(11.00 hodin)
(pokračuje Radim Fiala)

A teď se vrátím ještě k těm důchodcům. Jednak tito lidé platili daň z příjmů a povinné pojistné odvody v průměru 40 let a mají takříkajíc předplaceno. A hlavně každý, kdo žije v naší republice, včetně důchodců, zde platí daně, i když zrovna nepracuje nebo nepodniká, protože přece platí DPH, spotřební daň u různých výrobků a služeb, které si nakupuje, což jsou ohromné peníze, často měsíčně vyšší, než je daň z příjmů. Určitě vyšší, než je daň z příjmů. A navíc na ně samozřejmě dopadají následky jejich volby. Nesrovnávejme tedy nesrovnatelné.

Dámy a pánové, okamžikem odeslání korespondenční zásilky, tedy doručovací obálky s volebním hlasem v úřední obálce, ztrácí korespondenční volič jakoukoliv kontrolu nad tím, jak bude s jeho hlasem naloženo, a dokonce si to nemůže ani dodatečně ověřit. Korespondenční volič rovněž musí ke svému hlasovacímu lístku přiložit své identifikační údaje, byť v oddělené obálce. Cesta ke ztotožnění voliče s jeho hlasem je tedy otevřena. A to je ústavně zcela nepřípustné. V návrhu také není vůbec žádná pojistka proti tomu, aby člověk, který odvolí korespondenčně v zahraničí, například v Německu, poté tedy podruhé volil fyzicky v Aši nebo v Mariánských Lázních nebo prostě někde jinde v České republice, kam se vrátí. Korespondenční hlasování je útokem na tradiční prověřené systémové hodnoty. Je to doslova levicově progresivisticky revolucionářský projekt sociálního inženýrství, liberalismu a progresivismu. Jde o ránu zezadu našemu tradičnímu konzervativnímu a důvěryhodnému volebnímu systému.

Mimochodem vládní návrh a samotný princip a podstata korespondenčního hlasování poškodí i ty, v jejichž jménu je předkládán, totiž potenciální zahraniční korespondenční voliče. Tito voliči totiž nebudou mít absolutně žádnou jistotu toho, že jejich hlas byl skutečně doručen na místo určení, odevzdán do volební urny a řádně započítán. Tuto jistotu jim dává pouze dosavadní tradiční osobní tajná volba.

Co se týče skutečného počtu potenciálních zahraničních voličů s českým státním občanstvím, o tom se vedou různé diskuse. Ale já uvedu konkrétní údaje i jejich zdroje, abychom vůbec měli představu, kolik těch koresponďáků může přijít a jak jsou schopni voliči ze zahraničí, kteří tady nežijí, ovlivnit politické řízení, politické vedení této země.

Tak poslouchejte, vážené kolegyně, kolegové. Například podle informace OSN se v roce 2015 ve světě zdržovalo mimo hranice České republiky 932 582 českých občanů, z toho 543 000 v sousedním Německu. Tedy milion lidí. To jsou zajímavá čísla, proto uvádím i zdroj, která už opravdu jsou schopna zvrátit výsledek vygenerovaný voliči v České republice. Dle sčítání lidu ve Spojených státech amerických v roce 2020 se k českým kořenům a k české identitě ve Spojených státech hlásilo 1,4 milionu osob. Uvedl to vloni v září na svém webu Český rozhlas. S čím to tady tedy hazardujete?

Vládní poslanci nám a českým občanům svými návrhy na zavedení korespondenční volby ze zahraničí a na rozšíření počtu osob s českým občanstvím v zahraničí říkají prakticky toto: Nejen že usnadníme volby lidem, kteří tu nežijí a žít nechtějí a kterým je i zatěžko vypravit se na ambasádu, a to jen proto, abychom zvrátili pro nás potenciálně nepříznivý výsledek voleb, ale kromě toho jako bonus umožníme volit i těm, kteří to právo dosud nemají a nikdy neměli a o kterých jsme přesvědčeni, že budou volit právě nás. Tak děkuji, nechci.

