Úterý 11. června 2024, stenozáznam zahájení jednacího dne schůze

(Schůze zahájena ve 14.00 hodin.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, zahajuji 105. schůzi Poslanecké sněmovny a všechny vás vítám.

Aby byla zaznamenána naše účast, právě jsem vás všechny odhlásila. Prosím, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami, případně mi oznámili, kdo má - nebo žádá o vydání náhradní karty.

Organizační výbor Poslanecké sněmovny stanovil návrh pořadu 105. schůze dne 29. května tohoto roku a pozvánka vám byla rozeslána elektronickou poštou téhož dne.

 

Nyní přistoupíme k určení dvou ověřovatelů této schůze. Navrhuji, abychom určili poslankyni Renátu Zajíčkovou a poslance Petra Vránu. Ptám se, zda má někdo jiný návrh na určení ověřovatelů této schůze? Nikoho nevidím s jiným návrhem se hlásit, proto tedy dám hlasovat.

Zahajuji hlasování o navržených ověřovatelích. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 1, je přihlášeno 105 přítomných, pro 101, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že jsme ověřovateli 105. schůze Poslanecké sněmovny určili poslankyni Renátu Zajíčkovou a poslance Petra Vránu.

Sděluji, že do zahájení schůze požádali o omluvení své neúčasti na jednání tito poslanci a poslankyně: Babišová Andrea z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Bartošek Jan z celého jednacího dne z rodinných důvodů, Benešík Ondřej z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Bžoch Jaroslav z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Carbol Jiří z celého jednacího dne z osobních důvodů, Černý Oldřich z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Dostálová Klára z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Dvořák Jaroslav z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Fialová Eva do 16.30 z osobních důvodů, Hájek Martin z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Heller Šimon z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Hrnčíř Jan z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Jáč Ivan z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Janulík Miloslav z celého jednacího dne bez udání důvodu, Kobza Jiří z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Kovářová Věra z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Králíček Robert z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Krejza Karel z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Kučera Michal z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Pastuchová Jana z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Ratiborský Michal z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Svoboda Bohuslav z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Válková Helena z celého jednacího dne z rodinných důvodů, Vích Radovan z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Zborovský Miroslav z celého jednacího dne z osobních důvodů, Žáček Pavel z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty.

Z členů vlády se omlouvají Bartoš Ivan z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Bek Mikuláš z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Blažek Pavel do 17 hodin z pracovních důvodů, Dvořák Martin do 16 hodin z pracovních důvodů, Hladík Petr z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Lipavský Jan z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty a Šalomoun Michal od 17 hodin z pracovních důvodů.

Nyní tedy přistoupíme k návrhu pořadu 105. schůze tak, jak je uveden na pozvánce. Nejdříve vás seznámím s návrhy, na kterých se shodlo dnešní grémium.

Navrhujeme za prvé vyřadit z návrhu pořadu bod 143, sněmovní tisk 658, Výroční zpráva Rady Českého rozhlasu o činnosti Českého rozhlasu za rok 2023.

Za druhé zařadit do návrhu pořadu nové body, a to sněmovní tisk 674, zdravotně pojistné plány zdravotních pojišťoven na rok 2024 s vyjádřením vlády spolu s hodnocením zdravotně pojistných plánů na rok 2024 a tabulkovými přílohami a sněmovní dokument 4443, návrh na stanovení výše odměn členům kontrolní rady Technologické agentury České republiky za rok 2023.

Za třetí navrhujeme následující postup jednání v tomto týdnu.

Dnes, tedy v úterý 11. června, navrhujeme projednávat body 2, 4 a 5 z bloku Zákony - druhé čtení, jsou to sněmovní tisky 654, 669354. Dále navrhujeme projednávat body z bloku Zákony - první čtení, a to v pořadí: bod 7, sněmovní tisk 682; body 9 až 13, sněmovní tisky 690, 692, 694, 693695; body 16 a 17, sněmovní tisky 699 a 700; body 19 až 25, sněmovní tisky 702, 705, 706, 710, 714, 715716, a body 110 a 111, sněmovní tisky 630 a 631.

Na závěr dnešního jednacího dne bychom 105. schůzi přerušili, a to do čtvrtka 13. června do 9 hodin. Ve středu 12. června totiž bude v 9 hodin zahájena 107. schůze Poslanecké sněmovny.

Ve čtvrtek 13. června navrhujeme po projednání bodu 156, tedy odpovědi členů vlády na písemné interpelace, projednávat tyto body: 147, tedy sněmovní tisk 711, návrh změny rozpočtu Státního fondu podpory investic na rok 2024, a 149, sněmovní dokument 4288, návrh časového harmonogramu projednávání vládního návrhu státního závěrečného účtu České republiky na rok 2023 v Poslanecké sněmovně a jejích orgánech. poté dva nové body, a to sněmovní tisk 674, zdravotně pojistné plány zdravotních pojišťoven na rok 2024, a sněmovní dokument 4443, návrh na stanovení výše odměn členům kontrolní rady Technologické agentury ČR za rok 2023. Následně bychom pokračovali projednáváním bodů z bloku Zákony - první čtení, a to v pořadí neprojednaných bodů z úterý.

Na závěr mi dovolte informovat vás o tom, že na 103. a 104. schůzi Poslanecké sněmovny byly projednány body 14, 121 a 123 a také 135 návrhu pořadu, a proto jsou na 105. schůzi neprojednatelné. Nemusí se o tom hlasovat ani o jejich vyřazení, nebudou součástí schváleného pořadu. To je z mé strany vše.

Nyní tedy prosím, paní poslankyně a páni poslanci, abyste se k návrhu pořadu vyjádřili i vy, a já už mám několik přihlášek. Jako první je přihlášený s přednostním právem pan předseda Marek Benda, následuje pan místopředseda Havlíček, paní předsedkyně Schillerová, pan předseda Okamura, pan předseda Fiala a páni poslanci Hendrych a Pražák.

Prosím vás, kolegyně a kolegové, o ztišení a pana předsedu Bendu prosím o jeho návrh.

Ještě jednou, kolegyně a kolegové, vás žádám o ztišení a přesunutí vašich rozhovorů do předsálí. Pokud máte cokoliv k řešení, čiňte tak v předsálí, kolegové. Děkuji.

Máte slovo.

 

Poslanec Marek Benda: Vážená paní předsedkyně, vážené dámy, vážení pánové, nejprve zasignalizuji procedurální návrh, který bychom měli pak bezprostředně hlasovat, a to abychom dnes jednali a meritorně hlasovali i o návrzích zákonů i po 19., i po 21. hodině. Říkal jsem to na grémiu, záleží na tom, jak rychle se nám podaří schválit program. Všechno, co bude nad 15. hodinu, bychom nastavili případně večer, ať se někam posuneme. Tento návrh přednáším jménem koaličních klubů.

A dále čtyři návrhy, které byly na grémiu někým z opozice vetovány, že nemají z toho gremiálního usnesení, to znamená nejprve, aby za bod 2 byl zařazen bod 3, vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, sněmovní tisk 663, druhé čtení; dále v bloku prvních čtení za bod 7 zařadit bod 8, vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 119/2002 Sb., o střelných zbraních, sněmovní tisk 689; dále za bod 13 bod 15, vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 383/2012 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, sněmovní tisk 697, a poslední návrh, aby za bod 17 byl zařazen bod 18, vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní, sněmovní tisk 701.

Toto jsou návrhy, které přednáším, abychom doplnili do programu dnešní schůze, a poprosím, aby se teď tedy hlasovalo o mém procedurálním návrhu. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Zazněl tady procedurální návrh, abychom rozhodli svým hlasováním o jednání i meritorním hlasování po 19. i 21. hodině. Přivolávám kolegyně a kolegy z předsálí.

Vnímám zájem o odhlášení. Nebo to nebyl signál k tomuto? (Z pléna zájem o odhlášení.) Dobře, tak ale jo, je zájem. Takže vás všechny odhlašuji, prosím, abyste se přihlásili svými kartami. Jakmile bude počet přihlášených ustálen, zahájím hlasování.

 

Pro nově příchozí pouze připomínám, že se jedná o procedurální návrh přednesený panem předsedou Bendou ve jménu všech pěti koaličních klubů, a to o tom, že budeme jednat i hlasovat po 19. i 21. hodině.

Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 2, je přihlášeno 139 přítomných, pro 76, proti 61. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že budeme tedy dnes jednat i meritorně hlasovat po 19. a 21. hodině.

Vidím, že je zájem o kontrolu hlasování. Prosím, kolegyně a kolegové, ještě o ztišení, pan kolega se tedy hlásí k hlasování. Poprosím vás, kolegyně, o ztišení.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, paní předsedající. Já jsem hlasoval proti, na sjetině mám pro, ale nezpochybňuji hlasování.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ano, děkuji. Nebudeme tedy hlasovat dále, protože jsou další návrhy k pořadu.

Pan místopředseda Havlíček se vzdává své přihlášky, a nyní je tedy na řadě paní předsedkyně Schillerová, následuje pan předseda Okamura a pan předseda Fiala.

Prosím o ztišení, kolegyně a kolegové, opět. Přesuňte své rozhovory do předsálí. Prosím o to i pana ministra, ať tady je větší ticho.

Prosím, paní předsedkyně, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Vážené dámy, vážení pánové, minulý týden vydalo Ministerstvo práce a sociálních věcí očekávanou zprávu o vývoji penzí. Ta přinesla hned několik mimořádně zajímavých informací, ale bohužel, ta úplně nejzajímavější z nich zůstala zcela mimo pozornost vlády i médií. Tou zásadní zprávou je totiž klesající trend porodnosti v České republice a jeho zdrcující dopady nejen na náš důchodový systém, ale na celé naše veřejné finance. Vždyť co může být důležitější zprávou pro udržitelnost našeho penzijního systému, než že v roce 2023 klesl počet narozených dětí o 10 200 novorozeňat, což dělá meziroční pokles o neuvěřitelných 10 %.

Aby bylo jasno, o jak smutné číslo jde: ročník 2023 se stal nejslabším ročníkem za posledních 22 let. Ano, narodilo se u nás nejméně dětí od roku 2001 a příliš optimismu nenabízí ani ukazatel průměrného počtu dětí na ženu. Připomenu, že do roku 2021 počet dětí na jednu ženu dlouhodobě rostl, a to až na 1,83 v roce 2021. Bohužel, už v roce 2022 se tento trend obrátil, aby počet dětí na jednu ženu klesl až na loňských 1,5.

A to vše v úhrnu znamená smutný fakt: Češi jako národ vymírají. Dámy a pánové, znovu opakuji, podle oficiálních vládních dokumentů Češi jako národ vymírají a toto tempo roste za vlády Petra Fialy závratným tempem. Tato skutečnost by měla být alarmem pro všechny, kdo jakýmkoliv způsobem řeší budoucnost našeho penzijního systému. Dnešní novorozenci jsou totiž ti, kdo za dvacet až třicet let potáhnou udržitelnost našeho penzijního systému. Nebudeme-li mít dostatek ekonomicky aktivních, žádné kafkovské tabulky posouvání věku odchodu do důchodu nám nepomohou. Úsilí vlády by proto mělo být naprosto jasné. Tento trend se musí okamžitě obrátit, a to jak jinak než skutečnou prorodinnou politikou. O tom, jak se bude náš penzijní systém vyvíjet za dvacet a více let, se totiž rozhoduje právě v těchto týdnech a měsících.

Vyzýváme vládu ve světle její vlastní studie k okamžité podpoře mladých rodin a k podpoře mladých párů, aby se nebály mít co nejvíce dětí. Vyzýváme vládu k maximální podpoře výstavby škol a školek, k obnovení školkovného, k podpoře komplexu opatření naší stínové ministryně místního rozvoje Kláry Dostálové na lepší dostupnost bydlení, k rozšiřování zkrácených úvazků v první vlně u státních zaměstnanců nebo ke zvýšení slev na děti a dalším prorodinným opatřením. Jsou to kroky, které se nám dvakrát vrátí. A jsou to zároveň kroky, bez kterých, jak ukazuje zveřejněná studie Ministerstva práce a sociálních věcí, nejenže nebudeme mít dostupné penze, ale jako národ nebudeme mít ani budoucnost.

A proto, paní předsedkyně, navrhuji zařadit bod s názvem Porodnost, a to jako první bod po dnes pevně zařazených bodech. Děkuji vám. (Potlesk v levé části jednacího sálu.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní vystoupí pan předseda Okamura, který je dalším přihlášeným, a pak stáhl svoji přihlášku další přihlášený, takže už je na řadě pan poslanec Hendrych. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, já bych jako první bod za SPD navrhl bod s názvem V České republice se zdražuje bydlení. Situace je totiž skutečně vážná a já bych chtěl, aby Fialova vládní pětikoalice řekla, co plánují, jak tedy chtějí tuto situaci řešit, protože výdaje průměrné české domácnosti na bydlení loni podle Českého statistického úřadu meziročně vzrostly o 21,7 %. Lidé mají problémy a vláda to vůbec neřeší. My už tady na to upozorňujeme poměrně dlouho. Měsíčně vydávala průměrná česká domácnost na bydlení 8 299 korun, což bylo 16,7 % jejich čistých příjmů. Podíl těchto výdajů se proti předchozímu roku zvedl z necelých 15 %. Za nárůstem vydané sumy a podílu je zdražení energií, vody a nájmů. Vyplývá to, jak jsem říkal, z údajů Českého statistického úřadu a potvrzuje se to, na co tady SPD celou dobu upozorňuje, že je potřeba řešit.

Samozřejmě, odpovědnost za to nese vláda, protože především kvůli zdražování energií se zdražovalo téměř vše. Já bych tady připomněl, že loni mělo podle evropských statistik nejlevnější ceny energií Maďarsko, které je přitom dovozcem energie, a Česká republika byla na čtvrtém místě, je čtvrtým největším vývozcem, ale zároveň jsme byli na prvním místě, měli jsme nejdražší energie v přepočtu na paritu kupní síly. Takže tady vidíte i tu nelogičnost a opravdu to padá na vrub Fialovy vlády.

Výdaje za plyn se meziročně zvedly zhruba o 44 %, za elektřinu o 26 %, za vodné a stočné o 12 % a za nájemné přibližně o 6 %. Výdaje na bydlení v posledních letech výrazně rostou. Do roku 2021 byl podle Českého statistického úřadu ten růst pozvolný, v roce 2022, tedy po nástupu Fialovy vlády, se výdaje zvedly o 10,4 % a v roce 2023 se výdaje domácností na bydlení zvýšily dokonce o 21,7 %. Na bydlení ve vlastním domě, když to ještě budu strukturovat, loni činily náklady přibližně 8 000 korun měsíčně, tedy 13,5 % příjmů. Téměř tři čtvrtiny částky z toho domácnosti ovšem utratily za energie. V nájmu lidé dali v průměru v České republice něco přes 12 000 korun, 12 251 korun měsíčně, což bylo dokonce 30 % jejich čistých příjmů, takže více než dvě pětiny částky putovaly do nájemného. Dávku na bydlení je možné získat, pokud se za bydlení utratí přes 30 % příjmu, takže v podstatě Fialova vláda žene české domácnosti do závislosti na sociálních dávkách, místo aby zajistila levnější energie, jako to dělají vlády kolem nás. Přitom dneska je ta situace taková, že dvě pětiny domácností žijí ve vlastním domě a zhruba 29 % ve vlastním bytě. Družstevní byt mělo asi 6 % lidí, v nájmu bydlela více než pětina.

Takže já bych chtěl - znova zopakuji - jako první bod dnešní poslanecké schůze, schůze Sněmovny, zařadit bod V České republice se zdražuje bydlení a chceme slyšet, jak to chce Fialova vláda řešit. Já už tady k tomu vyzývám delší dobu a odpovědí je pouze zamítání, zamítání tohoto mého návrhu, návrhu SPD ze strany Fialovy vládní pětikoalice. Nechcete se o tom vůbec bavit, řešení nemáte a mezitím rostou náklady na bydlení občanů. My si myslíme, že to prostě je potřeba řešit, protože občané s tím mají problémy.

Jako druhou věc bych chtěl předřadit návrh zákona SPD na zestátnění exekutorů, protože právě s tím, jak se všechno zdražuje a lidi nemají peníze, je tady obrovské množství lidí, stoupá množství lidí, kteří mají exekuce, a opravdu ti občané už nevědí, kudy kam, včetně jejich rodin. Já už od minulého volebního období tady jménem SPD navrhuji zestátnění exekutorů jako například v Německu. Já si myslím, že by to byl takový ten první krok, aby exekuce přestala být byznys a aby se to vrátilo do takových mantinelů, aby samozřejmě věřitelé mohli dostat peníze zpátky, ale zároveň dlužníci byli schopni splácet. Prostě ve finále ten stav je takový, že končí, ty rodiny končí na sociálních dávkách a v podstatě celý ten problém sanuje stát. Exekutoři vydělávají, právníci vydělávají, ale stát na to doplácí, a ti občané, kdyby se chtěli vrátit do běžného života, potom často musí být na černém trhu, takže na tom tratí v podstatě úplně všichni. Takže vrátit tu situaci tak, aby občané, kteří chtějí splácet, splácet mohli, aby mohli normálně pracovat, aby byli v systému, zároveň věřitelé dostávali také své peníze. To znamená, jako druhý svůj návrh jsem chtěl, abychom zařadili jako bod číslo 2 návrh zákona SPD, který je tady podán, a je to Zestátnění exekutorů.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Můžu se zeptat - tam se jedná o sněmovní tisk číslo 10?

 

Poslanec Tomio Okamura: Jedná se o sněmovní tisk 27. (Předsedající: Děkuji.)

Dále bych chtěl jako bod číslo 3 zařadit návrh zákona SPD, je to tisk číslo 35, který má pracovní název "můj dům, můj hrad". Už jsem se to tady snažil zařazovat několikrát, v podstatě už třetí volební období. Tento návrh jsem podal - už ho podávám třetí volební období a je to návrh, kterým chceme posílit právo občanů na nutnou obranu v případě, že jsou doma přepadeni anebo se tam někdo vloupá, protože dneska je ta situace taková, že když občany někdo přepadne, překoná násilím překážku, vylomí dveře, vylomí zámek, vykopne dveře, vypáčí okno a vloupá se vám třeba v noci domů a vy tam spíte, rodina vám tam spí, spí vám tam děti, tak ještě rozespalý člověk dneska musí zvažovat přiměřenou obranu, aby náhodou toho zloděje nepřizabil - když třeba v rukou nemá zbraň, občan ji nemá taky, tak se ještě bude posuzovat nějaká přiměřená obrana. My chceme, aby občan, který je napaden, byl vždycky v právu, pakliže bude přepaden ve svém obydlí, a ten kriminálník, ten, kdo se vloupá, překoná násilím překážku. A to je přesně ten moment, který je zcela jasný. Tak já bych to chtěl dát jako bod číslo 3, protože ta situace je dneska taková - už jsem tady o tom hovořil, byl to třeba ten případ na Plzeňsku, kdy byl propuštěn vrah, recidivista, a první, co udělal, šel a v noci přepadl manželský pár v důchodu na Plzeňsku. Samozřejmě to bylo v noci, pán vstal a tohohle kriminálníka, který se mu tam vloupal - manželka spala - tak ho legálně drženou zbraní střelil do břicha a ještě byl dlouho potom tento pán popotahován a posuzovalo se, zdali obrana byla přiměřená, nebo ne. Já nevím, dneska podle těch zákonů by se asi měl nechat nejdřív přizabít, aby se mohl bránit, ale to si myslíme v SPD, že je špatně. Takže my chceme, aby byl projednán tento náš návrh zákona "můj dům, můj hrad", který chrání slušné občany, chrání občany, kteří jsou ve svém obydlí, spí tam anebo prostě v jakoukoli hodinu. Samozřejmě myslím, že je úplně absurdní, že dneska chceme na občanech nebo dnešní zákony chtějí na občanech, aby v noci rozespalí posuzovali, jestli ten útočník má v ruce nějakou zbraň nebo je mistr světa v karate nebo co, a poté aby posuzovali, jestli se můžou vůbec adekvátně bránit. Takže návrh zákona "můj dům, můj hrad" na ochranu všech slušných lidí, kteří by měli být přepadeni doma, tak já myslím, že by tu situaci hodně pomohl řešit. Dneska lidé mají různé bezpečnostní zámky, často se doma bojí, bojí se o svoji rodinu, a kdyby ti kriminálníci a tihle zločinci věděli předem, co je čeká, a že ten, kdo je napaden, bude vždycky v právu, tak si myslím, že by to mělo velký odrazující účinek.

Vy jste mi tenhle návrh na předřazení tady opakovaně zamítali, opakovaně jste odmítali tento návrh zařadit, a já bych vás chtěl požádat, abyste tento návrh SPD zařadili na projednání, abychom mohli pomoci občanům, aby se cítili bezpečněji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Já se zase zeptám, to je sněmovní tisk 13, bod číslo 35, trestní zákoník?

 

Poslanec Tomio Okamura: Mám to jako tisk 34. Ono se to asi tedy z nepochopitelného důvodu...

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Tisk se nemění, to číslo, to musí být bod.

 

Poslanec Tomio Okamura: 34. Mám to z minulé schůze, tam to bylo 12, tak teď se to možná posunulo jako 13, ale tisk je 34.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Sněmovní tisk 34 tady ale nemáme. To musí být bod číslo 35 a sněmovní tisk 13. Já si to ověřím, pro jistotu.

 

Poslanec Tomio Okamura: Je to možné, o jedno číslo se to možná... Já tu tabulku mám z minula, tak teď nevím, jestli se to tedy nějakým způsobem neposunulo.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ano, teď už je to jiné.

 

Poslanec Tomio Okamura: Jako bod číslo 4 bych chtěl zařadit bod s názvem Vláda vybírá více na daních, ale zadlužení stoupá, protože aktuální statistiky, teď úplně ty nové, poukázaly na záležitost, na kterou jsme tady dlouho upozorňovali, a je to samozřejmě alarmující, protože přestože Fialova vláda vybírá na daních, které jste nedávno zvýšili, od českých občanů a firem o desítky miliard korun více než v loňském roce, deficit státního rozpočtu dosahuje rekordních hodnot. Schodek státního rozpočtu České republiky za prvních pět měsíců letošního roku činí 210,4 miliardy korun. Je to třetí největší rozpočtový schodek od vzniku samostatné České republiky a já si myslím, že by tady tu debatu vládní koalice měla na základě našeho návrhu s opozicí otevřít, protože je faktem - a došlo na naše slova - že takto nepřijatelný vysoký rozpočtový deficit je zde i přesto, že stát vybírá od občanů a firem na daních a sociálním pojištění mnohem více peněz než v loňském roce. Fialova vláda dnes, protože zvýšila daně, u daní vybírá od občanů o 11,3 % více a u sociálního pojištění z kapes občanů vybírá o 8,8 % více. Výběr daně z příjmů fyzických osob stoupl meziročně o 18 % a výběr daně z příjmů právnických osob stoupl o 15,3 %, takže je úplně jasné, že problémem hospodaření státu pod vedením Fialovy vlády nejsou nedostatečné rozpočtové příjmy, ale enormní a mnohdy zbytečné výdaje. Jsou to výdaje zejména v oblastech, které neslouží k financování veřejných služeb, důchodů, podpory porodnosti a rodin s dětmi či zdravotně postižených občanů. Stát totiž místo toho vydává mnohamiliardové sumy na nejrůznější platby do rozpočtu Evropské unie, na podporu Ukrajiny anebo na financování politicky neziskových organizací či na dotace soukromým subjektům typu takzvaných solárních baronů. Já už jsem to tady říkal několikrát, že hnutí SPD dlouhodobě požaduje provést hloubkový audit státního rozpočtu a podoby veřejné správy, aby došlo k citelné úspoře veřejných výdajů a jejich efektivnímu využívání ve prospěch českých občanů a českých firem a zaměstnavatelů. Rovněž chceme snížit zdanění českých zaměstnanců a živnostníků na úroveň, která byla před nástupem Fialovy vlády.

Tady bych ještě zmínil daň z nemovitosti. Já myslím, že to opravdu rozčiluje úplně všechny v České republice. My jsme hlasovali proti tomu, aby se zvyšovala daň z nemovitosti. Fialova vládní pětikoalice to tady prosadila a já si myslím, že to je úplně špatně, protože ještě zvyšovat lidem daně na něco, co si koupili už z legálních zdaněných peněz, to opravdu nemá logiku. A já si myslím, že je to úplně špatně a že daň z nemovitosti je potřeba vrátit zpátky na úroveň, která tady byla před zvýšením ze strany Fialovy vlády, protože místo aby Fialova vláda usnadnila pořízení vlastního bydlení a motivovala k tomu, aby si lidé mohli pořídit vlastní bydlení, tak jste to lidem snížili, a výsledkem je právě to, o čem já tady hovořím, že dostupnost bydlení se v České republice velice za vaší vlády zhoršila. My v SPD to považujeme za zásadní problém, protože bydlení považujeme za zásadní věc, kterou je nutno držet v takových mantinelech, aby bylo pro naše občany dostupné. Takže já bych chtěl, aby byl zařazen tento bod jako číslo 4, bod s názvem V České republice se zdražuje bydlení - pardon, ten bod se jmenuje Vláda vybírá více na daních, ale zadlužení stoupá - protože bych rád slyšel od vlády, jestli to chtějí vůbec řešit, protože teď to tady vidíme celé volební období, že vláda to řešit nechce, naopak zdražujete lidem bydlení. Problematiku bydlení mají na starosti Piráti především, protože to má na starosti Ministerstvo pro místní rozvoj, které vedou Piráti - pan Bartoš, a samozřejmě také to má na starosti pan Síkela, ministr průmyslu za STAN, protože ten má řešit energie, ten má řešit ceny energií, a vůbec to neřeší, naopak máme v přepočtu na paritu kupní síly dokonce nejdražší cenu energií v celé Evropě, přitom jsme exportérem, čtvrtým největším exportérem levné elektřiny, zatímco Maďarsko je importérem, a má dokonce nejlevnější energie z celé Evropy, takže vidíte, že to jde.

Jako pátý bod bych chtěl zařadit bod s názvem Ohrožení pracovních míst. Já bych chtěl od Fialovy vlády slyšet - a abychom tady mohli diskutovat i návrhy řešení za SPD, které se tady dlouhodobě snažíme předkládat z opozice - protože dneska je situace taková, a jsou to nejnovější údaje, že dochází k ohrožení některých tradičních průmyslových odvětví i existence desítek tisíc pracovních míst českých občanů. Průmyslová výroba v České republice totiž v dubnu meziročně poklesla. Český statistický úřad minulý týden prezentoval, že za tímto propadem stojí hlavně pokles objemu produkce elektřiny, konkrétně o 10 %, těžba uhlí se meziročně propadla o více než 20 %, pokračoval i pokles produkce v dalších oborech s vyšší energetickou náročností. A samozřejmě, čeho je to důsledek? Je to důsledek škodlivého a nebezpečného projektu Green Deal Evropské unie, který poškozuje evropskou ekonomiku a jehož jednotlivá opatření podporuje i Fialova vláda. Green Deal začíná zcela jasně ničit náš průmysl, který je páteří českého hospodářství a prosperity naší země. Nařízení Evropské unie v oblasti klimatické a energetické politiky ohrožují zejména naše tradiční průmyslové obory, výrobu automobilů, která se přitom podílí přibližně 10 % na HDP České republiky, energetiku či těžbu uhlí, a důsledkem právě může být zánik desítek tisíc pracovních míst českých občanů a setrvalý propad našeho hrubého domácího produktu spojený s výrazným poklesem životní úrovně a zvýšením nákladů sociálního systému na podpory v nezaměstnanosti či sociální dávky. V hnutí SPD dlouhodobě říkáme, že je nezbytné rychle se vyvázat z podřízenosti normám klimatické a energetické politiky EU. Jejich dopady, hlavně vysoké ceny energií, postupně likvidují český průmysl i zemědělství a vedou k trvalému zdražování naprosté většiny výrobků a služeb i potravin a tak dále a jako stát postupně přicházíme i o energetickou a potravinovou bezpečnost a soběstačnost.

Takže za hnutí SPD navrhuji za sebe těchto pět bodů. Děkuji za pozornost. (Potlesk z řad SPD.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní tedy vystoupí s návrhy na změnu pořadu schůze pan poslanec Hendrych, který je dalším přihlášeným, a následuje pan poslanec Pražák, pan poslanec Nacher, pan poslanec Vondráček a další. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Igor Hendrych: Děkuji za slovo, vážená paní předsedkyně. Vážené dámy, vážení pánové, vážení členové vlády, já jsem tady s tím, abych přednesl návrh na zařazení nového bodu, a to je Finanční situace ve Vězeňské službě České republiky a nouzový režim ve věznici Pankrác.

Začal bych asi tím nouzovým režimem, to je docela nový fenomén, který jsme tady po roce 1989 zatím neměli. V pankrácké věznici dosáhla úroveň počtu dozorců a strážných té míry, že se spouští nouzový režim, což znamená omezení detenčního ústavu, respektive Ústavu pro výkon zabezpečovací detence. Paradoxně byl otevřen teprve před nějakými dvěma lety a všichni ti příslušníci ve služebním poměru, kteří tam slouží, jsou převedeni na eskortní službu, aby mohly být zabezpečeny eskorty k soudům na soudní jednání, jichž jsou ti konkrétně odsouzení účastníky, a také do zdravotnických zařízení, aby mohla být poskytnuta zdravotnická péče pro tyto odsouzené. Je to proto, protože Vězeňské službě chybí chronicky zaměstnanci, a to nejenom příslušníci, těch neustále přibývá, aktuálně jich je kolem 900 z celkového počtu cca 7 000, což je už dneska víc než 10 %, ale chybí téměř už 300 občanských zaměstnanců, což dříve také nebylo.

Já jsem tady v této věci interpeloval pana ministra Blažka, interpeloval jsem předsedu vlády. Dostalo se mi odpovědí od pana ministra, že mám ve všem pravdu, že to je špatné a že se tahleta věc bude řešit někdy v létě, až k tomu ministr vnitra zpracuje nějaký materiál, který se bude týkat fungování i dalších bezpečnostních sborů. Nicméně se domnívám, že ta situace už je opravdu neúnosná a je třeba ji emergentně řešit, protože jsme tady opravdu po demokratických změnách v roce 1989 takovou situaci neměli. Netýká se to zdaleka jenom věznice Pankrác, týká se to minimálně šesti dalších věznic, kde toho personálu je tak málo, že se můžou dostat do té situace jako na Pankráci.

Myslím si, že nikdo z nás ani z občanů České republiky si nepřeje, aby ve věznicích byly nepokoje, aby tam byly vzpoury, aby docházelo ještě k většímu počtu napadání personálu, než je tomu v současné době. To se mimochodem tedy velmi zhoršilo, protože jenom v loňském roce došlo k 58 napadením občanských zaměstnanců nebo příslušníků, což je nevídaný jev do té doby. To je více než jedno napadení týdně.

Mám pocit, že vláda Petra Fialy obecně - protože říkám, interpeloval jsem nejenom ministra spravedlnosti, ale už i předsedu vlády - se k tomu staví velmi odtažitě. Domnívám se, že je to problém velmi vážný, a proto bychom ho měli řešit ideálně dnes, na této schůzi. Paní předsedkyně, dovolím si navrhnout jeho zařazení jako bod číslo 1. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní tedy vystoupí s návrhem pan poslanec Pražák, následuje pan poslanec Nacher. Pan poslanec Vondráček hned vzápětí, a protože tady pan poslanec Nacher není, tak možná aby byl také připraven. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec David Pražák: Dobré odpoledne, paní předsedkyně, páni ministři, paní ministryně. Budu opět se svým bodem otravovat tady na půdě Sněmovny tak, jak jsem to už avizoval v předešlých týdnech. Bohužel opět tady dneska nemáme pana ministra Bartoše, kterému bych to rád sdělil. Nevím, jestli se hledají někde tady v kuloárech nebo kde jsou, protože přece jenom po eurovolbách jich je teď tolik, že možná mají problém se zorientovat, aby se neztratili. Chtěl bych navrhnout bod Odsun digitalizace stavebního řízení. Chtěl bych opět apelovat a poprosit všechny starostky a starosty v této Sněmovně, ať už s velkým S nebo s malým s, aby podpořili tento bod, abychom se mohli věnovat tomu, co by mělo nastat od 1. července tohoto roku.

