Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(12.10 hodin)
(pokračuje Pavel Bělobrádek)

Ještě k tomu, co říkal pan ministr. Já bych jenom vypíchl jednu věc, a to jsou mimořádná veterinární opatření. Pokud přijde skutečně nějaká nebezpečná nákaza, tak bude teď moci krajská veterinární správa posoudit, zda vyhlásí, nebo nevyhlásí mimořádná opatření včetně toho ohniska nákazy. Všichni víte, co se potom děje, když se někde objeví taková nákaza, jako je ptačí chřipka nebo mor prasat a podobně. V tom případě tam bude na posouzení, zda ta opatření jsou, nebo nejsou nutná. Nebudou ho muset vždycky vyhlásit i tam, kde to komplikuje situaci víc, než je z odborného hlediska nezbytně nutné.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju, pane poslanče, za zprávu zpravodaje. A nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí tito poslanci. Jako první pan poslanec Kott, kterému tímto dávám slovo.

 

Poslanec Josef Kott: Děkuji pěkně za slovo. Vážený pane místopředsedo, pane ministře, milé kolegyně, vážení kolegové, já bych chtěl poděkovat Ministerstvu zemědělství, panu ministrovi, za to, že novelu zákona připravili a že ji připravili podle mě velice dobře s tím, že se tam skutečně, jak pan ministr hovořil o tom, snížila významně byrokracie. Napřímily se postupy a procesy a určitě to povede k tomu, že jak Státní veterinární správa, tak i všichni dotčení si uleví s tím, že nebudou muset dělat něco, co jim nepřišlo úplně smysluplné.

Já bych se chtěl zastavit u dvou věcí. Ta první, která se v novele objevila a která za mě, si myslím, že je v pořádku, je, že už tam není explicitně uvedeno, že vlastně jediným pracovištěm nebo institucí, která může dodávat do zemědělské prvovýroby nebo i do kontrolní správy, je pouze Veterinární univerzita Brno, protože jsou i jiné vysoké školy, které vlastně řeší buďto veterinární techniky, anebo nebo lidi, kteří vlastně potom se v praxi zabývají živočišnou výrobou jako takovou. Takže je dobře, že i absolventi Hygienické fakulty v Brně a nově teď vlastně absolventi bakalářského studia a do budoucna snad i magisterského studia při ČZÚ v Praze budou moci vykonávat příslušné záležitosti, na které vlastně studují. A vzhledem k tomu, že v rámci zemědělské veřejnosti jako takové pořád chybí veterinární technici a veterinární lékaři, kteří pracují s těmi velkými zvířaty, protože v posledních letech samozřejmě bylo velice zajímavé se věnovat spíše domácím mazlíčkům, než chodit do provozu, tak toto rozhodnutí je, myslím, v pořádku a ještě jednou za něj děkuji a myslím si, že je to ku prospěchu věci.

Druhá věc, na kterou bych se chtěl zaměřit, je vlastně řešení odborné způsobilosti podle paragrafu podle § 59. Jedná se konkrétně o to, že v podstatě provádění některých zákroků podle vyhlášky v § 35 nebo vyhlášky 176/2023 Sb., vlastně tam je přímo vyspecifikováno, že to musí být absolvent zemědělské vysoké školy nebo veterinární univerzity, a v podstatě do kurzů, které potom řeší vlastně provádění konkrétních zákroků v zemědělské prvovýrobě, tak se nemůže hlásit nikdo jiný než tito absolventi. A nezřídka se stává to, že vlastně třeba lidé, kteří vystudují vysokou školu zemědělskou, ale třeba mechanizačního oboru, tak v podstatě se do těchto kurzů nemohou přihlásit a je i poměrně hodně vlastně zemědělských inženýrů, právě o kterých tady hovořím, kteří vlastně vlastní zemědělské farmy a v podstatě jsou tímto nějakým způsobem diskvalifikováni.

Vím, že tato otázka už se tady otvírala mnohokráte. Nechci dělat žádnou partyzánskou činnost tím, že bych chtěl otvírat něco, co není úplně komfortní třeba pro veterinární správu, ale dovolím si dopředu informovat o tom, že po konzultaci se Státní veterinární správu, možná se zástupci Ministerstva zemědělství zkusím připravit nějaký pozměňovací návrh, který by umožnil zohlednit dlouhodobou praxi v této činnosti, a umožnili jsme vlastně zapojit do těch kurzů, které jsou dělány, tak aby se tam mohli přihlásit i jiní, než, jak jsem řekl, absolventi zemědělských škol a univerzit a veterinární univerzity. Takže ještě jednou děkuji za to, že veterinární zákon, tak jak byl předložen, tady je, a věřím, že najde naši podporu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. A nyní vystoupí pan poslanec Černý. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Oldřich Černý: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi také, abych se krátce vyjádřil k tomuto sněmovnímu tisku. Tento zákon již prošel dvěma změnami v roce 2019 a 2022, kdy obě změny implementovaly nové právní předpisy Evropské unie. Současná změna reaguje na požadavky, které vyvstaly z aplikační praxe těchto zmíněných dvou novel. Jedná se především o požadavky adresátů právní úpravy a pak o potřebné změny pro orgány provádějící státní veterinární dozor. Jak zde již bylo panem ministrem předloženo a i mým předřečníkem, a proto je všechny nebudu opakovat. K tomuto předloženému vládnímu návrhu zákona zatím nemá hnutí SPD žádné připomínky a uvidíme, jak se dále budou vyvíjet pozměňovací návrhy. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Také děkuji. Paní poslankyně Kocmanová Klára nyní vystoupí v obecné rozpravě a bude poté následovat pan poslanec Bendl.

 

Poslankyně Klára Kocmanová: Děkuji za slovo. Já budu ve své řeči adresovat jen část novely, a to tu, která se týká zavedení kontroly pomocí kamerového systému. Na veřejnost se občas dostanou záběry, kde obsluha jatek surovým způsobem do zvířat kope nebo je mlátí do hlavy tyčemi. Takové záběry jsou ale pořizovány jen náhodně, nesystematicky a potají, a většina případů týrání zvířat na jatkách tak nejen, že není potrestána, ale není ani odhalena. To se teď, doufám, změní a já moc děkuji panu ministrovi, že v návrhu této novely je to řešeno pomocí kamerového systému na vykládku jatek.

Já si ale kladu otázku, zda pomůže zachycení pouze tohoto malého úseku, tedy vykládky a přehánění zvířat, k tomu, aby mimo něj k týrání nedocházelo. Vůbec si nedělám iluze o tom, že v těchto otřesných případech se týrání a neetické chování ke zvířatům děje jen a pouze tam, kde jsou kamery, a v ostatních případech a v ostatních prostorách k tomu nedochází. Vykládka a přehánění zvířat, tedy prostory, na které se teď návrh vztahuje, totiž představují pouze malou část celého procesu porážky. Proto není správné, aby se týrání zvířat přesunulo jen do míst mimo dosah kamer, protože to by potom bylo jen částečné řešení, pouze odpověď na ty zveřejněné záběry. Kamerové záznamy mají být uchovávány po dobu 30 dní a přístup k nim bude mít pouze krajská veterinární správa, a to na požádání. Není tedy důvod kamerovou oblast jatek takto osekávat. Proto bych ráda tuto otázku ještě otevřela, aby kamerové záznamy pořizovány ve všech prostorách jatek byly. I ta zvířata, která jsou chována na maso, si zaslouží slušné zacházení a co nejlepší a nejkvalitnější život. Jsou to totiž především živé bytosti. Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP