Čtvrtek 13. června 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !

 

(pokračuje Jan Bartošek)

142.
Zdravotně pojistné plány zdravotních pojišťoven na rok 2024
s vyjádřením vlády spolu s hodnocením zdravotně pojistných plánů na rok 2024
a tabulkovými přílohami
/sněmovní tisk 674/

Předložený materiál za vládu uvede pan ministr Baxa. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Vážený pane místopředsedo, milé poslankyně, milí poslanci, dámy a pánové, dovolte, abych uvedl v zastoupení pana místopředsedy vlády a ministra zdravotnictví materiál Hodnocení předpokládaného vývoje systému veřejného zdravotního pojištění na základě návrhů zdravotně pojistných plánů zdravotních pojišťoven na rok 2024.

Všechny zdravotně pojistné plány na rok 2024 byly schváleny samosprávnými orgány zdravotních pojišťoven do 30. listopadu 2023. Ministerstvo zdravotnictví a Ministerstvo financí následně zhodnotily, že předložené zdravotně pojistné plány všech zdravotních pojišťoven jsou v souladu s právními předpisy, veřejným zájmem a úhradovou vyhláškou na rok 2024. Vláda s nimi vyjádřila souhlas na svém jednání dne 20. března 2024.

Hodnocení předpokládaného vývoje systému veřejného zdravotního pojištění vycházelo z dat získaných sumarizací údajů z tabulkových příloh jednotlivých zdravotně pojistných plánů na rok 2024. Všechny zdravotní pojišťovny zohlednily kromě předpokládaného vývoje makroekonomických ukazatelů a specifik jednotlivých zdravotních pojišťoven i předpokládaný dopad novel právních předpisů na rok 2024.

Mezi nejdůležitější parametry mající vliv na hospodaření zdravotních pojišťoven v roce 2024 lze zařadit: od 1. ledna se podle novely zákona o pojistném na veřejné zdravotní pojištění poprvé uplatnila automatická valorizace platby za pojištěnce, za které je plátcem pojistného stát. Měsíční platba za jednoho státního pojištěnce tak vzrostla z částky 1 900 korun na 2 085 korun, nárůst o 9,7 %. Dále došlo ke zvýšení minimální mzdy o 1 600 korun na částku 18 900 korun od 1. ledna 2024. Měsíční pojistné osob bez zdanitelných příjmů tak činí 2 552 korun. Pro osoby samostatně výdělečně činné bude při splnění zákonem stanovených podmínek i v roce 2024 pokračovat možnost využití režimu takzvané paušální daně. Příjmy systému veřejného zdravotního pojištění celkem včetně příjmů ze zdaňovaných činností jsou plánovány ve výši 502,6 miliardy korun. To představuje meziroční nárůst o 7,3 % v absolutní hodnotě 34,2 miliardy korun. Výdaje systému veřejného zdravotního pojištění celkem včetně zdaňovaných jsou plánovány ve výši 510,1 miliardy korun. V porovnání s předchozím rokem jsou celkové výdaje vyšší, a to o 8,6 %, v absolutní hodnotě o 40,4 miliardy korun.

Souhrn odhadů plánovaného salda příjmů a výdajů za systém veřejného zdravotního pojištění je plánován jako záporný, a to ve výši 7,6 miliardy korun. To je především způsobeno záměrem Ministerstva zdravotnictví reagovat na inflační tlaky u poskytovatelů zdravotních služeb. Nad rámec schválených zdravotně pojistných plánů byla zástupci zdravotníků, vlády a Všeobecné zdravotní pojišťovny uzavřena dohoda o navýšení výdajů na odměňování zdravotníků i nezdravotnického personálu nemocnic v roce 2024 o 9,8 miliardy korun. Z uvedené částky pochází 6,8 miliardy korun z meziročního navýšení úhrad od zdravotních pojišťoven, zbývající 3 miliardy korun nezohledněné ve zdravotně pojistných plánech poskytne VZP formou úhradových dodatků s nemocnicemi. Jelikož ke zmíněné dohodě došlo až po odevzdání zdravotně pojistných plánů zdravotními pojišťovnami, hodnocení tyto dodatečné finanční prostředky nezohledňuje.

Odhad průměrných nákladů na zdravotní služby na jednoho pojištěnce v roce 2024 je podle zdravotně pojistných plánů vyšší, než očekávaný průměrný náklad v roce 2023. Průměrné náklady na pojištěnce by měly vzrůst o 8,9 % a dosáhnout tak částky 45 735 korun. To v absolutním vyjádření představovalo meziroční nárůst o 3 744 koruny. Existenci závazků po lhůtě splatnosti vůči poskytovatelům zdravotních služeb předpokládá pouze jedna zdravotní pojišťovna, Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky, a to v hodnotě 1,4 miliardy korun. Finanční zásoby na bankovních účtech rezervních fondů všech zdravotních pojišťoven jsou plánovány v souladu s právními předpisy.

Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vláda na své schůzi 20. března 2024 projednala společná stanoviska Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva financí ke zdravotně pojistným plánům zdravotních pojišťoven na rok 2024. Usnesením číslo 172 vláda doporučila předložit návrhy zdravotně pojistných plánů zdravotních pojišťoven na rok 2024 Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k projednání, a to s návrhem na jejich schválení. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Tento sněmovní tisk projednal výbor pro zdravotnictví, jehož usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 674/1.

Prosím, aby se ujal slova zpravodaj výboru pro zdravotnictví. V tomto případě byl pověřen přednesením usnesení pan poslanec Tom Philipp, ale ten je dnes omluven. Toto usnesení přečte pan poslanec Róbert Teleky. Vzhledem k tomu, že se nejedná o zákon, tak o změně zpravodaje se nehlasuje. Prosím, máte slovo, pane zpravodaji.

 

Poslanec Róbert Teleky: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Hezké poledne, kolegové. Předkládaný dokument je obdobou návrhu státního rozpočtu pro zdravotní pojišťovny. Jedná se o standardní každoroční materiál, jehož zpracování a schvalování ukládají Ministerstvu zdravotnictví a Ministerstvu financí zákony o zdravotních pojišťovnách. V roce 2024 jsou zdravotními pojišťovnami naplánovány příjmy v částce 502,6 miliardy korun a výdaje v částce 510,1 miliardy korun.

Systém by měl jako v předchozím roce hospodařit se schodkem, který by se měl meziročně zvýšit na minus 7,6 miliardy korun. To je především způsobeno záměrem Ministerstva zdravotnictví reagovat na inflační tlaky u poskytovatelů zdravotních služeb. Navýšení prostředků ve sféře poskytovatelů zdravotních služeb by mělo sloužit mimo jiné k podpoře dostupnosti péče o děti, jednodenní péče, paliativní péče, péče o duševní zdraví, pohotovostí a urgentních příjmů a rovněž i růstu odměňování zdravotníků, především v nemocnicích.

Nad rámec schválených zdravotně pojistných plánů 2024 byla zástupci zdravotníků, vlády a VZP ČR, uzavřená dohoda o navýšení výdajů na odměňování zdravotníků i nezdravotnického personálu nemocnic v roce 2024 o 9,8 miliardy korun. Z uvedené částky bude 6,8 miliardy korun pocházet z meziročního navýšení úhrad od zdravotních pojišťoven již zahrnutého ve zdravotně pojistném plánu 2024. Zbývající 3 miliardy korun nezohledněné ve zdravotních pojistných plánech poskytne VZP formou úhradových dodatků s nemocnicemi.

Na základě obdržených zdravotně pojistných plánů na rok 2024 je možno konstatovat, že tyto plány jsou v souladu s právními předpisy, veřejným zájmem i požadavkem, aby umožnily naplnění cílů vyhlášky č. 319/2023 Sb., kterou se stanovují hodnoty bodu výše úhrad hrazených služeb a regulační omezení pro rok 2024.

Dovolte, abych vás seznámil i s usnesením výboru pro zdravotnictví z 36. schůze ze dne 5. června 2024 k zdravotně pojistným plánům zdravotních pojišťoven na rok 2024, s vyjádřením vlády, spolu s hodnocením zdravotně pojistných plánů 2024 a tabulkovými přílohami, sněmovní tisk 674.

"Výbor pro zdravotnictví Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR

I. doporučuje Poslanecké sněmovně, aby přijala následující usnesení: Poslanecká sněmovna schvaluje zdravotně pojistné plány zdravotních pojišťoven na rok 2024 s vyjádřením vlády, spolu s hodnocením zdravotně pojistných plánů 2024 a tabulkovými přílohami, sněmovní tisk 674;

II. pověřuje předsedkyni výboru, aby toto usnesení předložila předsedkyni Poslanecké sněmovny;

III. zmocňuje zpravodaje výboru, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny."

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Zahajuji všeobecnou rozpravu a ptám se, zda se do ní někdo hlásí? Pan poslanec Brázdil. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Milan Brázdil: Děkuji za slovo. No, asi to pana ministra moc nebude tankovat, když pošle vás, abyste to přečetl. Pěkně jste to četl. Nevím, jestli víte, co jste četl, ale krásně jste gestikuloval. Ne, vážně. Jasně, my schvalujeme vlastně v polovině roku plán na tento rok. No, to se tak děje. Ale já bych se chtěl zeptat. Vy jste pěkně popsal i to, kde se vezmou peníze nebo kde se vzaly peníze na odměny zdravotníků, kdy na konci roku ta akce zdravotníků v nemocnicích - řekli si o ty peníze a našly se. Nicméně jak to bude dál, pane ministře? Nevím, jestli se můžu vůbec ptát, protože to je na tento rok, ale jak to bude dál, jak to bude fungovat v roce 2025? Plánuje se, že znovu ty pojišťovny najdou nějaké rezervy, anebo to bude už formou nového zákona o odměňování zdravotníků? Ale ten dotaz dávám jenom - asi mi na to nikdo neodpoví - čili za mě. Aha, pan ministr odpoví, tak to budu rád. Děkuji pěkně.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Nyní tedy řádně přihlášený pan poslanec Nacher, ale předtím se ještě omlouvám, je zde faktická poznámka, pan ministr Zbyněk Stanjura, prosím.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Odpověď je relativně jednoduchá. Pojišťovny a jejich orgány už v těchto dnech pracují na zdravotně pojistných plánech na rok 2025. Když jsme schvalovali rozpočtovou strategii pro příští roky, tak jsme schválili na vládě, že systém veřejného zdravotního pojištění pro rok 2025 má být vyrovnaný. To není úkol pro každou zdravotní pojišťovnu zvlášť, ale jako celek. Myslím, že to je cíl realistický a dosažitelný, protože když se podíváme na zdravotně pojistné plány schválené a pak na výsledek hospodaření, tak opakující se skutečnost je, že se zvyšují příjmy.

To znamená, ono se docela dobře nedá predikovat, kolik bude platba za státní pojištěnce vůbec, když máme ten valorizační mechanismus. Ale naštěstí máme velký počet zaměstnaných, platy a mzdy rostou rychleji, než je ve zdravotně pojistných plánech jednotlivých pojišťoven. To nekritizuji, to jenom konstatuji. Takže i letos všechna data, která máme k dispozici za první čtyři měsíce, nasvědčují tomu, že deficit nebude tak vysoký, jako když sečtete deficit těch zdravotně pojistných plánů, které v této chvíli projednáváte.

Co se týče zákona o odměňování ve zdravotnictví, tak jsem byl účastněn s ostatními členy vlády a s panem premiérem - pan premiér to svolal na pravidelné jednání se zástupci profesních komor, kde samozřejmě jsou i komory ze zdravotnictví. Tam jsem dostal informace, že pan vicepremiér Válek podle mě ten slib splnil, už rozeslal text návrhu i k těmto profesním organizacím. To znamená, postupuje to standardním legislativním procesem.

Když si ale uvědomím dnešní datum, tak bych řekl, že je skoro vyloučené, aby to platilo k 1. lednu 2025. Není to úplně vyloučené - teď nemluvím o obsahu, a jak těžké nebo jednoduché bude domluvit se na obsahu toho zákona - ale vzhledem k legislativě je vlastně vyloučeno, aby první čtení bylo ještě před parlamentními prázdninami. Z naší zkušenosti, kterou máme společnou, stihnout během čtyř posledních měsíců všechna tři čtení je těžké. Omlouvám se za delší odpověď.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane ministře. Eviduji faktickou poznámku. Tu má pan poslanec Kamal Farhan, poté je řádně přihlášený pan poslanec Patrik Nacher.

 

Poslanec Kamal Farhan: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych si jenom dovolil krátce za reagovat na svého předřečníka. Já se velmi těším nebo jsem zvědavý, že pojišťovny pro příští rok budou hospodařit s vyrovnaným rozpočtem. Já se na to těším. Já tady na mikrofon chci říct, že to je zajímavá zpráva pro všechny pracovníky ve zdravotnictví. Na druhou stranu jsem chtěl říct, že poslední dva roky tato vláda v čele s ministrem za TOP 09 zdravotnictví hnala pojišťovny do deficitu, hospodařily s deficitem a vůbec se nesnažily systém, řeknu, stabilizovat. Ten systém byl stabilní za naší vlády a teď rozhodně není. Dokonce ve své důvodové zprávě uvádí, že dvě pojišťovny budou mít velké finanční prostředky. Já vidím, že se zvedá i pan ministr Stanjura - toho jsem chtěl pochválit jako Ministerstvo financí - který doporučuje, aby systém byl stabilní, tak aby bylo 18 % na zůstatku na jednotlivých základních fondech.

Když se podíváte (na) tabulku, kterou předložilo Ministerstvo zdravotnictví - teď ji nemůžu najít... ale... tady ji mám - prostě všechny pojišťovny klesají na ty zůstatky, já nebudu teď jmenovat, ale 11,9, 2 %, 6,5 %, 5,7 %, 5,2 %, 6,8 % a 7,2 %. To znamená, že ministr zdravotnictví při tvorbě, ať už úhradové vyhlášky, nebo když se podívá na zůstatky zdravotních pojišťoven, nebere doporučení svého kolegy za - pana ministra Stanjury, že stabilní systém by měl mít kolem 18 % - za daný nebo jak bych to nazval. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Faktická poznámka pana ministra. Prosím.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Pan poslanec ví stejně jako já, že to je věc hospodaření zdravotních pojišťoven, že to není ani ministr zdravotnictví, ani vláda, která schvaluje zdravotněpojistné plány, jejichž obsahem je v zásadě rozpočet, když to řeknu takhle zjednodušeně. Když budeme mluvit o deficitu v roce 2022 a 2023, mluvíme o něm, a já bych vás chtěl poprosit, pane poslanče, abyste řekl, prostřednictvím pana místopředsedy, abyste jste řekl, jak ten deficit byl velký absolutně a jak byl relativně v procentech, jo, protože se zbytečně strašíme. Když si uvědomíme, že zhruba je objem prostředků v systému veřejného zdravotního pojištění půl bilionu, 500 miliard korun, 1 % je 5 miliard korun, jo, tak jenom, abychom jako věděli, že deficity byly právě nižší díky vyššímu výběru, ať už za státní pojištěnce, protože stát platí za ukrajinské uprchlíky jako za státní pojištěnce - a je pravda, je fakt, že se nestalo to, před čím mnozí varovali, že uprchlíci budou čerpat větší podíl zdravotní péče, než kolik je platba za státní pojištěnce, opak je pravdou, to znamená, systému veřejného zdravotního pojištění to pomáhá na úkor státního rozpočtu, že uprchlíci spotřebují menší část zdravotní péče než průměrná česká populace, je to dáno asi i věkem, to si musíme přiznat, to znamená, pro systém veřejného zdravotního pojištění na úkor státního rozpočtu je to vlastně finančně výhodné. A to, že příští rok má být vyrovnaný, je to správně. Vy jste si jako protiřečil, (nesrozumitelné) jste řekl - no, to byl deficit, to je hrozné - a pak říkal - já se těším na to - a byla tam ironie, podle mě, pokud ne, tak se omlouvám - až to bude vyrovnané. Tak právě proto, aby to nebylo deficitní, chceme, aby pro rok 2025 ten systém byl vyrovnaný.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Navazuje faktická poznámka pana poslance Kamala Farhana, potom pan poslanec Jiří Mašek. Prosím.

 

Poslanec Kamal Farhan: Já bych jenom zareagoval na svého předřečníka. Já nikoho nestraším. Straší Ministerstvo zdravotnictví ve své důvodové zprávě tím, že uvádí, že se dostanou některé zdravotní pojišťovny do finančních problémů - to si tam můžete přečíst, to za prvé. Za druhé, vaše doporučení Ministerstva financí je, aby systém byl stabilní, je 18 % na základních fondech. Já jsem tady přečetl, jaká ta procenta jsou - a to je zase vaše zpráva, to znamená, že vlastně není tam - to doporučení Ministerstva financí tam není bráno v potaz.

Co se týká, že nemůže vláda nebo ministr zdravotnictví to ovlivnit - může. Ministr zdravotnictví za TOP 09 nebyl schopen v dohadovacím řízením prostě udělat dohody, pak tu vyhlášku podepsal za sebe a dostat ji do deficitu, jenom v loňském roce byla 7,6 miliardy.

Když se bavíme o zůstatcích pojišťoven, já nemám tady ty tabulky, ale musíte si, pane ministře - a vy ta čísla určitě znáte možná líp než já - uvědomit, kolik za předchozí vlády spotřeboval zdravotní systém a kolik bylo na rezervách. Já teď to číslo nemám před sebou, takže byste mě mohl chytit za slovo, já si myslím, že to bylo třeba někde kolem 60 miliard, možná ještě více, ve vztahu k objemu peněz, který do zdravotnictví byl. Takže ty rezervy za nás byly podstatně vyšší. Dneska máte přes 500 miliard a ty rezervy prostě se ztenčily. Takže není to strašení.

Pokud vy strašíte, tak strašíte v důvodové zprávě, že dojde k ohrožení finanční stability některých zdravotních pojišťoven. (Zvýšeným hlasem.) Řekněte nám, kterých zdravotních pojišťoven? Proč to tam vůbec píšete, když je to tak stabilní, když je to zalité sluncem? A ministr zdravotnictví (Důrazně.) ovlivňuje hospodaření zdravotnických pojišťoven z toho důvodu, že podepisuje úhradovou vyhlášku, a nebyl schopen dohody a nemá dohody ani na příští rok. A nebude je mít a zase to udělá! Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní pan poslanec Jiří Mašek, potom pan ministr Zbyněk Stanjura, všechno faktické poznámky. Prosím.

 

Poslanec Jiří Mašek: Děkuji za slovo. Já bych chtěl podpořit svého kolegu Kamala Farhana a chtěl bych říct, že tady je zásadní problém, pane ministře financí, v tom, že lidé té diskusi příliš nerozumí. Podstatné je, že skutečně jenom ve dvou segmentech, jestli mám dobré informace, se podařila dohoda - v ostatních segmentech ne. A já mám třeba informaci, a to je oblast, která je nám, opozici i koalici, a v minulém období to bylo opačně, ale byla společná a byla na ní shoda a všichni jsme tady horovali za podporu domácí péče. Domácí péče je nejvstřícnější k pacientům, je nejlacinější. A víte, jaké jsou návrhy? Ty návrhy jsou bez navýšení a dokonce v tom návrhu je snížit hodnotu bodu z 1,07 korun na 97 haléřů, což je úplně likvidační. Takže ono je to opravdu o penězích, ono je to o schopnostech pojišťoven péči uhradit a samozřejmě to souvisí i s ministrem financí a kolik do toho eventuálně dáme peněz. Takže pro občany ta hrozba tady je a dá se demonstrovat na jednotlivých odbornostech, kde došlo k nedohodám - zatím k nedohodám.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Další faktická poznámka, pan ministr Zbyněk Stanjura (Ministr Baxa mimo mikrofon: Není.) - není přítomen. V tom případě budeme pokračovat dál, faktickou poznámku mažu a nyní vystoupí pan poslanec Patrik Nacher. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji za slovo. No, dámy a pánové, asi tomu neuvěříte, ale já jsem se u tohoto bodu připravoval, že se zeptám pana ministra Válka konkrétně (Ministr Baxa mimo mikrofon: Ten tady není.) Ten tady není, je omluven. Trochu mě to zklamalo, protože tohleto omlouvání, kde gesční ministr tady není a prezentuje to ministr kultury - úplně stejně, jako jsou omluveni - většina ministrů - na interpelace, (nesrozumitelné) měl nahlášené interpelace a ani jeden z ministrů, včetně premiéra, tady není, tak nevím, co budu odpoledne dělat. Ale já jsem se chtěl zeptat - třeba mi pan ministr kultury odpoví - jestli v těch plánech už jsou zobrazeny změny, které se týkají milostivého podzimu, který jsme tady schválili. A chtěl jsem se na to zeptat z toho důvodu, protože ministr zdravotnictví tady hájil sněmovní verzi proti senátní verzi s nějakým odůvodněním, které se týkalo fondu prevence a obecně hospodaření zdravotních pojišťoven. Já jsem to v řeči pana ministra kultury neslyšel, tak jestli by mohl někdo odpovědět, jestli už se tam počítá s nějakými změnami ve vztahu k milostivému podzimu, který bude platit od 1. července. Děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Ptám se, zda někdo další se ještě hlásí do všeobecné rozpravy? Žádnou přihlášku do všeobecné rozpravy nevidím, v tom případě končím všeobecnou rozpravu.

Ptám se na závěrečné slovo pana ministra, pana zpravodaje - není tomu tak.

Přistoupíme k rozpravě podrobné. Ptám se, kdo se hlásí do podrobné rozpravy? Pane zpravodaji, prosím, odkažte na usnesení, aby bylo možné dát o něm hlasovat.

 

Poslanec Róbert Teleky: Děkuji. Kolegyně a kolegové, odkazuji na usnesení, které jsem přednesl ve zprávě zpravodaje. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Ptám se, zda někdo další se ještě hlásíte do podrobné rozpravy? Nikoho nevidím, končím podrobnou rozpravu.

Ptám se, zda pan ministr nebo pan zpravodaj chcete závěrečné slovo? Není tomu tak.

 

V tom případě přistoupíme k hlasování o návrhu usnesení.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh usnesení? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 35, přihlášeno je 119 poslankyň a poslanců, pro 76, proti 1. Já konstatuji, že návrh usnesení byl schválen.

 

Pane ministře, pane zpravodaji, já vám děkuji. Končím projednávání tohoto bodu a předám řízení schůze.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Vážené poslankyně, vážení poslanci, přeju vám hezké poledne. Budeme pokračovat v našem programu.

 

Dalším bodem je bod číslo

Aktualizováno 16. 7. 2024 v 13:43.




Přihlásit/registrovat se do ISP