Já jsem se minulý týden šestého zúčastnil společně s našimi úředníky takového webináře, který pořádá Ministerstvo pro místní rozvoj. Jmenovalo se to Základy práce v informačním systému stavebního řízení. Všichni jsme čekali, že se během té hodiny dozvíme něco konkrétního. Bylo nás tam asi dvanáct. Já jsem se k nim přidal, tak jsem poslouchal pečlivě, co nám bylo řečeno. Řečeno nám bylo to, že vlastně nic není, na nic se neptejte, na nic vám neodpovíme a hodinu vám tady budeme říkat, jakým způsobem se dá v tom systému hýbat se sloupky, s tabulkami, ale hlavně neuslyšíte nic konkrétního. Po dvaceti minutách, kdy jsme se dozvěděli tyto základní věci a naskakovaly tam ty chaty, kde ti úředníci, kteří tam byly přihlášeni napříč republikou, chtěli, aby bylo vidět nějaké fiktivní podání žádosti, aby mohli vidět, jak to tam do toho systému budou vkládat, jak to budou dělat, tak se na obrazovce objevilo, že pana ředitele ten systém odhlásil. Takže pana ředitele systém odhlásil, takže ani nemohl pokračovat ve své prezentaci, která byla na hodinu - ten webinář byl na hodinu - a zkoušel odpovídat na některé dotazy, kterým se ale vyhýbal.

K důležitým věcem, jestli bude systém od 1. července nebo před 1. červencem v ostré verzi, aby si mohli vyzkoušet, jestli budou fungovat ty základní registry, tak jim pan ředitel řekl: Nebude to spuštěno, protože my na to nejsme připraveni a my to prostě neumíme pro vás spustit v ostré verzi. Takže tam mají dneska nějaký fiktivní program, který něco umožňuje, ale vlastně se do toho vůbec nedostanou. Stále tam byly opakované dotazy na to, zda opravdu bude, nebo nebude ta fiktivní žádost ukázána, jak se tam dostanou, nebo nedostanou. Opravdu je problém s tím, že oni nevědí, co se bude dít. Dneska úředníci na stavebních úřadech používají například šablony, takové ty hrubé formuláře, které mají předpřipravené, do toho sypou ty ostatní věci. Ptali se, jestli i tyto šablony budou v tom novém systému fungovat. Bylo jim odpovězeno, že na tom pracuje dodavatel, ale že ještě nic nemají, nemají metodiky, nemají vyhlášky, nemají vůbec nic. Takže když jsme tam měli konkrétní případ - my dneska řešíme průtah města, kde je třeba 150 účastníků řízení - tak dneska ty systémy, jak je mají na stavebních úřadech, jim umožní, že těch 150 účastníků řízení se jim automaticky přetáhne do toho stavebního řízení. Nově od 1. července to tam všechno budou bouchat ručně. Takže tak, jak to dneska mají, že se jim to tam přetáhne najednou automaticky, tak od 1. července ta digitalizace spočívá v tom, že těch 150 účastníků řízení tam budou bouchat ručně. Opravdu si představuji to, že takto to má fungovat. Nedozvěděli jsme se tam vlastně vůbec nic. Po hodině, kdy už se některé otázky opakovaly a už nebylo kam uniknout z těch dotazů nebo k těm odpovědím, pan ředitel řekl, že uplynul čas, dál se tomu už věnovat nemůžou a že se k tomu vrátí v některých dalších webinářích, anebo že ta školení budou probíhat i po 1. červenci 2024.

Takže takto máme připravenu dneska digitalizaci. Není připraveného vůbec nic, úředníci jsou zoufalí. Nikdo neřeší to, jakým způsobem se budou řešit věci, jako jsou stížnosti, jako jsou udání a tak dále. Bavíme se teď jenom o stavebním řízení, ale ti úředníci dnes a denně řeší i tyto věci, které s tím souvisí. Takže nemáme připraveného vůbec nic.

Proto bych vás chtěl poprosit o podporu tohoto bodu, zařazení nového bodu Odsunutí digitalizace stavebního řízení od 1. 7., a chtěl bych to jako druhý bod dnešního jednání. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní je přihlášen pan poslanec Nacher, následuje pan poslanec Vondráček. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, paní předsedkyně. Vážená vládo, dámy a pánové, máme po volbách do Evropského parlamentu. Před sebou tady máme dva dny jednání o korespondenční volbě. Já si myslím, že bychom se měli začít - už není volební kampaň - bavit o těch věcech, které ty lidi opravdu trápí a kde oni neslyší odpověď od vlády. Proto bych chtěl zařadit bod, který bych nazval pracovně řekněme Energetická politika této vlády. Chtěl bych slyšet odpověď od vlády, ideálně od ministra průmyslu, ale případně dalších ministrů, co budete dělat s cenami energií, konkrétně třeba s cenami elektřiny? Jak je možné, že i přesto, že jsme čistými vývozci, u nás při přepočtu na kupní sílu cena elektřiny patří k nejvyšším, nebo je dokonce úplně nejvyšší? V energetické inflaci se pohybujeme poslední rok v top 3, to znamená, u nás je nejvyšší nárůst cen energie. Ono to má samozřejmě vliv potom i na růst cen, inflaci. Teď jsem se podíval na aktuální čísla, z kterých vyplývá, že i přesto, že jste snížili DPH u potravin z 15 na 12 %, což je o 3 procentní body - my jsme říkali, že státní rozpočet přijde o prostředky, lidé neušetří, protože si to obchodníci nechají v marži, také se to stalo - potraviny oproti prosinci 2023, to znamená před snížením DPH, zdražily o 0,2 %. Měly by se ale snížit o 3 procentní body, a to se nestalo. Tak je otázka, jestli si to kompenzovali tím, že nevěří, jak se u nás bude vyvíjet hospodářská politika, dělají si takový polštář, nebo je to právě těmi cenami energií.

Každopádně toto je téma, které trápí lidi, trápí firmy. Nevím, jestli se bavíte i s podnikateli, abyste neřekli... (Z pravé strany sálu: Bavíme.) Bavíte se s podnikateli. Dobře, tak když se bavíte s podnikateli, tak se jich zeptejte, kolik platí zálohy, jak se to pohybuje, jak jsou konkurenceschopní a jak je možné, že u nás se ta elektřina levně vyrábí, ale přitom za ni platíme víc než ti, kteří ji od nás kupují. To je přece legitimní věc! Už není volební kampaň, máme po volbách. Rozumím, že vaše priorita je korespondenční volba, ale tohleto je nějaké politické téma.

My jsme na půdě Poslanecké sněmovny a bylo by dobré se o těchhle věcech bavit. Takže jestli se nechcete schovávat, tak se, prosím, pojďte bavit o cenách elektřiny, o cenách energií, o energetickém mixu, o tom, co vláda v této věci dělá pro snížení cen, pro vyšší konkurenceschopnost. Pojďme se bavit o tom teď, protože zase v září se budete vymlouvat, že jsou krajské a senátní volby, a nebudete to chtít projednávat, a tohleto je za mě priorita. Pokud opravdu platí, že jste se i v rámci volební kampaně bavili s lidmi, vnímáte zpětnou vazbu, tak víte, že tohle lidi trápí.

Takže já bych si to dovolil to téma, energetická politika vlády nebo Informace o energetické politice vlády, zařadit dnes jako první bod za pevně zařazené body. Děkuji za vaši pozornost a doufám, že to podpoříte, protože nevidím jediný důvod, proč bychom se o této věci nemohli bavit, nevidím jedinou výmluvu. Kdy jindy a kde bychom se o těchto věcech v momentě, kdy my jsme na prvním místě, kdy my jsme nejdražší, kdy to máme my nejdražší, takže to nejhorší - Česká republika je na tom nejhůř, nejhůř z celé Evropské unie, a pokud jde o energetickou inflaci, tak i ze zemí OECD, tak si myslím, že by to měla být i vaše priorita. Vy byste proaktivně to tady měli chtít zařadit, a ne abych to tady zařazoval já jako opoziční politik. Takže já se pak podívám na to, kolik z koaličních poslanců najde odvahu a bude hlasovat po volbách, jo, po volbách, pro tento bod. Děkuju za vaši pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní je přihlášen pan poslanec Vondráček, následuje paní poslankyně Mračková Vildumetzová a pak už jenom pan poslanec Novák. Časté dotazy, kolik ještě přihlášených, takže s panem Vondráčkem tři. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si navrhnout předřazení tisku 400, což je zákon o zemských znacích a vlajkách. V současné době jsou upraveny zemské znaky jen jako součást velkého státního znaku, zemské vlajky nejsou upraveny vůbec, přitom jsou zemské znaky i vlajky užívány samostatně, zejména na Moravě, a navržená zákonná úprava provádí ustanovení Ústavy České republiky, která ve své preambuli zmiňuje dobré tradice zemí Koruny české a též výslovně Čechy, Moravu a Slezsko.