Kolegyně, kolegové, už se blížím k závěru, a tak si dovolím do éteru položit několik otázek. Aspoň se nad nimi prosím zamyslete. Má se voličům usnadňovat akt voleb - jedné skupině ano, druhé skupině ne? Má se volit z domova elektronicky? Má se, v nadsázce, v den voleb zařídit lepší počasí, aby třeba nepršelo? Má být instalována volební urna v každém domě? Anebo se má ponechat stav, jak o tom píše senátorka Daniela Kovářová, kdy k volebnímu aktu patří ochota obětovat svůj čas a komfort a podniknout cestu do volební místnosti, když už chci rozhodovat o podobě vlády tady v České republice? Má se volební účast zvyšovat i o ty lidi, u nichž převládá slabší ochota snášet kvůli volbám diskomfort jakéhokoliv druhu, a nižší je tedy i jejich motivace zajímat se o veřejné dění a vyvozovat ze svého rozhodnutí jakékoliv ponaučení? Je u korespondenční volby možnost skutečně zajistit její ústavně zaručenou tajnost? Podle mého názoru ne. Nebo připouští praxi, kdy volební akt může být prováděn pod nátlakem či kontrolou jiné osoby? No samozřejmě. Je zaručena přímost volebního aktu, nezastupitelnost voliče při tomto aktu a je současně vyloučena možnost, že se budou započítávat hlasy i těch, kdo volili na cizí jméno? No stoprocentně (není?). Je volební lístek po dobu přepravy, skladování a sčítání chráněn před manipulací? Jak bude zajištěna rovnost váhy jednotlivých voličských hlasů při přerozdělování koresponďáků mezi jednotlivými volebními obvody?

Jak uvádí doktor Jiří Weigl, důvodem, proč vládní strany dnes s takovou razancí navrhují zavedení korespondenčního hlasování, je primárně účelovost, jejich vypočítavý kalkul. Nejde jim o zvýšení volební účasti všech oprávněných voličů, snaží se pouze o zvýšení počtu hlasů ze zahraničí, které až dosud výrazně preferovaly strany dnešní vládnoucí pětikoalice. V důsledku tohoto očekávají, že jim zavedení korespondenční volby přinese lepší celkový volební výsledek, protože věří, že dnes preference v cizině žijících či působících potenciálních voličů jdou a vždy půjdou především jim. Pro svůj momentální zisk jsou schopny přijmout takové změny zákona, které mohou umožnit ve skutečnosti zásadní manipulaci voleb a volební podvody, popřít základní principy demokratických voleb, a tím vážně ohrozit jejich legitimitu v očích občanů a v očích veřejnosti. Ztotožnění občanů s demokratickými postupy, důvěra v ně a přesvědčení, že umožňují vyjádřit skutečnou vůli většiny, vytváří nezbytný základ, z něhož může vyrůst stabilní, svobodná a prosperující společnost.

Korespondenční volba jde přímo proti těmto zásadním prioritám. Taky Marek Benda říká: Vy už nebudete vládnout nikdy! Korespondenční volba bude od roku 2025, vy už nebudete vládnout nikdy.

A navíc korespondenční volba jde přímo proti těm všem základním zásadám a prioritám. A navíc v podobě, v jaké ji navrhuje vládní koalice, umožňuje, že tradičně téměř vyrovnané domácí rozdělení politických preferencí mezi dvě soupeřící části politického spektra, dnes levicově liberální a prounijní a na druhé straně národně konzervativní, bude rozhodujícím způsobem měnit příliv hlasů ze zahraničí, tedy že politické směřování naší země nebudou určovat lidé, kteří v ní žijí, ale voliči z ciziny.

Volby jsou základním mechanismem projevu vůle občanů a na jejich autoritě a legitimitě stojí demokratický politický systém jako takový. Účast ve volbách má patřit mezi občanské ctnosti a zodpovědný občan by neměl váhat podstoupit i jisté obtíže, pokud mu život například pobytem v cizině zkomplikuje účast ve volbách. Hlasovat na zastupitelských úřadech možné je a kvůli těm, kterým účast ve volbách za cestu na velvyslanectví nestojí, nemá smysl odhodit základní principy demokracie a demokratických voleb. Dnes, kdy probíhá souboj o základní demokratické hodnoty a lidskou svobodu, si nemůžeme takový hazard, jako je zavedení korespondenční volby, absolutně dovolit. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP