do úterý, kdy budeme projednávat, protože to vyhlášení stavu nouze už dneska přináší důsledky. Bylo výrazně omezeno právo poslanců sociálního výboru důkladně se zabývat touto problematikou. Pozor - a bylo zabráněno ostatním poslancům rozhodnout o tom, že by to například měl projednat další výbor, určitě rozpočtový, a tím pádem skutečně byla omezena práva poslanců, a to v situaci, kdy pro to nebyly důvody. A jenom říkám, čím dřív ho zrušíme, tím méně škod do budoucnosti to může napáchat.

Další důvody bych nazval určitě společenské. Byla prezidentská volba, kampaň byla vyhrocená, společnost nějakým způsobem rozdělila a všichni jsme říkali včetně pětikoalice, jak budeme sjednocovat společnost, jak ji chceme spojovat, jak chceme zasypat příkopy, které vznikly, a začínáme tímto, že se předloží zákon, který dál tuto společnost rozděluje. A kdo to rozděluje? V tomto smyslu i to zdůvodnění, kterým to, co říkáte, že vznikají hospodářské škody, že valorizace způsobí hospodářské škody, tak vlastně říkáte, že valorizace důchodů, to, že dostanou důchodci, na co mají nárok, je hospodářské škoda. To je už jenom krok k tomu, že vlastně důchodci způsobují hospodářské škody, protože chtějí důchody, na které mají nárok. Vy vlastně porušujete společenskou smlouvu, což jsou zákony. Skutečně čím dřív to uděláme, tím méně škod způsobíme.

Už se mi krátí čas, takže opakuji: znovu zařadit bod zrušení stavu legislativní nouze jako nový bod a zařadit ho jako druhý bod programu, respektive po projednání lex Ukrajina. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Ano, děkuji. Následuje paní poslankyně Adámková a připraví se pan poslanec Farhan. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Věra Adámková: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych vás požádala o zařazení mimořádného bodu, který by měl název Zabezpečení kvalitní zdravotní péče v České republice, a bude-li přijat, potom jako druhého bodu po lex Ukrajina.

Důvod: zdravotní péče se dotýká každého z nás. Nejsme-li zdraví, nemůžeme ani pracovat. A pro vaši informaci, ta péče komplexní, kterou poskytujeme v České republice, a já jsem velmi hrdá na to, že jsme solidární v poskytování zdravotní péče, musí mít také některé možnosti, což znamená, že nikoliv že každý všechno dostává zdarma, ale víte, že některé věci se připlácejí, některé se platí a ten systém samozřejmě musí mít také z čeho být placen.

Komplexní péče znamená, že poskytujeme jak nefarmakologickou péči čili režimová opatření, tak péči farmakologickou. Režimová opatření, pro vaši informaci, jsou velmi důležitá pro všechny pacienty s onemocněním pohybového aparátu, pro pacienty s kardiovaskulárním onemocněním, pro pacienty s diabetes mellitus a samozřejmě další. Jsou velmi důležitá pro děti s vadami řeči, s vadami držení těla. A my začínáme mít problém. Ten problém vygradoval. (Hluk v sále.) Jsou to poznatky mých kolegů a pacientů za posledních čtrnáct dnů, a proto chci, abyste s nimi byli seznámeni, abychom jim věnovali pozornost. To prosím není téma na interpelaci jednoho ministra, protože se to dotýká Ministerstva zdravotnictví, práce a sociálních věcí, možná i průmyslu a obchodu a dalších.

Dovolte mi ještě několik příměrů. To, co potřebujeme, prosím, a víte, že jsme se tady věnovali teď velmi dlouze, a víte, jakou diskusi včera vzbudila jediná věc, a to je logopedie. Pro vaši představu - tu logopedii, my jsme se tu bavili o školských a klinických. Ale bohužel... (Řečnice se odmlčela. Poslanci v hloučcích hlučně debatují před řečništěm.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Ano, paní poslankyně. Požádám kolegy o to, aby se přesunuli do předsálí, pokud chtějí hovořit. A vás požádám, abyste pokračovala.

 

Poslankyně Věra Adámková: Děkuji velmi, paní předsedkyně. Můj hlasový fond není pro to, aby tady kolegy nějak zvládl. Děkuju moc.

Co se týče té logopedie, chtěla bych obrátit vaši pozornost nejenom na dětský věk - to samozřejmě, to je velmi důležité, ale pozor, my potřebujeme opravdu pro velmi časnou péči o pacienty třeba po cévní mozkové příhodě. A tam, jestliže není ta péče velmi časná, bohužel mnohdy už nemůžeme udělat nic, což je velmi, velmi obtížné, protože cévní mozkovou příhodu nedostává pouze člověk starý, ale bohužel i mladý. Mám ve své ordinaci čtyřicátníky, kteří končí, mají expresivní afázii, to je ten stav, kdy člověk chce něco říct, on by i věděl v hlavě co, ale jaksi laicky řečeno na jazyku je něco úplně jiného. Máme tady řadu degenerativních mozkových onemocnění, poslední před týdnem, paní 36 let... A opravdu to, co tam je, logopedie ji pozvala na první volný termín, to bylo 14. srpna, máme únor. To znamená, že tady se musíme o tom bavit, je tady problém a nemůžeme dělat, že není. Upozorňuji, že to jsou stále ještě věci, které ten člověk vlastně nehradí.

Máme tady další problém a to je fyzioterapie, protože v některých regionech problém samozřejmě není, v některých regionech problém je. A opět člověk, který potřebuje fyzioterapii, nemůže čekat tři až čtyři měsíce, protože pak už vůbec neplatí ten nález, který mu tam ten lékař posílá, a je už všechno úplně jinak. Čili musíme si uvědomit, jakým způsobem chceme toto dělat, jestli přitáhnout ještě ve výuce jak fyzioterapie, tak i nutričních terapeutů, to znamená, jestli zatraktivnit tedy způsobem valorizace peněz nebo bonusy. Je třeba si o tom povídat.

A co se týče farmakologické části léčby, prosím pěkně, to, co musíme probírat - a opět by bylo třeba, aby to prošlo celým spektrem - je oprávnění předpisů některých léků, kde jsou odbornosti, které něco mohou, něco nemohou předpisovat. A lidé samozřejmě tím, že přestávají mít peníze na doplatky a také třeba na dopravu autem z malého města nebo malé vesnice, nemohou jinak, si začínají vybírat léky, na které doplácet mohou. A mnohdy to není to nejvhodnější.

Další věcí je samozřejmě nedostatek některých komponent a léků na našem trhu. Musíme se o tom bavit, ta situace ještě není vyřešena. Včera mi sdělily velké lékárny, že by rády udělaly třeba věci pro děti jako masti, čípky, ale že nemají komponenty. A to je veliký problém. V současné době nevidím žádný projekt, který by toto na trhu zacelil. Lékárny nemají základní komponenty, byť vědí, které by měly mít, a my děláme, že se nic neděje. To je naprosto špatně. Není to zodpovědné k našim pacientům, k našim lidem a je potřeba se o tom opravdu bavit.

Další věcí, kterou musíme říkat, je terciární prevence. Děkuji vám za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Také děkuji, i za dodržení času. Pan poslanec Farhan a následuje pan poslanec Brázdil. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Kamal Farhan: Paní předsedkyně, děkuji za slovo. Pane ministře, dámy a pánové, chtěl bych zde načíst nový bod, který se týká nedostatku léků a nekompetentního postupu ministra zdravotnictví. Svými chaotickými, zmatenými, nesrozumitelnými výroky ministr zdravotnictví nás všechny uvádí do nejistoty. V jeho rozporuplných informacích, kdy nás informuje, co zajistil, co dovezl, kdy to dovezl, se dnes už nevyzná nikdo. V dnešní nelehké době bychom potřebovali a očekávali od kompetentní vlády, že budeme dostávat přesné informace, které povedou ke zklidnění situace a ke zklidnění toho, co se kolem toho děje. Tato vláda a její místopředseda, ministr zdravotnictví profesor Válek, se takto nechová a svými nekompetentními a odporujícími si výroky přispívá k eskalaci a nejistotě.