Zákon je symbolickým uznáním významnosti Čech, Moravy a Slezska pro vývoj společné státnosti, výslovně v právním řádu zakotvuje zemské znaky a vlajky, přičemž vychází z jejich úpravy ve velkém státním znaku. Při popisu znaku je dle heraldických pravidel označována bílá jako stříbrná a žlutá jako zlatá, což u vlajek dle vexilologických pravidel neplatí. Pravá a levá strana se užívá v heraldickém pojetí, tedy při popisu z pohledu nosiče znaku, tedy herolda, nikoliv pozorovatele. Vlajka vychází ze znaku a má podobu heraldické vlajky, kdy list vlajky je v barvě pole štítu a na listu je uprostřed umístěna příslušná heraldická figura dané země. Návrh zákona je v souladu s ústavním pořádkem, když navazuje na stávající preambuli ústavy, kde se uvádí Čechy, Morava a Slezsko, a zároveň odkazuje na dobré tradice státnosti zemí Koruny české. Návrh zákona se netýká mezinárodních závazků ČR ani jejich vztahu k Evropské unii a nemá vyčíslitelný vliv na státní ani jiné rozpočty.

Tento zákon podepsalo víc než 70 poslanců napříč politickým spektrem, s výjimkou Pirátské strany jej podepsali zástupci všech poslaneckých klubů. Zákon byl rozeslán poslancům již 3. 3. 2023. Stanovisko vlády bylo vydáno 6. dubna 2023 a zákon byl pak předložen organizačnímu výboru 19. dubna 2023. To vše více jak před rokem a považuji tuto situaci již za závažnou, proto jsem připraven a odhodlán vystupovat již pravidelně a navrhovat předřazení tohoto tisku, neboť je to opravdu jediný zákon, který je podepsán tak široce, tolika poslanci a zástupci všech poslaneckých klubů. Je to téma nekonfliktní, pozitivní, mohli bychom tady opravdu v téhle Poslanecké sněmovně něčeho dosáhnout ku prospěchu těch, kteří se o danou problematiku zajímají. Ve věci proběhl i úspěšný seminář, na kterém jsme se dohodli na všech sporných záležitostech, a jsme schopni a připraveni ve druhém čtení podat příslušný pozměňovací návrh.

Tento bod navrhuji zařadit jako první (na) dnešní jednací den. V případě, že tento návrh nebude přijat, pak navrhuji alespoň tento tisk zařadit jako první bod v rámci bloku zákonů projednávaných v prvním čtení. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. Nyní tedy předloží své návrhy paní poslankyně Mračková Vildumetzová a následuje pan poslanec Novák jakožto poslední přihlášený k pořadu schůze.

Prosím ale kolegyně o ztišení.

Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Vážená paní předsedkyně, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, já bych si dovolila dát návrh na předřazení bodu, a to bodu číslo 155 s názvem Návrh na zřízení vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny ke střelbě (na) Filozofické fakultě Univerzity Karlovy dne 21. 12. 2023. Víte, že to tady mnohokrát již předkládal můj kolega Jan Richter, kterého se tato událost dotkla bezprostředně, protože tam měl svoji dceru.

Já bych vás tohoto místa znovu chtěla požádat, protože my jsme minulý týden měli bezpečnostní výbor. Na tomto bezpečnostním výboru jsme se dozvěděli závěry šetření Generální inspekce bezpečnostních sborů, kdy tento bod zařadil předseda tohoto bezpečnostního výboru, kde nám bylo sděleno to, co jsme věděli, to, co jsme předpokládali, a to, co jsme neustále tvrdili, že žádný policista nespáchal žádný trestný čin.

Z druhé strany na tomto jednání nejenom že vystupovali rodinní příslušníci, kteří přišli o své nejbližší při této největší tragické události, ale zároveň jsme tam pokládali řadu otázek panu řediteli Generální inspekce bezpečnostních sborů. Ten datum, 21. prosince roku 2023, si zapamatujeme určitě všichni. Byla to největší tragická událost, která se stala podle mého názoru v České republice za dlouhá léta.

Zároveň, když se na to podíváte, zpráva úřadu vnitřní kontroly policejního prezidia byla při takto velké události takového rozsahu hotová již 7. ledna roku 2024, ale na zprávu Generální inspekce bezpečnostních sborů jsme čekali do 6. června, takže vezměte si už toto rozmezí. Zároveň, když byla tato zpráva úřadu vnitřní kontroly toho 7. ledna vypracována, tak jsme jako členové bezpečnostního výboru požádali, zda bychom s touto zprávou mohli být seznámeni v režimu tajném s podepsáním mlčenlivosti. Co nám bylo sděleno? Není to v žádném případě možné a zprávu jsme dostali z 80 % začerněnou.

Tento bezpečnostní výbor ve své druhé části probíhal v neveřejné části, kde tedy jsme se měli dozvědět v režimu vyhrazeném to, co obecně řekl pan ředitel Generální inspekce bezpečnostních sborů, a to je, že v té zprávě zároveň bude pro policii i doporučení, aby se některé věci ohledně taktiky, ohledně komunikace, ohledně operačního řízení v budoucnosti změnily. Musím říct, že my jsme se ale nic konkrétního nedozvěděli, my jsme se pouze vše dozvěděli obecně.

Co je také velmi nestandardní, že na tom jednání nebyl přítomen ani policejní prezident, ani ministr vnitra. Úřad vlády tam zastupoval pan Pojar, také to pro mě nebylo pochopitelné. A co pro mě tedy vůbec nebylo pochopitelné, že když tedy na konci tohoto výboru jsme měli vzít veškeré informace na vědomí a do daného usnesení jsme opět dali, zda bychom mohli být seznámeni se zprávou Generální inspekce bezpečnostních sborů, která bude předána Policii České republiky, tak jakou si myslíte, že jsme dostali odezvu a odpověď? Nemůžete být seznámeni, nemáte na to nárok. Ten postup, musím říct, že je velmi nestandardní a opravdu budí řadu pochybností.

Musím říct, že když tam na bezpečnostním výboru mluvil tatínek jedné z obětí a řekl, že poslal e-mail na Generální inspekci bezpečnostních sborů, a do současné chvíle mu na ten e-mail nikdo nereagoval, když řekl, že zákon o Generální inspekci bezpečnostních sborů ukládá, že má inspekce hovořit s fyzickými osobami, a on jim chtěl některé skutečnosti sdělit, ale jak je vidět, ty skutečnosti nikoho nezajímají. Ale já jsem si myslela, že všichni chceme udělat veškerá opatření, aby se nikdy popřípadě už takováto událost neuskutečnila, aby nikdy už nebyla, ale tomu přece zamezíme, když budeme vědět všechny skutečnosti a když nastavíme některé věci tak, abychom právě tyto věci v budoucnosti eliminovali. Ale tady je vidět, že zájem o to není. Já si i myslím, že vůči rodinným příslušníkům, kterých se ta tragická událost bezprostředně dotkla, že právě to zřízení vyšetřovací komise by i pro ně bylo přece daleko citlivější, protože ta komise by byla neveřejná. A myslím si, že i z tohoto pohledu by se měli opravdu na to koukat, že ti rodinní příslušníci tam chodí.

A myslím si, že teď, až bude další bezpečnostní výbor, že tam znovu přijdou a znovu se budou ptát a budou říkat: My neznáme ty odpovědi na ty otázky. Ale oni pořád hovoří o tom, že neznají odpovědi na otázky toho, co se dělo před tím zásahem samotným. Na to nemají odpovědi jak rodinní příslušníci, tak na to nemají odpovědi studenti. A když poslouchám na bezpečnostním výboru, že někteří to nechtějí - prosím vás, kdyby to chtěl jeden ten rodinný příslušník, tak je naší povinností, abychom tu vyšetřovací komisi zřídili.

Předpokládám, že opravdu vládní poslanci se nad tím zamyslí a že schválí, aby tento bod byl projednán. Pokud bude ten bod projednán, dejte těm rodinným příslušníkům a všem, kterých se to bezprostředně dotklo - řekněte jasně, že nechcete zřízení vyšetřovací komise, protože vy jste to udělali velmi alibisticky. Vy jste si na organizačním výboru nechali schválit a zařadit to na program této schůze, ale projednat to v žádném případě nechcete. A myslím si, že je to velmi nedůstojné vůči těm lidem, kterých se to bezprostředně dotklo, ale i vůči široké veřejnosti, protože všichni, podle mého názoru, mají nárok na ty informace. A jestliže se dneska zatajuje zpráva Generální inspekce bezpečnostních sborů, jestliže nemáme vůbec nárok na to, přečíst si zprávu Úřadu vnitřní kontroly policejního prezidia, tak musíte vidět, že to je přece velmi nestandardní a budí to řadu pochybností, jako kdyby se něco chtělo tajit, popřípadě v čase nějakým způsobem prodlužovat.

