Pátek 20. prosince 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

Předcházející část projednávání bodu pořadu schůze

 

(pokračuje Aleš Juchelka)

171.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 774/ - třetí čtení

Projednávání tohoto bodu jsme přerušili dne 18. prosince 2024 v rozpravě.

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele pan ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček a taktéž zpravodaj garančního výboru, kterým je výbor hospodářský, pan poslanec Marek Novák.

Připomínám, že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 774/3, který byl doručen dne 5. prosince 2024 a usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 774/4.

Nyní tedy budeme pokračovat v přerušené rozpravě, do které se přihlásili následující poslanci, nicméně paní předsedkyně Poslanecké sněmovny přerušila tady tento bod a přerušila ho, ano, až po panu poslanci Adamcovi, který dokončil svou myšlenku v rozpravě. V tuto chvíli se přihlásil s faktickou poznámkou pan poslanec Jakub Michálek, který ale v tuto chvíli tady není, tím pádem budeme pokračovat v obecné rozpravě. Poprosím pana poslance Jiřího Havránka. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Jiří Havránek: Děkuji, pane předsedající, vážím si udělení slova. Kolegyně, kolegové, krásný den. Já budu velmi krátký. Vyjádřím se ke svému pozměňovacímu návrhu, respektive zde k němu načtu legislativně technické úpravy, které se týkají opravdu úprav interpunkce. Kolega Patrik Nacher, prostřednictvím pana předsedajícího, o něm mluvil. Týká se spoofingu, což je jistě nepříjemný jev, který se děje. Nebudu ho zde více odůvodňovat, ale těší mě, že tento návrh měl podporu v hospodářském výboru a že tedy alespoň prostřednictvím pana předsedajícího, prostřednictvím Patrika Nachera, jsem vycítil i podporu ze strany opozice.

Nicméně k té legislativně technické úpravě podle § 95 odst. 2 jednacího řádu Poslanecké sněmovny k pozměňovacímu návrhu poslance Jiřího Havránka předloženého dne 22. 10. 2024, ve znění usnesení hospodářského výboru ze dne 5. 12. 2024, sněmovní tisk 774/3, k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů, zákon o elektronických komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, sněmovní tisk 774:

I. Bod 6 pozměňovacího návrhu B se mění tak, že ve změnové části (část druhá, změna zákona o bankách, čl. III) se odstraňuje tečka za slovy "elektronické komunikace".

II. Bod 7 pozměňovacího návrhu B se mění tak, že ve změnové části (část třetí, změna zákona o spořitelních a úvěrných družstvech, čl. III) se čl. III přečísluje na čl. IV a zrušuje se tečka za slovy "elektronické komunikace".

Opravdu vidíte, že je to klasický čistý legtech. Mnohokrát děkuji za vaši pozornost a věřím, že dnes již k úspěšnému konci dovedeme tento tisk, který je určitě klíčový pro spotřebitele. Pane předsedající, děkuju za slovo.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. V tuto chvíli se dál do obecné rozpravy přihlásil pan poslanec Ivan Bartoš. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ivan Bartoš: Dobrý den, dámy a pánové. Děkuji za slovo, pane předsedající. Já jenom krátce, už jsem zde několikrát v této věci vystupoval, i když mi třeba panem kolegou zpravodajem či jinými bylo vyčteno, že se hodně bavíme o tom pozměňovacím návrhu, který načetl Marian Jurečka, který tedy odkládá digitalizaci a naplnění práva občana na digitální službu a digitální úkon o dva roky. Já tedy vystoupím k tomuto tématu a chtěl bych upozornit na pozměňovací návrh, který je evidován pod písmenem G, který míří na stejnou problematiku, byť si nejsem jist, zda vůbec ten návrh Mariana Jurečky věcně patří k této otázce. Nedávno jsme zde řešili problematiku přílepku, nicméně pokud již jednotlivé rezorty chtějí odkládat... Je to vlastně změna, která se týká všech ministerstev dle toho, jak plní či neplní právo občana na digitální službu, respektive vystavení elektronických formulářů.

Já bych poprosil o podporu návrhu G, a to ze dvou důvodů, od Jakuba Michálka. Za prvé, ten návrh G upravuje podle nás lépe tu definici digitálních služeb a jejich schválení proto, aby nemusely být zařazovány, nemusely být k nim vyvíjeny ty chytré formuláře. Je pravdou, že k některým službám skutečně tyto nedávají smysl, ať už ekonomicky, či četností využití této služby tak, aby to bylo přesné a nestalo se to alibistickou výmluvou. Nevystavujeme tuto službu pro občany digitálně, protože to je drahé, protože to třeba nestíháme, ale aby to bylo přesně definováno. Zároveň máme ještě před sebou rok činnosti této vlády. Ta by měla předávat naplněnost tohoto zákona v maximální možné míře, proto bychom navrhli, aby to prodloužení - protože už nyní je zcela jasné, že se nestihne naplnit právo občana na digitální službu k tomu únoru v příštím roce, některá ministerstva stále mají 0 nebo 1 procento vystavených digitálních služeb občanům v těch formulářích, třeba na portálu - tak aby se toto posunulo pouze o rok.

Bývá takovým pravidlem, že jakmile sundáte nohu z plynu a dáte ji příliš daleko, uvolníte si ji, tak dávat se na ten plyn zpátky a rozjet ty věci, je o to obtížnější. Pojďme tedy podpořit pouze to prodloužení na jeden rok, což pomůže těm rezortům, které třeba mají... Hodně se takto argumentovalo, že chystají hned spuštění nějakého portálu nějaké digitální služby. Pojďme tedy nesundávat tuto nohu z plynu, umožněme rezortům ještě v tomto volebním období této vlády dokončit ty projekty a podpořme pouze odsunutí o jeden rok. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. Další, kdo je přihlášen do obecné rozpravy, je pan kolega Patrik Nacher. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, paní ministryně, dobrý den. Dámy a pánové, já budu znovu apelovat na vás, abyste prosím nepodpořili ten přílepek, který je v tomto zákoně a který vůbec nesouvisí s novelou zákona o elektronických komunikacích. Je to přílepek, který navrhuje odložit právo na digitální služby o dva roky. To s novelou zákona o elektronických komunikacích naprosto nesouvisí. Vůbec ne. Co je na tom ještě horšího, že jeho přijetí bude znamenat změnu postoje k tomu zákonu jako k celku.

Já obdivuji trpělivost tady ministra průmyslu, který tady sedí. My už to tady projednáváme nějakou dobu.

Tohle prapůvodně byla... (Zpravodaj gestikuluje.)

A zpravodaje taky.

... nekontroverzní norma, která měla pomoct spotřebitelům, včetně různých pozměňovacích návrhů, o kterých tady třeba mluvil Jiří Havránek a které já jsem podrobněji představil ve středu v rámci boje s kyberšmejdy a sofistikovaným způsobem, jakým se dostanou tito šmejdi na váš účet, a efektivní spolupráce mezi bankami, v tomto případě, a operátory.

Tohle to je obsah této normy a teď tam je přílepek, který to doslova kontaminuje. Já poprosím opravdu ty z vás, kteří neztratili poslední zbytky objektivity, soudnosti v tomhletom, aby pro ten přílepek prostě nehlasovali. Nechť si to tam pan ministr dá jako samostatnou normu, nebo k něčemu jinému, i když k něčemu jinému to bude zase přílepek, který bude vadit u někoho jiného.

I ta debata, která se tady vedla, a já... Možná zpravodaj, který tady u toho seděl, tak to možná v závěrečné řeči shrne, tak i ta debata se v 90 procentech věnovala - ze strany Pirátů ze 100 procent - právě tomu přílepku, to znamená odklad digitalizace. Všichni Piráti, co tady vystoupili, mluvili jenom o digitalizaci, ne o zákonu o elektronických komunikacích.

Možná jste mi nevěřili, když jsem o tom hovořil ve druhém čtení, ale mezitím tady byla jedna změnová věc, dámy a pánové, a to je rozhodnutí Ústavního soudu, který jeden takovýhle přílepek - minus rok a půl nebo kdy jste to tam dali - vyňal a řekl, že takhle to možné není, a vy 10 dnů po tomto rozhodnutí Ústavního soudu se chystáte tady odhlasovat další přílepek. To, že tam potom Piráti dávají pozměňovací návrh k přílepku, tak se vlastně na těch přílepcích v zásadě podílejí, to jako pardon, při vší úctě. Buď ten přílepek tam být nemá, anebo Piráti říkají, že tam být nemá, ale zároveň vlastně ze dvou let udělají rok, takže se vlastně na tom přílepku podílejí. Prosím, dodržujme nějakou důstojnost této komory. My teďka probíráme velmi užitečnou, nekontroverzní, koaličně, opozičně projednanou novelu zákona o elektronických komunikacích, která by tady byla přijata už před měsícem, kdyby tam nebyl ten přílepek. Skutečně odhlasováním přílepku magnetizujete to, že my jako klub nepodpoříme celek a pravděpodobně se obrátíme k Ústavnímu soudu, protože třeba já jako iniciátor této předlohy, a další členové podvýboru pro ochranu spotřebitele, budu muset hlasovat vlastně proti své vlastní původní představě o tom, jak pomoct spotřebitelům.

Já vás k tomu znovu vybízím. Jedná se o pozměňovací návrhy, které tam byly načteny a které se týkají skutečně toho odkladu práva na digitální služby. Je to pozměňovací návrh C a také ten pozměňovací návrh k pozměňovacímu návrhu, to je to G. Jeden je to dva roky, jeden je rok. Poprosím vás... Nebo aspoň snižte tady kvorum, nebuďte tady, ať ty přílepky prostě neprojdou. Nemá to tam co dělat. Já vám děkuju.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. Vaše vystoupení vyvolalo faktickou poznámku pana poslance Bartoše. Vaše dvě minuty, pane poslanče.

 

Poslanec Ivan Bartoš: Děkuju za slovo. Já už jsem teda ani nechtěl mluvit k tomuto, ale musím zareagovat na pana poslance Patrika Nachera, vaším prostřednictvím. Včera jsme měli poměrně náročný den a já jsem rád, že jsme stihli prohlasovat všechny ty věci, které byly na včerejším jednání mimořádné schůze. Já bych tady samozřejmě mohl i dneska vystupovat k jednotlivým pozměňovacím návrhům a skutečně se zabývat meritem toho zákona jako celku, říci jednotlivá stanoviska klubu. Nechtěl jsem v tomto jednání ve třetím čtení zdržovat, jenom bych se troufnul ohradit.

To, že se jedná o přílepek i od Pirátů, tady mnohokrát zaznělo a vzhledem k tomu, že vládní koalice má většinu - a lze předpokládat, že i tento návrh, který věcně k tomuto vesměs bezproblémovou tisku, který řeší tu část spotřebitelskou, nepatří - tak vzhledem k tomu, že ten návrh patrně projde, nabídli jsme alternativu, která by i pro vládu, která tvrdí, že digitalizace byla na všech ministerstvech maximální prioritou, tak jsme chtěli navrhnout alespoň alternativu k tomu, aby to podpořila v rámci řekněme rozumné délky odkladu tak, aby se jednotliví ministři ještě v tomto volebním období mohli na svých rezortech té digitalizaci věnovat, aby se ta noha z plynu nesundala. Takže konstrukt, že tím, že Jakub Michálek, respektive Piráti předložili pozměňovací návrh k návrhu, který do toho zákona věcně nepatří, skutečně nepotvrzuje to, že bychom nereflektovali i to rozhodnutí Ústavního soudu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. Tímto se vracíme zpátky do obecné rozpravy, kde je přihlášen Róbert Teleky. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Róbert Teleky: Pane místopředsedo, pěkné dopoledne, vážené kolegyně, kolegové, já bych chtěl dát návrh po domluvě s MŽP a MPO ke stažení mého pozměňovacího návrhu, který je uložen jako sněmovní dokument 5191 a v hlasovací proceduře je označen pod písmenem D. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. Pan zpravodaj to určitě zaznamenal a v tuto chvíli se z místa přihlásil pan poslanec Michal Kučera do obecné rozpravy. Prosím.

 

Poslanec Michal Kučera: Dobrý den, dámy a pánové. Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, dovolte mi, abych se krátce vyjádřil k pozměňovacímu návrhu 5183, který se zabývá neposuzováním krajinného rázu u některých staveb síti. Jedná se pro lepší představu o ty klasické stožáry, které mají za úkol šířit signál mobilní sítě. Znáte je samozřejmě jak z té zastavěné části České republiky, tak samozřejmě - a o to se jedná tady právě - z míst, která jsou dnes nepokrytá signálem takzvaných, takzvaných bílých míst.

Ta bílá místa, o kterých se bavíme, jsou dnes už právě v těch okrajových částech, hraničních částech České republiky, to znamená zejména na územích současných chráněných krajinných oblastí. V okamžiku, a tady vznikla debata právě jak na hospodářském výboru, tak poté k této věci bylo několik setkání... (Odmlka.)

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Poprosím o klid v sále, rozumím panu poslanci. Dámy a pánové, velmi vás žádám, aby byl klid v sále, abyste své diskuse přenesli, pokud možno, do předsálí. Děkuji. Pokračujte, prosím.

 

Poslanec Michal Kučera: Tak poté bylo několik jednání právě jak členů hospodářského výboru, tak zástupců Ministerstva průmyslu a obchodu, pana ministra, zástupců Ministerstva životního prostředí a pana ministra životního prostředí, abychom si tuto věc vyjasnili.

Samozřejmě krajinný ráz je poměrně citlivá záležitost. Je to věc, která je poměrně dost subjektivní, a víme, že v některých oblastech, jako jsou třeba klasicky Krušné hory, ten krajinný ráz hraje významnou roli. Kdo jste byl v Krušných horách, tak jistě víte, že to nejcennější, to, co právě bude předmětem vyhlášení Chráněné krajinné oblasti Krušné hory, jsou zejména ty náhorní planiny, ta rašeliniště, ty rozlehlé... (Odmlka. Předsedající zvoní zvonkem.)

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Vážené kolegyně, vážení kolegové, už podruhé musím přerušit pana poslance Kučeru právě proto, že není klid v sále. Poprosím i vážené ministry, jestli by mohli svou diskusi přenést do předsálí. Poprosím i vážené ministry, jestli by mohli svou diskusi přenést do předsálí. Děkuji.

Poprosím pana poslance Kučeru, ať pokračuje ve svém projevu, prosím.

 

Poslanec Michal Kučera: Tak v těchto oblastech, jak jsem právě zmiňoval, v Krušných horách je právě krajinný ráz jedním z těch nejcennějších faktorů těch předmětů ochrany, který tam je. Těch bílých míst je zhruba 600. To znamená 600 stožárů nebo 600 věží, které se budou stavět bez posuzování vlivu na životní prostředí.

Jak říkám, ta debata k tomu byla poměrně dost velká. Ten pozměňovací návrh vstupuje i do zákona č. 114, což je zákon na ochranu přírody a krajiny, takže proto i ta debata s Ministerstvem životního prostředí. Já jsem rád, že nakonec došlo k nějaké dohodě, že nakonec se našla shoda i právě na průřezu nás, zástupců hospodářského výboru, pana předsedy hospodářského výboru, ministra životního prostředí a ministra průmyslu a obchodu. Najdeme řešení, které, si myslím, je v tuhletu chvíli v odsouhlasení tohoto návrhu, to znamená, tento návrh podpoříme a Ministerstvo životního prostředí připraví další kroky, takže já bych chtěl na závěr říct, že tento pozměňovací návrh bude z naší strany podpořen a samozřejmě dále se ta situace bude monitorovat z Ministerstva životního prostředí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji, pane poslanče. V tuto chvíli už nevidím žádnou elektronickou přihlášku do obecné rozpravy. Táži se vás, zdali někdo z pléna ještě má zájem vystoupit tady k tomuto bodu? Vidím, že nikoliv, takže pokud se již nikdo nehlásí, končím tuto rozpravu.

Požádám o případná závěrečná slova pana ministra, zdali má zájem o závěrečné slovo? Teď nemáte zájem. Pana zpravodaje, pokud má zájem? Poprosím pana zpravodaje o jeho závěrečné slovo. Prosím.

 

Poslanec Marek Novák: Děkuju za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, jenom v rychlosti shrnu, co se vlastně událo kolem tohoto zákona, kterému se tady věnujeme už déle než dva roky. Ten zákon původně vznikl primárně jako zákon, který se věnuje ochraně spotřebitele, řeší soudní spory a podobně, které přecházejí vlastně ze soudů na Český telekomunikační úřad. Následně jsme se zaměřili také na to, že když se ten zákon otevřel, tak je na místě se věnovat výstavbě, a po dlouhých diskusích jsme také nalezli cestu k tomu, abychom zjednodušili výstavbu sítí v elektronických komunikacích. Bylo super, že až do tohoto bodu panovala shoda napříč a všechno bylo, dá se říct, růžové.

Následně přišel přílepek. Já jsem vám tady četl nález Ústavního soudu z roku 2007, který jasně definuje, co je to přílepek, a tohle, co se tam objevilo, naprosto splňuje veškeré definice přílepku. Musím říct, že je mi líto, že zákon o elektronických komunikacích se takto zneužil díky neschopnosti. Bohužel my se k tomu musíme postavit tak, že pokud tento přílepek projde, tak nemůžeme souhlasit ani se zákonem jako celkem. To mě moc mrzí na základě toho, kolik se tady odpracovalo.