Už zde nebudu hovořit o tom, že ministerstvo zaspalo. Už zde nebudu hovořit o tom, že lékaři byli nuceni předepisovat širokospektrá antibiotika, jelikož úzkospektrá nebyla k dispozici. Nebudu zde ani hovořit o nárůstu rezistence ani o tom, že naši spoluobčané museli jezdit do zahraničí, aby si nakoupili pro své děti a pro svá vnoučata léky. Ale o čem je třeba hovořit, je to, jak je ministerstvo řízeno, jak ministr profesor Válek dává rozporuplná vyjádření a jak není schopen na jednoduché otázky odpovědět.

Například na minulé schůzi zaznělo, kdy a kolik kterých léků bylo dovezeno. Jak je možné, že ministr zdravotnictví neví, kolik a kdy jeho ministerstvo dojednalo a dovezlo, kdy to dovezlo, co dovezlo a tak dále? Dovolím si zde citovat vyjádření pana ministra - to bylo ještě před Vánoci: "Ministerstvo zdravotnictví v úterý vyjednalo dodávku 300 000 balení Nurofenu navíc pro děti do České republiky." Já jsem nikde nezaznamenal, kdy těchto navíc vyjednaných 300 000 balení Nurofenu do ČR dorazilo. A na tom přece není nic těžkého říct: dorazily tehdy a tehdy. A my řekneme: Děkujeme, pane ministře. Na minulé schůzi jsme se dále dozvěděli při vystoupení pana ministra, že dovezl 400 000 balení Nurofenu. Ten samý den dopoledne jsme se dozvěděli, že dovezl půl milionu. Cituji: "Dovezli jsme půl milionu, zajistili a dovezli jsme půl milionu těchto balení." A já se zde ptám, pane ministře, jak můžete říct a řídit ministerstvo, když jste schopen během jednoho dopoledne říci, že jste dovezl 400 000 a pak 500 000? Vždyť to je 20 %! Dovedete si představit, kdyby vám snížil někdo plat od 20 %? Všiml byste si toho? A tady toho si nevšimnete?

Nedá mi to, abych nezmínil i jeho twitterový účet: "Antibiotických tablet se meziročně spotřebovalo o 50 % více." Konec citace. Pane ministře, kde jste čerpal? Z jakých zdrojů? Já vás zde vyzývám, abyste vysvětlil, kde jste k těmto číslům přišel. Já jsem hledal ve všech dostupných zdrojích a řeknu vám nyní dovozy léků do České republiky, to znamená orální, které se spotřebovávají ústy, a všech antibiotických, i těch orálních antibiotických - zaokrouhloval jsem to na tisíce: 2018 - 7 451 000, 2019 - 7 124 000, 2020 - 6 014 000, 2021 - 5 950 000 a 2022 - 7 298 000. To je meziročně 18,5 %! A ještě se neblížíme k těm předpandemickým letům! Všechny formy: 2018 - 15 600 000, 2019 - 15 400 000, 2020 - 14 075 000, 2021 - 13 901 000 a 2022 - 15 397 000. To je meziročně 10 %! Kde jste k těm svým číslům přišel?

Otevřu si Novinky a čtu - cituji: "Spotřeba podle ministra Válka meziročně narostla o 300 000 balení, což odpovídá nárůstu o 47 %." Kde jste ta čísla vzal? Ukažte nám tabulku, kde to je? Vždyť ta čísla já mám úplně jiná, všichni máme jiná, a vy nám prostě tady tohleto takhle vyprávíte! Já tomu prostě přestávám rozumět. Navíc na ilustračním fotu za vámi stojí profesor Dušek. Proboha, ať vám řekne, kolik se těch léků do České republiky dovezlo (s povzdechem). A co na to pan premiér? Ten vám na Twitteru poděkoval, že jste byl úspěšný...

Mně to přijde prostě už jako zmatené, nesrozumitelné. Já si myslím, pane ministře, že už jste ve stavu, kdy nevíte, co říkáte, protože, kdybyste to věděl, tak byste to nikdy jako ministr zdravotnictví nemohl říct. A proto mi dovolte načíst bod, který jsem nazval Nepřesné informace ministra Válka při zajišťování léků, a zařadit ho jako poslední bod dnešního jednání. Děkuji. (Potlesk poslanců ANO.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Pan poslanec Brázdil vystoupí a jako poslední je přihlášený pan poslanec Jakob. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Milan Brázdil: Děkuji za slovo. Milé dámy, vážení pánové, pěkný pátek vám přeju, a také mi dovolte, abych před vás přestoupil s žádostí o zařazení bodu.

Nedávno, před pár minutami, jsme tady stáli a drželi minutu ticha jako úctu k padlým na Ukrajině. K tomu dodám: Nedávno pan předseda vlády Fiala mluvil o tom, že jsme ve válce. Nedávno vystoupil náčelník Generálního štábu a říká: Válka je na prahu naší republiky, musíme se chystat. Ministryně obrany paní Černochová mluví: Válka je za dveřmi. A já bych chtěl v tomto duchu před vás předstoupit a požádat vás o zařazení bodu Zdravotnická záchranná služba České republiky.

Hasičský záchranný sbor, Policie České republiky jsou státní. V případě dejme tomu nějakého konfliktu jistě jejich řízení z Ministerstva vnitra bude jednoduché, napříč celou republikou, zatímco záchranky jsou čtrnáctkrát jinak, čtrnáct originálů a je ukočírovat v případě nějakého konfliktu bude mnohem horší.

Ještě abych to pro paní předsedající a předsedkyni - zařadil bych to rád, tedy Zdravotnická záchranná služba České republiky, kamkoliv, kamkoliv (S důrazem.), asi jako poslední bod a dal bych prostor potom na grémiu, abyste se domluvili, jestli to zařadíte tam či onde, ale jenom abychom se pobavili, podobně o tématu, jako je - a já s tím souhlasím - pan ministr Válek mluví o tom, že se chystá, v legislativním plánu je nachystání zákona, který změní hygienické služby z krajů a stane se jedna státní. Proč? Protože máme zkušenosti po covidu, jak je složité je ukočírovat, a že to není dobré, aby to bylo čtrnáctkrát jinak, takže ve stejném duchu sjednotit alespoň řízení nebo nějak to dát dohromady.

A já vím, že pan ministr tomu fandí, abychom to měli stejně, jako je Hasičský záchranný sbor České republiky, jako je Policie České republiky, tak i Zdravotnickou záchrannou službu České republiky, tedy tři složky Integrovaného záchranného systému. Snad to není nic ani politického, tak bych si dovolil vás o to požádat, zařadit to na program této schůze. Děkuji vám.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Také děkuji a jako poslední je přihlášen pan předseda Jakob s přednostním právem, pak už bude následovat hlasování o pořadu. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Jakob: Děkuji, paní předsedkyně. Vážené dámy, vážení pánové, děkuji kolegovi Babkovi za jeho návrh, kterým mě trochu předběhl. Nicméně si dovolím ho trošku modifikovat, takže dám drobný protinávrh.

Ty výroční zprávy, jak je naznačuje, usnesení z volebního výboru, tedy doporučení na neschválení, nejsou úplně jednoduché, i to projednání nebude nejrychlejší, protože já jako zpravodaj u jednoho, kolega Lacina nepochybně u té druhé výroční zprávy budeme muset vysvětlit, proč se výbor takto rozhodl, a ty důvody jsou postupy tehdejší Rady České televize, takže nám to určitě nějaký čas zabere. (Poslanci po zagongování přicházejí do sálu, velký hluk v sále.) A zároveň tady máme na mimořádné 54. schůzi novelu, která navrhuje tu možnost zmiňovanou po neschválení výročních rad radu jako celek odvolat. To se z toho zákona vypouští a ta možnost, pokud schválíme ten zákon, tak do budoucna nebude.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Omlouvám se, pane předsedo, za přerušení, ale jak se zvyšuje počet poslanců v sále, úměrně tomu roste hluk. Tak vás poprosím, kolegové a kolegyně, o ztišení.