Takže já vás znovu, především vládní poslance, z tohoto místa žádám a prosím, abyste zařadili a projednali bod Návrh na zřízení vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny ke střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy dne 21. prosince 2023, a abyste měli popřípadě více možností, tak bych si dovolila předřadit tento bod jako dnes první po pevně zařazených, popřípadě jako první bod tento čtvrtek, popřípadě jako první bod v úterý - říkám to správně - 25. června. Takže jsou zde tyto tři návrhy a já předpokládám, že ze strany vládní koalice bude návrh tohoto bodu podpořen. Děkuji vám za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Paní poslankyně, ještě mi vydržte, musíme si ujasnit ta zařazení, protože některá by nebyla hlasovatelná. První bod - ve čtvrtek jsou písemné interpelace. Myslíte to tedy po písemných interpelacích? (Poslankyně Mračková Vildumetzová: Myslím to po písemných interpelacích.) Po písemných interpelacích, to je možné hlasovat.

A v úterý 25. 6. dle dohody z grémia tato schůze pokračovat již nebude, to znamená, aby bylo... jestli tato schůze skončí ve čtvrtek tento týden (Poslankyně Mračková Vildumetzová: Takže bude nová.), takže bude nová. Tam by bylo potřeba, abyste to navrhla znovu.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Takže tato schůze trvá pouze dva dny. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ano, takto to je. Tohleto je nehlasovatelný návrh, tak jenom abychom si to řekly. (Poslankyně Mračková Vildumetzová: Ale ty dva návrhy hlasovatelné jsou. Děkuji.) Ty ano, dobře.

Nyní bude pokračovat se svými návrhy již poslední přihlášený pan poslanec Novák. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Kolegyně, kolegové, žádám o zařazení bodu nového, a to Informace ministra Bartoše o zajištění kontinuální podpory v oblasti posuzování bezbariérovosti staveb stavebními úřady v České republice. Ačkoliv jsme se o tom zatím nedočetli v novinách, tak není náhodou, proč s tím vystupuju právě teď. Je to proto, že doposud tuto službu pro stavební úřady poskytoval Národní institut pro integraci osob s omezenou schopností pohybu a integrace, který je financovaný především z veřejných zdrojů, a to také z dotací Ministerstva pro místní rozvoj.

Situace v podpoře výstavby bezbariérových staveb je u nás v současné době velmi tristní a bohužel současné vedení Ministerstva pro místní rozvoj nevnímá tento důležitý prvek jako prioritu.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Kolegyně, prosím o ztišení. Kolegyně a kolegové, samozřejmě, platí to pro všechny.

 

Poslanec Marek Novák: Přitom například odpovídající bydlení často umožňuje hendikepovaným spoluobčanům se lépe začlenit do společnosti, o kvalitě jejich života nemluvě. Zmíněný institut se aktivně podílí na tvorbě přístupného bezbariérového veřejného i soukromého prostoru, který je neopomenutelnou stránkou sociální integrace. Nyní tuto záslužnou činnost blokuje právě ministerstvo vedené panem Bartošem a aktuálně se tato kontrola, která tam probíhá, neustále protahuje, protahuje, jsou vyžadovány nové a nové dokumenty a ten proces vlastně blokuje to, aby tato společnost, která působí v rámci celé České republiky, mohla získat dotaci, kterou má už teď od Ministerstva pro místní rozvoj schválenou. Přitom všechny předchozí kontroly, které ministerstvo (provedlo) s předstihem, aby neblokovalo právě činnost organizací, v roce 2017 i v roce 2023 dopadly bez výhrad. Aktuálně ta kontrola tam probíhá pouze proto, že se vyměnilo vedení té organizace.

Co ta kontrola ministerstva, která se neúměrně protahuje, vlastně způsobuje k dnešnímu dni? Jde o neuvolnění schválených finančních zdrojů na celoroční činnost konzultantů, se kterými úzce spolupracují všechny stavební úřady. A to nejde o první případ, kdy na začátku ministerstvo finanční prostředky schválí a pak po nějaké peripetii spojené s mlčením a průtahy nepřidělí.

Kolegyně, kolegové, Národní institut pro integraci osob není skupina aktivistů, a vůbec to není skupina aktivistů, kteří stojí před ministerstvem s nataženou rukou. Je to jedinečná organizace, která svojí veřejně prospěšnou činností spojuje stavební část, prevenci, bezpečnost a sociální aspekt, a propojeno v praktické rovině tady navíc nahrazuje chybějící část právě ve státní správě, právě na stavebních úřadech. Společnosti tohoto typu v České republice ročně vydají 4 000 stanovisek, 47 000 stanovisek bez kolaudací a fyzických kontrol a přes 26 000 konzultací k projektovým dokumentacím a stavebním záměrům. Tím vším zjednodušují a usnadňují práci právě na stavebních úřadech v oblasti bezbariérových staveb. Tohle je dnes víceméně právě ze strany ministerstva vedené panem Bartošem znemožněno.

Organizace předchází vzniku bariér prevencí, která je úzce propojena s bezpečností a univerzálním designem, a také trvalou udržitelností, protože prostor je následně vhodný pro všechny, a konečně řeší sociální aspekt. Problematice bezbariérovosti, a to převážně u staveb občanského vybavení a komunikací, respektive veřejného prostranství, se letos věnoval také ochránce veřejných práv. Ten upozornil na zásadní nedostatky ze strany stavebních úřadů právě v této oblasti a poznatky z řešených podnětů směřovaných právě ombudsmanovi ukázaly, že stavební úřady důsledně neposuzují záměry v souladu s požadavky bezbariérovosti, a proto je třeba, aby jim pomáhali konzultanti.

Kolegyně, kolegové, pokud chce Ministerstvo pro místní rozvoj tuto oblast poradenství optimalizovat a přenést odpovědnost na sebe, tak za mě má rozhodně palec nahoru a má na to právo. Nicméně to však musí provést kontinuálně, včetně zajištění hladkého chodu stavebního úřadu. To se nyní bohužel neděje a stavby tohoto typu mají zásadní problém. Od pana ministra bych tady chtěl slyšet jasné a stručné řešení, protože takhle péče řádného hospodáře nevypadá.

Tento bod prosím zařadit jako první po pevně zařazených. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: První bod po pevně zařazených bodech. Ano? (Poslanec Novák: Ano, děkuji.)

Nyní jsme se tedy vypořádali se všemi přihlášenými k pořadu schůze. Vidím, že už se nikdo další nehlásí.

Pokud tomu tak je, přistoupíme k hlasování o jednotlivých návrzích v pořadí, v jakém byly podány. Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí.

Ještě načtu došlé omluvy v mezičase. Omlouvají se Kasal David do 15.30 z pracovních důvodů, Kuchař Jan do 15.23 z pracovních důvodů, Levko Jarmila z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Salvetr Rudolf z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Svoboda Pavel od 14 do 15 hodin z pracovních důvodů. Z členů vlády se ještě omlouvá Kupka Martin z celého jednacího dne z pracovních důvodů.

Nejdříve bychom tedy měli hlasovat návrhy z grémia. Pokud nejsou námitky, hlasovali bychom návrhy z grémia v rámci jednoho hlasování jako jeden celek. Námitku od nikoho nevidím a ptám se, zda je mám všechny znovu číst, či nemusím? Nemusím.

 

Vidím, že souhlasíte s tím, že bychom hlasovali tak, jak jsem je přednesla v úvodu schůze.

Zahajuji hlasování o návrzích z grémia. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 3, přihlášeno 157 přítomných, pro 149, proti nikdo. Návrhy z grémia byly přijaty.

 

Nyní se vypořádáme s jednotlivými návrhy v pořadí, jak zazněly, v pořadí, v jakém zazněly.

 

Nejdříve pan předseda Benda přednesl návrh, abychom bod číslo 3, tedy sněmovní tisk 663, zákoník práce, zařadili za bod číslo 2.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 4, přihlášeno 157 přítomných, pro 141, proti 10. Návrh byl přijat.

 

Dále pan předseda Benda navrhuje bod číslo 8, tedy sněmovní tisk 689, zákon o zbraních, zařadit za bod číslo 7.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 5, přihlášeno 157 přítomných, pro 140, proti 11. I tento návrh byl přijat.

 

Pan předseda Benda dále navrhuje bod číslo 15, tedy sněmovní tisk 697, zákon o obchodování s povolenkami, zařadit za bod 13.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 6, přihlášeno 157 přítomných, pro 141, proti 11. I tento návrh byl přijat.

 

Závěrečný návrh od pana předsedy Bendy: bod číslo 18, sněmovní tisk 701, rozpočtové určení daní, zařadit za bod 17.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 7, přihlášeno 157 přítomných, pro 85, proti 1. I tento návrh byl přijat.

 

Paní předsedkyně Schillerová navrhuje zařazení nového bodu s názvem Porodnost. Nejdříve se vypořádáme s tím, zda vůbec zařadíme tento bod.

Vnímám váš zájem o odhlášení. Všechny jsem vás odhlásila a prosím, abyste se opětovně přihlásili svými identifikačními kartami.

 

Jakmile se počet přihlášených ustálí, budeme hlasovat o zařazení bodu Porodnost.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 8, přihlášeno 153 přítomných, pro 69, proti 70. Návrh byl zamítnut.

 

Pan předseda Okamura navrhuje nejdříve zařazení nového bodu s názvem V České republice se zdražuje bydlení.

Zahajuji hlasování o zařazení nového bodu a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 9, přihlášeno 153 přítomných, pro 69, proti 71. I tento návrh byl zamítnut.

Pan předseda Okamura dále navrhuje, abychom bod číslo 27, sněmovní tisk 5, tedy Zrušení soudních exekutorů, zařadili jako druhý bod na dnešní jednání.

Zahajuji hlasování, ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 10 této schůze, je přihlášeno 153 poslankyň a poslanců, pro 11, proti 126. Návrh byl zamítnut.

 

Dále pan předseda Okamura navrhuje bod číslo 34, tedy sněmovní tisk 12, trestní zákoník, zařadit je jako třetí dnešní bod.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro pevné zařazení tohoto bodu? Kdo je proti?

Hlasování číslo 11, je přihlášeno 152 přítomných, pro 11, proti 73. Návrh byl zamítnut.

 

Pan předseda Okamura také žádá o zařazení nového bodu, a to pod názvem Vláda vybírá více na daních, ale zadlužení stoupá.

Zahajuji hlasování o zařazení nového bodu. Ptám se, kdo je pro?

Hlasování číslo 12, je přihlášeno 153 přítomných, pro 66, proti 81. Návrh byl zamítnut.

 

A poslední návrh pana předsedy Okamury je nový bod pod názvem Ohrožení pracovních míst.

Zahajuji hlasování o zařazení nového bodu. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 13 této schůze, je přihlášeno 153 přítomných, pro 67, proti 77. Návrh byl zamítnut.

 

Pan poslanec Hendrych navrhuje nový bod zařadit na tuto schůzi, a to pod názvem Finanční situace ve Vězeňské službě a nouzový režim ve věznici Pankrác.

Zahajuji hlasování o zařazení nového bodu. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 14, je přihlášeno 153 přítomných, pro 68, proti 69. Návrh byl zamítnut.

 

Pan poslanec Pražák navrhuje zařadit na schůzi nový bod s názvem Odsunutí digitalizace stavebního řízení.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro zařazení nového bodu? Kdo je proti?

Hlasování číslo 15, je přihlášeno 153 přítomných, pro 67, proti 31. Návrh byl zamítnut.

 

Pan poslanec Nacher chce zařadit nový bod s názvem Energetická politika vlády.

Zahajuji hlasování o zařazení nového bodu. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 16, přihlášeno 153 přítomných, pro 68, proti 71. Návrh byl zamítnut.

 

Pan poslanec Vondráček navrhuje, abychom bod číslo 88, tedy sněmovní tisk 400, zákon o zemských znacích a vlajkách, zařadili nejdříve jako první bod dnes, a pak má ještě alternativní druhý návrh.

 

Takže zahajuji hlasování o pevném zařazení tohoto bodu.

Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 17, je přihlášeno 153 přítomných, pro 69, proti 68. Návrh byl zamítnut.

 

Druhý návrh na pevné zařazení tohoto bodu: pan poslanec Vondráček navrhuje jako první bod v rámci bloku prvních čtení.

Zahajuji hlasování o tomto pevném zařazení a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 18, je přihlášeno 153 přítomných, pro 68, proti 72. Výsledek: zamítnuto.

 

Paní poslankyně Mračková Vildumetzová navrhuje, abychom bod číslo 155, tedy návrh na zřízení vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny ke střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy dne 21. 12. 2023, zařadili dnes jako první bod po pevně zařazených bodech, případně jako první bod ve čtvrtek.

 

Takže nejdříve hlasujeme první návrh pevného zařazení dnes jako první bod po pevně zařazených bodech.

Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 19, je přihlášeno 152 přítomných, pro 68, proti 61. Návrh byl zamítnut.

 

Druhý návrh pevného zařazení vyšetřovací komise, první bod ve čtvrtek po písemných interpelacích.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro toto pevné zařazení? Kdo je proti?

Hlasování číslo 20, je přihlášeno 153 přítomných, pro 70, proti 66. Návrh byl zamítnut.

 

Pan poslanec Novák navrhuje zařazení nového bodu pod názvem Informace ministra Bartoše o zajištění kontinuální podpory v oblasti posuzování bezbariérovosti staveb stavebními úřady v České republice.

Zahajuji hlasování o zařazení nového bodu. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 21, je přihlášeno 153 přítomných, pro 68, proti 69. Návrh byl zamítnut.

 

Vypořádali jsme se s hlasováním o všech návrzích na změnu pořadu schůze. Vidím, že nikdo nic nenamítá, takže jsem nic nevynechala.

 

Nyní tedy budeme hlasovat o celém návrhu pořadu 105. schůze Poslanecké sněmovny, jak byl písemně předložen a upraven schválenými pozměňovacími návrhy.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 22, je přihlášeno 153 přítomných, pro 84, proti 16. Návrh byl přijat. Pořad schůze byl tedy schválen.

 

Paní předsedkyně se hlásí s přednostním právem. Prosím o ztišení a paní předsedkyně má slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. No, co dodat? Poněkolikáté zde mí kolegové, buď můj ctěný kolega Jan Richter, nebo nyní moje ctěná kolegyně Jana Mračková Vildumetzová, navrhují zařazení bodu 155, vyšetřovací komise k událostem na Filozofické fakultě. Neustále jste nás odbývali tím, až bude bezpečnostní výbor, až tam se to prošetří, ale on byl, a moje kolegyně Jana Mračková Vildumetzová, vaším prostřednictvím, tady jasně řekla věci, které říci mohla, z těch věcí, které nebyly v režimu, řekla, jak to proběhlo, že se vlastně nedozvěděli vůbec nic. Velmi citlivou formou tady vysvětlovala, jak se tam vyjadřovali pozůstalí, někteří pozůstalí, rodiče, k té obrovské tragédii. Čemu se tedy bráníte? Čemu se bráníte? Proč to neustále zamítáte? Není vám hanba? Vy, zástupci pětikoalice? Se dvěma čestnými výjimkami, kdy dnes pro zřízení s námi hlasovali zástupci pětikoalice, paní poslankyně Zajíčková a pan poslanec Kaňkovský (Potlesk z lavic ANO.), takže ty já oceňuji. Jsou to hrdinové na tom vašem ostrově pokrytectví, protože jinak to nemůžu nazvat.

Kdyby mně nebylo líto zaměstnanců, které byste tady zase drželi večer, tak bych měla sto chutí si teď vzít pauzu, jak jsem naštvaná. Ale nebudu to dělat, protože jenom by na to doplatili zaměstnanci, kteří by tady museli sedět o x hodin déle. Nicméně my jsme se rozhodli už dneska na klubu, že pokud se postavíte k tomu tímto způsobem, budeme iniciovat svolání mimořádné schůze. Děkuji vám. (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Já tedy otevírám projednávání dalšího bodu

 

Následující zahájení jednacího dne schůze

Aktualizováno 16. 7. 2024 v 13:13.




Přihlásit/registrovat se do ISP