Vedle toho diskuse o zákonu o elektronických komunikacích... V rámci celé diskuse o tomto předloženém tisku byla 3 procenta ze všech debat, 97 procent času se tady mluvilo o úplně jiném zákonu. Doufám, že i tohle na základě stížnosti, kterou, předpokládám, podáme, Ústavní soud zohlední.

Dále musím konstatovat, že byl předložený návrh na legislativně technickou úpravu, který budeme hlasovat. Výbor zaujal stanoviska, která tady budu následně při hlasování přednášet. Tímto vám děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji, pane zpravodaji, ale v tuto chvíli ještě se přihlásil se závěrečným slovem nakonec i pan ministr. Prosím, pane ministře.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Lukáš Vlček: Pane předsedající, děkuji za slovo. Vážené kolegyně, kolegové, vážení členové vlády, asi nebudu více komentovat zákon jako celek, spíš si dovolím krátký komentář i k tomu, co tady zaznělo. Já jsem si ho původně chtěl nechat až po projednání nebo po hlasování, ale myslím si, že jsou to věci, které by asi měly zaznít ještě před hlasováním, protože se týkají některých věcí.

Samotný obsah a podstatu zákona komentovat nechci, ale chtěl bych krátce tady odpovědět a reagovat na věci, které tady byly zmíněny, hlavně pak ve vztahu k pozměňovacím návrhům týkajícím se usnadnění povolování sítí elektronických komunikací. Já sám osobně ty pozměňovací návrhy vítám a já osobně si myslím, že žijeme ve 21. století, kdy stále v České republice máme mnoho takzvaně bílých míst, nepokrytých míst. Situace opravdu výrazně přispívá k vylidňování venkova, není to pro hospodářství zdravá situace. Osobně chápu, že se tady prostě perou mezi sebou určité záležitosti takzvaně veřejného zájmu, otázka krajinného rázu a otázka povolování infrastruktury, datové infrastruktury, ale opakuji, že žijeme ve 21. století a jsou prostě některé věci, kde musíme najít cestu, jak Českou republiku plně pokrýt datovým připojením a dostupným internetem. Už nejenom z pohledu toho, že se nám, je to jeden ze střípků celé té mozaiky, ale že se nám venkov i kvůli těmto věcem vylidňuje, ale protože je to zdravé pro hospodářství jako celek.

Já tady potvrzuji to, co tady bylo řečeno, že hledáme cestu mezi jednotlivými rezorty, jak zároveň do budoucna i určitým způsobem zlepšit posuzování krajinného rázu. Ministerstvo průmyslu a obchodu se tematice budování datové infrastruktury věnuje velmi intenzivně, přece jenom nejenom v ostatních oblastech infrastruktury, ale především v datové infrastruktuře máme opravdu velký infrastrukturní dluh jako společnost, jako hospodářství. To znamená, je to téma, pokud tedy chceme moderní ekonomiku, moderní hospodářství, tak musíme opravdu infrastrukturu dobudovat, musíme ji doplnit, protože to je cesta kupředu.

Ale každopádně už včera po dalších debatách i s kolegy z Ministerstva životního prostředí jsem svému týmu na Ministerstvu průmyslu zadal další analytické práce tak, abychom v dalších debatách, které nás čekají na plénu Sněmovny, našli relevantní řešení. Ty analytické práce, které jsou zadány aktuálně, už navazují na práci na odboru telekomunikací, věnují se větší debatě na úrovni Českého telekomunikačního úřadu, jednotlivých mobilních operátorů, abychom pro další debaty byli více konkrétní, měli více analytických podkladů a říkali, která jsou opravdu přesně konkrétní bílá místa, kde bude nutné stavět další infrastrukturu i s ohledem na další napojení, jako je třeba připojení výkonu elektrické energie.

To znamená, já za sebe deklaruju tu vůli k debatě ve smyslu toho, jak najít soulad s tématem krajinného rázu, ale opětovně připomínám, žijeme v 21. století, a pokud naše hospodářství chceme posouvat dopředu a chceme i dohánět náš infrastrukturní dluh v datové infrastruktuře, tak prosím hledejme cesty tak, aby to šlo. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Také děkuji panu ministru za jeho závěrečné slovo. Nyní v tuto chvíli přikročíme tedy k hlasování o návrzích. Poprosím zpravodaje garančního výboru, aby nás seznámil s procedurou hlasování, poté přednášel jednotlivé návrhy a před hlasováním k nim sdělil stanovisko. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Marek Novák: Děkuju za slovo, pane předsedající. My bychom si vlastně ještě před hlasováním procedury měli odhlasovat, že souhlasíme, či nesouhlasíme se stažením pozměňovacího návrhu, který máme pod písmenem D, pana poslance Telekyho. Následně bychom si měli schválit proceduru.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Ano.

V tuto chvíli jsem zahájil hlasování. Táži se, kdo je pro stažení tohoto pozměňovacího návrhu? Kdo je proti?

Hlasování číslo 77, přihlášeno bylo 160 poslanců, pro 154, (proti nikdo). Tento návrh byl přijat. Prosím, pokračujte.

 

Poslanec Marek Novák: Děkuji. Procedura je navržena následovně: Za prvé, návrhy legislativně technických úprav. Návrh nám přednesl kolega Havránek, takže budeme hlasovat; za druhé pozměňovací návrhy A1 a A2 kolegy Adamce, což je neposuzování krajinného rázu; následně A3 a A4 opět společně jedním hlasováním, je to přesun povolování staveb sítí elektronických komunikací z nejnižšího stupně stavebních úřadů na obce s rozšířenou působností, je to výborový...; následně pozměňovací návrh A5, což je širší plocha výjimky pro základové stanice, mění se lesní zákon; následně A6 a A7, vypuštění zpřesnění telemarketingu, opět výborový; následně A8, což je vyloučení aplikace územního plánování obcí na některé stavby základnových stanic; následně A9 a A10, což je rozšíření institutu zákonných služebností i na subjekty samospráv; následně A11, to se týká digitálního vysílání, digitálního rádia; následně pozměňovací návrh C poslance Jurečky, který se týká novely zákona o právu na digitální služby - pokud neprojde, tak je nehlasovatelný pozměňovací návrh G poslance Michálka, pokud projde, bude se hlasovat pozměňovací návrh G poslance Michálka, který se týká taktéž novely zákona o právu na digitální služby - následně pozměňovací návrh E kolegy Adamce, neposuzování krajinného rázu u některých staveb sítí; následně pozměňovací návrh F1 poslance Nováka, což je technická úprava v problematice nákladů na odposlechy a uchovávání provozních a lokalizačních údajů, následně další legislativně technická úprava poslance Nováka a nakonec návrh zákona jako celek.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Ano, děkuji, pane zpravodaji. V tuto chvíli jsme všichni seznámeni s procedurou hlasování.

Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro tuto proceduru? Kdo je proti?

Hlasování číslo 78, přihlášeno bylo 160 poslanců, pro 156, (proti nikdo). Tento návrh byl přijat. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Marek Novák: Nyní bychom měli hlasovat o přednesené legislativně technické úpravě.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Zahájil jsem hlasování. Táži se, kdo je pro?

Omlouvám se, toto hlasování (číslo 79) považujte prosím za zmatečné. Já jsem se zapomněl zeptat na stanoviska pana zpravodaje i pana ministra, ale u legislativně technických se nemusí. Já se omlouvám, pan předseda Benda mě trochu zmátl, takže se omlouvám ještě jednou všem, vážené kolegyně, vážení kolegové.

 

Znovu budeme hlasovat o legislativně technických úpravách, které navrhl tady pan zpravodaj.

Zahájil jsem v hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 80, přihlášeno bylo 160 poslankyň a poslanců, pro 157, (proti nikdo). Tento návrh byl přijat. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Marek Novák: Nyní budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu A1 a A2, neposuzování krajinného rázu. (Předsedající: Stanovisko?) Stanovisko výboru: nedoporučující.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Pana ministra? (Ministr: Nesouhlasné.)

Zahájil jsem hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 81, přihlášeno bylo 160 poslanců, pro 53, (proti 86). Tento návrh byl zamítnut. Prosím.

 

Poslanec Marek Novák: Nyní pozměňovací návrhy A3 a A4, což je přesun povolování staveb pod stavební úřady na obce s rozšířenou působností. Stanovisko výboru je doporučující.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Pana ministra? (Ministr: Souhlasné.)

Zahájil jsem hlasování. Táži se, kdo je pro? (Kdo je) proti?

Hlasování číslo 82, přihlášeno bylo 160 poslanců, pro 157, (proti nikdo). Tento návrh byl přijat. Můžeme pokračovat.

 

Poslanec Marek Novák: Nyní A5, širší plocha výjimky pro základnové stanice. Výbor doporučuje.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Pan ministr? (Ministr: Souhlas.)

Zahájil jsem hlasování. Táži se, kdo je pro? (Kdo je) proti?

Hlasování číslo 83, přihlášeno bylo 160 poslankyň a poslanců, pro 151, (proti nikdo). Tento návrh byl přijat. Prosím.

 

Poslanec Marek Novák: Nyní A6 a A7, vypuštění... zpřesnění telemarketingu. Stanovisko: doporučující.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Pan ministr? (Ministr: Neutrální.)

Zahájil jsem hlasování. Táži se, kdo je pro? (Kdo je) proti?

Hlasování číslo 84, přihlášeno bylo 160 poslanců, pro 150, (proti nikdo). Tento návrh byl přijat.

 

Poslanec Marek Novák: Nyní A8, vyloučení aplikace územního plánu obcí na některé stavby základnových stanic mobilního signálu. Stanovisko: doporučující.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Pan ministr? (Ministr: Souhlas.)

Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro, vážené kolegyně a kolegové? Kdo (je) proti?

Hlasování číslo 85, přihlášeno 160 poslanců, pro 155, (proti nikdo). Tento návrh byl přijat.

 

Poslanec Marek Novák: Nyní A9, A10, rozšíření institutu zákonných služebností i na subjekty samospráv. Stanovisko: doporučující.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Pane ministře? (Ministr: Souhlas.)

Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 86, přihlášeno bylo 159 poslanců, pro 153, (proti nikdo). Tento návrh byl přijat. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Marek Novák: Nyní A11, novela zákona o rozhlasovém a televizním vysílání, digitální vysílání. Stanovisko: doporučující.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Pane ministře? (Ministr: Souhlas.)

Zahájil jsem hlasování. Táži se, kdo je pro? Taktéž kdo je proti?

Hlasování číslo 87, přihlášeno bylo 159 poslanců, pro 154, (proti nikdo). Tento návrh byl přijat. Můžeme pokračovat.

 

Poslanec Marek Novák: Nyní pozměňovací návrh B poslance Jiřího Havránka, který se týká spoofingu a přenosu informací mezi bankou a operátorem. Stanovisko: doporučující.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Stanovisko ministerstva? (Ministr: Souhlas.)

Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 88, přihlášeno bylo 159 poslankyň a poslanců, pro 155, (proti nikdo). Tento návrh byl přijat.

 

Poslanec Marek Novák: Nyní pozměňovací návrh C poslance Jurečky, novela zákona o právu na digitální služby. Stanovisko výboru: doporučující.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Pane ministře? (Ministr: Souhlas.)

Zahájil jsem hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování 89 přihlášeno, 159 poslanců, pro 86, (proti 71). Tento návrh byl přijat.

 

Poslanec Marek Novák: Tím pádem se stal nehlasovatelný návrh G poslance Michálka, takže o něm nebudeme hlasovat.

Přecházíme na návrh E poslance Ivana Adamce, neposuzování krajinného rázu u některých staveb sítí. Stanovisko: doporučující.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Ano. Stanovisko ministerstva? (Ministr: Souhlas.)

Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 90, přihlášeno 159 poslankyň a poslanců, pro 152, (proti nikdo). Tento návrh byl přijat.

 

Poslanec Marek Novák: Nyní F1 poslance Nováka, technická úprava v problematice nákladů na odposlechy. Stanovisko: doporučující.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Pane ministře? (Ministr: Souhlas.)

Zahájil jsem hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 91, přihlášeno 159 poslanců, pro 153, (proti nikdo). Tento návrh byl přijat.

 

Poslanec Marek Novák: Jako poslední F2 poslance Nováka, legislativně technická úprava, kde došlo k přečíslování. Stanovisko: doporučující.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Pane ministře? (Ministr: Souhlas.)

Zahájil jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 92, přihlášeno bylo 159 poslanců, pro 156, (proti nikdo). Tento návrh byl přijat.

 

O všech návrzích bylo hlasováno, že ano, pane zpravodaji?

 

Poslanec Marek Novák: Ano, je to tak. Ano, o všech návrzích bylo hlasováno.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: My tedy přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. Já přednesu návrh usnesení: "Poslanecká..."

Ano, ještě kontrola hlasování.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Já bych před závěrečným hlasováním... Můžu si vzít pět minut pauzu? My se potřebujeme poradit, jak budeme hlasovat o zákonu jako celku. Pět minut pauzu? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Ano, v tuto chvíli tedy vyhlašuji pětiminutovou pauzu na poradu poslaneckého klubu hnutí ANO a přerušuji tím jednání Sněmovny do 11.24 hodin.