 

Poslanec Jan Jakob: Opakuji, že koalice v tuto chvíli nemá důvod pro odvolávání mediálních rad jakýchkoli jako celek. Osobně jako zpravodaj v tomto směru jsem ochoten následně při tom projednání udělat vstřícné gesto, věřím, že opozice stejně tak udělá vstřícné gesto při projednání té novely, jejíž podstatou, mimo jiné velmi důležitou, je i to, že to odvolávání rad jako celku už nebude možné. Proto si dovoluji dát protinávrh, abychom ty čtyři body, 108, 109, 112 a 118, tedy sněmovní tisky 125, 126, 188277, taky jako celek pevně zařadili na dnešní jednání, ale až po skončení 54. schůze. Děkuju.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová Děkuji, a jelikož jsme vyčerpali všechny přihlášky k pořadu schůze - ještě kontroluju, zda opravdu tomu tak je - tak půjdeme na hlasování o přednesených návrzích. Přivolala jsem kolegyně a kolegy z předsálí a budu opakovat jednotlivé návrhy v tom pořadí, jak byly předneseny.

 

Nejdříve pan poslanec Benda navrhoval, aby bod číslo 94, tedy sněmovní tisk 238, což je novela zákona o investičních společnostech, ve třetím čtení, byl projednán dnes jako druhý bod, tedy po bodu 102 lex Ukrajina.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro pevné zařazení tohoto bodu? Kdo je proti?

Hlasování číslo 61, přihlášeno 164 přítomných, pro 154, proti 1. Návrh byl přijat.

Další návrh pana poslance Bendy byl bod číslo 3, tedy sněmovní tisk 311, o ochraně veřejného zdraví, druhé čtení, a to za ten předchozí bod, který jsme teď zařadili pevně, tedy za bod - tisk 238.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro pevné zařazení tohoto bodu? Kdo je proti?

Hlasování číslo 62, přihlášeno 164 přítomných, pro 157, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

A poslední návrh pana předsedy Bendy byl bod číslo 4, sněmovní tisk 346, tedy o elektronických komunikacích v druhém čtení, a to za předchozí bod, který jsme právě schválili, tedy sněmovní tisk 311.

Zahajuji hlasování o pevném zařazení tohoto bodu. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 63, přihlášeno 164 přítomných, pro 160, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Paní místopředsedkyně Dostálová navrhuje zařazení nového bodu s názvem Bydlení v České republice.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro zařazení nového bodu? Kdo je proti?

Hlasování číslo 64, přihlášeno 164 přítomných, pro 71, proti 70. Návrh byl zamítnut.

 

Paní předsedkyně Schillerová navrhuje zařazení nového bodu, a to pod názvem Výchovné.

Zahajuji hlasování o zařazení tohoto nového bodu. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 65, přihlášeno 165 přítomných, pro 70, proti 81. Návrh byl zamítnut.

 

Další návrh přednesl pan poslanec Juchelka, a to předřazení, nebo respektive pevné zařazení bodu 67, sněmovní tisk 234, tedy o státní sociální podpoře, a to jako první bod po bodu 102, tedy lex Ukrajina.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro pevné zařazení tohoto bodu? Kdo je proti?

Hlasování číslo 66, přihlášeno 165 přítomných, pro 71, proti 85. Návrh byl zamítnut.

 

Paní poslankyně Balaštíková navrhuje taktéž zařazení nového bodu, a to pod názvem Cena potravin.

Zahajuji hlasování o zařazení nového bodu a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 67, je přihlášeno 165 přítomných, 71 pro, 82 proti. Návrh byl zamítnut.

 

Paní poslankyně Pastuchová navrhuje zařazení nového bodu pod názvem Nedostatek léků.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro zařazení tohoto bodu? Kdo je proti?

Hlasování číslo 68, přihlášeno 164 přítomných, 70 pro, 82 proti. Návrh byl zamítnut.

 

Pan poslanec Síla navrhl nový bod Vláda se snaží vzít lidem část důchodů.

Zahajuji hlasování o zařazení nového bodu. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 69, přihlášeno 165 přítomných, pro 69, proti 86. Návrh byl zamítnut.

 

Pan poslanec Nacher navrhuje pevné zařazení bodu 93, tedy sněmovního tisku 48, což je novela občanského soudního řádu, ve třetím čtení, a to po tisku 346, tedy v bloku třetích čtení, zatím jako poslední pevně zařazený bod.

Ptám se, kdo je pro v zahájeném hlasování? Kdo je proti?

Hlasování číslo 70, přihlášeno 165 přítomných, pro 137, proti 8. Návrh byl přijat.

 

Paní poslankyně Mračková Vildumetzová navrhuje nejdříve 47. bod - už je to 47., ne 49., jenom jsme to zkontrolovali, to je změna oproti tomu, co jste říkala - ale tisk 54, což je zákon o platu spojeném s výkonem funkce představitelů státní moci, a to jako první bod dnes po bodu 102. A slyším, že je zájem o odhlášení, takže vás všechny odhlašuji a prosím, abyste se přihlásili. Počet přihlášených se ustálil.

Zahajuji hlasování o pevném zařazení tohoto bodu. Předřazení a pevné zařazení to je to samé. Kdo je proti?

Hlasování číslo 71, přihlášeno 162 přítomných, 69 pro, 76 proti. Návrh byl zamítnut.

 

Paní poslankyně Mračková Vildumetzová chce zařadit také nový bod, a to s názvem Stav legislativní nouze.

Hlasujeme. Kdo je pro zařazení nového bodu? Kdo je proti?

Hlasování číslo 72, přihlášeno 162 přítomných, pro 68, proti 83. Návrh byl zamítnut.

 

Pan poslanec Babka navrhoval čtyři body výroční zprávy České televize pevně zařadit, nicméně padl protinávrh od pana předsedy Jakoba. Nejdříve tedy budeme hlasovat o protinávrhu.

 

Jedná se v jednom bloku o hlasování o sněmovních bodech 108, sněmovní tisk 125; 109, sněmovní tisk 126; 112, sněmovní tisk 188; a 118, sněmovní tisk 277. Protinávrh pana Jakoba zní, abychom tyto body pevně zařadili dnes po skončení 54. schůze.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro toto pevné zařazení? Kdo je proti?

Hlasování číslo 73, přihlášeno 162 přítomných, 93 pro, 1 proti. Návrh byl přijat.

 

Návrh pana Babky je tím pádem nehlasovatelný.

 

Pan poslanec Feranec navrhuje zařazení nového bodu, a to Zrušení stavu legislativní nouze.

Zahajuji hlasování o zařazení nového bodu. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 74, přihlášeno 163 přítomných, pro 71, proti 85. Návrh nebyl přijat.

Paní poslankyně Adámková navrhuje nový bod Zabezpečení kvalitní léčby v České republice.

Zahajuji hlasování o zařazení nového bodu. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 75, přihlášeno 163 přítomných, pro 72, proti 84. Návrh nebyl přijat.

 

Pan poslanec Farhan navrhuje zařazení nového bodu pod názvem Nepřesné informace ministra Válka při zajišťování léků.

Zahajuji hlasování o zařazení nového bodu. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 76, přihlášeno 163 přítomných, pro 72, proti 85. Návrh byl zamítnut.

 

A konečně pan poslanec Brázdil navrhuje zařazení nového bodu, a to pod názvem Zdravotnická záchranná služba České republiky.

Zahajuji hlasování o zařazení nového bodu. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 77, přihlášeno 163 přítomných, pro 69, proti 84. Návrh byl zamítnut.

 

Tak jsme se vypořádali, pokud se nemýlím, se všemi navrženými změnami pořadu schůze. Je tomu tak?

Můžeme přistoupit k projednávání pevně zařazených bodů a tím prvním je bod číslo

 

Následující zahájení jednacího dne schůze

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:58.




Přihlásit/registrovat se do ISP