Středa 31. května 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Klára Dostálová)

21.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 279/2003 Sb.,
o výkonu zajištění majetku a věcí v trestním řízení a o změně některých zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 430/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr spravedlnosti Pavel Blažek, který bude zastoupen panem ministrem pro legislativu. A prosím pana ministra, aby se ujal slova.

 

Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun Vážená paní předsedající, dámy a pánové, já svůj úvod asi zkrátím. Jde víceméně o organizační normu, která se předkládá po takovém několikaletém snažení a konzultacích mezi Ministerstvem spravedlnosti, vnitra, NCOZ, Ministerstvem dopravy, Nejvyšším státním zastupitelstvím a ÚZSVM.

Ten problém, který tam je dneska, je, že zajištění toho majetku v trestním řízení dělá několik orgánů, jednak Centrum zajištění aktiv, což je určité oddělení odboru správy majetku Ministerstva vnitra a částečně i ÚZSVM, což není úplně praktické, takže gros té aktivity by dneska mělo být koncentrováno v Centru zajištění aktiv, což bude ten hlavní státní subjekt, který bude vykonávat správu majetku. Pak by se měla ještě zefektivnit ta správa v tom, že dneska jsou náklady na správu přeúčtovávány orgánům činným v trestním řízením, které to zajištění požadují, což není úplně praktické, takže od teď by to mělo být tak, že to v podstatě bude na náklady toho, kdo provádí to zajištění.

A pak jsou tam doprovodné změny trestního řádu. Jednak se rozšiřují důvody pro to, kdy se ten zajištěný majetek ponechává na místě třeba z důvodu, že to někdo potřebuje pro výkon nějaké práce, a dále se nově umožňuje složit nějakou peněžitou hodnotu namísto zajištěné věci, které odpovídají té hodnotě, samozřejmě tak, aby se tím nezhatil a neohrozil účel trestního řízení.

To jsou ty zásadní změny a doufám, že tento návrh podpoříte a propustíte ho do druhého čtení.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Tomáš Kohoutek. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Tomáš Kohoutek: Děkuji. Vážená paní předsedající, členové vlády, kolegyně, kolegové, správa majetku zajištěného v trestním řízení je upravena zákonem č. 279/2003 Sb., o výkonu zajištění majetku a věcí v trestním řízení a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Současná právní úprava počítá s větším množstvím správců zajištěného majetku, a to jak státních, tak i nestátních subjektů. V oblasti správy zajištěného majetku tak panuje určitá roztříštěnost subjektů vykonávajících tuto správu, což ztěžuje možnost nastavit pro státní subjekty jednotné standardy správy.

Většina subjektů vykonávající správu zajištěného majetku se přitom zabývá jinou hlavní činností, než je samotná správa, a je tak pouze přidruženou činností k této hlavní činnosti. Stav, kdy je správa zajištěného majetku považována za přidruženou činnost správce a takto je i vykonávána, není z hlediska efektivity výkonu správy považována za optimální.

V roce 2020 zpracoval odbor mezinárodní spolupráce a metodiky Národní centrály proti organizovanému zločinu ve spolupráci s centrem, které se zabývá koordinační a metodickou činností v oblasti správy a prodeje zajištěného majetku v rezortu Ministerstva vnitra, analýzu správy zajištěného majetku a její nákladové efektivnosti, kdy jedním z výstupů této analýzy je novela současného zákona č. 279/2003 Sb.

Pokud jde navržené změny, nejsou spojeny se zvýšenými finančními nároky na státní rozpočet ani na ostatní veřejné rozpočty. V rámci novely pouze dochází k vypuštění územních pracovišť Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových jako správců majetku zajištěného v trestním řízení s tím, že jejich agendu převezme Ministerstvo vnitra. V souvislosti s přesunem této agendy dojde k přesunu dvou tabulkových pracovních míst v 9. platové třídě podle nařízení vlády č. 222/2010 Sb. a spolu s peněžními prostředky na platy včetně příslušenství z Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových na Ministerstvo vnitra.

Pokud jde o obecnou část, pokud jde o zvláštní část návrhu zákona, respektive z důvodové zprávy, tak bych si dovolil podotknout, že zejména jedním z možných řešení, jak se vyhnout nepřiměřeným nákladům nebo jiným obtížím spojeným se správou zajištěného majetku, je zajištění majetku ponecháním na místě, kde se nachází. Navrhuje se proto stávající taxativní výčet důvodů, pro které je takový postup možný, změnit na demonstrativní, neboť v praxi mohou nastat i jiné důvody, než jsou zákonem dnes předpokládány. (Hluk v sále.)

Stávající úprava se na základě praktických poznatků dále doplňuje o oprávnění orgánu činného v trestním řízení vstoupit na místo, kde se zajištěný majetek nachází v případě, že byl zajištěn ponecháním na místě, za účelem provedení kontroly a v přípravném řízení...

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já se omlouvám, pane zpravodaji. Prosím o ztišení zejména přímo před řečníkem, děkuji mockrát. Prosím, můžete pokračovat.

 

Poslanec Tomáš Kohoutek: Děkuji. V přípravném řízení je samozřejmě vyžadován předchozí souhlas soudce, pokud má být za tímto účelem vstoupeno do prostor, v nichž lze provést prohlídku pouze na základě soudního příkazu. Dále se navrhuje výslovně upravit takzvané plánování před zajištěním, neboť se jeví být potřebné, aby před zajištěním určitého specifického druhu majetku příslušný orgán činný v trestním řízení, pokud je to možné, konzultoval s Ministerstvem vnitra otázky spojené se správou zajištěného majetku.

Rovněž dochází k posílení role oddělení Centra zajištěných aktivit z odboru správy majetku Ministerstva vnitra, oblasti správy zajištěného majetku, a navrhuje se na Ministerstvo vnitra převést i část správy dosud vykonávané Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových. S ohledem na požadavek na minimalizaci nákladů na správu zajištěného majetku se preferuje, aby, pokud je to možné, zajistil správu majetku zajištěného v trestním řízení stát vlastními silami, a teprve v případě, že to není možné, se obrátil na soukromé subjekty.

Dále se navrhuje zjednodušit a zefektivnit model úhrady nákladů spojených se správou majetku zajištěného v trestním řízení v případě, že je správcem stát. Navrhuje se, aby vlastní náklady správy nesl ten státní subjekt, který správu vykonává, a aby již nevyúčtovával náklady spojené se správou orgánů činných v trestním řízení, což je administrativně náročné a zatěžující. Návrh zákona předpokládá nabytí účinnosti této novely k 1. červenci 2024. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji, pane zpravodaji, a otevírám obecnou rozpravu. Do obecné rozpravy neeviduji... eviduji, prosím, pane poslanče, máte slovo. Prosím.

 

Poslanec Jan Bureš: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane premiére, paní ministryně, páni ministři, dámy a pánové, dnes tu máme záležitost novely zákona o výkonu zajištění majetku a věcí v trestním řízení, což je velmi důležité téma, které má určitě klíčový význam v rámci spravedlnosti a trestního řízení, tedy výkonu zajištění majetku a věcí. Chtěl bych se jenom zmínit o roli a významu tohoto klíčového procesu při prosazování spravedlnosti a také ochraně veřejného zájmu.

Výkon zajištění majetku a věcí představuje důležitý nástroj v rámci trestního řízení. Jeho hlavním cílem je zajistit majetek, který je spojen s trestnou činností, a hlavně zabránit jeho zneužití nebo úniku před spravedlností. Tento proces zajišťuje, že majetek nebo věci, které jsou relevantní pro vyšetřování a soudní řízení, jsou hlavně bezpečně uloženy a chráněny.

Důležitým aspektem výkonu zajištění majetku a věcí je právní rámec, který mu dává oporu. Tento rámec poskytují právní předpisy a postupy, které řídí, jak majetek a věci mohou být zajištěny, jak jsou evidovány a jak jsou nakládány po skončení trestního řízení. Je nezbytné, aby výkon zajištění probíhal v souladu s právními předpisy a také zásadami spravedlnosti, aby byla zaručena práva všech zúčastněných stran.

Výkon zajištění majetku a věcí přináší několik klíčových přínosů. Prvním z nich je zajištění spravedlivého trestního řízení. Když jsou majetek a věci spojené s trestnou činností řádně zajištěny, minimalizuje se riziko jejich zneužití nebo ztráty. To umožňuje soudům a vyšetřovatelům pracovat s důkazy a materiály, které jsou důležité pro případ, a zároveň chrání práva obviněných a také zainteresovaných stran.

Druhým přínosem výkonu zajištění majetku a věcí je prevence další trestné činnosti. Když jsou majetek a věci spojené s trestnou činností zajištěny a pod přísným dohledem, odráží to odstrašující signál pro potenciální pachatele. Tím se také snižuje pravděpodobnost, že by tito jedinci pokračovali ve svých nezákonných činnostech, a přispívá se tak ke zvýšení bezpečnosti ve společnosti.

V neposlední řadě výkon zajištění majetku a věcí přispívá k obnovení důvěry veřejnosti ve spravedlnostní systém. Když jsou majetek a věci, které jsou součástí trestního řízení, řádně zajištěny a spravovány, veřejnost může mít větší důvěru v to, že spravedlnost bude dosažena a že zločiny nezůstanou nepotrestány.

Vážené kolegyně a kolegové, výkon zajištění majetku a věcí je nedílnou součástí trestního řízení a má také významný dopad na prosazování spravedlnosti. Je důležité, aby tento proces probíhal v souladu s právními předpisy a zásadami spravedlnosti a aby se při něm zajišťovala rovnováha mezi právy obviněných a potřebou ochrany veřejného zájmu.

Děkuji vám za pozornost a doufám, že tento můj projev přispěl k vašemu lepšímu porozumění významu a důležitosti výkonu zajištění majetku a věcí v trestním řízení.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Vaše vystoupení vyvolalo jednu faktickou poznámku, přihlásil se pan poslanec Dufek. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Aleš Dufek: Já se tedy přiznám, reaguji vlastně až na svého předřečníka, který popisoval význam tady tohoto zákona. Já osobně se domnívám, že obsah té novely je spíše technického rázu. Z mojí vlastní zkušenosti zajištění majetku je důležité, ale už není tak důležité, jak bývalo - skutečně dříve, bych řekl, že se zajišťovaly mnohem větší majetky. Možná je to tím, že se trestná činnost teď už sofistikovala, to znamená, často už není co zabavovat.

Praktický problém, který v této chvíli řešíme v rámci trestních řízení, je především zajišťování osobních automobilů. To je skutečně problém, protože když na začátku trestního řízení zajistíte osobě teprve obviněné osobní automobil a to řízení se pak táhne třeba tři roky, samozřejmě po těch třech letech to vozidlo naprosto ztrácí na ceně, stojí někde na dvoře na okresním policejním ředitelství a stát s tím má skutečně nesmírné problémy.

Takže myslím si, že je v podstatě tady tahle novela spíše nachystána tady na tento problém, nikoliv asi na nějakou komplexní změnu postoje státu ohledně zajištění majetku v trestním řízení. Ta situace je fakt někdy tak absurdní, že během trestního řízení už dochází někdy třeba k prodeji toho osobního vozidla, obviněný je pak následně třeba zproštěn obžaloby a pak je mu v podstatě na jeho účet zaslána nějaká zbytková cena automobilu. Tak to jenom taková praktická věc.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času a další s faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Král.

A jenom na vědomí všem poslancům, je 11.59 hodin, ve 12 hodin vás přeruším, pane poslanče, protože máme pevně zařazený bod. Prosím, vaše dvě minuty, které nedoběhnou.

 

Poslanec Václav Král: Děkuji, já budu rychlý. Jenom chci se zeptat, protože jsem to v tom úplně nečetl, jestli se nějak tato novela bude týkat i zajišťování, respektive zabavování majetku, ruského majetku na území České republiky ve vztahu k válečnému konfliktu, kterého jsme svědky na Ukrajině - jestli nejdou ty úpravy nějakým způsobem sloučit do jedné, abychom se tady nemuseli zbytečně zaměstnávat v rámci dalšího jednání Poslanecké sněmovny. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času, a vzhledem k tomu, že máme 11.59 hodin... Jestli chce ještě pan ministr, prosím.

 

Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun No, pokud by to bylo v trestním řízení, trh se toho dotýká, jinak tohleto nemá nic společného s Magnitského zákonem a těmi osobami, které jsou na sankčním seznamu.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Tak ještě... Už je 12 hodin, omlouvám se, už vám nemohu udělit slovo, musím přerušit tento bod, protože ve 12 hodin máme pevně zařazený bod, kterým je bod číslo

 

Následující část projednávání bodu pořadu schůze

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:58.




Přihlásit/registrovat se do ISP