Čtvrtek 13. června 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Jan Bartošek)
143.
Návrh změny rozpočtu Státního fondu podpory investic na rok 2024
/sněmovní tisk 711/
Tento materiál uvede pan ministr Šalomoun. Prosím, ujměte se slova.
Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, předkládaný materiál obsahuje návrh změny rozpočtu Státního fondu podpory investic, která je nezbytná pro plnění cílů a milníků stanovených pro fond Národním plánem obnovy a reflektuje aktuální stav prostředků, určených v kapitole 317 MMR pro SFPI. V době, kdy byl zpracován původní rozpočet...
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se omlouvám, pane ministře, že vám vstupuji do vašeho projevu.
Kolegyně, kolegové, a to jak v pravé tak v levé části sálu, požádám vás o ztišení. V pravé i v levé části sálu! Děkuji vám.
Prosím, pokračujte.
Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun: Děkuji, pane předsedající. původní rozpočet na rok 2024, schválený Poslaneckou sněmovnou, v něm ještě nebyly prostředky z Národního plánu obnovy - v rámci komponenty 2.10 Reforma dostupného bydlení v České republice ani komponenty 414 Zefektivnění a posílení implementace Národního plánu obnovy pro SFPI - v kapitole 317 alokovány. Jejich schválení ze strany Ministerstva financí v případě komponenty 2.10 proběhlo v závěru roku 2023 a komponenty 414 pak v prvním kvartále roku 2024.
Předpokládaný návrh řeší i převod realizace programu Podpora bydlení 2022+ z Ministerstva pro místní rozvoj právě na fond a dále obsahuje aktuálně předpokládané příjmy a výdaje, spojené s čerpáním nespotřebovaných nároků výdajů minulých let.
Z důvodu nutnosti zahájení plnění úkolů daných Národním plánem obnovy v rámci poradenské části komponenty 2.10 využil fond ustanovení § 5 odst. 6 zákona o SFPI, které umožňuje projednání a schválení přesunu mezi položkami schváleného rozpočtu výborem fondu. V souladu s daným ustanovením byly provedeny změny obsahující přesuny v celkovém objemu 76,5 milionu korun. Došlo k částečnému navýšení mzdových a provozních výdajů zajišťujících prostředky nutné ke zřízení regionálních center podpory investic do bydlení. Přesuny byly kompenzovány přechodným snížením rozpočtu správních i programových výdajů fondu včetně výdajů plánovaných na zajištění realizací podpor.
Změnami, které jsou navrhovány v předkládaném materiálu, budou tyto položky rozpočtu uvedeny do původní výše, případně upraveny dle aktuálních potřeb hospodaření fondu.
Celkové navýšení příjmů roku 2024 předkládaného návrhu včetně čerpání nespotřebovaných výdajů činí 3,72 miliardy korun. Z toho 0,67 miliardy korun činí příjmy z komponenty 2.10 a 414 a dále 0,5 miliardy představují prostředky na program Podpora bydlení 2022+. Příjmy z nespotřebovaných výdajů na programy Brownfieldy, Nájemní bydlení, Výstavba pro obce a program Živel jsou předpokládány v objemu 2,55 miliard korun.
Celkové navýšení výdajů roku 2024 je navrhováno ve výši 4,38 miliard korun. Výdaje odpovídající nově rozpočtovým příjmům. V případě poplatků finančního nástroje komponenty 2.10 se jedná o příjmy pokrývající i výdaje následujících období a příjmy z komponenty 414 pokrývající výdaje uvedené již v původním rozpočtu a slouží i na zajištění personálních kapacit potřebných po dobu realizace daných agend. Celkově se jedná o zvýšení příjmů nad výdaje v roce 2024 o 20 milionů korun.
Celkové saldo hospodaření by mělo být záporné ve výši minus 660 milionů korun. Tento schodek bude využit na poskytnutí většího objemu úvěrů v novém programu Dostupné bydlení, který bude hlavní podporou poskytovanou fondem v příštích obdobích. Jedná se o poskytování dotací a zvýhodněných úvěrů, kdy dotační část bude kryta dotací ze státního rozpočtu a úvěrová část z Národního plánu obnovy. Část úvěrů by fond financoval i z vlastních disponibilních zdrojů, zejména na účelem pokrytí většího zájmu ze strany obcí a měst.
V roce 2024 by po navrhované změně rozpočtu fond mohl vypsat výzvu až na celkem 2,5 miliardy korun, z toho 1 miliardu by činily dotace a 1,5 miliardy zvýhodněné úvěry.
Program byl notifikován Evropskou komisí počátkem tohoto roku a ve druhém pololetí bude vypsána první výzva.
Vláda návrh rozpočtu projednala na svém zasedání dne 15. května a schválila ho ve výše popsaném rozsahu. Proto vás žádám o schválení přednesených návrhů změn rozpočtu Státního fondu podpory investic na rok 2024. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Tento sněmovní tisk projednal výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, jehož usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 711/1.
Prosím, aby se ujala slova zpravodajka výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, poslankyně Jana Bačíková, informovala nás o jednání výboru a přednesla také návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Jana Bačíková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Kolegyně, kolegové, pane ministře, já asi dlouho mluvit nebudu, protože pan ministr to víceméně všechno shrnul. Jak už bylo řečeno, změny v rozpočtu Státního fondu podpory investic nestaví žádné nové požadavky na státní rozpočet. Všechny ty nově navrhované příjmy jsou tvořeny právě prostředky rozpočtovanými už v kapitole Ministerstva pro místní rozvoj. Největší objem navrhované změny představuje čerpání dotací z nároků nespotřebovaných výdajů minulých let, které byly vlastně v původním rozpočtu už alokovány. (Hluk v jednacím sále přetrvává.)
Další důležitou změnou, ale to vlastně říkal i pan ministr, je komponenta 2.10, to je reforma dostupného bydlení, která je rozdělena na 215 milionů na financování regionálních poradenských center v oblasti investic do bydlení a 450 milionů, které se dělí na 418,5 milionu na úvěrovou část programu dostupného bydlení a 31,5 milionu na administraci. Bylo tady už řečeno, že objem 500 milionů je na Podporu bydlení 2022+. Nejmenší objem, to je ta subkomponenta 4.1.4 Zefektivnění a posílení implementace Národního plánu obnovy.
Možná to jenom maličko zrekapituluju. Příjmy jsou tedy v částce 5 658 021 661 korun a výdaje 6 318 064 661 korun. Záporné saldo ve výši 660 milionů respektuje zachování rezerv i dodržení minimálního objemu aktiv, které ukládá zákon o Státním fondu podpory investic, a vlastně to záporné saldo umožní poskytování úvěrů v programu dostupného bydlení a nepředstavuje tak ztrátové hospodaření. Ve výsledku to vlastně umožní efektivnější využití prostředků na bankovních účtech fondu a využití s jeho posláním.
Teď bych asi přečetla tedy usnesení z výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, které bylo na 32. schůzi výboru a proběhlo 6. června:
"Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj po odůvodnění předlohy panem inženýrem Lukášem Černohorským, náměstkem ministra pro místní rozvoj, po zpravodajské zprávě Jany Bačíkové
I. souhlasí s návrhem změny rozpočtu Státního fondu podpory investic na rok 2024 dle sněmovního tisku 711 ve výši příjmů 5 658 021 661 korun a ve výši výdajů 6 318 064 661 korun;
II. doporučuje Poslanecké sněmovně přijmout následující usnesení: Poslanecká sněmovna schvaluje změnu rozpočtu Státního fondu podpory investic na rok 2024, sněmovní tisk 711;
III. zmocňuje zpravodajku výboru, aby s usnesením seznámila Poslaneckou sněmovnu při projednávání sněmovního tisku 711;
IV. pověřuje předsedu výboru, aby usnesení zaslal předsedkyni Poslanecké sněmovny."
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, paní zpravodajko. Jen vás požádám, abyste poté, co otevřu podrobnou rozpravu, odkázala na toto usnesení, abych o něm mohl dát hlasovat. Děkuji vám.
Zahajuji všeobecnou rozpravu, kde eviduji jednu přihlášku, a hlásí se pan poslanec Robert Stržínek.
Než vám udělím slovo, kolegyně, kolegové, poprosím zvlášť v pravé části sálu o ztišení.
Prosím, máte slovo.
Poslanec Robert Stržínek: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, nejdříve mi dovolte pár vět obecně. Státní fond podpory investic je samostatnou právnickou osobou zřízenou zákonem č. 211/2000 Sb., která patří mezi nepřímo řízené organizace Ministerstva pro místní rozvoj. Účelem fondu a jeho veřejným posláním je podporovat udržitelný rozvoj obcí, měst a regionů, bydlení a cestovního ruchu v souladu s veřejným zájmem a koncepcemi, strategickými dokumenty, programy a jinými dokumenty schválenými vládou České republiky. Fond dále zajišťuje výběr peněžních příspěvků od cestovních kanceláří do garančního fondu a vyplácení peněžních prostředků z tohoto fondu podle zákona upravujícího některé podmínky podnikání a výkon některých činností v oblasti cestovního ruchu. V souladu s platnou koncepci bydlení 2021+ je činnost fondu primárně zaměřena na oblast bydlení, podporu udržitelného rozvoje obcí, měst a regionů tak, jak je to ve veřejném zájmu. Předsedou výboru SFPI je Ivan Bartoš.
A nyní k již projednávanému materiálu. Změna rozpočtu Státního fondu podpory investic vyplývá z úkolu programu Národního plánu obnovy, z čerpání nespotřebovaných nároků výdajů minulých let a převodu agendy Podpora bydlení 2022+ z MMR. V průběhu roku se tak navyšují výdaje z 1,9 miliardy na 6,3 miliardy, tedy o více jak 200 %. V komentáři chybí jasná data, co jsou mandatorní výdaje, a pokud původním rozpočtem nejsou pokryty, jak k tomu došlo. V komentáři se píše, že výdaje kapitoly 317 MMR na komponentu 2.10 určené pro čerpání fondem v roce 2024 uvedené níže byly schváleny až v závěru roku 2023, pro komponentu 4.1.4 pak v prvním čtvrtletí roku 2024. Rozpočet ale je i finančním plánem, který má zohledňovat předpokládané příjmy a výdaje, takže takovéto zdůvodnění nepovažuji za dostatečné. V předkládaném návrhu jsou uvedeny údaje vycházející nejen ze stavu nespotřebovaných nároků výdajů minulých let k 1. lednu 2024, ale i z předpokládaného průběhu čerpání podpor dle aktuálně zpracovávaných žádostí a uzavíraných smluv k jejich poskytnutí. Jenže kolik je čeho? Potřebovali bychom komentář, který by okomentoval každou významnější, zejména tedy výdajovou položku zvlášť, třeba ostatní neinvestiční výdaje jinde nezařazené, které rostou 45x, cestovné, které roste skoro 6x, nákup nehmotného majetku 5,8x, nájemné 5,5x, účastnické poplatky na konference 5,3x a tak dále.
Samotná podpora bydlení má být realizována zejména formou zvýhodněných úroků úvěrů pro města a obce, což nepovažuji za správnou strategii. Města a obce jsou pro banky velmi bonitní klienti a získání úvěru pro ně tak není vůbec složité. To, co doopravdy nepotřebujeme, je úvěr. Potřebujeme smysluplnou dotační politiku na výstavbu nájemních bytů. Ta je ale upozaděna a to je podle mě chyba. Stejně tak považuji za chybu podmiňovat získání dotace na výstavbu městských bytů čerpáním úvěru.
To je vše, děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také vám děkuji, pane poslanče, a ptám se, zda někdo další se ještě hlásí do všeobecné rozpravy? Žádnou další přihlášku nevidím, v tom případě končím všeobecnou rozpravu.
Ptám se paní zpravodajky a pana ministra na závěrečné slovo? Není tomu tak.
Přistoupíme tedy k rozpravě podrobné. Ptám se, kdo se hlásí do podrobné rozpravy? Jak jsem avizoval, paní zpravodajko, požádám vás, abyste vystoupila na mikrofon a odkázala nás na usnesení, které přijal výbor, abych o něm mohl dát hlasovat. Prosím, sem na mikrofon, jestli vystoupíte. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Jana Bačíková: Pane předsedající, děkuji za svých pět minut slávy. Tak ještě jednou, odkazuji se na usnesení, které jsem přednesla v rozpravě. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám a ptám se, zda někdo další se ještě hlásí v podrobné rozpravě? Žádnou další přihlášku nevidím. Končím podrobnou rozpravu.
Ptám se, zda v tento moment chce pan ministr nebo paní zpravodajka vystoupit se závěrečným slovem? Není tomu tak.
V tom případě dám hlasovat o návrhu usnesení. Přivolám kolegy a kolegyně z předsálí.
Návrh usnesení byl načten. Ptám se, zda jej mám před hlasováním zopakovat, nebo jestli všichni víme, o čem budeme hlasovat? Není zde požadavek na opětovné čtení usnesení.
V tom případě zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu?
Je to hlasování s pořadovým číslem 31, přihlášeno je 123 poslankyň a poslanců, pro 55, proti 1. Konstatuji, že návrh usnesení nebyl schválen.
Ale eviduji žádost o kontrolu hlasování, tak vás požádám o strpení. (Probíhá kontrola hlasování.)
Hlásí se o slovo pan předseda Benda. Prosím.
Poslanec Marek Benda: Hlásí se o slovo pan předseda Benda - já se moc omlouvám, všichni jste viděli, že jsem hlasoval pro, přesto na sjetině mám proti. Zpochybňuji hlasování.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Dobře, je zde žádost o zpochybnění hlasování.
Eviduji žádost o vaše odhlášení, já vás odhlásím. Požádám vás o opětovné přihlášení vašimi kartami a počkám, až se počet přihlášených ustálí. (K paní poslankyni Šafránkové:)
Pardon, paní poslankyně, požádám vás, kolegyně a kolegové, o strpení. Vypadá to, že paní poslankyni nefunguje karta, takže až dostane náhradní kartu, budeme hlasovat. Paní poslankyně Šafránková dnes bude hlasovat s náhradní kartou číslo 20.
Počet přítomných v sále se ustálil, nejprve dám hlasovat o zpochybnění hlasování.
Zahajuji hlasování o námitce pana poslance Bendy. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 32, přihlášeno je 113 poslankyň a poslanců, pro 111, proti nikdo. Tento návrh byl přijat.
Z toho důvodu budeme opakovat hlasování o navrženém usnesení.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh tohoto usnesení? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování pořadové číslo 33, přihlášeno je 113 poslankyň a poslanců, pro návrh 58, proti 1. S návrhem usnesení byl vysloven souhlas.
Vypadá to, že nikdo k proběhlému hlasování se nechce vracet, usnesení tedy bylo přijato.
Končím projednávání tohoto bodu.
Otevírám další bod dnešního jednání a tím je
Aktualizováno 15. 9. 2024 v 11:43.