 

(Jednání přerušeno od 11.19 do 11.24 hodin.)

 

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Vážené kolegyně, vážení kolegové, ukončil jsem přestávku.

Mám tady žádost ještě o vystoupení paní předsedkyně poslaneckého klubu, prosím. (Poslankyně Schillerová: Po zapnutí mikrofonu?) Promiňte, prosím.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuju za slovo, pane místopředsedo, dovolte mi, kolegyně, kolegové, abych zdůvodnila, proč a jak bude hlasovat klub hnutí ANO v souvislosti s touto novelou zákona o elektronických komunikacích. Přestože jsme celou řadu pozměňovacích návrhů podporovali a viděli jste, že jsme se chovali v tomhle velmi konstruktivně, zákon jako celek podpořit nemůžeme.

Budeme hlasovat proti, a to z jednoho a prostého důvodu. My nesouhlasíme s pozměňovacím návrhem Mariana Jurečky, který odkládá účinnost digitalizace o dva roky. Považujeme to za klasický přílepek, to znamená, nesouhlasíme formálně právně, legislativně technicky, ale nesouhlasíme samozřejmě i věcně. Nesouvisí to vůbec s tímto zákonem, který bychom běžně normálně podpořili, a protože se budeme muset poradit na klubu, to v tuto chvíli nevyřešíme, zda nepodáme návrh na Ústavní soud v tomto případě, tak logicky i s ohledem na konstantní judikaturu Ústavního soudu nemůžeme hlasovat jinak než proti. Děkuji. (Potlesk poslanců klubu hnutí ANO 2011.)

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Také děkuji. S krátkým stanoviskem klubu je přihlášen i pan poslanec Fiala. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Radim Fiala: Ano, děkuji za slovo. Stanovisko hnutí SPD je velmi obdobné. My se obáváme toho, že jak se blíží konec volebního období, tak bude těch přílepků přibývat tak, aby koalice stihla udělat všechno, co si umanula, a v podstatě nám ty přílepky bude dávat do každého dalšího zákona.

My tady jasně říkáme, že s tím nesouhlasíme, že je to špatně a že budeme hlasovat proti tomuto zákonu. Pokud bude hnutí ANO chtít, tak se klidně připojíme k ústavní stížnosti, protože na to jsou jasné judikatury, že se to takhle dělat nemá. Děkuji. (Potlesk poslanců hnutí SPD.)

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji. Vážené kolegyně, vážení kolegové, v tuto chvíli přistoupíme tedy k hlasování.

Jenom technická, Jakub Michálek, pan poslanec bude hlasovat s náhradní kartou 45.

Tudíž v tuto chvíli přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb." (Komentáře z pléna upozorňují na skutečnost, že na světelné tabuli je uveden bod, který ještě není otevřen.)

Já jenom poprosím - protože máme změnu na tabuli - poprosím techniky, aby nám vyměnili bod, protože my se nenacházíme v tomto bodu, nacházíme se pořád ještě v bodu číslo 774 (správně 171). Poprosím, abychom na tabuli vyměnili bod, který v tuto chvíli projednáváme, to je 774 (správně 171), vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 127. Je to sněmovní tisk 774, bod 171. V tuto chvíli se nacházíme ještě pořád ve třetím čtení a já poprosím techniky, aby vyměnili jenom na tabuli, abychom věděli, kolegyně a kolegové v Poslanecké sněmovně, o čem hlasujeme. Vydržíme chvilku. Já se omlouvám vážené kolegyně, vážení kolegové. Je to technická chyba. (Žádosti o přednesení usnesení.)

Já si myslím také, že když přednesu usnesení, že to může být v pořádku, nicméně někteří poslanci na to upozorňovali a já se domnívám, že pokud bude panovat ta shoda na tom, že prostě v tuto chvíli přednesu usnesení, budeme vědět, o čem hlasujeme, že můžeme takto pokračovat. (Nejsou námitky.)

 

Takže ještě jednou. Vážené kolegyně, vážení kolegové, přednáším návrh usnesení, takže: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, podle sněmovního tisku 774, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahájil jsem hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 93, přihlášeno 161 poslankyň a poslanců, pro 87, (proti 72). Tento návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

Děkuji panu předkladateli i panu zpravodaji.

V tuto chvíli otevírám bod číslo

Aktualizováno 22. 1. 2025 v 12:21.




Přihlásit/registrovat se do ISP