Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(22.20 hodin)
Poslankyně Helena Válková: Já vám děkuji, pane předsedo. (Hluk v sále.) Já jsem také slíbila, že vzhledem k pozdní večerní hodině budu stručná, ale já se budu snažit převést to, co teď projednáváme, do lidské řeči, aby třeba i ti posluchači, kteří nás sledují a jsou překvapeni, že už jsme se dopracovali tak daleko a schválili jsme usnesení ke státnímu rozpočtu, tak, aby tomu porozuměli. Ale asi tedy posluchači neporozumí, protože mě neslyší, pane předsedo.
Předseda PSP Tomio Okamura: Ano.
Já vás prosím o klid v jednacím sále, aby byla paní poslankyně slyšet!
Prosím.
Poslankyně Helena Válková: Jsem ráda, že pan ministr Rakušan tady je, protože budu mít na něj několik otázek.
Takže my jsme všichni před nedávnem dostali v docela obtížných kampaních mandát. Já si ho velmi vážím a děkuju všem, kteří mně umožnili, abych tedy stála za tím řečnickým pultíkem. Ale milí spoluobčané a spoluobčanky, to, co tady teď projednáváme, nám náš mandát může výrazně, ale výrazně omezit, protože budeme v podstatě omezeni ve svých legislativních aktivitách a odkázáni na pomoc těch, kteří nám prostřednictvím, jak tady říkal už zpravodaj, velmi nedokonalého, velmi chybového - a teď přijde otázka na pana ministra Rakušana - a částečně i nefunkčního systému, tak budeme nuceni dávat svoje legislativní návrhy, aniž bychom věděli, jestli je systém vůbec přijme. Čili my se stáváme, to tak je, otroky systému. Ne my, abychom měli nástroj, který nám usnadní naši legislativní práci a výkon mandátu, který jsme dostali od občanů, ale bude to někdo, kdo v pozadí nám připravil systém, který je velmi nefunkční.
Já vám to řeknu na jednom konkrétním příkladu. Já bych třeba velmi ráda v tomto volebním období využila možnosti, které budeme mít a které nevyužil pan ministr Blažek, pan exministr Blažek a nemohla teda využít ani současná ministryně spravedlnosti v demisi paní Decroix, protože samozřejmě neměla pro to časový prostor, připravit nový trestní řád, protože už je stokrát novelizovaný.
Pane ministře Rakušane, jak to máme udělat? Já, když jsem si to prostudovala, tak já připravím nový zákon, trestní řád. Ten poběží podle nefunkční legislativy, eLegislativy, chybové, na kterou upozorňuje i Nejvyšší kontrolní úřad. A změnový zákon, protože logicky budu potřebovat v souvislosti s novým trestním řádem změnit i všechny související právní předpisy, takže to je takzvaný změnový zákon, jak o tom hovořil můj kolega pan poslanec Vondráček, vaším prostřednictvím, pane předsedo, tak ten budu muset měnit podle starého systému.
Je to normální? Není. Bude to fungovat? Nebude. Je tam vysoké riziko chybovosti? Je. Nutíte nás, abychom přijmuli tento zákon? Nutíte. A proč? Protože bychom platili a museli bychom vracet do rozpočtu nevím, stovky milionů.
Já si teď kladu otázku a nechci přijímat odpovědnost. Zpravodaj to tady jasně řekl. Jsme nuceni tou situací bohužel odsouhlasit. Já teda pro to ruku nemůžu zvednout, protože já mám opravdu obavu o to, že nebudu moci vykonávat to, co si myslím, že umím, legislativní činnost, že to je pro mě překážka a brzda. Čili většina asi z nás, těch možná v uvozovkách nebo bez uvozovek, jak chcete, rozumnějších, zvedne ruku. Výsledek bude a s tím výsledkem se brzy budeme potýkat, že budeme více času věnovat formě nežli obsahu.
Já jsem slíbila, že nebudu dlouho hovořit. Je škoda, že to, co tady legislativa a já jí za to chci na tomto místě velmi poděkovat, naše sněmovní, připravila jako variantu jedna i variantu dvě, tak řekněme tu skromnější, že by se komplet odložila účinnost toho systému jak ve vztahu k novým zákonům, tak ve vztahu ke změnovým zákonům, k novelizacím, o jeden rok. Takže tento způsob řešení byl zavržený.
Já to i chápu, my jsme o tom hovořili na klubu, že ta rizika s návratností finančních prostředků, které byly i podle Nejvyššího kontrolního úřadu částečně, ale ne částečně, hodně vyplýtvány v průběhu té doby, takže je to určité riziko, které si nechcete vzít na svou odpovědnost. Na druhé straně jsem měla ten ne pocit, ale to bylo přímo nutkání a přesvědčení, že je správně, abychom si tady vyložili karty na stůl. Budeme pracovat s nefunkčním systémem, který v případě, že budeme navrhovat nový zákon, který bude současně novelizovat řadu souvisejících právních předpisů, což jsem demonstrovala na tom příkladu trestního řádu, nebude fungovat, anebo bude fungovat velmi špatně.
Jak to budeme řešit? Já jsem na to otázku ani od legislativy nedostala. Budeme jenom doufat, že se v mezidobí podaří expertům alespoň ty nejzásadnější problémy odstranit.
Jinak tady mám samozřejmě připravený projev k těm jednotlivým partiím toho zákona, ale myslím, že je to zbytečné, protože zásadně ten návrh je velmi, velmi problematický. Hlavně co do dopadů na legislativní činnost nás poslanců. Děkuji.
Předseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Slovo teďka dostane pan poslanec Ivan Bartoš, prosím.
Přečtu tři omluvy mezitím: paní poslankyně Němečková Crkvenjaš Zdenka od 22 hodin z rodinných důvodů, paní poslankyně Šichtařová Markéta od 22.20 ze zdravotních důvodů se omlouvá a pan ministr Marian Jurečka od 22.10. z pracovních důvodů.
Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Ivan Bartoš: Děkuji za slovo. Já také vystoupím pouze krátce. Já jsem rád, že paní předsedkyně poslaneckého klubu ANO vlastně záhy po tom, co začala fungovat Sněmovna, svolala jednání stran, které mají zastoupení ve Sněmovně, abychom se nějakým způsobem dohodli, jak vyřešíme tu svízelnou situaci týkající se eSbírky.
Asi si někteří z vás, kteří už tady sedí některé volební období, nebo co se účastnili vlády, pamatují, jaká byla situace na Ministerstvu práce a sociálních věcí s dávkovým systémem, že každý nastupující ministr řešil, který jeho náměstek buďto podepíše podporu smlouvy na trvání využívání toho starého systému, anebo bude pokračovat ve vývoji nového dávkového systému, jehož dodání je v nedohlednu.
Myslím si, že to byl Marian Jurečka, který nakonec se teda rozhodl, že ten projekt nebude dál rozvíjet, byť se v tom utopilo neskutečné množství peněz. A já mám takový pocit, že příklad eSbírky, což, pokud se nemýlím, byl takový projekt vysněný tenkrát pana náměstka Mlsny, dneska šéfa Antimonopolního úřadu, a datujeme ho do nějakých let 2018 možná ještě dříve 2019, kdy se vlastně odsoutěžila ta zakázka, má aspoň z tohoto pohledu poměrně podobnou trajektorii.
Ten systém se skládá ze dvou částí. První je ta eSbírka. Jestli používáte, a řada z nás tento nástroj používá dlouhodobě, zákony pro lidi, kde vlastně se můžete podívat zadarmo v dodaném systému na zákony, jak vypadaly, jak se změní, jaké je jejich poslední znění, vyhledávat a podobně, tak tenhle ten systém eSbírka, který byl dodán a spuštěn 1. 1. 2024, pokud se nemýlím, a v zákoně byla podmínka, že všechny zákony schválené od toho roku nejsou platné, pokud nejsou publikovány v eSbírce. My jsme se dostali do takové svízelné situace, zejména když byl třeba schválen zákon o eDokladech. Paní Bára tady na mě, prostřednictvím pana předsedajícího, kroutí, jestli jsem si spletl rok a byl jsem o rok dřív, 2023...
Předseda PSP Tomio Okamura: Já vás hlavně požádám o klid - omlouvám se, pane poslanče - protože už není vůbec slyšet. Tak prosím o klid!
Poslanec Ivan Bartoš: Já si pamatuju, když jsme se dostali do té situace, že jsme potřebovali, aby byly zapsány zákony, protože měla nabývat jejich platnost třeba tři měsíce od jejich schválení. A měli jsme takový problém, že v té sbírce nešlo ty zákony odpublikovat. Dobře. Našli jsme cestu díky i dodavateli a Digitální informační agentuře, importovaly se tam .pdf bez metadat, splnili jsme zákonnou povinnost a ty zákony se v té eSbírce publikují. Samozřejmě ta část vnitřní, která je značně komplexnější a měla být spuštěna v ten určitý datum již v nějakém svém náběhu, byla postupně odložena. ***

