(16.10 hodin)

 

Poslankyně Jana Hanzlíková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, již několik měsíců v České republice drtí jednotlivce i rodiny vysoké ceny energií, potravin, pohonných hmot a dalších komodit. Vláda na to doposud reagovala zvýšením životního a existenčního minima o 10 % a snížením spotřební daně o 1,50 koruny. Jedná se tedy o opatření nedostatečná a z pohledu reálné pomoci lidem spíše symbolická.

Situace s extrémně vysokými cenami pohonných hmot dopadá velmi negativně na situaci lidí, kteří jsou vzhledem ke svému zdravotnímu stavu nuceni se pravidelně dopravovat na lékařská ošetření, rehabilitaci, ergoterapii nebo jiné specializované terapie. Jedná se většinou o osoby, jejichž jediné příjmy jsou invalidní důchod, příspěvek na péči nebo příspěvek na mobilitu. Obrací se na mě mnoho těchto lidí s tím, že se dostávají do naprosto zoufalých situací. V médiích jsme mohli slyšet doporučení vlády občanům omezit jízdy automobilem. To ale tato skupina lidí udělat nemůže, protože návštěvy lékařů či pravidelné rehabilitace jsou pro jejich zdravotní stav zcela zásadní.

Proto se ptám, jaké kroky MPSV či vláda učiní, aby pomohly vyřešit závažné finanční problémy této ohrožené skupiny lidí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a slovo má pan místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí, pan Marian Jurečka. Máte slovo, pane ministře.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Dobré odpoledne, vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové. Děkuji za tuto interpelaci paní poslankyni. Myslím si, že to téma je opravdu teď tématem, které je důležité, je ho potřeba řešit a my ho také řešíme.

Chtěl bych říci, že když se podíváme na historii příspěvku na mobilitu osob se zdravotním postižením, ten příspěvek byl zaveden v roce 2021 a od té doby došlo pouze k jedné jediné úpravě tohoto příspěvku a došlo tenkrát ke zvýšení ze 400 na 550 korun. Samozřejmě za období od roku 2012 do roku 2018 i doteď vliv a dopady inflace jsou opravdu výrazné. Proto jsme také i před zhruba třemi týdny na vládě rozhodli, že součástí opatření, která mají cílit na podporu osob s handicapem, máme připravit celý komplex opatření, která budeme mít připravena a budeme je prezentovat na konci května a následně také logicky realizovat tak, abychom neřešili jenom tuto jednu část, protože pro tyto lidi tady nejsou jenom zvýšené náklady, které dopadají na ceny pohonných hmot a na jejich mobilitu, ale jsou to náklady, které dopadají například na jejich různé speciální dietetické požadavky. To řešíme společně s panem ministrem zdravotnictví, abychom i na tyto nástroje pamatovali a pomohli těmto lidem i v této oblasti nákladů, právě třeba na specifické potraviny, bezlepkovou mouku a tak dále.

Děláme také opatření, která by se týkala například nejenom toho, že zvýšíme příspěvek na mobilitu - čímž odpovídám, že ho zvýšíme, počítáme s tím - ale také abychom udělali třeba úpravu těch částí, které se týkají zaměstnávání osob se zdravotním postižením tak, abychom udělali i úpravu příspěvku, který stát dává zaměstnavatelům v této oblasti.

Zároveň je potřeba také připomenout, že současná i minulá vláda Poslanecké sněmovny udělaly kroky, které se v letošním roce promítají do podpory těchto skupin osob s různým typem handicapu. Je to právě například zvýšení příspěvku na péči ve III. a IV. stupni. O tom se rozhodlo vlastně v loňském roce a tento zvýšený příspěvek platí od 1. ledna letošního roku. Je to poměrně výrazná částka, která směřuje k těmto osobám a jejich rodinám.

Také veškeré valorizace, které děláme v rámci valorizací důchodů tak, jak ukládá zákon - ať už valorizace, která byla k 1. lednu, tak ta, která bude nyní k 1. červnu, nebo ta ještě mimořádná další, která bude k 1. září - i tady se logicky nezvyšují jenom starobní důchody. Tady se touto valorizací, která je procentická, zvyšují všechny důchody včetně invalidních důchodů, takže je potřeba brát ta opatření v kontextu, že už se některá z nich dějí. Na podporu těchto osob a jejich domácností stát dává zvýšené finanční prostředky. Dávat bude, počítáme s tím, stejně tak jako v oblasti toho, jakým způsobem a o kolik zvýšíme příspěvek na mobilitu.

Co je také důležité připomenout: vláda udělala ještě jednu úpravu, která se týká slev v hromadné dopravě. My jsme rozšířili skupinu osob, na které se tyto slevy vztahují, to znamená právě i na větší skupinu osob, nejen na držitele průkazu ZTP/P, ale i na skupinu osob, které jsou ve III. a IV. stupni, aby i ony měly nárok na stejnou výši slevy v hromadné dopravě.

Takže těch opatření, která se udělala, je tady vícero. Samozřejmě plánujeme i v této oblasti zvýšení příspěvku na mobilitu, udělat úpravu a i tuto částku zvýšit. Takže tolik asi odpověď na to, o čem hovořila paní poslankyně. Jsem připraven podat ještě doplňující odpovědi na případnou otázku. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji panu ministru a táži se paní poslankyně, zdali chce dát ještě doplňující otázku? Ano.

 

Poslankyně Jana Hanzlíková: Děkuji, určitě chci reagovat. Děkuji, že jste mi to tady tak podrobně vysvětlil, ale já jsem se ptala na reálné dopady a ty reálné dopady na ty osoby nejsou. Já s nimi hovořím, oni se na mě obrací. Je to opravdu velké množství těch lidí a oni žádnou pomoc od vlády nepociťují. Já jsem o tom hovořila, jsou v naprosto zoufalé situaci. Mě těší, že jste teď rozhodli o příspěvku na mobilitu. Já jsem čekala, jestli se o tom zmíníte, protože jsem na něj také myslela, ale pro mě je nepochopitelné, že o tom teď přemýšlíte. Je to plán, takže ještě nějakou dobu to bude trvat, ale ti lidé se dostávali do prvních problémů už na konci měsíce února. Pro ně je to obrovský problém, každý ten měsíc, takže já se ptám reálně, protože reálná pomoc doposud žádná nebyla. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Já se tady musím ohradit, nemáte pravdu, paní poslankyně. Ta reálná pomoc je v několika opatřeních, která jsem zmínil a která jdou i za minulou Sněmovnou. Zvýšení příspěvku na péči ve III., ve IV. stupni je krok, který se děje od 1. ledna. Zvyšování důchodů včetně invalidních je krok, který se děje k 1. lednu, k 1. červnu a bude se dít k 1. září. To jsou konkrétní věci, které se dějí. Rozšíření okruhu slev těch, kteří potřebují cestovat a mohou cestovat městskou hromadnou dopravou a veřejnou dopravou, byť jsem si vědom, že pro určitou skupinu toto není úplně ta ideální cesta, jak se dopravovat, a je de facto pro některé z nich i nemožná. Ale i tady se udělaly konkrétní kroky, které to rozšiřují. Zvyšují se normativy na pomoc lidem, například právě v oblasti cen energií.

Takže odmítám to tvrzení, že se tady neděje nic a že pomoc není žádná. Pomoc už tady je a na konci května představím celý komplex opatření, která mají pomoci osobám se zdravotním postižením, s různým typem handicapů tak, aby to byla opatření nejenom z ranku Ministerstva práce a sociálních věcí, ale i s přesahem do oblasti Ministerstva zdravotnictví, protože to jsou ty dvě věci, které se u těch lidí potkávají.

Takže ty kroky děláme, připravujeme je, některé už jsou v realizaci, některé z hlediska finančních prostředků už dotekly na účty těch lidí a jejich domácností.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Další s interpelací je pan poslanec Kubíček. Současně omlouvám za neúčast na dnešním jednání Sněmovny od 17.45 z pracovních důvodů pana poslance Šimka. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážení členové vlády, kolegové, vážený pane ministře, reaguji na včerejší článek, kde jsem si přečetl, že budete reagovat na takzvaný sociální tarif na energie. Byl to článek, takže jsem v tom pochopitelně nenašel úplně všechny věci. Vím, že tady ta spolupráce musí být nastavena i mezi vámi a panem ministrem Síkelou, jednoznačně. Mám na vás některé otázky, protože jsem zjistil, že v globálu byste přenesl tu zodpovědnost na dodavatele energií. Pochopil-li jsem správně, byla to energie elektrická i plyn dohromady. Je to trošku cesta složitější, protože já bych preferoval ty energetické vouchery.

Nicméně mám na vás některé otázky. Budou velmi, velmi, konkrétní. Za prvé, konzultujete od začátku s dodavateli tento postup? Protože se to dotýká především jejich nákladů a to jsou například nutné investice do IT systémů, do správy těchto systémů. To znamená, že jsou tam vysoké personální náklady a nějakým způsobem musí být připravena koordinace. Za druhé, jakou metodu zvolíte pro definici energetické chudoby? Vy jste to tam nazval institut sociálně zranitelného zákazníka. Jenom podotýkám, že jsem některé definice tady četl, které byly, a vycházejí z Francie, Anglie a ze Švédska. Za třetí, energetická chudoba se týká zásobování energiemi především pro vytápění, ohřev, popřípadě vaření. A plánujete rozlišit tarify s nízkou a vysokou hodnotou? Já třeba mám takový pocit, že tohle je ta základní potřeba, na kterou je potřeba přispívat, ale asi nechcete přispívat, já nevím, na vánoční osvětlení baráku. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP